indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

De regering zijn nu bezig om de Kawin Siri (trouwen voor de " qur'an zoals ze in Nl zeggen) te verbieden.

Normaal gesproken kunnen de Indonesiers en ook buitenlanders de Kawin Siri constructie gebruiken.
In de volksmond werd dan gezegd :, populer di orang bule dan keriting.
In de praktijk kunnen de vrouwen vaak benadeelt worden als ze alleen een " Kawin Siri " huwelijk hebben aan gegaan.
De kinderen kunnen ook de dupe van worden.
Kritische Moslims en vrouwenorganisaties hadden in het verleden hun bezwaren meermalen keren geuit.

Pemerintah melarang " Nikah Siri " -Pelaku Yang menikah (betrokkenen)
-Yang Menikahkan[penghulu] - de geestelijke
-Dan Saksi ( getuigen)
Akan Di Tindak Pidana (Met sanctie van )
dengan kurungan Max6 thn ( max 6 jaar gevangenis)
Denda Max 12 jt (of boete krijgen)
Ben benieuwd of de R.U.U (Wetsvoorstel) aangenomen wordt .

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Als het al aangenomen wordt, zal de handhaving van e.e.a. wel weer de zwakke schakel blijken te zijn.

Er zijn immers al zoveel zaken bij wet (en met hoge straffen of boetes erop) verboden in RI, maar waar geen enkele of slechts incidenteel aktie tegen ondernomen wordt.

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

On 24-02-2010 12:52 Amed East Bali wrote:
Als het al aangenomen wordt, zal de handhaving van e.e.a. wel weer de zwakke schakel blijken te zijn.

Er zijn immers al zoveel zaken bij wet (en met hoge straffen of boetes erop) verboden in RI, maar waar geen enkele of slechts incidenteel aktie tegen ondernomen wordt.

Voordat het aangenomen gaat worden zal behoorlijk "gevecht" geleverd moeten worden tegen de " conservatieve" figuren , de " fundi' s.

Ondanks dat de handhavers vaak blind en of doof zijn , moet men toch nastreven .
Er moet ook een signaal zijn dat Indonesia officieel (nog steeds) een seculiere staat is .

En dat willen we allemaal . Toch ? Emoticon: Wink

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Jesoes Maria. Allah en Boeddha, dat zal toch wel gelden voor alle nieuwe huwelijken.
Wat moet ik anders met de drie vrouwen waarmee ik di bawah tangan getrouwd ben. Emoticon: Puh! Emoticon: Yummie!
Hebben ze weer wat Emoticon: Smile

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Kasihan deh lho . Hoe moet dat dan met al die geile (vrome) Arabieren die hier bijna allen gehuwd zijn.......maar kawin sirih (zodat ze nergens voor verantwoordelijk zijn). En men wil juist het toerisme uit Arabie gaan promoten???!!!! Nou, dan is dit een verkeerde stap (....maar wel een zeer goed stap voor de positie van de Indonesische vrouw).

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 24-02-2010 15:00 Yogya-Bali wrote:
Kasihan deh lho . Hoe moet dat dan met al die geile (vrome) Arabieren die hier bijna allen gehuwd zijn.......maar kawin sirih (zodat ze nergens voor verantwoordelijk zijn). En men wil juist het toerisme uit Arabie gaan promoten???!!!! Nou, dan is dit een verkeerde stap (....maar wel een zeer goed stap voor de positie van de Indonesische vrouw).

Geen medelijden met dames die goudzoeken bij een arabier, het is voldoende bekend hoe dat spelletje gespeeld wordt.
Nu nog de goudzoeksters wijs maken dat bleekgezichten die naar Indonesie komen om te werken ook hun stok achterna lopen tot ze weer bij moeder de vrouw achter de stamppot zitten.
Vervolgens een sanctie opleggen aan al die smeerpijpen met een beetje geld die zo'n meid uit de kampung rukken omdat de vette ibu thuis hun zinnen niet meer kunnen verzetten en schoon is uw kunstgebit.
Het is allemaal niet zo moeilijk, het zit in de hersenen van die meiden, duit duit duit

