indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik wil niet vervelend doen, maar ik kwam met dit verhaal, omdat ik nu niet meer zeker weet of het Anne-Miek was die over een man had die papieren nodig had.
En die man kwam uit Flores meende ik
Kan dat kloppen Anne-Miek?
Al die kritiek die ik over mij heen gestort krijg zal mij niet deren, om het zuiver te houden, en toch er aandacht aan te schenken.

Hier is ook iemand die pas uit de kas kroop toen er meer moslims in Nederland waren, en er Moskeeen gebouwd werden.
Jaren leeft hij al in Nederland, ik meende 40 jaar, en toch zeer gevoelig voor zijn geloof.
Wat ben ik blij dat mij dat niet is overkomen, mag ik die blijdschap met u delen...... Emoticon: Shiny Emoticon: Laugh out loud

Ik ben nu eenmaal een lotgeval die altijd zijn gelijk pas krijg wanneer het is geschied, en ik er voor gewaarschuwd had.
Je gelijk krijg je noot in het beginne, maar later pas.
En al die liefde volle toewensingen, heb ik al in de eerste blad gedaan Emoticon: Bye bye .

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-04-2010 12:37 zieleffe wrote:
Ik wil niet vervelend doen, maar ik kwam met dit verhaal, omdat ik nu niet meer zeker weet of het Anne-Miek was die over een man had die papieren nodig had.
En die man kwam uit Flores meende ik
Kan dat kloppen Anne-Miek?
Emoticon: Bye bye .

Click to see original image

Ik heb ooit een pacar uit Flores gehad ja een paar jaar geleden maar daar had/heb ik nooit papieren voor nodig gehad.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

On 06-04-2010 13:51 zieleffe wrote:

Ik heb al eens jaren geleden hier ,ook zo iets als trouwen, bekritiseerd, en kreeg ook voor en tegenstanders mee.
zal bekennen mijn kinderen zijn op een na ook niet getrouwd, ze hebben voorbeelden genoeg van hun ouders gehad.
Ze hebben een gewoon leven, en kinderen, en maken het uitstekend.
Ook ging het verkeerd bij een van mijn zoons die nu gelukkig is met een meisje uit Indonesië, een dochter van mijn vriendin.
Hij heeft twee kinderen, en die mag hij niet zien, door zijn exs.

Met die scrupules hebben we allemaal wel te maken gehad. Ik ook toen ik met mijn Javaanse (toen nog) vriendin trouwde. De verschillen zijn groot. Vaak is er verschil in religie, cultuur, taal én sekse. Dat laatste is m.i. echter het grootste struikelblok voor relaties. Mannen en vrouwen die elkaar niet begrijpen. Dat gebeurt in elk huwelijk. De andere drie verschillen zijn complicerende factoren.
Statistisch gezien is een interraciaal huwelijk gedoemd om te mislukken, maar gelukkig zijn er genoeg mensen die zich daar niks van aantrekken, zoals o.a. mijn ouders, die na 38 jaar huwelijk nog steeds gelukkig samen zijn.

From Dayeuhkolot with love

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Statistisch gezien is een interraciaal huwelijk gedoemd om te mislukken , maar gelukkig zijn er genoeg mensen die zich daar niks van aantrekken, zoals o.a. mijn ouders, die na 38 jaar huwelijk nog steeds gelukkig samen zijn.

Ga ik er nog even overheen met 45 jaar huwelijk, je moet er wel wat voor doen maar dat moet in elk huwelijk. Emoticon: Yes!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

weg gehaald

FredC
User
spacer line

Ziel, je bent een zielloos persoon. Zoek een andere vorm van vermaak, wil je?

AM: van harte gefeliciteerd. Als de rest van je leven een afspiegeling is van je kaart zal het prachtig zijn.

Veel geluk samen.

Milani
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Zieleffe

Als je verder niets te vertellen hebt kan je beter je zwijgen, ga lekker met je piemeltje zitten spelen. Emoticon: Angry

spacer line  

On 07-04-2010 19:34 monyet wrote:

[quote removed]

De verschillen zijn groot. Vaak is er verschil in religie, cultuur, taal én sekse . Dat laatste is m.i. echter het grootste struikelblok voor relaties. Mannen en vrouwen die elkaar niet begrijpen. Dat gebeurt in elk huwelijk. De andere drie verschillen zijn complicerende factoren.
.

