indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 20-06-2010 16:21 bambang wrote:
Je leert in NL ook veel vriendelijkheid.

www.youtube.com/watch?v=uLEOjy-lj8U&NR=1

www.youtube.com/watch?v=5QUfYbvAz9k

en nog veel meer.

Zeer herkenbaar, ook die andere SIRE-filmpjes. Maar jammer genoeg is dit ook te verplaatsen naar de situatie in Indonesie; niet veel verschil. Laten we niet vergeten dat Indonesie als 3e slechtste uit de bus kwam na een internationaal "beleefdheidsonderzoek". Rekening houden met een ander doet men uitsluitend voor hoger "geplaatsten", naar lager "geplaatsten" schopt men het liefst.
Hoewel Nederlanders ook niet hoog zullen scoren op de ladder van beleefdheid, doet de Indonesier daar zeker niet voor onder. Zolang we te maken hebben met de simpele dorpsbewoner valt het nog mee, maar owee als je bij de OKB (= nieuwe rijken) komt: onbeschoft gedrag en egoisme is hun motto.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 21-06-2010 03:18 Yogya-Bali wrote: Laten we niet vergeten dat Indonesie als 3e slechtste uit de bus kwam na een internationaal "beleefdheidsonderzoek".

Wie bepaalt de criteria? Indonesiërs wensen elkaar bijvoorbeeld geen `goedemorgen.' Is dat onbeleefd?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 21-06-2010 03:31 guna2 wrote:

[quote removed]

Wie bepaalt de criteria? Indonesi�rs wensen elkaar bijvoorbeeld geen `goedemorgen.' Is dat onbeleefd?
Pagi, pak.

Niet? Hier wel, zijn net zo Indonesisch als die in Midden Java. Volgens mij doet men dat meer hier dan in Nederland zelfs.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 21-06-2010 04:10 Yerun wrote: Hier wel

Het was maar een voorbeeld, Jeroen. Ander voorbeeld dan, een omgekeerd voorbeeld: Nederlanders zijn uiterst onbeschaafd want ze geven wel eens iets aan met hun poephand.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 21-06-2010 03:31 guna2 wrote:

[quote removed]

Wie bepaalt de criteria? Indonesiërs wensen elkaar bijvoorbeeld geen `goedemorgen.' Is dat onbeleefd?

Uit de Indonesische "hoek" kwam er (uiteraard) kritiek op dit onderzoek met als reden dat dit onderzoek cultureel gekleurd zou zijn. Tegenantwoord van het internationale onderzoeksburo was echter dat men bij dit onderzoek heeft gekeken naar de mate waarin men met elkaar rekening houdt; en dat is iets internationaals. Als men naar het gedrag van de gemiddelde Indonesier kijkt, dan ontkom je er niet aan dat men in vele gevallen geen rekening houdt met een ander: gedrag in het verkeer en bij het lopen op openbare plaatsen (zelden even opzij kijken of achterom om te zien of men iemand hindert), voordringen in zeer veel situaties, deur niet voor iemand open houden of open doen, etc. Dit waren dus enkele voorbeelden die door de onderzoekspartij werden aangevoerd als tegenwicht tegen de opmerking van Indonesie dat het onderzoek cultureel gekleurd was.
Vriendelijkheid kent men hier zeker, maar dat is iets anders dan beleefdheid.
Ik kan de uitslag van dat onderzoek alleen maar beamen. In de loop der jaren ben ik gaan zien dat de gemiddelde autochtoon (maar ook de hier woonachtige allochtoon) vrij onbeleefd is, egoistisch en een "ikke, ikke en de rest kan stikke"-mentaliteit heeft (gaat alleen niet op als het om familie gaat, maar de rest.....). Men weegt zorgvuldig af in hoeverre de ander schade, schande dan wel voordeel kan opleveren en daarop weegt men haar "beleefdheidsgraad" af. Beleefd tegen superieuren waarvan men iets verwacht, onbeschoft tegen inferieuren: het bekende kastesysteem oftewel de feodale inslag van de koninkrijken/sultanaten waarin men alleen maar horig kon zijn naar de superieur toe of anders ten onder zou gaan. En iemand die continu ge- injak -t (= getrapt) wordt, doet graag het omgekeerde als hij/zij de kans daarvoor krijgt, oftewel een "inferieur persoon" ontmoet die toch geen gevaar oplevert.

