indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Op het einde van onze Borneo - Indo trip hebben we nog een 10 tot 12 dagen over om te spenderen. We zijn al een gehele tijd aan het twijfelen tussen Sumatra (De medan regio met Bukit Lawag Berestagi en Lake Toba) en Flors (van Ende naar Labuan).
Natuurlijk willen we het zo goedkoop mogelijk houden. De dingen die ons aanspreken zijn natuur en cultuur.

Iemand die een pleidooi kan houden voor 1 van de opties?
Grtz

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Zo goedkoop mogelijk? Lekker thuisblijven, voor de keuze tussen Sumatra en Flores zal Anne Mieke zich wel melden hier vermoed ik zo. Emoticon: Yes!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik kan voor allebei wel een pleidooi houden.
Maar in het kort:
Flores
Natuur: Kelimutumeren (3 kleuren meren), Komodovaranen, Inerie vulkaan, de eilanden voor de kust van Labuan Bajo (snorkelen en duiken)
Cultuur: de traditionele dorpen in het midden van Flores met name rond Bajawa

Sumatera
Natuur: orang oetangs bij Bukit Lawang (of Ketambe), Sibayak vulkaan bij Berastagi en Danau Toba/Samosir, oerwoud
Cultuur: Batakcultuur (oa Danau Toba/Samosir)

10 tot 12 dagen is voor een goed beeld van Sumatera (niet alleen Noord Sumatera maar ook West Sumatera en mogelijk Aceh) eigen te kort maar perfect als je je idd tot Noord Sumatera wil beperken.
10 tot 12 dagen is voor Flores ruim voldoende en bied je de mogelijkheid om aan het einde in Labuan Bajo rustig aan te doen en een extra dag een boot te huren voor een toch langs de eilandjes.
Het is allebei prachtig.
Wat betreft al dan niet goedkoop zullen er niet zulke grote verschillen zijn zij het dat het nationaal park Komodo in dollars betaald moet worden, iets van US$ 15,00 staat mij bij.
Ik kan voor beide bestemming wel een kant en klare trip voor je maken.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Bedankt voor de snelle info. Ik hoor ook enkel maar goede dingen over beide plaatsen, dus het blijft een hartverscheurende keuze.
We komen van Borneo, Oost-Java en Bali en nu moeten gewoon het laatste deel beslissen opdat we de vluchten van Bali goedkoper kunnen boeken.
Bedankt voor het aanbod van de kant en klare trip, maar wij regelen het liefst een beetje zelf zodat we snel de trip kunnen veranderen als er iets mee- of tegenvalt. Ik ben ook niet echt een fan van tours, in Borneo kunnen we bvb. Kinabalu niet meer beklimmen omdat de tour volledig in handen is van een gierig luxeresort.

Backpacker 4 life Emoticon: Cooool

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ter overweging dan nog het volgende; als jullie terugvlucht vanuit Denpasar is dan is de goedkoopste optie Flores. Enkele reis zal rond de Rp 1.000.000 zijn met Merpati. Vlucht Labuan Bajo rond Rp 800.000 dus totaal Rp 1.800.0000. als je op en neer van Denpasar naar Medan moet (overstap in Jakarta dus 2 vluchten) dan zal dit bedrag veel hoger uitkomen.
Als je vanuit Jakarta Indonesie verlaat dan zal het wellicht niet zoveel uitmaken.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt met de kant en klare trip. Die maak ik gratis en voor niks voor je (zoals al voor velen hier op het forum) inclusief mogelijkheden wat te bezoeken, hotels, telefoonummers gidsen en chauffeurs. Ik heb veel contacten in Indonesie ook (of met name) op Sumatera en Flores. Wat je er dan mee doet moet je zelf weten.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Netjes.
De vluchten zijn niet zo een probleem. Het middenste gedeelte van de trip hangt af van wat we op einde gaan doen. We keren de Java-bali trip gewoon om indien mogelijk. Als we in Flores eindigen gaan we eerst naar java dan Bali en vliegen we met Airasia van Surabaya naar DPS en gaan we dan van DPS naar Flores en vliegen we terug naar Kuala Lumpur via DPS. Eindigt de reis in Sumatra dan doen we eerst Bali aan en daarna Bali en vliegen we van Surabaya naar Medan en later van Medan naar Kuala Lumpur.

Dus je ziet het reisverloop hangt een beetje af van de keuze tussen Flores en Sumatra, mijn vriendin heeft voorlopig gekozen voor Sumatra omdat ze snel wagenziek wordt en de accommodaties (ja hoor allemaal opgezocht) leuker vind in Sumatra.