Ik denk iets anders.
Juist het verschil in sekse is in de meeste gevallen de eerste vereiste Emoticon: Wink .
Religie , cultuur kan een probleem zijn .
Maar dat weet je van te voren .
Als je iemand ontmoet die een andere religie hebt kan je het oplossen door de andere religie aan te nemen , dat doet men ook vaak .Of ga niet verder .
Anders kan je problemen krijgen als 1 van de 2 ( of beiden) aan hun religie vasthouden.
Cultuur kan een kleine probleem zijn en zeker bij gebrek aan opleiding en vorming (behoort tot cultuur) of omdat het te veel verschil is .

Een Nederlandse (westerse) partner met bepaalde opleiding en vorming , met vastgeroeste cultuurpatroon kan problemen krijgen als hij/zij een niet Nederlandse partner kiest die niet op dezelfde niveau zit .
Omgekeerd ook .

Je ziet vaak (echt)paren , mix couple waarvan je van af een afstand ziet dat ze "niet" bij elkaar horen.

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Terim kasih semuanya! Dank jullie wel allemaal.
Om Ziel, ik hoop van harte dat je eenzelfde geluk ook ooit zal vinden. Dat gun en wens ik iedereen. Ik ben iemand die een doel nastreeft en het nooit opgeeft. Nee en kan niet bestaan bij mij niet. Mijn moeder zei altijd , kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast....Soms gebeuren er dingen in je leven waarbij alles ineens anders wordt.
En nu maar zand erover en gaan we het over de leuke dingen hebben. Ik ga me richten op de "laatste weken voor de bruiloft stress..."

Het zal een kleine bruiloft worden maar wel eentje met een eigen stijl. We hebben een penyanyi (zangeres) die westerse muziek, Indonesische liedjes (pop) maar ook lagu Ambon en Batak kan zingen. Het moet vooral een mix worden.
Ik ben een detailmens en kan me nu lekker uitleven.

On 05-04-2010 16:50 monyet wrote:
.......alleen vooral voor de vrouw wel enorm afzien vanwege de make-up en het haar etc etc... de mannen hebben het dan toch iets makkelijker, hoewel zo'n beskap ook niet echt lekker meer zit na twaalf uur.
Vijf mei is bevrijdingsdag, de symboliek zal je niet ontgaan zijn :-)
Ik zie er straks niet als een boneka uit met zoveel makeup dat ik onderherkenbaar ben en er spontaan allergieen optreden. Ik doe mijn make up ook zelf maar wel aangepast aan de kleding en de gelegenheid. Over de datum is natuurlijk ook nagedacht. Het had eigenlijk 18 mei moeten worden (dan kennen we elkaar 7000 dagen!) mja, eerst een honeymoon en dan het huwelijk zou ook een beetje raar zijn.(ik heb mijn ticket al heel lang!) Die 5 mei is een mooi getal en een mooie symboliek idd.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 07-04-2010 21:45 4yoke4 wrote:

[quote removed]

Ga ik er nog even overheen met 45 jaar huwelijk, je moet er wel wat voor doen maar dat moet in elk huwelijk. Emoticon: Yes!

Haha Yoke, toen ik Simpati en me zelf als voorbeeld nam was ik jou en Om Sid even vergeten, wow 45 jaar.
Zo zien we maar dat er vele goede voorbeelden voor Anne Mieke zijn waar ze zich aan op kan trekken.
Niet dat ik de indruk heb dat ze dat nodig heeft, als ik haar berichten lees dan krijg ik de indruk het met een vasthoudende terrier te doen te hebben die zich niet snel gewonnen geeft.

Wat mij wel opvalt is dat de Nederlanders die allang een goed geslaagd huwelijk hebben met een Indonesische partner bijna allemaal heel veel interesse voor Indonesie hebben, vaak ook behoorlijk veel van de cultuur weten en er vaak zijn geweest.
Dat is een solide basis.

