indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 03-08-2010 11:52 schreef sabar2:

[quote verwijderd]

Inderdaad interessant en dan komt er nog bij dat er een verschil is tussen de theorie en de praktijk. If you cant beat them, join them. Van binnenuit kun je en mag je namelijk je wel kritisch opstellen, zolang je dat met respect doet. Je merkt dan dat in de praktijk de indonesische burgers zelf ook allerlei excuses en vluchtwegen zoeken om zich van
"het juk" te kunnen verlossen of zich er in iedergeval tijdelijk of gedeeltelijk ervan kunnen onttrekken. Sommigen noemen dat huichelarij maar ook dat is onderdeel van de levensstijl in Indonesie en is aangeleerd door de nederlandse bezetters, dus in dit verband lijkt Indonesie al heel veel op de Nederlandse cultuur.
Het beste is dus als je van nature een gespleten persoonlijkheid hebt.
Maar uiteraard zullen velen het niet met mij eens zijn. Emoticon: Laugh out loud

En van die velen ben K er ook een van....
Dat er na meer dan 60 jaren nog zoveel Nederlandse invloeden zijn, in mentaliteit, ,in IndonesiŽ, kon k er niet van afzien,wel in gebouwen
Er is een cultuur ontstaan die zich opwerpt, als meer een onverschillige houding aannemen , die je het verst brengt.
Een strijd tussen hebben, krijgen, of beinvloeden, een neptonisme die je zo duidelijk ziet, en voeld.
Zich voor het oog een mooie beeld voor doen, en dan zie je vooral in de Trouwerijen, hoe er een dikkelaag kalk op de dames der gezichten worden aangebracht.
En nu komt het, (dan moet ik altijd in mijn eigen lachen), dat zelfs de slaapkamers met vals goud worden bekleed, en zo ingericht of ze daar dan ook gelijk gebruik van zouden maken.
Niets is minder waar het is voor de gasten te laten zien hoe goed ze het hebben.
Heb twee trouwerijen meegemaakt, waarvan er al een is gescheiden, en met mijn zoon er van door is gegaan.

Dus mijn kinderen hoef ik ook al niet meer mee te nemen, naar IndonesiŽ.
Maar lees eens HIER een verslag uit Engeland dat 1 op de 5 spijt hebben, dat ze getrouwd zijn

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Nepotisme
het onrechtmatig begunstigen van verwanten en vrienden bij het geven van belangrijke posten. Een situatie die zich in IndiŽ vooral in de 18e eeuw voordeed.

Nepotisme
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Nepotisme (van het Latijn 'nepos', kleinzoon; nakomeling, ook: neef) is het begunstigen van eigen familieleden door autoriteiten, bijvoorbeeld door ze in hoge functies te benoemen of door ze opdrachten te gunnen. Het is dus een vorm van corruptie.

In de Kerk kwam nepotisme reeds voor onder paus Adrianus I (772-795). In de middeleeuwen kwam het veelvuldig voor en in de renaissance bereikte het fenomeen zijn hoogtepunt onder Alexander VI (1492-1503) en Julius II (1503-1513). Het Concilie van Trente (1545-1563) trachtte een einde te maken aan het nepotisme. In 1692 werd door de bul Romanum decet Pontificum de pausen verboden kerkelijke goederen aan familieleden over te dragen.

De kerk/missionarissen/VOC hebben goed werk gedaan in Indonesie Emoticon: Party!

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-08-2010 11:52 sabar2 wrote: .....of zich er in iedergeval tijdelijk of gedeeltelijk ervan kunnen onttrekken. Sommigen noemen dat huichelarij maar ook dat is onderdeel van de levensstijl in Indonesie en is aangeleerd door de nederlandse bezetters, dus in dit verband lijkt Indonesie al heel veel op de Nederlandse cultuur.

