indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

in plaats van autoloze zondag ,doen we een een weekje zonder geloof,dat zou al veel beter gaan .

niet om het geloof af te kappen ,maar dan is iedereen geestelijk naakt,hetzelfde als in ID dat de kids uniformen aanmoeten dan
valt er ook niets meer op elkaar aantemerken.

VR GR ROB

like to live in ID,but it takes a while to get there

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

die uniformen zijn toch lang niet zo uniform als ze op het eerste gezicht lijken. Vaal, te groot, te klein, gewoon vies.. ect. ect.

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

is waar..maar toch gelijk..

like to live in ID,but it takes a while to get there

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

On 16-11-2004 23:22 Amadeus wrote:
Beste Diederick,

Dit is het soort moslim zoals ik het ken en voel me niet verwand met NU en muhammadiyah. Mijn islam is een echt javaanse islam, net als de islam van sunan kalijaga (toen de islam groot werd in java) Volgens mij wordt de saoudisch-arabische islam door politici misbruikt om groot te worden. Wat Nederland betreft ben ik niet zo bang dat het uit de hand gaat lopen. Mensen respecteren in het algemeen nog elkaar, tenminste dat is mijn ervaring. Wij hebben zelf uit alle geloven vrienden en hebben daar geen moeite mee.

Ik hoop dat je voorbeeld veel navolging krijgt. Of je mening over de Nederlandse situtatie juist is, valt te bezien. Ik ben daar wat pessimistischer over. Als je het niet erg vind, vertel me iets meer over je pure Javaanse moslim zijn. Waarin verschilt dat van andere versies van de islam? Ik ben daar erg benieuwd naar.

EricYen
User
spacer line

De originele prikker vertelde vanuit een geheel persoonlijke beleving over hoe het nu is om allochtoon in Nederland te zijn: erg moeilijk.

Daaroverheen de reacties van de almachtige autochtone nederlanders die het wel eens even zullen vertellen, hoe het moet in "hun" Nederland. Nog meer polariseren, precies waardoor nederland nu internationaal als zeer racistisch wordt gekenmerkt (en met reden).

Een excuus voor de gekweekte rassenhaat door de autochtone nederlanders aan het adres van de allochtone prikker had niet misstaan in plaats van die polariseringen.

U autochtone Nederlander wilt toch ook graag dat de "onschuldige" moslim een gebaar van afkeuren maakt naar uzelf over zijn "extremistische" moslimbroeders en - zusters, nietwaar?

Welnu, biedt dan ook uw excuses aan voor uw eigen autochtone racistische broeders?

Vrijheid van meningsuiting? Of bedoelt u allen vrijblijvendheid (van meningsuiting)?

Respect hoort ook thuis in een democratie: voor eenieder, ongeacht geloofsovertuiging, ras of kleur.

Integratie? Integreren van 2 partijen zijn 2 partijen die tot elkaar komen, niet eenzijdig de wil opleggen aan de ander en hem ondertussen beledigen (Theo van Gogh).

Moet ik als autochtone Nederlander trots zijn op een nederland waar men zich op de borst slaat wanneer men onder het mom van democratie eenieder die andersdenkt beledigt?

Voordat wij naar Singapore emigreerden, hebben mijn Chinees Singaporaanse vrouw en ikzelf 1 1/2 jaar het in Nederland "geprobeerd".
Na ervaringen als discriminatie bij sollicitaties, negeren bij instanties, racistische opmerkingen op straat en verdere minachting hebben wij gekozen om nederland achter te laten.

Daarom mijn medeleven met de originele prikker, hoon en walging voor die arrogante nederlanders die denken met polarisatie en "vrijheid" van meningsuiting het ideale nederland te menen moeten vertegenwoordigen.

Ik gun het jullie van harte, je blanke vrije nederland zonder criminele marokkanen en ander gespuis en met stemmingmakers als Wilders en Hirschi Ali. Sluit je grenzen maar, ik hoef er niet meer te komen.

vriendelijke groet,

Eric

Bogor
User
User icon of Bogor
spacer line

Dear All burgers Emoticon: Shiny !

