indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gezocht & Aangeboden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Fout paulb,
Als je inkomsten hebt betaal je inkomsten lokaal. Dus degene die een workpermit hebben en hier een jaar verblijven, of meer als 181 dagen betalen hun inkomsten belasting hier. En niet in Nederland. Daar krijg je overigens keurig een afschrift van. En als je belasting plichtig bent in Nederland, dan voeg je dit toe in de aangife en betaal je geen 2 keer inkomsten belasting. Fout nummer 2. Ook al ben je aangifte plichtig, en werk je in het buitenland betaal je AOW en AWBZ. Dat kost je ruim 990 euro per maand.

In de hoogste schijf.
Dus of je zet hier de juiste informatie, of als je niet geinformeerd bent. Check alvorens je een posting doet. Leuker kunnen we het niet maken.

ABP? Hoe had je dat gedacht te verrekenen? Je hebt een Nederlandse werkgever die je AOW gat compenseert? En je ziektekosten en WW voldoet? Kan. Dan ben je een uitzondering. Dan heb je een deel Nederlands salaris en een lokaal salaris.
ABP is een pensioen verzekeraar voor werknemers voor de overheid!
Leuk! Heeft ook weinig te maken met je AOW. Het is een extra op je pensioen.
Leg dan hier even uit wat dan gevolgen zijn van je meer salaris en de gevolgen van je pensioen opbouw over het meer salaris?

Leg ons maar even uit dan hoe jouw werkgever dat geregeld heeft.

Dat is informatie waar we op zitten te wachten.

Dus, schroom niet, zet het hier even neer. Emoticon: Smile

It's only kinky the first time.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Oh wacht, dit was al waarschuwing nummer 2, een ban en veel plezier poepoeptan.
Wat was de betekenis van jouw naam ook alweer? Na de ban even naar modforum voor een eervolle vermelding. Na dit kunnen we weer ontopic.

Pffffffffffff intermezzo Emoticon: Party!

paulb.
User
spacer line

Op 19-06-2010 10:11 schreef simpati:
Beste Paul,
Bedankt voor de duidelijke info.
Ik ben nu bijna 8 jaar geen ingezetene meer van Nederland, dit jaar ben ik 55 jaar geworden en dat is een erg moeilijke leeftijd om je te kunnen verzekeren tegen ziektenkosten.
Zou het echt niet lukken blijft er niet veel over als terugkeren naar Nederland en daar iets meer dan 4 maanden verblijven, daarvoor zou ik dan een huis moeten huren eventueel samen met iemand met gelijke omstandigheden.

Bij welke gemeente moet ik mij weer aanmelden, is dit de gemeente waar ik het laatst heb gewoond of een willekeurige gemeente.
Groetjes,
Jan
Malang

Je moet je inschrijven bij de gemeente waar je zal gaan wonen;de gegevens worden door die gemeente opgevraagd bij de gemeente waar je woonachtig was vůůr vertrek naar het buitenland.
Er zijn ook mensen die zich als inwonend laten inschrijven bij ťťn van de kinderen, maar toch feitelijk buiten NL wonen. Mij lijkt dat er een probleem zou kunnen ontstaan als er bij de ziektekostenverzekeraar periodiek( dus niet incidenteel) buitenlandse nota's ingediend worden. Anderzijds, ziektekosten zijn in IndonesiŽ beduidend lager dan in NL, een gegeven dat een verzekeraar niet onprettig vindt!
Wat dacht je trouwens van woningruil in het geval je ruim 4 mnd p.jr in NL wilt vertoeven? Ik verwacht dat daarvoor beslist kandidaten te vinden zijn!

paulb.
User
spacer line

Op 19-06-2010 12:26 schreef oyibo:
Fout paulb,
Als je inkomsten hebt betaal je inkomsten lokaal. Dus degene die een workpermit hebben en hier een jaar verblijven, of meer als 181 dagen betalen hun inkomsten belasting hier. En niet in Nederland. Daar krijg je overigens keurig een afschrift van. En als je belasting plichtig bent in Nederland, dan voeg je dit toe in de aangife en betaal je geen 2 keer inkomsten belasting. Fout nummer 2. Ook al ben je aangifte plichtig, en werk je in het buitenland betaal je AOW en AWBZ. Dat kost je ruim 990 euro per maand.