In veel van je betoog kan ik meegaan maar hiermee sla je de plank mis. De huichelarij zit vastgebakken in de Javaanse en Balinese cultuur en komt zeker niet van de Nederlanders (die hebben trouwens op de aard en cultuur van de Indonesische volken vrijwel geen invloed gehad want ze maakten gebruik van de lokale heersers die naar hun pijpen dansten --> "de Nederlandse invloed was niet meer dan een kras op een rots"). Als je iets weet van de lokale cultuur en geschiedenis dan weet je dat ver voor de komst van de Nederlanders deze "huichelarij" al eeuwen een onderdeel was/is van de cultuur. Men mag het feitelijk geen huichelarij noemen (dat is een westers waardeoordeel) maar heeft alles te maken met het voorkomen van gezichtsverlies.

trachtte een einde te maken aan het nepotisme. In 1692 werd door de bul Romanum decet Pontificum de pausen verboden kerkelijke goederen aan familieleden over te dragen.

De kerk/missionarissen/VOC hebben goed werk gedaan in Indonesie

Ook hiermee heeft de RK-kerk totaal geen invloed gehad. Nepotisme kwam al voor op Java in de 12e eeuw (waarschijnlijk zelfs nog eerder), nog voor de komst van islam en westerse overheersing.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 04-08-2010 02:35 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

In veel van je betoog kan ik meegaan maar hiermee sla je de plank mis. De huichelarij zit vastgebakken in de Javaanse en Balinese cultuur en komt zeker niet van de Nederlanders (die hebben trouwens op de aard en cultuur van de Indonesische volken vrijwel geen invloed gehad want ze maakten gebruik van de lokale heersers die naar hun pijpen dansten --> "de Nederlandse invloed was niet meer dan een kras op een rots"). Als je iets weet van de lokale cultuur en geschiedenis dan weet je dat ver voor de komst van de Nederlanders deze "huichelarij" al eeuwen een onderdeel was/is van de cultuur. Men mag het feitelijk geen huichelarij noemen (dat is een westers waardeoordeel) maar heeft alles te maken met het voorkomen van gezichtsverlies.

[quote removed]

Ook hiermee heeft de RK-kerk totaal geen invloed gehad. Nepotisme kwam al voor op Java in de 12e eeuw (waarschijnlijk zelfs nog eerder), nog voor de komst van islam en westerse overheersing.

De huichelarij sloeg niet op het nepotisme maar op mensen die zich aan de lokale tradities houden maar zich er tegelijkertijd aan proberen te onttrekken, het onttrekken dat is onderdeel van de indonesische levenstijl. Huichelarij in de vorm van nepotisme is vlgs. mijn bronnen geintroduceerd door de nederlandse bezetters. Voor hun bepaalde de lokale heersers alles en kon er geen nepotisme plaatsvinden, de nederlandse bezetters braken de macht van de sultans af en zorgden voor andere bewindvoerders (vervangers voor de sultans) die hun eigen familie (met toestemming van de nederlandse bezetters) bevooroordeelden.
Veel vervangers waren vaak jaloerse familieleden van de sultan of hun tegenstanders.
De sultans waren geen nepotisten maar vaak mensen die vanuit hun historische achtergrond,familienaam op die plaats waren gekomen en hun volgelingen (wie binnen de muren van het sultanaat woonden) "beschermden". Veel sultans werden op handen gedragen en als een "god" blind gevolgd door hun volgelingen.
Als de sultans nepotisten waren dan kunnen we "ons koningshuis/de oranjes" ook
nepotisten noemen.
Huichelarij is inderdaad een westers waardeoordeel.

Mbt nepotisme; ik weet niet of ik de plank missla. Ik heb helaas in Indonesie zelf weinig historische informatie teruggevonden over nepotisme voor de nederlandse kolonialisatie.
De lokale heersers waar de nederlanders gebruik van maakten waren veelal vervangers van de oorspronkelijke sultans. De sultans waren de heersers,
die als een soort van dictator in hun gebied (zowel in Java als Bali) de scepter zwaaiden heb ik altijd begrepen. Maar wellicht kun je mijn kennis bijspijkeren door mij de bronnen van jou kennis hierover mede te delen. Ik sta altijd open voor meer informatie hieromtrent.