bambang
User
spacer line

Het heeft allemaal met de economische situatie van die vrouwen te maken. Ik denk dat de vrouwen, uit zichzelf, zich gedwongen voelen het onkuise pad te bewandelen. De maag moet ook gevuld worden, het kind moet ook naar school bijv. Als je niet in diezelfde situatie zit, is het makkelijk te (ver)oordelen. Wie geeft deze vrouwen te eten? Wie betaalt de huur van deze vrouwen? Met of zonder kawin siri, de vrouw is het slachtoffer van de economische situatie. Deze vrouwen staan helemaal alleen voor. Niemand helpt hen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Is dit dan niet allang verboden? Voor de gemiddelde Arabier, Koreaan en Japanner (zelfde klasse qua denken en doen t.o. de gemiddelde Indonesische vrouw) is het een uitkomst, de rest van de buitenlanders zal wellicht meer sociaal gevoel hebben en gewoon alles netjes regelen (en legaliseren in land van herkomst).

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Yerun,
je kan toch niet een Arabier, een Koreaan en een Japanner over een kam scheren??
volgens mij zit daar een wereld van verschil tussen, maar vertel!
BEN BENIEUWD NAAR JOUW MENING
groetjes Merapi /Wilma
Wat betreft netjes regelen?
Hier in Europa is veel te weinig toezicht op mensen uit Oost-Europese landen, met alle gevolgen van dien.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik denk dat ik wel weet wat Yerun wil zeggen, Arabieren, Koreanen en Japanners maken er hier een hobby van om een dame te scoren onder het mom van kawin sirih kunnen ze dan gelegaliserd hompiekurken, de heren van deze drie nationaliteiten blinken niet uit in eerbied hebben voor deze dames.

Helaas is de oorspronkelijke bedoeling van kawin sirih het doel helemaal voorbij geschoten.
De basis van polygamie was, dat mannen rond de tijd van Mohammed meerdere keren trouwden met weduwen en wezen om hun inkomen en geborgenheid te verschaffen.

Mohammed trouwde op 25 jarige leeftijd met de 40 jarige weduwe Chadidja met wie hij een monogaam huwelijk had, na de dood van Chadidja trouwde Mohammed nog 11 keer, de overlevering zegt dat hij met de meesten geen sexueel contact had, nog sterker onder hen waren ook twee joodse vrouwen en een Christen.
Polygamie had in die tijd meer een sociale functie.

Dus voor mij is kawin sirih zijn doel helemaal voorbij geschoten, dan zullen we het helemaal nog niet hebben over de enorme tegenstellingen tussen Christenen, Joden en Islamieten, als je in aanmerking neem dat zelfs Mohammed getrouwd was met twee Joodse en een Christenvrouw Emoticon: Confused

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 26-02-2010 00:15 merapi wrote:
Yerun,
je kan toch niet een Arabier, een Koreaan en een Japanner over een kam scheren??
volgens mij zit daar een wereld van verschil tussen, maar vertel!
BEN BENIEUWD NAAR JOUW MENING
groetjes Merapi /Wilma
Wat betreft netjes regelen?
Hier in Europa is veel te weinig toezicht op mensen uit Oost-Europese landen, met alle gevolgen van dien.
Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Een deel van die geile Arabieren, Koreanen en Japanners komen hier om in het rond de neuken en vinden het daarbij nodig een losse vorm van trouwen te gebruiken om deze vorm van prostitutie te verbloemen voor de buitenwereld.

Ook hier in Indonesie is een steeds groter wordende groep Oost-Europese vrouwen aanwezig. Ze komen op een toeristenvisum binnen en worden te werk gesteld in de vele 'huizen van plezier' in dit land, net zo als dit in Europa gaat dus, alleen worden ze hier gezien als iets bijzonders, dus betaald men er flink voor, veel meer dan in Europa.

spacer line  

On 26-02-2010 02:37 Malam wrote:
Dus voor mij is kawin sirih zijn doel helemaal voorbij geschoten, dan zullen we het helemaal nog niet hebben over de enorme tegenstellingen tussen Christenen, Joden en Islamieten, als je in aanmerking neem dat zelfs Mohammed getrouwd was met twee Joodse en een Christenvrouw Emoticon: Confused

Zoals met diverse regeling/wetten gebeurde kan kawin siri ook misbruikt worden.

