indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 01-05-2010 20:00 Sibatuk wrote: Misschien is een goed criterium voor het aantal rijke Indonesiers het aantal Indonesiers dat een personenauto in prive-bezit heeft. Kan echter nergens vinden hoeveel personenauto's er in Indonesie zijn.

Da's inderdaad een aardige indicatie, en moet na te gaan zijn.

spacer line  

On 01-05-2010 20:00 Sibatuk wrote:
Misschien is een goed criterium voor het aantal rijke Indonesiers het aantal Indonesiers dat een personenauto in prive-bezit heeft. Kan echter nergens vinden hoeveel personenauto's er in Indonesie zijn.

Dat is bij benadering na te gaan .
Ga maar jumlah mobil pribadi zoeken via Eyang Google.
Per stad of regio.

Probleem is dat je het niet als criterium kan gebruiken.
Ik weet dat er een heleboel mensen die een kendaraan roda 4 hebben maar relatief arm zijn .
Zoals ook de eigenaren van kendaraan roda 2 ( motorfiets).
Ze kopen het op afbetaling , en leven relatief in " armoe" om te kunnen rijden.

Trek maar een vergelijking met de Nederlandse situatie.
Iemand die met een oude barrel rijdt en bij Lidl of Aldi inkopen doen wil niet zeggen dat hij/zij armer moet zijn dan iemand die in een Volkswagen of Opel rijdt en inkopen doen bij Albert Hein .

bisa dicek of makemyday .

barang
User
spacer line

guna2,
is wel een leuk idee ,iemand uit indon.die hier regelm.is,en dan waarnemer is of zo.
maar ik voel me geen waarnemer.
ben hier paar keer p.jr. met m'n vrouw ,gewoon fam.bezoek en verder niks.
we zitten dan in onze woning in a'dam.
langzaam minder naar belanda vliegen ( atrose.)
en daar wonen we rustig en vliegen (domestic) al regelm.naar menteng (waar mijn neef een huis heeft) hy woont in amstelveen,want hy mag niet meer vliegen,( suikerpatient )ook naar tabanan (mijn dochter woont daar),en madura.
dit forum is ok en ja als iemand raar "praat" niet erg,beter is geen ergernis.
salam

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Gister zat mijn vrouw naar een of ander programma te kijken waarin een rijk wicht van 16 haar verjaardag zonodig moest vieren met een schat aan artiesten,een parade op een olifant in een jurkje van 5200 dollar,een partyplanner kwam eraan te pas,ze nodigde al haar "vrienden"uit die amper 10 dollar hadden in hun portemonnee en uiteindelijk zat ze totaal verward voor de camera omdat ze het allemaal niet aankon.Weet niet wie ze was maar van kaliber Paris Hilton,ik werd gewoon kotsmisselijk van het hele gebeuren,gelof dat het op MTV was of zo.Ze kreeg notabene een mercedes van 100.000 dollar als kadootje van haar rijke pappie,shit man als ik erover schrijf wordt ik alweer misselijk.Ik vind het grofweg acosiaal hoe sommigen zo rijk durven te doen terwijl elders in de wereld kinderen niet eens te vreten hebben!!!Wat is nou eigenlijk rijkdom?Bij mij thuis kruipt dat over de vloer in de vorm van mijn kids en vrouw die het hier naar haar zin heeft,tja wat wil je met zo'n vent(geintje).Ik wil maar zeggen,rijkdom zit niet in geld,maar in hoelang je nog gezond mag rondhobbelen hier,want elke dag is er een en wie weet wat er nog in petto ligt voor ons qua ziektes en zo.Pluk de dag en geef ook om elkaar,is mijn devies. Emoticon: Bye bye

barubagus
User
spacer line

guna2 besef wel dat een heel groot percentage v.d rijken in Indonesie, malesie en
eigenlijk heel zuidoost Azie van oorsprong Chinesen zijn.
Die zijn rijk geworden juist omdat ze geen ambtenaar mochten worden.
Dus sommigen werden steenrijk maar ook een aantal straatarm. Niet iederaan kan namelijk
handelen.
In veel zuidoost aziatische landen kun je aan de namen de Chinezen niet meer herkennen.
Zowel in Thailand als Indonesie gingen ze hun namen veranderen zodat dat makkelijk was voor de handel. Zo kan je eigenlijk alleen aan hun uiterlijk zien hoe hun etnische achtergrond is. In Thailand .b.v nu Thaksin Siniwatra. In de Philipijnen zijn er ook veel stinkend rijke Chinezen. Ex pres Aquino heette Kho yang Ie. Marcos had ook Chinese roots.
In Ind heb je b.v Fam Liem (werd salim Sudomo) fam sukanto, de gudang garam groep, de
Citra groep, sampoerna etc. etc.
Ik had in de Indonesian Globe gelezen dat ong. 80% v.d RI economie on handen v.d Chinezen is. Dat wekt vaak enorme errupties met alle gevolgen van dien.