Ik ben helemaal niet eens met jullie als Indonesie Islam vergelijk met Islam in Nederland Emoticon: Nooo
Indonesia islam is meer kejawen ( invloed door kultuur & gewoonte in Indonesia). Vandaar heeft Islam Indonesia meer sim sa labim gemerkt.

Nederland islam is meer richting arabian...waar hun kultuur erg strong aan de mannen Emoticon: Cry
De mannen zijn de baas Emoticon: Stupid ....jammer !

Indonesia krijgen meer and meer...arabian islam. Ik voel mee niet lekker Emoticon: Angry
Deze Islam pas niet bij Indonesie kultuur.... Emoticon: Yes!

Amadeus
User
spacer line

On 17-11-2004 18:03 diederick wrote:
[...]

Ik hoop dat je voorbeeld veel navolging krijgt. Of je mening over de Nederlandse situtatie juist is, valt te bezien. Ik ben daar wat pessimistischer over. Als je het niet erg vind, vertel me iets meer over je pure Javaanse moslim zijn. Waarin verschilt dat van andere versies van de islam? Ik ben daar erg benieuwd naar.

Bogor zij het wat eenvoudig, maar dit is wel de essentie. Veel Indonesiers zijn islam kejawen. Behalve moslim rituelen als 5 keer per dag bidden, ramadan en slachtfeest, haji enz. is ook belangrijk om net zoals in Bali een bananeblad met bloemen voor het huis en in elke hoek van de kamer te leggen, met name bij ceremonien. Dit is bedoeld om een goede ziel te krijgen. Karma is erg belangrijk, dus wie zaait zal oogsten!! Volgens klopt dit ook.

Het fundamentalistische islam afkomstig uit arabische wereld is pas na soeharto echt groot aan het worden. Soeharta was een slechte dictator, maar wat hij goed gedaan heeft is onderdrukking van fundamentalisme (weet je dat nederland in de jaren 80 asiel gegeven heeft aan een fundamentalistische indonesische moslim!!) Ze maken misbruik van de armoede en ontwetendheid van de Indonesiers. Onderdrukking van het fundamentalisme zou daar veel meer moeten gebeuren Het is een groot gevaar!! (daarnaast is armoede bestrijding ook heel belangrijk en meer mogelijkheden voor educatie)

Mijn eigen ervaring in Nederland is nog niet zo slecht. Wordt niet gediscrimineerd, heb mogelijkheden om een redelijk goede baan te vinden.Ik leef in een kleine stad in het noorden van het land. Waarschijnlijk is de situatie elders (m.n. in de grote steden in het westen van het land) door teveel allochtonen minder goed.

groeten Amadeus

EdwinJ
User
spacer line

Het wordt hier in Holland alleen nog maar gekker. Er gaan binnen de regering discussies om het verbod tot godslastering in te perken: Nadat min. Donner dit verbod juist wilde aanscherpen zagen zijn collega's het liefst dit verbod helemaal verdwijnen.
Maar het blijft wel bij wet verboden om het Koningshuis te beledigen. En de vrijheid van meningsuiting dan? Is dit niet een beetje na´ef??? Sorry Jeroen, ik dreig geloof ik een beetje off-topic te gaan. Emoticon: Wink

Salam,

Edwin

EdwinJ
User
spacer line

Wel nog een toevoeging. Ik ben van mening dat de vrijheid van meningsuiting een democratisch goed is dat we moeten koesteren maar wel met de beperking dat beledigingen zoals godslastering verboden moet zijn en moet blijven. Iedereen mag zijn mening geven maar voorkomen moet worden dat mensen onnodig worden gekwetst. Blijkbaar is de regering van mening dat iedereen gekwetst mag worden behalve de Koningin en haar familie. Begrijpen jullie het nog??? Ik niet.

Edwin

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

On 18-11-2004 09:01 EricYen wrote:

Daarom mijn medeleven met de originele prikker, hoon en walging voor die arrogante nederlanders die denken met polarisatie en "vrijheid" van meningsuiting het ideale nederland te menen moeten vertegenwoordigen.

