indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Indonesië op z'n Nederlands > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Cococo
User
spacer line

We zijn op zoek naar een mooie meisjesnaam. Mijn moeder is Indonesisch. En ik zag ergens de naam Meiti staan. Soms ook Meitie geschreven. Ik vroeg me af of iemand weet wat deze naam betekent. Ik hoor het heel graag!
Groetjes!

stphn
User
spacer line

Meisje?

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Wij kennen twee Meiti's. Beiden zijn Indo vrouwen. Zelf zeggen ze dat het een verbastering is van meidje, dus meisje.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Wimroma
User
spacer line

Een nicht van mijn vrouw in Jakarta heet Meiti.
Is haar echte naam, geen verbastering of bijnaam.
Groet,
Wim.

spacer line  

On 05-03-2010 09:11 BintangJan wrote:
Wij kennen twee Meiti's. Beiden zijn Indo vrouwen . Zelf zeggen ze dat het een verbastering is van meidje, dus meisje.

Das kloft .
Froeher gebruiken die oude Indo/Indische mensen de naam Meiti .
Ik ken een paar Nederlandse meisjes met die naam , wel hebben ze gewoond in Indonesia.

Maar het kan ook een samengestelde naam zijn van bijvoorbeeld Chinese vrouwen.
Mei + Ti , aanvulling Ti omdat veel Indonesische namen met een Ti eindigen.

bisa dicek of makemyday .

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Meity is gewoon een naam; één van mijn zussen heet zó ...... ik denk dat het een 'verbastering' is van inderdaad 'meisje' bij Molukkers heb je véél verbasterde namen.

• Frans - Banji bijvoorbeeld .....

Fred - Pede ....

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Moeilijk, een achternichtje heet Melati, maar werd altijd meiti genoemd, of Melly...

barubagus
    User
    spacer line

Een vriendin van heet Meity en ze zegt dat dat een veel voorkomende naam is in Menado.
    Zoals bekend is Menado een christelijke stad en veel mensen hebben "westerse " namen.

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 04-03-2010 21:47 Cococo wrote:
  • We zijn op zoek naar een mooie meisjesnaam. Mijn moeder is Indonesisch.

• En ik zag ergens de naam Meiti staan. Soms ook Meitie geschreven. Ik vroeg me af of iemand weet wat deze naam betekent.

• Ik hoor het heel graag!

Groetjes!

• " ..... en ben je tevreden met de reacties of ....... "

'Ahu kura ahia, mansia nia'

petteke
    User
    spacer line

Mijn oudste zus wordt Meitie genoemd ,dat is niet haar echte naam maar een "roepnaam".Ze wordt nooit met haar echte naam genoemd .Deze bijnaam wordt gegeven aan de oudste dochter van de familie.
    Zo heeft mijn oudste broer als bijnaam "Boy",wordt ook nooit met zijn echte naam genoemd.
    Zo ken ik Indische families ,die de oudste dochter "vrouke" noemen en de oudste jongen"manneke".
    Vriedelijke groet,Patricia.

BintangJan
    User
    User icon of BintangJan
    spacer line

Op 06-03-2010 00:48 schreef barubagus:
    Een vriendin van heet Meity en ze zegt dat dat een veel voorkomende naam is in Menado.
    Zoals bekend is Menado een christelijke stad en veel mensen hebben "westerse " namen.

Niet alleen in Manado, maar ook op de Molukken geven ouders hun kinderen vaak nog Nederlandse voornamen. We kwamen jonge kinderen tegen met namen als Henkie, Jantje, Jopie, Evert, enz.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Cococo
    User
    spacer line

" ..... en ben je tevreden met de reacties of ....... "

Ik ben heel tevreden! Emoticon: Yes!

Dank jullie wel voor alle reacties.

We willen het natuurlijk heel graag zeker weten wat het betekent, voordat we ons kindje zo noemen. Dus als er nog mensen zijn die iets over de naam Meiti weten, dan hoor ik dat graag!

spacer line  

On 06-03-2010 18:05 BintangJan wrote:

[quote removed]

Niet alleen in Manado, maar ook op de Molukken geven ouders hun kinderen vaak nog Nederlandse voornamen. We kwamen jonge kinderen tegen met namen als Henkie, Jantje, Jopie, Evert, enz.

Er zijn verschillende soorten namen.
    Bij het kiezen van namen :
    1. Indonesisch /Javaans , Sundanese , Moluks namen.
    2.Geloof (Moslim, Hindu, Christen etc) .
    3. lukraak , omdat het mooi klinkt , terwijl men vaak niet weet wat het betekende.

Soms afgeleide van ... , zoals Henkie , Henky , waarschijnlijk van " Europese " oorsprong Henricus ? . Joop , Jopie, van Josephus of Joseph ? .

Terug naar de naam Meitie , het is populair bij de oude generatie mensen uit Nederlands Indie.
    Zo te zien wordt het nog steeds gebruikt.
    Het is een roepnaam (nickname) , normaal gesproken hebben ze in het echt een andere (Christelijke) naam .

bisa dicek of makemyday .

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

Een p.s=post scriptum Pede schijnt óók in het Portugees voor te komen ...

'Ahu kura ahia, mansia nia'

NoviKirana
    User
    User icon of NoviKirana
    spacer line

In Drenthe gebruiken we het ook als 'meisje'....dus daar moest ik meteen aan denken. en als ik het bovenstaande goed begrijp is de betekenis inderdaad hetzelfde...

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,021,193 topic views - 236,354 posts - 13,704 topics - 27,706 members - last post @ 29-01-2020 19:13 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,928,642 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com