BB

bambang
User
spacer line

Er zijn veel Chinezen die RI identiteit hebben gekocht. Een zwager van mij had een Chinees met een RI paspoort ontmoet. De Chinees sprak geen woord Indonesisch. Ze zijn handelsmensen.
Naar ik meen komen de erupties (plunderingen, slachtingen) ongeveer om de 30 jaar.

spacer line  

On 02-05-2010 17:25 barubagus wrote:
guna2 besef wel dat een heel groot percentage v.d rijken in Indonesie, malesie en
eigenlijk heel zuidoost Azie van oorsprong Chinesen zijn.
Die zijn rijk geworden juist omdat ze geen ambtenaar mochten worden .

Flauwe kul (ekskuseer moa) .
Zou je zo goed willen zijn om jou stelling hier te onderbouwen met eventuele PP ( Peraturan Presiden, PerDa (Peraturan Daerah) of andere discriminatoire regelingen ?

Ik ken persoonlijk een paar Chinese Indonesiers die ambtenaren zijn geworden , hoge officieren bij het leger /marine , zelfs rechter .
Uit de literatuur kan je zelf diverse namen opduikelen .
Vanaf 1945 t/m heden.
Zelfs van Gus Dur werd gezegd dat hij een keturunan Cina is ,

Sibatuk
User
spacer line

Uit gegevens van de World Bank kon ik opmaken dat de rijkste 10 % in Indonesie in 2005 32,3 % van het geld wat er te verdienen viel verdiende. De armste 10 % moest het met 3,0 % doen. Dat is vergelijkbaar met landen als Maleisie en Thailand, waar de gemiddelde levensstandaard uiteraard wel een stuk hoger ligt.

barubagus
User
spacer line

S.A We hebben het hier over wat de praktijk is. Ik heb zelden of nooit Chinese ambtenaren gezien. Ik bedoel de gewone politieagent,douane anbtenaar, immigrasie toestanden enz. Wat jiij schrijft zijn de witte raven, de uitzonderingen.

De wet was trouwens net veranderd. vroeger mochten de Chinezen niet eens Chinees N.Jaar vieren, Chinese kranten hebben, Chinese scholen werden abrupt gesloten! Ik wil het hier hebben over de praktijk discriminatie t.o.v de Chinezen in Indonesie NIET de wet. De wet laat discriminatie niet toe, maar in de praktijk gebeurd het op grote schaal. Dat is een reden waarom er zoveel in de handel terecht zijn gekomen.
Zo is de toegang voor de Chinezen op de Universitas Indonesia heel erg moeilijk. Bumi putra/putri gaan altijd voor.
Dat is erg slecht voor het land. want er is een enorme brain drain naar het buitenland.
De Chinezen gaan nu massaal in het buitenland studeren. Zelfs naar China terug.
Ze investeren daarom in het buitenland en hun geld komt niet tengoede aan de RI economie. De oude garde blijft nog...maar ze sturen hun kinderen naar het buitenland.
Inmiddels probeert de RI regering er alles aan te doen om het tij te keren via nieuwe
wetgeving.

BB

andre
User
spacer line

On 04-05-2010 17:55 barubagus wrote:
-knip-...Ze investeren daarom in het buitenland en hun geld komt niet tengoede aan de RI economie... -knip-

Een aardig artikel in dit verband:
www.bloomberg.com/apps/news?pi(...)d=aZDrfo4aQOa8&pos=5

Men investeerd(e) vooral niet in Indonesie omdat het land niet stabiel genog was. Lees ook de opmerking:

“In Indonesia, you better keep a low profile because the appreciation of big companies here is not well compared to other developed countries where they would be proud of you,”

spacer line  

Investeren in buitenland ?
Dat was oude kueh (koek) verhaal.
De rijken/happy few , veel Chinezen parkeren hun geld in het buitenland , al meer dan 40 jaar lang, als het niet langer is .
Al dan niet zwart geld wordt geparkeerd in Singapura , Hongkong en andere veilige oorden , zelfs in Ollanda . Na de rellen in 1998 is ongeveer 1/3 van de nieuwe rijken in Singapura Indonesiers.