Mbt Aard/cultuur. Nepotisme valt zeker niet binnen de budaya java. Ik ben geen expert mbt de indonesische cultuur/tradities maar ik verdiep me er graag in en met dat wat ik al weet wordt het leven op Indonesie wel eenvoudiger en begrijpelijker, alhoewel een klein gedeelte van de Indonesiers zich inmiddels al heeft ontworsteld aan het "oude" indonesie of zich er niks meer van aan wil trekken, maar in mijn omgeving (Solo) telt de Budaya Java onderhuids nog zwaar mee ook in het dagelijks leven en niet alleen bij de oudere generatie.
De budaya java speelt overigens op geheel java nog steeds een rol, zelfs in Jakarta, alhoewel de meesten dit ontkennen totdat ze er zelf persoonlijk mee geconfronteerd worden.
Een voorbeeldje hiervan...... ik was een weekje met moderne vrienden in Jakarta en omgeving op stap. Tot een het berichtje kreeg dat een oom overleden was.
Het hele gezelschap, mij inclusief, keerde huiswaarts. De traditionele kledingstukken werden uit de kast gehaald en daarna gingen we samen naar het huis van de overleden oom, waar heel de familie vlgs de budaya java ineens volledig traditioneel gekleed was en zich strikt aan alle regels hielden en dat terwijl iedereen heel modern en netjes gekleed was en continue mij vertelde hoe modern zij wel niet waren en dat ze zich niks van de tradities /cultuur aantrokken. Achteraf gaf men toe dat men dat dus wel deed, maar dan uit respect. Hoe dubbel ben je dan bezig.... daarom dat sommige hier het westerse waardeoordeel huichelarij bij plaatsen.

spacer line  

On 04-08-2010 19:31 sabar2 wrote:

[quote removed]

De huichelarij sloeg niet op het nepotisme maar op mensen die zich aan de lokale tradities houden maar zich er tegelijkertijd aan proberen te onttrekken, het onttrekken dat is onderdeel van de indonesische levenstijl.

Het onttrekken van verplichtingen ( iets niet doen die je iets kost zoals moeite, vrijheid, geld, tijd) is een menselijke trek.
Dat zie ik in de afgelopen 40 jaar in Nederland gebeuren.
En het zal ook bij andere volkeren plaatsvinden.
Dezelfde als huichelarij , vindt plaats bij andere volkeren en geloven.
Dus een menselijke trek.

V.w.b de rol van de Nederlanders in de tempo doeloe tijd , dat is ook heel marginaal ( zoals Y-B schreef: " Een kras op de rots " .
Als je de geschiedenis van Nede. Indie goed leest en interpreteert was de " macht" van de Nederlanders alleen op papier ( zie de zgn " Korte Verklaring" ) .
Ze zijn nooit echt baas geweest in Ned. Oost Indie .
Als ze de baas waren geweest in die tijd waar ze daar aanwezig zijn , hoe kan je verklaren dat hun " imperium" binnen ebn paar jaar na de komst van de Japanner instortte ?.

Nepotisme , het bevoordelen van je eigen mensen( " eigen volk eerst" ) is ook universeel.
Als een gewone sterveling(mens) denk je in de eerste plaats eerst aan je eigen mensen ( familie, vrienden , partijgenoot, streekgenoot , landgenoot etc ).

De oude Sultans hebben verplichtingen jegens hun naaste familie en andere mensen die in dienst zijn als zijn verlengstuk.
Zoals de Bupathi(Regenten) , Wedhana ( Hoofddistricten =nu bestaat niet meer , heet Camat) en andere rijksbestuursleden. .
Vaak worden gunsten verleend , dat is gebaseerd op feodale verhoudingen, dezelfde verhoudingen zoals men ook in Europa( incl .Nederland) dat vroeger kenden.
Zeg maar tot kort voor het invoeren van industrialisatie in Nederland.

bisa dicek of makemyday .

susan
User
spacer line

Over trouwen gesproken, in 1992 ben ik in Nederland getrouwd (ik ben Nederlandse en mijn man Indonesier) en ben daarna vrij snel naar Indonesie gaan wonen tot op heden.

Had ik mijn huwelijk moeten laten registreren destijds?

