indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gezocht & Aangeboden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Gisteren maar eens de “stoute schoenen” aangetrokken om te proberen nieuwe rijbewijzen voor de motor en auto / SIM “A” en “C” aan te vragen bij de Poltabes in Kerobokan – Denpasar. Had me – na eerdere ervaringen in de vorige jaren – geestelijk al voorbereid op het ergste qua wachttijden (kranten, tijdschriften, laptop meenemen) en “van het kastje na de muur gestuurd” worden.

Ritje van huis in Renon naar Kerobokan ging zeer voorspoedig. Het kantoor zou open moeten gaan om 08.00 uur, indien er geen ceremonies zijn, en ik was ter plekke om 07.50 uur. In plaats van te wachten ben ik maar direct bij de dokter op het terrein langsgegaan voor de “gezondheids-test”, de “praktijk” was al open en ik kreeg nummer 3 in de wachtrij. Daar de hele medische test van nummers 1 en 2 slechts een minuut duurde, had ik amper tijd om te gaan zitten. De medische test was verschijnen als je nummer geroepen wordt (da’s dus de gehoor-test), je bloeddruk meten, een kleurenblindheid-test (of ik dus de verkeerslichten wel kon zien, werd me fijntjes uitgelegd door de dokter-assistente) en betalen (Rp. 20.000,-). Vervolgens ontvang je het medische goedkeurings-formulier dat je bij de kopien van je oude rijbewijzen, je KITAS en je paspoort stopt, alsmede je registratie-formulier bij de “Vreemdelingen-politie”.

Het rijbewijzenkantoor ging om – on-indonesisch – precies om 08.00 uur open en men - mannetje / vrouwtje of 25 had zich ondertussen verzameld - werd naar binnengelaten. Je krijgt standaard bij binnenkomst een aanvraag-formulier (ik 2 nadat ik daar om vroeg), vult ze in met je meegebrachte pen (N.A.W. gegevens en wat KITAS informatie) en voila. Op de formulieren staat (voor het eerst) dat de kosten voor een nieuw rijbewijs A of C Rp. 60.000,- bedragen en dat er geen andere kosten zijn. Ik kon als eerste mijn ingevulde formulieren inleveren bij loket 1, Rp. 60.000,- per rijbewijs aanvraag betalen en er werd verteld te gaan zitten en wachten tot loket 2 mij zou oproepen.

Dat oproepen door loket 2 gebeurde terwijl ik onderweg was door de grote hal naar een plek niet direct in de uitblaasrichting van de airco. Bij loket 2 mocht ik gaan zitten voor de digitale foto’s, de duim-afdruk en om mijn hand-tekening in micro-formaat te plaatsen. Nog even controleren of de door hen overgenomen/ ingevoerde data juist waren en zo ja, ”Eruit, en wachten tot loket 3 je oproept”.

Dat duurde iets langer dan de wachttijd tussen loket 1 en 2, namelijk wel 2 minuten. Bij loket 3 kon ik mijn nieuwe SIM A en C – nog warm - in ontvangst nemen, binnen 10 minuten nadat de aanvraag begonnen was. Totale kosten Rp 140.000,-, geen smeer-geld.

Ook degene die kort na mij hun formulieren ingeleverd hadden werden in een hoog tempo opgeroepen en "verwerkt".

Ik was werkelijk stomverbaasd over het tempo en de efficientie die men in een jaar heeft weten door te voeren. Eerdere jaren duurde het een hele ochtend voordat je met je nieuwe rijbewijzen buiten stond, moest je bij ieder loket “extra” betalen om bovenop de stapel gelegd te worden en om zo het tempo erin te houden.

Het gaat dus de goede kant op, nu alleen hopen dat ze het momentum weten vast te houden en niet verslappen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

dat gaat inderdaad de goede kant op
jammer genoeg is dat plaatsgebonden, en meestal ook maar tijdelijk
mijn dochter ging ook net voor een brommer-rijbewijs, hier in oost-java, aan ieder loket smeergeld te betalen, totale kostprijs net het dubbele van wat je daar in kerobokan betaalde

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

hier in oost-java,
Jammer dat je niet de plaatsnaam vermeld, het is niet overal in Oost Java zo, ik heb dezelfde ervaringen als Amed East Bali.
Enige rare is dat ik naar Kepanjen moet terwijl ik in Malang woon, dit schijnt dit jaar echter te worden gewijzigd.
Salam,
Jan

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Bedankt voor het katte(n)belletje. Ik moet ook mijn rijbewijs nog halen. Mijn internationale is bijna op nu. En ik ga dit jaar niet zelf meer stempelen. Emoticon: Puh!

Goed te horen dat het beter is geworden, hopelijk blijft het ook zo. Beetje bij beetje verbetert het toch wel, vooral het vermelden van tarieven is een grote en belangrijke verbetering in de wereld die overheid heet.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Ik was iets meer kwijt dan Amed East Bali omdat ik vrijwillig een tip heb gegeven, waar overigens niet om werd gevraagd.
In Bali was ik enkele jaren geleden ongeveer IDR 1 miljoen kwijt, dat schijnt nu dus anders te zijn.
In Bali heb ik bij mijn eerste rijbewijs geen examen hoeven te doen, dat werd gekocht.
In Malang heb ik wel examen moeten doen, een theoretisch gedeelte en ook praktijkexamen, precies zoals vroeger in Nederland meer dan 30 jaar geleden.
Salam,
Jan

spacer line  

In bepaalde steden en in de regio Jakarta kan men bepaalde burgerszaken al via internet regelen.
Er is zelf bepaalde verwerkingstermijn ingesteld .
Dit om de efficiency te vergroten en de KKN praktijken in te perken .
Denk aan de calo.

bisa dicek of makemyday .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,886,228 topic views - 234,939 posts - 13,697 topics - 25,674 members - last post @ 15-11-2019 11:26 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,721,581 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com