In de hoogste schijf.
Dus of je zet hier de juiste informatie, of als je niet geinformeerd bent. Check alvorens je een posting doet. Leuker kunnen we het niet maken.

ABP? Hoe had je dat gedacht te verrekenen? Je hebt een Nederlandse werkgever die je AOW gat compenseert? En je ziektekosten en WW voldoet? Kan. Dan ben je een uitzondering. Dan heb je een deel Nederlands salaris en een lokaal salaris.
ABP is een pensioen verzekeraar voor werknemers voor de overheid!
Leuk! Heeft ook weinig te maken met je AOW. Het is een extra op je pensioen.
Leg dan hier even uit wat dan gevolgen zijn van je meer salaris en de gevolgen van je pensioen opbouw over het meer salaris?

Leg ons maar even uit dan hoe jouw werkgever dat geregeld heeft.

Dat is informatie waar we op zitten te wachten.

Dus, schroom niet, zet het hier even neer. Emoticon: Smile

Voor de duidelijkheid: ik heb geen enkele uitlating gedaan over belasting lokaal en evenmin over de andere onderwerpen die je aansnijdt; foutje nr.???
De volgende onderwerpen heb ik - naast de inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie - aangesneden:
AWBZ-premie en ZVW-premie: is bij emigratie naar IndonesiŽ niet langer verschuldigd, (want niet langer ingezeten van NL) maar er bestaan dus ook geen aanspraken meer op verstrekkingen.
Heffing loon- en inkomstenbelasting over AOW en ABP-pensioen: in het met Indonesie in 2002 gesloten belastingverdrag is bepaald, dat Nederland de belastingheffing over de AOW-uitkering en het ABP-pensioen uitvoert, dus ook ten aanzien van personen die geŽmigreerd zijn.
Pensioenontvangende, geŽmigreerde, forumleden zullen dat kunnen beamen .
Mij ontgaat de zin ervan om mijn werkgever erbij te halen: je bent nogal ongeremd aan het associŽren geslagen met mijn posting en je legt mij uitspraken in de mond die ik nooit gedaan heb( foutje nr???).
Hierbij voor de echte ongelovigen een koppeling naar de hoofdpunten van het belastingverdrag: http://www.belastingdienst.nl/(...)-32.html#P2794_67625

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Als je uitgeschreven bent in Nederland heft de belastingdienst in Nederland geen belasting over loon en inkomsten, die voldoe je in het land waar je inkomsten hebt. Pensioen ontvangende is nog iets anders. Als je emigreerd van Nederland naar Indonesie en je werkt hier, dat kan op een workpermit,dan betaal je loon en inkomsten belasting in Indonesie, niet in Nederland. Ben je expat met een Nederlandse werkgever, dan liggen de regels weldegelijk anders. Dus de werkgever is wel degelijk van belang. Als een Nederlandse werkgever je naar Indonesie stuurt vangt ze normaal gesproken het AOW gat op. En eventueel je pensioen bij het ABP. Het ABP is overigens doorgaans voor ambtenaren pensioen.

Het is namelijk een werkgever die jou een workpermit verstrekt.
Dus er is zeker een samenhang in wat je in je posting zet.

