indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

namaste
User
spacer line

Eind mei gaan we voor de eerste keer naar IndonesiŽ (16 volle dagen ter plaatse, dus vluchtdagen niet meegerekend). We vliegen op Bali. Nu zouden we dit graag combineren met een minder toeristisch/authentieker eiland, dus niet de gebruikelijke combinaties (Java of Lombok/Gili). Welk eiland raden jullie aan?

Ter info: we reizen met een klein kind
We zouden graag een eiland bezoeken dat zowel wat betreft natuur als cultuur duidelijk verschillend is dan Bali.

Ik weet dat dit misschien nogal een algemene/moeilijke vraag is, maar ik stel ze toch. Enkel lezen over de verschillende eiland, geeft vaak geen volledig beeld, dus ik hoop om hier op dit forum misschien "de gouden tip" te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie reacties

spacer line  

Hallo namaste,

Ik begrijp dat je voor de eerste keer naar Indonesie gaat. Ik weet niet of je de taal kent en de gebruiken, maar je kunt gerust zijn want elk eiland is anders. Er lijken er geen 2 op elkaar. Wat wil je precies gaan doen, hoe oud is je kleine, hoeveel dagen ben je aan Bali gebonden? Moet je weer van Bali vertrekken of mag je van een ander vliegveld vertrekken? Allemaal vragen die je vantevoren moet beantwoorden anders kun je moeilijk een planning maken. Als je er nog nooit geweest bent is alles nieuw en zijn de dagen altijd te kort, omdat het verztandig is om 's middag rust te houden. We zien wwel wat je reactie is.

Groetjes en ik lees het wel Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Als iedereen was zoals ik zou moeten zijn was de wereld veel beter af.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Namaste,

Helemaal geen moeilijke vraag.
Als je niet het gebruikelijke zoals Java of Lombok wilt combineren en op redelijke korte vliegafstand van Bali dan zou ik voor Flores of zuid Sulawesi gaan. Beiden minder toeristisch (maar dat is zo'n beetje alles buiten Bali en Java) en beiden duidelijke verschillen in cultuur en natuur. Qua cultuur zul je op Sulawesi in Toraja vooral de typiscche huizenbouw en het leven na de dood aantreffen in een prachtige omgeving. flores is interessant om de traditionele dorpen met name in het midden van flores, de Kelimutumeren, de Komodovaranen. Je treft er ook nog een paar vulkanen, heel veel verlaten eilandjes voor de kust van west Flores en een schitterende natuur.Beiden op een goed uur vliegen van Denpasar.
Zijn deze 16 dagen inclusief bezoek aan een ander eiland of komt er nog te besteden tijd bij?

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Als je voor het eerst naar IndonesiŽ gaat dan vind ik het persoonlijk helemaal geen schande als je wťl de gebruikelijke eilanden bezoekt......soms wordt het hier afgedaan alsof dat minderwaardig en niet echt IndonesiŽ etc zou zijn, zelf voel ik dat niet zo....dus laat je daar niet door leiden! De andere eilanden die je noemt (java en lombok) zijn al heel anders dan Bali, ook dan zul je 2 zeer verschillende dingen zien. En ik weet zeker dat je je ogen uit zult kijken als je er voor het eerst komt.
Bedenk ook hoe dicht je bij medische voorzieningen en dergelijke wil zitten, als ouder van een klein kind zou ik me tenminste kunnen voorstellen dat je op dat gebied toch enige zekerheid wilt.....en welke eisen stel je aan een hotel/eten etc. Voor jezelf misschien allemaal wat minder, met een kind toch erg belangrijk. En hoe minder populair de eilanden, hoe moeilijker het is om dat soort dingen toch allemaal goed te kunnen regelen......bedenk ook of je naar een mogelijk malaria gebied zou willen (zijn toch weer zware medicijnen voor een kleintje), dat is er namelijk al op de gilli's, dus dichtbij Bali.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-03-2010 20:04 NoviKirana wrote:
......bedenk ook of je naar een mogelijk malaria gebied zou willen (zijn toch weer zware medicijnen voor een kleintje), dat is er namelijk al op de gilli's, dus dichtbij Bali.
HEEL Indonesie is malariagebied. En als iemand het zekere voor het onzekere wil nemen dan geen pillen of ziekenhuizen in de buurt maar beter gewoon thuisblijven!

