indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

elsbeth
User
spacer line

Nou, dat valt wel mee hoor. Ik denk dat anderen het land veel beter kennen, d.w.z. er veel vaker geweest zijn. Maar ik probeer wel te begrjpen hoe het kan dat mensen het land zo verschillend ervaren. En met een portie gezond inlevingsvermogen kom je dan tot bovenstaande uitspraken.

Merapi/Wilma, als je al zoveel jaren naar Indonesie wilt gaan, maar je gaat steeds maar niet, dan is er iets wat jou aldoor belemmert om erheen te gaan.
Wil je wel echt of denk je vooral dat je het wilt? Je HOEFT niet, laat je niks aanpraten.
Als echt wilt, koop dan morgen de tickets, nodig je dochter uit om mee te gaan en maak er iets moois van. EAT YOUR PIE BEFORE YOU DIE. Ik heb het al eens eerder gezegd en ook kom ik weer met mijn Wim Sonneveld liedje: "Water bij de wijn".
Veel succes, groet Elsbeth

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 15-03-2010 00:01 merapi wrote:
  • wie herkent dit:": geen problemen, maar toch soms depri.

• Natuurlijk probeer ik mij over dat geklaag heen te zetten, maar het is iets wat ik nooit mee heb gemaakt; zit doorgaans sterk in mn vel en ben sociaal en open.

• dodol durian op recept Emoticon: Confused of met j/u 'ketoprah lover' op vakantie naar 'INDOSnesos' ...... Emoticon: Confused

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

monyet
    User
    User icon of monyet
    spacer line

Sommige mensen willen heel graag maar hebben er niet de financiŽle middelen voor, kunnen niet lang genoeg vakantie krijgen, of zitten met een scheiding waardoor je het kind mogelijk niet mee kunt nemen, kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand de dromen niet laat uitkomen. Maar als er geen van zulke redenen een rol spelen, dan is het gewoon een kwestie van doen.

From Dayeuhkolot with love

elsbeth
    User
    spacer line

Natuurlijk, Monyet, begrijp ik dat aan de voorwaarden tijd, geld en gezondheid voldaan moet zijn voor je een ticket koopt naar Indonesie.
    Maar ik denk dat je in andere gevallen, zoals m.i. hier in dit topic, op een gegeven moment jezelf (als je tenminste ECHT wil) een beetje onder druk moet zetten door i.i.g. een ticket te kopen, waardoor de kans iets minder groot wordt dat er weer iets op je pad komt waardoor het ook dit jaar niet doorgaat.
    Dat is een beetje de essentie van dat liedje van Wim Sonneveld: "Piet" heeft zijn levenlang al eens naar de golf van Mexixo willen gaan, maar "Ans" (zijn verloofde) vindt het maar niks: te ver, Lochem is toch ook leuk etc. Later zijn het de kinderen, later weer iets anders. In het bejaardenhuis tenslotte verzucht hij dat hij altijd eens naar de Golf van Mexico had willen gaan. En Ans (NB) zegt: "als je fut gehad had, dan had je het ook wel gedaan"". Snoeihard, maar de spijker op zijn kop.
    Maar het blijft leuker om het liedje even te zien/luisteren: "Water bij de wijn".

monyet
    User
    User icon of monyet
    spacer line

Precies, elsbeth. Zo denk ik er al een aantal jaar over om ondernemer te worden, maar tot nog toe alleen maar aan gedacht. En met alleen denken schiet je niks op, dus uiteindelijk moet je je 'safe zone' verlaten en gewoon aanpakken die hap.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Ja lieve sobats, ik kan Ike niet voortdurend op blijven vangen met die trauma"s, heb de Bersiap tijd natuurlijk niet meegemaakt.
    Klopt Yoke, hij blijft zn angsten koesteren, maar doet er niets zelf aan.
    Om Senior, met Ike zit er niet in,echt niet, zelfs niet met mijn voorstel het graf van zijn vader te bezoeken. te Bandung.
    Oh Annemiek, ik kreeg een mailtje van Heleen Wouda, over de kinderkleertjes, heb 3 tassen staan.
    Ik zal contact met haar opnemen.
    Hartelijke groet Merapi/Wilma

bambang
    User
    spacer line

Wanneer iemand een trauma oploopt, bijv. marteling in een oorlog, is het bijna niet te genezen. Hoe ouder je wordt, hoe meer je de controle verliest. Psychotherapie of zware medicijnen helpen niet. Als je een trauma hebt, betekent dit niet dat je je angsten koestert. Het is een verkeerde opvatting van een trauma. Je kunt je angsten niet onder controle houden; vanaf het moment dat je je trauma hebt opgelopen. Je lijdt bijv. aan woedeaanvallen, irritatie. Het is de trauma die spreekt, niet de persoon. Je bent van je trauma verlost, als je heen gaat.

