indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

De financiele experts verwachten dat de euro voorlopig nog zal blijven zakken, de wisselkoers naar IDR wordt daarmee steeds slechter.

Ik vroeg me af of het niet verstandig is geld over te maken op een IDR rekening, en bv te laten renderen tegen 5-6% op deposito?

Zijn er mensen op dit forum met kijk op dit soort zaken? Iemand enig idee wat er in deze vreemde economische tijden zou kunnen gebeuren met de IDR?

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Ach PP, het is koffiedik kijken. Iemand die beweert dat hij (m/v) de val van de euro aan zag komen lult* f uit z'n nek, f hij is smerig rijk omdat hij z'n euro'tjes heeft geconverteerd in dollars, rupiahs, yennen, of wat dan ook. Onwaarschijnlijk.
De `experts' verwachten nu - let wel, NU, nu het leed is geschied en wellicht geleden - dat de euro verder zal zakken. De enige experts die ik vertrouw zijn de experts die door het recente dalen van de euro nu bovenjan zijn. Sterker nog, ik denk dat als de `experts' en vooral het `gewone volk' nu en masse euro's gaan inwisselen, de euro erg snel weer gaat stijgen. De aandelenbeurs geeft het voorbeeld.
Mijn standpunt de afgelopen bijna twintig jaar in Indonesi is geweest dat ik guldens/euro's guldens/euro's liet, tot ik rupiahs nodig had. Over die twintig jaar blijkt dat gemiddeld de juiste tactiek. Over de afgelopen twee weken niet.

en bv te laten renderen tegen 5-6% op deposito?

IJsland. IJsland gaf ook prima rentevergoedingen. Ik raad IJsland aan, mutatis mutandis.

*persoonsvorm van het werkwoord `lullen,' evenals `neuken' en `verneuken' hoogst onbeschaafd.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Rupiah's laten renderen doe je niet op een spaarrekening of deposito. Die rentes lijken aantrekkelijk maar dan moet je geld een jaar vast staan.. wie weet wat er allemaal gaat gebeuren in dat jaar.. bovendien betaal je over je deposito en spaargeld gewoon 20% belasting.. en die wordt ingehouden voordat ie op je rekening komt, zo slim zijn ze hier wel.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.guna; inderdaad. Laat het lekker wat het is en trek het uit de muur als je het nodig hebt. Dat dit nu drie weken 'fout' (=minder positief) gaat is natuurlijk pech, maar het ging al wel twee decennia goed natuurlijk.

densus88
User
spacer line

De Rupiah wordt wel met de dag meer waard,laat al mijn euro's naar een Indo rekening overmaken. Rente's hier zijn ook lekker hoog.
Afwachten dan maar....

poepoetan
User
spacer line

On 17-05-2010 15:24 densus88 wrote:
De Rupiah wordt wel met de dag meer waard,laat al mijn euro's naar een Indo rekening overmaken. Rente's hier zijn ook lekker hoog.
Afwachten dan maar....

Ik heb gelukkig al mijn euro's omgewisseld voor de Noord-Koreaanse won, afwachten dan maar.

spacer line  

On 17-05-2010 13:59 Peter Petersen wrote:
De financiele experts verwachten dat de euro voorlopig nog zal blijven zakken, de wisselkoers naar IDR wordt daarmee steeds slechter.

Ik vroeg me af of het niet verstandig is geld over te maken op een IDR rekening, en bv te laten renderen tegen 5-6% op deposito?

Zijn er mensen op dit forum met kijk op dit soort zaken? Iemand enig idee wat er in deze vreemde economische tijden zou kunnen gebeuren met de IDR?

Hoezo "laten renderen" op 6% deposito (BTW; er zijn zelfs 9,25% depositos)? Er is hier een jaarlijkse inflatie van meer dan 12% dus je verliest altijd.

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Guna, Toch blijft de prognose voor de wisselkoers door de dalende euro een vervelend gegeven. Ik hoor te veel economen en bankiers praten over de 'voordelen' van een lagere euro voor de export etc. Iedereen dekt zich al in voor een drastisch lagere koers.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Amed, is die inflatie echt 12%? Kan ik daar info over lezen? waar vind jij 9,25%? Is dat safe?

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Yerun, kun je dan misschien een tipje van de sluier oplichten hoe Rupiah's wl te laten renderen?

