indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Wat is volgens jullie een eerlijk dagloon voor een Engels sprekende gids gedurende 2-weekse trip als ik insta voor al zijn kosten (overnachtingen, vluchten, eten, drank, karaoke :-), etc.)

Een beetje achtergrond:

Wat gaat de tijd snelÖ het is inmiddels 15 jaar geleden toen ik in Kalimantan voor het eerst kennis maakte met Zuidoost-AziŽ. De reis is me altijd bijgebleven en alhoewel ik sindsdien bijna jaarlijks in Zuidoost-AziŽ vertoefde, ben ik niet meer in IndonesiŽ geraakt!

Tijdens de reis kon ik echter steeds bijzonder goed opschieten met de lokale gids (ingehuurd door de Australische avontuurlijke reisorganisatie waar ik toen mee reisde). Alhoewel we in het begin regelmatig correspondeerden was ons contact wat verwaterdÖ tot ik in november 2004 een mail kreeg van Kani die voor een NL-bedrijf werkte en voor enkele maanden in Dordrecht verbleef.
Met zijn Nederlandse baas kwam ik overeen dat ik hem op een zaterdagmorgen zou ophalen aan de trein in Brussel om hem op zondagavond terug op de trein te stoppen naar Dordrecht. Ik liet hem wat mooie stekjes van BelgiŽ en Noord-Frankrijk zien en we beleefden allebei een fantastische tijd!

Inmiddels woont Kani terug in Banjarmasin met zijn vrouw en 2 kinderen en is hij terug aan de slag als toeristengids! In januari wil ik hem voor een 2-tal weken inhuren als gids voor een reis in Kalimantan en een stukje Sulawesi en we zijn momenteel volop onze (flexibele) route aan het bespreken. Ik zou hem kunnen vragen om prijs te maken voor onze trip maar mij lijkt het makkelijker en veel flexibeler als ik hem een vaste vergoeding per dag geef en insta voor alle andere kosten!

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Een knap lastige vraag, OB. Ik denk dat ik in jouw geval toch die vraag aan Kani zou stellen, precies zoals je hem hier stelt.
Ik zie de volgende `moeilijkheden':

• je kent Kani, dus je zit min of meer aan hem gebakken
  • het salaris van een Indonesische gids bestaat voor een groot deel - het grootste deel vermoedelijk - uit commissies
  • Kani mag dan wel in de Lage Landen de beschaving en de spruitjeslucht hebben opgesnoven, hij kan niet anders dan meedoen aan de commissiecultuur alhier, al kan hij voor jou een uitzondering maken (maar wie controleert dat?)
  • Kani kent de Nederlandse salarissen. Als we grofweg stellen dat een minimumloon hier 1 miljoen (jt) per maand bedraagt, en als je aanneemt dat een gids ex genoemde commissie niet snel meer zal verdienen dan het dubbele daarvan, kom je op een voor ons - ťn Kani, vrees ik - onwaarschijnlijk laag bedrag, en dat wil je niet.
  • maar je wilt ook niet (veel) te veel betalen

Ik zei toch dat het lastig was...

• spacer line  

Emoticon: Worship Dank voor je antwoord Guna2! Emoticon: Yes!

Het is inderdaad een "lastige" kwestie maar daarom niet minder spannend! ;-)

Misschien dat ik hem toch maar eens prijs laat maken zoals hij zelf voorstelde! Langs de andere kant weet ik nu, dankzij je antwoord, dat als ik hem dus 25 EUR per dag zou geven heeft hij dus niet echt te klagen heeft en ik niet meteen geruÔneerd ben!

Hij weet beslist ook heel goed dat het leven hier in Europa veel duurder is dan in IndonesiŽ en toen hij me voorstelde om Indonesisch te koken heb ik hem gezegd dat hij voor die ene keer dat hij in BelgiŽ was, Belgische kost diende te eten! (geen varkensvlees maar wel garnaalkroketten, waterzooi van kip, etc.). Emoticon: Party!

