indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Ik kom op 14 september aan op jakarta om vanuit daar gelijk door te reizen naar bogor , vervolgens bandung - yogjakarta..

Nou heb ik van diverse mensen begrepen dat dan ramadan/ suikerfeest is en dat het erg druk kan zijn op de wegen.
Graag hadden we alles ter plaatse geregeld, maar is het nu nodig om van te voren al hotels te boeken?

En het visum? beter van te voren regelen of is ter plaatse ook geen probleem?
Ik hoor het graag van jullie, tips voor hotels zijn uiteraard ook meer dan welkom!!! gelukkig is er al een hoop te vinden op deze site..

Many Thanks! Emoticon: Very funny

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Goed geregeld, Barbara!

Reizen op Java is in die tijd onmogelijk, levensgevaarlijk of op z'n best uiterst oncomfortabel.

Suggesties: JKT is uitgestorven op het moment dat je daar aankomt. Een prima tijd om JKT te bezichtigen, tenminste die trekpleisters die onverhoopt open zijn. Maar het duurt wel een weekje of wat voor je met goed fatsoen verder kunt reizen.

Ik ken de rest van de route niet, maar je kunt overwegen om gelijk van JKT door te vliegen naar Bali. Nu regelen, hotel ook. Bali zit in die tijd stikvol met mensen die de Ramadan willen ontvluchten, accommodatie is schaars en dus duur.
Alternatief: Bogor en Bandung voorlopig overslaan, en rechtstreeks doorvliegen naar Yogya. Vlucht en hotel nu boeken, want ook Yogya zit vol. Yogya is een plaats waar je het best een weekje kunt uithouden, en ik kan het weten, want ik zit er bijna 20 jaar.

leomanado
User
spacer line

hoi Barbara

Hoewel heel Indonesie op weg lijkt te zijn gedurende Idul Fitri, lijkt het mij voor jou mee te vallen. Zoals Guna schrijft, Jakarta is leeg, dwz de inwoners zijn elders en komen allemaal rond de tijd dat jij aankomt terug. Naar Bogor of Bandung lijkt me niet een echt probleem. Onderweg kom je wel duizenden auto's en bussen TEGEN. Hoewel ik niet uit ervaring kan spreken, lijkt mij de weg Jakarta-Bandung juist leeg in die tijd. De Punjak zal wel moeilijk worden, wat ondanks het feit dat je iedereen tegenkomt is het sowieso een lange reis.
Overigens is Idul Fitri 10,11, 12 september en heeft iedereen ook vrij op de 9e en de 13e.
Je visum regel je on arrival tenzij je met Garuda vliegt, dan kun je het in het vliegtuig regelen.
fijne reis

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Leo, theoretisch heb je gelijk. In die tijd gaat niemand van JKT naar elders, en zou jouw rijbaan dus vrij moeten zijn. In de praktijk wordt die rijbaan natuurlijk gebruikt door het tegemoetkomend verkeer. Doodeng.

spacer line  

On 08-07-2010 09:01 leomanado wrote:
hoi Barbara

Naar Bogor of Bandung lijkt me niet een echt probleem. Onderweg kom je wel duizenden auto's en bussen TEGEN. Hoewel ik niet uit ervaring kan spreken, lijkt mij de weg Jakarta-Bandung juist leeg in die tijd.

Ik ben ooit 2 0f 3 dagen voor de Idulfitri gereisd vanaf Jakarta Pusat naar Bandung ( Braga) .
Komt terecht in de Arus Mudik ( migranten die uit Jakarta naar hun kampung-dorpen-steden) terugkeren.
We hadden de jalan tol Jagorawi genomen om via Bogor -Puncak naar Bandung te gaan. Bij Bogor aangekomen zaten we al vast . Route via Ciawi-Puncak -Cianjur naar Bandung was al potdicht ( macet total) .En dat om ongeveer 8,00 s' morgens.
De andere bekende route via Bogor -Ciawi-Sukabumi -Cianjur-Bandung was ook potdicht .
Iedereen gaat wijken via Sukabumi route.
De nog " nieuw" Tolweg Jakarta Cipularang was ook potdich( Route Jakarta -Purwakarta-Bandung).

