De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is van mening dat (gedeeltelijke) hervatting van de dienstregelingen mogelijk is. Dit naar aanleiding van de testvluchten en de verrichte metingen.
''Meten is weten'', zegt voorzitter Evert van Zwol, ''de hoeveelheid of concentratie van de asdeeltjes in de atmosfeer is naar alle waarschijnlijkheid dusdanig gering is dat er geen gevaar voor het luchtverkeer van uit gaat.''
De VNV roept de overheden op om niet zonder meer vast te houden aan de gedachte dat vulkaanas in welke concentratie dan ook gevaarlijk is voor de luchtvaart maar samen met de maatschappijen en vliegtuigfabrikanten procedures vast te stellen waaronder veilig gevlogen kan worden. Uiteraard behoudt de gezagvoerder van de betrokken vlucht zijn volledige beslissingsbevoegdheid op het gebied van veilige vluchtuitvoering. Er kan bijvoorbeeld gedacht worden aan aangepaste vlieghoogtes en routes, al dan niet uitsluitend met daglicht vliegen, minimale afstanden tot wolken en aanvullende technische inspecties na elke vlucht. ''Aanpassen aan veranderende omstandigheden v.w.b. de vulkaanas wordt dan relatief makkelijk'', aldus van Zwol.
''Samen met enkele Europese zusterorganisaties ziet de VNV mogelijkheden om bij de huidige weersomstandigheden en onder voorwaarden vluchten weer veilig uit te kunnen voeren.'' Zodra de concentratie van mogelijk aanwezig vulkaanas dan weer te hoog wordt behoort het sluiten van het luchtruim vanzelfsprekend weer tot de mogelijkheden. (ANP/AHA)
Bron AD.
Dit komt dus van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers.
De club waar piloot en luchtvaartdeskundige Benno Baksteen tot 1997 voorzitter van was, hoe verzin je het, een luchtvaartdeskundige met de naam Baksteen hihihihi.
Tja het begint er een beetje op te lijken dat de verkeersvliegers zelf in een aantal landen het een beetje overtrokken gaan vinden.
Die mannen zitten wel zelf aan het roer van zo'n luchtreus, die zullen ook niet graag hun eigen leven in de waagschaal zetten.
Dus nu gaat het erom wie de verantwoordelijkheid durft te nemen om te gaan vliegen, want als er iets zou gebeuren dan zijn de rapen gaar.
Ratu Poppy is inmiddels bezig met de voorbereidngen van mijn prak witlof
Zo zie je maar alles heeft zijn voor en zijn nadelen, voor hetzelfde geld had ik afgelopen uren zo'n fantasieloze vliegtuighap achter mijn kiezen gehad, nu gewoon een paar dagen extra genieten van de echte Hollandse hap die ik straks weer 7 maanden moet ontberen
Ik sta wel stil bij mensen die een behoorlijk bedrag uit de knip hebben moeten trekken om op vakantie naar Indonesie te gaan en nu zomaar enkele dagen is een aswolk op zien gaan, dat is rot.
Dan ook nog de duizenden die ergens een overstap hadden en daar nu gestrand zijn, dat is een drama.
Dat mensen zonder geld ergens zitten is misschien wel hun eigen schuld, maar ik vind niet dat je kan stellen dat ze dan niet op reis hadden moeten gaan.
Ik kan me dat verdomd goed voorstellen, je zal maar een karig loon hebben en je te pletter gespaard hebben om een vliegreis naar een warm vakantie land te realiseren.
Het laatste waar je dan rekening mee gaat houden dat je nog effe 1000 Euro in de spare moet hebben voor dit soort calamiteiten.
Ik heb zelf in het verleden de tijd mee gemaakt dat ik op een slof en een oude voetbalschoen op vakantie ging
Oude auto, caravannetje erachter twee meiden van 11 jaar achterin en gaaaaaaan (naar het Gardameer), tot Dordrecht, lekke koppakking, motor te heet
Reparatie ter plekke? an me nooit niet, een te grote aanslag op mijn budget, 5 uur doormodderen tot in Duitsland en de reis en kredietbrief gebruiken van de ANWB, die rekening werd namelijk pas twee maanden na de vakantie gepresenteerd.
Reserve? Jesoes ik was al blij dat ik kon gaan, en zo zijn er nu ook nog velen en met de huidige crisis worden het er steeds meer
Stellen dat de mensen zonder centjes nu ergens gestrand zijn, dat die een beetje dom zijn vind ik dus te ver gaan, gewoon triest, dat zijn de mensen die in een minder goede financieele situatie zitten en een volledig verzorgde reis geboekt hebben, maar in hun stoutste dromen niet hadden verwacht ergens op een vliegveld te stranden door een vulkaan op IJsland
Net als Malam vroegah.