indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

hosje
User
User icon of hosje
spacer line

hoi allemaal,
wij zijn een gezin met jonge kinderen die de stap naar bali willen maken.
heb al veel gelezen op het foreum, maar nog niet echt de juiste antwoorden op mijn vragen gevonden.
het is de bedoeling dat ik een baan ga zoeken en zo een kitas aan wil vragen.
heb gelezen dat ons gezin dan ook een aanvraag kan doen.
maar mag mijn man met dat kitas ook iets voor zichzelf beginnen?
mijn kitas ligt waarschijnlijk op onderwijsgebied, maar daarnaast willen we dus ook iets met toerisme doen.
ben benieuwd naar jullie antwoorden

spacer line  

Je kan een KITAS (verblijfsvergunning) krijgen als je werk hebt , dus moet je een werkgever vinden .De eisen staan uitgebreid beschreven in de site van KBRI of van de Indonesische Immigratie.
De partner kan een kitas krijgen op grond van gezinshereniging.
Voor werken moet de partner ook een werkvergunning hebben.
Of een investering doen in een bedrijf , genaamd PMA.Een joint-venture constructie .
De eisen staan ook duidelijk bschreven.

Het is simpel , de principe is te vergelijken met de Nederlandse eisen aan toekomstige migranten van buiten de E.U.

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Buiten het feit dat je dus al een baan moet hebben voordat je een KITAS aanvraagt is het tevens zo dat je slechts 1 beroep mag uitoefenen en 'iets met toerisme' dus veel te algemeen is.

Een baan zoeken in Indonesie is ongeveer hetzelfde als in de Bijlmer een plekje zoeken waar alleen blanken wonen, een onmogelijkheid. De werkloosheid is hier 10%, en dan nog alleen geregistreerde werklozen. De mensen die niet de eens de moeite doen om zich te registreren als werkloos zijn niet eens geteld.

Een plekje 'inpikken' van een Indonesier is trouwens toch al vrijwel onmogelijk: de belasting die jij moet betalen is vaak al hoger dan het gehele salaris van een Indonesier, weinig Indonesische bedrijven die dat willen betalen, zeker gezien het feit dan men gruwelijk veel meer werk heeft om jou aan te nemen dan een Indonesier.

Vraagje. Waarom op Bali? Voor onderwijs moet je in de grote steden en vooral Yogyakarta zijn over het algemeen. Voor 'iets in het toerisme' kun je ook beter terecht buiten het wespennest dat Bali heet.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Beste Hosje, wat wil je gaan doen op onderwijsgebied als ik vragen mag?

geronimo
User
User icon of geronimo
spacer line

hoveel kost is het now per jaar KITAS?

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Als je een kitas laat regelen bij Bali Idee kost dat 600 euro voor 1jaar.

Shalom

andre
User
spacer line

Met een achtergrond in het onderwijs heb je een goede kans om hier een baan te vinden. Onderwijs is een booming industrie in Indonesië.

Je kan bijvoorbeeld terecht op een van de vele internationale scholen. Daarnaast zijn er steeds meer private schools die buitenlandse leerkrachten aantrekken. Kijk voor een lijst van internationale scholen op:
globalcertificate.com/indonesia.html
www.ibo.org/school/search/inde(...)n=&find_schools=Find en op:
www.expat.or.id/orgs/schools.html

Als jij een baan (en dus een kitas) hebt kan de rest van je gezin op die basis in Indonesie verblijven. Zij mogen echter niet zomaar werken. Als je echtgeno(o)t(e) wil werken zal zijn/haar kitas via zijn/haar werkgever lopen.

De belasting waar Yerun het eerder over had bedraagt $100,- per maand en hangt samen met de vergunning die het bedrijf moet hebben om jou in dienst te nemen (de rptka). Door deze belasting en de rompslomp die het bedrijf ermee heeft kost jij (als buitenlander) het bedrijf ongeveer $150,- per maand extra t.o.v. een lokale werknemer (los van loon, faciliteiten ed.), dit valt dus nog wel mee.