Hoe waardevast is de IDR eigenlijk? Is deze gekoppeld aan de dollar?

spacer line  

Ja, de inflatie is jaar op jaar minimaal 12% in RI.
Info over de inflatie en bijbehorende cijfers kun je lezen op de website van de Indonesisch CBS, de Badan Pusat Statistik / BPs,

http://dds.bps.go.id/eng/about(...)tabel=1&id_subyek=03

9,25% is behoorlijk veilig. Dat is nml. de rente op staatsobligaties RI, hier Obligasi Ritel Indonesia / ORI genaamd die je via / bij je bank kunt kopen. Zijn dagelijks verhandelbaar en verpandbaar, dus geen gezeur met te lang vastgelegd geld e.d.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 18-05-2010 10:27 Peter Petersen wrote: Toch blijft de prognose voor de wisselkoers door de dalende euro een vervelend gegeven.

Uiterst vervelend, PP. Je hebt je beslissing klaarblijkelijk al genomen. Verkopen die hap. Alle experts zeggen het. Nu.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 18-05-2010 10:27 Peter Petersen wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Guna, Toch blijft de prognose voor de wisselkoers door de dalende euro een vervelend gegeven. Ik hoor te veel economen en bankiers praten over de 'voordelen' van een lagere euro voor de export etc. Iedereen dekt zich al in voor een drastisch lagere koers.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Amed, is die inflatie echt 12%? Kan ik daar info over lezen? waar vind jij 9,25%? Is dat safe?

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Yerun, kun je dan misschien een tipje van de sluier oplichten hoe Rupiah's w�l te laten renderen?

Hoe waardevast is de IDR eigenlijk? Is deze gekoppeld aan de dollar?
Uit Rupiah's is geen rendement te halen als je het mij vraagt. Je hebt ze nodig om in Indonesie mee te kunnen betalen, daarbuiten kun je ze net zo goed gebruiken om je kont mee af te vegen.

De Rupiah is officieel niet gekoppeld aan de USD, maar doet toch wel zijn best een beetje stabiel t.o. die munt te blijven met af en toe een correctie.

Een veilige haven is de Singdollar kennelijk, maar daar weet ik niet veel over, behalve dat het plastic biljetten zijn over het algemeen. Indonesiers met veel geld hebben vaak een tweede rekening in USD (staat leuk) en Sing (meer nuttig dan leuk), ik heb pas geleden een euro-rekening geopend bij de HSBC. Handig, maar zal hem niet gebruiken om grote hoeveelheden euro's op te zetten om de simpele reden dat ik die niet heb.

spacer line  

Op 18-05-2010 10:43 schreef Amed East Bali:
9,25% is behoorlijk veilig. Dat is nml. de rente op staatsobligaties RI, hier Obligasi Ritel Indonesia / ORI genaamd die je via / bij je bank kunt kopen. Zijn dagelijks verhandelbaar en verpandbaar, dus geen gezeur met te lang vastgelegd geld e.d.

Thx voor de link. Heb je misschien meer info over die ORI's? Waar kun je die kopen? Hoe werkt dat? Misschien een link naar info?

spacer line  

On 18-05-2010 17:09 Peter Petersen wrote:

[quote removed]

Thx voor de link. Heb je misschien meer info over die ORI's? Waar kun je die kopen? Hoe werkt dat? Misschien een link naar info?

Geen probleem, bij deze link

http://www.klikbca.com/individ(...)as/product.html?s=46

vind je meer info van Bank Central Asia (BCA) over ORI (zelfs over een ORI met coupon van 11,45% !).

BCA is een van de vele banken in Indonesie die ORI's aanbiedt aan haar rekeninghouders.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Vanaf de eerste posting van PP was duidelijk dat zijn vraag retorisch was. De vraag beantwoorden heeft dus geen zin. Het is wel zinvol om PP te wijzen op mogelijkheden om zo doeltreffend en snel mogelijk van zijn geld af te komen. Zinvolle suggesties als de `Noord-Koreaanse won' worden klaarblijkelijk niet serieus genomen, maar waarom zou je het ook ver gaan zoeken als Bali en de Indonesische banken veurtraffelijke mogelijkheden bieden? Velen zijn PP voorgegaan...

andre
User
spacer line

De rupiah gaat ten opzichte van de USD weer "achteruit" (wordt minder waard):

Lees ook: economy.okezone.com/read/2010/(...)ap-siap-melemah-lagi
Als de rupiah een sterke munt was, had het dus allemaal veel erger kunnen zijn:

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Channel NewsAsia: "There was little comfort meanwhile from leading economist Nouriel Roubini, one of the few experts to predict the financial crisis.