We moesten toen een sluipweg nemen ( voor gewone verkeer -angkot etc) , vanaf Bogor via Jonggol en Cianjur naar Bandung .
En we kwamen pas om 18.00 aan de rand van Bandung.
De volgende dag willen we verder naar Tasikmalaya( ook de route naar Yogyakarta) .
Ging niet door omdat vanaf Ujungberung (klein stad na bandung) al macet total is .
Gingen terug naar Jakarta . Komen pas ongeveer 18.00 in Bogor.
Normale reistijd via tol Cipularang Jkt-Bdg is ongeveer 2 uren (zonder macet en tot aan de rand van Bandung).
Via Jagorawi ongeveer 3 uren .

Dus als men de Arus balik ( in jou geval is Arus balik H+3 of H+4 en dat is 3 of 4 dagen na Idulfitri) bestaat de kans dat je de horde terugkerende migranten tegemoet zal komen .

Sterkte toegewenst .
Ik zou vliegtuig nemen vanaf Jakarta naar Yogya en verder .Teruggaande kan je de trein of huurauto nemen .
De arus balik duurt tot 7 dagen na Idulfitri (H+7).

En vergeet niet om je vliegticket nu al te reserveren.

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Dat hebben wij ook een keer meegemaakt de Puncak zat vol, en via andere wegen kwamen we midden in de nacht in Bandung aan.
Maar toen was die nieuwe snelweg nog niet klaar.
Van die tweebaansweg, maakte ze in een richting tweebaans, en sommige plekken driebaans van, richting Jakarta, er bleef nog een halve strook, en een halve berm over, voor de richting Bandung.
Gek zijn ze daar totaal geen discipline,, ze hebben tot 's morgens vroeg gestaan, stilstaand en rijdend, toen gelezen in de berita
Maar kijk hierboven in een blok ook al zonder Idul Fitri / ramadan, kan het verschrikkelijk druk zijn.....
Trouwens elke dag wel rond Jakarta

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Sorry Barbara maar uit eigen ervaring moet ik Guna2 gelijk geven.
Als je geen doorvlucht naar Yogja regelt en een hotel vooraf dan kom je er
in de praktijk achter waarom mensen zo'n hekel hebben aan Jakarta.

Het is niet alleen een "vieze" stad maar ook berucht om zijn geweldige verkeersafwikkeling en met Idul Fitr (ervoor en erna) is het een complete chaos
en verkeersongelukken zijn er dan net zoveel als geboortes, aan de lopende band dus.

Mijn advies regel je visum vooraf dan heb je daar in iedergeval een paar uur wachten mee uitgespaard, kijk of je wellicht een directe vlucht kunt regelen naar Yogja.
Garuda vliegt er vanuit Amsterdam nu direct op.
En schrik niet .... maar ook rondom Yogja is het HEEEL druk op de weg.
Alhoewel vergeleken met Jakarta is het een feestje.

Idul Fitr probeert iedereen op zijn/haar thuisbasis te komen en het is "vechten" wie
voorop mag rijden en in de auto delf je dan ook nog eens het onderspit tegen de duizenden bikes die links en rechts om de auto's heen rijden.
Files zijn er legio en dan spreken we dus over ECHTE files van urenlang.
Als je dan eindelijk aankomt en je hebt je hotel niet vooraf geregeld dan kun je zoeken zoeken zoeken en de prijzen schieten omhoog !!!!!!!!!!!!!

Het is een ervaring maar geen leuke Emoticon: I love it

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

spacer line  

Hallo Barbara,

Of misschien direct doorvliegen naar Bali / Lombok en daarna terug naar Java als iedereen weer huiswaarts gekeerd en de "rust" is wedergekeerd.
De prijzen zijn dan ook weer normaal.