Een Moslim kan gewoon trouwen met een niet Moslim , zolang de andere het geloof aanneemt. In die tijd kon men ook met een slavin trouwen , ja met een slavin.
Hieruit kan men concluderen dat weduwen , wezen en zelfs slavinen werden goed beschermd door de Islam.
In die tijd was een slavin de eigendom van de eigenaar , die kan alles doen met een slavin(slaaf) , zelfs bij de Romeinen en landen die de Romeinse Recht hadden gekopieeerd.
Bij de Islam mag niet , als de eigenaar boengki boengki wil doen , moet hij zijn slavin trouwen.

Ik ben voorstaander van het verbod, uiteraard moet men kunnen bewijzen dat het om misbruik gaat .
Een tijdje geleden had men ook een regeling willen treffen , dat buitenlanders 50.000 US dolari moeten betalen. Er was een topic geopend in Indahnesia.'

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Beter is een uniform recht ,dat iedereen kan trouwen voor de burgerlijke stand, zonder invloed van welke religie dan ook.
Gelukkig in NL is staat en kerk gescheiden, dit is een Grondrecht.
Om Sid: als ik hier om mij heen kijk in Den Haag, dan zijn de molimvrouwen nog steeds slavin! lopen nog steeds een paar passen achter hun man, dit kan toch niet?
Dit heeft niets maar dan ook niets met het Romeins recht te maken.
Wel konden Romeinse slavinnen zich vrijkopen, maar een moslima blijft altijd verdoemd als zij een ander geloof aanneemt
Om Sid, nogmaals alle respect voor u, maar geen enkele relegie werkt zodra er als dreiging een brandmerk boven hangt.Ik heb dit meegemaakt met een collega die uit |Egypte kwam, Christen geworden en bedreigd.
Waarom in Godsnaam, kunnen al die religies niet gewoon samenleven?
Dit is alvast mijn Paaswens, niet alleen de opstanding van Christus, maar vrede en liefde voor iedereen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Even zodat ik het begrijp.
Voor moslims is er de kawin siri waarbij een stel trouwt zonder dat dit geregistreerd worden bij de Catatan Civil.
Bij katholieken bestaat er ook zo iets. Ik weet niet of dat ook een bepaalde naam heeft. Waarom zou het voor moslims dan wel verboden worden en voor katholieken niet?

En inderdaad is het dan niet beter dat er, net zoals in Nederland, EERST voor de catatan civil getrouwd wordt. Hebben we dat andere probleem ook niet.

Nu worden er huwelijken gesloten waarbij de islam min of meer wordt afgedwongen. volgens mij heb je daar ook niet zoveel aan.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hai Annemiek,
Een Katholiek kan in NL gewoon trouwen met een Moslim,Protestant wat dan ook.
Alleen het burgerlijk huwelijk is geldig.
Als er een Christelijk huwelijk wordt gesloten in de kerk, dan wordt wel verwacht dat de eventuele kinderen gedoopt worden en een Christelijke opvoeding krijgen.
Immers, beide partners gaan hiermee accoord.
1 doopbewijs is voldoende van de ouder. In Christelijke kerken wordt niets afgedwongen.
Het enige wat telt is dat ouders hun kinderen een goede Christelijke opvoeding geven , en niet verdeeld zijn

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Wilma,

Het gaat hier over Indonesie, niet over Nederland. Kawin siri is voor moslims. Katholieken hebben ook zoiets maar het heet natuurlijk anders (misschien wel gewoon pernikahan gereja) En hoewel katholieken in verhouding tot moslims niet met zoveel zijn, zijn er ook genoeg kerkelijke huwelijken die niet geregistreerd zijn bij de burgelijke stand (=wettelijk).

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

On 26-02-2010 20:45 Anne Mieke wrote:
Voor moslims is er de kawin siri waarbij een stel trouwt zonder dat dit geregistreerd worden bij de Catatan Civil.
-----------------------------------------------------------------------------
YES.

Bij katholieken bestaat er ook zo iets. Ik weet niet of dat ook een bepaalde naam heeft.
Trouwen voor GOD / in de kerk
Waarom zou het voor moslims dan wel verboden worden en voor katholieken niet?
Is OOK verboden. Effe checken.