Zonder workpermit werk je namelijk niet in RI.
En daar zit hem de kneep.

paulb.
User
spacer line

Op 20-06-2010 09:38 schreef oyibo:
Als je uitgeschreven bent in Nederland heft de belastingdienst in Nederland geen belasting over loon en inkomsten, die voldoe je in het land waar je inkomsten hebt. Pensioen ontvangende is nog iets anders. Als je emigreerd van Nederland naar Indonesie en je werkt hier, dat kan op een workpermit,dan betaal je loon en inkomsten belasting in Indonesie, niet in Nederland. Ben je expat met een Nederlandse werkgever, dan liggen de regels weldegelijk anders. Dus de werkgever is wel degelijk van belang. Als een Nederlandse werkgever je naar Indonesie stuurt vangt ze normaal gesproken het AOW gat op. En eventueel je pensioen bij het ABP. Het ABP is overigens doorgaans voor ambtenaren pensioen.

Het is namelijk een werkgever die jou een workpermit verstrekt.
Dus er is zeker een samenhang in wat je in je posting zet.

Zonder workpermit werk je namelijk niet in RI.
En daar zit hem de kneep.

Ik dacht dat het topic was en nog steeds is "zorgverzekering" :daar zit hem volgens mij toch echt de kneep of heb ik het nou helemaal mis en begrijp ik de gang van zaken bij dit forum niet goed?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Inderdaad, je haalt zelf inkomstenbelasting en andere zaken aan.
En dat maakt de reaktie. Voor een niet gepensioneerde loop dan tegen wat zaken aan.
Bovendien klopte je informatie niet. Maar ziektekosten? Simpel, die kun je lokaal afsluiten.

Of als expat, zelf afsluiten, of de werkgever. En dat is een kostbare aangelegenheid.
Op dit forum is daar als je de zoekfunctie voor gebruikt al veel over terug te vinden.

Woon je hier als Nederlander en je bent ouder dan 55 is er ook een probleempje.
Oplossing daarvoor staan ook op het forum. Simpati weet als geen ander hoe het werkt. De informatie op zijn site stond bomvol.

paulb.
User
spacer line

Op 20-06-2010 10:16 schreef oyibo:
Inderdaad, je haalt zelf inkomstenbelasting en andere zaken aan.
En dat maakt de reaktie. Voor een niet gepensioneerde loop dan tegen wat zaken aan.
Bovendien klopte je informatie niet. Maar ziektekosten? Simpel, die kun je lokaal afsluiten.

Of als expat, zelf afsluiten, of de werkgever. En dat is een kostbare aangelegenheid.
Op dit forum is daar als je de zoekfunctie voor gebruikt al veel over terug te vinden.

Woon je hier als Nederlander en je bent ouder dan 55 is er ook een probleempje.
Oplossing daarvoor staan ook op het forum. Simpati weet als geen ander hoe het werkt. De informatie op zijn site stond bomvol.

Nou nog even, voordat alle naar R.I. geŽmigreerde en gepensioneerde forumleden door jou volstrekt op het verkeerde been gezet zijn:
Waar moeten naar IndonesiŽ geŽmigreerde ontvangers van een Aow- uitkering /of ABP-uitkering nou volgens jou belasting betalen? Eerder stelde je met bombarie: in RI, Ik stelde dat die belastingplicht krachtens het gesloten belastingverdrag RI-NL bestond en nog steeds bestaat in NL. Onze forumleden hebben recht op de grootst mogelijke duidelijkheid.Laat maar weten( en begin nou s.v.p. niet weer over een werkvergunning want dat is volstrekt off-topic en leidt wederom tot een verzanding van de discussie); Advies: lees voor je reageert nog wel snel even het gesloten belastingverdrag 2002 , zodat je nu wel met kennis van zaken kan reageren, echt de forumleden hebben daar het volste recht op en daarom moet het ons allemaal toch te doen zijn,het ultieme doel, niet dan?!
Leuker kunnen we het niet maken, toch?

paulana
User
spacer line

ja zeker, het kan veel leuker, de rollator en krukken gaan uit het basispakket, dus massaal op de vespa of in een fiat 500 automaat Emoticon: Red face

Om Swastiastu

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Offtopic geneuzel weggehaald. Ontopic verder dus.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

paulb. kappen met dat geneuzel of wegwezen. Ontopic ook hier dus maar weer.