Kinderen naar buitenland studeren?
Toen ik daar nog woonde was het al "normaal" dat ze hun kroost naar luar negeri sturen om te studeren en "ervaring" op te doen.

andre
User
spacer line

On 01-05-2010 20:00 Sibatuk wrote:
Misschien is een goed criterium voor het aantal rijke Indonesiers het aantal Indonesiers dat een personenauto in prive-bezit heeft. Kan echter nergens vinden hoeveel personenauto's er in Indonesie zijn.

Een ander criterium zou kunnen zijn, het aantal indonesiers dat inkomstenbelasting betaalt. Dat zijn er ca. 11 miljoen.
* Bron: www.forbes.com/feeds/afx/2009/(...)4/14/afx6286331.html

(De rest is te rijk of te arm om inkomstenbelasting te betalen Emoticon: Smile Dus heb je met 11 miljoen een aardige inschatting van "de middenklasse" Emoticon: Wink

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 11-05-2010 09:27 andre wrote: Dus heb je met 11 miljoen een aardige inschatting van "de middenklasse"

Grote DANK, André. 11 miljoen lijkt me een verdedigbaar getal, al denk ik dat het echte aantal nog hoger ligt. Ik wilde verdedigbaar laten zien dat Indonesië voor een groot aantal luxeartikelen een interessanter land om omzet te maken is dan bijvoorbeeld Nederland. Ik denk dat jou cijfer daarvoor geschikt is.

spacer line  

On 11-05-2010 10:51 guna2 wrote:

[quote removed]

Ik wilde verdedigbaar laten zien dat Indonesië voor een groot aantal luxeartikelen een interessanter land om omzet te maken is dan bijvoorbeeld Nederland.

Maar vergeet niet dat de Indonesische overheid belachelijk hoge invoerrechten heft op alles wat van buiten Indo komt. Die kosten kun je niet in de eindprijs doorberekenen want dan wordt het product te duur en gaat men liever naar Singapore… Je marge is dus veel kleiner.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 11-05-2010 11:21 tidak basa basi wrote: Maar vergeet niet dat de Indonesische overheid belachelijk hoge invoerrechten heft

In theorie is dat inderdaad zo, TBB, wel 300% invoerrechten. Maar in de praktijk zijn computers, mobieltjes, gadgets, noem alle consumptiegoederen maar op, goedkoper dan in Nederland, en zelfs goedkoper dan in Singapore. Ik heb ooit aan Marantz (audio) gevraagd hoe dat zat. Ik kreeg slechts een glimlach ten antwoord...

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Om Sid en BB, ik vind deze discussie erg interessant, temeer omdat ik als totok nog veel te weinig weet over het verleden.Vriend Ike is gemengd Chinees/Indonesisch.
Zijn vader had een hoge opleiding, advocaat te Bandung, maar verdween bijna 4 jaar in een Jappenkamp, enkel omdat hij in dienst was van de Nederlandse regering.
Ook de Chinezenhaat..vreselijk.
Inderdaad de kinderen moesten een andere naam aannemen.
Nog steeds merk ik het trauma bij Ike......
Ik kan alleen maar luisteren en verzorgend zijn

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Merapi, zo te zien heeft Ike meerdere trauma's; heeft weinig te maken met rijke mensen in Indonesie bovendien.
On 11-05-2010 11:56 guna2 wrote:

[quote removed]

In theorie is dat inderdaad zo, TBB, wel 300% invoerrechten. Maar in de praktijk zijn computers, mobieltjes, gadgets, noem alle consumptiegoederen maar op, goedkoper dan in Nederland, en zelfs goedkoper dan in Singapore. Ik heb ooit aan Marantz (audio) gevraagd hoe dat zat. Ik kreeg slechts een glimlach ten antwoord...
Tja, hoe doen ze dat toch.. maar lang niet alle producten kennen invoerrechten van 300% hoor, gelukkig maar, anders zouden die condooms uit het buitenland onbetaalbaar worden. Dat wordt dan een volgend topic vermoed ik zo.

barang
User
spacer line

altijd maar over geld,waarom praten en niewsgierig zijn de mensen over geld van andere mensen.? waarom toch ?ryk ben je toch alleen in je kop.

elsbeth
User
spacer line

Geld maakt niet gelukkig, zeker niet, maar geld maakt je leven wel een stuk gemakkelijker.
Barang, heb jij toevallig ook een huis op Bintan?