Succes

spacer line  

Ontzettend bedankt allemaal voor alle informatie, ik heb echt heel erg veel aan jullie Emoticon: Smile
Ik zie dus 2 opties gezien ik mijn ticket al heb geboekt vanaf amsterdam naar jakarta en terug vanaf Bali:

- Vanaf jakarta doorvliegen naar yogyakarta en vanaf dara verder vliegen naar Bali ( enkel erg duur lijkt mij, is de trein vanaf jakarta ook geen optie?? )

- Beginnen met Bali alleen zit ik dan met mijn terugreis die op 30 sept zal zijn vanaf denpasar.. Daarnaast wil ik zowiezo ook nog de Gili eilanden een paar dagen aan doen al srelax vakantie.. Mocht iemand ervaring of tips hebben voor Gili Trawangan graag,hier is niet zo gek veel info over te vinden..

Hmmmmmm vOnwijs benieuwd naar deze ervaring, wat zowiezo onvergetelijk gaat worden...

Thanks!!!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

missbarbara; hier in Indonesie zit er vaak niet veel verschil tussen een retourtje of een enkele reis; een retourtje van Garuda Indonesia bijvoorbeeld is 10% goedkoper dan twee enkeltjes.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Reizen over Cipularang is een drama tegenwoordig. Er zijn werkzaamheden bezig tussen Bekasi en Cikarang. Er wordt onder meer een rijbaan toegevoegd en er wordt een nieuw knooppunt aangelegd voor de tolweg Tanjung Priok - Cikarang. Dit zorgt voor gemiddeld een half uur extra reistijd, maar vorige week deed ik er 4x (2x retour) twee uur over om vanuit Semanggi naar Cikarang te komen. Een drama, en een reden om wat minder vaak naar Jakarta te gaan, en dan is het nog wel vakantietijd ook. Ik zie het erg somber in voor de mudik periode.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 08-07-2010 22:25 Missbarbara wrote: - Vanaf jakarta doorvliegen naar yogyakarta en vanaf dara verder vliegen naar Bali ( enkel erg duur lijkt mij, is de trein vanaf jakarta ook geen optie?? )

Nauwelijks. Je moet dan van het vliegveld naar station Gambir in Jakarta. Dat kan goed en goedkoop met de DAMRI-bus, maar tja, reken op minstens een uur (zelfs in leeg JKT), en of je daar zin in hebt na die lange vlucht valt te betwijfelen. Dan moet je hopen dat je nog een kaartje kunt bemachtigen. Lukt dat, dan zit je tot YOG zeker zo'n tien uur in de trein. Geen lolletje. En vervolgens is het ook nog goed mogelijk dat een vliegticket goedkoper is dan een (eersteklas)treinkaartje.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Bovendien vertrekken de treinen niet eens per kwartier zoals in Nederland, maar 2x per ETMAAL, mogelijk 3x als je geluk hebt. Extra treinen bestaan niet, hoogstens een paar extra wagons er achter, maar die zijn op de 1e dag dat ze beschikbaar komen (30 dagen voor vertrek) al uitverkocht, 99% zeker.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Nog een overweging: vanuit Yogya kun je naar Bali vliegen. Die vlucht duurt minder dan een uur, en je landt op een plek waar je onder normale omstandigheden snel onderdak kunt vinden: Kuta (moge de Here me dit vergeven). Je kunt ook spotgoedkoop de bus nemen. De bustocht duurt een uur of veertien, en je hebt een dag nodig om te recupereren als je tenminste onderweg geen hartaanval hebt gehad vanwege wat ze in het Engels vreemd genoeg near misses noemen.
Laten we nou stellen dat je drie weken vakantie hebt, 20 dagen rekent makkelijker. En dat je ticket A'dam Indonesië € 800 kostte. Dan kost elke dag van je vakantie je € 40, of je nou geniet van de hoogstaande cultuur en beschaving op Bali (van de Australiërs natuurlijk) of in de bus zit en bijkomt van de dodenrit. De bus kost je dus twee dagen = € 80 + het buskaartje, het vliegtuig kost je een klein uurtje (slechts een paar uur kostbare vakantietijd) + het vliegticket. Wat is nu rendabeler? Ik vraag het u af, Bar, ik vraag het u af.

paulana
User
spacer line

Op 08-07-2010 08:12 schreef guna2:
Goed geregeld, Barbara!