En inderdaad is het dan niet beter dat er, net zoals in Nederland, EERST voor de catatan civil getrouwd wordt. Hebben we dat andere probleem ook niet.
-----------------------------------------------
Een andere land heeft een andere wet. Warom moet Indonesia aanpassen aan Nederland ?

Nu worden er huwelijken gesloten waarbij de islam min of meer wordt afgedwongen. volgens mij heb je daar ook niet zoveel aan.
--------------------------------------------
Volgens jou dan.
Voor een Moslim /Moslima die hun geloof zo goed mogelijk wil volgen is een andere verhaal.
Het staat de niet Moslim vrij om het te doen of niet te doen.
Wat waar is , de systeem werd door buitenlanders gebruikt om ............... (mag je zelf invullen).

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 26-02-2010 20:45 Anne Mieke wrote:
Bij katholieken bestaat er ook zo iets. Ik weet niet of dat ook een bepaalde naam heeft. Waarom zou het voor moslims dan wel verboden worden en voor katholieken niet?

Anne Mieke, de ellende vloeit voort uit het feit dat het verboden is in Indonesie om ongehuwd samen te wonen.
Dat hoef ik jou niet te vertellen, in de grote steden word er wat minder op gelet maar in de kampung ben je binnen een mum van tijd de klos.

Eigenlijk ongeveer hetzelfde als in Nederland voor 1960, als men toen ongetrouwd samen woonde dan werd je met de nek niet aangekeken, zelf aan de lijve ondervonden dat bijvoorbeeld nog in 1967 nadat ik een beetje ontdeugend was geweest mijn toenmalige vriendin zwanger raakte (wat de wind allemaal er niet in laat waaien Emoticon: Wink )
Er was geen twijfel mogelijk, zondermeer trouwen en liefst zo snel mogelijk zodat het buikje nog niet te zien was op de stadhuistrappen Emoticon: Blush

Zo was dat toen, hier is het nu nog steeds zo maar dan een haartje erger, hier mag je dood eenvoudig niet ongetrouwd samenwonen.
Een aantal keren langs gaan bij een vrouw alleen in Indonesie is al voldoende om Pak RT op de stoep te hebben met vragen wat ze aan het uitvreten is, ook aan de lijve ondervonden. Emoticon: Angry

Nou dan is het nogal gemakkelijk, dan trouw je di bawah tangan en klaar is Kees, dan ben je voor de Indonesische maatstaven legaal getrouwd.
Op zich niet vreemd, algemeen geaccepteerd, in Nederland gebeurd precies hetzelfde, alleen met die verstande dat er niet getrouwd hoeft te worden.
Daarbij komt nog dat de westerse vrouwen het niet pikken, ook dat ligt hier anders, als paps voldoende duiten heeft dan kan hij gewoon nog een keer trouwen en zijn vrouw geeft daar over het algemeen gewoon toestemming voor, doet ze het niet dan is het einde oefening voor haar, precies zoals in Nederland, alleen daar moet pa schokken, hier niet.

En Merapi, je ziet dat het vergelijk met Nederland volledig mank gaat, zelfs de vergelijking van Marrokanen en Turken in Nederland en Indonesie gaat niet op.
Kawin Siri is ingeworteld in de Indonesische samenleving net als het hebben van een pembantu als je er centjes voor hebt (ook al haast ondenkbaar in Nederland).
Niks mis mee, land's wijs land's eer, helaas wordt er ook vaak misbruik van gemaakt.

Noem mij een land op waar geen misbruik wordt gemaakt van bepaalde regelingen, gebruiken of wetten, de gemiddelde Nederlandse Sociale Dienst ambtenaar kan daar denk ook wel een boek over schrijven.

Dat men hier nu paal en perk wil gaan stellen aan misbruik is een goede zaak, overigens dacht ik dat ambtenaren in overheids dienst het al verboden was om een tweede vrouw te hebben, maar dat kan Om Sid vast wel antwoord op geven.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-02-2010 04:57 Malam wrote:

[quote removed]
Anne Mieke, de ellende vloeit voort uit het feit dat het verboden is in Indonesie om ongehuwd samen te wonen.
Idd dat is heel erg.
On 27-02-2010 04:57 Malam wrote:

[quote removed]
Dat men hier nu paal en perk wil gaan stellen aan misbruik is een goede zaak.......
Natuurlijk daar ben ik het ook helemaal mee eens. Waar het mij nu (ook) omgaat dat er hier verschil gemaakt wordt met de kawin siri en het trouwen voor de kerk. Dat laatste gebeurt met name nogal veel in de kampungs van Flores, Sumba en Timor (dat is wat ik weet maar vast ook op andere eilanden)

Bij katholieken bestaat er ook zo iets. Ik weet niet of dat ook een bepaalde naam heeft.
Trouwen voor GOD / in de kerk
Waarom zou het voor moslims dan wel verboden worden en voor katholieken niet?
Is OOK verboden. Effe checken.

