indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

dekarre
User
User icon of dekarre
spacer line

Mijn partner las vandaag dat er enorme problemen zijn met kredietkaarten in Bali.
Van vele rekeningen wel geld afgehaald (men zou de kaarten via een minuscule camera kunnen gefilmd hebben, samen met de codes). Wie weet er daar meer over?

cabrio
User
spacer line

Het ook in Europa gebruikelijke Skimming is gebeurd op een (of enkele) automaat van een BCA bank in Bali.
Concreet werd bij het afhalen van geld aan dit toestel de magneetstrip gelezen door een tweede magneetstrip lezer, deze gegevens werden geregistreerd. Een miniscule camera werd geplaatst om de pin-code te kunnen zien die door het slachtoffer wordt ingevoerd voor de afhaling van zijn centjes.
Met deze gegevens wordt vervolgens een nieuwe kaart aangemaakt, dus op de magneetstrip komen de gegevens van de kaart die uitgelezen werd. De pin-code hebben ze ook in handen, dus op naar een automaat en pinnen maar...

Een systeem die ook bij ons vaak voorkomt, dus nieuw is dit niet, wel voor Bali blijkbaar.
Als het een Europeese bankkaart betreft, dan ben je daar meestal voor verzekerd, wel zo snel mogelijk de bank inlichten en de kaart laten vernietigen in het systeem.

dekarre
User
User icon of dekarre
spacer line

Hier een automatische Google vertaling van een artikel uit Tempo interaktif:

ATM inbraak in Bali meer dan USD $ 4 miljard

Woensdag de 20 januari 2010 | 18:34 pm

TEMPO Interactive, Jakarta, inbraak of fraude verliezen Teller in Bali bereikt meer dan 4 miljard Rp. "Numbers zijn nog verder te gaan," aldus vice-gouverneur van de Bank Toezicht van Bank Indonesia, Budi Rochadi in zijn kantoor, woensdag (20 / 1).

Er zijn zes banken die het slachtoffer geworden, namelijk Bank Centraal-AziŽ, Bank Negara Indonesia, Permata Bank, Bank Mandiri, Bank Rakyat Indonesia en Bank Internasional IndonesiŽ. Het eerste rapport ontvangen door BCA dat klanten het gevoel verloren geld op January 16, 2010.

Volgens Budi, hoofd modus de opslag van gegevens door de recorder gemonteerd op de brug, en shadowing motor nummers Persoonlijk Identificatie Nummer (PIN) via de verborgen camera. Diefstal van gegevens, alsmede geldopnames en overschrijvingen worden gedaan bij de brug eenheid 13 in Bali. "Natuurlijk is er een bankrekening 236 (het gebroken)," aldus Budi.

De centrale bank werd verdacht van fraude uitgevoerd door een internationaal netwerk. De reden, laatste jaar van de diefstal van gegevens in sommige landen met een dollar Verenigde Staten dollar en de euro. Lokale overheid voor het blokkeren van dergelijke activiteiten. 'Eh, volgende dat ik weet dat hier, "zei Budi.

Vandaag had de centrale bank al gecoŲrdineerd met de politie om deze zaak te onderzoeken. "Het team van de politie hoofdkwartier werd ingezet naar Denpasar," zei Budi.

Bank Indonesia vroeg het publiek om niet in paniek en handel als gebruikelijk. "Please betrekking op het aantal bij het invullen van uw pincode," zei Budi.

Hoofd van Public Relations bureau van Bank Indonesia zei moei Johansyah klanten kunnen verbeteren de veiligheid door vervanging van de PIN-code. Kan ook zijn opnieuw opgenomen in de kaart en voer een transactie via een willekeurige pincode. "Dus de geregistreerde gegevens zijn gegevens die verkeerd, 'zei hij.

"Alle verliezen zullen worden vervangen door klanten van elke bank," zei Budi. Klanten worden gevraagd om de middelen rapport verdwijnen in de bank en volgde een reeks controles.

REZA M

spacer line  

Het gaat niet om credit-cards maar om bankpasjes.

Ook hier in Indonesie worden gedupeerden door de banken gecompenseerd voor ongeautoriseerde geldopnames.