Reizen op Java is in die tijd onmogelijk, levensgevaarlijk of op zn best uiterst oncomfortabel.

Suggesties: JKT is uitgestorven op het moment dat je daar aankomt. Een prima tijd om JKT te bezichtigen, tenminste die trekpleisters die onverhoopt open zijn. Maar het duurt wel een weekje of wat voor je met goed fatsoen verder kunt reizen.

Ik ken de rest van de route niet, maar je kunt overwegen om gelijk van JKT door te vliegen naar Bali. Nu regelen, hotel ook. Bali zit in die tijd stikvol met mensen die de Ramadan willen ontvluchten, accommodatie is schaars en dus duur.
Alternatief: Bogor en Bandung voorlopig overslaan, en rechtstreeks doorvliegen naar Yogya. Vlucht en hotel nu boeken, want ook Yogya zit vol. Yogya is een plaats waar je het best een weekje kunt uithouden, en ik kan het weten, want ik zit er bijna 20 jaar.

en hoelang MOET Guna2 nog?

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

Op 09-07-2010 03:09 schreef guna2:
Nog een overweging: vanuit Yogya kun je naar Bali vliegen. Die vlucht duurt minder dan een uur, en je landt op een plek waar je onder normale omstandigheden snel onderdak kunt vinden: Kuta (moge de Here me dit vergeven). Je kunt ook spotgoedkoop de bus nemen. De bustocht duurt een uur of veertien, en je hebt een dag nodig om te recupereren als je tenminste onderweg geen hartaanval hebt gehad vanwege wat ze in het Engels vreemd genoeg near misses noemen.
Laten we nou stellen dat je drie weken vakantie hebt, 20 dagen rekent makkelijker. En dat je ticket Adam Indonesië € 800 kostte. Dan kost elke dag van je vakantie je € 40, of je nou geniet van de hoogstaande cultuur en beschaving op Bali (van de Australiërs natuurlijk) of in de bus zit en bijkomt van de dodenrit. De bus kost je dus twee dagen = € 80 + het buskaartje, het vliegtuig kost je een klein uurtje (slechts een paar uur kostbare vakantietijd) + het vliegticket. Wat is nu rendabeler? Ik vraag het u af, Bar, ik vraag het u af.

vanwege die hoogstaande cultuur-van die australiers natuurlijk- hebben ze jou naar java verbannen, niet waar Guna? Emoticon: Party! huis-arrest voor het hele verdere "leven"
van harte joh, jij houdt het beslist wel vol Emoticon: Wink

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

Op 09-07-2010 02:06 schreef Yerun:
Bovendien vertrekken de treinen niet eens per kwartier zoals in Nederland, maar 2x per ETMAAL, mogelijk 3x als je geluk hebt. Extra treinen bestaan niet, hoogstens een paar extra wagons er achter, maar die zijn op de 1e dag dat ze beschikbaar komen (30 dagen voor vertrek) al uitverkocht, 99% zeker.

en die 1ne procent, da's toch nog heeuul wat Yerun met die overbevolking op jawa Emoticon: Yes! Emoticon: Party!

Om Swastiastu

spacer line  

On 08-07-2010 22:25 Missbarbara wrote:

- Vanaf jakarta doorvliegen naar yogyakarta en vanaf dara verder vliegen naar Bali ( enkel erg duur lijkt mij, is de trein vanaf jakarta ook geen optie?? )

Een andere optie is dat je vanaf Jakarta met een "travel" busje naar Yogya kan gaan .
Meestal heb je vanaf Cengkareng ( S-H Airport) ook travelbusjes die naar Bandung , Semarang vertrekken , waarschijnlijk ook naar Yogyakarta .