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

On 20-03-2010 19:27 merapi wrote:
    Oh Annemiek, ik kreeg een mailtje van Heleen Wouda, over de kinderkleertjes, heb 3 tassen staan.
    Ik zal contact met haar opnemen.
    Dan komen ze wel goed terecht. Ik zit zelf meestal aan mijn max qua bagage door de oleh2 Emoticon: Smile .... en je woont een beetje ver weg maar wie weet in de (nabije) toekomst....

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

monyet
    User
    User icon of monyet
    spacer line

On 20-03-2010 19:37 bambang wrote:
    Wanneer iemand een trauma oploopt, bijv. marteling in een oorlog, is het bijna niet te genezen. Hoe ouder je wordt, hoe meer je de controle verliest. Psychotherapie of zware medicijnen helpen niet. Als je een trauma hebt, betekent dit niet dat je je angsten koestert. Het is een verkeerde opvatting van een trauma. Je kunt je angsten niet onder controle houden; vanaf het moment dat je je trauma hebt opgelopen. Je lijdt bijv. aan woedeaanvallen, irritatie. Het is de trauma die spreekt, niet de persoon. Je bent van je trauma verlost, als je heen gaat.

Bekend verhaal. Mijn vrouw en ik gingen in 2008 trouwen in Bandung en bepaalde van mijn familieleden wilden niet mee vanwege hetzelfde trauma. Ik kan er moeilijk over oordelen omdat ik pas geboren ben 21 jaar nadat mijn familie IndiŽ verliet. wat ik wel weet is dat angsten groter worden als je ervoor vlucht en verdwijnen als je ze confronteert. Dat weet ik uit eigen ervaring. Maar een trauma is geen angst. Een trauma zit veel dieper dan een angst.

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Je bent van je trauma verlost, als je heen gaat.

Dan zal dat het zijn waardoor mijn man geen last meer heeft van trauma's opgelopen in de bersiaptijd, heeft mensen vermoord zien worden en heeft zelf moeten vluchten ettelijke keren, een vader in het kamp en ga maar door. Hier in huis kan er over gepraat worden en luisteren is het belangrijkste, zonder commentaar te leveren overigens. Ik vind het wel belangrijk om te luisteren als er weer een nieuw feit of verhaal boven tafel komt en dan niet te zeggen, iets in de trant van, zullen we vanavond er eens rustig over praten schat, dan is het "moeten" praten en dan lukt het niet meer.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

elsbeth
    User
    spacer line

Het is natuurlijk verschrikkelijk lastig in te schatten op welke wijze mensen trauma's verwerken of kunnen verwerken. Zeker als je de persoon (en de partner) in kwestie alleen van een forum kent. Het lijkt me ook heel erg moeilijk met zo iemand om te gaan. Vanaf de zijlijn kun je makkelijk roepen: doe het zus, doe het zo, maar hoe je er zelf op zou reageren weet je niet. Ik wil ook geen oordeel vellen over het al dan niet koesteren van angsten. Ik meen alleen wel te kunnen zien wat dit met Merapi doet: continue vermoeidheid, gedeprimeerdheid, het gevoel nooit genoeg te kunnen doen voor haar partner, alles gericht op de partner. Helemaal los van de rol van haar partner denk ik dat Merapi ook aan zichzelf moet denken en raad ik haar sterk aan met een andere vriend/vriendin of dochter eens naar Indonesie te gaan. Echt Merapi, ik gun het je van harte. Kies ook eens voor jezelf.

4yoke4
    User
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Natuurlijk Elsbeth, zoiets is moeilijk in te schatten maar dit suddert maar door, hij kan niet verwerken wat er gebeurd is en Wilma kan hem niet helpen, misschien wil hij zelfs niet geholpen worden, maar dat is gokken van mij. Belangrijk is dat Wilma eens aan zichzelf moet denken en er niet down of depri van wordt. Gewoon eens gaan, met dochter of een vriendin en kijken hoe het in Indonesie is, het zal heel anders zijn dan het beeld wat Wilma voor ogen heeft, alleen al daarom zou ze gewoon heen moeten gaan.Misschien dat ze dan beter tot hem door kan dringen of dat hij wel gaat praten. We proberen allemaal iets aan te dragen om haar/hun te helpen maar uiteindelijk zullen ze hetzelf/samen op moeten lossen.

Ik hoor na 50 jaar ook nog steeds weer flarden van "belevenissen" die boven komen drijven, maar omdat we samen plaatsen met "boze" herinneringen opgezocht hebben, de plaats waar het kamp was bijvoorbeeld, samen met de kinderen en kleinkinderen, kan er beter over gepraat worden ook naar de kleinkinderen toe, die dingen gaan vragen en die gemakkelijker beantwoord worden aan hun dan aan een volwassene. Mogelijk worden traumatische gebeurtenissen daardoor beter verwerkt.

