indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

robertino
User
spacer line

mijn dochter heeft een ind paspoort, maar wij willen voor haar ook nederlands paspoort aanvragen , hiermede kan zij even gebruik maken van de dubbele nationaliteit,
kan ik de nederlandse nationaliteit aanvragen, of moet ik eerst vantevoren doorgeven aan de indonesische ambassade

spacer line  

On 25-07-2010 22:55 robertino wrote:
mijn dochter heeft een ind paspoort, maar wij willen voor haar ook nederlands paspoort aanvragen , hiermede kan zij even gebruik maken van de dubbele nationaliteit,
kan ik de nederlandse nationaliteit aanvragen, of moet ik eerst vantevoren doorgeven aan de indonesische ambassade

Als ze jou natuurlijke dochter is , is kwestie van formaliteiten bij de I.N.D. en gemeente (in Nederland) voor het ophalen van dfe paspoort.
Hangt dus af waar je woont( Indonesia-Nederland).
Omdat ze een dochter van een WNA (buitenlander) volgt ze gelijk dus automatisch de nationaliteit van haar vader .
Dan kan(?) ze nooit de Indonesische nationaliteit hebben.

Het is weer anders als ze een geadopteerde dochter was . Dan kan ze de Indonesisch Nationaliteit bezitten .

Hoe dan ook moet je dochter ( natuurlijke of geadopteerde) gemeld worden als ze een dubbele nationaliteit gaat aanvragen.
Anders woont ze "illegaal" in Indonesia.

Lees ook de UU Kewarganegaraan no 12 van 2006 mbt Dwi Kewarganegaraan .
Er is ergens een topic geschreven in Indahnesia.
Ga discreet info vragen bij de KBRI Den Haag.

bisa dicek of makemyday .

robertino
User
spacer line

hallo surya, ze woont al jaren in nederland met een Indonesisch paspoort, wil de nederlands paspoort aanvragen omdat wij naar Indonesie teruggaan, en kan zij later als ze 18 jaar is beslissen wat ze wil, of terug naar nederland , waar ze kan studeren oftewel gewoon blijven in Indonesie met ned of indonesisch paspoort later, nu scheelt dat ook als wij in Indonesie verblijven dat zij dan geen visum steeds moet verlengen
trouwens ze is een dochter van een buitenlander, ik dus, maar van indonesisch afkomst,
bij de indonesische ambassade hebben ze nooit moeilijk gedaan over dat probleem dat ze automatisch de nederlandse nationaliteit moet aannemen, dit jaar gaan wij dat weer verlengen. en ondertussne de ned nationaliteit aanvragen

spacer line  

On 26-07-2010 09:52 robertino wrote:
trouwens ze is een dochter van een buitenlander, ik dus , maar van indonesisch afkomst,
bij de indonesische ambassade hebben ze nooit moeilijk gedaan over dat probleem

M.a.w ben je een Indonesier.
Het is logisch dat ze een Indonesische nationaliteit kreeg.Haar vader is Indonesier.
En welke nationaliteit heeft haar moeder ?
Als ze Nederlandse is , kan je dochter gewoon de aanvraag van een Nederlandse paspoort doen in de Nederlandse gemeente , wettelijk is je dochter al een Nederlandse(van geboorte).

Als je vrouw een Indonesische nationaliteit heeft , dan kan ze de DWI Kewarganegaraan keuze niet maken.

Dit is volgens mijn eigen ervaring , mijn zoon is volgens de Indon. wet een Indonesier (tot zijn 18de jaar).
Voor de Nederlandse wet is hij een Nederlander (omdat zijn moeder een Nederlandse is).
Nederland "erkent" 2 nationaliteiten , tot de UU Kewargaanegaraan (no 12 2006) is het niet mogelijk volgens Indonesische wet.