FredC
User
spacer line

Amen = zo is het. Persoonlijk denk ik, dat men een diep ingebrand verlangen heeft een ander zoveel mogelijk schade toe te brengen, zelf met familie en superieuren, als men de kans maar kreeg. Een smile voor persoonlijk gewin, een trap voor persoonlijk gewin, maar altijd voor persoonlijk gewin.

Om ze niet allemaal over één kam te scheren, zullen we het op 98% van de Indonesische bevolking houden, en 90% van de Indo-Chinezen. Als iemand andere cijfers heeft hoor ik dat graag.

Vriendelijkheid is soms wel te bespeuren, maar als dat zo is, vind je dat voornamelijk bij oudere personen, zoals opa's en oma's van in de 70. En die personen hebben dan ook een hogere vorm van beleefdheid. Misschien toch geleerd van de Nederlandse beschaving, al was dat een tijdje terug?

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 21-06-2010 06:21 FredC wrote:
Een smile voor persoonlijk gewin, een trap voor persoonlijk gewin, maar altijd voor persoonlijk gewin.

Het "ikke, ikke en de rest kan stikke"-systeem. Na lange tijd oplettendheid ga je de realiteit zien achter de "everlasting smile" en dat de hele maatschappij 1 grote farce is oftewel een super wayang -spel met uitstekende acteurs.
Alle vrienden-, kamponggenoten- en familiebanden (inclusief die van ouders en kind) zijn banden die profijt opleveren, iets waar men zelf beter van hoopt te worden. Ik werk hier met bejaarden waar je het meest schrijnende egoisme ziet van kinderen richting hun - inmiddels nutteloze - ouders (maar ook vaak omgekeerd). Alles is gebaseerd op materieel gewin: "Wat lever je me financieel op?" En daarbij is beleefdheid voor mij ver te zoeken.
Tegen mij is men doorgaans beleefd (want men moet "iets" van mij gedaan krijgen), maar ik heb wel dat wayang -masker leren doorzien. Vorige week nog een bule uitermate onbeschoft behandeld zien worden bij een overheidsinstantie omdat men weer eens de bule verkeerd inschatte (men gaat doorgaans op simpele uiterlijkheden af zoals kleding en autosleutels; iets dat misschien werkt in de Indonesische my. maar bij westerlingen vaak niet opgaat). In NL zou een dergelijke onbeschofte houding van een ambtenaar op staande voet ontslag opleveren. Maar hier komt men dit soort zaken dagelijks tegen in meervoud.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Om ze niet allemaal over één kam te scheren, zullen we het op 98% van de Indonesische bevolking houden, en 90% van de Indo-Chinezen. Als iemand andere cijfers heeft hoor ik dat graag.

Klopt in zoverre men het heeft over de Balinees en de (Midden-)Javaan. Deze beide populaties stammen uit een recent verleden van maharaja's en sultans. De potentaten hadden het eeuwenlang voor het zeggen en de hoofse boer had het maar te slikken. En dit (verkapte) kastesysteem zie je nog in vele elementen van de maatschappij terug. De Balinees en de Javaan zijn dan ook de meest onbeschofte autochtonen in RI; hoewel ze zichzelf juist het tegendeel vinden: halus (dit zgn. i.t.t. Bataks, Molukkers, etc die zij kasar vinden). Ze beoordelen zichzelf echter met (buitenplaneetse) normen die men op deze eilanden hanteert en zijn zich er niet van bewust dat op de rest van deze planeet er andere normen gelden.

Zoals ik al opmerkte:
...dat de gemiddelde autochtoon (maar ook de hier woonachtige allochtoon) vrij onbeleefd is, egoistisch en een "ikke, ikke en de rest kan stikke"-mentaliteit heeft...
hebben dus ook - naast de autochtonen - allochtonen als Chinezen, Arabieren en Indiers zich deze houding aangemeten. Ook sommige westerse allochtonen, echter toch vaak minder daar ze minder in een feodaal systeem van (onder)horigen zijn opgegroeid en meer in systeem van "gelijkheid".

FredC
User
spacer line

YB, er zijn er maar weinigen die je begrijpen, ook al omdat ze er niet middenin zitten, maar gewoon in NL wonen (en een uitgesproken mening hebben, omdat zulks kennelijk moet). Degenen die wel in RI wonen, zeker voor een wat langere periode, kunnen je betoog volkomen onderschrijven, een enkeling daar gelaten omdat die in andere, aangepaste omstandigheden leeft.

