indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Beste Java kenners,

Ik ga volgende week voor het eerst in mijn leven backpacken, al is dat maar een week, gevolgd door een 10 dagen bali.

Ik heb mij een beetje in zitten lezen op verschillende websites, maar zou graag wat advies willen voor het gedeelte oost-java.

Ik kom aan op 14 juli en ik ga na 3 a 4 dagen in Jakarta bij vrienden met de trein naar Yogyakarta. Wat ik verder zeker weet is dat ik op 23 juli een hotel in Semiyak heb. Is de ekonomi-klasse te doen of wordt je gek van de hitte en de drukte?

Daarna blijf ik 1 nacht in YogYa, verblijf in een hostel, en wil een dagtocht doen naar zowel de borobudur en de Prembanan, en dan eind van de middag naar Malang reizen. Ik zit te denken aan een zo'n soort minibus? Klinkt dit verstandig of kan ik beter nog een nachtje blijven slapen in YogYA?

Ik wil dan in Malang een dagtocht maken in en rond Malang. Onder andere enkele watervallen, coban baung en pelangi en de candi singosari. Zijn deze ook te doen door met een minibus erheen te gaan en dan door te rijden naar Bondowoso? Zou ik 1 of 2 dagen voor malang moeten uittrekken?

Het gedeelte hierna en de overtocht naar bali met de boot is nog een vraagteken en hier zou ik tips voor willen. Ik wil in ieder geval de Ijen vulkaan doen en met de boot naar Bali. Ik heb dus na malang ongeveer 3 dagen tot ik op de 22ste aan wil komen in Lovina om daar een nacht te slapen en nog een dagtocht te doen met een brommetje of zo voor ik naar Seminyak ga (waarschijlijk met eenminibus links langs de kust afzakken).

Waar kan ik mij aan vast houden als richtlijn voor de prijzen van minibus oid als ik ga onderhandelen?

Ben benieuwd,
Mark.

simpati
User
spacer line

Beste Mark,
Ik woon in Malang en probeer af te toe mensen over te halen om Oost Java te bezoeken, toch geef ik jou het advies om Yogyakarta de aandacht te geven die het verdiend en de volgende keer een week te besteden aan Oost Java.
Je vergeet in de buurt van Malang de Bromo, over alles er om heen wordt minder goed geschreven, de Bromo op zich blijft een atractie die je gezien moet hebben als je Malang bezoekt.
De Candi Singosari is een bezoek van 5 minuten waard, tempels kan je voldoende zien in Bali.
Jan

vendie
User
spacer line

Beste Mark

Jammer dat je maar zo kort bent op Java want Oost-Java verdient het zeker om wat langer te bekijken.
Zelf wonen wij op Oost-Java (Kalibaru).
Hier vandaan kunnen mooie trips worden gemaakt naar de Kawa Ijen en naar
Sukamade (schildpadden).
Kijk maar eens op onze site www.rumahsenang.com.
Heel veel plezier.
Pieter

Guesthouse Rumah Senang - Huis waar je je prettig voelt

Pascal.F
User
spacer line

Hallo Mark,
Vorig jaar heb ik hetzelfde gedaan maar dan vanuit Kalibaru.Heel gemakelijk met een prive chauffeur.Je betaald meer maar je hebt de luxe van te stoppen waar je wenst.
De Bromo mag je zeker niet overslaan,dat zou zonde zijn idem met Kalibaru waar men voor 2 dagen naar Sukamade kan .Het vervolg van de reis is heel makelijk.Als men in Kalibaru om 4 uur s'nachts vertrekt naar de Kawa Ijen kan men je droppen aan de ferry naar Bali wat maar een 2 uur rijden is en dan ben je om 15uur in Lovina.
Wij sliepen hier http://www.rumahkita.info/

Als je nog vragen hebt mail je maar ik heb nog het adres van de chauffeur - gids
Emoticon: Bye bye Emoticon: Yes!

spacer line  

bedankt voor de reacties zover.
De guesthouses zien er goed uit al wil ik graag het gevoel krijgen van het reizen van hostel naar hostel. Dan zijn deze misschien wat aan de dure en luxe kant. (dat ik dit ooit zou zeggen Emoticon: Puh! )
Is kalibaru ook aantrekkelijker dan bijvoorbeeld bondowoso? Zijn er nog andere aantrekkelijke plaatsjes?