De Dwi kewarganegaan is alleen van toepassing bij een perkawinan campuran Indonesia-Belanda (WNA ) of Belanda (WNA)- Indonesia .

robertino
User
spacer line

wij zijn allebei van indonesische afkomst, haar moeder en zij heeft de indonesische nationaliteit, ik heb de nederlandse,, ik ben ook hier geboren en getogen .
zij had al die indonesische paspoort voordat deze wet is angepast en is daar ook geboren en daarna naar nederland gegaan

spacer line  

On 26-07-2010 13:11 robertino wrote:
wij zijn allebei van indonesische afkomst, haar moeder en zij heeft de indonesische nationaliteit, ik heb de nederlandse ,, ik ben ook hier geboren en getogen .
zij had al die indonesische paspoort voordat deze wet is angepast en is daar ook geboren en daarna naar nederland gegaan

Als je een Nederlander bent , dan moet je natuurlijke dochter de Nederlandse nationaliteit hebben(krijgen), bij haar geboorte .Jou Indonesische afkomst speel hier geen rol.
Je bent Nederlander (paspoort).
Dus kan ze nooit de Indonesische nationaliteit hebben.

Kennelijk is er een (adminstratieve) fout geweest.
Dat zat duidelijk beschreven in de UU Kewarganegaraan.

b erdasarkan pasal 7 UU No.62 Tahun 1958 apabila seorang perempuan ara Indonesia (pasal 1 huruf b UU No.62 Tahun 1958), maka kewarganegaraan anak mengikuti ayahnya, kalaupun Ibu dapat memberikan kewarganegaraannya, si anak terpaksa harus kehilangan kewarganegaraan Indonesianya.

A pabila anak tersebut lahir dari perkawinan antara seorang wanita warganegara Indonesia dengan warganegara asing.[18] Anak tersebut sejak lahirnya dianggap sebagai warga negara asing sehingga harus dibuatkan Paspor di Kedutaan Besar Ayahnya, dan dibuatkan kartu Izin Tinggal Sementara (KITAS) yang harus terus diperpanjang dan biaya pengurusannya tidak murah.

Om de verblijfsproblemen en kostenaspect te voorkomen had men de nieuwe wet (2006)ingevoerd.

robertino
User
spacer line

ja , het kan wel waar zijn dat de indonesische wet zo is, maar als het een administratieve fout is wat ik betwijfel, dan weten ook alle ambtenaren niet eens hoe de wet in elkaar steekt, we hebben al 2 x verlengd de paspoort en dit jaar voor de 3e keer.
Dus waarom slapen honden wakker maken, nu met dit nieuwe wet zal het dan ook geen bezwaar zijn als ik toch voor haar de nederlandse paspoort aanvraagt.
De reden dat ze ook een indonesische paspoort nodig had, was dat zij een indonesiche paspoort moest hebben om in nederland te verblijven.

spacer line  

Voor zover ik weet, na zijn of haar achttiende verjaardag mag zo'n persoon van de Indonesische wet geen dubbele nationaliteiten meer hebben. Iemand van Indonesische afkomst die ouder is van 18 jaar, en al in het bezit is van de Nederlandse nationaliteit, vervalt automatisch zijn Indonesische nationaliteit. Als hij nog in het bezit is van het Indonesische paspoort, waneer hij dat wil laten verlengen bij de ambassade in Den Haag, dan vraagt de ambassade naar een internationaal uittreksel van de gemeente waar de hij of zij woont. Op het uittreksel staat de nationaliteit van hem of haar. Wanneer vermeld staat dat hij of zijn Nederlander is geworden, dan verlengt de ambassade zijn of haar Indonesische paspoort niet. Wat hij of zij geen IndonesiŽr meer.

spacer line  

Onze zoon is geboren op Bali, binnen een geregistreerd huwelijk van een Nederlandse vader en Indonesische moeder. Bij geboorte hebben wij er voor gekozen om hem direct de Indonesische nationaliteit te geven, zeker wetende dat de procedure voor een (extra) Nederlandse nationaliteit makkelijk en eerlijk zou verlopen.