45havana
User
spacer line

Jan,kijk FF bij Marktplaats onder "postadres te huur"Misschien zit daar wat bij.
Voor de tijd dat je in NL moet zijn kan je misschien op een vacantiepark terecht als je in de winter naar NL komt.
Groeten

paulb.
User
spacer line

Bij een betrouwbaar adres in IndonesiŽ deponeren: 24 pasfoto's in 3 verschillende formaten (hoe gek wil je het hebben?) + een kopie van het gehele paspoort(vergeet geen bladzijde!!) + enige pecunia. Die zaken stellen het ambtelijk apparaat in IndonesiŽ volledig tevreden.
Meer is ter plekke echt niet nodig.
Waarvan akte!

wouter1492
User
spacer line

Op 19-06-2010 10:11 schreef simpati:
Beste Paul,
Bedankt voor de duidelijke info.
Ik ben nu bijna 8 jaar geen ingezetene meer van Nederland, dit jaar ben ik 55 jaar geworden en dat is een erg moeilijke leeftijd om je te kunnen verzekeren tegen ziektenkosten.
Zou het echt niet lukken blijft er niet veel over als terugkeren naar Nederland en daar iets meer dan 4 maanden verblijven, daarvoor zou ik dan een huis moeten huren eventueel samen met iemand met gelijke omstandigheden.

Bij welke gemeente moet ik mij weer aanmelden, is dit de gemeente waar ik het laatst heb gewoond of een willekeurige gemeente.
Groetjes,
Jan
Malang
Nou Jan je kunt je hier anders heel erg goed verzekeren tot een leeftijd van 75 jaar., voor en hele redelijke prijs met een uitstekende dekking! Als je wilt stuur ik je wel wat gegevens.

Groetjes, Wouter

spacer line  

je kunt je hier anders heel erg goed verzekeren tot een leeftijd van 75 jaar., voor en hele redelijke prijs met een uitstekende dekking! Als je wilt stuur ik je wel wat gegevens.

Groetjes, Wouter
-------------------------------------------------------------------------------------------
Wouter ,
kan je de gegevens ook hier plaatsen?
Het is een belangrijke informatie voor vele mensen .
alvast bedankt
.

bisa dicek of makemyday .

wouter1492
User
spacer line

Hallo Surya,

Ja hoor, ik ben verzekerd bij PRUDENTIAL. Mijn leeftijd is 61 jaar en betaal 1milj. Indonesische dollars per maand, mijn vrouw en zoon, omdat die een stuk jonger zijn, betalen slechts 500 duizend per maand, met een hele goede dekking en.... een groot gedeelte van dat geld krijg je weer terug! Iedereen die meer informatie wil kan even een mailtje sturen naar mijn zoon Marvin: marpol92Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.hotmail.com. of bellen/smsen 0811 1922 215 (in het Engels graag)
en je krijgt heel snel een keurige offerte. Echt een aanrader.

Met vriendelijke groet,

Wouter

spacer line  

Vriendelijk bedankt voor je info .
Ook namens andere belanghebbenden .Toekomstige migranten(expat worden door hun werkgevers betaald)
Dat is echt goedkoop !!!!!!!!!!!!!

Persoonlijk heb ik de keuze gemaakt(pendelen), maar wie weet wil mijn vrouw en zoon tzt emigreren (beiden Nederlanders) .

simpati
User
spacer line

Persoonlijk heb ik de keuze gemaakt
Als je het financieel kan op brengen, op twee plaatsen wonen breng nogal wat kosten met zich mee en ik heb begrepen dat jij waarschijnlijk in Jakarta wil gaan wonen, daar hangt ook een prijskaartje aan.
Enige grote voordeel is dat je verzekert blijft voor ziektekosten als je minimaal 4 maanden in Nederland verbijft.