Ik ben de voeling met prijzen in IndonesiŽ na 15 jaar uiteraard volledig kwijt. Mijn ervaring in andere landen in AziŽ (o.a.: 5 keer Cambodja) is dat "rijken" (ik heb het opgegeven om ginds te beweren dat ik arm ben anders kon ik in de eerste plaats niet naar ginds reizen) meer betalen dan de armen... meermaals kreeg ik het antwoord "up to you" toen ik de prijs vroeg voor iemand zijn diensten (gids, chauffeur,...)... omdat men dan natuurlijk hoopt dat je teveel zult betalen! Emoticon: Smile

Wellicht gaan we van Banjarmasin (Drijvende markt, diamantmijnen, Banjarbaru (familiebezoek) naar Loksado (Dayak village, jungle camp, trekking, waterval, Bamboo Rafting,...) en Amuntai.
    Vervolgens vlucht van Banjarmasin naar Balikpapan en meteen verder naar Samarinda voor een tochtje op de Mahakam met een publieke ferry en terug naar Balikpapan. Niet echt de meest toeristische bestemming dus wellicht zal het qua commissies nog meevallen? Als we de trip maken ga ik in elk geval niet nalaten om regelmatig al grappend te vragen hoeveel commissie hij voor iets gekregen heeft! Emoticon: Devil

spacer line  

Dus, samengevat: Jij denkt eraan om hem Euro 25,- per dag te betalen EN al zijn kosten (overnachtingen, vluchten, eten, drank, karaoke :-), etc. ??????? Da's niet misselijk !!

Zou aan dag-geld eerder denken aan iets van Rp. 75.000 (standaard gids) tot 125.000,- (als hij zeer specifieke kennis bezit)

Overnachtingen voor hem: OK, maar hoeft niet in hetzelfde hotel als jij. "Penginapan" is voor een gids meer dan acceptabel. Geef hem Rp. 75.000,- per nacht "onderkomengeld" en hij kan dan zelf iets regelen en misschien zelf geld overhouden.

Vluchten: Natuurlijk moet jij die betalen.

Eten en drank: idem door jou te betalen

Karaoke: Zou daar wel een limiet aan stellen per avond. Straks doet hij 3 verschillende "duetten" met een lokale ster op een avond en mag jij de forse rekening betalen Emoticon: Bye bye

If you have nothing to loose, you can risk everything

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

OB, Amed heeft gelijk. Je vroeg om een eerlijke prijs, en die geeft hij je. Helaas kom je daar vermoedelijk niet mee weg. Ik stel een compromis voor: Ä 15 per dag. Dat moet buitenproportioneel veel zijn voor hem, voor jou maakt het niet uit.
    Als hij je inderdaad een prijsopgave doet, laat je het dan hier even weten? Gewoon nieuwsgierigheid, niets anders...

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

Ik vergelijk het een beetje met gidsen op de buiteneilanden zoals Flores, Sumba, waar een dag gidsen gemiddeld rond de Rp 100.000 ligt, maal 14 dagen is dat 1,4 miljoen. Als je hem meer als vriend ziet zou je een " aanneemprijs" kunnen geven die wat hoger ligt, bv 2 miljoen.
    Ondanks dat hij weet dat jij een goed leven hebt hier zou ik daar niet veel boven gaan zitten al was het maar om op deze manier geen scheef beeld op de toeristenmarkt te creeeren.

gr
    Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

FredC
    User
    spacer line

Anne Mieke, excessen naar boven of beneden hebben nauwelijks invloed op het gemiddelde, dus geen zorgen over de toeristenmarkt.

Amed, jij weet vast wel wat je een gids moet betalen om je te begeleiden naar de top van de Gunung Agung. Ik ben daar erg benieuwd naar. Emoticon: Confused

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Fred C:

Alles op en rond de Gunung Agung dat betrekking heeft op toeristen wordt helaas gerund door de lokale mafia / preman. Geen gids mag (en zal) iemand op dit moment meenemen naar de top voor onder de Rp. 350.000,-. Voor een groep van 3+ personen wordt Rp. 700.000,- gerekend. Er wordt 's nachts "geteld" hoeveel hikers iedere gids mee naar boven neemt en 's ochternds moet hij "per kop" een x-bedrag afstaan aan de lokale sportschool-jongens.

FredC
    User
    spacer line

Dat was te verwachten, Amed, die maffia. Bedankt voor deze informatie.