Zo ja, moet ik alsnog melden, en wat houdt dat rechtswege in?

Zo nee, wat zijn de gevolgen?

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 05-08-2010 15:44 susan wrote:
Over trouwen gesproken, in 1992 ben ik in Nederland getrouwd (ik ben Nederlandse en mijn man Indonesier) en ben daarna vrij snel naar Indonesie gaan wonen tot op heden.

Had ik mijn huwelijk moeten laten registreren destijds?

Zo ja, moet ik alsnog melden, en wat houdt dat rechtswege in?

Zo nee, wat zijn de gevolgen?

Er bestaat geen verplichting om je huwelijk in Nederland te registreren in Indonesie.
Dus je bent niet strafbaar omdat je het niet geregistreerd hebt in Indonesie.
Je krijgt pas te maken met de gevolgen wanneer je (evt.) gaat scheiden of wanneer je man overlijd (lees erfrecht in RI), mocht je in Indonesie wonen op dat moment..
Wat de gevolgen kunnen zijn hangt af van het geloof(nationaliteit) van je man en hoe je schoonfamilie zich opstellen (evt. (de nationaliteit van) je kinderen).
Achteraf een huwelijk alsnog registreren is vlgs mij niet mogelijk/eenvoudig.
Dus wil je dat doen zou je eigenlijk nog eens moeten trouwen in Indonesie en evt. voor het huwelijk de huwelijkse voorwaarden afspreken.
Ik weet niet of er tussen 1992 en nu wellicht bepaalde uitzonderingen / regelingen ivm gewijzigde wetten zijn geweest.
In Nederland ben je gewoon getrouwd alleen in Indonesie gelden andere regels.

spacer line  

On 05-08-2010 18:41 sabar2 wrote:

[quote removed]

Er bestaat geen verplichting om je huwelijk in Nederland te registreren in Indonesie.
Dus je bent niet strafbaar omdat je het niet geregistreerd hebt in Indonesie.
Je krijgt pas te maken met de gevolgen wanneer je (evt.) gaat scheiden of wanneer je man overlijd (lees erfrecht in RI), mocht je in Indonesie wonen op dat moment..

U bedoelt ?

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 05-08-2010 20:05 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

U bedoelt ?

Als je in Nederland getrouwd bent en je gaat daarna pas emigreren ga ik ervan uit dat bij de aanvraag van de verblijfsvergunning al is aangegeven dat je getrouwt bent.
Indien een van de partners een Indonesisch staatsburger zou zijn kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Maar wat als beiden een nederlands paspoort hebben, er zijn ook Indonesiers die in Nederland wonen met een Nederlands paspoort die in Nederland met een Nederlandse partner trouwen en daarna gaan emigreren.
Je hebt toch ook nog zoiets als een KK karta keluarga. Je krijgt je verblijfsvergunning toch pas nadat je ingeschreven bent ? De burgelijke stand in Indonesie registreert je gegevens toch wanneer je als immigrant het land binnenkomt,
Of moet iedereen die naar Indonesie emigreert het buitenlands huwelijk alsnog APART registreren ?? Ik ben zelf pas in 2008 in Nederland getrouwd en heb dat binnen 1 week in Indonesie geregistreerd, dus als de wet anders was in 1992 dan weet ik het misschien niet.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ander punt nog ik ken enkele indonesische vrouwen die naar Nederland kwamen
hier trouwden met een Nederlander weer terug gingen
(laten we maar zeggen heimwee naar hun kind wat bij familie was gebleven)
en in Indonesie gewoon weer met een ander trouwden voor de Indonesische wet.
Hun huwelijk in Nederland is nooit geregistreerd in Indonesie en ze zijn ook niet in Nederland gescheiden, want het mannetje moest nog betalen voor het kind wat tijdens de vakantie was verwekt. Dus die kunnen dan ook nog problemen krijgen ??

Dat wordt lachen Emoticon: Party! Over gaatjes in de wet gesproken. Emoticon: Laugh out loud

spacer line  

On 05-08-2010 22:04 sabar2 wrote:

[quote removed]

Ik ben zelf pas in 2008 in Nederland getrouwd en heb dat binnen 1 week in Indonesie geregistreerd, dus als de wet anders was in 1992 dan weet ik het misschien niet.