Anne Mieke gaat een een fijne tijd krijgen, buiten het feit dat ik welhaast zeker weet dat ze een gelukkig leven tegemoet gaat met haar bruine prins op het witte paard, vind ik het niet gepast om haar geluk te verstoren met negatieve voorbeelden van anderen, buiten dat is dit in het geval van Anne Mieke nog appels met peren vergelijken ook. Emoticon: Yes!
Schitterende kaart, dat wilde ik ook nog even kwijt.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 08-04-2010 05:59 schreef Milani:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Zieleffe

Als je verder niets te vertellen hebt kan je beter je zwijgen, ga lekker met je piemeltje zitten spelen. Emoticon: Angry

Goed lezen, en dan pas reageren is een must, en even zelf je woorden nakijken. Emoticon: Bye bye

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Mag ik A.U.B reageren op je stelling
Anne-Miek

Om Ziel, ik hoop van harte dat je eenzelfde geluk ook ooit zal vinden. Dat gun en wens ik iedereen. Ik ben iemand die een doel nastreeft en het nooit opgeeft. Nee en kan niet bestaan bij mij niet. Mijn moeder zei altijd , kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast....Soms gebeuren er dingen in je leven waarbij alles ineens anders wordt.

Jij hebt van mij een verkeerd beeld, en ik heb misschien van jou een verkeerd beeld.
Goed lezen, dan komen er geen misverstand

Een zeer verstandige moeder, zo ben ik ook, kan niet ligt op kerkhof.

Ik ben gelukkig, en heb een heel mooi leven, en ben al in gepensioneerde leeftijd.
Ik heb de laatste maand met drie Indonesische vrouwen rond om mij een plezierige tijd meegemaakt.
Afgelopen dinsdag mijn schoon zus weer naar schiphol moeten brengen, terug naar Indonesië.
Neen over mij hoeft zich niemand druk over te maken heb een fijne jeugd gehad, en veel van de wereld gezien.
En heb met mijn kinderen een heel goede band opgebouwd.
En dat heeft soms ook wel eens spanningen opgeleverd, maar heb het gewonnen, en nu zeggen ze ook dat ik gelijk had.

Als ik niet ingegrepen had dan hadden we niet zo fijne tijd samen.
Ik eis, en dat heeft geholpen.
Nu kan de moeder, kind, en klein kind door een deur.Je moet ze soms onder druk zetten, en dat ze later je nog bedanken ook.

Ben verschillende bruiloften in Indonesië geweest hier onder een invalide die trouwde, daar heb ik enorm respect voor hen

Trouwen in Indonesie

hier onder de zaansche Schans

Ben er, met hen,door heel Nederland,en half Belgie door gereist

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

OK, laten we overgaan tot de orde van de dag en afwachten hoe Anne Mieke en Daniel hun trouwdag is verlopen, misschien daarna nog een klein verslag van de huwelijksreis van hun beiden.

Geluk kan je niet kopen, dat moet je verkrijgen en daar moet je inderdaad wat voor doen, het komt echt niet zomaar aanwaaien. Waar een wil is, is een weg, hoe krom die ook soms kan zijn.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Iris8
User
spacer line

Hallo Anne Mieke,

Sinds tijden ben ik weer eens langs gekomen op het forum en zag je uitnodiging. Van harte gefeliciteerd en veel plezier op jullie huwelijksdag.

Ik ben zelf inmiddels 10 jaar getrouwd met een Sumatraan, half Acehnese. Onze familie woont merendeels nog in Medan. We hebben met ons gezin (twee Indootjes van nu 9 en 6 jaar) een paar jaar terug in Indonesie gewoond. De vliegramp in Medan heeft echter behoorlijk veel roet in het eten gegooid. We zaten toen zo gezegd eerste rang en hebben toen ook diverse familieleden verloren. Deze zomer keren we voor het eerst in 4 jaar weer terug naar Sumatra. Grote kans dat we binnen een jaar weer terugkeren naar Indonesie als woonplaats, maar we gaan eerst deze zomer even wat rondneuzen en kijken hoe de kinderen reageren. Die hebben er beide enorm veel zin in. Waarschijnlijk komen we nog wel in Berastagi, maar jullie huwelijk is dan al geweest!.