Maar goed het zal voor ieder anders zijn.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Het is jammer dat men in een slachtofferrol gaat zitten.
    Want wij de nageslacht, en allen die hiernakommelingen zijn gebaad, met een geschiedenis die niet geschreven wordt door mensen met een hogere equ, want die maken er een spannende romans van.
    Neen mensen die het werkelijk het meegemaakt hebben, die zouden meer uit hun com-com moeten komen.
    U ziet hoe het nu werkt met misbruik van de Rooms-katholieke kerk.
    Neen het is jammer dat men in stilzwijgen alles mee neemt het graf in.
    Ik heb veel respect voor diegene, die het in scholen, en het overal vertellen, wat ze hebben meegemaakt.
    Daar heeft de jeugd van tegenwoordig meer aan dan wat ze lezen in boeken.
    Boeken zijn om verkocht te worden, en daarmee veel geld mee te verdienen.
    Mijn broer heeft ook veel geschiedenis het graf meegenomen.
    Jammer,want zoals ben ik, wel eens zijn sporen aan het zoeken geweest, in Bandung en Lembang.
    Daar heb ik, mensen ontmoet, die mijn broer nog heeft gekend, en zijn hele familie daar.
    Toen ik daar zat, en er kwamen toen oudere, in die tijd, daar ook waren langs komen lopen, toen riep mijn gastheer ken je deze man nog, wijzend naar mij.
    ďJaĒ en riep toen ďSuhermanĒ, dat was de naam die hij in IndonesiŽ droeg.
    Ik leek op hem, in die tijd dat hij daar was, want we verschillen 20 jaar met elkaar.
    Was een leuke ontmoeting geworden.
    Helaas kon ik het mijn broer het niet navertellen, hij was toen al overleden ,
    op een leeftijd van 73 jaar. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Emoticon: So funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

On 18-03-2010 21:45 monyet wrote:
    Absurd toch eigenlijk hoe veel Nederlanders geen enkel gevoel voor hun eigen land hebben. Als je in landen als ItaliŽ of Griekenland komt, zelfs in BelgiŽ, zie je veel meer trots op de nationale cultuur. Ik ben half Indisch, getrouwd met een Indonesische, maar hou van allebei de landen. Nederland is een prachtland en veel dingen zijn hier nog altijd beter geregeld dan in welk ander land dan ook. Als ik in IndonesiŽ ben mis ik Nederland en andersom net zo hard. Maar wees toch ook eens een beetje trots op Nederland, er zijn zoveel dingen goed hier...

Mmmmmmh, laat me raden: je stemt zeker "Trots op Nederland" of op de PVV van Geert Wilders?

If you have nothing to loose, you can risk everything

monyet
    User
    User icon of monyet
    spacer line

On 21-03-2010 11:19 Amed East Bali wrote:

[quote removed]

Mmmmmmh, laat me raden: je stemt zeker "Trots op Nederland" of op de PVV van Geert Wilders?

Jammer dat je die link legt. Nederland is gewoon een land van klagers en we vergeten wel eens in te zien hoeveel dingen hier goed geregeld zijn.

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

On 21-03-2010 12:34 monyet wrote: Nederland is gewoon een land van klagers

Yep. En het tegenstrijdige is dan weer dat Nederlanders erg hoog scoren op de lijsten van tevreden mensen.
    Een van de voordelen van in een ander land wonen, is dat je er lekker niet verantwoordelijk voor bent. Wat er ook fout of goed gaat in IndonesiŽ, ik heb er part noch deel aan.

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Precies Yoke; je slaat de spijker op zn kop: hij wil zich niet laten helpen en het is een periode van verdriet waar ik niet bij kom, hoe graag ik hem zou willen helpen...
    Een en ander uit zich in hoge bloeddruk en slaapstoornissen en absoluut soms afgesloten zijn.
    Hij is dus alleen naar Bronbeek gegaan mbt de lezing over de Bersiap.
    Ik ga inderdaad nu eens aan mij zelf denken!
    Het blijft moeilijk: ik kan een lieve vriend niet zien huilen........
    Liefs Wilma

monyet
    User
    User icon of monyet
    spacer line

On 21-03-2010 16:19 merapi wrote:
    Precies Yoke; je slaat de spijker op zn kop: hij wil zich niet laten helpen en het is een periode van verdriet waar ik niet bij kom, hoe graag ik hem zou willen helpen...
    Een en ander uit zich in hoge bloeddruk en slaapstoornissen en absoluut soms afgesloten zijn.
    Hij is dus alleen naar Bronbeek gegaan mbt de lezing over de Bersiap.
    Ik ga inderdaad nu eens aan mij zelf denken!
    Het blijft moeilijk: ik kan een lieve vriend niet zien huilen........
    Liefs Wilma

Merapi, het is wel belangrijk om met dat soort zaken af te rekenen want het kan zich ook vaak uiten in gezondheidsproblemen. Al begrijp ik dat sommige mensen moeilijk te helpen zijn, zelfde met enkele van mijn familieleden. Ze willen er gewoon niet meer over praten en je kunt ze moeilijk dwingen. Sterkte in elk geval.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

69,627,792 topic views - 231,143 posts - 13,664 topics - 20,873 members - last post @ 23-03-2019 07:19 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

115,617,658 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com