Is het trouwens een idee om af en toe de hoofdweg te verlaten na Malang? Ik heb het idee dat je dan juist meer van land ziet. Ik hou wel van mooie landschappen namelijk.

Weet iemand nog hoe ik de prijzen van de Bemos of ander soort autos met chauffeur in moet schatten?

mark.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Als je met een bemo gaat, zie je juist niets van het land. Deze razen overal met een noodgang doorheen en het liefst over de ¨bekende¨ hoofdwegen. Tevens zijn ze zeer ongemakkelijk en totaal ongeschikt voor iemand met bagage.
Als je zo´n lange reis maakt naar Indonesie, wil je ook wel iets ervoor terug. Dan kan je beter een auto met chauffeur huren die je daar brengt waar en wanneer jezelf wilt.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 12-07-2010 03:35 Mark van der Spek wrote:
Is kalibaru ook aantrekkelijker dan bijvoorbeeld bondowoso? Zijn er nog andere aantrekkelijke plaatsjes?

Ik ken Kalibaru niet maar het kan nooit slechter zijn dan Bondowoso. Heb goede recensies uit Kalibaru vernomen, maar Bondowoso aan de lijve meegemaakt: met een noodgang doorheen razen zonder te stoppen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik vind trouwens heel Oost-Java een streek om snel doorheen te razen (maar dat zullen mijn in Oost-Java medeforumleden hierboven zeker tegen spreken) en zou zeker voor een stad als Yogyakarta 5 dagen uittrekken. Daar is veeeeeel meer te doen en te zien dan op Oost-Java. Ben net sinds een paar weken terug uit Oost-Java (volgende maand weer voor 2 weken er naar toe), maar het leek wel een stap terug in de tijd (en dan wel voor het Soeharto-tijdperk).
Maar ja, ieder zijn eigen keuze en voorkeur.

joost
User
spacer line

Mark,
Ik ben het met Yogja eens dat als je "meer" wilt zien je beter een auto met chauffeur te huren.
Ik ben het niet met hem eens dat je door Oost Java moet "razen".
Ik woon 8 mnd per jaar in Bondowoso (naast Hotel Anugerah) en het is qua natuur hier schitterend.
Bezoek een tabakschuur waar gesorteerd wordt zoals vroeger, een droogschuur, een sigaretten fabriek een tahu fabriekje. Noem maar op. De natuur biedt hier meer dan de
Kraton van Yogja