Ikzelf leun wat meer naar Flores omdat het me wat avontuurlijker en authentieker (minder toeristich?) lijkt dan Sumatra.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 03-06-2010 14:36 pabloeskimo wrote:

Dus je ziet het reisverloop hangt een beetje af van de keuze tussen Flores en Sumatra, mijn vriendin heeft voorlopig gekozen voor Sumatra omdat ze snel wagenziek wordt en de accommodaties (ja hoor allemaal opgezocht) leuker vind in Sumatra.Ikzelf leun wat meer naar Flores omdat het me wat avontuurlijker en authentieker (minder toeristich?) lijkt dan Sumatra.
Ik wil niet veel zeggen maar op dit moment is Flores toeristischer dan Sumatera.....
Op Flores worden mensen wagenziek van de ontelbare bochten of Sumatera van de gaten en kuilen. Lood om oud ijzer.
De accomodatieverschillen zitten dan voornamelijk in Samosir, Berastagi en Bukit Lawang waar idd meer voorhanden is dan op Flores (maar wel grotendeels leegstaat buiten de weekenden)

spacer line  

Ondertussen wordt het alleen maar moeilijker om te kiezen. Ik zou graag wat meer opinies horen van mensen die er al geweest zijn. Anne Mieke welke van de 2 plekken verkies jij en waarom?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 03-06-2010 16:10 pabloeskimo wrote:
Ondertussen wordt het alleen maar moeilijker om te kiezen. Ik zou graag wat meer opinies horen van mensen die er al geweest zijn. Anne Mieke welke van de 2 plekken verkies jij en waarom?
Op dit moment zou ik Flores kiezen maar dat komt omdat ik er al (?) 5 maanden niet meer geweest ben (en toen helaas maar een paar dagen) en van Sumatera kom ik pas vandaan en heb ik het afgelopen half jaar bij elkaar een week of 7 gezien.......
Ik zou het niet weten. Voor mij hebben ze een gedeelde plek in mijn top 5 (en da's ook maar ten dele waar want Maluku doet ook nog mee).
Andere verschillen Flores en Sumatera. Op Flores heb je meer het gevoel het overzicht te hebben omdat het een veel kleiner eiland is. Sumatera is zo immens groot, uitgestrekt en mystiek. Op Flores voornamelijk katholieke bevolking en is het niet zo'n gedoe om aan Bintang, wodka en arak te komen. Op Noord Sumatera een bevolkingmix van moslims en christenen (voornamelijk Protestant). Flores zal van april tot oktober aanmerkelijk droger zijn dan Sumatera met name aan de west- en noordkust. Op Samosir (Tuk Tuk) wat leuke restaurants met gezelligheid, dat is er op flores wel maar beduidend minder. Flores= komodo. Sumatera=orang oetang.
Mensen die alleen op Sumatera zijn geweest zullen je Sumatera aanbevelen (en terecht) en mensen die alleen op Flores zijn geweest zullen je alleen Flores aanbevelen (ook terecht).
Tja, je hebt een luxeprobleem. Ik weet het ook niet. Misschien kun je het seizoen een rol laten spelen? Ramadan?

elsbeth
User
spacer line

Ik "ken" alleen Sumatera, ben nooit op Flores geweest.
Maar Sumatera vind ik schitterend, vooral West Sumatera, omgeving Padang/Bukittinggi, de Minangkabau dus. Ik weet dat het op dit moment rustig is, de vraag is of je dat prettig vindt. Maar ook Lake Toba is schitterend.
Ik zou dat aanbod van Anne Mieke om een trip voor je op papier te zetten met 2 handen aangrijpen. Het verplicht je tot niets en het scheelt je heel veel uitzoekwerk.
Je kunt er rustig van op aan, dat ze iets moois voor je in petto heeft.
Ik houd zelf heel erg van groen, dus voor mij zou de keus dan in het voordeel van Sumatera uitvallen

spacer line  

Ohla dankjewel voor de Ramadan Heads up. Dat had ik nog niet opgemerkt dat dat tijdens de periode was dat wij daar zouden zijn.
Gaat dat de reis bemoeilijken denk je?

elsbeth
User
spacer line

Ik lees nergens wanneer jullie gaan. In het regenseizoen kan ik op Sumatera (zeker in West) behoorlijk langdurig regenen

spacer line  

Dit zou eind augustus zijn vanaf 17-18 augustus tot 30 augustus.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ramadan hoeft de reis niet te bemoeilijken maar op Flores zal het allemaal net iets gemakkelijker zijn. Einde van Ramadan en daarna kan transportproblemen (maakt niet uit wat, bus, trein, vliegtuig, boot) opleveren in heel Indonesie.
En Elsbeth: ook op Flores kan het in " het verkeerde" seizoen net zo regenen als op Sumatera. Inclusief de landverschuivingen en weggespoelde wegen......