Toen hij 1 jaar oud was en over een Indonesisch paspoort beschikte, zijn wij de procedure gestart voor de aanvraag van zijn Nederlandse nationaliteit. Hiervoor haalden wij een standaard-formulier van het Internet (website ambassade) af, alsmede de lijst van overige eisen waar aan voldaan moet kunnen worden.

Een van de punten op de voorwaardenlijst is een bevestiging dat de Indonesische overheid op de hoogte is van de aanvraag voor de 2e nationaliteit. Hiervoor moesten wij een bezoek aan de Dinas Immigrasi afleggen, en een formulier invullen. Hiervoor ontvang je een officieel bewijs dat je kunt invoegen in de NL aanvraag-procedure.

Daarna, terug naar het NL consulaat om alles in te leveren (zoals kopien van paspoorten ouders, gelegaliseerde trouw-akte, gelegaliseerde trouwboekjes, geboorte akte zoon, paspoort zoon, Indonesische familie-kaart, etc, etc.), en onze zoon in levende lijve te laten zien aan de consulaire medewerkers en natuurlijk het ingevulde aanvraagformulier + pasfotos van onze zoon af te geven. 3 weken later kregen wij bericht dat zijn NL paspoort afgehaald kon worden op het consulaat in Kuta, Daarna, weer na de Indonesische immigratiedient om hen te informeren dat de 2e nationaliteit verleend is aan onze zoon. Dit is vervolgens in zijn Indonesische paspoort vermeld en op het eerder ingevulde formulier waar je hen van de aanvraag van de 2e nationaliteit op de hoogte stelt.

De eerste buitenlandse reizen zijn al gemaakt,met zijn 2 paspoorten, probleemloos.

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

On 27-07-2010 02:43 Amed East Bali wrote:
Onze zoon is geboren op Bali, binnen een geregistreerd huwelijk van een Nederlandse vader en Indonesische moeder. Bij geboorte hebben wij er voor gekozen om hem direct de Indonesische nationaliteit te geven, zeker wetende dat de procedure voor een (extra) Nederlandse nationaliteit makkelijk en eerlijk zou verlopen.

Dat was een keuze geweest die men kan maken .
Normaal gesproken(staat in de wet) volgt het kind de nationaliteit van de vader .
En wordt beschouwt als een buitenlander .Heeft een verblijfvergunning nodig etc ( verblijf bij ouders) .

Pas na 2006 kan een kind 2 nationaliteiten aanvragen , procedure is duidelijk beschreven .

Onze zoon (geb.1986) geboren in Amsterdam is Indonesier (volgt zijn vader) , aangemeld bij KBRI Den Haag . Bij de bevolkingsregister en vreemdelingendienst ( had hem aangemeld voor verblijfvergunning) staat hij administratief als Nederlander( moeder Nederlandse) .
Vanaf zijn geboorte heeft hij 2 nationaliteiten , Nederlandse voor de Nederlanders (maar niet erkend door Indonesia) en Indonesier omdat hij aangemeld is bij de KBRI en met Indonesische paspoort reist.
Bij 1ste melding bij de KBRI moet mijn vrouw haar paspoort laten zien of onze zoon niet stiekem bijgeschreven staat.
Ook bij de verlenging(en) van mijn Indon. paspoort (toen om de 2 jaar) ,wordt alles gecontroleerd zolang hij nog geen aparte R.I paspoort had .
Tijdens zijn middelbareschooltijd had wel een I.D kaart aangevraagd voor schoolreizen .
Op zijn ID kaart staat duidelijk zijn Nederlandse nationaliteit.
Toen hij 18 werd had hij gekozen voor de Nederlandse .
Aangemeld bij de KBRI , en binnen 2 dagen( in ieder gevak snel) kon hij zijn Nederlandse paspoort bij de stadsdeel ophalen . Hij is altijd Nederlander geweest voor de Nederlanders ,bij geboorte , dankzij de moeder .

