indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

Ik vraag mij dit af of maak iedereen maar zijn / haar eigen potje soep, zeker met dit koude weer ...... Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie!

'Ahu kura ahia, mansia nia'

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ik ken wel bubur kacang hijou, pap dus van die kleine boontjes/peultjes/erwtjes waar je ook taugeh van maakt.

Boontjes, erwtjes of hoe je die groene dingen ook noemen wilt, weken en dan koken tot een brijachtige substantie en dan op het bord er kokosmelk en gesmolten gulah jawah overheen doen, zoals gewoonlijk is dit dus weer een lekker zoet gerecht Emoticon: Yummie!

Van sup/soep heb ik nooit gehoord.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

acufjo
User
User icon of acufjo
spacer line

Wij eten dit regelmatig als ontbijt of lunch. Vergeet niet kayu manis (kaneel) toe te voegen. Vooral in de nederlandse winter is dit een heerlijk verwarmend recept!! Emoticon: Yummie! In yogya is dit op veel plaatsen te krijgen maar zo zoet dat mijn mond er helemaal van gaat trekken.

Ook gulai kacang hijou (als we even genoeg hebben van vlees) is lekker maar maken we niet zo vaak.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Anis,

Ik heb dit voor je van het net geplukt.

Sup Manis Kacang Hijau

Bahan-Bahan:
70 gm kacang hijau
100 ml air 4 camca sedang gula
Garam
Cara:
Rendam kacang hijau hingga kembang.

Didihkan air dan masukkan kacang. Masak hingga empuk.

Masukkan gula dan garam. Sejukkan sebelum dihidang.

Ik vraag me alleen af of je dit bedoelt omdat het een zoet gerecht is en dan wel erg op die bubur gaat lijken.

Maar die kacang hijau zouden ook gewoon groene erwten kunnen zijn. Je bedoelt toch geen erwtensoep op zijn Indonesisch?????

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit sup kacang ijo (hijau) gegeten.
In ieder geval kan me niet herinneren
Bubur kacang ijo is anders dan SUP kacang ijo.
Alleen de hoofdbestandeel(kacang hijau) is dezelfde , de kruiden zijn anders.
De ene is een lekkernij ( met santen , gula jawa= wat Yoke schreeff, wat ik altijd eet) .
De andere is een soep , die men kan eten met rijst.
meestal meng men bouillon , stukjes vlees , soms ook niet.
Het is een soort soep. Nooit gezien .

Als men kacang ijo laat kiemen , krijg je tauge.
Die groene puntjes bij tauge is de kacang ijo.

bisa dicek of makemyday .

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Vergeet niet kayu manis (kaneel) toe te voegen.

Kayu manis is kaneel maar ook zoethout, volgens mij zijn dat toch heel verschillende dingen, wie weet waarom er dezelfde naam voor wordt gebruikt Emoticon: Confused

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

spacer line  

Is verkeerde benaming.

Kayu manis is zoethout ., vroeger werd het gebruik als snoep,Nederlandse kinderen gaan er op kauwen.

Kaneel is cinnamon , vroeger 1 van de gewilde specerijen naast peper , foelie, nootmuskaat..

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 29-01-2010 21:45 Surya Atmadja wrote:
Is verkeerde benaming.

Kayu manis is zoethout ., vroeger werd het gebruik als snoep,Nederlandse kinderen gaan er op kauwen.

Kaneel is cinnamon , vroeger 1 van de gewilde specerijen naast peper , foelie, nootmuskaat..

Ik weet wel wat zoethout is, heb er zelf als kind genoeg op gekauwd maar ik zie ook vaker dat ze kayu manis voor kaneel gebruiken, letterlijk vertaald staat er toch zoet hout.
Cinnamon is de engelse benaming voor kaneel maar hoe heet het dan in bah. ind. ?

Acufjo gebruikt voor kaneel de benaming kayu manis en dat heb ik vaker gehoord.
Bij kaneel in de bubur kan ik me nog iets voorstellen maar zoethout erin..........? Nee!

op internet gevonden:
kayumanis (Cinnamomum burmani). dit is dus kaneel en toch heet het kayumanis

acufjo
User
User icon of acufjo
spacer line

On 29-01-2010 21:45 Surya Atmadja wrote:
Is verkeerde benaming.

Als 100 % belanda ga ik zelf twijfelen. maar kayu manis (letterlijk zoete hout ken ik als snoep van vroeger) betekend volgens het woordenboek toch echt kaneel hoor!!

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Over kaneel gesproken.Weet je dat kaneel goed is voor diabeet patienten.Het verlaagt namelijk het bloedsuiker gehalte in het bloed.Je kan bv wat kaneelpoeder strooien over het fruit of kaneelpoeder met honing oplossen met kokend water.

