indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Paulusje
User
spacer line

Hallo Allemaal,

Dank jullie allemaal voor de bruikbare tips.
We hebben er flink over nagedacht en hebben besloten om niet naar Java te gaan Emoticon: Cry
We zijn het gewend om op eigen houtje door Azie te reizen en weten dus ook dat vervoer wel eens tegen kan zitten, maar om nu op voorhand te weten dat we twee weken problemen kunnen verwachten met reizen en accomodaties drukt een te negatieve stempel op onze reis!!!!! Dus Java blijft gewoon op ons verlanglijstje staan voor een volgende keer. Totale mindswap, maar we hebben nog een maand om een andere reis voor te bereiden dus dat moet lukken.
Mijn partner heeft als enige wensen (lees; eisen) dat de vakantie eindigt in Bali en er geen hikingtochten worden gedaan van meer dan een dag :-(

Nu zit ik te denken aan het volgende:
- Sumatra (medan - padang) dag of 10 en dan Bali met misshien uitstapje naar Lombok/Gili
- Flores / Lombok / Bali
- Of het allerliefste; Sumatra / Flores en dan Bali, maar dat zal waarschijnlijk krap worden (ik moet erbij vermelden dat we 'snelle'reizigers zijn, een paar dagen rust op het einde op Bali is eigenlijk voldoende
- Sulawesi / Bali kan natuurlijk ook nog, maar dat trekt op de een of andere manier minder, maar misschien kunnen mensen mij op andere gedachten brengen.

Ingewikkeld verhaal, maar we zijn vrij om op Jakarta of Depasar aan te vliegen of te vertrekken (kan bv ook aankomen op Jakarta en vertrekken op Depasar of andersom), de vluchten zijn dus geen probleem, alleen de data ligt vast en kan niet van worden afgeweken. 3 tm 26 september; uit en thuis!

Ik hoop dat jullie nog wat kunnen helpen met mooie routes en welke reis nu te doen.
Omdat het topic nu eigenlijk niks meer te maken heeft met Java zal ik dit bericht ook in een nieuw topic plaatsen. (ik weet niet zeker of dit de bedoeling is, anders bij voorbaat excuus)

Groeten, Paulus

paulana
User
spacer line

Paulusje, op Bali heb je niet veel last van de ramadan, hier zijn de bewoners voor zeg maar 99% Hindu, misschien heb je hier iets aan? Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Om Swastiastu

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Paulus,

Heb je het over een reis volgende maand of volgend jaar? Ik begrijp het niet omdat je het hebt dat je vrij bent om naar Denpasar of Jakarta te vliegen. Als dit voor volgende maand is (dus over 4 weken) dan moet je dat nu toch al hebben vastliggen? Of begrijp ik nu iets verkeerd?

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Paulusje
User
spacer line

Hallo Anne Mieke,

De reis is idd over 1 maand (dit jaar dus).
Ik zal het een beetje proberen uit te leggen. Mijn partner werkt bij de KLM en daardoor kunnen we goedkoop met een groot aantal airlines naar Indonesie vliegen (helaas niet met Malaysia Airlines) We hoeven dan ook niet te vertrekken van de luchthaven waarop we zijn aangekomen. We hebben voldoende mogelijkheden om op Depasar of Jakarta te vliegen, rechtsstreeks naar Sulawesi, Flores of Sumatra is helaas weer niet mogelijk dat zal dus vanaf Jakarta of Depasar moeten, maar hoe maakt dus helemaal niet uit.
Wat we ook nog kunnen doen is een volbetalend ticket kopen voor Sulawesi, Depasar of Flores vanuit BV Singapore of Kuala Lumpur (dan vliegen we goedkoop richting Singapore of Kuala Lumpur en vanaf daar met een ticket dat we dan nog moeten kopen verder), maar ik moet nog even uitzoeken of dat handig is.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :-)

Gr, Paulus

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Paulus,

Sumatra is natuurlijk het zelfde laken een pak alsmede ook vele andere delen van Indonesie waar de bevolking hoofdzakelijk Islamitisch is. Dus waarom je niet naar Java wil gaan maar wel naar andere delen met dezelfde problemen (en minder mogelijkheden tot vervoer) is me een raadsel.

Ho Lee Fuk

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Wat Yerun zegt is waar. Om geen last te hebben van de Ramadan moet je dus naar Bali, Flores, Manado, Papua of een ander deel van IndonesiŽ waar weinig moslims zijn. Sumatra en Lombok vallen dus af. Bali ook vanwege de drukte.

