indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Eucalysta
User
spacer line

Hallo mensen,

Ik heb mij zojuist nieuw op dit forum aangemeld,
in de hoop iemand te kunnen helpen,
voor zover dit nog mogelijk is.

Het is een beetje een ingewikkeld verhaal;

Het gaat om een familielid van een kennis,
die in IndonesiŽ woont,
en over een paar jaar 65 jaar wordt.

Deze persoon is geboren in IndonesiŽ uit een
Indonesische vader (leeft niet meer) en Nederlandse moeder.

Hij heeft 28 jaar in Nederland gewoond & gewerkt,
dus (28x2= 56%) AOW opgebouwd.

So far so good.

Nu kwam er een moment in zijn leven dat het minder goed ging,
en hij heimwee kreeg naar IndonesiŽ.

Hij ging op vakantie naar zijn geboorteland,
en besloot nooit meer terug naar Nederland te gaan.

Zoals jullie begrijpen is een en ander dus nooit "netjes" geregeld.
Zijn Nederlandse paspoort is destijds verlopen,
en hij heeft zich aldaar ook nooit bij een officiŽle instantie gemeld.
Naar mijn mening verblijft hij dus al 18 jaar illegaal in IndonesiŽ.
(nu weet ik dus niet hoe strafbaar dit is, of er een verjaring voor is,
en wat eventuele gevolgen kunnnen zijn)

Om een aanspraak in Nederland te maken op een eventuele AOW
vanuit het buitenland moet je je uiteraard kunnen legitimeren.

Van origine zal hij dus nog Nederlander zijn,
ondanks dat zijn paspoort nooit verlengd is.

Is het nog mogelijk om een en ander nog "netjes" regelen
(na 18 jaar), en zo ja hoe?

Hij is niet van plan terug naar Nederland te gaan,
dus het liefst zou hij een Indonesisch paspoort regelen.

Wie kan helpen een aantal vragen te beantwoorden?

Vast bedankt voor het meedenken en eventuele reacties!

Met vriendelijke groet,
Eucalysta.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Ik weet de juiste antwoorden niet, maar:
  • een paspoort is een reisdocument. Je kunt ermee aantonen dat je het Nederlanderschap hebt, maar omgekeerd is het niet zo dat als je geen paspoort hebt, je geen Nederlander zou zijn. Een uittreksel uit het geboorteregister moet afdoende zijn.
  • hij is dus gewoon Nederlander, en komt tenminste in aanmerking voor 100% AOW, minus het aantal jaar in het buitenland maal 2% (dat is misschien een andere berekening dan die van jou).
  • als hij zich destijds niet heeft uitgeschreven, staat hij wellicht nog ingeschreven. Dan is het niet onmogelijk dat hij voor de volle 100% in aanmerking komt.
  • ik denk dat hij het beste contact op kan nemen met de NL ambassade, of beter wellicht, met een vertegenwoordiger daarvan. De hier meestal actieve Yogya-Bali zou daartoe de aangewezen persoon zijn, maar die heeft het nu geloof ik druk. Ik zal eens kijken wat ik kan bereiken.
  • een Indonesisch paspoort is misschien niet zo handig. Oftewel: PAS OP! Een IndonesiŽr mag maar ťťn nationaliteit hebben (als dat niet onlangs is veranderd). Maak geen slapende honden wakker.

• Eucalysta
    User
    spacer line

Dank voor het snelle berichtje!

- Hij is geboren in IndonesiŽ,
    dus zou hij aldaar een geboorte-akte moeten kunnen halen.
    (ik weet dus niet welke papieren hiervoor nodig zijn,
    want legitimatie heeft hij dus niet)

- Ik vermoed dat zijn ex-vrouw hem destijds in NL heeft uitgeschreven.
    (om de scheiding te kunnen regelen)

- Ik weet niet of IndonesiŽ een registratie heeft van mensen die ooit
    naar NL zijn vertrokken en het Nederlanderschap hebben aangenomen.

- Ik heb ook ergens gelezen dat je met een Indonesische geboorte-akte
    gewoon een Indonesisch paspoort kunt halen in IndonesiŽ.
    (maar dit durft hij uiteraard niet uit te proberen)

Dank voor het meedenken.
    Mvrgr.

