indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Frederik
User
spacer line

Meerdere lieden op dit forum laten zich zeer laatdunkend uit jegens mensen met een religieuze/spirituele levensvisie. En dit nota bene in een zeer spiritueel land.
Te triest voor woorden.
Met name de oude garde wordt op deze wijze uitgemaakt voor idioten.

Als de wereld was zoals zij zou moeten zijn was ik beter af

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 19-04-2010 18:00 Frederik wrote:
Meerdere lieden op dit forum laten zich zeer laatdunkend uit jegens mensen met een religieuze/spirituele levensvisie. En dit nota bene in een zeer spiritueel land.
Te triest voor woorden.

Misschien moet je eens met Merapi in discussie gaan, die weet veel over de oude garde.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

bambang
User
spacer line

Heb je al in RI gewoond. Ik woon niet in RI wel afkomstig van. Dan wil ik zien of je nog spiritueel bent. (Priesters zijn ook "religieus". Je weet wel iets met kleine jongetjes.) Je gaat uit van een geloofsysteem (religie) dat in strijd is met de realiteit en natuurwetten, zoals op water lopen, herrijzen uit de dood, incarnatie. Naast het geloof heb je ook bijgeloof in RI, zoals zwarte magie, guna-guna, bovennatuurlijke werkelijkheid, stille kracht. Deze zijn hersenspinsels die niet bestaan. Het is belangrijk dat je zelf onderzoekt, kritisch opstelt, vragen stelt bij bepaalde kwesties. Zo kom je dicht bij de waarheid, realiteit. Je laat je dan geen oor aannaaien. De mensen die in RI wonen, kunnen je vertellen over de dagelijkse praktijk. Het is geen pretje als je uitgaat van de goedheid van de mens. In RI wordt zogenaamd veel geld “geleend”. Je trapt dan een keer, twee keer in, maar de derde keer denk je goed over na. Met mooie praatjes proberen ze je lichter te maken. De dagelijkse praktijk heeft niets met spiritualiteit te maken. Voor de meerderheid heeft het met overleven te maken. Spiritualiteit in RI is een luxe. Wel met beide benen op de grond blijven. Het leven is niet rooskleurig maar je kunt het voor jezelf gezellig maken.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Te triest voor woorden.

Ach Frederikje toch, ik zat net een antwoord te geven op een ander topic op jouw suggestie dat mijn echtgenote dement zou zijn (weet je nog)
Nu zie ik hier weer een nieuwe topic van jou, waarin je gaat klagen dat mensen je poppenwagentje door de poep hebben gereden.

Actie - reactie, beste Frederik
Ik zelf ben moslim, ik heb daar al zo hier en daar wat over mij heen gehad, tja als je je spirituele gedachte kenbaar maak, dan kan je verwachten dat er kommentaar wordt geleverd, anders kan je beter je je snaveltje dicht houden.
Als alle mensen die in de loop van de jaren, waar ik het niet mee eens ben geweest of alle mensen die het niet met mij eens waren zouden zwijgen, dan zou ik een forum voor mezelf op moeten zetten, maar dan zou dat wel een verdomd stil forum zijn Emoticon: Wink

Slikken, antwoorden, poot stijf houden of antwoorden, scherp in alle redelijkheid over iets van gedachten wisselen, soms zit je fout, dan moet je dat toe kunnen geven, soms sta je honderd procent voor iets en dan ga je er voor, daar is een forum voor Emoticon: Yes!

spacer line  

Te triest voor woorden.

Tya ,
je moet ook weten waar je terrechtkomt, en met welke mensen je in " gesprek" of discussie wil gaan .

Je weet zelfs hoe de de Nederlanders zijn (of is het de Hollanders ?) .
Zodra je een afwijkend mening hebt of boven de maaiveld uitkomt wordt je dan neergemaaid .

bisa dicek of makemyday .

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 19-04-2010 20:16 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Tya ,
je moet ook weten waar je terrechtkomt, en met welke mensen je in " gesprek" of discussie wil gaan .

Je weet zelfs hoe de de Nederlanders zijn (of is het de Hollanders ?) .
Zodra je een afwijkend mening hebt of boven de maaiveld uitkomt wordt je dan neergemaaid .

Wow wat een kloten antwoord Om Sid.
Het lijkt er wel op dat Om Sid zich gewonnen geeft.
Hij is bang om zijn kop boven het maaiveld uit te steken Emoticon: Angry

Komt dat zien, komt dat zien, Surya Atmadya verdwijnt
Hier moet U wezen hier moet U zijn.

