indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Arthur A.
User
spacer line

Hallo mede-forummers,

ik ben nieuw op dit forum en heb enkele vragen. Zouden jullie mij daarmee op weg kunnen helpen?
Allereerst wil ik aangeven dat we (gezin met 2 sportieve jongens van dan 15 en 16 jaar) volgend jaar ~24 dagen naar Java-Bali willen gaan. We willen dit laten organiseren door iemand uit Nederland die contacten heeft op Java en Bali, maar allereerst wil ik me goed voorbereiden om aan te kunnen geven wat we willen gaan doen.

De vragen:
1. is er ergens een topic met de top 15 van hetgeen je eigenlijk niet mag missen op Java en Bali?
2. kan ik ergens reisverslagen vinden zodat ik ahv de ervaringen van andere reizigers een plan kan gaan maken?
3. kan ik ergens "standaard" oftewel de meest voorkomende reizen vinden op dit Forum? Dan kan ik dit als leidraad gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

gr. Arthur Emoticon: Bye bye

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 25-07-2010 10:31 paulb. wrote: Alle ongewisheden uitsluiten is het devies!

Amin! En van tevoren alle halteplaatsen bestuderen op YouTube zodat je tenminste weet waar je aan toe bent.

De mooiste ervaring is waarschijnlijk als je onderweg verdwaalt, motorpech krijgt, en bij een kepala desa moet overnachten. Maar als je daar letterlijk op aanstuurt, is het boerenbedrog.

Enfin, voor Java (Bali is voor de Balinezen):
Niet mogen missen: Borobudur, Prambanan, Hortus Botanicus (Bogor), Bromo
Aanbevolen: Malioboro (Yogya), Dieng-plateau (eventueel als vervanger voor Bromo), Puncak, theeplantages (bij Sukabumi), treinmuseum (Ambarawa)
Volgens anderen (zelf nooit geweest): Kalibaru (of zoiets, Oost-Java), Krakatau

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 24-07-2010 21:32 Arthur A. wrote: We willen dit laten organiseren door iemand uit Nederland die contacten heeft op Java en Bali

Nergens voor nodig. Als iemand je wil helpen bij het plannen is dat mooi meegenomen, als je ervoor moet dokken is dat zonde van het geld.

elsbeth
User
spacer line

Hai Arthur, ik ben het helemaal met Guna eens dat het waarschijnlijk het leukst is als je in onverwachte situaties terecht komt en daardoor op plekken komt waar weinig toeristen zitten. Maar het ligt er helemaal aan wat voor persoon je zelf bent. Ik raad je aan om zo min mogelijk vast te leggen, waardoor je flexibel bent en het een beetje avontuurlijk houdt. Met 24 dagen neem je i.i.g. ruim de tijd voor Java en Bali.
Verder raad ik je aan om eens te snuffelen op websites van reisporganisaties, zoals bijv. van Verre (rechts bovenaan deze bladzijde). Dat geeft je een heel goed idee wat er zoal mogelijk is. Met de zoekfunctie op dit forum vind je ongetwijfeld ook eerder beschreven routes. Persoonlijk vind ik wandelen door Jakarta erg leuk (maar dat is geloof ik net zoiets als vloeken in de kerk), inderdaad de plantyi in Bogor, theplantages rond Bandung, rit van Bandung richting Pangandaran vind ik schitterend. Pangandaran vond ik jaren geleden heel leuk, schijnt nu minder te zijn. Yogjakarta heb ik met mijn gezin (4 kinderen) een week gezeten, geen moment verveeld en goede uitvalsbasis voor trips naar Borobudur, Prambanan. Vergeet vooral de fantastische Ramayanavoorstellinhg in de Purawisata (hartje Yogja ) niet. Veel beter dan de voorsteling bij de Prambanan. Oost Java ken ik helemaal niet. Bali ken ik mondjesmaat, mijn kindreen hebben vorig jaar heerlijk gesurfd op het strand van Legian (midden in het hoogseizoen, totaal niet druk, strand bijna verlaten, i.t.t. wat iedereen altijd roept). Ga richting Ubud, en huur daar fietsen (alles ter plekke te regelen, ga lekker lunchen in het Organic Restaurant (stt. niet verder vertellen, een idylische plek, midden tussen de rijstvelden). Wij hebben flink wat rond getoerd, maar ik vond Bali eerlijk gezegd nogal tegenvallen (had het mooier in mijn gedachten van tig jaar geleden, ik vond bijv. Tana Toraja in Zuid Sulawesi veel mooier).
Oké, hop dat je hier ook wat mee kunt.