Ik gun het jullie van harte, je blanke vrije nederland zonder criminele marokkanen en ander gespuis en met stemmingmakers als Wilders en Hirschi Ali. Sluit je grenzen maar, ik hoef er niet meer te komen.

vriendelijke groet,

Eric

Beste Eric,

Ik heb je verhaal een paar keer herlezen, omdat ik een aantal zaken niet met elkaar kon rijmen. Misschien is het beter om eerst een paar vragen te stellen, met impliciet ook wel een paar opmerkingen.
Je stelt dat je gekozen hebt om in Singapore te wonen, en hebt het dan over democratie en vrijheid van meningsuiting - iets wat daar toch in deze prachtig aangeharkte en strikt gereerde stadstaat toch zeer beperkt aanwezig is (ben het trouwens geheel eens met de hoge boetes die er staan op het wegwerpen van kauwgum?).
Denk je dat racisme alleen een Nederlands of Europees fenomeen is, of ben je ook bekend met o.a. de Chinese opinie over buitenlanders, of de Japanse?
Als het zo slecht is in Nederland voor buitenlanders waarom wonen er dan meer dan een miljoen buitenlandse mensen daar, en waarom staan dan die hooghartige autochtonen dan te dringen om te emigreren naar Canada en Nieuw-Zeeland.
Jouw opmerking over discriminatie en beledigingen op straat geloof ik, met je welnemen, absoluut niet. En zeker niet tegen Chinezen, die in Nederland toch -terecht- bekend staan als zeer hardwerkende mensen. Ik ken toch een behoorlijk aantal allochtonen (vrienden, kennissen, collega's) van diverse pluimage die nooit wat van racisme gemerkt hebben, terwijl ze al tientallen jaren in Nederland zijn. Hoe kan dat?
Ik proef uit je reactie een enorm ressentiment tegen Nederlanders. In die zin ben je juist een Nederlander uit het boekje, vreemd genoeg.
Laat ik afsluiten met mee te delen dat ik een autochtone Nederlander ben (voor wat dat waard is, er stroomt bloed van voorouders uit zo'n vier (ik geef het toe) Europese landen in me. Ben getrouwd met een buitenlandse (geef opnieuw toe wel Europees).

Bogor
User
User icon of Bogor
spacer line

Ik ben helemaal eens met diederick Emoticon: Yes!
Ik ben ook 100% buitelander ( Indonesisch) so far so good Emoticon: Yes!
Ik voel nooit van mijn collega's ( hollanders) discrimineren...!
Ik denk die mensen komt uit oost-asia & china geen enkele probleem..... Emoticon: Nooo Emoticon: Worship Emoticon: Bye bye
Ze zijn bekend hardwerken & aanpassan....niet allemaal natuurlijk
Emoticon: Frustrated !

Indonesiche mensen wonen in Nederland weinig uitkering hebben.
Ze zijn zelfde plek laatse positie uit onderzoek...
Ik mag toch trots zijn Emoticon: Worship

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Ik moet nog even Amadeus bedanken voor haar uitleg over de Javaanse versie van de islam. Ik ben wel een beetje verward, want ik nam toch altijd aan dat de NU nu bij uitstek de vertegenwoordiger was van de mix van islam en javaanse pre-islamitische tradities. En Amadeus zegt dat ze zich daar niet aan verwant voelt. Blijkbaar is hier nog een fijn onderscheid, wat ik niet helemaal begrijp. Ik hoop ook dat Indonesie haar eigen versie van de islam behoudt en zich niet teveel spiegelt aan wahabitische, salafitische en andere versies uit Saoedi-ArabiŰ. Laten we wel wezen, IndonesiŰ is in dit opzicht toch mijlenver te verkiezen boven de bekrompen en benauwde mentaliteit die heerst in het Arabische schiereiland.

