indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > In het nieuws > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Beste forumleden,

Ik ben afgelopen week geinterviewd door Bari Muchtar van de Wereldomroep. En dit is het resultaat

http://www.rnw.nl/bahasa-indon(...)-penggemar-indonesia

De niet Indonesischsprekenden/begrijpenden moeten er maar even Babelfish of een Google translator op loslaten. Er zitten een paar schoonheidheidsfoutjes in mbt feiten maar de samenvatting klopt wel.
Het interview is per telefoon en geheel in het Indonesisch afgenomen, de foto is genomen op Sumba (toen ik malaria had....)

en dit is de voorpagina (sta ik zomaar tussen Obama en Hans van Mierlo in....)
http://www.rnw.nl/bahasa-indonesia

gr
Anne Mieke

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Leuk Anne Mieke! Het Indonesisch-talige subforum is inmiddels dicht, maar dat mag de pret verder niet drukken. Emoticon: Puh!

barubagus
User
spacer line

leuk interview. Er stond in dat je als secetaresse werkt en geen druppel Ind. bloed had.
Jammer dat veel mensen het niet kunnen lezen, want die vertaal programma's zijn (nog) niet zo goed.

spacer line  

Er zitten een paar schoonheidheidsfoutjes in mbt feiten maar de samenvatting klopt wel.

Wat voor schoonheidsfoutjes zijn dat, Anne Mieke? Wil je dat als commentaar schrijven onder het artikel in de www.ranesi.nl? Volgende keer wil ik graag andere mensen interviewen over "deze dunia maya" (deze virtuele wereld) of over iets anders, bijvoorbeeld over jullie passie voor of misschien kritieken op IndonesiŰ oftewel Indonesische mensen. Misschien Jeroen? Graag melden via bari.muchtarRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.rnw.nl. Je hoeft niet bang te zijn voor Tifatul Sembiring hoor. Sorry, het is een grapje

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-03-2010 01:31 Jeroen wrote:
Leuk Anne Mieke! Het Indonesisch-talige subforum is inmiddels dicht, maar dat mag de pret verder niet drukken. Emoticon: Puh!
Ja ik wist dat het dicht was natuurlijk, ben dat gewoon vergeten te zeggen Emoticon: Blush . Heb nog wel uitgelegd dat de meeste mensen toch bereikt worden met Nederlands (en Engels).
Misschien kan dat in de toekomst toch wel weer Jeroen. Sommige dingen zijn gewoon een kwestie van het juiste bereik en timing. Ik heb het wel jammer gevonden. Misschien hadden we er eerst veel "figurant" berichten op moeten zetten zodat het al goed gevuld was.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-03-2010 01:52 barubagus wrote:
leuk interview. Er stond in dat je als secetaresse werkt en geen druppel Ind. bloed had.
Jammer dat veel mensen het niet kunnen lezen, want die vertaal programma's zijn (nog) niet zo goed.
Ja ik weet dat die vertaalprogramma's een drama zijn. af en toe krijg ik wel eens smsjes uit Indonesie in het "Google Nederlands". daar kun je behoorlijke misverstanden van krijgen..... Emoticon: Cry
Maar idd geen druppel Indonesisch bloed, hoewel het voor mij wel anders voelt.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-03-2010 05:57 barimuchtar wrote:
Er zitten een paar schoonheidheidsfoutjes in mbt feiten maar de samenvatting klopt wel.

Wat voor schoonheidsfoutjes zijn dat, Anne Mieke? Wil je dat als commentaar schrijven onder het artikel in de www.ranesi.nl?
Nee hoor dat commentaar hoeft niet. Zoals gezegd schoonheidsfoutjes en niet meer dan dat. Ik ben al een tijd managementassistent, geen secretaresse meer (maar wel uit de serie als het beestje maar een naam heeft)
Er staat in dat ik bijna 20 jaar in Indonesie kom maar ik heb gezegd dat ik er bijna 23 jaar kom (hey, het zijn wel tropenjaar hoor....) Ook voor de oplettende forumganger hier.
En bagpakkers moet zijn backpackers

Ik zeg er meteen bij dat ik erg kritisch ben. Ik heb in het verleden ook wel eea voor mijn werk geschreven en heb natuurlijk elke dag met facts&figures en taal te maken.

