indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Hoe heten 'Italiaanse kruiden' als:

• oregano

• baselicum en dergelijken in Indonesia ..... adh ruwat betul sg Emoticon: Confused Emoticon: Cry Emoticon: Blush

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

Oregano is pot marjoram (?)
    Basilicum is selasih maar wordt ook gewoom basilikum genoemd.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

• Lantas ... ' pomodori -tomaat ' Emoticon: Devil Emoticon: Wink Emoticon: Bye bye

Milani
    User
    spacer line

Basilucum is SELASIH kan je gewoon vers kopen maar je kan ook KEMANGI ipv
    In de supermarkten koop je gewoon Basilicum hoor en Oregano kan je ook gewoon kopen hoor heb het zelfs vers gezien bij Hardy's, Carrefour en Makro

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

En mierikswortel, Milani? Spliterwten? Volgens Amed EB kun je op Bali letterlijk alles kopen, maar in Yogya kun je pas sinds een jaar of drie (gedroogde) basilicum en oregano krijgen.

Milani
    User
    spacer line

Mierikswortel is akar-akaran pedas en overal te koop in supermarkten. Maar spliterwten geen idee.
    Je kan hier idd van alles kopen en je tochtstrips heb ik gisteren nog gezien bij Ace in alle soorten en maten.

Heb Amed EB al even niet gezien op het forum, op vakantie denk ik. Hij weet idd heel erg veel.

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

Gele spliterwten zijn bij Caswell's te koop. Nou nog groene...
    En dank voor de vertaling van mierikswortel. Wissiknie.

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

• Sommige Italianen leven nog 'dicht bij de natuur'; een kennis van een kennis verklaarde dat als hij 'uit gaat wandelen' hij overl, hier in Nederland Emoticon: Yes! (!!!) , hij thuiskomt met 'kruiden' en 'groenten' uit de 'vrije natuur' ...... jwel lieve kijkbuiskinderen Emoticon: Smile er valt nog hl vl te lren tussen 'hemel &aarde'.

maar :

• hoe heet tijm in Indonesia ......

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Zou het niet weten anis, maar oregano en basilicum en tijm is prima te verkrijgen.
    Ben op zoek naar papajablad
    Zeker weten Anis: tussen hemel en aarde is het een lang leerproces
    Tijm, geen idee hoe dit heet in BI.

Het is een bijzondere plant
    hier het rececpt van mijn tante, goed tegen keelpijn en verkoudheid: een bosje tijm, laat het hooguit 5 minuten zacht koken.
    Gula djawa er bij of honing.
    Een paar kruidnagels erbij en vers geraspte verse djahe,
    Een p
    aar minuutjes laten i
    nkoken
    af laten koelen en over doen oin brandschone potten.

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

een bosje tijm, laat het hooguit 5 minuten zacht koken.
    Gula djawa er bij of honing.

En dan heb je tijmsiroop Emoticon: Very funny

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

senior
    User
    User icon of senior
    spacer line

On 15-04-2010 20:39 4yoke4 wrote:

[quote removed]

En dan heb je tijmsiroop Emoticon: Very funny

Te koop bij de drogist voor een lage prijs Emoticon: Party! Gemakkelijker dan het zelf maken

hati hati, pelan pelan

Milani
    User
    spacer line

TIJM = (tanaman) TEMI

Fijn Emoticon: Yes! dat er goede woordenboeken zijn.

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

On 16-04-2010 05:24 Milani wrote: Fijn dat er goede woordenboeken zijn.

Mee eens, maar welk woordenboek heb je geraadpleegd?Ik heb in drie woordenboeken gezocht, en het beste wat ze ervan konden maken is: sm tumbuhan
    De Kamus Besar (uit 1989) noemt temi niet.

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Om Anis .

Oregano is waarschijnlijk een import kruid , niet zo erg bekend in Indonesische keuken.
    Wel in de "moderne" buitenlandse keuken , vandaar dat je het in de supermarkets kan krijgen.

Ik heb het niet kunnen vinden in een paar relatief oude kookboeken.