Ik zag je ook ergens vragen over ervaringen op Sumatraanse eilanden. Wij zijn een paar keer op Pulau Weh geweest, maar dat is inmiddels ook wel jaren geleden (voor de tsunami). Ik heb begrepen dat er na de tsunami veel gemoderniseerd is. Snorkelen en duiken is daar fantastisch en bij Ton en Marian (lumba lumba) vonden wij het ook altijd erg gezellig. Pulau Banyak idem dito, prachtig als je niks anders wilt doen dan uren op een onbewoond eiland over zee staren, maar na de laatste aardbeving weet ik niet of ik die hoek nu zou kiezen. Nias is ook mooi. Hier kun je weer wat meer cultuur snuiven in de bijzondere dorpen. Het is natuurlijk ook maar net wat je zoekt. Hou je van luxe dan moet je in die hoek niet zijn, dan zou je eerder kiezen voor Sikuai nabij Padang.
Belintung staat bij ons op de lijst van 'most wanted' we hopen deze zomer een kijkje te gaan nemen.

Succes met alle voorbereidingen we wie weet lopen we elkaar daar nog eens tegen het lijf. Emoticon: Bye bye

Iris

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dag Iris,

Wij trouwen niet in Berastagi hoor maar in Tebing Tinggi. Berastagi en omgeving moet het woonadres volgend jaar worden.
Trouwens ook op Nias kun je op de volgende aardbeving wachten.... De huwelijksreis gaat in elk geval naar Aceh (heb ik even geluk om dan net een buku nikah te hebben.... Emoticon: Devil ) en het eiland wordt of pulau Weh of Bangka (Belitung is nu even teveel gedoe met aanreizen met de dan inmiddels korte tijd die we hebben) Ik vlieg overigens met Pinksteren weer terug naar Nederland ik woon en werk hier nog. Als het goed is komt Daniel van de zomer een maand naar Nederland en ik zit dan eind september weer in the plane die kant op. Maar dan zal het waarschijnlijk Maluku worden.
De voorbereidingen horen onderhand al klaar te zijn.... mja Emoticon: Confused

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

On 11-04-2010 17:48 Anne Mieke wrote:
Dag Iris,

Wij trouwen niet in Berastagi hoor maar in Tebing Tinggi. Berastagi en omgeving moet het woonadres volgend jaar worden.
Trouwens ook op Nias kun je op de volgende aardbeving wachten.... De huwelijksreis gaat in elk geval naar Aceh (heb ik even geluk om dan net een buku nikah te hebben.... Emoticon: Devil ) en het eiland wordt of pulau Weh of Bangka (Belitung is nu even teveel gedoe met aanreizen met de dan inmiddels korte tijd die we hebben) Ik vlieg overigens met Pinksteren weer terug naar Nederland ik woon en werk hier nog. Als het goed is komt Daniel van de zomer een maand naar Nederland en ik zit dan eind september weer in the plane die kant op. Maar dan zal het waarschijnlijk Maluku worden.
De voorbereidingen horen onderhand al klaar te zijn.... mja Emoticon: Confused

Hahaha dat laatste zinnetje... doet me zo weer denken aan die stresstijd van toen. Het is enorm moeilijk om dingen op afstand te regelen en dan de communicatie die altijd moeilijk verloopt. Er zijn altijd mensen die zeggen: "Ja, je beskap is volgende week klaar, we bellen zodra hij af is". Vervolgens hoor je dus twee weken niks en als je ze dan eindelijk kan bereiken dan blijkt dat hij volgende week pas écht af is.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 11-04-2010 19:29 monyet wrote:

[quote removed]

Hahaha dat laatste zinnetje... doet me zo weer denken aan die stresstijd van toen. Het is enorm moeilijk om dingen op afstand te regelen en dan de communicatie die altijd moeilijk verloopt. Er zijn altijd mensen die zeggen: "Ja, je beskap is volgende week klaar, we bellen zodra hij af is". Vervolgens hoor je dus twee weken niks en als je ze dan eindelijk kan bereiken dan blijkt dat hij volgende week pas écht af is.

Stress, hoe bedoel u? Communicatie die moeilijk verloopt.... grrrrrrrr Emoticon: Angry
Er komt nu ook een staaltje normen en waarden bij aan te pas. Anne Mieke, de perfectioniste versus.... nja vult u maar in. Echt ik kan dagen zitten te miepen over welke kleur zwart iets moet worden.
Ik kom uit een wereld van planning (al plannen we bij ProRail niet altijd alles even goed haha), draaiboeken en logistiek en da's nie de wereld van Indonesie. Emoticon: Nooo Dat mag op ieder willekeurig moment maar NIET als het over mijn trouwdag gaat.
Het komt goed, HET MOET GOEDKOMEN.....! Emoticon: Yes!