Yerun
    User
    User icon of Yerun
    spacer line

Je krijgt met een aantal dingen te maken

- jarenlang illegaal verblijf dat strafbaar is (20 dollar) boete per dag en bij langer als een half jaar (geloof ik) wordt dit een gevangenisstraf

- een nieuw paspoort halen gaat niet.. je moet het oude inleveren en moet een geldig visum hebben voor Indonesie. Het land uit kan ook niet, want paspoort al tig jaar niet meer geldig.

- even "gewoon een Indonesisch paspoort halen" is er ook niet bij natuurlijk, je moet daarvoor buiten een geboorte-akte ook een KK (familiekaart), brief buurthoofd en dat soort dingen hebben. Die zal hij niet officieel kunnen krijgen, want verblijfsstatus is niet legaal.

Ik zou me aanmelden bij de ambassade met dit verhaal om vervolgens om een beetje hulp van hen kant te smeken. Enige tijd geleden sprak ik iemand die ook in Indonesie geboren was en op een loze dag besloot zijn NL paspoort te wisselen voor een Indonesisch paspoort 'omdat dat wel handig leek'. Nu lukt het hem echter niet meer om weer een NL paspoort te bemachtigen, en de ambassade lijkt niet echt veel medewerking te verlenen (waar ik wel in kan komen)

Ho Lee Fuk

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

Yerun, dat lijkt me allemaal niet nodig/relevant. Om de AOW te bemachtigen hoeft hij alleen maar te kunnen aantonen dat hij daar recht op heeft. Daar is geen paspoort voor nodig, dunkt me. Het al dan niet illegale verblijf in IndonesiŽ staat daar los van, en wat hij met een Indonesisch paspoort zou moeten doen is me een raadsel.

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Zo dan, daar wordt effe een bak ellende uitgestort.
    Allereerst Guna heeft Eucalysta wel gelijk, aantoonbaar 28 jaar in Nederland gewoond is 28 maal 2% oftewel 56 % er zit las ik namelijk nog meer achter, ik begrijp dat meneer nog getrouwd was en pleiten is gegaan, zijn exvrouw heeft om haar scheiding te krijgen enkele stappen moeten ondernemen (als ze wel van hem gescheiden is, want dat is niet bekend begrijp ik)

Ingeschreven staan ALS Nederlander is duidelijk iets anders als ingeschreven IN Nederland, want dan heb je een verblijfplaats nodig, dus het blijft echt wel bij die 56 %.
    Of de ambassade staat te trappelen om iemand te helpen die 18 jaar geleden vrouw, huis en haard in de steek heeft gelaten en nooit meer iets van zich heeft laten horen, tja ik heb al geen hoge hoed op van de ambassade in Jakarta.

Maar dat het voor hem mogelijk moet zijn een nieuw paspoort te krijgen dat denk ik wel, maar dan.!!!!!
    Je kan er allerlei vemoedens op los laten maar wat er precies heeft afgespeeld is en blijft koffiedik kijken.
    Het zou kunnen wezen dat de sociale dienst de zorg voor zijn vrouw heeft overgenomen zoals dat zo mooi heet, maar voor die betaling blijft de partner naar draagkracht wel verantwoordelijk, dus de Soos zal hem toch ook nog wel even willen zien.
    Ik geef maar een mogelijkheid.

Zullen we ook maar niet denken aan de mogelijkheid om zijn AOW naar Indonesie overgemaakt te krijgen, 1) is het mogelijk dat vanuit Indonesie te regelen 2) meneer heeft niet eens een bankrekening, die kan hij namelijk niet hebben zonder geldige papieren.

In tegenstelling van wat Guna2 schreef, dat zijn recht op AOW los van zijn illegaal verblijf staat, lijkt het mij sterk dat de Soc. Verzekeringsbank geld over gaat maken naar iemand die illegaal in een ander land verblijft, immers meneer kan niet eens aantonen dat hij in Indonesie zijn vaste woon en verblijfplaats heeft, hij staat namelijk nergens ingeschreven.

Meneer heeft als alleenstaande (mits hij daadwerkelijk gescheiden is) recht op 580 Euro AOW incl. vakantiegeld.