Een fossiel van Indahnesia voelt zich klein.
En wil niet meer een zegsman zijn.

Na jaren schrijven en veel commentaar.
Is Surya Atnadya nu klaar.

Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Afijn dat houdt hij ook geen 5 dagen vol Emoticon: Yes! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shiny

spacer line  

On 19-04-2010 22:01 Malam wrote:

[quote removed]

Wow wat een kloten antwoord Om Sid.
Het lijkt er wel op dat Om Sid zich gewonnen geeft.
Hij is bang om zijn kop boven het maaiveld uit te steken Emoticon: Angry

Komt dat zien, komt dat zien, Surya Atmadya verdwijnt
Hier moet U wezen hier moet U zijn.

Een fossiel van Indahnesia voelt zich klein.
En wil niet meer een zegsman zijn.

Na jaren schrijven en veel commentaar.
Is Surya Atnadya nu klaar.

Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Afijn dat houdt hij ook geen 5 dagen vol Emoticon: Yes! Emoticon: Shut up! Emoticon: Shiny

Is dit een vaststelling of een veronderstelling ?
Zo ya , opgrond waarvan ?

Ik hou veel van ouwehoeren , maar wil toch op een ordelijke manier gaan discussieren .

Als men met mij wil discussieren over "spiritualiteitgehalte "van de " Indonesiers" dan moet men niet gaan generaliseren.
Indonesia is een land van tegenstellingen .
Veel arme en vaak relatief ongeschoolde mensen en de andere groepen die niet tot de 1ste of 2de grp behoren.

Mijn vraag aan jou :
1. hoe staat het met de spiritualteit van de Indonesiers die je in de afgelopen tijd (tig jaar) hebt ontmoet.

2.Kan je voorbeelden geven ,leerbewegingen , groepen , waar wordt het beleefd etc .
Is hert nog aanwezig in de huidige min of meer materalistiche samenleving waar storende factoren zoals KKN en andere menselijke zwakheden welig tiert .

PS : ik weet niet precies wat "jullie"onder spiritualiteit verstaan.

Silahkan , niet allemaal tegelijk.

spacer line  

On 19-04-2010 18:40 bambang wrote:
. Wel met beide benen op de grond blijven.

Het leven is niet rooskleurig maar je kunt het voor jezelf gezellig maken.

"Spiritualiteit in RI is een luxe."
Hoe bedoel u ?
Alleen maar in R.I ?
Hoe zit het in Nedederland ?
Is het ook een luxe ?

" Het leven is niet rooskleurig maar je kunt het voor jezelf gezellig maken ".

Coba , pertel me wat je hier bedoelde ?.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Te triest voor woorden.
Je gaf zelf eerder al aan dat je veel boeken had gelezen, dus ga je mensen aanvallen die hier zelf al jaren tussen de werkelijkheid zitten.

Dan weet ik wel wie zich laatdunkend uitlaat over wie, dat ben jij namelijk, want jij denkt de wijsheid in pacht te hebben na het lezen van boeken. Da's prima, maar dan kun je je het beste gedragen en je ook openstellen voor verhalen uit de realiteit.

bambang
User
spacer line

Op 20-04-2010 00:11 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

"Spiritualiteit in RI is een luxe."
Hoe bedoel u ?
Alleen maar in R.I ?
Hoe zit het in Nedederland ?
Is het ook een luxe ?

Ay, ay, Syrya. Ik denk dat je wel weet wat hiermee bedoeld wordt. Je voelt je weer aangevallen over RI, zoals altijd. Frederik heeft het over RI, Indische mensen en religiositeit/spiritualiteit. Als je elke dag denkt hoe je je maag gevuld moet worden, dan is het lastig om over het leven te denken. Spiritualiteit is lastig te definieren. Je gaat denken bijv. over het leven of je gaat mediteren. Wat je meemaakt, denk je: moet ik hier lering van trekken. Wat leert mij deze ervaring. De meerderheid in RI moet eerst aan de eerste levensbehoefte denken. In NL niet. Wel leven veel mensen op bijstandsniveau. Als je op dit niveau moet leven, levert dat ook stress op. Dan heb je weinig zin om over het leven na te denken. Je denkt hoe betaal ik de volgende rekening.

bambang
User
spacer line

Op 20-04-2010 00:11 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

" Het leven is niet rooskleurig maar je kunt het voor jezelf gezellig maken ".