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

De regio die je noemt op Sumatra is inderdaad heel erg mooi....zeker een aanrader! Maar dat zal Flores ongetwijfeld ook zijn (daar ben ik alleen nog niet geweest- zoals AM al dacht dat mensen dingen zouden gaan aanraden).
Moeilijke keuze......Zware regenval hebben wij ook gehad op Sumatra. Ook daar zijn wegen met veel bochten waar je wagenziek kan worden. En flinke modderige stukken na harde regen. Dus qua rijden was dat niet zo'n succes....
Nou ja, succes maar met het maken van de keuze. Het zal allebei ongetwijfeld prachtig zijn en zo hou je ook nog wat op je wensenlijstje voor de volgende keer!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Idd ook op Sumatera wegen met veel bochten maar de bochten op Flores slaan werkelijk alles. Nergens zoveel bochten dan op Flores en dan echt van west naar oost, gewoon constant. De wegen op Flores zijn zo mogelijk nog smaller dan hier en daar op Sumatera maar er rijdt dan ook weinig verkeer. Op Sumatera is dat echt meer met uitzondering van Aceh, Jambi en Bengkulu, daar rijdt ook niet zoveel (maar daar pabloeskimo hws niet komen).
De Ramadan is dit jaar van 10 of 11 augustus tot 10 september. Je zit er dus middenin maar nog geen problemen met transport. Als je in die periode op Sumatera bent dan zal het er ook aan liggen waar. Rondom het Tobameer (overwegend christen) zul je hier niet veel van merken maar wellicht wat meer in Berastagi (mix christen/moslim), Bukit Lawang (en zeker Ketambe/Kutacane) en Medan. Op Flores zul je waarschijnlijk helemaal niets van merken, hooguit een beetje in Ende. Wat je ervan merkt dan is dat restaurants gesloten zijn tot gemiddeld 6 uur ,s avonds.

spacer line  

Voor Sumatra heb ik wel ongeveer een tripje uitgestippeld. Kun je me vertellen wat we allemaal kunnen doen op Flores indien we een 10-tal dagen hebben? Van Ende naar Labuan lijkt met het meest logisch, Komodo of Rinca hoeft zelfs niet, de eilanden zelf zien er niet zo interessant uit buiten het feit dat er draken leven natuurlijk. Wij zijn reizigers van het soort dat zich sitieert tussen backpacker en flashpacker oftewel tussen budget en midrange.
Alvast bedankt.

spacer line  

Vanwege de ramadan zou ik dan zeker kiezen voor Flores. Zeer weinig problemen gehad tijdens de ramadan 2008, en er is genoeg te zien.
En Komodo of Rinca is zeker een aanrader, deze varanen in hun eigen omgeving tegenkomen is een super ervaring. Ik ben geen dierentuin bezoeker, wel een bekpekker !!
Emoticon: Worship

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 03-06-2010 21:23 pabloeskimo wrote:
Voor Sumatra heb ik wel ongeveer een tripje uitgestippeld. Kun je me vertellen wat we allemaal kunnen doen op Flores indien we een 10-tal dagen hebben? Van Ende naar Labuan lijkt met het meest logisch, Komodo of Rinca hoeft zelfs niet, de eilanden zelf zien er niet zo interessant uit buiten het feit dat er draken leven natuurlijk. Wij zijn reizigers van het soort dat zich sitieert tussen backpacker en flashpacker oftewel tussen budget en midrange.
Alvast bedankt.
Ik heb je aangeboden om een trip in elkaar te zetten maar heb daar niets concreets meer op gehoord. Er staat hier erg veel info op over Flores in diverse topics. Als Rinca niet hoeft doe je jezelf tekort. De varanen komen nl. alleen voor op Komodo en Rinca en worden idd soms aan de noorkust van Flores gesignaleerd, ten westen van Riung maar die kans is klein. Allen al de boottocht naar Rinca zelf is de moeite waar, zeker in het droge seizoen. Op Flores is er overigens niet al te veel keuze in accomodatie.