Je kan ook "iets voor jezelf beginnen" door een pt. (PMA) op te richten. Dit is het Indonesische equivalent van een BV. PMA staat voor "Perusahaan Modal Asing" wat wil zeggen dat het om een buitenlandse investering gaat. Het oprichten van een PMA is sinds 2007 sterk vereenvoudigd, maar het is nog geen abc-tje. Kijk hiervoor op de website van de bkpm (www.bkpm.go.id/)

Succes met jullie plannen!

simpati
User
spacer line

Als je een kitas laat regelen bij Bali Idee kost dat 600 euro voor 1jaar.
En zo komen de misverstanden in de wereld, er zijn meer soorten KITAS en ook Bali Ide heeft voor alle soorten aparte tarieven.
Bij de volgende Visa krijg je een KITAS,
Keluarga (Familie)
Lansia (Ouderen)
Siswa (Studenten)
Kerja (Werken)
Een nieuwe visa is in de regel goedkoper als een verlenging.
Voldoen aan alle voorwaarden schijnt ook voordeliger te zijn.
Jan

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 22-05-2010 09:43 andre wrote:

De belasting waar Yerun het eerder over had bedraagt $100,- per maand en hangt samen met de vergunning die het bedrijf moet hebben om jou in dienst te nemen (de rptka). Door deze belasting en de rompslomp die het bedrijf ermee heeft kost jij (als buitenlander) het bedrijf ongeveer $150,- per maand extra t.o.v. een lokale werknemer (los van loon, faciliteiten ed.), dit valt dus nog wel mee.

Succes met jullie plannen!
Dat valt inderdaad wel mee, die 150 USD extra, maar dat is dan ook niet het duurste. Een lokaal iemand werkt voor twee, drie, max 4 miljoen en verblijft dan in een kos-kosan voor een paar tientjes per maand. Een buitenlandse werknemer moet het veelvoud van die max 4 miljoen hebben, wil dan wellicht nog een groot huis (met zwembad) en auto voor zes personen van 'de zaak'. Groot gelijk overigens, daar niet van.

Iets voor jezelf beginnen kan, maar dan moet je een flinke zak duiten hebben, minimaal 500 miljoen die je moet kunnen aantonen dat deze op een Indonesische rekening staat (net als BV in NL) en bovendien kun je niet 'iets beginnen', maar moet je precies aangeven wat je gaat beginnen. Daarvan afwijken mag niet zonder meer, want dan overtreedt je allerlei regeltjes die gemiddeld genomen bestraft worden met intrekken van vergunningen en dan is het inpakken en oprotten. Dat zou jammer zijn...

geronimo
User
User icon of geronimo
spacer line

bokito, je zegt 600 euro. iemand uit jakarta zei dat 70 dolar was per jaar...begrijp niets van...

elsbeth
User
spacer line

Zou Hosje al op Bali zitten? Ze heeft nooit meer iets laten horen na haar eerste vraag..

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 23-05-2010 09:03 geronimo wrote:
bokito, je zegt 600 euro. iemand uit jakarta zei dat 70 dolar was per jaar...begrijp niets van...
Ik denk dat je je beter 'zorgen' kunt maken over de opmerkingen van alle anderen hier dan slechts het verschil in prijs.

Voor 70 dollar heb je overigens niet eens genoeg voor drie keer een VoA of twee keer een van tevoren aangevraagd visum (turis-sosbud), dus die iemand in Jakarta zou ik maar niet geloven.

geronimo
User
User icon of geronimo
spacer line

yerun wat doe je in indonesie als mag vragen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Maak je je daar ook maar geen zorgen over Emoticon: Wink

meriana
User
spacer line

Weet iemand misschien wat kost een visa lansia aanvrangen ?

Semar
User
spacer line

En toch heeft die iemand uit Jakarta gelijk.
Kosten Kitas: 700.000 Rp
Kosten vingerafdrukken: 150.000 Rp.

In plaats van de non-info hier, kun je beter je vragen stelllen op:
www.livinginindonesiaforum.org/

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 25-05-2010 10:34 Semar wrote:
En toch heeft die iemand uit Jakarta gelijk.
Kosten Kitas: 700.000 Rp
Kosten vingerafdrukken: 150.000 Rp.

In plaats van de non-info hier, kun je beter je vragen stelllen op:
www.livinginindonesiaforum.org/
Semar; wat 700.000 Rupiah is, is het 12-maands single-entry visum dat je krijgt als je een KITAS hebt aangevraagd (en de benodigde papieren van Depnakertrans e.d. al hebt). Echter, dit visum alleen geeft je nergens recht op en heet bovendien geen KITAS, je moet je dan binnen 1 week melden bij de immigratie om je KITAS aan te vragen/te verwerken.