Advies is om niet meer te pinnen op "stille" / afgelegen ATM's omdat die bij uitstek geschikt zijn voor de h.h. criminelen om hun illegale apparatuur te plaatsen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

PeterH
User
spacer line

Het zijn inderdaad vooral de bankpasjes. Het uitlezen van pincodes en pasgegevens neemt een hoge vlucht, ik ben er ook al het slachtoffer van geworden (zie het topic http://forum.indahnesia.com/to(...)ijn_credit_kaart.php ) en enkele weken geleden een vriend van mij ook. Wat Amed hierboven zegt, en als je echt op zeker wilt spelen (advies van de politie gisteravond op tv): neem cash euro's mee en wissel ze hier om als je op vakantie gaat (maar dan uiteraard wel je geld in een kluisje).

Of, als je hier woont: geld overmaken op een Indonesische rekening en het bij de bank aan de balie ophalen. Niks pinnen.

Overigens is de Reskrim uit Jakarta hier inmiddels met nogal wat mensen aanwezig om te helpen met het oplossen van het probleem. Het is (tenminste ťťn) internationaal opererende bende, er zijn al mensen opgepakt (6 enkele maanden terug en blijkbaar onlangs weer een paar) maar voorlopig is het oppassen geblazen.

Overigens is een "drukke" ATM geen garantie voor veiligheid; juist die worden veel door toeristen gebruikt en zijn dus extra aantrekkelijk voor skimmers. De ATM bij BNI op de Jl. Tamblingan in Sanur was vorige maand ook aan de beurt, evenals die tegenover Batujimbar Cafť.

Bijkomend nadeel: de informele limiet voor opnames bij sommige ATM's was 4 miljoen, dat is nu teruggebracht naar 2.

dutchbird
User
spacer line

On 21-01-2010 19:15 dekarre Wie weet er daar meer over?

Helaas is dit mij overkomen....
Vijf "spookopnames" welke overigens ver boven de daglimiet van 6 miljoen lagen (???) Heb, nadat ik dit ontdekte bij het checken van de Rabosite, een gesprekje met de manager BCA Kuta gehad die mij doodleuk vertelde dat Rabobank wel een foutje gemaakt zou hebben! Aangifte gedaan bij Poltabes Denpasar hetgeen niet door BCA in dank is afgenomen. Ik wacht nu verder af wat er gaat gebeuren en na alle ophef in de media de laatste dagen denk ik dat BCA wel zal moeten reageren. Temeer omdat ik niet de enige ben en deze "opnames" ondanks het feit dat ze hoger waren dan de toegestane daglimiet toch door het BCA systeem werden goedgekeurd....

NGS stock photos

senior
User
User icon of senior
spacer line

Ondermeer de mogelijkheid dat er ATM's werden geskimd was voor mij een reden dat ik de laatste paar jaar weer ben overgestapt op "ouderwetse" travellercheques om mee te nemen,naast wat contant geld. Allemaal wat meer gedoe, maar wel zo safe....

hati hati, pelan pelan

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Wat ook effectief is als je jouw pincode intoetst je hand boven het nummeriek te houden zodat een eventueele geplaatste camera niet kan zien wat je intypt.

Shalom

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 22-01-2010 23:17 dutchbird wrote:

[quote removed]

Helaas is dit mij overkomen....
Vijf "spookopnames" welke overigens ver boven de daglimiet van 6 miljoen lagen (???) Heb, nadat ik dit ontdekte bij het checken van de Rabosite, een gesprekje met de manager BCA Kuta gehad die mij doodleuk vertelde dat Rabobank wel een foutje gemaakt zou hebben! Aangifte gedaan bij Poltabes Denpasar hetgeen niet door BCA in dank is afgenomen. Ik wacht nu verder af wat er gaat gebeuren en na alle ophef in de media de laatste dagen denk ik dat BCA wel zal moeten reageren. Temeer omdat ik niet de enige ben en deze "opnames" ondanks het feit dat ze hoger waren dan de toegestane daglimiet toch door het BCA systeem werden goedgekeurd....
Als een manager zo reageert en er meer dan de daglimiet van je pasje gehaald is, dan zou ik het niet echt vreemd vinden als die persoon ergens weet van heeft. Tijd voor een groot onderzoek dus. Emoticon: Yes!

