indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

On 18-04-2010 08:32 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
ZONDER DEZE TOESTEMMING OF VERKLARING WORDT ER NIET GETROUWD!

HET IS GEEN TOESTEMMING VRAGEN .
Je vraag alleen toestemming aan je toekomstige schoonouders of wali /voogd.
Bij ouder dan 21 jaar is het niet nodig maar raadzaam.

Het is een soort surat pengantar , dat de ambassade de papieren van Mevr. X heeft gezien en dat ze aan alle administratieve vereisten heeft voldoen.
Men kan dat zien als een adminstratieve geen bezwaar verklaring .

Bij de Indonesische zijde ook , men moet alert zijn voor de AsPal documenten.
Verkeerde datum , status ( janda / cerai of perawan) , wat blijkt , ze is nog niet gescheiden , en heeft 3 kinderen.

Stel is voor dat een Nederlandse Katholiek wil trouwen met een Indonesische katholiek , terwijl de Nederlandse kant nog in huwelijkse staat zit.

Dan moet hij/zij eerst gaan scheiden ( mag dat van de bischop van Rome ?) , en hoe zien de Indonesische zijde ?
Ik dacht dat katholieken niet mogen scheiden , ofkan men het alsnog doen middels vrijstelling of een soort fatwa ?

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-04-2010 09:16 Yerun wrote:

[quote removed]
AM; jij weet ook dat de KUA het 2e meest corrupte 'instituut' in INdonesie is na Polri? Wellicht zou je dus vraagtekens kunnen zetten bij de 'eisen op papier' van de KUA.

Ik heb die 'toestemming om te trouwen' van de NL ambassade niet nodig als ik als braaf Christen wil gaan trouwen namelijk. Dus ook hier zit een grote inconsistentie in (in wat niet in Indonesie). Uittreksel geboorteregister, kopie paspoort en bewijs van ongehuwdheid wordt wel gevraagd en is logisch in mijn ogen.

Nee daar zet ik helemaal geen vraagtekens bij. En wat voor corruptie zou daar dan achter moeten zitten? Ik vind het goed dat hier een officiele instantie tussen zit die echtheid etc toetst al was het maar omdat het voor een lokale istantie moeilijk is om de echtheid, juistheid etc te beoordelen. Ik schrijf ook dat er zonder die verklaring geen huwelijk kan plaatsvinden. Ja daar kun je ook weer van vanalles van vinden. Het is niet iets wat dit KUA zelf bedacht heeft. Velen zijn mij voorgegaan. De mensen die ik ken zijn in diverse delen van Indonesie getrouwd, het is dus niet iets plaatstelijks.

De heer van Diemen stelde het zelfs sterker, hij vroeg nl. heel expliciet of het KUA daar naar gevraagd had.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-04-2010 09:56 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Stel is voor dat een Nederlandse Katholiek wil trouwen met een Indonesische katholiek , terwijl de Nederlandse kant nog in huwelijkse staat zit.

Dan moet hij/zij eerst gaan scheiden ( mag dat van de bischop van Rome ?) , en hoe zien de Indonesische zijde ?
Ik dacht dat katholieken niet mogen scheiden , ofkan men het alsnog doen middels vrijstelling of een soort fatwa ?

Katholieken in Indonesie mogen niet scheiden en er is niet zoiets als vrijstelling.

Hoe dat overigens met die houdbaarheidsdatum van 3 maanden zit ontgaat mij. Mijn documenten dateren van eind december, de huwelijksaangifte is in maart gedaan en het huwelijk is in mei (de 3 maanden zijn voor de ambassade voor geboorteakte en uittreksel GBA). In die tussentijd had ik makkelijk hier in Nederland met iemand anders kunnen trouwen.....

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

On 17-04-2010 15:05 guna2 wrote:

Daar `geloof' ik geen `flikker' van.

On 17-04-2010 16:16 guna2 wrote:

Ik `geloof' er geen moer van. Broodjes aap, urban legends.