------
Een andere land heeft een andere wet. Warom moet Indonesia aanpassen aan Nederland
?
Bedenk even deze ongelijkheid in een en hetzelfde land; moslims mogen 3 (of 4?) keer trouwen-scheiden-trouwen etc Katholieken KUNNEN dat niet eens omdat ze EERST in de kerk moeten trouwen willen ze uberhaupt de huwelijkstatus hebben maar kunnen in Indonesie slechts EEN keer trouwen. Gaat het huwelijk niet goed dan zit er maar een ding op, wachten totdat een van de huwelijksapartners doodgaat zodat er opnieuw getrouwd kan worden OF sorry dat ik dit zeg - maar een eind aanrommelen of ver van de orginele kampung (ander eiland) ongetrouwd samenwonen. Het is logisch dat dit in de hand gewerkt wordt.
Dus de opmerking aanpassen aan Nederland zou ik liever verangen door de gelijkheid erin brengen. En wat dat aangaat is het beter dat geloof en staat van elkaar gescheiden zijn. Want zowel die moslims met veel huwelijksvrijheid als de katholieken die dit niet mogen wonen en leven allebei in hetzelfde land en op veel plekken ook nog eens naast elkaar.

--------
Volgens jou dan.
Voor een Moslim /Moslima die hun geloof zo goed mogelijk wil volgen is een andere verhaal.

Om Sid, wie zegt dat de katholiek, buddhist of wie dan ook zijn geloof niet zo goed mogelijk wil volgen? Ik denk oprecht dat hiermee vaak de plank wordt misgeslagen. Heb je er al eens over nagedacht dat het die moslim ook vaak wordt opgelegd? En je weet net zo goed als ik dat het hem/haar helemaal niet vrij staat. Wat dat aangaat sociale controle genoeg in Indonesie.

Dan nog de vraag hoe het komt dat er zoveel huwelijken niet ingeschreven worden zowel moslim als niet moslim. En dan heb ik het niet over de huwelijken met buitenlanders of de "parttime" huwelijken.

marcel70
User
spacer line

On 24-02-2010 12:38 Surya Atmadja wrote:
De regering zijn nu bezig om de Kawin Siri (trouwen voor de " qur'an zoals ze in Nl zeggen) te verbieden.

Normaal gesproken kunnen de Indonesiers en ook buitenlanders de Kawin Siri constructie gebruiken.
In de volksmond werd dan gezegd :, populer di orang bule dan keriting.
In de praktijk kunnen de vrouwen vaak benadeelt worden als ze alleen een " Kawin Siri " huwelijk hebben aan gegaan.
De kinderen kunnen ook de dupe van worden.
Kritische Moslims en vrouwenorganisaties hadden in het verleden hun bezwaren meermalen keren geuit.

Pemerintah melarang " Nikah Siri " -Pelaku Yang menikah (betrokkenen)
-Yang Menikahkan[penghulu] - de geestelijke
-Dan Saksi ( getuigen)
Akan Di Tindak Pidana (Met sanctie van )
dengan kurungan Max6 thn ( max 6 jaar gevangenis)
Denda Max 12 jt (of boete krijgen)
Ben benieuwd of de R.U.U (Wetsvoorstel) aangenomen wordt .

Volgens mij was er ook zo"n lokale laatst die met een 14 jarige bezig was.

Wel goed daar nog kritische Moslims zijn , want kritiek hebben tegen een ander is nog steeds taboe.
Emoticon: Worship

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
User
spacer line

On 26-02-2010 02:37 Malam wrote:
Ik denk dat ik wel weet wat Yerun wil zeggen, Arabieren, Koreanen en Japanners maken er hier een hobby van om een dame te scoren onder het mom van kawin sirih kunnen ze dan gelegaliserd hompiekurken, de heren van deze drie nationaliteiten blinken niet uit in eerbied hebben voor deze dames.