Groet Elsbeth

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ik ben het met de voorgaande sprekers eens.
Als je je eigen interesses voorop wilt zetten raad ik je aan wat boeken (lonely planet)
te bekijken van oa sulawesi,bali,java.
Je orienteren via de reisburo's, deze site een beetje te volgen en doorlezen en als je specifieke vragen hebt gewoon stellen.
Ongetwijfeld kunnen diverse mensen hier op de site hun ervaringen met je delen en je wegwijs maken (evt met betrouwbare adressen/gidsen lokaal) maar het leukste is het als je je eigen avontuur beleefd en niet de standaardtouristenroutes alleen maar volgt.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

Wij hebben op aanraden van mijn vader ooit bij een tour operator in Nederland geboekt. Eens maar nooit weer. Het principe van een tour operator is dat je maar één voordeel hebt: je hoeft er minder tijd in te steken. Voor de rest alleen maar nadelen. Je betaalt precies hetzelfde voor de vlucht (ondanks dat ze de vluchten goedkoper inkopen), je bent minder flexibel (je kan vaak geen andere airline kiezen dan zij je 'adviseren'), je betaalt de kamerprijs die je krijgt als je zelf boekt, maar dan per persoon (dus je betaalt eigenlijk het dubbele als je met zn tweeën in één kamer slaapt) en als er een klacht is, dan is de tour operator niet thuis.

Uiteindelijk is het ons absoluut niet bevallen om op deze manier te reizen en vooral omdat je geboden bent aan een resisschema en al je flexibiliteit verdwenen is. Als je een dag buikgriep hebt, mag je bijvoorbeeld tóch de bus in, anders loopt het reisschema door de war. Tip aldus: alles zelf regelen of ter plekke in Indonesië laten regelen door een lokale travel agent (wel duidelijke afspraken maken!).

Dan, de plaatsen om aan te doen: musts in Indonesië zijn er voor mij niet echt want als ik iets een must noem dan doe ik daar andere bezienswaardigheden mee tekort. Dus mijn aanraders zijn als volgt:

1. Bogor (Taman Safari / Botanische Tuin)
2. Bandung (Factory Outlets als je van shoppen houdt), theeplantages, Tangkuban Perahu & Ciater hot springs, dán vanuit Bandung richting Zuiden
3. Kampung Naga / Pangandaran (Green Canyon)
4. Yogyakarta (Malioboro, Kraton, Borobudur, Prambanan)
5. Malang / Bromo vulkaan
6. Kalibaru voor de rust, flora & fauna (plantages, pindafabriek, tahoefabriek, aluminiumproductie etc), dan met het pontje naar Bali
7. Lovina (als tussenstop)
8. Ubud / Tegallalang rijstvelden & nabije hindoeďstische tempels
9. Sanur/Kuta/Legian regio voor het strand en de zwembaden - vergeet ook de markt van Sukawati niet een middagje aan te doen!

Aangezien je 24 dagen hebt, zou ik kiezen voor minimaal 2,5 week Java en de rest Bali. Je moet weten dat je op Java het echte Indonesische leven ziet en op Bali vaak een Costa Brava gevoel kan krijgen, afhankelijk van waar je zit. Dat zal je op Java niet overkomen. Mijn voorkeuren heb ik hierboven toch maar even dikgedrukt weergegeven. Als je vervoer nodig hebt dan kan ik je met een lokale chauffeur in contact brengen, maar ter plekke is het ook goed te regelen.

From Dayeuhkolot with love

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

On 25-07-2010 17:47 sabar2 wrote:

Ongetwijfeld kunnen diverse mensen hier op de site hun ervaringen met je delen en je wegwijs maken (evt met betrouwbare adressen/gidsen lokaal) maar het leukste is het als je je eigen avontuur beleefd en niet de standaardtouristenroutes alleen maar volgt.

