indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

cjmmaas
User
spacer line

Hallo,
Volgend jaar ga ik met pensioen en ga ook van Drees trekken (AOW).We zijn aan het overwegen om een retirement visa te nemen.Hiervoor zijn wat voorwarden, o.a. dat men een huis gehuurd(in ons geval) moet hebben voordat men permit krijgt.Ook iemand voor huishouding moet vooraf geregeld zijn.Maar over huis huren.
Wie weet wat momenteel huurhuizen zoal kosten (woonkamer,keuken,twee slaapkamers, veranda, kleine tuin,(zwembadje).Dit alles in n leuke omgeving vant zuiden, Kuta,legian,seminiyak,cangu,kerobokan, sanur.Zoek iets binnen straal van 10 km van strand.Vragen makelaars veel provisie ???
Hoop wat adresjes te krijgen.Zijn al wel n aantal keren (twee maanden )in Bali geweest.
met vr gr CJM MAAS

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Beste cjmmaas, ik denk dat het niet veel uitmaakt wat een huurhuis op dit moment kost, omdat er minimale eisen zijn waaraan je moet voldoen qua huurprijs. Dit kun je beter eerst even uitzoeken alvorens je een te goedkoop huis hebt gehuurd waar je niets mee kan uiteindelijk.

paulana
User
spacer line

Hallo CJM MAAS, goed idee om naar Bali te komen, ik weet de prijzen in het zuiden van Bali, voor huizen niet, woon zelf in het oosten bij Candidasa ruim 8 jaar, en wij vonden dit huis(eigenlijk 2) door een bordje aan de muur en konden het pachten voor rp. 12.000.000.- per jaar dat is een koopje voor 200 vierkante meter woon-gedeelte en voor- achter nog wat land, wordt nu totaal gerenoveerd, etage erop,keuken etc.
ca 150m van de zee. Als je wat kunt vinden moet je een staf van 2-3 mensen werk geven-huishoudster-tuinman-manusje van alles. Wij hebben direct met de eigenaar een contract , in het bahasa en engels laten opstellen, zodat de pacht niet kan veranderen, op basis van :voor de rest van ons leven,de verbouwing is voor onze kosten
In de Bali-advertiser staat veel te huur, vooral in het zuiden, de prijzen zijn meestal "nego", ga niet over 1 nacht ijs en check alles, geloof niet alles, geloven is hier niet "zien". Bali-advertiser kun je online bekijken, is in het engels, heb geen ervaring met makelaars, maar voor niets gaat de zon (nog) op.

Suc6 Paulana Emoticon: Party!

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

Die pacht is excl. electra- water uiteraard

Om Swastiastu

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

paulana; 12 miljoen per jaar is zeker niet voldoende om aanspraak (officieel dan) te kunnen maken op een retivement visa. Ik ken de bedragen niet (val niet in de doelgroep begrijp ik) maar het is meer miljoenen Rupiah's per maand, met daar bovenop nog een verplichte hulp in de huishouden (die dan wellicht weer verplicht verzekerd moet zijn ect.ect.)

cjmmaas
User
spacer line

Hallo,
Wist niet meer naam van t blad.Maar bij de bali advertiser moet je inderdaad niet zijn.
Wij overwinteren al een aantal jaren in Goa (india).Hebben een mooi huis(gehuurd) voor 225,00 per mnd.Zag wel dat bij advertiser veel hogere prijzen zijn .Neem aan dat iets verder van kust het wel mogelijk moet zijn voor iets hoger dan die 225,00..Komen toch eerst ns goed rondkijken natuurlijk (hebben we in Goa ook gedaan).Paulana , je zit wel eeeeerg goedkoop zeg.En wij vinden Candi dasa wat te stil, hoewel weg wel klaar is naar t zuiden.Willen wanneer we zin hebben de drukte soms even opzoeken.Sanur of omgeving lijkt ons ook wel wat.
grjes CJMMAAS

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Waar Yerun al eerder op doelde cjmmaas is niet of je goedkoop een huurhuis kan vinden.
Een visa lancia, die U in dat geval nodig heeft, aan dat visum zitten nogal wat voorwaarden.

En met dank aan Om Sid. *Oyibo gebruikte de zoekfunctie van het forum*

http://www.indonesian-embassy.(...)/retirement-visa.htm

Hierin staan de voorwaarden, enigzins gedateerd maar een goede handleiding.

Even informeren bij de Indonesische Ambassade in Den Haag kan natuurlijk ook.

De leveringsvoorwaarden van een visum Lancia.
Dan gaat een huis van 225 euro per maand niet op.