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

On 18-03-2010 20:04 NoviKirana wrote:
Als je voor het eerst naar IndonesiŽ gaat dan vind ik het persoonlijk helemaal geen schande als je wťl de gebruikelijke eilanden bezoekt......soms wordt het hier afgedaan alsof dat minderwaardig en niet echt IndonesiŽ etc zou zijn, zelf voel ik dat niet zo....dus laat je daar niet door leiden! De andere eilanden die je noemt (java en lombok) zijn al heel anders dan Bali, ook dan zul je 2 zeer verschillende dingen zien. En ik weet zeker dat je je ogen uit zult kijken als je er voor het eerst komt.
Bedenk ook hoe dicht je bij medische voorzieningen en dergelijke wil zitten, als ouder van een klein kind zou ik me tenminste kunnen voorstellen dat je op dat gebied toch enige zekerheid wilt.....en welke eisen stel je aan een hotel/eten etc. Voor jezelf misschien allemaal wat minder, met een kind toch erg belangrijk. En hoe minder populair de eilanden, hoe moeilijker het is om dat soort dingen toch allemaal goed te kunnen regelen......bedenk ook of je naar een mogelijk malaria gebied zou willen (zijn toch weer zware medicijnen voor een kleintje), dat is er namelijk al op de gilli's, dus dichtbij Bali.

Helemaal mee eens. Ik zo persoonlijk Bali overslaan en zoveel mogelijk tijd op Java doorbrengen. Ben er toch wel aardig wat keren geweest inmiddels maar Java is zů groot en absolķķt niet toeristisch, dat het me nooit gaat vervelen. Er is altijd weer wat nieuws te zien. En ik reis ook met een klein kind en alleen op Java en Bali zit je een beetje veilig voor wat betreft gezondheid(szorg).

From Dayeuhkolot with love

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

On 18-03-2010 20:19 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
HEEL Indonesie is malariagebied. En als iemand het zekere voor het onzekere wil nemen dan geen pillen of ziekenhuizen in de buurt maar beter gewoon thuisblijven!

Voor Java en Bali worden malariapillen/shots niet noodzakelijk geacht, hebben we vorig jaar nog nagevraagd ivm de reis met onze baby.

Overigens Zuid-Sulawesi ook geen prettige bestemming voor kinderen. Mag je heel wat uurtjes in de bus zitten om bij Toraja aan te komen en de kans dat je er toeristen tegen het lijf loopt is natuurlijk wel een stukje groter dan op Java.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Mwah, dat vind ik een beetje kort door de bocht. Reis je zelf met kinderen door IndonesiŽ Anne Mieke? Want reizen wordt wel anders na kinderen is mijn eigen ervaring.
Mensen die graag wat zekerheid willen op medisch gebied kunnen genoeg plaatsen kiezen waar ze daar wel bij in de buurt zitten. En toeristen moeten niet vergeten dat ze op vakantie naar een ontwikkelingsland gaan, en dat is ook op de genoemde eilanden al goed merkbaar!
Java, Bali en Lombok zijn mijns inziens gewoon delen van IndonesiŽ, die een prima begin vormen om kennis te maken met het land en die wel bepaalde voorzieningen bieden die in andere gebieden niet makkelijk te vinden zijn. Maar ik begrijp dat mensen die om die redenen voor Bali, Java of Lombok kiezen maar beter thuis kunnen blijven....erg jammer!

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

Java is voor mij het ideale eiland nog steeds en ik ben blij dat er een Bali bestaat, want dat houdt bepaalde toeristen tenminste weg van Java. Bali heeft voor mij enigzins afgedaan, vanwege teveel slecht eten (heb op Java eigenlijk bijna nooit slecht eten gehad), teveel toeristen en juist het gebrek aan het authentieke aldaar.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

In Kuta, luxe resorts en dergelijke plaatsen zul je mij ook niet zien......maar ik vind de sfeer op Bali met de tempels, offertjes, wierook, ceremonies etc zeker wel wat hebben!
Maar goed, iedereen zijn eigen smaak en iedereen mag zelf kiezen naar welk eiland hij gaat..... Ik denk dat iedereen in IndonesiŽ wel kan vinden wat hij zoekt, 't is een veelzijdig land en wat mij betreft hoeft niemand thuis te blijven. Maar mensen moeten wel weten wat ze zoeken en welke consequenties dat eventueel heeft, anders kom je in bepaalde gebieden wel van een erg koude kermis thuis.