spacer line  

De tweestrijd blijft hier verder luwen. Ik zou het liefste naar Flores gaan, vooral omdat ik graag met de lokale bevolking en cultuur in aanraking wil komen. We zijn vorig jaar bvb. in Laos geweest en de charme van dat land en hun bevolking maakte er een perfecte reis van.
Ik reis niet alleen, mijn vriendin is er ook bij. Zij had eigenlijk Flores als eindbestemming aangekaart omdat 1 van haar collega's er geweest was en hij had alleen maar lof voor het eiland.
Na wat opzoekingswerk heeft ze toch gekozen voor Sumatra. Hier enkele redenen waarom ze liever naar Sumatra wil dan Flores:
-accommodatie wat povertjes (weinig keuze, verouderd...).
-ze heeft geen vrees voor spinnen of hagedissen (integendeel), maar wel voor kakkerlakken en ratten. Ziet ze een kakkerlak of rat in het verblijf dan wil ze liefst zo snel mogelijk vertrekken. Op recentiesites (bvb. tripadvisor) kom je vaak commentaren tegen van mensen die die beesjes op bezoe krijgen in Flores.
-ze wordt snel onwel in de bus, zeker als we door een bergachtig landschap rijden, ook met pilletjes tegen reizigersziekte.
-we zijn beide vegetariërs (ook geen vis), en het is misschien moeilijk om dit te duidelijk te maken aan de lokale keuken. Ikzelf zal het spijtig vinden indien er vissaus ofzo in het gerecht zit, maar ik zal het dan wel opeten. Zij eet het zeker en vast niet.
-Transportkosten: heen en terug Flores via Denpasar en van Denpasar naar Kuala Lumpur is een stuk duurder dan Surabaya -> Medan en Medan -> Kuala Lumpur.

Kloppen deze argumenten of zijn ze makkelijk te weerleggen? Kunnen jullie eventjes jullie positieve ervaringen met Flores meedelen?
Voorlopig geraak ik niet verder dan: Op Flores is er geen Ramadan en Flores ziet er heel chillekes uit.

Komaan mensen, overtuig ons. Laatste maal Flores of Sumatra?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 04-06-2010 10:46 pabloeskimo wrote:
De tweestrijd blijft hier verder luwen. Ik zou het liefste naar Flores gaan, vooral omdat ik graag met de lokale bevolking en cultuur in aanraking wil komen. We zijn vorig jaar bvb. in Laos geweest en de charme van dat land en hun bevolking maakte er een perfecte reis van.
Ik reis niet alleen, mijn vriendin is er ook bij. Zij had eigenlijk Flores als eindbestemming aangekaart omdat 1 van haar collega's er geweest was en hij had alleen maar lof voor het eiland.
Na wat opzoekingswerk heeft ze toch gekozen voor Sumatra. Hier enkele redenen waarom ze liever naar Sumatra wil dan Flores:
-accommodatie wat povertjes (weinig keuze, verouderd...).
-ze heeft geen vrees voor spinnen of hagedissen (integendeel), maar wel voor kakkerlakken en ratten. Ziet ze een kakkerlak of rat in het verblijf dan wil ze liefst zo snel mogelijk vertrekken. Op recentiesites (bvb. tripadvisor) kom je vaak commentaren tegen van mensen die die beesjes op bezoe krijgen in Flores.
-ze wordt snel onwel in de bus, zeker als we door een bergachtig landschap rijden, ook met pilletjes tegen reizigersziekte.
-we zijn beide vegetariërs (ook geen vis), en het is misschien moeilijk om dit te duidelijk te maken aan de lokale keuken. Ikzelf zal het spijtig vinden indien er vissaus ofzo in het gerecht zit, maar ik zal het dan wel opeten. Zij eet het zeker en vast niet.
-Transportkosten: heen en terug Flores via Denpasar en van Denpasar naar Kuala Lumpur is een stuk duurder dan Surabaya -> Medan en Medan -> Kuala Lumpur.

Kloppen deze argumenten of zijn ze makkelijk te weerleggen? Kunnen jullie eventjes jullie positieve ervaringen met Flores meedelen?
Voorlopig geraak ik niet verder dan: Op Flores is er geen Ramadan en Flores ziet er heel chillekes uit.