Rejeki
    User
    spacer line

vergelijk kalimantan niet met andere eilanden in Indonesie, Kalimantan is groot, heeft een veel hogere standaard van levensonderhoud, daar alles veel duurder is mede veroorzaakt door de slechte infrastructuur. Daarnaast is het een onbezochte uithoek, wat voor gidsen betekend dat er niet elke dag werk is, als je naar de lonely-planet standaard kijkt dan mag duidelijk zijn dat een gids Rp 250.000 per dag kost, wat ook de officiele vergoeding is voor gevolmachtige gidsen als Kani ( gecertificeerd ) uitgegeven door de HPI ( Himpunan Pramuwisata Indonesia ) te zuid Kalimantan anno 2010, misschien dat een vrienden prijsje te maken is, maar laat duidelijk zijn dat dit ( Rp 250.000 ) de officiele standaard van Gids loon per dag is voor zuid Kalimantan.

spacer line  

Maak het niet "officieler" dan het is: De HPI is nml. niets meer dan een branche-organisatie, zonder verdere officiele status om bindend gidsen-vergoedingen vast te stellen. Alle gidsenvergoedingen per dag die de HPI vermeldt / opgeeft / voorstelt zijn niets meer dan "wishful thinking".

Pikiran
    User
    spacer line

Ja, wat is eerlijk?

Hoeveel zou een gids kosten in Belgie?
    Wil je berekenen volgens Belgische standaardnormen?
    Of volgens die van Indonesie?

Ligt aan je eigen principes.
    Ga je mee volgens de prijs zoals dat normaal daar wordt betaald met de risico dat je "in onze ogen wordt opgelicht"

Ik zou het berekenen op basis van het onderhoud van een normaal gezin van 4 personen. sowieso IR 5.000.000

Rejeki
    User
    spacer line

het is de standaard

NoviKirana
    User
    User icon of NoviKirana
    spacer line

Op 27-06-2010 08:30 schreef Pikiran:
    J
    Ik zou het berekenen op basis van het onderhoud van een normaal gezin van 4 personen. sowieso IR 5.000.000

Dit is het onderhoud van een Indonesisch gezin? per maand, of voor die 2 weken? want dit kan nooit de standaard zijn voor alle Indonesisch gezinnen....ten eerste verdienen veel gezinnen niet eens zoveel per maand, en daarnaast kun je als gezin ook met minder toe per maand. Dus het is maar net met wie je het vergelijkt......

Pikiran
    User
    spacer line

Dit bedrag is per maand.

Minimumloon per maand is per streek in indonesie verschillend. laten we zeggen gemiddeld IR 1.000.000,- Wil nog niet zeggen dat je ervan rond kan komen. Daarom is Indonesie corrupt zoals dat we dat hier noemen als gewone normale mensen geld bijelkaar proberen te sprokkelen om ervan rond te kunnen komen. Terwijl dat eigenlijk volstrekt logisch te verklaren valt.

Eten per dag voor een gezin met 4 personen kost IR 40.000 x 30 dgn = IR 1.200.000,- Dit is alleen nog maar het eten.

reguliere jaarlijkse kentekenbelastingen indien je een auto en of motor hebt.
    Benzine
    electriciteit normaal circa IR 120 000,- per maand
    Dorpsbijdragen (?)
    Verzekeringen
    stel je moet naar het ziekenhuis. Met een armenbriefje kost het nog ongeveer IR250.000 per dag. Eten niet inbegrepen.
    Schoolgeld ed voor de kinderen.

Reken maar uit volgens de Belgische en Nederlandse standaarden zoals dat we hier leven.

Noem maar de dingen op die je nodig hebt voor een normaal leven en zet er de gebruikelijke prijs achter en tel het op.

Als je een eigen sawa heb dan kan dat enorm schelen. als je dat niet hebt...

simpati
    User
    spacer line

Rp.5 miljoen???
    Er zijn weinig gezinnen die een vast inkomen hebben van Rp 1.000.000, het miniumloon wordt vaak niet betaald.
    Er zijn weinig gezinnen die Rp.40.000 uit kunnen geven aan eten.
    De jaarlijkse belasting voor een motor is ongeveer Rp.150.000, een auto kan een normaal gezin niet betalen.
    Elektriciteit Rp.120.000 is royaal.
    Aan water betaal ik zelf maximaal Rp.25.000/maand.
    Dorpsbijdragen zijn in Bali van toepassing.
    Met de SURAT MISKIN kost een ziekenhuis geen Rp.250.000 per nacht, ik betaalde vorig jaar voor een VIP-kamer Rp.350.000 inclusief erg goede maaltijden.
    Verzekeringen vind een IndonesiŽr onnodig.
    Schoolgeld kan inderdaad erg hoog zijn om de zakken te vullen van iedereen die op een school werkzaam is.
    Jan

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,819,210 topic views - 234,905 posts - 13,695 topics - 25,622 members - last post @ 13-11-2019 20:28 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,614,774 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com