On 17-04-2010 18:21 guna2 wrote:

Rot nou gauw op.

On 17-04-2010 18:47 guna2 wrote:

Ik vind het ook flauw. Die kutvertalertjes ook. Het maakt toch geen zak uit?

On 17-04-2010 18:57 guna2 wrote:

Maar wat zit je nou te zeuren?

On 18-04-2010 03:33 guna2 wrote:

Onzin.

On 18-04-2010 03:35 guna2 wrote:
Wederom onzin, Jan.

Need I say more? Wordt het niet eens tijd om op een normale, respectvolle manier met je medemens te gaan communiceren hier?

From Dayeuhkolot with love

Tikus
User
User icon of Tikus
spacer line

On 18-04-2010 09:16 Yerun wrote:

[quote removed]
AM; jij weet ook dat de KUA het 2e meest corrupte 'instituut' in INdonesie is na Polri? Wellicht zou je dus vraagtekens kunnen zetten bij de 'eisen op papier' van de KUA.

Ik heb die 'toestemming om te trouwen' van de NL ambassade niet nodig als ik als braaf Christen wil gaan trouwen namelijk. .

Annemieke is een brave Nederlandse staatsburger, die gewoon doet wat de Nederlandse overheid/Nederlandse ambassade vraagt.
Ik kan overigens beamen wat AM vertelt wat er HEDEN gevraagd wordt door de ambassade. Het gevraagde briefje geldt voor de KUA en Catatan Sipil.
Of e.e.a. een bepaalde nut heeft, moet de toekomst maar leren.

Bae sonde bae, tanah timor lebe bae

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 18-04-2010 10:10 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

Nee daar zet ik helemaal geen vraagtekens bij. En wat voor corruptie zou daar dan achter moeten zitten? Ik vind het goed dat hier een officiele instantie tussen zit die echtheid etc toetst al was het maar omdat het voor een lokale istantie moeilijk is om de echtheid, juistheid etc te beoordelen. Ik schrijf ook dat er zonder die verklaring geen huwelijk kan plaatsvinden. Ja daar kun je ook weer van vanalles van vinden. Het is niet iets wat dit KUA zelf bedacht heeft. Velen zijn mij voorgegaan. De mensen die ik ken zijn in diverse delen van Indonesie getrouwd, het is dus niet iets plaatstelijks.

De heer van Diemen stelde het zelfs sterker, hij vroeg nl. heel expliciet of het KUA daar naar gevraagd had.
het 'gebouw' van de KUA in de kampung van vriendinlief niet meer is dan een hokje met een ambtenaar met een bloknoot en een potloodje. Wat wil deze controleren? Hij gaat de papieren echt niet doorsturen naar een stad voor verificatie hoor. Bovendien is hij er maar een paar uur per dag, want genoeg andere dingen te doen.

Ergens anders naartoe kan niet, want dat mag niet van de regeltjes, moet lokaal geregeld worden kennelijk. Ik bemoei me er zo min mogelijk mee verder, want ik krijg er gruwelijk de kriebels van om te zien hoe erg dit proces doordrenkt is van allerlei foute ingredienten die corruptie en uitbuiting mogelijk maken.

Uiteraard is een oom ook een belangrijk persoon in de kampung, dus ineens kan het wel zonder bedragen met veel nullen. Dat was kennelijk even schrikken voor de boze meneer bij de KUA, maar hij doet wat hem gevraagd wordt nu, natrekken wat er wel en niet moet gebeuren voor een huwelijk tussen een Nederlander en een Indonesische.

Daar ligt dus de corruptie op de loer, overal en nergens. Je bepaalde dingen afvragen en deze vragen daarna gewoon in de groep gooien is dus kennelijk een must, maar dat kan in andere gebieden natuurlijk geheel anders zijn, dat weet ik niet.