Komaan mensen, overtuig ons. Laatste maal Flores of Sumatra?
Accommodatie ligt ook een beetje aan de prijsklasse. Op Sumatera in de plaatsen waar jullie heengaan is absoluut meer keuze maar ik kan niet zeggen dat het op Flores meer verouderd is.
Kakkerlakken en ratten zitten overal in Indonesie, dus ook op Sumatera en dus ook op Flores. Kakkerlakken op de kamer kun je voorkomen door geen eten mee op de kamer te namen en een schone kamer uit te zoeken. Die komen dus echt niet alleen op bezoek op Flores (hoe komen mensen hier in godsnaam bij….)
Als je je beperkt tot Noord Sumatera en de plaatsen die jullie voor ogen hebben dan zal het meeste bergachtige landschap zijn van Bukit Lawang naar Berastagi en van Berastagi naar het Tobameer en op het laatste stuk ook kapotte wegen (tenminste vorige maand)

Vegetariers hebben het niet gemakkelijk in Indonesie. Je zult dan al snel aan de Gado gado moeten, verder eten bij Padang restaurants waar je je eten zelf kan uitzoeken groenten (maar niet veel over het algemeen), tahoe en tempé bij de rijst kan bestellen.

Ik weet zo niet wat tickets “Denpasar KL en Medan KL kosten. Zal beiden wel met Air Asia kunnen. Een retour Denpasar-Flores zal op ongeveer Rp 1.800.000 komen. Prijzen Denpasar-Ende en Labuan Bajo-Denpasar blijven redelijk gelijk het gehele jaar door en het maakt niet zoveel uit of je deze tickets al dan niet lang tevoren boekt. (in Indonesie welteverstaan).
Prijzen Denpasar of Surabaya naar Medan zijn erg verschillend per luchtvaartmaatschappij en het moment van boeken. Zou je dat laatste nu doen dan kun ku rond Rp 1.000.000 tot Rp 1.200.000 terecht. Maar omdat hier veel tariefverschillen zijn (en bv 17 augusuts is een nationale feestdag in Indonesie) kan deze prijs over een paar weken veel hoger uitkomen en kort ervoor zelfs heel hoog. (mijn man betaalde in januari voor het stuk Medan-Jakarta al Rp 1.200.000). Het kan dus dat je uiteindelijk op dezelfde prijs uitkomt als de tickets Denpasar-Flores vv.

Nogmaals over de Ramadan. Ik heb uitgelegd dat het in de plaatsen waar jullie heengaan op Sumatera wel los zal lopen. Rondom het Tobameer zul je er vrijwel niets van merken, in Berastagi zullen wellicht restaurants gesloten zijn maar er zullen er ook genoeg open zijn. Medan is een grote stad en je kunt er altijd eten. Bukit Lawang is een toeristendorp en daar zullen ze je echt niet laten verhongeren.

spacer line  

Met Airasia kan je voor een 30€ vliegen van Surabaya naar Medan. Ik denk dat dit gewoon de killer wordt.
SUMATRA wordt de winnaar voor 2010. Stiekem plan ik al een reisje voor volgend jaar, Kalimantan - Sulawesi - Flores lijkt me wel haalbaar.

Alvast bedankt voor alle informatie. U bent een schat (aan informatie) Emoticon: I love it

Enige aanraders voor een verblijf in Bukit Lawang - Berastagi - Samosir/Tuk tuk?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Bukit Lawang: Rindu Alam of Eco Lodge (bereikbaar via een hangbrug, ligt aan de rand van het oerwoud) kamers vanaf ongeveer Rp 200.000 incl airco incl ontbijt
Berastagi: Multinational Guesthouse met een prachtig uitzicht, ik meen een prijs te herinneren van Rp 150.000. Airco niet nodig het is er s' avonds koel genoeg.
Samosir: Tabo Cottages, mooie schone kamers op de benedenverdieping voor Rp 215.000 inclusief ontbijtbuffet.

Op basis van jullie defnitie van " flashpacker" Emoticon: Smile

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 04-06-2010 11:45 pabloeskimo wrote:
Met Airasia kan je voor een 30€ vliegen van Surabaya naar Medan. Ik denk dat dit gewoon de killer wordt.
€ 25,00 zelfs! En dat niet alleen, Medan-KL voor....€ 17,00

Wendy G
User
spacer line

over dit onderwerp kan ik in september meer vertellen want ga bijna naar indonesie, voor het eerst!

ik heb een vraag aan annemiek omdat ik zie dat jij er meer van weet. of natuurlijk anderen die tips hebben!
ik wil het liefste van sulawesi, makassar naar maleisisch borneo, kota kinabalu vliegen maar dat lijkt onmogelijk of duur en met 2 stops.
is dat ook zo en kan ik beter terug vliegen naar jakarta en dus mijn reisplan aanpassen of weet jij een betere optie?

en is sulawesi idd zo mooi of zeg je van nou al die moeite, terwijl er mooie plaatsen zijn..

greets van wendy

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,937,086 topic views - 234,974 posts - 13,697 topics - 25,709 members - last post @ 17-11-2019 06:57 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,784,681 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com