elsbeth
User
spacer line

Hallo namaste,

Zoals Novikirana al vroeg: hoe oud is je kindje, hoeveel dagen heb je te besteden buiten Bali?
Ik vind Zuid Sulawesi een goede combinatie met Bali, maar inderdaad: het is 2 keer een tocht van 9 a 10 uur in de auto van Makassar naar Rantepao (maar...dan heb je ook wat). Voor een klein kind is dat wel erg lang hoor. Ik heb het afgelopen zomer met 4 pubers gedaan, dat is geen probleem. Qua natuur en cultuur kom je daar heel, heel erg aan je trekken. Maar Java is ook prachtig en leuk. Zoek een leuk hotel in Yogyakarta en ga van daaruit wat leuke trips maken. Maar wat zoek je precies, rust, strand, bergen, cultuur??
Belangrijkste vraag blijft m.i. hoeveel tijd je hebt.

senior
User
User icon of senior
spacer line

Zoals reeds gezegd: Voor de eerste keer heb je meer dan genoeg te zien op Bali en Java. En dan zijn 16 dagen niet echt veel....Aangezien je op Bali vliegt wordt het wat moeilijker om eerst een georganiseerde rondreis op Java te maken, kan wel als je de moeite neemt om een binnenlandse vlucht naar Jakarta te nemen, op Java een toer maken en de laatste dagen op Bali relaxen...

Hoewel een rondreis met een klein kind ook niet alles is.....

hati hati, pelan pelan

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-03-2010 22:04 NoviKirana wrote:

[quote removed]
Mensen die graag wat zekerheid willen op medisch gebied kunnen genoeg plaatsen kiezen waar ze daar wel bij in de buurt zitten.................

Java, Bali en Lombok zijn mijns inziens gewoon delen van IndonesiŽ, die een prima begin vormen om kennis te maken met het land en die wel bepaalde voorzieningen bieden die in andere gebieden niet makkelijk te vinden zijn. Maar ik begrijp dat mensen die om die redenen voor Bali, Java of Lombok kiezen maar beter thuis kunnen blijven....erg jammer!

On 18-03-2010 22:25 NoviKirana wrote:
Maar mensen moeten wel weten wat ze zoeken en welke consequenties dat eventueel heeft, anders kom je in bepaalde gebieden wel van een erg koude kermis thuis.

Namaste heeft niet gevraagd naar gebieden met betere voorzieningen op medisch gebied.maar nu we het daar toch over hebben; als we het hebben over tropische ziekten zoals malaria tertiana en thypus dan kun je in heel Indonesievoor een behandeling terecht en is een groot en duur ziekenhuis niet echt noodzakelijk. De mensen in Indonesie zelf wat verder weg van Java worden daar ook ziek, en behandeld. Wat wel verschil kan uitmaken is dat op Bali en in sommige ziekenhuizen op Java Engels wordt gesproken (als dat noodzakelijk is)

En ik meen zeker wat ik zeg, als de angst zo groot is (maar nogmaals daar vraagt Namaste niet naar) om ziek te worden dan kun je maar beter niet gaan. Niemand nl. die je kan beloven dat er niets gebeurd.

Het zal vooral aan het kind zelf liggen. Het ene is het andere niet.en hoe klein; er is ook een verschil tussen eentje van 3 of eentje van 6. Een kind dat van klein af aan gewend is aan reizen is wat makkelijker voorspelbaar dan een dat nog nooit ergens geweest is. En wat het reizen betreft. Er zijn inderdaad lange ritten bij zoals op zuid Sulawesi maar deze kunnen ook gehalveerd worden (Pare2). Verder hangt het er maar van af hoe je op Java zou rondreizen. Van Bali naar Jakarta vliegen, en dan vliegen op Yogya en vandaag vliegen op Surabaya heet ook rondreizen. Als rondreizen op een eiland met vervoer over de weg bedoeld wordt dan zijn er diverse mogelijkheden met divers comfort.
Ik kom op mijn reizen genoeg mensen tegen die met (kleine) kinderen rondreizen en lang niet altijd in voor de hand liggende gebieden.