Dan zit je goed.

En de inhoud/verhaal van je laatste 2 posting beschouwd als een beetje lachwekkend , omdat ik het niet kan begrijpen dat ze zo naief of dom kunnen zijn .
Er zijn ook verschillende soorten van strafbare feiten , is het een overtreding omdat men niet weet w3at ze aan het doen zijn of is het een misdrijf omdat men bewust de wet overtreedt door middel van valse papieren ( AsPal) .
Asli tapi Palsu .

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

welke gevolgen kan het niet registeren van het huwelijk concreet hebben? Ons Nederlandse huwelijk (huwelijkse voorwaarden) is ook niet geregistreerd in Indonesie

spacer line  

On 06-08-2010 09:21 NoviKirana wrote:
welke gevolgen kan het niet registeren van het huwelijk concreet hebben? Ons Nederlandse huwelijk (huwelijkse voorwaarden) is ook niet geregistreerd in Indonesie

Hoogstens ( mijn inschatting ) een adminstratieve overtreding.
Kan altijd opgelost worden d.m.v kekeluargaan of kebijaksanaan. Zonder KKN.
Het staat ook niet welke sanctie je krijgt , tenminste dat heb ik niet kunnen vinden.
Mijn oude "contacten" met orang Imigrasi Jakarta was al lang ( > 10 jr )opgedroogd.

Aan de andere kant vraag ik me af of je slapende honden wakker moet maken.
Ga discreet vragen bij orang den Haag.

spacer line  

On 05-08-2010 22:04 sabar2 wrote:

[quote removed]

Als je in Nederland getrouwd bent en je gaat daarna pas emigreren ga ik ervan uit dat bij de aanvraag van de verblijfsvergunning al is aangegeven dat je getrouwt bent.
Indien een van de partners een Indonesisch staatsburger zou zijn kan ik me daar nog iets bij voorstellen.

Maar wat als beiden een nederlands paspoort hebben, er zijn ook Indonesiers die in Nederland wonen met een Nederlands paspoort die in Nederland met een Nederlandse partner trouwen en daarna gaan emigreren.

Inhoudelijk komentaar :
1.Als de ambtenaar van de CaPil goed opgeleid was ( dus ook goed betaald wordt ) zal hij de aanwerwante wetten moeten weten.
Aan de andere kant het bevreemd mij dat er relatief veel Nederlanders die in een perkawinan campuran belandde zonder voldoende te onderzoeken en of te realiseren wat de (wettelijke) consequenties zijn .
Dat val mij echt tegen.

2.Ze zijn gewoon buitenlanders , Nederlanders ondanks dat hij Parman heette en zo bruin er uit ziet als andere Parmans .Die vallen niet onder de UU Perkawinan(Campuran) .
Ze kunnen wel onder de Hukun Perkawinan Islam vallen , als " Parman" of "Tini" toevallig Moslim zijn .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Om Sid hoe doet u het als u terug gaat naar IndonesiŽ zoals u al enkele jaren roept.
Neem u je vrouw mee, of laat u ze achter in Amsterdam ?
Want zij is Nederlandse, neem K aan, en geen Indonesische.
Dan moet ze toch ook een Hukun Pukun Pakun aanvragen?????? Emoticon: Emoticon: Blush Emoticon: Very funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

On 06-08-2010 10:15 zieleffe wrote:
Om Sid hoe doet u het als u terug gaat naar IndonesiŽ zoals u al enkele jaren roept.
Neem u je vrouw mee, of laat u ze achter in Amsterdam ?
Want zij is Nederlandse, neem K aan, en geen Indonesische.
Dan moet ze toch ook een Hukun Pukun Pakun aanvragen?????? Emoticon: Emoticon: Blush Emoticon: Very funny

Click to see original image

Als , ALS ik in de nabije toekomst (nog een paar jaar) naar mijn kampung gaat , denk ik dat ik niet uit gaat uitschrijven van mijn 2 de kampung ( Amstelerdam).
Dat komt omdat ik verzekerd wil zijn van de medische voorzieningen .
Als ik me uitschrijf , dan moet ik hoge premie betalen , zo niet dan is het een risicofactor als ik iets krijg .
Kan ik gelijk mijn " sawah" verkopen om ziekenhuis kosten te betalen.