Amadeus
User
spacer line

Diederick,

Het is een beetje off-topic. NU was altijd een wat strengere moslim partij tijdens Soeharto. Ze kleden zich zoals in midden oosten,( is nog veel te zien onder moslims in oost java) waren tegen b.v. sesaji (bloemen leggen op pisang blad). Na soeharto onder Gus Dur als president NU werd iets zachter van karakter. Omgekeerd mohammaddyah werd onder Amien Rais strenger (organiseerde o.a. de jihad in Ambon)

Een goed voorbeeld van architectuur islam kejawen is b.v. mesjid in Demak. Zij hebben de bouw trimurti. 3 lagen gebouw, die Brahma, Shiva en Visnu voorstellen.

groeten Amadeus

EricYen
User
spacer line

On 18-11-2004 16:06 diederick wrote:
[...]

Beste Eric,

Ik heb je verhaal een paar keer herlezen, omdat ik een aantal zaken niet met elkaar kon rijmen. Misschien is het beter om eerst een paar vragen te stellen, met impliciet ook wel een paar opmerkingen.
Je stelt dat je gekozen hebt om in Singapore te wonen, en hebt het dan over democratie en vrijheid van meningsuiting - iets wat daar toch in deze prachtig aangeharkte en strikt gereerde stadstaat toch zeer beperkt aanwezig is (ben het trouwens geheel eens met de hoge boetes die er staan op het wegwerpen van kauwgum?).
Denk je dat racisme alleen een Nederlands of Europees fenomeen is, of ben je ook bekend met o.a. de Chinese opinie over buitenlanders, of de Japanse?
Als het zo slecht is in Nederland voor buitenlanders waarom wonen er dan meer dan een miljoen buitenlandse mensen daar, en waarom staan dan die hooghartige autochtonen dan te dringen om te emigreren naar Canada en Nieuw-Zeeland.
Jouw opmerking over discriminatie en beledigingen op straat geloof ik, met je welnemen, absoluut niet. En zeker niet tegen Chinezen, die in Nederland toch -terecht- bekend staan als zeer hardwerkende mensen. Ik ken toch een behoorlijk aantal allochtonen (vrienden, kennissen, collegas) van diverse pluimage die nooit wat van racisme gemerkt hebben, terwijl ze al tientallen jaren in Nederland zijn. Hoe kan dat?
Ik proef uit je reactie een enorm ressentiment tegen Nederlanders. In die zin ben je juist een Nederlander uit het boekje, vreemd genoeg.
Laat ik afsluiten met mee te delen dat ik een autochtone Nederlander ben (voor wat dat waard is, er stroomt bloed van voorouders uit zon vier (ik geef het toe) Europese landen in me. Ben getrouwd met een buitenlandse (geef opnieuw toe wel Europees).

Hoi Diederick,

Wat aanvullingen dan:

Singapore is voor mij het levende voorbeeld van een ware multiculturele samenleving, waarin meer dan 6500 mensen per km2 van allerlei ras, kleur en religie vredig samenleven. Hoewel officieel en constitutioneel een parlementaire democratie met meerdere partijen in het parlement, kun je discussieren over de democratische waarden in Singapore, dat ben ik met je eens. (De vader des vaderlands, Lee Kwan Yew, heeft in het prille begin, toen Singapore nog relatief armoedig was gezegd: Democracy as such won't bring our people the food and houses they need).

Die kauwgum is wel een mooi voorbeeld. Hoewel in de praktijk niet zo streng als de wet doet geloven, is deze wet ingesteld om de burger te ontlasten van de rotzooi op straat. Paternalistisch zal de een zeggen, effectief zal de ander zeggen.

Mijn zegen heeft de regering hier, ik ken geen enkel ander voorbeeld van een degelijk zorgzame samenleving in combinatie met een dergelijk daadkrachtige economisch succesvolle politiek.

Racisme is in Nederland in allerlei maten en vormen aanwezig. Soms zeer brutaal, soms zeer subtiel.