Heb je helemaal gelijk in, maar als je twee tieners bij je hebt, moet je toch ook wel een beetje dingen plannen om te voorkomen dat ze zich doodvervelen natuurlijk!

Arthur A.
User
spacer line

Allen, bedankt voor jullie reacties! Ik ga ermee aan de slag!

Vanavond heb ik al veel informatie van de wedsite van "Van Verre" gehaald. Goeie tip.
Verder probeer ik per regio de tips te clusteren.
Gisteren heb ik Indonesio regional map van Java en Bali gekocht. Ook heb ik enkele reisboeken van Java en Bali. Mijn bedoeling is om daar deze zomer op de camping in Frankrijk mee aan de slag te gaan om grofweg een route te bepalen. Nu is het allereerst zorg dat ik zoveel mogelijk info en tips verzamel.
Later zal ik zeker nog op het Forum terug komen met meer gerichtere vragen.

Elsbeth, ik heb geprobeerd om via de zoekfunctie reisverslagen te vinden, maar dat is mij niet echt gelukt.
Vorig jaar zijn we naar west-USA geweest en die reis heb ik helemaal zelf in elkaar gedraaid met ook veel hulp van een forum. Daar zaten veel gebruikers op die zelf een site hadden waarop hun reisverslagen stonden. Zijn er hier ook gebruikers met een eigen site en reisverslagen? Hoe kan ik die vinden via het Forum?

Verder het punt van zelf regelen of laten organiseren. 18 jaar geleden zijn we met z'n 2-en met een rugzak naar Thailand geweest. Destijds alleen retoertje Bangkok en 1e overnachting geregeld. Dat ging perfect en is goed bevallen. Nu met 2 kinderen ligt dat net iets anders, maar gezien hun leeftijd ook weer niet veel anders misschien.
Mijn bedoeling was om de reis zelf grotendeels uit te stippelen en dan met iemand die een eigen reisburo heeft (is getrouwd met een Javaanse en haar familie wordt ervoor ingezet) de details verder uit te werken. Incl. vervoer en overnachting.

Nu ga ik aan dit plan twijfelen.
Hoe makkelijk is het om overnachting (middenklasse maar mag ook wel af en toe budgetklasse zijn) ter plekke te regelen? Ben je daar een uur mee bezig of is het aankomen in een dorpje en heb je 10 verschillende mogelijkheden?
Als je een chauffeur/gids wilt regelen, kun je dan makkelijk ter plaatse een betrouwbaar iemand regelen die minimaal engels spreekt of kun je dit beter vantevoren doen? Kun je een binnenlandse vlucht voor de volgende dag makkelijk regelen of moet zoiets een week vantevoren?

Verder hebben we voor Java/Bali gekozen omdat we de kinderen iets van het "echte" Azië willen meegeven en zijn we dus niet op zoek naar een de europese kant van Java/Bali. Contact met de bewoners en op plekken komen waar je nauwelijks toeristen ziet, heeft zeker onze voorkeur.
Aangezien we wel voor de kinderen een zwembad aan het eind van de dag wilen regelen; hebben de dorpen ook iets van een gezamenlijk zwembad, of zijn er alleen pools bij de overnachtingen?

groeten, Arthur

leomanado
User
spacer line

Arthur

Waarom zou je aan je plan twijfelen?

Leg niet teveel vast vantevoren, da's al. Als je bijv Bandung leuk vindt ( vergeet daar vooral de angklung school niet) moet je de mogelijkheid hebben wat langer te blijven. Hotels zijn er overal voldoende, zeker als je met een prive chauffeur reist, want die weet het wel. Indonesiers zijn geen zwemmers, dus openbare zwembaden zul je niet snel tegenkomen. Goede hotels hebben er wel een.
Binnenlandse vluchten regel je ter plaatse en voor de volgende dag meestal geen enkel probleem. Ik weet niet wanneer jullie gaan, maar Idul Fitri zal volgend jaar in de buurt van 1 september zijn. Als je rond die tijd wilt reizen, heb je een dik probleem, want dan is half Indonesie onderweg.
De Europerse kant van Java/bali vind je alleen in Kuta/Legian etc. Vergelijk het maar met Benidorm etc... Maar die 2 pubers zullen zich daar best vermaken
sukses
Leo