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

natuurlijk komt het goed! En op zo'n dag zelf moet je gewoon alles proberen los te laten en over je heen te laten komen. Bij ons gingen er nog best wel kleine details verkeerd, maar niemand die het gemerkt heeft (of wel...) maar dat gaf allemaal niets!

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

Anne Mieke, mijn vrouw was de perfectioniste en ik was meer laid-back. Vrouwen staan meestal toch wat meer onder druk voor een bruiloft dan mannen, als daar ook nog eens de Indonesische mañana-mentaliteit bij komt kijken dan wordt dat zwaar stressen voor een vrouw. Tenzij je natuurlijk leert accepteren dat alles niet altijd hoeft te lopen zoals gewenst... om je een idee te geven: wij trouwden helemaal in het rood (zie mijn avatar) en ik niet zo bij nagedacht en gewoon zwart lederen mocassins meegenomen, stond dus voor geen meter op de dag zelf!! Op het laatste moment schoenen van onze sopir geleend, die waren lichtbruin en stonden er een stuk beter bij...
Vrouw scheurde uit haar ritssluiting dus de kebaya moest ter plekke hersteld worden vlák voordat we het podium opmoesten op t feest 's avonds en tot overmaat van ramp ging het nog eens stortregenen ook, terwijl het een tuinfeest was... mijn vrouw huilen natuurlijk! Er was gelukkig een vriendin van haar bij die ons bij elkaar greep en is gaan bidden voor een goede afloop en vervolgens stopte de regen :-) we hebben een prachtbruiloft gehad, echt waar. En geloof me, er gaan áltijd dingen mis.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Anne Mieke, ik wilde nog wel vragen, gewoon uit belangstelling, naar jouw keuze om moslim te worden. Is het puur omdat je dan daar kan trouwen? Of was het iets waar jij je sowieso tot aantrokken voelde?

spacer line  

Persoonlijke keuze.

Er zijn 3 mogelijkheden ,overtuiging , liefde of om praktische redenen.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Monyet .

Ik denk dat je gedeeltelijk gelijk hebt dat sommige Indonesiers de manana (apa itu ? Emoticon: Wink ) mentaliteit hebben.
En ieder heeft zijn ervaringen.

Dat hangt ook af van de positie van de bruidegom in de familie ,de plaats van de familie in de maatschappij ( sociale klasse).

Ik weet niet hoeveel keren ik bij een kawinan geweest ben , naast mijn eigen kawinan in Jakarta in 1979.
Als alles "perfect" moet zijn ( de bruid/bruidegom kan nog uitglijden ) gaat men proffesionals inhuren , het is te groot om te behappen door goedwillende oma' s of tante' s of ooms.
De zogenaamde seksi repot.
Zelfs toen heb je al de "weddingsplanner" ,moet wel omdat je op zijn minst 2 feesten hebt , de akad nikah en de receptie.
Gasten tot 1000 man of meer is geen bijzonderheid .
Mijn huwelijk werd zeer eenvoudig geregeld , thuis .
Alleen 1ste graad familie , de "clan" .
Al 450 man in 2 shift , zonder zakenrelatie .
Wilde op zijn hippie trouwen , heb niks geregeld .
Binnen 3 dagen moest ik nieuwe outfit zoeken .

Vraag , welke klederdracht gebruiken jullie ?.Sundanees of Javaans ?
Ik dacht dat een kebaya geen ritsluiting heeft , ook de sarong (sarung) .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-04-2010 07:29 Surya Atmadja wrote:
Binnen 3 dagen moest ik nieuwe outfit zoeken .
Daar ben jij dan ook een man voor, haha. Die vinden over het algemeen dat soort dingen minder belangrijk......
Het is net zoals Monyet zegt, het nu even de afstand die lastig is. Maar ik heb straks nog 6 dagen op als directievoerder te acteren Emoticon: Talk to the hand

spacer line  

On 12-04-2010 07:44 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
. Maar ik heb straks nog 6 dagen op als directievoerder te acteren Emoticon: Talk to the hand

Zou ik niet doen .
Kom je bazig over Emoticon: Wink
Let op , de eerste indruk is belangrijk.