Ik ben ooit eens uitgenodigd voor een artikel in een van onze landelijke nieuwskranten (ons=ProRail) voor een bijdrage de mens achter de ProRailer. Het artikel heette : Malaria en palmbomen. De titel heette zo omdat ik al sinds jaar en dag naar landen ga waar die twee zaken voorkomen (!) Nadat het artikel drie keer was aangepast hebben ze het me zelf maar laten schrijven Emoticon: Wink

Ik vond het leuk om te doen en het is graag gedaan. Als er ooit een speciaal reisdeel in serie komt (dus waarin alle eilanden in worden behandeld) dan houd ik me aanbevolen.

gr
AM

spacer line  

On 13-03-2010 06:41 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Ja ik wist dat het dicht was natuurlijk, ben dat gewoon vergeten te zeggen Emoticon: Blush . Heb nog wel uitgelegd dat de meeste mensen toch bereikt worden met Nederlands (en Engels).
.

Ik heb mijn Indonesische vrienden (Indonesiers-paspoort etc) geattendeerd van Indahnesia , de meesten vinden dat er te "veel" niet zo positieve posting werden geplaats .

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

SA, dat is niet alleen bij Indonesiers zo helaas. Maar ik vind wel dat we van het positieve uit moeten gaan toch? Ik vind het al beter dan een half jaar geleden en ik denk toch ook dat hier veel informatie op te vinden is. Negatieve zaken blijven helaas altijd langer hanger dan het positieve zaken.

spacer line  

On 13-03-2010 08:23 Anne Mieke wrote:
SA, dat is niet alleen bij Indonesiers zo helaas. Maar ik vind wel dat we van het positieve uit moeten gaan toch? Ik vind het al beter dan een half jaar geleden en ik denk toch ook dat hier veel informatie op te vinden is. Negatieve zaken blijven helaas altijd langer hanger dan het positieve zaken.

Maar dat kan een drempel zijn voor veel Indonesiers.
Ik zit hier al bijna 5 jaar rond te lummelen, OH-en etc dus ik weet hoe Indahnesia gegroeid is .Ik volg al vanaf 2003 .

Ik vind jammer dat mijn oude schoolvrienden en bekenden niet willen schrijven , want dan heb je een gevarieerde inbreng en kennis .
Van immigratie, medische wereld -bank wezen , politie , onderwijs, justitie etc .
Mss kunnen / willen ze niet doen om zich zelf niet te compromiteren.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 13-03-2010 05:57 barimuchtar wrote:

Wat voor schoonheidsfoutjes zijn dat, Anne Mieke? Wil je dat als commentaar schrijven onder het artikel in de www.ranesi.nl? Volgende keer wil ik graag andere mensen interviewen over "deze dunia maya" (deze virtuele wereld) of over iets anders, bijvoorbeeld over jullie passie voor of misschien kritieken op Indonesi� oftewel Indonesische mensen. Misschien Jeroen? Graag melden via bari.muchtarRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.rnw.nl. Je hoeft niet bang te zijn voor Tifatul Sembiring hoor. Sorry, het is een grapje

Ikzelf ben hier nog maar enkele jaren woonachtig en werkzaam en ik heb ook lang niet de ervaring zoals enkelen hier die wel hebben. Ik ben pas in 1999 voor het eerst in Indonesie geweest.

Ben overigens niet bang voor die bal gehakt van een Titaful, misschien is dat weer een voordeel. Emoticon: Wink

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

hardstikke leuk toch?Alleen moet mijn vrouw maar vertellen war er allemaal staat,want ik lees nog geen letter Bahasa,sorry,schaam me diep. Emoticon:

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 13-03-2010 12:29 Veer01 wrote:
hardstikke leuk toch?Alleen moet mijn vrouw maar vertellen war er allemaal staat,want ik lees nog geen letter Bahasa,sorry,schaam me diep. Emoticon:

Lezen misschien wel Veer maar begrijpen is een tweede!

Ik heb het ook gelezen en alhoewel ik niet mag zeggen dat ik Bah.Ind.spreek begrijp ik de strekking van het interview wel, maar voor de zekerheid heb ik mijn echtgenoot maar even mee laten lezen.