Paulusje
User
spacer line

Ok, ik begreep eerder dat er op Sumatra niet zo'n volksverhuizing plaatsvindt als op Java, dus dat je in de Ramadan tijd ook nog gemakkelijk kan reizen en accomodaties kan boeken, maar dat is dus niet zo? Op Bali zijn we pas aan het einde van de vakantie (ongeveer va de 20e september), dan is de ergste drukte op Bali toch alweer voorbij?

Dan blijft over:
- Flores, Lombok (va ongeveer 18 september) en dan Bali
Valt Sulawesi dan ook af? Manado wel een optie???
Papua, ga ik nu nog even googlen Emoticon: Smile

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Mijn ervaring is dat het op Sumatera toch allemaal net iets minder is met de drukte zoals op Java. Het zou ook jammer zijn om je totale plan hierom te veranderen.
Echter hoe je het wendt of keert je zult altijd enige dagen voor of na IF een vliegtuig moeten nemen en dat zou wellicht problemen kunnen geven in de zin van uitverkocht of stervensduur.
Hieronder hoe je het zo kunnen indelen
4 -15 september Sumatera (mogelijk transportproblemen naarmate de datum van IF nadert indien je met bus of travel reist)
15-21 september Flores (mogelijk een duur ticket naar Denpasar)
21-25 september Bali

Je moet vanuit Nederland nooit tickets kopen tot bv Flores dan betaal je de hoofdprijs. Wil je naar Flores dan is in alle gevallen het best ter plaatse (= Denpasar) een ticket te kopen naar bv Labuan Bajo of Ende/Maumere. Hebben jullie een ticket buiten Indonesia dan is over het algemeen KL de meest bruikbare luchthaven omdat vanuit KL er veel Air Asia vluchten zijn. Ik weet niet met welke airlines je behalve de KLM dan nog naar Denpasar of Jakarta kunt.

Alternatief is idd alle voornamelijk islamitische eilanden links te laten liggen en je te richten op NTT (= Flores, Timor en Sumba) omdat ook veel vluchten rondom IF van/naar bv Ambon, Menado en Makassar vol/uitverkocht/duur zijn.

Ik was zelf vorig jaar een groot deel van de Ramadan (3 weken, tot een week v o o r IF) in Indonesie (Ambon, Ternate, Makassar, Bali) en heb geen problemen ondervonden met vluchten.

Het beste alternatief is om jullie reis met 2 weken uit te stellen.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

AM; tuurlijk lijkt het op Sumatra mee te vallen. Er wonen veel minder mensen en het eiland is veel groter als Java.

Tickets kopen vooraf voor naar Flores (of andere bestemmingen) kan 'in Nederland' voor dezelfde prijs als 'aan de balie', want als ticketindonesia.info de hoofdprijs zou vragen zou er geen omzet gedraaid worden.

Ho Lee Fuk

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 05-08-2010 11:55 paulana wrote:
Paulusje, op Bali heb je niet veel last van de ramadan, hier zijn de bewoners voor zeg maar 99% Hindu, misschien heb je hier iets aan? Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Op Bali heb je juist de meeste last van de Ramadhan want een ieder die geen moslim is en poen heeft (en dat zijn doorgaans de Chinese Indonesische bedrijshouders die dikwijls christen, boedhist of confucianist zijn), zal de boel ontvluchten en vertrekt naar Bali. Zelfs de luchtbedden op het strand zijn bij wijze van spreken al uitverkocht. Na 15 september wordt het weer normaal.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sumatra, Java en Lombok zijn ook funest tussen 5 - 15 september. Flores is inderdaad een alternatief. Maar toch snel booken want de weinige moslims aldaar zullen toch ook terugkeren en zullen het gering aantal beschikbare seats in de vliegtuigen reeds hebben gereserveerd. KL en Singapore ook niet nemen als uitvalsbasis want Indonesische moslims die in die landen/steden werkzaam zijn, keren ook massaal terug naar de geboortegrond. Dus beter naar Denpasar vliegen en van daaruit naar Flores (NTT: Timor of Sumba kan ook). Manado is ook te overwegen (95% christelijk) en kan vanuit Singapore rechtstreeks.
Echter toch alles al vooraf regelen want ook voornoemde plaatsen/eilanden hebben een kleine moslimminderheid die zeker zullen gaan meedoen aan de jaarlijkse gekte ( mudik ).

Paulusje
User
spacer line

Dank jullie :-)

Het uitstellen van de reis is helaas echt niet mogelijk.
Het duurdere vliegticket naar Depasar komen we wel overheen. (dat zal dan ook wel gelden voor het ticket Padang naar Flores, is dat trouwens met overstap op jakarta of zo?) Moet ik dan denken aan 2x zoveel of kan dat nog meer worden?