Shalom

spacer line  

On 29-01-2010 21:54 4yoke4 wrote:

[quote removed]

op internet gevonden:
kayumanis (Cinnamomum burmani). dit is dus kaneel en toch heet het kayumanis

Kaneel wordt ook kayu manis genoemd, terwijl het ook onder een andere naam bekend is .
De andere naam is Kulit manis .En dit is de juiste , want voordat kaneel in poedervorm wordt verwerkt is het een dunne opgerolde bruin houtachtige spul.
Staat in Kamus Umum Belanda Indonesia Prof Drs S Wojowasito.

In Indonesia gebruik men vaak verschillende termen .
Zoals SAKIT HATI = Iedereen weet dat het Hartzeer betekende i.p.v leverziekte .
Hati is lever.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Kayu manis is verkeerd maar kulit manis is goed.. dat kan zijn, maar de werkelijkheid is dat iedereen het altijd heeft over kayu manis. Dan ga ik niet eigenwijs zijn en vragen om kulit manis als ik kaneel wil hebben natuurlijk Emoticon: Wink

- 8,2 miljoen keer kayu manis
- 700.000 keer kulit manis met een veel minder duidelijke opkomst voor kaneel

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hoi sobats,
Ik vond iets over kaneel.:
Kembang Lawang[kayu manis cina]
- bloeddrukverlagend
- bij maagkwalen
-vastzittende hoest
-menstruatie problemen.
ps: niets over diabetis

bron: dr A.P. Dharma - Indonesische geneeskrachtige planten

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

• " .... is de zoete v(p)ersie niet bubur sum-sum" .... ?"

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Anne Mieke
    User
    User icon of Anne Mieke
    spacer line

On 02-02-2010 23:40 merapi wrote:
    ps: niets over diabetis
    Echt wel.
    ff maar een beetje googlen Wilma.
    En dit is er een voorbeeld van. http://www.kaneel.nl/Pages/diabetes.asp

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 29-01-2010 22:48 Bokito wrote:
  • Over kaneel gesproken.Weet je dat kaneel goed is voor diabeet patienten.
  • Het verlaagt namelijk het bloedsuiker gehalte in het bloed.Je kan bv wat kaneelpoeder strooien over het fruit of kaneelpoeder met honing oplossen met kokend water.

• Een paar 'kanttekeningen':

• Ik kan de info niet meer vinden .... maar het schijnt dat (teveel kaneel) kanker verwekkend schijnt te zijn ....

• Er schijnen ook wel twee soorten 'kayu manis' (tulen) te bestaan uit Sri Lanka ('oorspronkelijke' ) en kassia uit China .......

• Als je het toch als ' vervanger' van suiker gebruikt .... waarom niet esstevia jamu dari Amerika Latina al duizenden jaren door indianen gebruikt en er zijn aanwijzingen dat het misschien zelfs wel 'geneest' (wat vind je daarvan !!!) .... alleen wordt het door de 'suikerlobby' in een kwaad daglicht geplaatst, want in die wereld gaat er om veel geld.
    Lees maar ' het esstevia verhaal' op GooGle .

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

P.s.:

• 'zoethout' moet je in 't Indonesia niet te letterlijk nemen ..... ik had het pas hier in Kikkerland leren kennen ......

• ' .... maar de vraag blijft, zijn er speciale kruiden voor kacang ijo sup ..... ???

Zelf gebruik ik o.a. laos/ sereh/ selderie (ˇˇk -knol) natuurlijk cenkeh/kruidnagel & pala/noodmuskaat ......

merapi
    User
    User icon of merapi
    spacer line

Nee hoor Anis,teveel kaneel is zeker niet kankerverwekkend.
    trouwens je gebruikt toch niet elke dag kaneel?
    Teveel nootmuskaat schijnt ook verslavend te werken, nou ja..Een vervanger van suiker Anis, wat bedoel je?
    Afgelopen weekend had ik kopi tubruk gemaakt met een beetje geraspte gember en gula djawa, een succes!

Zoethout: ieder Nederlands kind was er gek op, ook ik.
    Dat werd toegestaan door mn ouders omdat zouthout stond bekend als goed tegen verkoudheid en keelpijn.
    Ik viel onder de Haagse bleekneusjes, dus dat was goed

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

" .... volgengs een Italiaanse kennis is zoethout een onkruid in het zuiden van ItaliŰ ..... men is maar wat blij dat die Nederlanders ervoor willen betalen .....

'Ahu kura ahia, mansia nia'

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

69,627,792 topic views - 231,143 posts - 13,664 topics - 20,873 members - last post @ 23-03-2019 07:19 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

115,617,793 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com