Ik wilde gewoon op zjn hollands trouwen , zonder poes pas .
Bleek dat er bepaalde verplichtingen zijn die ik en mijn vrouw niet onderuit kunnen.

Mijn vrouw werd zelf "gedwongen" om haar hand te laten kussen door oudere vrouwen (mijn familie) die 3x ouder zijn , bijna de leeftijd van haar eigen oma.
Maar dat is traditie.

Je moet een goed gesprek hebben met D , hoe traditioneel zijn familie is .
En zeker als je in Tebingtinggi trouwt .
De Moslim zijn nog traditioneler ingesteld dan de Christen Batakkers .

Salam dari Tulang Sid .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-04-2010 07:56 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Zou ik niet doen .
Kom je bazig over Emoticon: Wink
Let op , de eerste indruk is belangrijk.

Ik wilde gewoon op zjn hollands trouwen , zonder poes pas .
Bleek dat er bepaalde verplichtingen zijn die ik en mijn vrouw niet onderuit kunnen.

Mijn vrouw werd zelf "gedwongen" om haar hand te laten kussen door oudere vrouwen (mijn familie) die 3x ouder zijn , bijna de leeftijd van haar eigen oma.
Maar dat is traditie.

Je moet een goed gesprek hebben met D , hoe traditioneel zijn familie is .
En zeker als je in Tebingtinggi trouwt .
De Moslim zijn nog traditioneler ingesteld dan de Christen Batakkers .

Het moment van de eerste indrukken ben ik natuurlijk allang voorbij na 19 jaar..... Zou je denken dat we in die tijd al eens een goed gesprek gehad hebben?. Ik ken iedereen waarbij we met onze bruiloft te maken krijgen inclusief de imam.
Het valt daar ook nogal mee met de traditie als je in die termen kunt spreken. Je kunt ook niet altijd spreken van DE moslim en DE Batakker.
Ook geen bruiloft met honderden mensen zoals hierboven omschreven. De bruiloft is een mix van adat en elkaars cultuur, maar gaat toch vooral zoals Daniel en ik het wensen waarbij wij rekening houden met adat maar er wordt ook zeker met ons rekening gehouden. Dat betekent dan ook inderdaad een mix in alles. Ik hoeft niet op zijn Nederlands te trouwen maar het zal ook niet puur Indonesisch worden. Voor ons een goed uitgangspunt.
Bruiloften in Indonesie gaan overal anders. De adat van 30, 40 jaar geleden is op veel plekken de adat van nu niet meer. Alleen als je naar kleding kijkt dan is er veel veranderd en wordt er lang niet altijd in de traditionale sarong/kebaya getrouwd.

spacer line  

On 12-04-2010 08:21 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Bruiloften in Indonesie gaan overal anders. De adat van 30, 40 jaar geleden is op veel plekken de adat van nu niet meer. Alleen als je naar kleding kijkt dan is er veel veranderd en wordt er lang niet altijd in de traditionale sarong/kebaya getrouwd.

Is ook zo .
Aan de andere kant is Tebingtinggi een kleine stad , eigenlijk een grote dorp .
Bij huwelijkfeesten komen vaak oudere familieleden , de ompungs , de tulangs etc .

Ik moest ook in Sundanese klederdracht of Betawinese rondlopen.
Had geweigerd , zag niet zitten om in " vol ornaat" met keris en al rond te lopen , handjes schudden etc .
Mijn vrouw gebruikte wel Sundanese kebaya dan sarung , eenvoudig en functioneel .
Was ook een combinatie van " europees" (ikke dus) , en Indonesisch.
Mijn vrouw was " verplicht" in Sundanese kledij te trouwen.

Ik zie me al , si AM in traditionele Batak kleren .

PS : Tegenwoordig is het weer in om traditioneel te trouwen .
Soms moet ik wel lachen als ik zie hoe de OKB " tradisioneel" trouwen .
Hebben ze de verkeerde kleding en ceremonie .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,511,458 topic views - 235,417 posts - 13,700 topics - 26,244 members - last post @ 07-12-2019 06:57 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,492,399 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com