Weet je wat het is? Niemand, die niet openstaat voor de indrukken die een ander achterlaat, zal kunnen begrijpen in welke situatie men leeft, laat staan dat men begrijpt waar een ander het over heeft die dat wél kan. Jammer, dat zulke uitspraken zo slecht worden begrepen, omdat men eigenlijk gewoon teveel met zichzelf bezig is, om oog te hebben voor een ander. Misschien is dát wel wat je hier een redelijk uniek mens heeft gemaakt. En tóch nog kunt genieten van de omstandigheden waarin je leeft. Je zou dat ook ultiem aanpassingsvermogen met een open mind kunnen noemen, denk ik. Ook leven en laten leven, is,afgezien van carpe diem, een deugd die niet iedereen kan opbrengen. Daarom de diversiteit. Emoticon:

spacer line  

On 21-06-2010 08:32 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

Klopt in zoverre men het heeft over de Balinees en de (Midden-)Javaan . Deze beide populaties stammen uit een recent verleden van maharaja's en sultan s.

Een beetje relativeren en niet generaliserend kan ook verhelderend werken.

Ik denk niet dat Javanen en of Balinezen stammen uit maharaja's of sultans.
Dat zijn gewoon " gewone mensen" , met hun (on)hebbelijk dingen .

Innerlijke beschaving werd vaak generaties door gegeven en verfijnd.
Uiteraard heb je ook zwarte schapen .

Niet iedere bewoner van Java hebben de geidealiaseerde beschavingsnormen (dezelfde zoals in Nederland ).

Ik geef toe dat bij de bewoners van Java en Bali nog bepaalde semi feodale resten bestaan en zeker bij de nakomelingen van mensen met " blauw bloed" die toevallig oude Javaanse of Sanskrit (familie) namen nog dragen.
Tenminste als ze nog bepaalde economische of politieke macht hebben.

Bij de gewone bevolkinggroepen bestaat ook sociale stratificatie (ongelijkheid) , men wordt aangesproken en behandeld op basis van de maatschappelijke succes .
Geld en of opleiding.
Maar dat zie ik ook wel gebeuren in Nederland .
Toch ???
Of heb ik het niet goed gezien en begrepen ondanks mijn > 40 jarige verblijf in Ollanda ?

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 21-06-2010 08:32 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

Ook sommige westerse allochtonen, echter toch vaak minder daar ze minder in een feodaal systeem van (onder)horigen zijn opgegroeid en meer in systeem van "gelijkheid".

"GELIJKHEID" .
Dat bestaat toch niet ?
Ik heb meer dan 20 jaar gewerkt in een multinationaal met wereldranking .
Bij een platte organisatie .Met weinig regels .
Alles is " informeel" (internationaal georienteerd) .
En toch zie je verschillende volkstammen , tijdens bedrijfsfeesten , bij de vreetschuur(kantine, pardon bedrijfsrestaurant).
Zie je de technische dienst mensen , adminstratieve personeel(CAOers).
De managementgroep , de directeuren , jonge redelijk opgeleide met HBO en Uni' s etc .
Met hun eigen spelregels , al dan niet geschreven , de mores.
Heb als CAO-er ( kulikaste) de genoegen gehad om af en toe met verschillende groepen te kunnen lunchen.
Dat komt omdat ik ooit in de O.R zat en goede kontakten (mee kunnen kwekken) met de managers .Opgebouwd tijdens rooksessie (sigaar ).
Een oud lidmaatschap van een studentencorps kan ook een rol mee spelen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 21-06-2010 11:50 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Ik denk niet dat Javanen en of Balinezen stammen uit maharajas of sultans.
Dat zijn gewoon " gewone mensen" , met hun (on)hebbelijk dingen .

Heb je gelijk in SA. Ik had feitelijk moeten schrijven: "Deze beide populaties stammen uit een recent verleden van ( onderhorigen van ) maharaja's en sultans." Het was niet de bedoeling uitsluitend de adel aan te duiden maar juist de gehele situatie van adel en hun onderhorigen die alleen maar hebben te luisteren en te doen in opdracht van hun superieuren (cq. adel) zonder enig tegenstand. Dat heeft de situatie geschapen van naar boven likken en naar onderen trappen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

"GELIJKHEID" .
Dat bestaat toch niet ?