Anne Mieke, ik ga nu misschien wel erg lastige vragen stellen, maar heb je ook enig idee hoeveel hinder je op Sumatra ondervind tijdens de IF, ik bedoel kan het zijn dat je een dagje geen vervoer kunt krijgen (geen probleem) of kan het zijn dat je meteen een dag of 4 ergens verplicht moet blijven hangen omdat er geen vervoer te krijgen is? En hetzelfde voor de accomodatie, een paar keer nee we zitten vol horen is geen probleem, maar echt in de buitenlucht overnachten, hmmm zie ik niet zo zitten, hahaha

Naar Kuala Lumpur kunnen we alleen met de KLM, Singapore biedt weer wat meer mogelijkheden voor ons, maar allebei dus mogelijk

paulana
User
spacer line

Ja, dat geloof ik wel, maar in Oost-Bali merken wij niet veel van Ramadan, en Candidasa heeft nou niet echt een strand en verder naar het oosten zijn de stranden niet echt iets voor verwende mensen, een geheim tip is misschien " het 'pasir putih' van Jasri, klein maar fijn, er staat een kleine verwijzing daarheen in Bugbug, er staan een paar eet-tentjes en er is sanitair! Emoticon: Party! Emoticon: Yes!

Om Swastiastu

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dat zou kunnen...Oost Bali is nog niet zo verdorven en weinig geschikt voor de turlok (= turis lokal). Maar om nou 23 dagen te vergooien van je kostbare vakantie alleen op Bali terwijl er zoveel meer is te zien....... dat is jammer........
Het eiland van de "armlastige" katholieken (Flores) of de eilanden van de "animistische" christenen op Timor en Sumba lijken me een goed alternatief...meer de hoofdprijs.

paulana
User
spacer line

En Sumba, hoelang is het daar leuk? ik wil graag onze verbouwing ontvluchten, voor een week of 2-3, van Flores heb ik (nog) niets goeds vernomen, dwz de een zegt ja moet je doen de ander zegt het tegendeel, en Timor is dat niet gevaarlijk? heb ook aan Yogja gedacht en op de site van Jeroen gekeken, ik was er 2 dagen ca. 10 jaar geleden maar te moe om wat te zien en de Borobudur hoop dat het goed geschreven is, moet echt de moeite zijn, hoelang voor Yogja? 2 weken genoeg?

Om Swastiastu

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-08-2010 15:41 paulana wrote:
En Sumba, hoelang is het daar leuk? ik wil graag onze verbouwing ontvluchten, voor een week of 2-3, van Flores heb ik (nog) niets goeds vernomen, dwz de een zegt ja moet je doen de ander zegt het tegendeel, en Timor is dat niet gevaarlijk? heb ook aan Yogja gedacht en op de site van Jeroen gekeken, ik was er 2 dagen ca. 10 jaar geleden maar te moe om wat te zien en de Borobudur hoop dat het goed geschreven is, moet echt de moeite zijn, hoelang voor Yogja? 2 weken genoeg?
Ik val van mijn stoel. Van Flores niks goeds vernomen? Ik ken zelf niemand die er geweest is en zegt nooit weer, integendeel, meestal spijt dat ze er niet eerder naar toe zijn gegaan. Sumba is goed voor een dag of 6, op Flores kun je met gemak een dag of 10 volmaken en nee Timor is niet gevaarlijk. Vanaf Flores wordt je niet lastig gevallen zoals bijvoorbeeld in Kuta of Sanur. Het reizen in NTT is sowieso vele malen relaxter dan op Java of Bali, de natuur is er prachtig, de mensen meer open en toegankelijk. Mja ik heb vaker pleidooien gehouden voor NTT (en ook voor Maluku) en met succes. Ik weet echt niet waar het vandaan komt dat mensen toch wat angstig zijn om voor Lombok te reizen. Jammer.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-08-2010 15:02 Paulusje wrote:
Dank jullie :-)

Het uitstellen van de reis is helaas echt niet mogelijk.
Het duurdere vliegticket naar Depasar komen we wel overheen. (dat zal dan ook wel gelden voor het ticket Padang naar Flores, is dat trouwens met overstap op jakarta of zo?) Moet ik dan denken aan 2x zoveel of kan dat nog meer worden?