In principe kan mijn vrouw meegaan ( ikut suami) als ik daar echt wil vestigen ( zie mijn bezwaren ).
Onze huwelijk ( in 1979 gesloten ) is voor zover ik kan beoordelen goed geregeld.
We zijn getrouwd , eerst in Jakarta , KUA etc en daarna ingeschreven bij de CaPil , ongeveer 1 week na de formaliteiten .
Daarna zijn we ( eigenlijk voor de 2e keer) getrouwd in Nederland ( Amstelerdam).
Met alleen 4 gasten , vader/oma ( getuigen) en 2 jongere zusters.
Heb niet eens foto' s van gemaakt.
Alleen voor de formaliteit . Kosten 110 gulden en 25 gulden uang rokok ( fooi) voor die aardige bode. Op een andere dag kon je toen gratis trouwen. Toen was de gulden nog een daalder waard.
Afgesloten met een kopje koffie of fris en pannenkoeken in zo' n creperiehuisje in de hoek van Klaverstraat . Naast een kerk. Op kosten van de oma.
We waren getrouwd met gewone kleding , jean of zoiets.
Onze vervoer was tram 25 van Amsterdam Zuid naar de Dam (Stadhuis).
Terug ook met de tram .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 06-08-2010 00:30 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

En de inhoud/verhaal van je laatste 2 posting beschouwd als een beetje lachwekkend , omdat ik het niet kan begrijpen dat ze zo naief of dom kunnen zijn .

Een van de gevallen kan ik wel begrijpen als je weet dat het hier gaat om een nederlandse vermogend zakenman (40 jaar) , die op een van zijn vakanties, gecharmeerd raakte van de dochter (27 jaar) van een welgestelde Indonesische familie en die dochter "teleurgesteld" was toen ze na vele verblijven in hotels in Zandvoort terecht kwam in een van de luxere verblijven maar zonder bediendes.
Voor het oog los je dan de zaakjes gewoon netjes op en die 3 of 4 keer per jaar naar Nederland (Europa) gaan dat kun je gemakkelijk verklaren als "boodschappen doen", de dochter van de zakenman "studeert" in Singapore en heeft haar eigen chauffeur,kok,nanny, bodyguard en "papi" doet ook zaakjes in Singapore.
Dus dan lost geld veel op en hoef je je niet zo aan de wet te houden.
Persoonlijk denk ik dat ze niet naief/dom was maar bewust hiervoor gekozen heeft.
Gewoon trouwen voor de nederlandse wet om je nederlandse echtgenoot te gijzelen en terug gaan naar Indonesie en daar een andere rijke man trouwen, je dochter die je al had "parkeren" in Singapore. Emoticon: Laugh out loud

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Op 06-08-2010 09:28 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Hoogstens ( mijn inschatting ) een adminstratieve overtreding.
Kan altijd opgelost worden d.m.v kekeluargaan of kebijaksanaan. Zonder KKN.
Het staat ook niet welke sanctie je krijgt , tenminste dat heb ik niet kunnen vinden.
Mijn oude "contacten" met orang Imigrasi Jakarta was al lang ( > 10 jr )opgedroogd.

Aan de andere kant vraag ik me af of je slapende honden wakker moet maken.
Ga discreet vragen bij orang den Haag.

Het gaat mij niet zozeer om overtredingen....maar meer concreet wat er gebeurt als we zouden willen scheiden? want dan staat ons huwelijk natuurlijk niet geregistreerd in Indonesie. Geen probleem zolang we in NL wonen? Maar wel als we daar zouden wonen? Of is een scheiding daar niet aan te vragen, omdat we niet geregistreerd staan?

susan
User
spacer line

Beste Novi en mede forum lezers,

Zo te lezen zitten we in dezelfde situatie, in Nederland getrouwd voor de Wet, maar niet geregistreerd/gemeldt in Indonesie.