Uiteraard niet, maar u kunt niet ontkennen dat er in de westerse maatschappij (door de Renaissance, de Franse revolutie en de "revolutie" in de jaren-70) er beduidend meer mate van gelijkheid is in het westen dan in Indonesie dat nog verkeert in een duidelijk feodaal stadium. Kijk maar eens hoe een zgn. "hogergeplaatste" ( pejabat, aparat, majikan ) zich hier gedraagt: vol arrogantie en minachting voor de zgn. "mindere" met een duidelijke vorm van machtsmisbruik en grof gedrag naar de "minderen" toe. Ook dat treft men in Europa aan maar in beduidend mindere en mildere mate dan in Indonesie.

spacer line  

On 21-06-2010 12:21 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

Heb je gelijk in SA. Ik had feitelijk moeten schrijven: "Deze beide populaties stammen uit een recent verleden van ( onderhorigen van ) maharaja's en sultans."

ITU DIA.

Zelfs bij de "ADEL" heb je ook verschillen.
Dat iemand een Raden titel ( HEER = Sanskrit) voor zijn naam mag gebruiken wil niet zeggen dat hij/zij een geidealiseerde voorbeeldfunctie (met de goede waarden en normen ) hebben.
Ken een heleboelen van die zogenaamde adel die minder beschaving (vooral de innerlijke) hebben dan Parman met de kupluk , de wong ciliks (marhaen).

spacer line  

On 21-06-2010 12:22 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

Uiteraard niet, maar u kan niet ontkennen dat er in de westerse maatschappij (door de Renaissance, de Franse revolutie en de "revolutie" in de jaren-70) er beduidend meer mate van gelijkheid is in het westen dan in Indonesie dat nog verkeert in een duidelijk feodaal stadium. Kijk maar eens hoe een zgn. "hogergeplaatste" ( pejabat, aparat, majikan ) zich hier gedraagt: vol arrogantie en minachting voor de zgn. "mindere" met een duidelijke vorm van machtsmisbruik en grof gedrag naar de "minderen" toe. Ook dat treft men in Europa aan maar in beduidend mindere en mildere mate dan in Indonesie.

Heb je goed geconstateerd.
In Europa was het een paar honderd jaar proces .
In Indonesia was het pas maar ongeveer 50-60 jaren aan de gang.
Heb nog meegemaakt dat mensen opzij gingen en beleefd groeten als een heer/of dame (de radens ) langs kwam in hun kampung halaman .
Dezelfde situatie zoals Nederland van voor de 2de wereldoorlog .
De boeren , de arbeiders halen hun kupluk van hun kepala af als heren en dames van " hogere klasse" langskomen.
Zie geschiedenisboeken en oude films.

Ik heb nog meegemaakt dat men mij met Den Anom aanspreekt. Onterecht .
Toen werd het bapak , dus als ik pulang kampung gaat ben ik of bapak of mister geworden . Als mister (orang turis) word ik soms ook afgezet . Emoticon: Shiny
Dat personeel half schuifelen gaat bedienen en bij de oudere generatie achteruit moet lopen.
Lands wijs lands eer zou ik zeggen.

spacer line  

. Misschien toch geleerd van de Nederlandse beschaving, al was dat een tijdje terug?

Wat versta men met Nederlandse beschaving?
Als ik de oude Nederlandse boeken (ook geschiedenisboeken) doorblader zie ik dat de beschaving van de Zeeuwen aangevuld met de zusterssteden zoals Amsterdam , Hoorn etc niet echt hoog was.Toen bij de eerste kennismaking met de Bantammers in 1596 .
Cornelis de Houtman werd zelf van de kraton verwijderd , de handelsvloot moest vluchten uit Bantam.
Dat geldt ook voor Jan Pieterszoon Coen die als directeur van VOC factorij moest vluchten uit Bantam naar Jayakerta .