Als men de procedure in Indonesia en in Nederland correct had gevolgd zal het vaak een kwestie van administratieve handeling zijn .

spacer line  

On 26-07-2010 15:10 robertino wrote:
ja , het kan wel waar zijn dat de indonesische wet zo is, maar als het een administratieve fout is wat ik betwijfel, dan weten ook alle ambtenaren niet eens hoe de wet in elkaar steekt, we hebben al 2 x verlengd de paspoort en dit jaar voor de 3e keer.

Het staat gewoon in de wet.
Mooier en leuker kunnen we niet maken. Emoticon: Party!

Behalve als men bewust aangeeft om de nationaliteit van de moede rte volgen.
Zoals voorbeeld van Amed . Kennelijk kan het wel .

Ik moet wel zeggen dat ik een paar mensen ken met Indonesische achtergrond (ook Indo ) die dubbele nationaliteit ( paspoort ) hebben .
Terwijl het niet kan .
Maar ya er zijn zoveel zaken die ik als gewone burger niet begrijp Emoticon: Wink .
In Indonesia ken men ook de zgn AsPal papieren.
--------------------------------------------------------------------------------
Robertino schreef :
De reden dat ze ook een indonesische paspoort nodig had, was dat zij een indonesiche paspoort moest hebben om in nederland te verblijven.

Ik denk dat het een verkeerde reden is .
Een kind kan altijd meegaan met de ouders .
Wel heeft ze reispapieren nodig ( in dit geval een paspoort) om naar buitenland te kunnen reizen.

In Nederland kan ze gewoon komen en verblijven op grond van de Nederlandse nationaliteits wetten . Haar vader is een Nederlander.

robertino
User
spacer line

hallo surya
weet jij soms wat je allemaal nodig hebt of mee moet meenemen als je een indonesische paspoort moet aanvragen voor een kind, ivm met dubbele nationaliteit
Ik had ook gehoord dat je van tevoren een bewijs moet meenemen dat zijn nederlandse echt is, dus dan moet je naar de gemeente en ministerie van buitenlandse zaken.
Ow ja en dan dit nog, uit Indonesie hadden ze gebeld dat er in de krant stons dat ze de dubbele nationaliteit voor kinderen weer willen afschaffen, weet jij er iets van_??
had geprobeerd nu naar de ind ambassade te bellen , maar wordt niet opgenomen

groetjes

spacer line  

Ik heb de laatste wijzigingen niet meer gevolgd.
Wat zekerr is dat de ouders , en zeker de moeder(indonesische) haar toestemming moet geven .
Het staat allemaal beschreven in de UU Dwi Kewarganegaraan no 12 2006.

Let op : kinderen geboren voor 2006 kunnen na 1-08-2010 geen gebruikt meer maken van die mogelijkheid.
Quote :
Kewarganegaraan, yakni tanggal 1 Agustus 2010 merupakan batas waktu pemberian kewarganegaraan ganda bagi anak-anak keluarga perkawinan campur yang lahir sebelum 1 Agustus 2006.

susan
User
spacer line

Mijn beide zoons hebben de Ind Nationaliteit (WNI), net als de vader. Ze hebben een "Bewijs van Nederlanderschap".

Wel of niet hun Ned. Nationaliteit halen, paspoort opvragen bij de Ambassade vanwege mogelijke studie naar Nederland?

spacer line  

On 05-08-2010 16:18 susan wrote:
Mijn beide zoons hebben de Ind Nationaliteit (WNI), net als de vader. Ze hebben een "Bewijs van Nederlanderschap".

Wel of niet hun Ned. Nationaliteit halen, paspoort opvragen bij de Ambassade vanwege mogelijke studie naar Nederland?