It's only kinky the first time.

paulana
User
spacer line

Wij hebben dit huis in 2002 gehuurd-gepacht voor 1 juta per maand, oftewel 12 juta per jaar. De eigenaar wilde het graag per maand hebben, dat is voor ons geen probleem geweest. Wel was verplicht een staf van 2-3 mensen-huishoudhulp, evt. tuinman en voor ons een manusje van alles, natuurlijk moeten we die mensen verzekeren, zoals wij zelf ook zijn. Wij hebben kitas lansia sinds jan. 2005 daarvoor moesten we het land RI uit en vlogen naar Kuala Lumpur, dat was eens maar nooit weer!! wat een eikels daar!! kitas lansia krijg je als je 55 jr bent en dat werd ik in sep. 2004, daarvoor moesten we steeds naar imigrasie destijds nog Denpasar en nu Singaraja voor verlenging. Maar is er misschien in de 8 jaar iets veranderd? en weten wij dat niet, als
het ons zou betreffen dan hadden we dat zeker vernomen, ook omdat Rainer nu boven de 65 ieder jaar zijn rijbewijs moet vernieuwen, via de sponsor doet ie dat. In 2002 ging dat voor 5 jaar. Overigens ons sponsor-bureau heeft naast de notaris,de huiseigenaar
en wij ,ook het pachtcontract ondertekend +stempel-meterai.

Ik kan er echt niets anders van maken Jeroen Emoticon: Party! Emoticon: Party! we hebben officieel kitas lansia Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

Ik weet natuurlijk niet of het iets met Duitsland te maken heeft, ik woonde in Duisburg en wij zijn naar de Indonesische Ambassade in Frankfurt geweest, ik heb begrepen van de sporadische Nederlanders die we troffen tijdens een etentje, dat die Ambassade in den Haag sowieso afwijzend is, als je naar Bali wilt verhuizen, maar dat is van horen zeggen.... Emoticon: Party! Nederland - Duitsland ,wellicht een wereld van verschil voor die Ambassades?

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

Op 20-08-2010 16:50 schreef cjmmaas:
Hallo,
Wist niet meer naam van t blad.Maar bij de bali advertiser moet je inderdaad niet zijn.
Wij overwinteren al een aantal jaren in Goa (india).Hebben een mooi huis(gehuurd) voor 225,00 per mnd.Zag wel dat bij advertiser veel hogere prijzen zijn .Neem aan dat iets verder van kust het wel mogelijk moet zijn voor iets hoger dan die 225,00..Komen toch eerst ns goed rondkijken natuurlijk (hebben we in Goa ook gedaan).Paulana , je zit wel eeeeerg goedkoop zeg.En wij vinden Candi dasa wat te stil, hoewel weg wel klaar is naar t zuiden.Willen wanneer we zin hebben de drukte soms even opzoeken.Sanur of omgeving lijkt ons ook wel wat.

Ja, wij zitten goedkoop, maar renoveren kost ook het een en ander, vergis je niet!
en het is een totale renovatie, die hard nodig was, zo dicht bij de kust. Trouwens die weg is nog lang niet klaar, het is een ramp om naar Denpasar te rijden en terug in het donker, vooral als ze zonder licht rijden, Candidasa is rustiger, maar vergis je niet
het dorp wordt her-ontdekt door de toeristen, wij hebben het hier prima naar ons zin
willen we wat reuring links om de hoek, rust in "ons" dorp Nyuhtebel Emoticon: Party! Emoticon: Party!
grjes CJMMAAS

Om Swastiastu

spacer line  

On 20-08-2010 17:47 paulana wrote:
Ik weet natuurlijk niet of het iets met Duitsland te maken heeft, ik woonde in Duisburg en wij zijn naar de Indonesische Ambassade in Frankfurt geweest, ik heb begrepen van de sporadische Nederlanders die we troffen tijdens een etentje, dat die Ambassade in den Haag sowieso afwijzend is, als je naar Bali wilt verhuizen, maar dat is van horen zeggen.... Emoticon: Party! Nederland - Duitsland ,wellicht een wereld van verschil voor die Ambassades?

