indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

ibusas
User
User icon of ibusas
spacer line

Hoi!! Een tijdje terug was er een bericht van iemand die boerenkool ging kweken...hoe staat het ermee? Er woont hier iemand die vaste afnemer wil worden!!

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 03-02-2010 13:49 ibusas wrote: Er woont hier iemand die vaste afnemer wil worden!!

How Dutch can you get? Nasi, saté, mie, bakso, etc. nu al niet meer goed genoeg, Bu Sas? Ga toch fietsen!
En uh, wat is het adres van die boerenkoolleverancier ook weer?

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hai Guna,
Nou ja: spruitjes en boerenkool overleven wel de vlucht naar RI, maar in de tropen kun je deze groenten niet kweken, hebben kou nodig.
Zuurkool kan: wiitekool kon mijn nichtje kweken, maar een hoop gedoe: inleggen..
Indische keuken is toch heerlijk?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Merapi, je vergeet dat er genoeg gebieden zijn die een gematigd klimaat hebben hier in Indonesie. Denk hierbij aan berggebieden en plateau's. Mijn aardbeitjes komen uit de bergen van Bandung, de spruitjes van het Dieng plateau en bloemkool en broccoli (ik eet dit zelf niet) is er ook in overvloed. Allemaal producten die het in de tropen niet doen, toch allemaal lokale producti (gelukkig, anders zou het onbetaalbaar worden)

jessie
User
spacer line

hallo allemaal .er zijn veel lief hebbers van 1 hollandse 'prak'
dat kan 'zuurkool met worst stampot met een gehakt bal peen en uijen' etc etc etc dat alles
in de 'oranjebar' in sanur eigenaar 'roger'orang blanda 'de prijzen zijn vrij redelijk
en natuurlijk' gezellige muziek van andre hazes' slamet datang' Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie!

acufjo
User
User icon of acufjo
spacer line

Stampot boerenkool is lekker, maar ook botok van boerenkool met makreel is heerlijk. Dit eet ik dan in nederland.

Boerenkool heeft kou nodig om te groeien. Nederlandse zomer temperaturen is al te warm. Ik betwijfel of het Indonesie mogelijk is zelfs op hoogte is het volgens mij niet koud genoeg. Wortel kool en boemkool aardbeien is natuurijk geen probleem.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 04-02-2010 13:30 acufjo wrote:
Stampot boerenkool is lekker, maar ook botok van boerenkool met makreel is heerlijk. Dit eet ik dan in nederland.

Als we het toch weer over eten hebben dan is urap-urap van boerenkool met taugeh ook lekker. Neem gekookte boerenkool + met heet water overgoten taugeh, gewelde cocos erdoor met een beetje trassie, schijfje kentjoor/of poeder, schijfje laos, een paar jeruk purut blaadjes, beetje zout en beetje suiker naar smaaken voor de liefhebber 2 teenjes fijngemaakt knoflook en een fijn gesneden peper.
Alles goed door elkaar mengen en in laten trekken.
kan koud gegeten worden bij de rijst, selamat makan! Emoticon: Yummie!

En als er geen boerenkool voor handen is dan kan je allerlei andere fijngesneden groenten nemen. Het is ook lekker met verse, kort gekookte, gesnipperde snijbonen en taugeh.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hai tante Yo,
ook van gewone Hollandse andijvie kun je een heerlijke sayur maken
Fijnsnijden en kort wokken met knoflook en sereh en knoflook, en trassi, plus perut.
lekker met bambu Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice scheuten

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

acufjo|: boerenkool met makreel???
Nou ja waarom eigenlijk niet, heb voor vriend ook Chinese kool met pepesan klaargemaakt

senior
User
User icon of senior
spacer line

Ik neem wel een broodje makreel...laat die boerenkool erbij maar zitten Emoticon: Bye bye

hati hati, pelan pelan

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 04-02-2010 22:03 merapi wrote:
Hai tante Yo,
ook van gewone Hollandse andijvie kun je een heerlijke sayur maken
Fijnsnijden en kort wokken met knoflook en sereh en knoflook, en trassi, plus perut.
lekker met bambu Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice scheuten

Plus perut? als het dan maar niet sakit perut is Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud (buikpijn zal ik dan maar zeggen)

ha, ha, ha, niet nog een keer wilma, na de sambal in de cebok nu de perut in de sayur Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

jeruk purut zal je denk ik bedoelen maar ik kon er wel ff om lachen hoor Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

nangka
User
spacer line

Heb gehoord dat er op Bali op dit moment boerenkool, zuurkool uit het vat, en rookworst leverbaar is. zie ook, dutchsnacks-bali.com.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 05-02-2010 02:39 nangka wrote:
Heb gehoord dat er op Bali op dit moment boerenkool, zuurkool uit het vat, en rookworst leverbaar is. zie ook, dutchsnacks-bali.com.

Hmm. Ik geloof dat ik maar weer eens een lijntje Bali-Yogya moet gaan snuiven, uh, opzetten... L'histoire se répète.

ibusas
User
User icon of ibusas
spacer line

Nou, wat heb ik losgemaakt, zeg!
En ik was niet voor mezelf op zoek hoor Guna....over twee weken kan ik me weer helemaal in Belanda volvreten....(als ik wil)

Maar echt, er was iemand op het forum met plannen in die richting en aangezien het net heeft gehageld in de bergen, dacht ik dat het een grote kans had dat.....

Maar ik geef haar in elk geval het adres in Sanur van die dutch snacks. Kan ze vast de rookworst halen!