Mbt de keuze van de eilanden. Ik ben blij dat er af en toe mensen zijn die juist bewust niet voor Java kiezen. Java, Bali (en Lombok) is natuurlijk ook het echte Indonesie maar, DAARNAAST zijn er nog vele, vele mogelijkheden. Het ligt er maar aan wat iemand zoekt. Voor bountystranden bv moet je nu eenmaal niet of Java of Bali zijn. Maar of het nu Sumatera, Kalimantan, Sulawesi, Maluku of Nusa Tenggara worden (en dan nog op die eilanden grote verschillen) ze hebben allemaal hun eigen unieke cultuur en natuur. Echter als het verblijf niet meer dan een maand is en Bali zit er al en is het uitgangspunt in en de keuze voor Java en Lombok valt af dan is op redelijke vliegafstand Zuid Sulawesi of Flores een goede keuze en zou ik voor de laatste gaan omdat er net wat meer variatie in zit.
En waarom zouden eilanden zoals Java en Lombok een kennismaking met Indonesie moeten zijn. Dat kan toch goed op andere eilanden die niet meer maar toch ook zeker niet minder belangrijk zijn.

namaste
User
spacer line

Bedankt voor de reacties tot nu toe. De meningen zijn verschillend, maar dat maakt het voor mij natuurlijk boeiend.

Even wat antwoorden: we hebben gewoon een retourvlucht Bali geboekt (19 dagen, dus 16 volledige dagen ter plaatse). Kindje is 2 jaar, dus nog een kleintje, gelukkig wel eentje dat niet veel regelmaat nodig heeft en met al reiservaring.
We hebben nog geen overnachtingen geboekt en wilden eigenlijk sowieso enkel iets voor de eerste dag(en) boeken en verder gewoon ter plaatse regelen. We hoeven helemaal geen luxe, dus als we ter plaatse iets zien dat schoon is, is het prima voor ons.

We wilden dus geen echte rondreis, omdat dat toch iets moeilijker is met een kind. Vandaar dat we dachten om eerst Bali te doen en bv. 2 of 3 verschillende overnachtingsplaatsen (bv. 8-10 dagen Bali), dan een vlucht naar ??? voor de overige dagen. Maar zoals ik hierboven al schreef, er zijn nog geen overnachtingen geboekt, dus deze plannen kunnen we nog wijzigen.

Ik ben bang dat ik Bali te toeristisch ga vinden en wilde het daarom graag combineren met iets minder toeristisch.

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

Als je niet van het toeristische houdt, dan heb ik goed nieuws voor je. Bali is een divers eiland met vooral in het zuiden aardig wat toerisme (met name Kuta, Seminyak, etc). In het binnenland is Ubud de toeristische trekpleister, maar ademt m.i. een veel prettiger sfeer uit dan Kuta. Het ligt prachtig in de natuur en van daaruit zijn vele uitstapjes te maken. In het noorden heb je Lovina, waar je wat meer rust hebt, alleen wel uitkijken want vooral in het noorden is de zee het gevaarlijkst - wel even op letten met de kleine dus!
Verder zou ik een ieder aanraden om er in elk geval wat nachtjes in Yogyakarta en Kalibaru door te brengen op Java, maar als Java niet op je lijstje staat, dan is Flores wellicht een andere optie. Flores staat ook nog op ons lijstje en hopelijk krijgen we de kans er eind van dit jaar ook eens heen te gaan.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-03-2010 09:02 monyet wrote:
... Flores staat ook nog op ons lijstje en hopelijk krijgen we de kans er eind van dit jaar ook eens heen te gaan.
Emoticon: Smile

mvisscher
User
spacer line

Namaste,

Wat betreft je keuze ; die moet je natuurlijk zelf bepalen.

De manier waarop is alvast prima, 2 of 3 overnachtingen in 10 dagen.
Wij reizen al jaren met ons zoontje rond en doen het ook altijd op die manier.
Wij zoeken altijd plekken uit waar veel te doen/zien is en blijven daar dan minimaal 4 nachten. Dit om de rust er in te houden voor ons kind. Op een reisdag proberen wij ook altijd maximaal 5 uurtjes te reizen.
Als je dat ongeveer aanhoud komt het allemaal prima in orde hoor.