Graag zou ik willen weten wat het inhoudt voor onze kinderen, juridisch.

Wat kan voorkomen, dat mijn Indonesische man overlijdt in Indonesie of in Nederland. Welk recht is van toepassing?

Mocht mijn Indonesische man overlijden in Indonesie, wat zijn mijn rechten en plichten? Daaruit voortvloeiend, dat mijn kinderen nu nog niet meerderjarig zijn.

En onze onroerende goederen?

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Beste Susan / NoviKirana,

allereerst zou ik even nakijken hoe eea geregistreerd is op de KK karta keluarga.
als de agent/ambtenaar die jullie immigratie heeft geregeld zijn werk goed heeft gedaan ben je ook vlgs de indonesische wetten goed geregistreerd.
als een van jullie een indonesisch paspoort heeft dan kan het ingewikkelder liggen.

twijfel je of zie je dat iets niet klopt leg dan informeel contact met de ambassade in den haag om te kijken of je eea kunt repareren. als je geluk hebt kan dat gebeuren, wellicht mag je nog eens trouwen voor de indonesische wet.

als je in indonesie gaat scheiden of je (indonesische) partner komt te overlijden, dan geldt de indonesische wet, ook daar zijn verschillen afhankelijk van geloof / gebruik,
dus in ieder specifiek geval kan dat andere problemen opleveren (het beruchte wespennest)
indien je partner de indonesische nationaliteit heeft of heeft aangenomen dan kan het
mee of tegenvallen. vwb onroerende zaken als "buitenlander" mag je niets bezitten, waarschijnlijk gaat alles dan naar de kinderen (als die de indonesische nationaliteit hebben) of de familie neemt alles over (afhankelijk van geloof/gebruik)
Als er er in indonesie tenminste niks is vastgelegd (voor het huwelijk) de zgn huwelijkse voorwaarden. lees het onderwerp erfrecht in RI.

Veel mensen vergeten dat ze in indonesie voor het huwelijk bepaalde zaken moeten vastleggen en/of registreren, sommigen trouwen ook in nederland en "vergeten" dat tijdig te registreren in Indonesie (indien een der partners een indonesisch staatsburger is), inmiddels ken ik persoonlijk al zo'n 80-90 gevallen.
Bij sommige gaat het goed en bij sommige loopt het af met een drama.
Kijk het even na en besteed er wat tijd aan dat kan veel hoofdpijn voorkomen.

spacer line  

On 06-08-2010 18:27 sabar2 wrote:

als je in indonesie gaat scheiden of je (indonesische) partner komt te overlijden, dan geldt de indonesische wet, ook daar zijn verschillen afhankelijk van geloof / gebruik,
dus in ieder specifiek geval kan dat andere problemen opleveren (het beruchte wespennest)

Hier wordt de verschillende huwelijksrechten ( Islam , Staat=ex BW) , eventueel adat zo maar door elkaar gehaald.
Daar krijg ik kromme tenen van .

Zelfs een uitzonderlijke geval/voorbeeld van bigamie wordt naar voren gehaald.
Bigamie is bigamie , het is strafbaar en een misdrijf.
In Nederland en zelfs in Indonesia .Uitgezonderd dat een Moslim man soms meer dan 1 vrouw kan hebben.

Over het bezit van onroerendgoed (grond/huis) wordt sinds (ongeveer )2005 in diverse postings besproken , onder andere door ene Sidia ( aka OmeSid aka S.A) .
Staat ook beschreven in U.U. Agraria .
Over erfrecht , in de meeste gevallen ( dus ook bij de Moslims) wordt het geregeld in de UU Kewarisan (erfgoederenrecht).
De wettelijke erfgenamen dus de vrouw en de kinderen hebben hun eigen (legitieme ) portie.
Staat duidelijk beschreven.
Bij de Moslim werd het ook toegepast , de wettelijke erfgenamen word alleen uitgebreider omdat naast de vrouw/kinderen kunnen de ouders en broers -zustersvan de erflater meedelen , volgens bepaalde formule .
Staat ook duidelijk beschreven.
Alleen moet de vrouw( een WNA) haar bezit binnen 1 jaar afstoten ( vaak aan haar kinderen , dat om te voorkomen dat vadertje staat ( R.I) het gaat afpakken. Zoals beschreven werd in de de UU Pokok Agraria.
Mooier kunnen ze niet maken.