Ho Lee Fuk

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 18-04-2010 10:32 Tikus wrote:

[quote removed]

Annemieke is een brave Nederlandse staatsburger, die gewoon doet wat de Nederlandse overheid/Nederlandse ambassade vraagt.
Ik kan overigens beamen wat AM vertelt wat er HEDEN gevraagd wordt door de ambassade. Het gevraagde briefje geldt voor de KUA en Catatan Sipil.
Of e.e.a. een bepaalde nut heeft, moet de toekomst maar leren.
Voor AM kennelijk wel, voor mij niet. Hiermee is het 'probleem' geheel volgens Indonesische traditie opgelost. Emoticon: Shiny

Ho Lee Fuk

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het spijt me maar ik ben niet meer aangesloten.

Blijkbaar heeft Nederland en Indonesie de afspraak gemaakt dat er documenten gecheckt worden bij een huwelijk tussen deze twee nationaliteiten. Ik zie daar niks verkeerds in, het heeft ons ook weinig moeite gekost. Als ik me een paar maanden hadden opgesteld in de trant van dat is allemaal niet nodig etc. dan zou er gegarandeerd nu geen huwelijksdatum gepland staan en dan was het einde oefening geweest. We hebben gewoon de kosten bij het consulaat betaald die er voor staan en that's it.
Maar omgekeerd hier in Nederland met een buitenlander trouwen, daar wordt je niet blij van wat er dan allemaal gevraagd wordt. Die procedure is vele malen moeilijker, genanter en vooral langer dan in Indonesie.

simpati
User
spacer line

Die procedure is vele malen moeilijker, genanter en vooral langer dan in Indonesie.

Maar waarschijnlijk wel met juiste gegevens, als ik nu kijk wat er voor fouten in allerlei documenten voorkomen krijg ik de kriebels.
Ik heb dat bij de Islamitische Rechtbank ook gemeld, die vonden volgens mij dat ik niet erg beleefd was.
Toen ik vertelde dat ik dezelfde familienaam heb als mijn vader en dat die naam ook vet gedrukt staat in mijn paspoort keek de rechter mij heel verwonderd aan.
Een Nederlandse rechter zou daar niet moelijk over doen en het huwelijk ongeldig verklaren.
Een van de grootste problemen voor de Indonesische instanties is dat wij werken met aparte familie en voornamen.
Jan

bambang
User
spacer line

Emoticon: Wink Als je met de computer zou werken en de automatische spellingscontrole inschakelt, krijg je misschien minder fouten?!? Emoticon: Wink

simpati
User
spacer line

Alles je niet zo koppig bent krijg je ook minder fouten, ik ben nu al 8 jaar aan het vechten om mijn familienaam te gebruiken voor belangrijke zaken.
Bij de publicatie voor de echtscheiding van de Islamitische Rechtbank was ik weer Johannes.

Het topic ging over twee geloven op een kussen, dat blijf je ook houden als je beiden hetzelfde geloof hebt, de Indonesier gelooft al de flauwelkul die de autoriteiten de gewone man proberen wijs te maken, de andere helft uit het Westen laat meteen weten dat hij die onzin niet allemaal pikt!
Gelukkig woon ik nu in Java, daar is het allemaal veel beter als in Bali, een Balinees neemt niets aan van een Westerling, zij zijn tenslotte de mensen met HET ENIGE WARE GELOOF
Salam,
Jan

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-04-2010 11:11 simpati wrote:
Die procedure is vele malen moeilijker, genanter en vooral langer dan in Indonesie.