Wat betreft Bali kun je natuurlijk de meest toeristische gebieden vermijden.
Kijk eens in het Noorden bij Lovina ( niet te toeristisch maar wel een beetje reuring) of ga naar de Oostkust bij Amed.
Net buiten Ubud zit je ook prima, kun je mooi wandelen/fietsen ( ja ook met kinderzitjes) en als je de drukte wilt ga je Ubud in. ( wel druk, maar totaal anders dan Kuta/het zuiden)

joost
User
spacer line

Namaste,

Ik zou kiezen voor de optie van mvisscher. Het is jullie eerste keer. Reizen in de Indonesie is vermoeiend zeker met een kleine.
Mijn kleinkinderen 12 en 10 balen van auto rijden, zeker op Java.
Zoals Annemieke zegt Sulawesi of Floris is zeker prachtig doch het is van Makassar naar Rantepao een hele dag in de bus cq auto die continu bochten moet nemen. Kost dus een aantal dagen reizxen van de 16 die je hebt.
Wil je toch wat anders steek dan vanuit Lovina een paar dagen over naar Java.
Blijf in het oostelijk deel. Genoeg te zien
Of vlieg een paar dagen naar Sumba. Totaal anders doch lees je eerst goed in.
Succes en Groet
Joost

jeronimo
User
spacer line

Hey,

Wij (met 4, waarvan 2 jongens van 14 en 16) zouden in juli naatr Bali gaan, en vandaar graag een ander eiland opzoeken. Liefst met een hoog 'Bounty' gehalte (witte stranden, weinig volk, mooi koraal...) De accomodatie mag dan gerust wat basic zijn. Onze tijd is wel beperkt, meer dan een week hebben we niet.

Ik kom in de eerste plaats uit op de Molukken, maar wij gaan in juli, en het is dan regenseizoen.

Verder viel m'n oog op Flores/Labuan Bajo. Hoe ver/duur is het dara om op een bountystrand te geraken?
Ook aan Sambu hebben we gedacht, maar daar is nauwelijks info over te vinden.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hoog Bountygehalte idd op de eilanden voor de kust van Labuan Bajo. Echter weinig met accomodatie buiten Seraya, Kenawa en een eiland waarvan ik even de naam niet weet met heel dure accomodatie. Er is echter verder niets behalve een restaurant geannexeerd aan het hotel. Labuan Bajo zelf is niet echt van het model Bounty.
En pulau Sambu, bedoel je ten zuiden van Singapore????

Wat betreft Maluku. Ik ben er nu in verschillende maanden geweest maar ik juist in januari destijds in Tual (pulau Kei) veel regen gehad. Volgens is het regenseizoen in onze zomer in Maluku voornamelijk in het noorden (noord van Ambon). Om die reden zou je voor pulau kei kunnen kiezen (aanvlieghaven Tual/langgur). Ook hier Bountystrand (pasir panjang) maar vrijwel geen faciliteiten. ik zou naar LB gaan met trips naar de eilanden voor de kust en voor de jongens is het leuk om de Komodo's te zien, een sowieso schitterende boottocht waarbij je ook langs kleine eilanden en atollen vaart. En duiken, snorkelen en koraal te over. een dag een boot huren zal nu rond Rp 500.000 tot Rp 600.000 zijn. overnachten op zo'n boot kan ook. De accomodaties zijn zowel in LB, als de eilanden (behalve dat ene land waar het takkeduur is) van het model simpel met koud water. maar als dit is wat je zoekt zul je er geen spijt van krijgen.
Weet je wat het leuke is aan Indonesie; op de mooiste plekken komt (bijna) niemand. Doe er je voordeel mee.

gr
Anne Mieke

jeronimo
User
spacer line

Oeps ik bedoelde sumba ipv sambu.

Op Flores lijkt 'golo hilltop' hotel stevige aanrader. Ik neem aan dat je vandaar makkelijk die boot kan huren. Dat is dan ongeveer 50 eur per dag voor de boot? Valt nogal mee. Hoe ver is het varen naar die stranden.

Over Sumba vind ik weinig. Ik las wel ergens dat er mogelijkheden zijn om te surfen? Dat betekent toch dat er wat toerisme is?