Anne Mieke, ik ga nu misschien wel erg lastige vragen stellen, maar heb je ook enig idee hoeveel hinder je op Sumatra ondervind tijdens de IF, ik bedoel kan het zijn dat je een dagje geen vervoer kunt krijgen (geen probleem) of kan het zijn dat je meteen een dag of 4 ergens verplicht moet blijven hangen omdat er geen vervoer te krijgen is? En hetzelfde voor de accomodatie, een paar keer nee we zitten vol horen is geen probleem, maar echt in de buitenlucht overnachten, hmmm zie ik niet zo zitten, hahaha

Naar Kuala Lumpur kunnen we alleen met de KLM, Singapore biedt weer wat meer mogelijkheden voor ons, maar allebei dus mogelijk
Idd lastige vraag want het blijft koffiedik kijken. Mijn persoonlijke ervaringen zijn dat je op Java soms dagen letterlijk geen kant op kan.
Als jullie echt naar Sumatera willen dan zou ik het niet lagen liggen vanwege de Ramadan. Zoals ik al schreef ik heb vorig jaar bv op Ternate (toch ook behoorlijk islamitisch) geen vervoerproblemen ondervonden naar Makassar.
Op Sumatera een keer de allerlaatste en ook slechtste plaatsen achteraan op de achterbank van een driemaal afgeschreven bus waarvan de deuren niet dicht bleven zitten, superchagrijnige chauffeur en ergens een keer een dagje extra moeten blijven. Vervoer is op Sumatera een groter probleem dan accommodatie echter het lokale vervoer per vliegtuig is zo mogelijk nog groter omdat er vaak geen alternatieven zijn (zie verder hieronder). Verder vond ik het vorig jaar in september juist vreemd druk op Bali en kon niet de accommodatie krijgen die ik wilde. Er gaan ook veel mensen (Indonesiers zelf) met vakantie aan het eind van de Ramadan. Het is dus niet alleen maar pulang kampung.

Een duurder ticket Padang-Flores daarmee bedoel ik het ticket van Padang naar Denpasar (via Jakarta). Voor vluchten naar Flores moet je altijd via Denpasar (hoewel Sumatera-Jakarta/Surabaya-Kupang-Maumere bv ook een mogelijkheid is maar het zal lood om oud ijzer zijn. Je kan niet eens in een dag van Sumatera naar Flores maar ik ken niet de actuele timetable uit mijn hoofd (info gebaseerd op 6 maanden geleden).
Als ik jullie was dan zou ik de vluchten AMS-KUL(Air Asia naar Medan, maar check eerst de prijzen) en dan terug DPS-AMS.
Echter de vluchten van/naar Jakarta zijn of uitverkocht of duur. Ik heb even bij Batavia Air en Lion Air gekeken. Vooral het stuk Padang naar Jakarta is echt heel erg duur. Rond de 15e bijvoorbeeld al 1,3 miljoen Rp en verder naar de 20e kom je er ook niet onder de 1 miljoen Rp. Mandala heeft al veel uitverkochte vluchten. Als je al een reisplan hebt dan ben je bijna verplicht om nu al je tickets te gaan boeken wat eea niet echt flexibel maakt.
Als ik het zo zelf teruglees dan moet je voor jezelf beslissen of je die hoge kosten voor een vliegticket Padang-Denpasar wilt/kunt betalen en deze tickets nu ook al reserveren. En natuurlijk even (laten) puzzelen met de diverse luchtvaartmaatschappijen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-08-2010 14:40 Yerun wrote:
Tickets kopen vooraf voor naar Flores (of andere bestemmingen) kan 'in Nederland' voor dezelfde prijs als 'aan de balie', want als ticketindonesia.info de hoofdprijs zou vragen zou er geen omzet gedraaid worden.
Ik heb het ook niet over ticketindonesia.info maar over een fysieke agent/reisbureau in Nederland (maar dat heb ik misschien niet helemaal duidelijk gezegd)

poepoetan
User
spacer line

Ik ben bang dat het drie weken diepe ellende wordt, tijdens die ramadan moet je gewoon IndonesiŽ vergeten, het is zonder ramadan al erg genoeg allemaal.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Als je de accomodaties goed geregeld hebt dan is het "drukke" verkeer te overleven, als je tenminste geen strak tijdsschema hebt en geen last hebt van filevrees of vertragingen.
Alleen wanneer je nu nog alles moet gaan regelen dan kan ik me voorstellen dat je Java dit jaar overslaat.
In Sulawesi in het zuidelijk gedeelte heb je er ook weinig last van, alleen accomodatie
moet je vooraf even veilig stellen,via een lokaal contact.
(Ik kan je mocht je hier voor kiezen travelindo aanraden)
Anders is het inderdaad aan te raden om de niet islamitische eilanden op te zoeken en de oostkust van Bali. Maar ook daar zul je waarschijnlijk wel tegen een accomodatieprobleem oplopen.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Paulusje
User
spacer line

Nou we zijn er zo ongeveer uit

Alleen Bali was voor ons echt geen optie, Bali en Flores vonden we net te weinig.

