indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Iedereen kent wel n of ander Indonesisch gerecht zoals nasi goreng , het bekendste is .... maaar, kent men k klk ......

• Ik denk dat dit een typisch Oost-Indonesisch gerecht is ........

• Ik ken het als 'knollen(knolgewassen) of bananen' , die zwemmen in een flinke hoeveelheid saus .... van ingredinten met palmsuiker, kokos(santen) ..... pandan ..... e.d.

• De knolgewassen zijn: ubi-soorten en katella ...... lekker op een warme zomerse dag (koud of warm) ....... in Nederland gebruik je natuurlijk een 'vastkokende aardappel' ........ Emoticon: Nice Emoticon: Nice

• Vroeger aten we het altijd s'middags voor het avondeten ......

Source:http://t2.gstatic.com.

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

spacer line  

He , Njo
    Kolak is voor zover ik weet heel erg populair bij de Sundanezen en Javanen .

Heb altijd vanaf mijn kinder jaren gegeten . Vooral tijdens de puasa (vasten) tijd.

Amatoo ( of zo iets)

bisa dicek of makemyday .

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 26-03-2010 17:40 Surya Atmadja wrote:
  • He , Njo
    Kolak is voor zover ik weet heel erg populair bij de Sundanezen en Javanen .

• Heb altijd vanaf mijn kinder jaren gegeten . Vooral tijdens de puasa (vasten) tijd.

Amatoo ( of zo iets)

• " ..... en nu niet mr hierin 'koude kikkerlandje' ...... Emoticon: Confused ben je nu een 'ktoprah junkie' geworden ..... Emoticon: Wink Emoticon: Shiny Emoticon: Bye bye

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

..... in Nederland gebruik je natuurlijk een 'vastkokende aardappel' ........

Alsjeblieft niet Anis, dat smaakt toch niet !

Er is genoeg ketelah of telo(h) + bakbananen te koop hier in nederland, het moet wel een beetje authentiek smaken en dat doet het niet als je er een aardappel in doet.

Mierzoet van de gulah jawa + veel santen + koolhydraten = wel lekker maar niet gezond voor een suikerpatient.

Het wordt hier regelmatig gegeten hoor Emoticon: Yummie! maar niet met aardappel erin en ik mag toekijken.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

bambang
    User
    spacer line

Als je zoete aardappel gebruikt, dan kan het toch ook smaken. Ubi is ook zoetig.

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 26-03-2010 20:27 bambang wrote:
    Als je zoete aardappel gebruikt, dan kan het toch ook smaken. Ubi is ook zoetig.

Ja, ubi wel maar geen "bintjes" of ander soort "vastkokers"

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

foutje Emoticon: Stupid

Jeroen
    Administrator
    User icon of Jeroen
    spacer line

Ben zo vrij geweest de titel aan te passen van 'Onbekend INDOnesche gerecht: ....... klk .... ?' naar iets wat duidelijker leesbaar is.

shuider
    User
    spacer line

Ik zag 'kolak' staan en dacht gelijk: enak sekali!!!

Hierbij het recept dat ik voor kolak (banaan in pandan-kokosmelk) gebruik:

2 bakbananen
    1 blikje kokosmelk
    1 kaneelstokje
    75 gr gula jawa (of bruine basterdsuiker)
    2 zakjes vanillesuiker
    1 flesje pandansiroop (bij meeste toko's te koop)
    zout

Voorbereiding:
    Bananen (zonder schil) overlangs halveren en helften in stukjes van ca. 1,5 cm snijden.

Bereiding:
    Breng in een pan de kokosmelk met kaneelstokje en gula jawa zachtjes, blijven roeren, aan de kook.
    Roer de stukjes banaan, vanillesuiker, pandansiroop en snufje zout erdoor.
    Breng geheel net tegen de kook aan en laat de banaan, afgedekt, zachtjes in ca. 25 minuten gaar worden.
    Doe de warme kolak in schaaltjes en serveer direct.

Ook lekker:
    Serveer de kolak met flensjes of vanilleijs.
    En voor de liefhebbers: met tjendol van rozensiroop.

Selamat makan!!!
    Emoticon: Nice

bambang
    User
    spacer line

Het is belangrijk dat de schil van de pisang tanduk of bakbanaan bijna zwart moet zijn. Dan is de banaan zoet. Anders is het niet te eten als het rauw is. Je kunt de rauwe banaan wel laten sudderen in de zoete saus maar het blijft niet lekker. Je kunt veel meer in de pisang kolak stoppen, zoals kolang kaling, nangka.

koming
    User
    User icon of koming
    spacer line

Ik kom vaak in Oost-Indonesi en daar heb ik kolak nog nooit gezien. Wel op West-Java (Sunda dus).

groet, koming

Yan01
    User
    spacer line

Hier een kolak recept met durian. Enak sekali.

Bron:http://www.walentina-waluyanti.nl/recipes/130-kolak-pisang-rasa-durian

Selamat.

Yerun
    User
    User icon of Yerun
    spacer line

De Ramadan komt er weer aan, dus wordt het ook weer tijd voor warme kolak om buka puasa . Wel lekker zo'n zoete warme slobber-soepje.

Indoboy20
    User
    spacer line

Is niet echt een onbekend gerecht. In Sulawesi is het ook bekend.

emgee
    User
    spacer line

Beste Anis,
    Bij ons thuis maak ik kolak niet alleen van bakbanaan, maar gebruik ik behalve ketela/ubi-rambat (zoete aardappel) ook casave (ketela pohong).
    En van casave maak ik ook een snack van. Ik snij de casave in stukken, garneer het met zout, peper en wat citroensap en gooi het in een pan hete olie tot het bruin kleurt. Heerlijk om het 's avonds tijdens TV-kijken op te peuzelen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,347,246 topic views - 223,770 posts - 13,516 topics - 16,725 members - last post @ 20-11-2017 13:53 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,343,444 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com