Nu hebben we het er nog niet eens gehad wat Indonesie gaat doen als ze er achter komen dat meneer al 18 jaar illegaal in Indonesie verblijft, de kennis hoe ze daar mee omgaan ontbreekt me maar ik kan me er zeker wat bij voorstellen.

Dus wat te doen, het blijft natuurlijk een onduidelijk verhaal, meneer heeft zich 18 jaar illegaal perfect weten te redden, ik zou in de kampung blijven waar hij zich verscholen heeft en zijn leven door trachten te leven tot hij de grote reis op gaat en blijven hopen dat ze er in Indonesie geen lucht van krijgen.

Daarbij komt nog dat als zijn (ex)vrouw daadwerkelijk door het sociale vangnet in Nederland op de pootjes is gehouden dat het niet zo netjes is je zelf 18 jaar te verstoppen en vervolgens na 18 jaar wakker te worden om je rechten op te eisen.
    Dat zal dan ook heel wat voetjes in de aarde krijgen.

Al met al een vrij onduidelijk verhaal.

bambang
    User
    spacer line

Het is een lastige kwestie, zacht gezegd. Indien hij zijn zaken nu "netjes" wil regelen, moet hij weer iets illegaals doen. Eerst illegaal naar Singapore, dan naar de NL ambassade om een paspoort (of laissez passer = tijdelijk reisdocument) te regelen. Als hij in Singapore is, is hij buiten RI. In S. moet hij beslissen wat hij verder moet doen. Eerst terug naar NL of naar RI. RI mag niet weten dat hij 18 jaar illegaal in RI heeft gewoond. Het heeft geen zin een RI advocaat in de arm te nemen. Hij is illegaal in RI. Punt uit.
    Je kunt bijv. de NL ambassade in RI (of Singapore) bellen (niet je naam noemen). De situatie uitleggen en vragen stellen.
    Als hij zijn AOW-pensioen wil aanspreken, wil de SVB misschien een teken van leven hebben. De persoon zelf. Hij is namelijk jarenlang in NL onbereikbaar. Niet bekend bij de Belastingdienst (computers zijn aan elkaar gekoppeld), jarenlang geen AOW premie betaald.

monyet
    User
    User icon of monyet
    spacer line

Niet te geloven, wat een verhaal. Ik neig ernaar om me aan te sluiten bij malam en te proberen zoveel mogelijk in de anonimiteit zijn laatste levensdagen te slijten want er komt een hele hoop ellende over hem heen voor een klein bedragje AOW dat hij direct weer kwijt zal zijn aan alle andere kosten die erbij zullen komen kijken.

From Dayeuhkolot with love

bambang
    User
    spacer line

Dat kleine bedragje is een hoop geld in RI. Ik ben benieuwd. Hij moet het allemaal uitzoeken hoe hij het beste uit deze illegale situatie uitkomt. Hij moet gewoon ACTIE ondernemen. En niet sudah, laat maar. Misschien toch maar eerst op de blaren zitten, en later van zijn pensioentje genieten.

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Zo dan illegaal naar Singapore, ga er maar aanstaan, hoe moet ik me dat voorstellen zwembandje om en gaan? Emoticon: Confused

zieleffe
    User
    spacer line

Ik denk als je gewoon een gesprek aanvraag, bij de ambassade, een hogere op die functie die helpt bij zulk gevallen.
    Klik even op de ambassade en je ziet telf, en adres.
    Dat kan betekenen dat je met de billen bloot moet, maar dan weet je waaraan en waaraf.
    Wat mij verbaast dat Yogya _Bali hier niet op reageert, want ik denk dat hij het wel weet.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

barubagus
    User
    spacer line

Als je al die ambassade gebouwen ziet, dan weet je dat je daar niet zomaar in kan komen.
    Er is een heleboel tralie bewaking i.v.m terrorisme.
    Spreek meneer nog goed Nederlands? dan kan hij via het internet kontakt zoeken en zijn zaak voorleggen, anders kom je niet zomaar het gebouw binnen.
    Je moet je nl LEGITIMEREN. En Singapore illegaal binnen komen is praktisch onmogelijk.
    Ik geloof dat er 20 jaar op staat.
    Die Chinezen zijn achterdochtig en hebben alles zo onder controle . Het voordeel is, dat ze hem meteen uitwijzen, maar waarnaar toe?
    Misschien een bootje huren??? Maar dat alles kost heel heel veel geld.