Helaas is de oorspronkelijke bedoeling van kawin sirih het doel helemaal voorbij geschoten.
De basis van polygamie was, dat mannen rond de tijd van Mohammed meerdere keren trouwden met weduwen en wezen om hun inkomen en geborgenheid te verschaffen.

Mohammed trouwde op 25 jarige leeftijd met de 40 jarige weduwe Chadidja met wie hij een monogaam huwelijk had, na de dood van Chadidja trouwde Mohammed nog 11 keer, de overlevering zegt dat hij met de meesten geen sexueel contact had, nog sterker onder hen waren ook twee joodse vrouwen en een Christen.
Polygamie had in die tijd meer een sociale functie.

Als Mohammed al trouwde met een Joodse en Christen, wel gek dat zijn broeders het in Indonesie niet toelaten.Zou dat selectief gedoe is tipis Indonesish zijn? Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

On 27-02-2010 08:29 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Idd dat is heel erg.
[quote removed]
Waar het mij nu (ook) omgaat dat er hier verschil gemaakt wordt met de kawin siri en het trouwen voor de kerk. Dat laatste gebeurt met name nogal veel in de kampungs van Flores, Sumba en Timor (dat is wat ik weet maar vast ook op andere eilanden)

Ik zeg of bedoel niet dat Indonesie zich moet aanpassen aan Nederland. Het gaat mij ook om de gelijkheid dat het voor ALLE geloven hetzelfde zou moeten zijn.
------------------------------------------------------------------------------------
Dat zeg je ook niet.
Het is gewoon om te benadrukken dat Indonesia een soevereign land is .

Bedenk even deze ongelijkheid in een en hetzelfde land; moslims mogen 3 (of 4?) keer trouwen-scheiden-trouwen etc Katholieken KUNNEN dat niet eens omdat ze EERST in de kerk moeten trouwen willen ze uberhaupt de huwelijkstatus hebben maar kunnen in Indonesie slechts EEN keer trouwen.
-------------------------------------------------------
Je heb hier over 2 verschillende geloven.
Dat de Moslim mannen max 4 vrouwen "mag hebben" hebben was een oude regeling zoals Malam het vertelde (bisa diCek ) , met veel maar en mits .

Gaat het huwelijk niet goed dan zit er maar een ding op, wachten totdat een van de huwelijksapartners doodgaat zodat er opnieuw getrouwd kan worden OF sorry dat ik dit zeg - maar een eind aanrommelen of ver van de orginele kampung (ander eiland) ongetrouwd samenwonen. Het is logisch dat dit in de hand gewerkt wordt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hier heb je de "zwakheid" van de mens blootgelegd.
De " fundi' s " benadrukken ook deze aspecten , bescherming van de vrouw( soms "eigen belang" eerst) . Men gaat niet rommelen .
De " liberalen" zeggen : als je toch echt aan de belangen van de vrouw denkt (en de kinderen) dan moet je met hun officieel trouwen.(de hele mik mak procedures doorlopen).
Sociaal - economisch etc gezien is die oude regels van de Islam nog " beter" dan van de Katholieken (bij de Christendom heb je ook sekte' s die andere regels hebben= vooral bij de fundi's die zwaar op de Bijbel(O.T) leunen.
Als je niet kan scheiden en je partner niet snel dood gaat is de kans om te gaan rommelen wel groot.

Dus de opmerking aanpassen aan Nederland zou ik liever verangen door de gelijkheid erin brengen. En wat dat aangaat is het beter dat geloof en staat van elkaar gescheiden zijn.
---------------------------------------------------------------------
Er is ook gelijkheid (op papier)
Indonesia is nog steeds seculair .
Juis hier zie je dat de regering de Nationale wetten boven de Islam wetten probeert te plaatsen.
Het is een belangrijke testcase .