Coba , pertel me wat je hier bedoelde ?.

Surya, je weet ook heel goed wat hiermee bedoeld wordt. Je hebt een goed stel hersens. Dat merk ik aan je postings. Ik heb eigenlijk geen trek hierop in te gaan. Als het leven tegen zit, zoals relatie verbroken, woordenwisseling gehad enz., dan is het geen pretje. Je kunt bijv. boos worden op iemand die niks met je probleem te maken heeft (afreageren). Of je kunt een mooie muziek draaien, dansen, zwemmen, op bezoek gaan, noem maar op. Als je gezelligheid, positief gevoel wil hebben, moet je het zelf maken. Zo duidelijk Surya.

spacer line  

On 20-04-2010 01:57 Yerun wrote:

[quote removed]
Je gaf zelf eerder al aan dat je veel boeken had gelezen, dus ga je mensen aanvallen die hier zelf al jaren tussen de werkelijkheid zitten.
.

De werkelijkheid van Menir X hoeft niet dezelfde te zijn als de werkelijkheid van Menir Y .
Men moet niet te snel de eigen werkelijkheid (? of is het ervaring) tot algemene norm verheffen.

elsbeth
User
spacer line

Precies, laten we het houden op het verschil tussen theorie en praktijk.
En dan nog blijft gelden: we zien de wereld niet zoals hij is, maar zoals wij zijn.

Bambang, bedoel je deze volkswijsheid: het leven is een feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen.

spacer line  

On 20-04-2010 06:34 bambang wrote:

[quote removed]

Ay, ay, Syrya. Ik denk dat je wel weet wat hiermee bedoeld wordt. Je voelt je weer aangevallen over RI, zoals altijd. Frederik heeft het over RI, Indische mensen en religiositeit/spiritualiteit. Als je elke dag denkt hoe je je maag gevuld moet worden, dan is het lastig om over het leven te denken. Spiritualiteit is lastig te definieren ..

Voel me aangevallen , hoe bedoel u ?
Het kan me geen reet of hol schelen wat of hoe iemand denkt of uitlatingen doet over Indosenia . Mij pakie aan niet.
Het gaat mij om de onderbouwing , anders ben je bezig met luchtfietserij , bedrijf je DEBAT KUSIR .
Ga je praten , debateren over zaken waarvan je weinig weet.
En daar pas ik .

Spiritualiteit ( wat zeg de Dikke Van Dale of Eyang Google ?) is niet altijd een luxe probleem van rijke mensen ( dus per defenitie van de "rijke" westerlingen).

Arme mensen in de kampongs kunnen ook de spiritualiteit kennen , of ze zijn aan het zoeken geweest naar innerlijke kennis of verlichting ?.

Uit de praktijk in Indonesia zie ik vaak relatief ongeschoolde werkman of boer(tani) die ondanks hun materialistische " armoede" , innerlijk rijke geest hebben .
Waar ik als een verwende migrant in Ollanda jaloers kan zijn , met mijn tophypotheek , schulden bij creditcardsmaatschappijen etc etc .
Klinkt paradoxaal , maar dat is mijn waarneming.

Bijna elke deelvolkeren in Indonesia hebben hun eigen soort en manier van spiritualiteit of het zoeken er naar .
Het was een proces die al " eeuwen" gaande is en zalook verdr gaan .

Wij (de oudere jongeren onder ons) weten nog hoe de Beatles ( verwende , doorgeslagen , "verdwaalde" Westerlingen) naar de Oosten gingen om ......... ?
Om wat eigenlijk.?
De iets jongere onder ons kennen ook die rijke en zeer goed opgeleide Westerlingen(i.h.b de Amriki' s) die in de handen vallen van diverse (Indiase) guru' s .

spacer line  

On 20-04-2010 16:36 elsbeth wrote:
Precies, laten we het houden op het verschil tussen theorie en praktijk.
En dan nog blijft gelden: we zien de wereld niet zoals hij is, maar zoals wij zijn.

Bambang, bedoel je deze volkswijsheid: het leven is een feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen.

Praktijk :
Hoe kan een arme tani(boer) of werkman(buruh) in Indonesia zijn moeilijke leven met een inkomen van 30.000 rupiah perdag (als hij werk heeft) zijn leven als feest zien , en hij heeft niet eens de beschikking had over de slingers die zijn armoedige leven vrolijker kan maken.
En toch zie ik hoe vreemd het ook is dat ze soms " gelukkiger" zijn dan een gemiddelde Jean Modaal met zijn Vinexwoning en auto op afbetaling.