Ik denk dat het te maken heeft met de hartelijke (maar zakelijke) relatie tussen Indonesia en Duitsland.
De Nederlanders doen vaak moeilijk t.o.v de Indonesiers , vanaf 1968 tot ongeveer een paar jaar geleden.
Alleen door de komst van de huidige Indon. Ambassadeur werd de (politieke) verhoudingen enigzins een beetje normaal.
Dit uit eigen waarneming .
En op Bali zit er relatief gezien veel medelanders die " problemen" krijgen mbt huisvesting en immigratie.

bisa dicek of makemyday .

paulana
User
spacer line

Ja, dat is dan misschien toch de reden, dat het bij ons probleemloos gaat, maar probeer eens containers uit Duitsland naar Bali te krijgen........een nachtmerrie-gebed zonder end, heeft 6 maanden in beslag genomen, maar goed leed is geleden Emoticon: Party!

Om Swastiastu

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 20-08-2010 17:10 oyibo wrote:
Waar Yerun al eerder op doelde cjmmaas is niet of je goedkoop een huurhuis kan vinden.
Een visa lancia, die U in dat geval nodig heeft, aan dat visum zitten nogal wat voorwaarden.

En met dank aan Om Sid. *Oyibo gebruikte de zoekfunctie van het forum*

http://www.indonesian-embassy.(...)/retirement-visa.htm

Hierin staan de voorwaarden, enigzins gedateerd maar een goede handleiding.

Even informeren bij de Indonesische Ambassade in Den Haag kan natuurlijk ook.

De leveringsvoorwaarden van een visum Lancia.
Dan gaat een huis van 225 euro per maand niet op.

Ligt eraan waar en wat de usd-eur-koers is.
Minimaal 2.500.000 rupiah zo te zien.

9. Statement of intention to reside in an accomodation in Indonesia
Purchased : Minimum of US$ 35000,-
Rented : Minimum of US $ 500 in Jakarta Special Capital District, Bandung and Bali
Minimum of US $ 300 in other cities in Java Island, city of Medan, and Batam island
Minimum of US $ 200 in other cities

Het maandelijks pensioen is is belangrijker:

4. Pension fund or Deposit interests from banks or financial institutions in the country of origin or in Indonesia amounting to a minimum of US$ 1500 per month.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

bambang
User
spacer line

www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/

Dus als je alleen AOW hebt, kun je RI op je buik schrijven.
US$ 1500 = 1170

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 20-08-2010 19:36 bambang wrote:
www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/

Dus als je alleen AOW hebt, kun je RI op je buik schrijven.
US$ 1500 = 1170

Hangt een beetje af van de usd-eur-koers en welke maatregelen er nog gaan komen.
Met een klein pensioen (onder de 2000 euro bruto) hoef je geen Bos-belasting te betalen, anders heb je pech gehad inderdaad.
Wellicht dat ze "onder de tafel" wel iets willen regelen in Indonesie zodat je toch nog
"binnen" kunt komen.

Voor een echtpaar met alleen AOW in Indonesie betekend een verlaging van 85 euro
dat ze niet meer aan de verblijfsnorm voldoen, dus dat kan lastig worden indien je je Kitas moet gaan verlengen.

paulana
User
spacer line

Sabar2 heeft gelijk, het maandelijks inkomen speelde destijds een rol. bankgaranties,
en vooral niet te vergeten ziektekosten-verzekeringen, de auto is geen probleem, die huren we sinds 2000, als er wat aan of mee is, de verhuurder is aansprakelijk, hebben wij geen omkijken naar, wel zo fijn eigenlijk: olie verversen-nieuwe banden-andere auto als deze voor inspectie is.

Om Swastiastu

jessie
User
spacer line

hallo luitjes, wat betreft jullie visa en jullie housing voor bali
neem even contact op met . baliconsultRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.apexpertise.com deze persoon kan jullie
alle informatie geven wat visa betreft en housing veel succes Emoticon: Bye bye

cjmmaas
User
spacer line

Hallo,
Bedankt voor alle info.Er zijn vaak dingen ,waar je niet aan denkt.Inkomen geen probleem evenals verzekeringen.Huis indien juist $500,00 per mnd vind ik veel voor een huis wat je lang huurt.
Zullen bij Pelita nog eens verder informeren.
grjes CJM MAAS

paulana
User
spacer line

Op 21-08-2010 13:45 schreef cjmmaas:
Hallo,
Bedankt voor alle info.Er zijn vaak dingen ,waar je niet aan denkt.Inkomen geen probleem evenals verzekeringen.Huis indien juist $500,00 per mnd vind ik veel voor een huis wat je lang huurt.
grjes CJM MAAS

geen dank, graag gedaan!! idd $ 500,- is veel, voor lange en korte tijd, als jullie hier zijn op Bali, kijk dan eens bij Carrefour( prikbord ) Trophy-bar Sanur ( prikbord ) naast de binnenbar, en de andere restaurants hebben dat wellicht ook.

groetjes Emoticon: Party!