Emoticon: Laugh out loud

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 05-02-2010 11:48 ibusas wrote: Kan ze vast de rookworst halen!

Geef haar dan ook het adres van Soejash. Hun cabanossi komt verdomd dicht bij wat wij rookworst noemen. Soejash heeft twee fabrieken: halal (Nikmat) en haram (Mama's). Ergens in Kuta/Legian hebben ze ook een restaurant, ook Mama's genaamd. Perfect voor je `slechte' cholesterol...
En bij dezen bestel ik bij een Hollandse/Vlaamse Balinees de haringsalade van Nikmat. Die leveren ze in een verpakking van twee liter, dus delen lijkt me wenselijk.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nou tante yo, moest er ook om lachen, maar was goed bedoeld hoor!
Vanmiddag heb ik pastinaak gekocht, wel van gehoord, maar nooit gezien.
Ga maar ff surfen om te kijken hoe je die wortels moet bereiden, geen flauw idee!
groetjes Wilma

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Boerenkool, Jesoes hoe leg je dat hier uit, kol pantani?
Heb je trek in een Hollandse hap, gewoon ossestaart halen insmeren met peper en sudderen in de blue band (die is zout) een beetje bruin laten worden, water er bij deksel erop, na 3 uur valt het vlees zo van het bot af, deksel eraf water laten verdampen en je vreet je vingers erbij op, nog een lekker aardappeltje en broccoli erbij, Nederlandser kan het niet.
Je weet dat je te lang in Indonesie bent als je de volgende dag nasi timbal eet en daar net zo van geniet Emoticon: Yes! Emoticon: Nice

spacer line  

Zat van de week voor de verandering maar eens aan de hutspot met gehaktballen. Voor de verandering best weer eens lekker Emoticon: Smile

"Eerste lichting" boerenkool uit Bedugul was helaas slechts gedeeltelijk geslaagd, maar was te doen voor een paar maaltijden (1 om direct op te eten, andere porties om in te vriezen). We hadden er Unox rookworst bij, en "smeltjus". Gaan binnenkort met de verkregen kennis over (het niet geheel lukken) van de eerste partij, weer een poging wagen en dan moet het beter gaan.

If you have nothing to loose, you can risk everything

ibusas
User
User icon of ibusas
spacer line

Nou nou....de dame in kwestie is gisteren in Sanur geweest en heeft frikandellen, vlammetjes en wat dies meer zij, ingeslagen.
Vanavond in Candidasa "Frikandel speciaal" in Catra...

Voor haar alweer zes jaar geleden.

Als je zin hebt.... Emoticon: Nice

nangka
User
spacer line

Vernam zojuist dat de boerenkool op is, komt in Juni weer, wel nog steeds volop zuurkool uit het vat,en rookworst, nederlands recept .Kijk bij " nengah's" Bali op Google.

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

Leuk om te zien dat Nederlands eten ook verkrijgbaar is in Indonesië, als ik ooit een huisje in Lembang ofzo ga hebben, dan ga ik zéker Nederlandse groente verbouwen...! Wel slim ook om dat te introduceren - wellicht kun je de lokale bevolking zover krijgen dat ze het ook gaan kopen!

From Dayeuhkolot with love

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Ach Monyet een nobel streven, maar weinig kans van slagen, allereerst zijn de ardappels in Indonesie verdomd lekker, maar ook verrot duur voor de plaatselijke bevolking, bovendien heerst nog steeds de gedachte dat als je geen rijst hebt gegeten dat je dan alleen maar gesnoept hebt. Emoticon: Confused
Ik maak regelmatig een tonijnsalade, tonijn, aardappels stampen, mayonaise, saus tomat niet te veel ,klein toefje sambal extra hot. lekker door elkaar heen stampen, op een bed van ijsbergsla deponeren, insmeren met mayonaise, wat leuke figuurtjes er op van saus tomat, garneren met gekookte eieren en komkommer (is het een komkommer die gisteren is gekocht dan is het een kwamkwamer)
Mijn Indonesische kennissen zitten dan als ze het de eerste keer gaan eten altijd te wachten waar de rijst blijft Emoticon: Smile
Zet het er maar niet bij ook want verdomd ze eten zo'n slaatje met rijst. Emoticon: Shiny

Het enige typisch Nederlandse gerecht waar ik bij mijn Indonesische kennissen en vrienden succes mee oogst is stampot peen en uien, veel bawang bombay gebruiken en eerst bakken.
Dat komt waarschijnlijk omdat peen (wortel) wat zoetig is Emoticon: Wink

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

On 03-02-2010 18:55 merapi wrote:
Nou ja: spruitjes en boerenkool overleven wel de vlucht naar RI, maar in de tropen kun je deze groenten niet kweken, hebben kou nodig.

In een programma van ‘Keuringsdienst van Waarde’ werd duidelijk dat de meeste boerenkool voor diepvries en kant-en-klaar maaltijden tijdens de zomer (!) in Nederland geteeld wordt.

http://www.hebikietsgemist.nl/(...)enst-van-waarde.html

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

rond om Bromo is het best mogelijk, je ziet daar veel kool soorten groeien.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Alle groentes zijn lekker en gezond:
We eten alles: spinazie,amsoy,paksoy,kangkung,taoge etc
Niet zoveel vlees

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,523,548 topic views - 232,840 posts - 13,678 topics - 22,676 members - last post @ 26-06-2019 12:50 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,896,224 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com