Ik heb X mensen gezien / ontmoet / gesproken waarvan ik denk als ik in hun positie staat al een vaste bezoeker van RIAG zal worden wegens overspannenheid , of al lang failliet gegaan ben.

elsbeth
User
spacer line

Surya, ik zou niet durven om dit gezegde op een arme Indonesier te laten slaan en daar zijn er nogal wat van. Ik doelde er meer op de voorbeelden van Bambang, die het, zo las ik het, over mensen met tegenslagen in Nederland had. Een land waar een enorm opvangnet is, op financieel, sociaal en gezondheidszorggebied (sorry, kromme zin).
Ik weet, ik heb makkelijk praten, ik zit niet in de bijstand, ben gezond en heb gezonde kinderen. Toch ken ik genoeg mensen die het minstens even goed hebben als ik, maar toch doodongelukkig zijn. Waar ligt dat aan? In mijn beleving minder aan de omstandigheden, maar meer aan de mens zelf. Dat bedoel ik met: je moet wel zelf de slingers ophangen. Voor het overgrote deel van de wereldbevolking gaat dat natuurlijk niet op.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 20-04-2010 18:32 elsbeth wrote: Voor het overgrote deel van de wereldbevolking gaat dat natuurlijk niet op.

Het lijkt er inderdaad op dat je slingers moet hebben om ze op te kunnen hangen. Een van de redenen dat ik senang ben in dit land is dat die redenering hier niet op lijkt te gaan. Javanen kunnen gelukkig zijn of die indruk wekken zonder slingers te hebben. Heeft overigens weinig te maken met de spiritualiteit van onze corpsbal Frederik.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 20-04-2010 16:47 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Voel me aangevallen , hoe bedoel u ?
Arme mensen in de kampongs kunnen ook de spiritualiteit kennen , of ze zijn aan het zoeken geweest naar innerlijke kennis of verlichting ?.

Uit de praktijk in Indonesia zie ik vaak relatief ongeschoolde werkman of boer(tani) die ondanks hun materialistische " armoede" , innerlijk rijke geest hebben .
Waar ik als een verwende migrant in Ollanda jaloers kan zijn , met mijn tophypotheek , schulden bij creditcardsmaatschappijen etc etc .
................

Bijna elke deelvolkeren in Indonesia hebben hun eigen soort en manier van spiritualiteit of het zoeken er naar .
Het was een proces die al " eeuwen" gaande is en zalook verdr gaan .

Wij (de oudere jongeren onder ons) weten nog hoe de Beatles ( verwende , doorgeslagen , "verdwaalde" Westerlingen) naar de Oosten gingen om ......... ?
Om wat eigenlijk.?

Ik denk dat elke bevolkingsgroep die gemiddeld meer met geloof bezig is (welk geloof dan ook) juist in versterkte mate ontwikkelt. Het heeft niks te maken met arm of rijk, wel of niet geschoold.
De armen (de derde wereld) zijn zoekende (denk ik) vooral voor verlichting, houvast, de rijken (The Beatles, wij) zijn zoekende voor verrijking van ons leven omdat we eigenlijk genoeg hebben van het materialisme en de leegte.

Het is niet voor niks the age of Aquarius, mensen zijn zoekende naar iets anders dan , een tophypotheek en schulden bij creditcardmaatschappijen, om maar even jouw voorbeeld te noemen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

" .... heb ik iets gemis Emoticon: Confused ..... over wie hebben jullie Emoticon: Confused

'Ahu kura ahia, mansia nia'

spacer line  

On 20-04-2010 18:32 elsbeth wrote:
Surya, ik zou niet durven om dit gezegde op een arme Indonesier te laten slaan en daar zijn er nogal wat van. Ik doelde er meer op de voorbeelden van Bambang, die het, zo las ik het, over mensen met tegenslagen in Nederland had. Een land waar een enorm opvangnet is, op financieel, sociaal en gezondheidszorggebied (sorry, kromme zin).
.

Juist van Bambang verwacht ik een beetje meer diepgang (apa itu) , omdat hij hij van daaro gekomen was ( Indosenia is zijn land pan erkomst)?).
Er zijn 3 mogelijkheden , hij is een Totokmigrant , een Indo(Indisch) migrant of een genaturaliseerde Nederlander van Indonesische afkomst.