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Ja maar ja maar, Mark heeft maar één week uitgetrokken voor Java. Na JKT gaat hij met de trein naar Yogya. Laten we stellen dat die week daar ingaat, en dat het verblijf in JKT plus de treinreis niet van die week wordt afgetrokken. OK. Zeven volle dagen. 1 dag Yogya. 1 dag om van Yogya naar Malang te fietsen. 1 dag om naar Semiyak te gaan. Als Mark dan geen `vrije dag' nodig heeft om bij te komen, resteren er 4 dagen voor Oost-Java. Te kort. Onmogelijk.
Ik stel een week Yogya voor, en dan doorvliegen/bussen/travelbussen (vliegen, natuurlijk, maar tja) naar Denpasar. Tenzij Mark graag zijn nieren in de waagschaal wil leggen in bemo's en zo. Het alternatief zou nog kunnen zijn: van JKT rechtstreeks naar Malang gaan, en dus Yogya overslaan.
Als je voor de eerste keer naar Indonesië gaat vergis je je niet alleen in de afstanden, maar ook in de tijd die het kost om die afstanden af te leggen, en de manier waarop die afstanden moeten worden afgelegd. Vaak erg oncomfortabel.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Ben het helemaal met je eens guna2. En anderen ook overigens.
De tijd is te kort, Mark heeft zich goed ingelezen dat blijkt, maar hij slaat heel wat moois over. Als je een dag in Yogja bent heb je al een 1/2 dag nodig om alleen maar over Marlioboro te lopen en wat te genieten van de lekkere hapjes daar.
Bij mijn 1e bezoek aan Yogja was ik er 5 dagen, met auto en chauffeur en plaatselijke vrienden die me wegwijs maakten, inmiddels ben ik al 8 keer teruggeweest in Yogja
en ik ben er nog niet uitgekeken. Gelukkig is de afstand Solo-Yogja niet zo groot dus
da's te doen, maar ondertussen heb ik ook de rest van Java al uitvoerig onder de loep genomen, ik ben nog wel een paar jaar zoet wil ik echt alles zien.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 12-07-2010 06:30 joost wrote:
Mark,
Ik ben het met Yogja eens dat als je "meer" wilt zien je beter een auto met chauffeur te huren.
Ik ben het niet met hem eens dat je door Oost Java moet "razen".
Ik woon 8 mnd per jaar in Bondowoso (naast Hotel Anugerah) en het is qua natuur hier schitterend.
Bezoek een tabakschuur waar gesorteerd wordt zoals vroeger, een droogschuur, een sigaretten fabriek een tahu fabriekje. Noem maar op. De natuur biedt hier meer dan de Kraton van Yogja

Juist Yogya heeft meer te bieden dan de kraton: naast de Prambanan nog 10-tallen tempels op de route naar Klaten, de wereldberoemde Borobudur op redelijke afstand, natuur (Kaliurang - bergdorp met prachtige lavageulen in de omgeving, Parangritis met haar ongeveenaarde kalksteenkliffen), bergbeklimmen (de Merapi), tabak ook hier, suikerriet, 100-en tahu en tempefabriekjes, desatours via Via-via, energiek uitgaansleven, leuke straatjes en het echte hoofse Yogyakartaanse dagelijkse leven, volop oud-koloniale architectuur, ¨toerisme¨-regio waar men qua keuken/eten volop keuze heeft, maar indien men daarbuiten wil staan, is men binnen 5 minuten weer geheel in het authentieke Java, etc.

Nu gaat het er even niet om waar men woont (ik woon al 19 jaar in Yogya en niet met tegenzin) maar wat is interessant voor een reiziger. In vrijwel alle reisgidsen en -brochures wordt Yogyakarta als 1e plek genoemd op Java te gaan bezoeken......en uiteraard niet zonder redenen want anders zouden de uitgevers van reisgidsen en de touroperators die de brochures uitbrengen, zichzelf in de vingers snijden.
Als men naar alle tevredenheid in NL in Lutjesbroek (= Bondowoso) woont dan gaat men dat ook niet promoten als een hot item dat moet worden bezocht maar zal elke Nederlander als eerste Volendam en Amsterdam (= Yogyakarta) noemen om de bezoeker aan zijn/haar trekken te laten komen.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. YB en Guna
Als gekneiste bewoners van yogya heb ik een vraag.
In de japse bezetting heb ik in de jl.gondomanan gewoond.gondomanan loopt van de jl.senopati naar de jl.brigadir jenderal katamso.Op een van deze kruisingen heeft vroeger het europees kerkhof gestaan.bestaat het nog of is het al geruimt.ik heb dit in het verleden ook al eens gevraagt maar ze wisten alleen de weg naar de janur club. Emoticon: Yummie!