Nee , en zeker als ze al boven de 18 jaar oud zijn .
Dan zijn ze voor de Indonesische wet strafbaar .
Als ze onder de 18 was , dan kan het aangevraagd worden , omdat Indonesia de mogelijkheid geeft om kinderen van Perkawinan Campuran een dubbele nationaliteit te hebben .
Vanaf UU Dwi Kewarganegaraan no 12 thn 2006.
Alleen voor kinderen die geboren zijn voor 2006 is het niet meer mogelijkheid na 01-08-2010 .
( zie mijn posting in andere topic)

Een andere alternatief is de Indonesische nationaliteit " verwerpen" en de Nederlandsche paspoort /nationaliteit terug vragen.
Informatie te verkijgen bij I.N.D.
Als Nederlandse ingezetene en Nederlander kunnen ze stufi krijgen.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 26-07-2010 15:10 robertino wrote:

Dat veel ambtenaren niet weten hoe de wet in elkaar zit is een feit dat is me in Indonesie al diverse keren gebeurd en ook in Nederland.
Maar wat in de wet staat dat geldt en wanneer er een administratieve (ambtenaren) fout is gemaakt, dan mag je blij zijn als het kosteloos hersteld wordt en je een excuus(brief) krijgt, maar meestal draai je zelf ook nog eens op voor de fout die gemaakt is en mag je ook nog een boete betalen. Soms helpt het om daar tegen te protesteren maar soms kun je beter de boete betalen om ergere problemen te voorkomen en niet te veel commentaar geven.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

robertino
User
spacer line

hallo surya

ik baal, was net te laat om dubbele paspoort voor mijn zoon aan te vragen, nu kan het niet meer,
wat kan ik beter nu doen, omdat wij binnenkort naar Indonesie gaan emigreren, maar het liefst wil ik dat hij een dubbele nationaliteit had, en later zelf kan beslissen
Nu moet hij met zijn nederlandse pas ook visum betalen,
wat voor visum zou ik dan moeten aanvragen, maar dat geld ook voor mij, ik vraag het liever hier want al die indonesische instanties bezorgt mij af en toe kopzorgen,

spacer line  

On 06-08-2010 08:49 robertino wrote:

wat voor visum zou ik dan moeten aanvragen, maar dat geld ook voor mij, ik vraag het liever hier want al die indonesische instanties bezorgt mij af en toe kopzorgen,

Voor hem is het op basis " gezinsvorming" , meegaan met zijn moeder.
Ook voor jou zelf , en zeker als je (nog) geen eigen verblijfvergunning kan aanvragen op basis van werkvergunning.Visa ikut istri.
Hoe het verder geregeld wordt weet ik niet ( heb geen ervaring), anderen kunnen hier uitsluitsel geven.
Mag aannemen dat je vrouw wel in staat gesteld moet zijn als ze een dochter /zoon en echtgenoot ( de laatste twee buitenlanders) moet gaan onderhouden.

Het beste is om de bestaande wetten eerst te bestuderen , de UU Kewarganegaraan , Keimigrasian kan je zo uit het net plukken.
Mocht je naar een advokaat moet gaan , heb je al van te voren je huiswerk gedaan.
Goede advocaten die ook (iets) weten over de verstrengeling/tegenstrijdigheden van de 2 wetssystemen ( R.I en Nld) zijn daar ook niet goedkoop.

Een andere alternatief is de Mix Couple club, Srikandi en KPC Melati in Jakarta benaderen. ( even googlen).
De leden waren vaak ervaringsdeskundigen , en ze hebben de benodigde expertise in huis.

Bij een forum bestaat de kans dat je de verkeerde informatie krijgt ondanks dat de tipgevers het met goede bedoelingen deden.

robertino
User
spacer line

bedankt surya. bedankt voor je informatie

susan
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.de heer Surya, en nu 2 jaar later moeten we een keuze maken wat betreft de dubbele nationaliteiten van onze kinderen, graag een japri'tje van u zodat we geen verkeerde beslissingen nemen.
We hopen dat u bereid bent om ons advies te geven.
Hartelijk dank daarvoor.

spacer line  

On 14-06-2012 07:45 susan wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.de heer Surya, en nu 2 jaar later moeten we een keuze maken wat betreft de dubbele nationaliteiten van onze kinderen, graag een japri'tje van u zodat we geen verkeerde beslissingen nemen.
We hopen dat u bereid bent om ons advies te geven.
Hartelijk dank daarvoor.