BB

Yerun
    User
    User icon of Yerun
    spacer line

On 07-04-2010 15:58 guna2 wrote:
    Yerun, dat lijkt me allemaal niet nodig/relevant. Om de AOW te bemachtigen hoeft hij alleen maar te kunnen aantonen dat hij daar recht op heeft. Daar is geen paspoort voor nodig, dunkt me. Het al dan niet illegale verblijf in Indonesi� staat daar los van, en wat hij met een Indonesisch paspoort zou moeten doen is me een raadsel.
    Wat Malam al zei verwacht ik niet dat de NL staat wel eventjes geld gaat oversturen naar iemand zonder officieel adres natuurlijk. Het zou zomaar een terrorist kunnen zijn, of nog erger: een Nederlander illegaal in het buitenland!

Ho Lee Fuk

FredC
    User
    spacer line

Hij zal wel in geldnood zitten en denken dat dit nog een mijntje is om uit te putten.
    Nee, hij heeft zijn kansen verspeeld, dit is niet meer goed te maken zonder de rest van je leven ervoor te boeten.
    Als je mijn mening vraagt: een domoor, die andere mensen flink heeft laten zitten. Laat niemand zich druk maken om dat mannetje.

spacer line  

18 jaar "illegaal" in Indonesie? Zonder Nederlandse of Indonesische legitimatie?

Die man bezit dus niets, kan bij wijze van spreken niet eens een motorfiets op zijn naam hebben staan, kan niet getrouwd zijn, kan zijn (evt.) kinderen niet erkennen, moet iedere keer als er ergens naar legitmatie gevraagd wordt een lulverhaal ophangen of zijn knip trekken, kan niet naar een ziekenhuis, heeft geen bank- of credit card rekening, etc., etc. Lekker!

Die zal vast nog wel eens terugdenken aan die indertijd genomen beslissing tijdens zijn vakantie om niet meer naar Nederland terug te keren. Als hij dat nou iets beter voorbereid had, zou hij nu geen (in ieder geval minder) problemen hebben.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Bokito
    User
    User icon of Bokito
    spacer line

Ik vraag me af als deze man persona non grata verklaard wordt kunnen ze hem dan wel het land uitzetten en wie wil hem dan opvangen? Emoticon: Confused

Shalom

zieleffe
    User
    spacer line

Jullie doen net of het in Indonesie zo fris er aan toe gaat.
    kan niet bestaat niet.
    In Indonesie kan veel, hij loopt daar toch niet rond zonder KTP.
    Hij is daar toch ergens in de kampong gemeld.

Zulke mafkezen zijn het daar dat ze open, en bloot hun KTP op Internet zetten.
    ze hebben weinig verstand, hoe ze daarmee omgaan Emoticon: Stupid Emoticon: Eerie Emoticon: Frustrated

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

bambang
    User
    spacer line

Ja, alles is daar te ritselen. Als je Indonesisch uitziet en je spreekt de taal accentloos, dan is heel veel mogelijk. Hij kent zeker ook de wegen, connecties.

Yerun
    User
    User icon of Yerun
    spacer line

On 09-04-2010 15:52 zieleffe wrote:
    Jullie doen net of het in Indonesie zo fris er aan toe gaat.
    kan niet bestaat niet.
    In Indonesie kan veel, hij loopt daar toch niet rond zonder KTP.
    Hij is daar toch ergens in de kampong gemeld.

Zulke mafkezen zijn het daar dat ze open, en bloot hun KTP op Internet zetten.
    ze hebben weinig verstand, hoe ze daarmee omgaan Emoticon: Stupid Emoticon: Eerie Emoticon: Frustrated

Click to see original image

Click to see original image

wat kan en mag zit duidelijk verschil in, maar ik denk dat iemand die 18 jaar illegaal iets heeft gedaan niet zomaar even nog wat kan ritselen, bovendien wordt dat ritselen ook niet eenvoudiger de laatste jaren.