We woonden in Tiel: De buren in de nieuwbouwwijk die zich verbaasden dat mijn vrouw wel een BMW reed, waar zij slechts een klein Opeltje konden rijden (letterlijk tegen mij zeggend: waar doet jouw vrouw dat toch van, die auto. Niet haar aanspreken, dat is "eng" Emoticon: Wink . Die buren, die in een nieuwjaarsreceptie in de straat in halfdronken toestand aangaven dat ze bang waren voor waardevermindering van hun huis, nu er buitenlanders woonden in de straat.
De gemeenteambtenaar, die bij het omzetten van het rijbewijs van mijn vrouw in mijn bijzijn mompelde: ach ja, iedereen krijgt tegenwoordig zo maar zijn rijbewijs, zonder dat ze in eigen land fatsoenlijk autoverkeer gewend zijn.

Bij uitgaves met haar creditcard de bank bellen, of zij toch werkelijk wel eigenaar was van die kaart.

Ja, zolang je voldoet aan het stereotype beeld van een chinese hardwerkende horecadame, dan is alles ok. Maar zodra je een levensstijl hebt die wat luxer is en dus niet zou moeten toebehoren aan "die chinezen", dan is het andere koek.

De douaneambtenaar die mijn alleenreizende vrouw bij terugkomst uit Singapore aanhoudt en het kado horloge voor mij bekijkt en tegen haar zegt: How many nights you had to work for this?

De vreemdelingendienst ambtenaar die zegt: Singapore, where the hell is that? Isn't that somewhere in China or Vietnam or so?

Op een sollicitatie bij bedrijf Pearson in utrecht, voor de functie van Marketing Director zegt de VP marketing: I am sorry, but I do not believe you would get buy in from the local staff here in our office. I am afraid they will neglect you, since you are from China and such a small person.

Niet alleen racistisch of xenofoob, maar ook typisch Nederland: Wanneer je boven het maaiveld uitsteekt, gaat je kop eraf. Chinezen horen keihard te werken in de horeca voor weinig geld, welvaart is voor de echte nederlander.

Het zal allemaal wel toeval zijn, maar voor ons voldoende toevallige redenen om nederland achter te laten.

Wat betreft het racisme in Singapore. Ik zie hier geen onverholen racisme zoals dat in Nederland (of enig ander land in Europa, maar Nederland beroept zich altijd zo trots "tolerant" te zijn, waar het absoluut niet tolerant is) aanwezig is.

Ja, als generalisatie voor wat het waard is: Chinezen hebben minder inhoudelijke omgang in hun prive leven met Indiers of Tamils, er is een haat liefde verhouding tussen Malays en Singaporanen en ieder middenklasse gezin in Singapore heeft een Indonesische of Filippijnse maid (die bij de wet goed beschermd is en door de gezinnen wordt beschouwd als volwaardig lid van de het gezin, uitzonderingen daargelaten).

Maar de regering enerzijds en de bevolking zelf ook hebben een zeer diep verankerd respect voor alle andere bevolkingsgroepen. Dat je niet prive elkaar opzoekt heeft niet zozeer te maken met racistische motieven, maar veeleer culturele aspecten, waarbij je nu eenmaal graag binnen je eigen familiekring verkeert.

Wij hebben vele moslims, malays, hindu indiers, thai, christenen en boedhisten als vrienden. Juist in deze tijd is het voor mij een verademing om de vele culturele verschillen te mogen meemaken met deze vrienden en kenissen op alle feesten die er gaande zijn: Deepavali, Hari Raya, X-mas, Chinese New Year enz.

Wat betreft de hoeveelheid Nederlanders die te dringen staan om te emigreren, ik geef ze geen ongelijk, ik ben hen voorgegaan en zou zeggen: Doen, liever nog vandaag dan morgen, verlaat het moreel en politiek zinkende schip dat nederland heet, nu het nog kan.

Wellicht geeft dit een wat gedetailleerder beeld van mijn eerdere schrijven?

groet,

Eric

ps. Overigens, wanneer worden de excuses over die aanslagen van extremistische autochtone idioten op onschuldige moslimscholen gemaakt? De originele prikker wacht er nog steeds op, vrees ik?