Andere afwijkende verhalen die niet gebaseerd of gestaafd worden door wetteijke bewijzen / jurisprudentie beschouw ik als mambo jambo ( "katanya " ) verhalen .

spacer line  

On 06-08-2010 14:04 NoviKirana wrote:

[quote removed]

Het gaat mij niet zozeer om overtredingen....maar meer concreet wat er gebeurt als we zouden willen scheiden? want dan staat ons huwelijk natuurlijk niet geregistreerd in Indonesie. Geen probleem zolang we in NL wonen? Maar wel als we daar zouden wonen? Of is een scheiding daar niet aan te vragen, omdat we niet geregistreerd staan?

De wet schrijft dat een huwelijk in buitenland (Nld) wel erkend wordt , mits het plaatsvond volgens de Nederlandse wet(land waar het gesloten wordt)en niet in strijd is met de Indonesische wet.
Dat het nog niet geregistreerd werd is een adminstratieve fout , maar het bestaat wel .
Maar belum diakui . Het is anders als TIDAK diakui. .
Een klein verschil (alleen 1 woord) maar wel cruciaal .
Zie de aangehaalde tekst :
Bagi perkawinan campuran yang dilangsungkan di luar Indonesia, harus didaftarkan paling lambat 1 (satu) tahun setelah perkawinan berlangsung. Bila tidak, maka perkawinan anda belum diakui oleh hukum kita. Surat bukti perkawinan itu didaftarkan di Kantor Pencatatan Perkawinan tempat tinggal anda di Indonesia (pasal 56 ayat (2) UU No 1/74).

Dat kan een gespecialiseerde jurist in Indonesia beter beantwoorden.
Of mss discreet informeren di Kantor Pencatatan Perkawinan .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 06-08-2010 19:55 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Hier wordt de verschillende huwelijksrechten ( Islam , Staat=ex BW) , eventueel adat zo maar door elkaar gehaald.
Daar krijg ik kromme tenen van .

Snap ik helemaal, daarom rekende ik erop dat je nog een verduidelijkende bijdrage zou geven waar Novi en Susan meer mee uit de weg kunnen voor hun specifieke gevallen.

Thanks voor de aanvulling als het om wetsteksten ga ben je een kei Emoticon: Worship Emoticon: Worship

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 06-08-2010 19:55 Surya Atmadja wrote:

Zelfs een uitzonderlijke geval/voorbeeld van bigamie wordt naar voren gehaald.
Bigamie is bigamie , het is strafbaar en een misdrijf.
In Nederland en zelfs in Indonesia .Uitgezonderd dat een Moslim man soms meer dan 1 vrouw kan hebben.

MAAF ik ben ook tegen bigamie maar zelfs in Indonesie komt het voor.
Ik ken overigens alleen dat ene geval, ben ik dan ook strafbaar als ik dat weet ??
Dan weet ik natuurlijk van niks Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Tidak apa2 Tidak mengerti Emoticon: Party! Emoticon: Party!

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 06-08-2010 15:43 susan wrote:

Graag zou ik willen weten wat het inhoudt voor onze kinderen, juridisch.

Daar weet ik niet alles van.
Ik heb ooit gehoord dat bij een scheiding indien de kinderen de Indonesische Nationaliteit hebben, de vader kan weigeren dat het kind het land uitgaan.

En dat de kinderen ook niet het land uitmochten wanneer de ouder (met de Ind. Nat.)
overleden was. Althans zo lang ze minderjarig zijn.

Ik weet niet of dat waar is.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,819,210 topic views - 234,905 posts - 13,695 topics - 25,622 members - last post @ 13-11-2019 20:28 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,615,216 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com