Shalom

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Ik heb er nooit van gehoord, Bokito, laat staan dat ik de begraafplaats heb gezien. Installeer Google Earth, en zoek het op. Ik zou dat best voor je willen doen, maar ik heb het programma net vorige week van mijn computer afgeknikkerd. De Oorlogsgravenstichting weet misschien meer, ook als het niet per se oorlogsgraven zijn. En de Nederlandse ambassade - destijds een taak van de 1e ambassadesecretaris - houdt of hield zich met dat soort zaken bezig, maar daar weet YB vast meer van. Ik ga nooit naar Janur (precies één keer dan), maar dat nog liever dan naar een kerkhof. Daar kan ik nog lang genoeg van genieten.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Guna
het is niet van de OG stichting maar een gewoon kerkhof geweest want mijn opa is in 1940 daar begraven.Het zal dan wel geruimd zijn.In ieder geval bedankt.

Shalom

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Tja, antwoord zelfde als Guna2. Ik kan me geen kerkhof aldaar herinneren en heb er ook geen info over. Zal er eens op letten.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. YB,
OK bedankt

Shalom

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Bokito, hoe `Europees' is die begraafplaats? Op Senopati (als de straat daar nog zo heet, iets ten oosten van de BI) is wel een katholieke kerk, en daar hoort meestal een begraafplaats bij. Ik kan me echter niet herinneren dat er vanaf de straat iets te zien is.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Op 12-07-2010 03:51 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]

Ik ken Kalibaru niet maar het kan nooit slechter zijn dan Bondowoso. Heb goede recensies uit Kalibaru vernomen, maar Bondowoso aan de lijve meegemaakt: met een noodgang doorheen razen zonder te stoppen.

Bondowoso, was dat niet dat plaatsje waar je als vrouw het beste geheel bedekt over straat kon gaan? Daar was inderdaad helemaal niets te doen en diende bij onze reis alleen als overnachting - snel weer weg!

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 13-07-2010 09:35 NoviKirana wrote:

[quote removed]

Bondowoso, was dat niet dat plaatsje waar je als vrouw het beste geheel bedekt over straat kon gaan? Daar was inderdaad helemaal niets te doen en diende bij onze reis alleen als overnachting - snel weer weg!

Op sumatra in Aceh zijn heel wat van die plaatsjes, maar desondanks kun je ook in plaatsjes waar men op straat !!! geheel bedekt loopt leuke dingen vinden. Alleen je moet je even aanpassen aan de lokale gebruiken, dat wordt in nederland ook verwacht van buitenlanders. Vergeet niet dat indonesie een van de grootste moslimlanden is,
er zijn concentraties van meer "traditionele moslims" maar in nederland hebben we ook de zwarte kousen dorpjes daar kun je ook soms de nooduitgang heel snel willen vinden Emoticon: Puh! Bali kun je niet echt indonesisch noemen dat is voor 75% voor toeristen bebouwd het witte zand en de palmen in kuta worden zelfs geimporteerd uit malaysia alles om de toerist te behagen.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

On 13-07-2010 01:37 guna2 wrote:
Bokito, hoe `Europees' is die begraafplaats? Op Senopati (als de straat daar nog zo heet, iets ten oosten van de BI) is wel een katholieke kerk, en daar hoort meestal een begraafplaats bij. Ik kan me echter niet herinneren dat er vanaf de straat iets te zien is.

Op die begraafplaats werden alleen europeanen begraven van yogya en omgeving(klaten).Mijn tante was daar beheerder en woonde in het hoekhuis naast de begraafplaats en pak sastro was haar assistent.Ik was toen een joggie van 6 jaar en kwam vaak naar het kerkhof om het graf van mijn opa te verzorgen.Ik heb van bekenden gehoord dat het voorste gedeelte van het kerkhof eerst een kinderspeeltuin en daarna een busterminal is geworden.