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 25-07-2010 11:14 guna2 wrote:

[quote removed]

Nergens voor nodig. Als iemand je wil helpen bij het plannen is dat mooi meegenomen, als je ervoor moet dokken is dat zonde van het geld.
Ik denk ook niet dat je zomaar een Nederlander vind in Indonesie die dergelijke dingen wil plannen, alleen al omdat het haast niet te plannen is. Als er iets fout gaat moet dat gecorrigeerd worden en dat kost vaak veel tijd (en dus geld). Bovendien zijn lokale mensen hier veel bedrevener in dan een Nederlander, die ook na tig jaar nog een vreemdeling is.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 25-07-2010 21:50 monyet wrote:
Wij hebben op aanraden van mijn vader ooit bij een tour operator in Nederland geboekt. Eens maar nooit weer. Het principe van een tour operator is dat je maar ��n voordeel hebt: je hoeft er minder tijd in te steken. Voor de rest alleen maar nadelen. Je betaalt precies hetzelfde voor de vlucht (ondanks dat ze de vluchten goedkoper inkopen), je bent minder flexibel (je kan vaak geen andere airline kiezen dan zij je 'adviseren'), je betaalt de kamerprijs die je krijgt als je zelf boekt, maar dan per persoon (dus je betaalt eigenlijk het dubbele als je met zn twee�n in ��n kamer slaapt) en als er een klacht is, dan is de tour operator niet thuis.

Enkele maanden geleden was ik met pa en ma in de Kebun Raya Bogor. Daar liepen ook groepjes Nederlanders rond, prima te herkennen als van die Fox-reizen groepen. Niets mis mee, wellicht hun eerste keer en zo, maar nu is het allemaal nog leuk, met die 'nieuwe kennissen' in de bus. Ik wil alleen de gezichten niet zien na 2.5 week als ze nog altijd met diezelfde nieuwe kennissen in het hotel in Sanur zitten.. Haha. daar moest ik toen aan denken.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 25-07-2010 23:52 Arthur A. wrote:
Allen, bedankt voor jullie reacties! Ik ga ermee aan de slag!

Aangezien we wel voor de kinderen een zwembad aan het eind van de dag wilen regelen; hebben de dorpen ook iets van een gezamenlijk zwembad, of zijn er alleen pools bij de overnachtingen?

groeten, Arthur

Zwembaden in de dorpen? Je moet je daar geen zwembad bij voorstellen als in Nederland met chloor en zo. Als er al een zwembad is, is dit meer een openbare badplaats bij de rivier of zo.

Openbare zwembaden zijn er wel in de steden, maar reken op grote drukte aan kleine kinderen en sluitingstijden rond 17:00, want ze zijn vaak openlucht en als het donker wordt gaan ze dicht.