Dat gebeurde in " normale" omstandigheden , en niet omstreeks -H7 t/m H1 en H=1 t/m H+7 ( Arus Mudik en Arus balik).
De beste en comfotabele is met de vliegtuig .

bisa dicek of makemyday .

sabar2
User
User icon of sabar2
spacer line

Heel praktisch en kort het antwoord m.i.

Het beste om te doen is doorvliegen van Jakarta naar Yogja.
Evt. een overnachting in Jakarta vooraf boeken en je hotel in Yogja ook vooraf boeken.
Vanuit Yogja doorvliegen naar Denpasar en ergens op Bali je hotel voor de 1e dagen op
Bali ook vooraf regelen.

Volgende vakantie NIET deze tijd kiezen.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 09-07-2010 05:29 paulana wrote:

[quote removed]
en die 1ne procent, da's toch nog heeuul wat Yerun met die overbevolking op jawa Emoticon: Yes! Emoticon: Party!

U vergeet dat evenzo Bali al decennia lang staat aangemerkt als overbevolkt. Vandaar dat er al uit de koloniale tijd Balinezen werden gedwongen te transmigreren en dat dit nog steeds plaatsvindt: kijk maar eens in Lampung, Midden-Sulawesi, Gorontalo, West-Sumbawa, Bima, etc. Daar vindt men complete Balinese kampungs met transmigranten die vanwege grondgebrek werden gedwongen Bali te verlaten en te verkassen naar andere eilanden. Dus over overbevolking gesproken???

paulana
User
spacer line

meneer, bemoeit u zich er nu ook al mee, als ik Yerun reply? heeft u niets anders te doen? uw info. ken ik uit mijn hoofd, maar waar kon u het opzoeken? Emoticon: Stupid Emoticon: Cry

Om Swastiastu

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Als ik me er niet mee mag bemoeien, moet u niet op een discussieforum gaan zitten.
Ik kon het niet opzoeken maar kom regelmatig in die streken (ja, mijn reikwijdte is niet beperkt tot alleen Bali) en praat met de bevolking. Zo kom ik dat te weten naast een stukje kennis van de geschiedenis van dit land (dus meer dan Bali alleen).

paulana
User
spacer line

als ik een grapje tegen jeroen maak, noemt u dat een discussie? gaat u nu op alles wat ik schrijf of antwoord, reageren? toch azijnpissen, ik doe aan deze kinderachtige ruzie niet mee, zoek een ander offertje Emoticon: Nooo bovendien heeft het uberhaupt niets met het bovenstaande onderwerp gemeen meneer yogjabali Emoticon: Nooo

Om Swastiastu

paulana
User
spacer line

[quote] Op 10-07-2010 16:42 schreef Yogya-Bali:
Als ik me er niet mee mag bemoeien, moet u niet op een discussieforum gaan zitten.
Ik kon het niet opzoeken maar kom regelmatig in die streken (ja, mijn reikwijdte is niet beperkt tot alleen Bali) en praat met de bevolking. Zo kom ik dat te weten naast een stukje kennis van de geschiedenis van dit land (dus meer dan Bali alleen). [/qu Emoticon: Stupid

Om Swastiastu

Campo
User
spacer line

Ik zit min of meer met hetzelfde probleem. Ik kom op 28 aug aan in Jakarta en vlieg op 17 sept weer naar Nederland.

Het plan is de helft van de tijd op Java en de andere helft op Bali door te brengen. Ik had gedacht ófwel meteen naar Bali door te vliegen en dan later terug richting Jakarta te reizen per bus, trein of watdanook. Ofwel andersom, oftewel geleidelijk aan naar Oost Java, dan Bali en op het eind een vlucht terug van Bali naar Jakarta.

Wat kan ik nu het beste doen: Eind augustus en begin september Java en dan nog een dag of tien Bali (daar arriveer ik dus nét voor Idul Fitri)? Ben ik dan nog net voor de drukte uit? Of juist andersom: eerst naar Bali om dan rond Idul Fitri weer terug te keren naar Java?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,908,676 topic views - 222,119 posts - 13,484 topics - 16,232 members - last post @ 20-09-2017 10:21 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,951,729 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com