Pascal.F
User
spacer line

Jeronimo,
Op aanraden van Anne Mieke heb ik West Flores gedaan vorig jaar.
2 dagen met de boot Komodo en Rinca en dan naar Seraya en Kenawa voor te snorkelen vanaf het strand.
Slapen op het dek van de boot en het lekker eten wordt voor je klaargemaakt.
Drank kan je meenemen vanuit JB in een grote koelbox die aanwezig is op de boot ( wel ijs kopen natuurlijk )
Ik zou direct voor 2 dagen gaan omdat het toch een 2- 3 tal uren varen is naar Rinca en je dan s'avonds de zonsondergang hebt in ŤŤn of andere baai. Emoticon: Nice
Voor boot verhuur gewoon op de kade lopen, vragen van aan boord te gaan en de prijs afspreken en goede afspraken maken.Zo weet je met wat een schuit je vertrekt.
Gewoon schitterend Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!
Ikzelf heb geslapen in 'golo hilltop' hotel en ook in hotel Pelangi aan het voetbalveld in JB.
Pelangi heeft 4 nieuwe kamers met AC en we betaalde ongever 350000rp.

Zeker doen !!! Ik wil volgend jaar terug.
Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-07-2010 17:27 jeronimo wrote:
Oeps ik bedoelde sumba ipv sambu.

Op Flores lijkt 'golo hilltop' hotel stevige aanrader. Ik neem aan dat je vandaar makkelijk die boot kan huren. Dat is dan ongeveer 50 eur per dag voor de boot? Valt nogal mee. Hoe ver is het varen naar die stranden.

Over Sumba vind ik weinig. Ik las wel ergens dat er mogelijkheden zijn om te surfen? Dat betekent toch dat er wat toerisme is?
Yep Sumba is idd iets anders. Nog veel minder toeristisch dan Flores (maar komt nog niet in de buurt van Bali of Lombok) Op Sumba zeker ook prachtige stranden (van het model wit, leeg en Bounty) maar met twee kinderen van die leeftijd zou ik dan toch Flores kiezen met een combi om de varanen te zien. Ook als jullie wat meer van Flores willen zien zijn er meer dan genoeg mogelijkheden. Ondanks dat er mogelijkheden zijn om te surfen is ook dit totaal niet vergelijkbaar met Bali of wat dan ook ter wereld. Het is low key en het surfen is allemaal niet echt in de buurt van een luchthaven. Ik ben persoonlijk niet kapot van het Golo Top Hotel. Een boot huren kun je overal zelfs op meer plekken in de hoofdstraat dan alleen het Golo Top Hotel. Het Golo Top Hotel vraag nogal een de hoofdprijs (en die is doorgaans meer dan ik hier nu vertel) Hoever alles varen is ligt aan waar je heen wilt. LB Rinca is ongeveer 2 tot 2,5 uur varen. Je vaart in een uur naar bv Seraya.
Nog een andere tip, overal waarvan je weinig leest over Indonesie is meestal de moeite dubbel en dwars waard.

jeronimo
User
spacer line

Bedankt voor de tips Emoticon: Bye bye Flores dus.
Dit lezend begin je te twijfelen of Bali nog de moeite is. Hoewel, Menganjan schijnt ook zeer rustig en mooi te zijn. Is dat te vergelijken met Flores-stranden?

Pascal, wat bedoel je met JB (ben geen kenner hť)?

Anne mieke, enig idee hoevel ik moet rekenen voor die varanen-combi? Ik las ergens 170 eur, voor 4 wordt dat 640 eur, dat is dan wel veel geld. Of is dat per boot?
De huur voor de boot die jij beschijft, 600.000 roepie, dat is gewoon per dag, en dan hebben we onze 'prive-boot'? Dan kunnen we met ons viertjes naar een onbewoond eiland? Of zie ik dat verkeerd?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-07-2010 21:41 jeronimo wrote:

De huur voor de boot die jij beschijft, 600.000 roepie, dat is gewoon per dag, en dan hebben we onze 'prive-boot'? Dan kunnen we met ons viertjes naar een onbewoond eiland? Of zie ik dat verkeerd?

Nee dat zie je niet verkeerd behalve dat het Rupiah is. Roepies is voor een ander land! Zo,n boot huur per dag en je kunt gaan waar je wilt. Onbewoonde eilanden zat in de buurt van LB. De huisjes op Seraya zijn te boeken via het Gardena hotel in LB en ik moet zeggen het heeft wel wat om een dag of wat verstoken te zijn van de buitenwereld.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,000,674 topic views - 234,994 posts - 13,697 topics - 25,725 members - last post @ 18-11-2019 04:56 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,823,141 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com