elsbeth
User
spacer line

Arthur, ik ben zelf vorig jaar met mijn gezin (4 kinderen van toen 11/12/14/15 jaar) 5 weken naar Indonesie geweest. Ik ben er zelf al veel vaker geweest en kan mij ook goed verstaanbaar maken in het bahasa Indonesia. Zeker met 4 kinderen is het niet prettig om alles aan het toeval over te laten. Ik heb dus vantevoren mijn planning gemaakt en vanuit Nederland hotels geboekt (vrijwel alles door direct emailcontact, slechts 1 hotel met booking.com). Omdat ik de regio's die we aandeden al kende, kon ik goed inschatten hoe lang ik ergens wilde blijven. Wat ik niet had vastgelegd waren de binnenlandse vluchten. Dat heb ik allemaal terplekke gedaan, in het hoogseizoen, voor 6 personen. Ik vond het zelf prettig dat de route min of meer vast lag, maar de exacte tijdindeling niet. Dat kon redelijk makkelijk doordat ik op 4 plaatsen ongeveer een week ben gebleven. Je komt eens een dag eerder of blijft eens 2 dagen langer. Wat je m.i. echt moet voorkomen, is dat je om de 2 dagen een ander hotel boekt, waar je vervolgens niet meer onderuit komt. Daardoor word je een gevangene van je eigen schema. Je kunt ook heel goed een paar dagen vantevoren een hotel of een vlucht regelen. Ook je dagen moet je niet volplanne met allerlei bezienswaardigheden. de leukste dingen liggen in het onverwachte (vind ik) en dat kan niet als je alles vol plant. Als je kinderen een beetje open staan voor nieuwe dingen, zullen zij dat vast ook leuk vinden. Achteraf vonden mijn kinderen het hotelletje dat verreweg het minst was qua comfort (en waar ze toen ook over klaagden) uiteindelijk het leukst en vonden ze het jammer dat we dit hotelletjelater inruilden voor iets meer luxe. Waarom? Omdat ze het leuk vonden om met andere toeristen aan één lange tafel te zitten, waar de Indonesische familie met veel zorg en liefde het bedrijfje runde. Het leek het minst op thuis (oké, op die liefde na dan). Lang niet alle kinderen doe je een plezier met alleen maar luxe hotels met zwembaden.
Ik weet niet of er hier reisverslagen staan, ik denk wel op de startpagina, niet op het forum volgens mij. Maar ik zal ook eens kijken.

elsbeth
User
spacer line

Onder indonesie.startpagina.nl vind je een kopje"" persoonlijke pagina's". Daaronder staan allemaal reisverslagen.

spacer line  

On 26-07-2010 08:27 elsbeth wrote:

Ik weet niet of er hier reisverslagen staan, ik denk wel op de startpagina, niet op het forum volgens mij. Maar ik zal ook eens kijken.

Ik weet niet welke genre het is maar er staat wel een O.H verhaal.
Alleen zijn de foto' s " verdwenen" .

http://forum.indahnesia.com/to(...)cording_to_sidia.php

bisa dicek of makemyday .

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Het reisverhaal van WillemGeheim (was ik alweer vergeten, maar hij is sinds vandaag weer actief op dit forum)

elsbeth
User
spacer line

Als je overal de toeristische trekpleisters opzoekt, loop je in feite dor een open lucht museum. Wat ik van Arthur begrijp, is dat hij dat niet (alleen) wil, maar ook wat "gewone dingen" met "gewone mensen" meemaken. Of ik moet me sterk vergissen. Voor mij is dat bijv: een bezoek aan een plaatselijke kapper met het hele gezin . Je bent er uren mee zoet, wordt lekker gemasseerd en je lacht je dood. Of een wandeling door de kampungs om de kraton heen, niet alleen maar alle pracht en praal bekijken, maar juist wat er zich daarachter afspeelt. Praatje hier, praatje daar, kopje thee erbij. Je ziet er geen andere toeristen. Of één van de vele Padang restaurants bezoeken en dingen eten die je niet kent. Of kijken of je ergens een glimp van een bruiloft op kunt vangen, niet een megagrote waar alle toeristen op af komen, maar juist een kleintje. Of eens een ziekenhuis binnenstappen (was voor mij beroepshalve interessant, maar is sowieso een openbaring). En tenslotte: NIET bij de toeristische tenten gaan eten: veel minder lekker, wel duurder en veel langer wachten. Maar bovenal: je beleeft er niks.
Gewoon een beetje rondlopen, dan val je van de ene in de andere gebeurtenis.

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

Als je het echte Azië wil ervaren zou ik Java prefereren boven Bali, hoewel op Bali het ook wel weer lekker is na een lange reis even te relaxen aan het zwembad in Legian (Legian Beach, Bali Mandira, of vergelijkbare hotels).

Margo Utomo in Kalibaru is een aanrader, daar zit namelijk wel een heerlijk zwembad bij voor de kids en de bungalows zijn ook simpel, maar prachtig geleden midden in de natuur. Ook heel leerzaam, omdat je daar nog excursies kunt doen naar de naastgelegen plantagen met koffie, vanille, durian, peper etc etc.