Maar waarschijnlijk wel met juiste gegevens, als ik nu kijk wat er voor fouten in allerlei documenten voorkomen krijg ik de kriebels.
Ik heb dat bij de Islamitische Rechtbank ook gemeld, die vonden volgens mij dat ik niet erg beleefd was.
Toen ik vertelde dat ik dezelfde familienaam heb als mijn vader en dat die naam ook vet gedrukt staat in mijn paspoort keek de rechter mij heel verwonderd aan.
Een Nederlandse rechter zou daar niet moelijk over doen en het huwelijk ongeldig verklaren.
Een van de grootste problemen voor de Indonesische instanties is dat wij werken met aparte familie en voornamen.
Jan
Wat ook lekker handig is maar niet heus, is dat Indonesie in documenten ook vaak werkt met leeftijden ipv geboortedata. En de leeftijden worden vaak anders gerekend Bv vandaag is het 18 april 2010, iemands geboortedatum is 1 augustus 1980 dan is deze persoon nu nog 29 maar in Indonesie wordt dit dan vaak als 30 aangegeven omdat zij het zien als het 30e levensjaar.. En als het veranderd moet worden dan gummen ze het gewoon uit, en typen het opnieuw erin (met een mechanische typmachine).
Natuurlijk in Nederland de juiste gegevens maar als de gegevens van de buitenlander niet kloppen maar toch gelegaliseerd zijn schiet je daar ook niet zoveel mee op.
Voor zover ik weet is tot dusver de naam van Daniel bij de Indonesische instanties goed vermeld dus met aparte familienaam en voornaam.
En die van mij straks? We zullen het meemaken. Ik heb ook nog eens keer 4 voornamen......

Frederik
User
spacer line

Op 18-04-2010 04:41 schreef Yerun:

[quote verwijderd]
Als je zo denkt, is het niet het verschil in geloof dat problemen zal opleveren, maar een gebrek aan kennis van hoe het allemaal in elkaar zit in Indonesie.

'Onzin!', zou guna2 zeggen. Emoticon: Wink

Site ambass. Jakarta: "In indonesie is het niet toegestaan dat personen van verschillend geloof met elkaar trouwen.......HET IS WEL TOEGESTAAN DAT EEN MOSLIM MAN HUWT MET EEN VROUW MET EEN ANDERE RELIGIE"

Als de wereld was zoals zij zou moeten zijn was ik beter af

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Anne Mieke,

Een vriend van me gaat binnenkort trouwen.
Had voor zijn huwelijk het volgende nodig, uitreksel geboorteregister , kopie van paspoort, en een verklaring van ongehuwd zijn. Exact hetzelfde als ikzelf nodig had. Er is dus niets veranderd mag ik vaststellen. Ook hij heeft helemaal niets van dit document gehoord, laat staan het te hebben ingevuld ! En heeft helemaal niets met de ambassade te maken. Nog met de KUA.

Ik snap niet dat het bij jou anders is.
Misschien is het alleen voor Moslims.

Maar wel succes natuurlijk.

It's only kinky the first time.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 21-04-2010 06:04 oyibo wrote:
Anne Mieke,

Had voor zijn huwelijk het volgende nodig, uitreksel geboorteregister , kopie van paspoort, en een verklaring van ongehuwd zijn. Exact hetzelfde als ikzelf nodig had. Er is dus niets veranderd mag ik vaststellen. Ook hij heeft helemaal niets van dit document gehoord, laat staan het te hebben ingevuld ! En heeft helemaal niets met de ambassade te maken. Nog met de KUA.

Oyibo, voor mij dus hetzelfde verhaal, na wat rondvragen (liever ver vooruit plannen Emoticon: Puh! ) bleek ook dat wat ik nodig had, precies wat jij hierboven schrijft.

Je zegt het wellicht goed "Misschien is het alleen voor Moslims.". Het is vaker zo dat Moslims meer moeten, ze (= islamitische leiders en regelneven) maken het liever wat moeilijker voor de gemiddelde Moslim onder het mom van geloof. Gelukkig is dat voor het huwelijk dus maar 1 briefje extra. Valt nog mee. Emoticon: Puh!

Ho Lee Fuk

FredC
User
spacer line

Het is ruim 12 jaar geleden dat ik in Batam trouwde voor de KUA. Ik had precies die papieren nodig die Oyibo hier noemt. Niets veranderd dus.