De Nederlanders waren bij de Europeanen (hun soortgenoten zoals de Engelsen , portugezen, Spanjaarden en denen) berucht als onbehouwen en met een barbaars gedrag , zelf JPC vond dat de vrije burgers (na VOC dienstverband) niet geschikt waren als kolonisten , ze zijn berucht als zuipers.
De Portugezen hebben een Portugese woord voor de Hollanders.
De Indonesiers kennen zelf een spreekwoord : "Seperti Belanda mabuk"
Niemand is veilig , personeel niet en zeker vrouwelijke personeel .
Als een Belanda ambuk per ongeluk in de kampong terecht kwam , werd op de tong tong geslagen. Belanda mabuk , Belanda mabuk.
Alle ouders met jonge dochters gingen hun kinderen veilig stellen.

Dat proces duurde eeuwenlang tot ongeveer begin 20ste eeuw (ethische politiek).

De Nederlanders waren berucht , ongedisiplineerd , openbare dronkenschap.
Het was toen normaal (vooral in de 17de eeuw) dat dronken Nederlanders tentoon gesteld werd aan de grote weg of bij de alun alun .
In zo' n plank met gat voor de kop tot hilariteit van de Inlanders en Orang Tjina.
Bij de KNIL was drankmisbruik een chronische ziekte.

De zeelieden waren toen de gajes van Europa , weggelopen misdadigers , gezochte mensen met schulden of geronselde schlemielen.
De KNIL soldaten waren ook vaak niet van " goede huizen" .
Depot Harderwijk was de laagste riool van Europa.

Semuanya bisa dicek Om . Emoticon: Wink

paulana
User
spacer line

Yogya-Bali, het is voor ons hier niet "uithouden", we wonen hier graag en met veel plezier
in "ons"dorp, in 2000 de 1ste vacantie hier en 2 jaar later de emigratie, en in die 8 jaar niet een keer terug, totaal geen behoefte, vooral als ik-wij BVN kijken journaal-Nova etc.
dan hebben we genoeg gezien en die driehoek, natuurlijk kennen we die ook, Macro is daar in de buurt, maar ik hoef niet zo nodig bij de "beschaafde" Medelanders;
1 x per jaar rond koninginnedag wordt door de ambassade in Jakarta een receptie gegeven met formele uitnodiging ergens in een hotel in die driehoek, met plaatsvervangende schaamte heb ik dat nu 2 x meegemaakt! Hoe onze" beschaafde"
medelanders dronken binnen-waggelen en gelijk het drank buffet belageren, ieder zijn plezier maar als je dan ziet hoe ze zich misdragen en luid om Andre Hazes roepen
strip-tease van"dames" die niet meer kunnen staan, dus maar gaan liggen, geef mijn portie maar aan Fikkie, ik ben blij hier te mogen wonen en hopelijk nog heel lang! Emoticon: Party!

Om Swastiastu

spacer line  

On 21-06-2010 13:11 paulana wrote:
Hoe onze" beschaafde"
medelanders dronken binnen-waggelen en gelijk het drank buffet belageren, ieder zijn plezier maar als je dan ziet hoe ze zich misdragen en luid om Andre Hazes roepen
strip-tease van"dames" die niet meer kunnen staan, dus maar gaan liggen, geef mijn portie maar aan Fikkie, ik ben blij hier te mogen wonen en hopelijk nog heel lang! Emoticon: Party!

Andre Hazes ?

Acch , het is toch mooi ?
Toppunt van smaak en cultuur (beschaving).

Wat is er mis mee met deze lied ? Emoticon: Confused .

http://www.youtube.com/watch?v=YpWBAzq-a5k

Ieder zijn meug zeg ik dan . Emoticon: Party!

paulana
User
spacer line

Surya Atmadja, je kon niet duidelijker zijn, bravo, ik als Nederlandse krijg nog steeds een brok in mijn keel, als ik de geschiedenis van de Nederlanders lees, toen het hier nog Nederlands Indie was, hoe ze zich hebben gedragen-misdragen, ik krijg af en toe de indruk dat er nog steeds Nederlandse touristen zijn, die denken dat Bali nog een colonie van Nederland is en gedragen zich dan ook zo,wij hebben 2 Balinese tukangs en toevallig vanmorgen was een buiten bezig bij de beton molen, hij werd door Nederlanders afgeblaft, die naast ons moesten zijn(German bakery) toen ik naar buiten kwam en vroeg wat is er aan de hand? kreeg ik als antwoord:gvd....ook nog honden die blaffen, mijn reply ja praten doen ze niet tegen jullie, en mijn leedvermaak die beschaafde dame stootte haar lieve koppie tegen ons hek.(hek geen deuk) Emoticon: Shiny

Om Swastiastu

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 21-06-2010 13:07 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Wat versta men met Nederlandse beschaving?
Als ik de oude Nederlandse boeken (ook geschiedenisboeken) doorblader zie ik dat de beschaving van de Zeeuwen aangevuld met de zusterssteden zoals Amsterdam , Hoorn etc niet echt hoog was.