Om Swastiastu

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 21-08-2010 13:45 cjmmaas wrote:
Hallo,
grjes CJM MAAS

Ik kan me vergissen maar vlgs. mij zijn dit huurprijzen PER JAAR.
In Indonesie huurt men een huis vaak minimaal voor een jaar en dat moet dan vooruitbetaald worden.

Mijn vrouw heeft 2 huizen waarvan 1 koophuis 5 kamers (125 juta) en 1 huurhuis met 7 kamers huurprijs 225.00 euro PER JAAR, ik heb geen bezit in Indonesie, mijn vrouw is mijn "sponsor".

Zelfs al zou het $ 500 per maand zijn dan is het nog goedkoop vergeleken met een studio-flatje in NL van 600-700 euro, de huizen in Indonesie zijn veelal ruimer of je moet inderdaad een klein heel goedkoop huisje willen hebben maar dan kun je de retirementvisum vergeten. Maar los daarvan een huis in Indonesie is anders als een huis in Indonesie en vraagt soms om aanpassingsvermogen.
Ik praat hier wel over echte huizen niet over met klei/rotsblokken of zinkplaten aaneengeplakte samenraapsels, die zijn er legio in Indonesie.

paulana
User
spacer line

225,- euro per jaar voor een huis met 7 kamers, te gek Sabar2 en 125 juta voor een koophuis? hier staan huizen vanaf 300 juta te koop, maar vraag ik mij af, wat voor materiaal er gebruikt is. Ons huis is aan vernieuwing toe, mede door slecht materiaal- hout en het dak zag er mooi uit, maar was een ramp, overal riet onder de pannen, ongedierte, mijn man had het vermoeden, maar toen hij dat riet verwijderde......
niet te geloven, ook dat hout, van binnen hol.....nu hebben we beton- staal- glas en de Balinese stijl kunnen behouden.

Om Swastiastu

spacer line  

On 21-08-2010 18:08 sabar2 wrote:

[quote removed]

Ik kan me vergissen maar vlgs. mij zijn dit huurprijzen PER JAAR.

Mijn vrouw heeft 2 huizen waarvan 1 koophuis 5 kamers (125 juta) en 1 huurhuis met 7 kamers huurprijs 225.00 euro PER JAAR, ik heb geen bezit in Indonesie, mijn vrouw is mijn "sponsor".

Ik praat hier wel over echte huizen niet over met klei/rotsblokken of zinkplaten aaneengeplakte samenraapsels, die zijn er legio in Indonesie.

Sorry hoor.
Kennelijk heb je echt geen idee wat "echte huizen" moet opbrengen bij verkoop en huur.
Mijn kakhus (eigenlijk de 1/2 ervan) kost bijna 125 jut .
Heb je een nolletje vergeten ?
Je bedoelt mss 125 0 juta ?.
Het is niet eens een echte kakhus met Gamma toilet duduk en bidet .

leomanado
User
spacer line

Er worden hier prijzen genoemd die volgens mij toch wel ver van de werkelijkhei staan. Een huis kopen voor 125juta kan eenvoudig weg niet. Huren voor 225 euro per jaar?
Ik ben benieuwd waar dat is. Ik ben een beetje op de hoogte van woningen in Manado en Bali, maar deze bedragen kom ik niet tegen.
Kijk maar eens naar die huisjes type 42 etc....kwaliteit nul en 42m2 voor een compleet huis is wel erg klein. Bovendien staan ze tegen elkaar en ik denk niet dat wij in dat soort "parken" willen wonen.

spacer line  

On 22-08-2010 07:42 leomanado wrote:
Er worden hier prijzen genoemd die volgens mij toch wel ver van de werkelijk staan. Een huis kopen voor 125juta kan eenvoudig weg niet. Huren voor 225 euro per jaar?
.

Beste L , je kan wel huizen kopen tot de genoemde prijs.
Meestal bij perumahan , maar dat zijn het kleine huisjes , vroeger heet het de BTN huisjes , of R.S.S klasse.
Rumah Sederhana (Sekali) klasse.
zoiets met een stukje van ongeveer 50 m2 grond en ergens in de periferie van kleinere steden .
Na 2 jaar zijn ze al rijpt voor renovasi , veel bocor , afbladerende muren etc .

leomanado
User
spacer line

dat bedoel ik dus Surya.....die wil je toch niet kopen en al zeker niet wonen?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,925 posts - 13,697 topics - 25,651 members - last post @ 14-11-2019 13:23 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,636,607 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com