Saillant detail: daarna gingen we naar het Catatan Civil (schrijf ik dat goed?) voor de burgerlijke registratie. Daar had men toen wel van gehoord maar nog nooit gedaan. Na enig zoeken in het formulierenboek vonden ze het benodigde certificaat. Wij kregen certificaat no. 1! Tegen minimale kosten, en wat koffiegeld.
Met dat papiertje, gelegaliseerd vanzelf, het huwelijk laten bijschrijven in Nederland, want ook weer niet zonder horten of stoten ging, maar dat kwam door de onbekendheid van de dorpse ambtenaar, die pas overstag ging toen ik haar dreigde met een rechtszaak om alle te maken onkosten bij de gemeente te declareren. Ze vroeg onzinnige en heel moeilijk te verkrijgen paperassen, terwijl datgene wat ik had ruim voldoende was volgens de regels der wet. Emoticon: Nooo

M.a.w.: soms is het erg hinderlijk dat je afhankelijk bent van mensen die niet weten hoe het in elkaar steekt en dan maar wat aanmodderen. Laat je dus niet ringeloren.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 21-04-2010 06:04 oyibo wrote:
Anne Mieke,

Het is geen document dat ingevuld moet worden. De ambassade of consulaat maakt de verklaring aan de hand van de documenten van beide partijen. En nog maar een keer, als ik die verklaring niet had werd de huwelijksaangifte niet geaccepteerd. Voor mij is het in elk geval een regel die mij al enige jaren bekend is.

Ik heb een vriend op Lombok die met een Duitse trouwde. Dat was nog veel erger, ze hadden dergelijke documenten ook nodig maar dan wel gelegaliseerd tegen goudgeld en een lange doorlooptijd. Ze hebben er uiteindelijk 8 maanden over gedaan. Er zijn meer Europese landen waar dit soort afspraken mee gemaakt worden. Ik weet ook niet of dit is omdat een moslimman 4 vrouwen mag hebben (maar er kan maar 1 huwelijk wettig zijn/geaccepteerd worden) en er zodoende goed gecheckt wordt.
Ik spreek de heer van Diemen (consul Medan) over een paar weken en zal dit beslist nog eens navragen.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Anders werd een huwelijksaangifte niet geaccepteerd?
Nu breekt mijn klomp! En.......gekker moet het zeker niet worden. Een huwelijk, ook het mijne is zeker niet een discussie voor de ambassade ! Daabij, ik heb ze geen toestemming hoeven vragen, en ben dat ook in het geheel niet van plan ! Sterker nog, ze hebben er in het geheel................geen r**t mee te maken !

Komt de ambassade ook langs om ja of nee te zeggen in het gemeentehuis in Den Haag?
Ik kan je vertellen, er was geen medewerker te zien ! Tenminste, niet die van enige ambassade. Het is eigenlijk erger, de eerste de beste ambassade medewerker die denkt dat de ambassade iets te maken heeft met een huwelijk, verwijder ik hoogst persoonlijk. Met een sierlijke boog na een meer als welverdiende trap in zijn of haar achterste. Ze mogen een paspoort maken, ze mogen als het hun zo uitkomt een dienst verlenen. Ze wijzen aanvragen voor visum af wegens vestigingsgevaar. Maar daar is echt de limiet. En de ambtenaar die denkt meer te kunnen nodig ik graag uit bij thuis voor een praatje. Ik heb geen flauw idee welke wijsneus je dit heeft wijs gemaakt. Nou had ik met dit soort dingen niks of weinig te maken, want ik heb geen ambassade nodig.

Ik neem de moeite om het gewoon in Nederland te doen.
Zouden meer mensen moeten doen. Scheelt een hoop ergernis.

Gaat stukken beter dan de paardestaart achter 20cm dik glas met een air van jawelste.
Vreselijk !

It's only kinky the first time.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het lijkt of deze discussie een gebed zonder eind gaat worden. De huwelijksaangfite wordt zonder deze verklaring van de ambassade bij het KUA niet geaccepteerd. Dus in die zin hebben ze er iets mee te maken dat er anders gewoonweg geen huwelijk zou plaatsvinden! Overigens weet ik dit van een paar jaar geleden ook van iemand die op Lombok getrouwd is.