Je zou dan kunnen kiezen voor de warme zomer maanden, in de winter als je in IndonesiŽ verblijft heb je dan heel wat minder stookkosten.

Er schijnen nog al wat Nederlanders te zijn die het niet zo nauw nemen met die 4 maanden, dat kan nare gevolgen hebben, paspoortcontrole is voldoende om aan te tonen dat iemand fraudeert.
Of dat wettelijk mogelijk is weet ik niet.

Ik heb het (nog) niet nodig omdat ik een ziektekosten verzekering heb in IndonesiŽ.
Komt daar verandering in zal ik wel minimaal 4 maanden in Nederland of in een van de schengenlanden moeten gaan wonen.

spacer line  

On 25-09-2012 11:11 simpati wrote:
Persoonlijk heb ik de keuze gemaakt
Als je het financieel kan op brengen, op twee plaatsen wonen breng nogal wat kosten met zich mee en ik heb begrepen dat jij waarschijnlijk in Jakarta wil gaan wonen, daar hangt ook een prijskaartje aan.

Enige grote voordeel is dat je verzekert blijft voor ziektekosten als je minimaal 4 maanden in Nederland verbijft.

Je zou dan kunnen kiezen voor de warme zomer maanden, in de winter als je in IndonesiŽ verblijft heb je dan heel wat minder stookkosten.

Er schijnen nog al wat Nederlanders te zijn die het niet zo nauw nemen met die 4 maanden, dat kan nare gevolgen hebben, paspoortcontrole is voldoende om aan te tonen dat iemand fraudeert.
Of dat wettelijk mogelijk is weet ik niet.

De verhalen over medelanders die stiekem in het buitenland wonen zijn ook te vinden in diverse posting.

Voor mij is het dubbel mazzel als ik alleen maar om aan die 4 maanden eis moet voldoen . Tegen die tijd zal ik hier oproep plaatsen over welke eisen (legaal) een migrant uit Nederland moet voldoen.
Uiteraard voor een bekende van mij Emoticon: Wink .

Dat is ook de reden waarom ik onze tuinhuis( Finse huis + 340 m grond ) in Amsterdam wil houden ( kosten ongeveer 1000 eurie per jaar) .
Kende namelijk tuingenoten die in Spanje (of ergens) in de winter bivakkeren en in de zomer teruggaan .

Alle info is welkom Emoticon: Yes!

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Het College Van Zorgverzekeringen is de opvolger van de Ziekenfondsraad, zij regelen de zorgverzekeringen en adviseren de minister van Volksgezondheid.
Alle zorgverzekeringen verwijzen naar het CVZ als het gaat over de regels van zorgverzekeringen in het buitenland.

http://cvz.nl/verzekeringen/bu(...)k-in-buitenland.html

Welke stappen moet u nemen wanneer u tijdelijk in het buitenland gaat wonen maar er niet gaat werken?
Gaat u korter dan ťťn jaar naar het buitenland, dan moet u in Nederland verzekerd blijven voor ziektekosten. Als u een zorgverzekering heeft in Nederland, hoeft u dus niets te doen.

Simpati schreef:

Dat is nergens terug te vinden Jan, ik ben gemiddeld 3 maanden per jaar in Nederland dus ben nooit langer dan een jaar in het buitenland.
Uiteraard heb ik een vast woonadres in Nederland en moet heen en weer reizen, daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan.

Voor mensen die definitief willen verkassen is het een rekensom.
Wat zijn de kosten van het aanhouden huis en heen en weer reizen, en wat zijn de kosten van een fatsoenlijke zorgverzekering in IndonesiŽ.

Dit zegt de SVB t.a.v. AOW ontvangen in IndonesiŽ, voor als nog wordt er niet gekort.