Shalom

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Op 13-07-2010 18:26 schreef sabar2:

[quote verwijderd]

Op sumatra in Aceh zijn heel wat van die plaatsjes, maar desondanks kun je ook in plaatsjes waar men op straat !!! geheel bedekt loopt leuke dingen vinden. Alleen je moet je even aanpassen aan de lokale gebruiken, dat wordt in nederland ook verwacht van buitenlanders. Vergeet niet dat indonesie een van de grootste moslimlanden is,
er zijn concentraties van meer "traditionele moslims" maar in nederland hebben we ook de zwarte kousen dorpjes daar kun je ook soms de nooduitgang heel snel willen vinden Emoticon: Puh! Bali kun je niet echt indonesisch noemen dat is voor 75% voor toeristen bebouwd het witte zand en de palmen in kuta worden zelfs geimporteerd uit malaysia alles om de toerist te behagen.

Wellicht is mijn bericht wat verkeerd begrepen, wat ik wel begrijp als ik het nu terug lees. Ik heb helemaal niets tegen moslims hoor, mijn man is ook een moslim uit Indonesie. Maar ik zat even terug te denken aan mijn reis en omdat ik niet alle plaatsen meer precies ken koppel ik dit aan het 'geheel bedekt moeten rondlopen' omdat onze reisleiding ons dat mee gaf. Daar is niets mis mee, hebben we ook gewoon gedaan en ik ben het geheel met je eens dat je je moet aanpassen naar de plaats waar je naar toe gaat. Maar daarnaast herinneren ik me deze plaats als een plaats waar niets te doen was en waar we dus zo snel mogelijk weer vandaan wilden. Wat natuurlijk niets te maken had met het geheel bedekt moeten lopen.

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

On 13-07-2010 22:40 NoviKirana wrote:

[quote removed]

Wellicht is mijn bericht wat verkeerd begrepen, wat ik wel begrijp als ik het nu terug lees. Ik heb helemaal niets tegen moslims hoor, mijn man is ook een moslim uit Indonesie. Maar ik zat even terug te denken aan mijn reis en omdat ik niet alle plaatsen meer precies ken koppel ik dit aan het 'geheel bedekt moeten rondlopen' omdat onze reisleiding ons dat mee gaf. Daar is niets mis mee, hebben we ook gewoon gedaan en ik ben het geheel met je eens dat je je moet aanpassen naar de plaats waar je naar toe gaat. Maar daarnaast herinneren ik me deze plaats als een plaats waar niets te doen was en waar we dus zo snel mogelijk weer vandaan wilden. Wat natuurlijk niets te maken had met het geheel bedekt moeten lopen.

Sorry dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen Emoticon: Worship
Ik heb zelfs ook niks tegen zwarte kousen plaatsen in Holland maar als het warm is wil ik wel kunnen zwemmen op zondag Emoticon: Laugh out loud Mijn vrouw en ik zijn zelf christen da's op de meeste plekken in Indonesie gelukkig geen bezwaar, ik heb ook niks tegen moslims alleen vervelend als je slaapkamer net voor de moskee ligt s'morgens om 4.00 uur Emoticon: Yes!
De oproep voor het ochtengebed wekte me vaak, daar moest ik ook aan wennen in Indonesie s'morgens is iedereen al vroeg wakker, uitslapen kent men niet in Indonesie want er moet brood op de plank komen.
Een gedeelte van mijn familie in Indonesie is moslim en als we naar aceh gaan dan moet mijn vrouw zelf ook volledig bedekt gaan, maar binnenshuis gaat het er normaal aan toe. Het is merendeels alleen bedekt voor "het publieke oog" op straat.
Met wederzijds respect voor elkaars religie kom je heel ver in Indonesie, uitzonderingen daar gelaten, ook in Indonesie zijn extremisten.
Mijn ergste ervaring (2005) was de onthoofding van 3 christenmeisjes in Sulawesi. Daar liep het echt uit de hand. Op sommige plaatsen in Indonesie broeit het onbegrip / de tegenstelling "ondergronds" door helaas.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,937,086 topic views - 234,973 posts - 13,697 topics - 25,709 members - last post @ 17-11-2019 00:10 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,784,659 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com