Om Sid, wie zegt dat de katholiek, buddhist of wie dan ook zijn geloof niet zo goed mogelijk wil volgen? Ik denk oprecht dat hiermee vaak de plank wordt misgeslagen. Heb je er al eens over nagedacht dat het die moslim ook vaak wordt opgelegd?
----------------------------------------------
Wat de Moslim betreft , er zijn regels , geboden of verboden .Iedereen doet zijn best , die ene beter dan de andere.Logisch .
Niet iedereen komt in de hemel Emoticon: Wink

Dan nog de vraag hoe het komt dat er zoveel huwelijken niet ingeschreven worden zowel moslim als niet moslim. En dan heb ik het niet over de huwelijken met buitenlanders of de "parttime" huwelijken.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Omdat velen nog steeds of aan de Hukum Islam vasthouden(vooral de fundi's). En dat is ook hun goed recht , maar niet gesanctioneerd door de staat.
Of door hukum Adat (dat heb je ook) .
Of door ontwetenheid , of omdat ze iets te verbergen hebben (de 1ste of oudere vrouw) .
Daarom wil de regering(Praise The Lord) alle betrokkenen bestraffen , zelfs de geestelijke, getuigen .
Met een boete van 12 miljoen rp (1000 eurie ) en gevangenisstraft tot max 6 jaar .

Die 1000 eurie (totaal 5000=) kan men in vele gevallen wel ophoesten .
Of de wetsvoorstel aangenomen wordt is nog de vraag , in ieder geval probeer men scheve zaken uit te bannen.

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ik weet niet Anne Miek of het mogelijk is om hier voor de kerk te trouwen zonder officieel te trouwen en dan dezelfde status als moslims te hebben (t.w. legaal samenwonen), helaas ik weet het niet Emoticon: Blush
Ik heb me daar nooit zo in verdiept, ik denk dat de kerken daar zelf een stokj voor gestoken hebben met de nadruk op DENK.
Er zullen ongetwijfeld mensen op het forum zijn die daar meer over kunnen vertellen.

Om een tipje van de sluier op te lichten, Malam is al jaren getrouwd met twee geweldige echtgenoten, wat ik nu ga vertellen zal wel de nodige discussies teweeg brengen maar daar is het een forum voor.
Ik hoop dat een ieder met respect voor anders denkenden zal reageren, op ordinaire scheldpartijen en aanvallen op moslims geef ik geen antwoord, dit soort discussies hebben we al voldoende gehad en daar heb ik geen zin in.

Malam is al jaren moslim (een hele slechte vrijdenkende moslim) mijn vrouw en familie hebben mij daar niet toe gedwongen om eventueele critici voor te zijn, het tegendeel zelfs want mijn vrouw woont inmiddels 43 jaar in Nederland, heeft een Nederlands paspoort en weet verdomd goed waar Abraham de mosterd haalt.

Ik kwam jaren geleden een vrouw tegen die heel smerig was behandeld door haar man, de flikker een luitenant kolonel bij de politie was met haar getrouwd, di bawah tangan met de belofte het na enkele maanden officieel te doen, Pa en Ma zagen dollars, de gedachte dat dochterlief met een hoge politie officier getrouwd zou zijn en een handje zou kunnen helpen besloot hun de dochter van 17 jaar te pushen, tja ouders en kinderen ligt hier anders als in Nederland het is nu eenmaal zo.
Zezullen het best geweten hebben dat dit stuk schorem al getrouwd was, maar dat mag je niet zeggen, dollars daar draait alles om.

Enkele weken nadat het wicht getrouwd was stond Ibu op de stoep, wat ze in hemelsnaam met haar man aan het uitvreten was.
Dan stort je wereld in elkaar.
Afijn het stuk schorem heeft in iedergeval nog een flink aantal jaren voor haar gezorgd en ook nog twee kinderen op de wereld geschopt.
Daarna was het min of meer over, toen had ze dezelfde status als zijn eerste vrouw, kinderen en niet meer zo fris en fruitig.

Duuuus op zoek naar een nieuw groen blaadje, vrouw 1 en 2 kregen meer slaag dan vreten, waarbij de rol van vrouw twee natuurlijk sterk in het nadeel lag van vrouw 1, immers die was ook voor de catatan civil getrouwd.
Na vele behoorlijke mishandelingen van dit stuk schorem besloot vrouw 2 het voor gezien te houden (geweldige vent, groot machtig en een klein wijfie in elkaar rammen, typisch politie hier) beter straatsteen arm en vrij als elke dag slaag krijgen van zo'n hampel dacht ze.