Uw AOW-pensioen wordt uitbetaald
Als u woont in dit land, kunt u uw AOW pensioen met eventuele toeslag (blijven) ontvangen, zolang u aan de voorwaarden voldoet. U blijft in dit land recht houden, omdat er een verdrag is gesloten met afspraken over de controle op het recht op uitkeringen.

Ik heb niet de intentie om mij definitief in IndonesiŽ te vestigen, maar zou ik dat willen, dan ben ik een slordige 20.000 Euro per jaar vaste lasten kwijt, incl. kosten heen en weer reizen en zorgverzekering, enkele belastingen en verzekeringen, aansluiting tv, internet, pffff te veel om op te noemen.
Het lijkt me dat ik hier een riante zorgverzekering af kan sluiten en nog een paar flinke duiten over kan houden van dat bedrag Emoticon: Wink

simpati
User
spacer line

Dat is nergens terug te vinden Jan
Voor iedereen die met UWV heeft te maken:
http://www.uwv.nl/Internationa(...)erblijven/index.aspx

De Nederlande overheid is niet zo duidelijk maar schrijft ook weer 4 maanden:
http://www.rijksoverheid.nl/on(...)en-uitschrijven.html

Uitschrijving bij vertrek uit Nederland:
U moet zich uitschrijven als u verwacht dat u binnen een periode van 12 maanden minstens 8 maanden in het buitenland verblijft. Deze periode hoeft niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt , moet u zich uitschrijven als u voor langere tijd in het buitenland verblijft. U kunt zich vanaf 5 dagen voor uw vertrek uitschrijven bij de gemeente waar u op dat moment woont. U kunt dit persoonlijk of schriftelijk doen. U ontvangt een bewijs van uitschrijving. Dit bewijs kunt u gebruiken bij het opzeggen van abonnementen of voor uw inschrijving in het buitenland.

simpati
User
spacer line

Het lijkt me dat ik hier een riante zorgverzekering af kan sluiten en nog een paar flinke duiten over kan houden van dat bedrag
En dat kon wel eens zwaar tegenvallen wat verzekering betreft.

spacer line  

Jan, vielen dank voor de info ,
daar kunnen anderen ook profijt van hebben.
Ik heb nog geen echte "onderzoek" gedaan of site's inlezen.
Vandaar dat ik blij ben dat het nu voorgekauwd kan krijgen.
Nogmaals ik zal tzt (indien nodig) een oproep plaatsen voor een goede bekende.

Dat verhaal van de site :
"Uitschrijving bij vertrek uit Nederland

U moet zich uitschrijven als u verwacht dat u binnen een periode van 12 maanden minstens 8 maanden in het buitenland verblijft. Deze periode hoeft niet aaneengesloten te zijn
."

zie je ook bij de belastingregels van Indonesia .
Men praat wel over Nederlandse wetten (er op gefocust zijn ) , maar dan vergeten ze de Indonesische wetten.

simpati
User
spacer line

Jan, vielen dank voor de info
Graag gedaan en ik hoop ook dat anderen er profijt van hebben, voor mij is dit een erg belangrijk onderwerp en ik weet ook voor sommige forumbezoekers die niet reageren.

Ik probeer mij ook aan de Indonesische wet te houden, vaak wel erg moeilijk vanwege de taal, maar gelukkig heb ik in Malang enkele personen die mij helpen met wat zaken.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Jan ik denk dat we het over twee verschillende dingen hebben.
1) het UWV.
2) de SVB

Ik heb het enkel en alleen over personen die AOW hebben.

UWV staat voor: Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen. Let op: Werknemersverzekeringen dient aan elkaar geschreven te worden, waarbij verzekeringen een kleine v krijgt. Het UWV voert in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de werknemersverzekeringen uit, zoals WW, WIA, Wajong, WAO, WAZ, WAZO en Ziektewet.

Dat is totaal iets anders als de SVB, die voor AOWers geldt.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,926 posts - 13,697 topics - 25,657 members - last post @ 14-11-2019 14:13 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,666,199 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com