Melden in de kampung? Ik woon niet in de kampung nu, dus ben ik ook niet gemeld. Heb wel een RT/RW, maar daar heb ik mezelf niet gemeld omdat de huurbaas aangaf dat het niet hoefde (dat geloof ik dan ook, bovendien liever lui dan moe). Daar staat tegenover dat ik mijn huis in de kampung in Yogya huurde (guna2 weet waar) zonder dat ik een huurcontract had (alleen kwitansi), ik nooit enige identiteit heb laten zien en ibu RT het ook geen drol boeide want die kwam alleen langs om de centjes voor 17-an op te halen (en gelijk heeft ze). Op die manier heb ik drie jaar doorgebracht daar, in feite anoniem als ik iets te verbergen had. Dan moet 18 jaar ook wel lukken vermoed ik zo.

Ho Lee Fuk

spacer line  

On 09-04-2010 16:43 Yerun wrote:

[quote removed]
    Ik woon niet in de kampung nu, dus ben ik ook niet gemeld. Heb wel een RT/RW, maar daar heb ik mezelf niet gemeld omdat de huurbaas aangaf dat het niet hoefde (dat geloof ik dan ook, bovendien liever lui dan moe). .

NIET WAAR dus. Emoticon: Nooo

bisa dicek of makemyday .

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

On 09-04-2010 18:07 Surya Atmadja wrote: NIET WAAR dus. Emoticon: Nooo

Come again? Ik begrijp het niet.

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

Ik heb met dit hele topic wat moeite.
    Ten eerste reageert de vragensteller (m/v) helemaal niet meer.
    Voorts ging ik er van uit dat het `slachtoffer' ook die slachtofferrol had. Komt Malam met zijn nachtzwarte voorstelling van zaken. Misschien terecht, maar moeten we daarvan uitgaan?

spacer line  

On 09-04-2010 18:12 guna2 wrote:

[quote removed]

Come again? Ik begrijp het niet.

Staat in de peraturan .
    Dacht dat de huurbaas verplicht was om te melden. De buitenlander moet ook een STMD hebben .

Het is ook normaal dat men moet melden bij de pak RT/RW , die is namelijk verantwoordelijk over zijn RT en RW .

Bij bepaalde plaatsen in de regio Jabotabek is ook bekend dat veel mensen illegaal wonen . Veel Javaanse en andere migranten uit buiten Java.

Bij de Tanah Abang area stikt het bijvoorbeeld van illegale Afrikaanse migranten .
    De politie gaat geregeld razia uitvoeren.

Uiteraard in een grote stadregio valt een migrant minder op .

Ik zou zbepaalde verhalen niet op het net plaatsen .

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

On 09-04-2010 18:36 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]
    Ik zou zbepaalde verhalen niet op het net plaatsen .
    Er staat verder geen naam of toenaam op.
    Ik kan me voorstellen dat iemand ten einde raad is. Er kunnen allerlei redenen zijn dat het zo gelopen is. Dit is echt verschrikkelijk.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
    User
    User icon of Yerun
    spacer line

On 09-04-2010 18:07 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

NIET WAAR dus. Emoticon: Nooo
    Jawel, dat zei de huurbaas, maar ik snap dat je bedoeld dat ik me wel zelf zou moeten melden.
    On 09-04-2010 18:36 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Staat in de peraturan .
    Dacht dat de huurbaas verplicht was om te melden. De buitenlander moet ook een STMD hebben .

Het is ook normaal dat men moet melden bij de pak RT/RW , die is namelijk verantwoordelijk over zijn RT en RW .

Dat is al heel wat anders. een STMD komt van de politie af, niet van RT/RW. Die weten inmiddels waar ik woon, en ook hier geen probleem dat ik me niet officieel gemeld heb. Men ligt er gewoon totaal niet wakker van, niet in Yogya, niet in Lippo Cikarang. Het is geen onwil van mijn kant overigens, anders had ik niet gevraagd of en waar ik me moest melden natuurlijk.

Ho Lee Fuk

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

84,122,203 topic views - 240,021 posts - 13,725 topics - 32,689 members - last post @ 09-08-2020 00:10 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

137,231,835 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com