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beste Eric,

Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik ben nogal geschokt door je ervaringen die je zo voor de greep opnoemt. Dan kan ik zeker begrijpen dat je het land zo snel mogelijk verlaten hebt. Om dan Singapore te kiezen, dat kan ik ook nog begrijpen, al is jouw waardering voor de stadstaat niet de mijne, maar jij woont er, en ik ben er slechts een paar keer kort op bezoek geweest (15 keer een waarschuwingsbord te zien voor een gevaarlijke bocht, vind ik wel wat veel). Wel weet ik van een Chinees/Nederlandse ex-collega van mij, die er ook woont, dat buitenlandse (Nederlandse, ik geef het toe!) expats soms de vreselijkste opmerkingen maken (gezien haar Aziatische uiterlijk denken ze dat ze de taal niet verstaat).
Wat ik niet met je eens ben, is dat Nederland nou zo speciaal in het racistische zou zijn dan wat voor ander land ter wereld. Wat wel speciaal is voor Nederland is een soort politieke ethiek op hoog niveau die racisme verbiedt en voortdurend het opgeheven vingertje toont, en het gedrag of gedachten van de doorsnee-nederlander. Daarmee zijn frustraties alleen maar aangewakkerd. Blijft ook het feit dat voor alle autochtone Nederlanders hun wereld de afgelopen, zeg, 15 jaar enorm veranderd is. En in hun optiek niet altijd ten goede. Je onderschrijft dat in wezen zelf ("moreel en politiek zinkend schip") . In wezen is dat nog zorgwekkender als mensen het land verlaten om twee verschillende redenen; de ene wegens toegenomen racisme, de ander wegens de aanwezigheid van teveel buitenlanders. Blijkbaar gaat het dus van beide kanten gezien niet goed.
Over buitenlandse maids die in Singapore werken is veel te zeggen. Over de behandeling in het algemeen weet ik niet veel (ik heb er zo m'n twijfels over, maar ok). Wel weet ik dat in de meeste appartementen in Singapore de leefruimte van de maid, beperkt is tot de keuken, waar ze vaak ook moet slapen. Ik heb zelf eens in een appartementen gebouw in Colombo (Sri Lanka) gewoond en daar werd zonder enige gene, op de plattegronden een bezemkast aangegeven als slaapplek van de maid! Als men in Indonesie over de perbumtan spreekt, in het Engels, dan gebruikt men vaak, per ongeluk vast en zeker, het woord "slave". Dat is nou iets wat in Nederland beter geregeld is, want daar kun je je zelfs geen huishoudster permitteren als middle-class gezin.
Dat excuses aanbieden vind ik weer typisch Nederlands, moet ik zeggen. Als iedereen in de wereld excuses gaat aanbieden voor wat er voor slechts gebeurd, dan zijn we nog een tijdje bezig. En wat helpt het? Het zou trouwens niet de eerste keer zijn, dat een aanslag gepleegd wordt door provocateurs (de kerk die door christenen in brand wordt gestoken en vice versa).

Groet,
Diederick

Bogor
User
User icon of Bogor
spacer line

To Erik & Diederiek !

In the world bestaat niet perfect country.... Emoticon: Yes!

EricYen
User
spacer line

Hoi Diederick,

Da's wel een goede om over na te denken inderdaad... Mensen die Nederland verlaten om enerzijds de intolerantie t.o.v buitenlanders en aan de andere kant ook degenen die nederland willen verlaten omdat er teveel buitenlandse immigratie zou zijn.

Overigens, bij die laatste krijg ik meteen een wat cynisch gevoel: Je land verlaten en je in het buitenland vestigen, omdat je in eigen land teveel buitenlanders om je heen hebt...

Maar met wat nuance en de wetenschap dat mensen vaak geregeerd worden door de angst, begrijp ik de gedachtengang wel.

Nee, ik wil niet zeggen dat Nederland als enige land zeer racistisch zou zijn. Maar zoals jij ook aangeeft, Nederland heeft een "eer" hoog te houden als zijnde een natie waar door de eeuwen heen de vervolgden terecht konden en waar een ethiek van respect en tolerantie heerst. En ik besef dat onze bevindingen slechts individuele ervaringen zijn, die je niet meteen moet generaliseren (dan zou ik zelf de generalisatie gebruiken, die ik bij sommigen zo verfoei).