Verleden tijd SA. We hebben het nu over het hier-en-nu. En als men de uitslag van dat onderzoek tegenspreekt, dan heeft men boter op het hoofd. Vele bule zien dit niet zo omdat ze in de comfortabele positie verkeren van de "machtige" met geld. En geld (= materie) is het hoogste goed dat hier wordt gewaardeerd - niet kennis of beschaving maar "het slijk der aarde" maakt iemand machtig in een maatschappij als deze hier; en daar wordt tegenop gezien. Dus vele bule krijgen hierdoor een verkeerde indruk m.b.t. het werkelijke RI en worden hooguit geconfronteerd met het toneel- en schimmenspel (= sandiwara en wayang ) en de "beleefde" kant van de samenleving want zij behoren niet tot de underdogs .
Als men dagelijks wordt geconfronteerd met de werkelijke Indonesische maatschappij (en dus niet bekeken vanuit de ogen van de bule die in een comfortabele positie verkeert en zijn "slijk der aarde" hier niet hoeft te verdienen) dan kan men de uitslag van dat "beleefdheidsonderzoek" alleen maar beamen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De meeste bule trekken de vruchten van de feodale inslag van de Indonesische samenleving omdat zij bij de groep worden gerekend die beschikken over het "slijk der aarde" en waarvan "de mindere" dus eventueel profijt kan trekken en zelf er beter van kan worden. Dus een "beleefde" houding aanneemt zoals dat met de paplepel is ingegoten. Dat moet men eens beseffen en dan zal die boter-op-de-kop vanzelf verdwijnen.
Kijk even naar wat ik hier al eerder heb geschreven over de houding t.o.v. bejaarden.....dat is de huidige realiteit en niet die zgn. verhaaltjes over halus en sopan ; dat zijn fairytales.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik woon hier prettig in RI - laat dat even duidelijk zijn. Maar daarvoor hoef ik geen boter-op-mijn-kop te hebben en is het doorhebben van de "regels" van de maatschappij en het gedrag van de bevolking (waartussen ik zelf verkeer) geen anti. Zowel in NL als in RI zie ik positieve en negatieve zaken, maar dat altijd maar opheerlijken van een maatschappij als deze hier waar alles wat krom is wordt recht gepraat en andersom, dat gaat me vaak te ver (juist genegenheid voor land en volk bewijst men door zijn/haar hoofd niet in het zand te steken voor wat er krom is in de my.): boter-op-de-kop, struisvogelpolitiek (de bule : wat ik niet zie aan misstanden is er niet, en kan ik dus vrolijk doorleven in mijn zelfgecreeerde fantasiewereldje). Dunia fantasia is niet alleen een pretpark in Jakarta maar ook de wereld van - waarschijnlijk - de meerderheid van de bule hier.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

YB wat is er mis mee binnen die driehoek Emoticon: Confused

Shalom

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Als men er woont dan kan men dat zelf bemerken; doorgaans niet direct maar op den duur wel. It's not the real live overthere (among the bule ). Like I mentioned above: Dunia Fantasia. Een andere fantasiewereld feitelijk dan ik hierboven bedoel maar zeker ook een droomwereld waaruit velen jammergenoeg na verloop van tijd gedwongen ruw wakker worden geschud; dat toont het grote verloop onder de bule wel aan daar.
Mocht u er wonen dan wens ik dat dat u niet overkomt.
Ik heb het er nog geen 3 maanden uitgehouden maar kom er nog wel geregeld; echter het heeft weinig meer met Indonesie te maken. Voor even vind ik het oke, maar voor langere tijd??? Echter ik wens een ieder een geslaagd leven aldaar (wel gemeend).

FredC
User
spacer line

On 21-06-2010 11:50 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Man en paard noemen ook. Emoticon: Yes!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,027,794 topic views - 235,014 posts - 13,697 topics - 25,729 members - last post @ 18-11-2019 23:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,849,337 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com