1. Kookboek van de Amsterdamsche Huishoudschool C.J. Wannee (Voorheen Lerrares in Koken en Voedingsleer aan de Inrichting Emoticon: Confused Emoticon: Puh! )

2.Recepten Huishoudschool laan van Meerdervoort ' s -Gravenshage 1950 -538 blz

3. Het nieuwe Indonesisch Kookboek JMJ Catenius van der Meijden

4.Koken in de tropen door A.W Loggers Delft-Batavia voorjaar 1949.

Heb je een paar oude recepten nodig , kan je mij mailen.
    Heb een leuk boekje van1949 " Ik kan koken"
    Geillustreerde Handboek voor allen , die willen leren koken en de eisen van een goede keukeninrichting willen leren kennen ."

Niet moeilijk doen , senseo, nespresso apparaat , magnetron , waterkoker en telefoon voor catering of take away gerechten van de pizzaria , toko of afvalchinees is al genoeg .

Geen koelie-naire hoogstandjes .

bisa dicek of makemyday .

dangdude03
    User
    User icon of dangdude03
    spacer line

On 15-04-2010 15:51 AnisJ wrote:
  • een kennis verklaarde dat als hij 'uit gaat wandelen' hij overl, hier in Nederland Emoticon: Yes! (!!!) , hij thuiskomt met 'kruiden' en 'groenten' uit de 'vrije natuur' ......
    [quote removed]

• Als men er maar oog voor heeft. Ik pluk vanaf mijn jeugd al wilde planten voor eigen gebruik. Nu zijn er weer de jonge brandneteltoppen. Heerlijk gestoofd als een soort spinazie of andijvie. Wie de smaak te sterk vindt kan het mengen met spinazie (of andijvie).
    Ik weet plekken langs een dijk waar uiengras groeit. Ook hier pluk ik de jonge scheuten.
    In het voorjaar is er ook weer veldkers terwijl later waterkers langs de sloten te vinden is. Te gebruiken als peterselie.
    Van vlierbloesem kan men thee trekken of er heerlijke biljees van maken door ze eerst in een beslag te dopen en daarna te frituren.
    In waterrijke gebieden is veel watermunt te vinden en in de drogere streken groeit vaak akkermunt.
    Een goede kruidenthee tegen voorjaarsvermoeidheid kan men maken door de jonge blaadjes te verzamelen van: brandnetel, paardenbloemblad, weegbree, duizendblad, heermoes, hondsdraf, braamblad en vlier. Het kan zo vers tot een thee getrokken worden of in combinatie met groene thee.

Milani
    User
    spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Guna2

Kamus Belanda-Indonesia geschreven door Susi Moeimam en Hein Steinhauer

dengan bantuan
    Nurhayu W. Santoso
    dan sumbangan dari
    Ewald F. Ebing

BintangJan
    User
    User icon of BintangJan
    spacer line

Op 15-04-2010 08:20 schreef Milani:
    Basilucum is SELASIH kan je gewoon vers kopen maar je kan ook KEMANGI ipv
    In de supermarkten koop je gewoon Basilicum hoor en Oregano kan je ook gewoon kopen hoor heb het zelfs vers gezien bij Hardys, Carrefour en Makro

Ik vind kemangi lekkerder dan basilicum

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Milani
    User
    spacer line

Maar natuurlijk BintangJan want kemangi is ook geen basilicum en basilicum voor lalap bv is echt niet lekker.

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

Ene W.P. Schouten heeft een begin gemaakt met een kruidenwoordenlijst. Een aardige poging, moet beter kunnen.

Milani
    User
    spacer line

Helemaal geweldig hoor die kruidenwoordenlijst. Wij zijn er erg blij mee guna2

Heb je gelezen uit welk woordenboek ik tijm gehaald heb? Nu Indonesia Belanda er bij gekocht van A.Teeuw.

Nu nog beginnen aan het stampwerk. Emoticon: Yes!

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

On 20-04-2010 07:45 Milani wrote:
    Helemaal geweldig hoor die kruidenwoordenlijst.