Yogya heeft ook een aantal leuke lokaties met zwembaden, een goedkope waar wij ieder jaar terugkomen is Losmen Bladok, midden in het centrum van Yogyakarta. Als je de kamers met airco reserveert, dan zit je twee stappen van het rustige zwembad af. Overigens ook heerlijk ontbijten daar en zeer vriendelijke service. In Bandung heb je veel hotels met zwembad maar in de stedelijke hotels vind ik de zwembaden niet altijd geweldig. Daarom kiezen wij altijd voor de rust van Rumah Ebo.

Mocht je Surabaya aandoen, dan zeker even langs het Hotel Majapahit - een oud koloniaal gebouw met zwembad en spa. Leuk voor het shoppen in de malls van Surabaya maar je zou hier bijna heen gaan puur voor het hotel.

Arthur A.
User
spacer line

Op 26-07-2010 02:50 schreef leomanado:
Arthur

Waarom zou je aan je plan twijfelen?

Ik wilde eerst heel de reis vantevoren uitstippelen en boeken. Aan dat plan twijfel ik nu. Als ik zo alle reacties lees, meer op het Forum lees en me wat meer in Java / Bali verdiep krijg ik steeds meer het idee (en de zin!!) dat het ter plekke organiseren (wel aan de hand van een grof plan) toch ook wel z'n charme heeft. Gaat wel veel tijd in zitten, maar dat is een deel van de vakantiepret.

Arthur A.
User
spacer line

Elsbeth,
in jouw reactie van 8.27 vanmorgen kan ik me helemaal vinden!!
Ik zit ook met het feit dat ik de reis grotendeels wil plannen, maar ook ruimte wil laten zodat we ergens langer of korter kunnen blijven. Mijn kinderen vinden reizen leuk. Nieuwe dingen zien en doen (liefst avontuurlijk) vinden ze leuker als op het strand liggen. Een paar dagen strand op Bali blijft natuurlijk wel altijd leuk.
Alleen de contacten met mensen leggen en zomaar een praatje maken ligt ons minder, maar vinden we zeker wel leuk.
Heb jij misschien jouw reisschema nog ergens liggen?

Arthur A.
User
spacer line

Op 26-07-2010 12:01 schreef elsbeth:
Wat ik van Arthur begrijp, is dat hij dat niet (alleen) wil, maar ook wat "gewone dingen" met "gewone mensen" meemaken.

Klopt helemaal.
Zo lijkt het mij ook leuk om en keer een ochtend mee te helpen op een rijstveld of theeplantage. Dit neem ik zeker in mijn aantekeningen op om te kijken of we zoiets kunnen regelen.

Arthur A.
User
spacer line

Op 26-07-2010 14:38 schreef monyet:
Als je het echte Azi�il ervaren zou ik Java prefereren boven Bali, hoewel op Bali het ook wel weer lekker is na een lange reis even te relaxen aan het zwembad in Legian (Legian Beach, Bali Mandira, of vergelijkbare hotels).

Monyet, bedankt voor je reactie. Ik had in gedachten om op Java veel te zien én te ervaren en op Bali naast het zien en ervaren wil ik daar ook misschien gaan duiken of 2/3 dagen "luieren" op het strand.
Je overige tips zijn opgeslagen in mijn aantekeningen. Bedankt!

Arthur A.
User
spacer line

Op 26-07-2010 08:37 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Ik weet niet welke genre het is maar er staat wel een O.H verhaal.

Surya, ik heb 'm gemarkeerd. Ga het zeker een keer helemaal lezen!

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. monyet

Margo utomo in kalibaru leven de gebroeders Mustajab nog.
vroeger veel sterke verhalen opgehaalt met Ixan en Tuti.

Hotel Majapahit(oude oranje hotel).
Als je wist wat voor gruwelijke moorden er in de oorlog daar gepleegt zijn dan doe je geen oog dicht.Men zegt dat je snachts nog stemmen hoort.

Shalom

Arthur A.
User
spacer line

Op 26-07-2010 08:32 schreef elsbeth:
Onder indonesie.startpagina.nl vind je een kopje"" persoonlijke paginas". Daaronder staan allemaal reisverslagen.

Ik heb ze gevonden!. Thanx!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,819,210 topic views - 234,889 posts - 13,695 topics - 25,607 members - last post @ 13-11-2019 12:09 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,604,342 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com