De duurdere tickets vinden we niet zo,n probleem we vliegen al voor een habbekrats naar KUL
Het wordt Amsterdam - KUL dan met asia naar Medan (geweldige tip, is nl goedkoper dan va Jakarta en nog voldoende beschikbaar)
Van Medan in een dag ( hopelijk) of 9 naar Padang, de afgeschreven bus met chagerijnige chauffeur hoort er natuurlijk een beetje bij als je niks van te voren boekt Emoticon: Smile geen probleem en dan wat denk ik nog het lastigst wordt van Padang naar Maumere vliegen!
Maumere - labuan bajo in een dag of 6 (incl bezoek Rinca of Komodo) ( is dat haalbaar Anne Mieke?) en dan nog 5 ŗ 6 dagen Bali (ubud en luxe) en via depasar naar Amsterdam

Mocht Sumatra qua vervoer nou echt heel erg tegenvallen kunnen we flores laten schieten en een kortere trip naar Lombok maken (rond 18 september is het daar ook weer iets rustiger). Aangezien we dus sowieso pas rond 20 september in Bali komen zal het daar ook weer wat rustiger zijn ?????

Ik denk dat het zo het beste haalbaar zal zijn ( alleen die vlucht Padang naar Flores lijkt me erg lastig, als ik het goed begrijp komt dat door het eerste stuk Padang -depasar ???? Depasar - Maumere lijkt minder lastig, klopt dat? Wat dus als uitweg zou kunnen is Padang / KUL en KUL / Depasar (beetje een omweg maar waarschijnlijk meer haalbaar, goedkoper en avontuurlijk hahaha)
Zijn jullie het er een beetje mee eens, het blijft natuurlijk spannend Emoticon: Smile

Paulusje
User
spacer line

Eigenlijk heel asociaal ik vergeet iedereen te bedanken voor de tips
Bij deze Emoticon: Smile

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-08-2010 20:50 Paulusje wrote:
Zijn jullie het er een beetje mee eens, het blijft natuurlijk spannend Emoticon: Smile
Ikke wel natuurlijk Emoticon: Wink

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Maumere - labuan bajo in een dag of 6 (incl bezoek Rinca of Komodo) ( is dat haalbaar Anne Mieke?).
Is wel haalbaar maar 1 of 2 dagen extra kan geen kwaad.

Mocht Sumatra qua vervoer nou echt heel erg tegenvallen kunnen we flores laten schieten en een kortere trip naar Lombok maken (rond 18 september is het daar ook weer iets rustiger). Aangezien we dus sowieso pas rond 20 september in Bali komen zal het daar ook weer wat rustiger zijn ?????
Ik denk dat het zo het beste haalbaar zal zijn ( alleen die vlucht Padang naar Flores lijkt me erg lastig, als ik het goed begrijp komt dat door het eerste stuk Padang -depasar ???? Depasar - Maumere lijkt minder lastig, klopt dat? Wat dus als uitweg zou kunnen is Padang / KUL en KUL / Depasar (beetje
Je kan het best nu al je vluchten uitzoeken naar Denpasar en die dan ook vastleggen. Je hebt meer kans om vast te lopen met een vlucht vanuit Sumatera dan met vervoer op Sumatera zelf. Denpasar-Maumere zal idd een minder probleem zijn. Of de uitweg Padang via KUL naar Denpasar goedkoper zal zijn is nog maar de vraag. Je moet in elk geval opnieuw een visum kopen en dat kost ook geld.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Qua vluchten ben je er uit bedoel je.
Ik zou als jullie was ook de aandacht leggen op het verkrijgen van accomodatie
of ben je tevreden met een hangmat tussen 2 bomen ??
Tentje meenemen kan natuurlijk ook, of slapen op het strand.
Ik wil geen spelbreker zijn maar het lijkt me wel slim om in deze periode niet op de bonnefooi te gaan.
Overigens email sulawesi voor travelindo: trvlindoRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.gmail.com

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

84,181,303 topic views - 240,034 posts - 13,725 topics - 32,691 members - last post @ 10-08-2020 14:02 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

137,309,812 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com