Weet niet hoeveel jaren jaren geleden hij Nederlands Indie of Indonesia had verlaten , weet ook niet of hij bekend is met de Indonesische samenleving.
Als hij een totok/indo achtergrond had zal hij statistisch gezien weinig kennis hebben , omdat ze vroeger niet met de indonesiers omgaan. Historisch bepaald.

Anders zal hij wel weten dat de Indonesiers (of oosterlingen) sterk beinvloedt zijn door hun spiritualiteit.
Uiteraard heb je het in alle soorten gradaties . Van de eenvoudige / bijna ongeschoolde "javaan" tot de beter geschoolden .

Het is een onderdeel van de "javaan" of Indonesiers , al eeuwenlang , al dan niet gecombineerd met oosterse elementen .
Er zijn verschillende soorten bewegingen , van de "kampung nivo" tot "hogere"nivo.

Het is voor mij (een "verwesterse" Indonesier) ook niet duidelijk * of de Subud beweging een spirituelebeweging is , zo ja dan kan men dat als 1 van de bekende voorbeeld die tot het westen was doorgedrongen.
Zie :
http://www.xs4all.nl/~wichm/javmysnl.html

http://www.subudusa.org/

Subud -- A Short Description
by Varindra Vittachi as a preface to his book of Subud stories in 1988, 19-Nov-2002
Subud is an international spiritual movement of men and women who have received a renewed contact with the Great Life Force and practise the latihan kejiwaan or inner training which arises from experiencing the contact.

Mss kunnen jullie dat bevestigen of ontkennen .

* Ik wilde niet op mijn bek vallen om mee te praten over zaken waar ik weinig mee te maken heb.
Mijn ouders , grootouders en hun generatie doen veel aan aanverwante zaken.
Geef toe dat de jonge(re) generatie het niet meer uitoefende , ze zijn mss bezig met materieele zaken.

En ik ben al in de 7de hemel als ik af en toe een slokie campari kan nemen en een sigaartje kan roken.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 20-04-2010 15:43 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

De werkelijkheid van Menir X hoeft niet dezelfde te zijn als de werkelijkheid van Menir Y .
Men moet niet te snel de eigen werkelijkheid (? of is het ervaring) tot algemene norm verheffen.
Absoluut waar, maar als de meesten hier zeggen dat de werkelijkheid zus is, en er komt iemand die zegt dat het volgens de boeken zo is, wie moet zich dan achter de oren krabben?

bambang
User
spacer line

Op 20-04-2010 16:36 schreef elsbeth:

Ja, je kunt het ook zo formuleren. Als ik het zelf vrij mag vertalen. Het feest symboliseert o.a. goed in je vel zitten, goed gehumeurd zijn, gelukkig voelen.
De slingers symboliseren het deelnemen aan allerlei activiteiten, zoals hulp bieden, vakantie houden, samen sporten, het huis opruimen, lekker eten koken.

Als je van je leven een feest wil maken, moet je toch aan bepaalde behoeftes voldoen. Ik wil de beroemde behoeftenpiramide van Maslow noemen. Wat belangrijk is dat je aan de eerste levensbehoefte (eten en drinken) moet voldoen voordat je de volgende behoefte wil bevredigen.

Behoeftepiramide van Maslow (Wikipedia)
 Zie Piramide van Maslow voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Het komt er op neer dat elk mens een bepaalde behoeftenopbouw, de zogenaamde piramide van Maslow of behoeftenhiërachie van Maslow, doorloopt; je voldoet eerst aan je basisbehoeften, voordat je aan meer luxe, minder noodzakelijk behoeften kunt voldoen. Pas indien je aan alle ontberingsbehoeften voldaan hebt kun je aan zelfactualisatie gaan doen en ben je psychisch gezond.
De basisbehoeften bestaan uit:
1. Primaire biologische behoeften, ook wel fysiek behoeften (eten, drinken, kleding, onderdak)
2. Bestaanszekerheid (behoefte aan lichamelijke veiligheid)
3. Sociale behoefte (er bij horen, saamhorigheid, liefde)
4. Erkenning (zelf-imago, reputatie, eigendunk, zelfrespect)
5. Zelfontwikkeling ook wel zelfactualisatie (zelfverwerkelijking, doen wat je roeping is)

spacer line  

On 21-04-2010 03:34 Yerun wrote:

[quote removed]
Absoluut waar, maar als de meesten hier zeggen dat de werkelijkheid zus is, en er komt iemand die zegt dat het volgens de boeken zo is, wie moet zich dan achter de oren krabben?