Misschien stoorde me het meeste nog wel die "middelmaat" gedachte, niet boven het maaiveld mogen uitsteken: Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.

Ik voel me echt niet meer thuis in dat land, ik kan me daar niet meer mee identificeren. Als ik nu gevraagd zou worden om te kiezen voor Nederlanderschap of Singapore citizenship, dan zou die keuze overduidelijk in het voordeel zijn van Singapore.

Ik besef dat ook Singapore bepaald geen heilstaat is, maar voor mij staat het wel als model voor een moderne staat van de toekomst elders in de wereld, waarin globalisering realiteit is: een mix van rassen en religies, waar men zorgzaam en respectvol samenleeft en waar problemen niet uit de weg worden gegaan, maar effectief en efficient worden aangepakt. Pragmatisch met humane waarden. Is natuurlijk ook wel wat makkelijker in een stadstaat, begrijp ik. Maar vooral de manier waarop men hier dit land bestuurt als een winstgevend bedrijf, ik heb daar respect voor en ik voel me daar prima, analaytisch gezien.

Individueel bekeken is het ook nog eens perfect gelegen als ideale lokatie voor prachtige korte trips naar de omliggende landen.

Wat die maids betreft: dat is dubbel. Ook schrik ik soms van de manier waarop ook dit erg pragmatisch wordt bekeken. Ook toen wij hier in onze condo appartment trokken, vertelde de makelaar zonder blikken of blozen: And here is the bombshelter (ruimte van 2 x 2 meter, zonder raam, slechts een ventilatiegat van 15cm doorsnede), where you can "put" the maid.

Aan de andere kant regelt de regering hier bij wet goede leefomstandigheden voor de maids uit Indonesie en de Filippijnen: minimum lonen, 2 keren per jaar een retourticket naar huis, verzekering (als werkgever ben je persoonlijk aansprakelijk voor de gezondheid van de maid, op straffe van ernstige gevangenisstraffen bij overtreding) etc.

Natuurlijk is dit, zoals zoveel hier, economisch gebaseerd: Een fulltime maid geeft een gezin de kans om zelf beiden fulltime te werken en dus meer welvaart te brengen aan de Singaporeans. daarin is men hier duidelijk: Singaporeans hebben het beste, cheap labour koop je in op tijdelijke projectbasis. 3 maanden tot hooguit 1 jaar werken als tamil hier, daarna terug naar eigen land.

het kan maar duidelijk zijn...

En ja, zoals ik al eerder aangaf, wanneer je hier aankomt, frons je wel de wenkbrauwen over de in westerse ogen paternalistische houding zoals bv. de waarschuwingsborden. Maar ook daar geldt: alles voor het welzijn van de bevolking. Wanneer statistieken aantonen dat een bepaalde plek een gevaar voor de volksgezondheid vormt, dan komt daar een waarschuwing.

Dit land wordt geregeerd door statistieken. De regering heeft uitgerekend dat er per gezin minimaal 1,86 kinderen moeten worden geboren voor een gegarandeerde economische groei van 6%. Dus wordt de bevolkingspolitiek daarop aangepast. Subsidies voor het 2e kind.

Dit land is bij uitstek een berekenende geplande economische staat, waarin vrijheid geldt voor de hardwerkende bijdragende Singaporeans.

tot zover mijn analyse van mijn homecountry Emoticon: Shiny

En Nederland? Een familiebezoek eens per jaar compleet met andijviestampot wanneer het in de winter valt.

groet vanuit een wederom zonovergoten warm Singapore,

Eric

ps. van die excuses was alleen ter bezinning voor degenen die vinden dat de moslims in Nederland zich moeten verantwoorden voor de extremistische fundamentalistische moslims van de aanslagen en terreur.

Dan ook de nederlander zich verantwoorden voor de extremistische nederlanders die nu de moskeeen in vuur zetten.

En aan Bogor: No perfect country needed, just a place where you can respect and be respected, be yourself, whatever you are, however you look, smell or believe.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,169,969 topic views - 233,612 posts - 13,687 topics - 24,375 members - last post @ 15-09-2019 20:17 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,244,740 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com