Beste Susan , ik heb geen juridische achtergrond.
Mijn "kennis"is gebaseerd op eigen ervaringen,het lezen van de relevante info, boeken etc en sinds mijn zoon afstand deed van zijn Indonesische nationaliteit (op zijn 18de) ben ik niet meer actief met het "uitzoekerij" mbt de dubbele nationaliteitenkwestie.

Ik kan wel "meedenken" als je bepaalde informatie nodig hebt.
En als het persoonlijk is kan je mij via Jeroen benaderen, hij heeft mijn email adres.

spacer line  

On 05-08-2010 16:18 susan wrote:

Even in het kort en algemeen gesteld.
Persoonlijk zou ik mijn Indonesische kind(eren) hun Indonesische nationaliteit laten behouden.
En zeker als ze bewijs van Nederlandschap hebben.
De vraag is of ze op grond van die status vrij kunnen reizen naar Nederland om te kunnen studeren.
Wonen ze in Indonesia of in Nederland ?
Als ze in Nld wonen en een vestigingsvergunning hebben zou je "gek" zijn om de Indonesische nationalitet af te staan .
En zeker als de ouders ook in Nederland wonen .
Wonen ze in Indonesia dan moeten ze vanaf hun 18de (? tot 21 jr ) keuze maken of ze de Nederlandse paspoort aanvragen.

Persoonlijk heb ik spijt dat mijn zoon afstand had gedaan (op zijn 18de)van zijn Indonesische nationaliteit.
Daardoor kan hij "niet meer" vrij reizen en wonen/ werken in Indonesia, kan hij geen onroerendgoed bezitten en erven .
Qua toekomst hebben goed opgeleide Indonesiers met buitenlandse diploma's ( Nederland in dit geval) een voorsprong in Indonesia.

En je hoeft niet eens een "moeilijke "studie te volgen zoals exacte vakken ( broodnodig in Nederland) want als je Rechtenstudie neemt ( desnoods eerst in Indonesia) en voortgezet in Nederland kunnen ze een goede boterham( "portie nasi" Emoticon: Wink verdienen.
Met specialisatie in Internationale recht is het zeer aan te bevelen( heb toevallig bekenden die juristen zijn Indonesia ).

jstar
User
spacer line

Als ze 18 zijn hebben ze nog 3 jaar de tijd om zich te bedenken. Vanaf 21 ligt het vast.

Als je kijkt buiten IndonesiŽ, is het in de meeste landen wel veel gemakkelijker met een Schengen paspoort binnen te geraken en aan de slag te gaan dan met een Indonesische nationaliteit. Ik zou het dus wel weten...denk goed na.

susan
User
spacer line

Hoi Surya, Ondertussen heb ik Jeroen geemaild, weet niet zeker of ik zijn juiste email adres heb, dus heb het onderwerp maar kort gehouden.

Juist, mijn kinderen wonen nu in Indonesie, eentje gaat naar Ned om te studeren in Ags12. Dit is de aanleiding om gedachten te wisselen.
MODERATOR BREAK

email adres, info@indahnesia.com

Placed by oyibo @ 14-06-2012 08:54

jstar
User
spacer line

Neem trouwens aan dat je indertijd vůůr augustus 2010 schriftelijk de dubbele nationaliteit (in Bahasa) voor ze hebt aangevraagd? Dit werd niet automatisch goedgekeurd voor kinderen geboren voor 1 augustus 2006 !!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

73,094,284 topic views - 233,101 posts - 13,680 topics - 23,057 members - last post @ 17-07-2019 13:19 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

120,722,410 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com