Dat is ook waar , men kan achterzijn kuping krabben, en verdere vragen stellen , of er over discussieren.

Let op : dat wil niet zeggen dat de meesten ( een paar die hier hun mening geven) 100% gelijk zal hebben.
Dat moet de uitkomst van de discussie uit maken .

Persoonlijk vind ik dat schrijver een te idealistische ideeen heeft over Indonesia , en dat kan verklaard worden als men meer weet over zijn achtergrond , relatie met Nederlands Indie en de huidige Indonesia .

Hij zal ook denken en handelen van uit zijn eigen referentiekader , zijn mens en maarschappijvisie .
Dus heb ik op grond daarvan respect voor zijn persoonlijke mening en als individu/mens .

spacer line  

De beroemde of de verguisde Paslow pyramide wordt vaker ten tonele gesleept.

Het is een verouderde theorie en te beperkt om gebruikt te worden in deze topic .
Er zijn nog andere , betere en recentere theorieen , maar ya , we zijn hier alleen voor de gezelligheid bezig.
Een beetje omong kosong / ouwehoeren tusen internetvrienden .

pt 1 . Dat kan van toepassing zijn voor de rijke Westerlingen , in ieder geval bij de Nederlanders .
Bij veel Indonesiers vaak nog niet voldoende aanwezig .

pt2. Bij de Nederlanders bijna 100% .
Zie problemen bij de grote steden , gevoel van onveiligheid .
Lees de kranten maar.
Bij de meeste Indonesiers idem dito , nog niet overal gewaarborgd.

pt3.Die is bij de Indonesiers(de meeste) en de Nederlanders voldoende aanwezig.

pt4 Bij bepaalde groepen Indonesiers en Nederlanders heb je die behoefte .
Je moet natuurlijk wel (bijna) dezelfde groepen met elkaar vergelijken .
Appel met appel vergelijken.

pt 5. Ik denk dat veel mensen vaak blijven steken bij pt 3 of pt 4 .
Tenminste bij veel mensen die ik in de afgelopen tig jaar ontmoet en gesproken heb .

Trouwens de Paslof model is meer gebaseerd op de materieele behoeften , als men de eerste 2 of 3 stappen kan bereiken kan men pas doorstomen naar de volgende stappen.
Persoonlijk zie ik het als uiterlijkheden , terwijl spiritualiteit meer gericht is op de individu zelf(innerlijk=persoonlijke ontplooiing) .

Een arme yogi , guru in een Indiase ashram of ergens in een kampung in de buurt van Bondowoso zal in de ogen van buitenstaander ook niet aan de " eisen" van Laslof model.

Terwijl ze ook al boven de 5de punt stadia gekomen zijn .
Daarom kan het voorkomen dat een (relatief) rijke westerling met mooie huis(tophypotheek) , veel blingbling , veel creditcards , rijden in een degelijke auto merk (bijvoorbeld Lada ) diep in zijn hart ongelukkig kan zijn , en jaloers is op de arme tani die spiritueel beter in elkaar zit .

Ik denk(eksekuseer moa) dat hier anders wordt gedacht en gediscusiieerd , omdat men lichamelijke welzijn als basis voor geestelijke welzijn aanziet.
Het kan een voorwaarde zijn , maar hoeft niet altijd het geval te zijn .

Zie de voorbeelden van de yogi en guru' s .

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja Anis ik snap er ook geen kemiri noten meer van.............
Spritualiteit, komt in alle culturen voor,Oost en West.begrijp alleen niet goed wat de theorie van Maslow hiermee te maken heeft.
Materialisme: ja is vaak een bron van zorgen: het willen hebben.
Ben nog niet in Indonesie geweest, maar ik denk dat de gemiddelde Indonesier gelukkiger is dan een jong stelletje uit Europa met een torenhoge hypotheek met slaaf van de bank.
Ben gelukkig met mn 3 kamer huurflat in Den Haag.
Consuminderen moet nog geleerd worden, is beslist een verrijking

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

71,643,527 topic views - 232,450 posts - 13,672 topics - 21,998 members - last post @ 26-05-2019 15:03 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

118,570,199 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com