indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

FrankR
User
User icon of FrankR
spacer line

Mijn vriendin (ze spreekt ook Engels) zou graag in kontakt komen met mensen die een Universitaire opleiding hebben gehad in IndonesiŽ en hier aan de slag zijn gekomen in Nederland. Ze heeft zelf een Apotheker opleiding.

Ze zou graag willen weten hoe dat hier gaat en/of ze nog vertalingen van haar diploma moet hebben. Of dat ze wellicht een extra opleiding nodig heeft naast de Nederlandse taal. Ze verblijft nu nog 2 maanden bij mij en wellicht verhuist ze volgend jaar voor goed.

Ze zoekt het liefst iemand die een soortgelijke opleiding heeft gekozen.

spacer line  

Even de diploma's en cijferlijsten overleggen bij het Informatiecentrum Diploma Waardering en je hebt binnen een paar weken antwoord:

Informatiecentrum Diploma Waardering (IcDW)
Postbus 7338
2701 AH ZOETERMEER
tel. (079) 3217 930
fax. (079) 3217 929
e-mail: infoRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.idw.nl
internet: www.idw.nl

Meer informatie over diplomawaardering vindt u op de websites van Nuffic www.nuffic.nl en Colo www.colo.nl

If you have nothing to loose, you can risk everything

FrankR
User
User icon of FrankR
spacer line

Bedankt voor de info. Ze is vandaag bij het UWV Werkbedrijf geweest en kreeg een folder van idW mee.

spacer line  

Zal waarschijnlijk wel zo uitpakken dat haar universitaire opleidingen in Indonesie gelijkgesteld worden aan een afgeronde NL HBO-opleiding in farmaceutische richting.

Als ze als apotheker in NL aan de slag wil zal ze dus (waarschijnljik) weer een jaar of 2 naar de universiteit in NL moeten. Groningen of Leiden, leuke studenten steden, lastige keuze.

If you have nothing to loose, you can risk everything

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

In mijn geboorteplaats Hilversum zit een apotheker van Chinees-Indonesische afkomst. Zij heeft haar studie ongetwijfeld in NL afgerond, maar ze is de voetsporen van haar moeder getreden, en die heeft wellicht haar alma mater wťl in IndonesiŽ staan.
Ik weet vrij zeker dat een Indonesische bull niet zonder meer in de EU wordt geaccepteerd, en die twee jaar extra studeren van Amed EB lijken mij aan de optimistische kant. Bovendien probeert de Linkse Kerk het leven van zelfstandige apothekers al decennia lang te verzuren. Apotheker mag dan een `vrij beroep' zijn, je vestigen als apotheker is niet gemakkelijk (wachtlijst die overigens wel omzeild kan worden maar dat wordt je niet in dank afgenomen), een tweede apotheker komt niet om van de honger, een feest is het inkomen echter ook niet. IndonesiŽ biedt veel meer kansen.
Ik ken nogal wat Nederlandse apothekers, en dat vak combineren met een taalvaardigheid die voldoende is om er les in te geven durf ik uniek te noemen.

spacer line  

In Amsterdam en andere steden zijn er veel Chinese( Indondesische) apothekers ( en tandartsen) .
In de wijk waar ik woon zijn er op zijn minst 2 Chinese apothekeresen , dacht dat de dochter ook in de zaak zit.

Het is ook goed om bij de P.P.I ( Perhimpunan Pelajar Indonesia) van Delft of Den Haag informeren .De (oude) Indonesische studentenvereniging ( adres even googlen) , Of informeren bij de atache Kebudayaan in Den Haag .

Waarschijnlijk moet ze een paar jaar bij laten spijkeren( zoals Amed schreef).
Maar dat is geen probleem , en zeker als ze afkomstig is uit een bekende Universitas.
Ze kan altijd eerst samenwerken/indienst gaan bij een andere " Indonesische" apothekers .In Amsterdam kan je wel makkelijk vinden .

Indonesische diploma' s zoals SMA (wel afhankelijk van de schoolranking) geeft toegang tot HBO , bij Uni vaak met een soort test (colloquium doctum) .
Dat was vroeger zo (in mijn tijd =tig jaar geleden) en nu ook .
Van de bijna 100 PPI leden in Nijmegen waren toen dwe meeste Chinese Indonesiers die medicijnen en tandheelkunde studeren .Hun Indonesische doctoraal gedeelte vanaf 4de/5de jaars gaf vrijstelling t/m kandidaatsgedeelte
Een andere route is proberren om een S2 opleiding te volgen .

bisa dicek of makemyday .

putri
User
spacer line

Frank, als je mij mailen zal ik even voorstellen aan mijn vriendje in Rotterdam. Hij had univ. opleiding in Surabaya afgerond (Universitas Airlangga) en vervolg opleiding gedaan in NL. Welkom in NL, zal heel erg moeilijk in het begin, maar het is uitdagend !
mijn email adres : weu69Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.planet.nl. Ik ben zelf indonesische vrouw en nu is het mijn 11e jaar in NL. Getrouwd met kinderen, helaas woon ik in andere kant. Maar mijn vriend is ook heel aardig !

FrankR
User
User icon of FrankR
spacer line

Bedankt iedereen voor de info. Putri. Ik zal je adres aan haar doorgeven.

Dus als ik het goed begrijp maakt het niet uit of ze batchelor of master is in haar vak, ze blijft HBO nivo hier in NL?

Ander vraagje: als zij straks gaat samenwonen bij mij, wordt zij dan straks gezien als een Europese of buitenlandse student? Ik zie n.l. grote verschillen in collegegeld per jaar.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

84,255,804 topic views - 240,040 posts - 13,725 topics - 32,727 members - last post @ 14-08-2020 07:06 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

137,426,452 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com