Daar sta je dan, na een jaar of 2 kwam Malam haar tegen, een kanjer van een vrouw die alles maar dan ook alles ten koste van zich zelf opzij had gezet om de kinderen te vreten te geven en een behoorlijke opleiding te laten volgen.
Heel schuchter ben ik begonnen met haar een handje toe te steken, dat gaf al veel soelaas, het is natuurlijk vrij logisch dat je dan een bepaalde band gaat opbouwen, zeker met de kinderen, mijn vrouw wist van de hoed en de rand, niet echt gelukkig er mee maar je laat iemand niet barsten.

Eerlijkheidshalve had ik ze ook nog niet met een vinger aangeraakt, dat kan eenvoudig niet op het platteland in Sunda.( hoe graag ik ook zou willen)
En ja hoor, daar stond pak RT op de stoep, Malam ging wel eens om wel 8 uur in de avond weg als we een plan de campagne maakten hoe we het financieel rond konden breien.
Buren die puur uit jaloersie gingen kwekken, bule gesingaleerd, vrouw alleen en waar haalt ze het geld vandaan, om ziek van te worden.

Kort en goed, jaren geleden ben ik met deze dame getrouwd kawin siri, met toestemming van mijn vrouw (anders had ik het niet gedaan) huidige situatie,
Haar oudste dochter is verloofd, studeerd derde jaars op de Universiteit in Bandung en ik ben apetrots op haar, de tweede zit op SMP 1 en heeft af en toe een paar schoppen nodig (letterlijk bedoeld) het gaat helemaal goed komen.
Mijn twee echtgenoten zijn zeker geen vriendinnen, maar wat in Nederland gekocht moet worden voor vrouw 2 doet vrouw 1 en als er in Indonesie iets is waar vrouw twee moeite mee heeft (immers na 43 jaar in Nederland weet je de juiste weg ook niet meer) dat doet vrouw 2 voor haar.

Totaal geen problemen, drie personen die er vrede mee hebben, ok breek maar los, maar doe het netjes en met respect want ik verdom het om een discussie te beginnen over geloof of wat wel of niet goed is, dit is goed voor ons klaar over en uit.
Ik geef enkel antwoord op zinnige vragen. Emoticon: Bye bye

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

On 27-02-2010 10:04 marcel70 wrote:

[quote removed]

Als Mohammed al trouwde met een Joodse en Christen, wel gek dat zijn broeders het in Indonesie niet toelaten.Zou dat selectief gedoe is tipis Indonesish zijn? Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship

Tja Marcel,
Dat is niet typisch Indonesie, hoe wil je de boel lezen en begrijpen, dat geldt voor alle geloven, iedere boerenlul leest het op zijn manier, dat is gevaarlijk.
Ik lees het op mijn manier, ik haal het goede eruit, mocht dat verkeerd zijn jammer dan, helaas denken de fundis ook zo.
Ik heb daar vrede mee en een God/Allah die me af gaat rekenen omdat ik niet voldoende gebeden zou hebben, maar in mijn leven wel getracht heb anderen te helpen, die kan me rug op.
Wel iedere dag 5 maal bidden en sloebers laten barsten??????? en een beloning voor het bidden krijgen, zo'n God/Allah bestaat niet voor mij. Emoticon: Angry

bambang
User
spacer line

Het is heel moeilijk je leven te plannen. Als je iets plant, loopt het bijna altijd anders. Je komt in bepaalde situaties terecht die je zelf niet hebt opgezocht. Het is belangrijk dat je bij jezelf te rade gaat of de nieuw ingeslagen richting goed zal aflopen. Zelf dat weet je niet. Luister naar je stemmetje, intuitie gekoppeld aan feiten. Zorg ervoor dat je met je zelf in het reine komt. Dat is het belangrijkste. Anderen kunnen anders denken. Jammer dan. Malam je hebt naar eer en geweten gehandeld. Je hebt niemand benadeeld. Je leidt je eigen leven. Het leven is kort. Geniet ervan.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

69,627,792 topic views - 231,143 posts - 13,664 topics - 20,873 members - last post @ 23-03-2019 07:19 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

115,617,630 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com