Ik kan de mijne desgewenst onder de scanner gooien voor je.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

En hier het stickertje wat je 700.000 Rupiah zal kosten. Echter zit er wel een pakket aan papierwerk bij wat je ook nodig hebt (en moet betalen) alvorens je een KITAS krijgt:

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 25-05-2010 10:34 Semar wrote: In plaats van de non-info hier, kun je beter je vragen stelllen op...

Geef het goede voorbeeld, Semar!

bronbeek
User
spacer line

Kitas/kitap houders kunnen een NPWP nummer halen op het belasting kantoor,dan hoeft er geen 2.500.000 rp pajak betaalt te worden op de airport indien men naar het buitenland wilt gaan
In mijn geval wordt het 5.000.000 rp ,want mijn echtgenote reist ook mee.
Tot zover is dit een open deur

Voordat ik moeilijk ga doen op het belasting kantoor met formulieren invullen is mijn vraag of het iemand bekent is dat deze 2.500.000 pajak betaling op de airport in Januari vervalt.
Mijn sponsor zegt “ikke niet weten” ,het belasting kantoor zegt “kom maar hierheen.”(6 uur reizen voor mij)
Ik ga er van uit dat de geruchten op Bali waar kunnen zijn zijn,vandaar mijn vraag op dit forum.

Ter info:
Het belastingkantoor in Denpasar wilt dat je een formulier invult en je echtgenote moet naar een speciale afdeling om daar haar formulieren in te vullen.
Dan moet ze invullen welk salaris ze elke maand ontvangt.
Ondanks dat ze geen werk heeft en dus ook geen salaris ontvangt, moet ze toch een jaarlijks bedrag bij elkaar zien te liegen van 15.000.000 rp.
Daarna krijgt ze een NPWP inclusief een geel belastingkaartje.

Het belasting kantoor in Singaraja geeft helemaal geen NPWP nummer aan Kitas/kitap houders .De vraag wordt hier gesteld of men al belasting betaalt in Indonesie.
Zo niet, dan krijg je ook geen NPWP nummer.
Ze zijn daar niet te overtuigen dat je toch echt eerst een nummer moet hebben als je belasting wilt gaan betalen.
Dat moet je werkgever regelen met zijn loonstaten!

M.a.w. waar haal ik de juiste info vandaan?

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ga naar de Pajak site , zoekt de betreffende topic en downloaden.
Laat je zien bij de Balinese pajak jongens .

Ik mag toch aannemen dat de Indonesische wetten ook in Bali toegepast worden ?

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

kuncitan
User
spacer line

Voor vrijstelling van de Fiskal Luar Negri voor niet NPWP-houders per 1-1-2011 zie het persbericht van het ministerie van Financiën van Indonesia.

http://www.pajak.go.id/dmdocum(...)aranpers25102010.pdf

paulana
User
spacer line

Ome Sid , Paulana heeft een recalcitrante bui vandaag en van die bui komt :
Balineze wetten worden ook in RI toegepast Emoticon: Yes! Emoticon: Party!

Om Swastiastu

bronbeek
User
spacer line

sidia en kuncitan

bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag.

hosje
User
User icon of hosje
spacer line

ik schaam me rot, maar we zijn inderdaad een maand naar Bali gegaan.
daarna heb ik eigenlijk helemaal niet meer naar mijn eigen vraag gekeken. maar lees wel bijna dagelijks de nieuwe topics etc.
pas nu ik weer een nieuwe vraag heb gesteld, zie ik hoeveel reacties er eigenlijk op zijn geweest.
maar heb nog steeds veel aan de info, we gaan in maart weer, nu voor een half jaar.
hiervoor hebben we dus een sociaal visum nodig (mijn nieuwe vraag)
in die tijd moeten we dus echt concrete plannen gaan maken en knopen gaan doorhakken. kan alle hulp en info gebruiken en hopelijk kan ik ook iets terugdoen voor jullie (iemand nog op zoek naar een leuke goede leerkracht?)
uiteindelijk ben ik ook al veel geholpen door alles wat ik hier lees, maar zullen vast nog veel dingen zijn waar ik tegenaan loop.
kortom; alvast bedankt Emoticon: Worship

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,410,888 topic views - 233,376 posts - 13,684 topics - 23,819 members - last post @ 23-08-2019 19:18 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,285,547 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com