Het staat er leuk op en reclame voor de website natuurlijk, wie weet wie hier nog meer mee gaan lezen.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

elsbeth
User
spacer line

Leuk Anne Mieke, tot mijn verbazing ben ik er heel aardig doorheen gekomen. Leuk dat je dit gedaan hebt. Ik merk wel dat voor bahasa Indonesia geldt dat praten op straat een stuk makkelijker is dan het lezen van een krant/artikel/boek en het beluisteren van een officiele toespraak.
Misschien een aanmoediging voor toeristen om zich toch eens te verdiepen in de spreektaal.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

. Ik merk wel dat voor bahasa Indonesia geldt dat praten op straat een stuk makkelijker is dan het lezen van een krant/artikel/boek en het beluisteren van een officiele toespraak.

Op straat heb je eigenlijk alleen maar een aantal woorden nodig om je verstaanbaar te maken of om te begrijpen wat de spreker zegt.
Het luisteren naar een toespraak of nieuws op de radio is weer anders als geschreven nieuws lezen. Als ik het interview van Anne Mieke lees dan kan ik best begrijpen wat er staat maar als ik het op de radio gehoord zou hebben dan waarschijnlijk niet.
Ik vind eigenlijk dat je een taal pas spreekt/beheerst als je zowel het gesproken als geschreven woord goed begrijpt en ook een uitgebreid antwoord er op kan geven.

Als je vaak in Indonesia komt dan pik je al gauw zoveel van de taal op dat je er gemakkelijk mee uit de voeten kunt en men je begrijpt.
Met de ene taal gaat dat gemakkelijker dan met de andere, maar we blijven oefenen!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 13-03-2010 08:13 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Ik heb mijn Indonesische vrienden (Indonesiers-paspoort etc) geattendeerd van Indahnesia , de meesten vinden dat er te "veel" niet zo positieve posting werden geplaats .

Wat willen ze dan dat er alleen maar positieve dingen geschreven worden ?
Als ze dat willen dan moeten ze die eerst zelf maar eens melden.
U beschrijft Uzelf als "sijker" er kunnen er hier nog meer bij hoor!
Ha, ha, die Om Sid, een heel leger van "menneke pis" hier.
Overigens niet kwaad bedoelt hoor, zal het maar even zeggen voordat het gesijk begint! Emoticon: Wink

spacer line  

On 14-03-2010 14:21 4yoke4 wrote:

[quote removed]

Wat willen ze dan dat er alleen maar positieve dingen geschreven worden ?
Als ze dat willen dan moeten ze die eerst zelf maar eens melden.

Het gaat om de evenwicht , de inhoud en de manier waarop men elkaar aanspreken. .
Op sommige topics gaat het vaak alleen om kritiek die niet een opbouwende karakter heeft.
Dat zal je in de afgelopen jaren ook gemerkt hebben .

http://forum.indahnesia.com/to(...)evolking_van_azi.php
http://forum.indahnesia.com/to(...)donesie_afzeiken.php
Het zijn oude discussies , met alle generalisaties erbij.

Trouwens ik zou Anne Mieke meer als een pencinta van Indonesia zien i.p.v penggemar . Emoticon: Blush
Er is een nuance verschil die bepaalde gevolgen geeft.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-03-2010 14:54 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Er is een nuance verschil die bepaalde gevolgen geeft.
Vertel! Ben wel aan een beetje ngobrol toe (ben met mijn belasting bezig geweest en was mijn wachtwoord weer eens kwijt, tezamen met de kletterende regen is dat genoeg om depri van te worden)
Ben errug benieuwd naar die gevolgen. Emoticon: Confused

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 13-03-2010 08:13 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

• Ik heb mijn Indonesische vrienden (Indonesiers-paspoort etc) geattendeerd van Indahnesia ,

• de meesten vinden dat er te "veel" niet zo positieve posting werden geplaats Emoticon: Confused .

• atau munkin diINDOnesia mereka cuma mau dipuji kan ...... (?)
    of wil men in INDOnesia alleen dat men 'opgehemelt' wordt , vaak vindt men kritiek niet leuk ..... soms zelf 'opbouwende' ...... ambtenaren en mensen in overheidsdienst hebben daar last van ..... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

mahonie
    User
    spacer line

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, beetje onwennig nog. Weet niet zeker waar ik deze vraag moet plaatsen.

Heeft iemand ervaring met het Bethesdia Ziekenhuis in Tangerang? Ben ge´nteresseerd in m.n. de Dental Clinic.

Bij voorbaat dank.

mahonie

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,396,832 topic views - 223,896 posts - 13,518 topics - 16,740 members - last post @ 22-11-2017 19:05 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,435,379 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com