"What's happening in Greece is just the tip of an iceberg of a broader range of sovereign debt issues, of deficit, in many advanced economies," he warned Tuesday.

The new crisis could occur "not just in the eurozone but UK, US, or Japan," he said in a speech at the London School of Economics."

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Wat zien ik? De euro kruipt omhoog. Gisteren werd de aanval op de Aussie dollar geopend, en vandaag lijkt de USD de klos te zijn.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 21-05-2010 03:59 guna2 wrote: ...en vandaag lijkt de USD de klos te zijn.

Da's nogal wiedes. Ik lees net dat de Amerikaanse senaat er een strengere regulering voor Wall Street heeft doorgejast. Dat vinden beleggers nooit leuk.
(En nou wordt het tijd voor m'n rooie pilletjes. Als je jezelf gaat citeren...)

Sibatuk
User
spacer line

Ik ben weliswaar geen econoom, maar het lijkt er op dat zowel Amerikaanse als Europese politici een beetje in paniek zijn. De ene dag verbiedt de regering Merkel 'naked short' beleggingen (speculeren op koersdalingen zonder tegenwaarde), de volgende dag kondigt de regering Obama allerlei nieuwe strengere voorwaarden voor Wall Street aan. Natuurlijk klagen beleggers steen en been en roepen ze dat het paard achter de wagen gespannen wordt. Die politici hebben echter wel een beetje boter op hun hoofd want in beide gevallen draaien de geldpersen op volle toeren. In Europa zowel als in Amerika om de banken en andere vitale delen van de economie overeind te houden om er vervolgens achter te komen dat ze ook nog geld moeten zien te vinden voor dreigende bailouts in de Zuid Europese landen, het faillissement van California, de oorlog in Afghanistan, de financiering van het nieuwe verzekeringsstelsel voor alle Amerikanen en ga zo maar door. Allemaal noemen ze de maatregelen hoogst noodzakelijk, maar heb je ooit politici horen zeggen dat het noodzakelijk is de geldpersen te laten draaien.

simpati
User
spacer line

het noodzakelijk is de geldpersen te laten draaien.
Eindelijk een reactie die zonder moeilijke woorden te gebruiken beschrijft hoe de situatie in Europa en USA op dit moment is.
De Chinezen nemen zonder oorlog te voeren de macht over in deze wereld.
De USA moeten heel voorzichtig zijn richting de Chinezen anders konden die wel eens voor echte paniek gaan zorgen op de beurzen.
Jan

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Op 18-05-2010 17:21 schreef Amed East Bali:

[quote verwijderd]

Geen probleem, bij deze link

http://www.klikbca.com/individ(...)as/product.html?s=46

vind je meer info van Bank Central Asia (BCA) over ORI (zelfs over een ORI met coupon van 11,45% !).

BCA is een van de vele banken in Indonesie die ORIs aanbiedt aan haar rekeninghouders.

Nogmaals bedankt!

Is er ook misschien een geschikte website om de actuele koers van zo'n ORI te bekijken?

Ik ben mezelf er wat meer in gaan verdiepen en zie dat iets als het effectief rendement belangrijker is, ik begrijp nu dat die couponrente niet alles zegt..

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Buiten de rentes moet je, als je dergelijke papieren wil kopen, wellicht over een verblijfsvergunning beschikken om deze producten te mogen aankopen. In Indonesie zijn ze nog al protectionistisch over bepaalde dingen namelijk. Een deposito openen lukt ook niet zonder dat je minimaal een tijdelijke verblijfsvergunning hebt namelijk.

spacer line  

Dat is al geregeld, ik heb de beschikking over een rekening bij BNI. Ik kijk nu even of het handig is een rekening te openen bij BCA.

Voorlopig probeer ik zoveel mogelijk info te vinden voor als ik weer terug naar Bali ga over een tijdje.

Die ORI's lijken me wel wat, mits ze te betalen zijn.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

paulana
User
spacer line

als je in het bezit bent, van kitas-kitap betaal je die 20% belasting op deposit-rek. niet Emoticon: Shiny

Om Swastiastu

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,556,988 topic views - 235,442 posts - 13,700 topics - 26,270 members - last post @ 09-12-2019 12:08 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,561,484 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com