FredC
User
spacer line

On 11-05-2010 19:34 elsbeth wrote:
Geld maakt niet gelukkig, zeker niet, maar geld maakt je leven wel een stuk gemakkelijker.
Barang, heb jij toevallig ook een huis op Bintan?
Het eerste deel van je stelling is helemaal waar. Al heb je nog zo'n positieve levensinstelling, al neem je genoegen met het minste, je hebt toch geld nodig om van te leven. Al zit je geluk in de aanblik van je kinderen, ze zitten toch met de mondjes open, die gevoed moeten worden. Ik denk, dat je mag stellen dat wij erg gelukkig zijn als we dat goed kunnen doen en daarboven zelfs nog veel meer kunnen doen. Als je dat beseft, ben je al een gelukkiger mens.

Mijn domein ligt op Bintan. Toevallig heb ik meer dan één huis, maar dat is zo gegroeid uit een zekere noodzaak. Het zal er spoedig één minder worden.

Barang ook daar? Biertje? Emoticon: Yummie!

Sibatuk
User
spacer line

On 11-05-2010 09:27 andre wrote:

[quote removed]

(De rest is te rijk of te arm om inkomstenbelasting te betalen Emoticon: Smile Dus heb je met 11 miljoen een aardige inschatting van "de middenklasse" Emoticon: Wink

Sibatuk
User
spacer line

Ik ben niet zo handig in dit soort dingen, maar wat ik snap is dat je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen, maar ik snap niet dat je daar te rijk voor kunt zijn.

andre
User
spacer line

On 12-05-2010 01:57 Sibatuk wrote: Ik ben niet zo handig in dit soort dingen, maar wat ik snap is dat je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen, maar ik snap niet dat je daar te rijk voor kunt zijn.

Het is meer als grapje bedoeld Sibatuk. De rijken der aarde hebben een dure accountant en een dure advocaat die het belasting betalen voor hen tot het minimum beperken.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 01-05-2010 20:03 guna2 wrote:

[quote removed]

Da's inderdaad een aardige indicatie, en moet na te gaan zijn.
Denk dat het aantal mensen dat daadwerkelijk een auto als prive-bezit heeft schrikbarend laag zal zijn. Een overgroot percentage (maar kleiner wordend) van de voertuigen is van de bank of kredietvertrekker.

En nu gaat deze belastingbetaler met de bus naar Jakarta. Is namelijk goedkoper en je staat in dezelfde file voor dat geld! Emoticon: Party!

spacer line  

On 12-05-2010 06:17 Yerun wrote:

[quote removed]
Denk dat het aantal mensen dat daadwerkelijk een auto als prive-bezit heeft schrikbarend laag zal zijn. Een overgroot percentage (maar kleiner wordend) van de voertuigen is van de bank of kredietvertrekker.

Ha ha ha ha , lijkt wel of je over Nederlandse toestanden schreef.

De meeste auto en huizen en of andere goederen zijn of van de bank of van postorderbedrijven .

Voorzover ik weet ( niet veel dus) kan je de Nederlandse denkwijze over bezit niet 1 op 1 toepassen in Indosenia.Dan slaat je(men) de plak mist.
Ik heb ooit een gast uit Indosenia gehad , gewoon doorsnee persoon .
Loopt met CA kleren ( pas gekocht in A' dam) , qua smaak ( kleur en ook kwaliteit) niet echt denderend.
In het echt is hij (redelijk) rijk ,een paar auto , bezittingen(huizen-tanah en sawah ) , en met een huiskluis (met inhoud).
Dan ben ik een aarmoedzaaier , met mijn tophypotheek en arbeiderswoning met tuin in een postzegelformaat in Amstelerdam (oei oei wat een luxe ). Gelukkig is mijn Lada al lang afbetaald.

Ik moest ongeveer 30 jaar geleden lachen toen ik in Jakartaanse kranten las dat Jakarta plotseling tientallen of mss honderden millionaires kreeg .

Dat komt omdat veel orang Jakarta ASLI , die in de " goudkust" gebied wonen hun gronden werden opgekocht door developers.
Ondanks dat ze geen marktwaarde kregen voor hun kampung halaman ( eigenlijk min of meer belazerd) werden ze toch miljuner mendadak . Ze werden plotseling millionaires.

Op hun kampung gronden waar hun grootouders gewoond hadden staan nu de grote wolkenkrabbers van Jakarta en dure Malls .

En wat gebeurde er met de Miljuner mendadak ?
Ze gaan naar Mekka , sommigen nemen nieuwe(jonge) vrouwen en de opbrengst van hun grond werd verdeeld tussen de anaks en cucu' s.
Ik durf te wedden Emoticon: Yes! dat ze nu niet zo " rijk" meer zijn .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,647,862 topic views - 235,464 posts - 13,700 topics - 26,357 members - last post @ 11-12-2019 22:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,714,454 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com