Nou, enige uitbreiding is wel gewenst. Is dat niets voor jou, met je goede woordenboeken? Ik ben ooit eens begonnen met een woordenlijst Indonesisch-Nederlands-Engels voor gerechten en ingredinten (inclusief fruit en zo). Ik ben tot 100 lemmata gekomen, toen heb ik het opgegeven.

Heb je gelezen uit welk woordenboek ik tijm gehaald heb?

Yep. Moet ik ook maar gaan kopen. Ik gebruik voor Nederlands-Indonesisch Van Hoeve, Singgih/Mooijman en het nieuwe miniwoordenboekje van Van Dale (waaraan ik heb meegewerkt).

Nu Indonesia Belanda er bij gekocht van A.Teeuw

Gebruik ik ook.

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 16-04-2010 10:30 dangdude03 wrote:

[quote removed]

Als men er maar oog voor heeft. Ik pluk vanaf mijn jeugd al wilde planten voor eigen gebruik. Nu zijn er weer de jonge brandneteltoppen. Heerlijk gestoofd als een soort spinazie of andijvie. Wie de smaak te sterk vindt kan het mengen met spinazie (of andijvie).
    Ik weet plekken langs een dijk waar uiengras groeit. Ook hier pluk ik de jonge scheuten.
    In het voorjaar is er ook weer veldkers terwijl later waterkers langs de sloten te vinden is. Te gebruiken als peterselie.
    Van vlierbloesem kan men thee trekken of er heerlijke biljees van maken door ze eerst in een beslag te dopen en daarna te frituren.
    In waterrijke gebieden is veel watermunt te vinden en in de drogere streken groeit vaak akkermunt.
    Een goede kruidenthee tegen voorjaarsvermoeidheid kan men maken door de jonge blaadjes te verzamelen van: brandnetel, paardenbloemblad, weegbree, duizendblad, heermoes, hondsdraf, braamblad en vlier. Het kan zo vers tot een thee getrokken worden of in combinatie met groene thee.

Hey dude doing .... d(at)ang again .... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Clown Emoticon: Bye bye

• " ..... ken je deze s*te trouwens k .....??"

• " ... was jij niet diegene die overal op de Posbank
    D'ng Dude was here
    'rrond strooide' .... Emoticon: Clown

dangdude03
    User
    User icon of dangdude03
    spacer line

On 20-04-2010 18:59 AnisJ wrote:

[quote removed]

[quote removed]

• " ..... ken je deze s*te trouwens k .....??"

• " ... was jij niet diegene die overal op de Posbank
    [quote removed]
    'rrond strooide' .... Emoticon: Clown

• Die site kende ik nog niet anis

Ik ben zeker al in 10 jaar niet meer op de Posbank geweest, het is er mooi weer voor om daar weer eens heen te gaan op mijn fiets

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Hai Anis,
    brandneteltoppen zijn erg lekker en bevatten heel veel ijzer, en kangkung?ken je dat? ook een vitamine rijke plant.
    Joh Anis wat weet je veel over planten!
    Anis, welke kruiden zijn geschikt voor een hardnekkige oorontsteking met duizeligheid, de anti biotica kuur sloeg niet goed aan.'de huisarts heeft me verwezen naar de KNO arts, het linker oor is soms volslagen doof en dat oor blijft maar kloppen.
    Het begint te lijken op een klop oor, maar ik ben zo bang om mijn gehoorvermogen te verliezen..
    Graag jouw advies

dangdude03
    User
    User icon of dangdude03
    spacer line

Hai Merapi,

Natuurlijk weet ik niet zoveel over planten als Anis, maar tegen de pijn van een oorontsteking kan men een plakje ui achter de oorschelp leggen tot de pijn wegtrekt.
    Slechts enkele druppels weegbreeolie schijnt ook te helpen. Het zou ontsmettend en verzachtend werken

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

71,499,251 topic views - 232,281 posts - 13,672 topics - 21,892 members - last post @ 21-05-2019 16:26 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

118,398,900 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com