Linda .
Voor een toerist die echt wil genieten en bereid is om extra te betalen( wel redelijk )is het mogelijk om een " prive gids" in te huren.Sommigen doet dat ook , alleen moet men een beetje kontakten hebben.
Wat normaal is dat men een huurauto neemt , met chauffeur (de dagprijzen zijn bekend) die ook vaak als gids kan spelen.
Hangt ook af wat voor soort gids je nodig hebt , iemand dioe je van A naar B inhuurt of moet hij meertalig zijn .
Of ben je tevreden met iemand die je naast van A-B vervoert ook hotels etc ( een soort P.A) voor je regelt.
Ben vaak naar Indonesia (Java -Bali) geweest ( pulang kampung en de turis spelen) , heb vaak " prive" chauffeur (incl huurauto) ingehuurd.
Begrijp en spreek vloeibaar Indonesisch plus een paar dialecten , en toch vind ik leuk en praktisch als iemand anders bepaalde zaken voor je kan regelen .
Ik dacht dat je voor een aparte gids ongeveer Rp 100.000 ( 2 of 3 jr geleden)
perdag moet betalen exclusief hotel .Toen was het nog niet eens 7 eurie.
Voor nog niet 10 eurie per dag heb je een " eigen" P.A.
Een gids (al dan niet meertalig) kan je via reisburo inhuren , soms bieden ze hun eigen " privereis" arrangement.
Wel moet je eerst afvragen of hoe ver de reis gaat en of een gids uit Jakarta ( West Java) ook bekend is met de Midden en Oost Javaanse situatie.
Persoonlijk zou ik ter plaatse een chauffeurgids inhuren ( voor Midden Java= huur je het in Yogya) , voor Bali in DPS.
Dat heb ik gemerkt met mijn chauffeurgids tijdens mijn Padang-Medan reis in 2009 , ik betaal 100.000 rupiah perdag en hij kan /mag mee eten .
In West Sumatra weet hij de weg , en bijna alle inside informations.
In Noord Sumatra (Medan e,o) is hij niet zo bekend .