Het is ook niet "gewoon" in Nederland trouwen. In Nederland komt hier heel wat meer bij kijken zoals een compleet onderzoek t.a.v. de echtheid van het huwelijk en " duizend" vragen en hierbij wordt door het IND ook zeker een profiel losgelaten waar je niet blij van wordt.

Ik heb hierin geen ergernis in gevonden. Zoals ik meermalen heb gezegd het is een kwestie van alles checken op juistheid en echtheid en bij ons was de verklaring meteen dezelfde dag klaar.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 21-04-2010 17:07 Anne Mieke wrote: Het lijkt of deze discussie een gebed zonder eind gaat worden.

Die indruk kreeg ik ook al...

On 21-04-2010 17:07 Anne Mieke wrote: De huwelijksaangfite wordt zonder deze verklaring van de ambassade bij het KUA niet geaccepteerd.

Jawel, want de verklaring hoeft niet per se door de ambassade te worden afgegeven. Een dergelijke verklaring kun je ook in Nederland laten opstellen. De ambassade is alleen zo vriendelijk om je ermee te helpen.

Als we nou stellen dat jullie allebei gelijk hebben...

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 21-04-2010 17:18 guna2 wrote:

[quote removed]

Die indruk kreeg ik ook al...

[quote removed]

Jawel, want de verklaring hoeft niet per se door de ambassade te worden afgegeven. Een dergelijke verklaring kun je ook in Nederland laten opstellen. De ambassade is alleen zo vriendelijk om je ermee te helpen.

Als we nou stellen dat jullie allebei gelijk hebben...
Gaan we nou op alle slakken zout leggen? Ja hoor door de ambassade, door het consulaat en door een hele riedel van ambtelijke molens in Nederland (doorlooptijd, weken tot maanden....?) Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? (via het consulaat dus).
En allebei gelijk? Misschien is het wel zo dat er overheidsorganen zijn in Indonesie die hier niet van op de hoogte zijn..... Emoticon: Confused (en waarom verbaast me dat nou niet)
Ik heb in elk geval gedaan wat ons gevraagd is door beide landen en hiermee weet ik ook zeker dat het goed is. Ik ben helemaal niet zo voor allerlei regels maar als ze er zijn prima. Het heeft me geen goudgeld, zorgen of koppijn gekost en ik zou, als we dat zouden willen, het huwelijk probleemloos in Nederland kunnen laten inschrijven. Als ik me hier tegen verzet had dan zou het in ons geval nog maar de vraag zijn geweest wanneer het huwelijk plaatsgevonden zou hebben.....!
Ik heb wel eens dingen meegemaakt die minder vlekkeloos gaan in Indonesie. Emoticon: Shut up!

simpati
User
spacer line

De ambassade of consulaat maakt de verklaring aan de hand van de documenten van beide partijen.
Dus niet, alleen van de Nederlandse partij, zie mijn eerdere reactie.
Jan

spacer line  

On 22-04-2010 08:19 simpati wrote:
De ambassade of consulaat maakt de verklaring aan de hand van de documenten van beide partijen.
Jan

Dan is de kans op fouten kleiner geworden.
Kennelijk heeft de kedutaan lessen geleerd van de ellende van stukgelopen huwelijken , en zeker als er sprake is van eventuele AsPal papieren .

De geboorte dag, jaar of status ,woonplaats etc die niet kloppen.
Een perawan (status, naast janda) die al kinderen heeft.

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-04-2010 08:19 simpati wrote:
Jan
Ja, klopt. En mi wordt hier heel zorgvuldig naar gekeken. (tenminste in Medan)

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

85,100,761 topic views - 240,132 posts - 13,728 topics - 33,218 members - last post @ 19-09-2020 21:36 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

138,804,072 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com