Ho Lee Fuk

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 22-01-2010 23:26 senior wrote:
Ondermeer de mogelijkheid dat er ATM's werden geskimd was voor mij een reden dat ik de laatste paar jaar weer ben overgestapt op "ouderwetse" travellercheques om mee te nemen,naast wat contant geld. Allemaal wat meer gedoe, maar wel zo safe....
Jammerlijke ontwikkeling, maar op zich een hele logische inderdaad. Ik pin hier alleen nog bij de ATM in bankkantoren. Helaas is het zo dat die vaak ook 24 uur per dag open zijn, maar er is dan wel een medewerker aanwezig. Als het fout gaat, kunnen ze daar gaan zoeken. Emoticon: Smile

Ho Lee Fuk

Kelvinator
User
User icon of Kelvinator
spacer line

ik gebruik gewoon een CC indien het om kledingwinkels (waar alleen baju asli verkocht wordt) en dergelijke gaat...
een CC heeft zoveel voordelen, aangezien onze pinpasjes het vrijwel niet in indo winkels doen, ook al wordt er cirrus/maestro ondersteund, het werkt vaak niet met welke pin-bankautomaat (tegenwoordig heeft men van vrijwel elke grote bank zo'n apparaat) men het ook probeert. Je kan dan wel bij een ATM pinnen, maar vaak moet je dan een redelijk groot bedrag pinnen (1-4jt rp) omdat je extra kosten voor pinnen in het buitenland moet betalen waardoor je ook nogeens met overbodig veel geld op straat rondloopt.
Je hoeft niet met veel cash rond te lopen, CC kaarten worden bij super veel winkels geaccepteerd, je betaalt er vaak geen extra transactie kosten voor en tegenwoordig moet je ook bij CC's (indien met chip) vaak een pin invoeren, waardoor het al meer fraude bestendig wordt. Skimmen daarentegen kan je vrijwel weinig aandoen als de ATM's en pin/cc apparaten er niet tegen beschermd worden. Echter als blijkt dat er geskimmed is nadat je ergens met CC betaalt, dan weet je vrijwel zeker dat er zo'n skim ding in zo'n winkel zit. Daarmee kan je die winkel aansprakelijk stellen, want het valt wel op? als er iets raars op zo'n apparaat staat. Daarnaast ben je altijd verzekerd (visa, mastercard) tegen dit soort praktijken, dus hoef je nooit zorgen te maken dat jij je geld niet terugkrijg.

Orang Bule!!!! Suroboyo kuuuu

dutchbird
User
spacer line

On 23-01-2010 01:32 YerunAls een manager zo reageert en er meer dan de daglimiet van je pasje gehaald is, dan zou ik het niet echt vreemd vinden als die persoon ergens weet van heeft. Tijd voor een groot onderzoek dus. Emoticon: Yes!

Precies! Ik heb ze ook gezegd dit ik een 'inside job' vermoedde.
In ons geval betreft het een redelijk groot BCA bijkantoor op Jl. Raya Kerobokan omdat dit zo lekker dicht bij ons huis is.
Nooit meer dus Emoticon: Nooo

In het hele vehaal zijn twee categorieŽn te onderscheiden:
* geld verdween van mensen met een rekening bij deze bank. (pintransacties)
* geld verdween van mensen met een rekening bij een andere -ook buitenlandse- bank. (pintransacties)

Eerlijk gezegd had ik weinig fedutie in het doen van aangifte bij de politie Emoticon: Frustrated "report a chicken, loose a cow"
Dit blijkt nu echter heel anders uit te pakken dus wachten we de ontwikkelingen maar af.

NGS stock photos

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 23-01-2010 03:13 Kelvinator wrote:
ik gebruik gewoon een CC indien het om kledingwinkels (waar alleen baju asli verkocht wordt) en dergelijke gaat...
een CC heeft zoveel voordelen, aangezien onze pinpasjes het vrijwel niet in indo winkels doen, ook al wordt er cirrus/maestro ondersteund, het werkt vaak niet met welke pin-bankautomaat (tegenwoordig heeft men van vrijwel elke grote bank zo'n apparaat) men het ook probeert. Je kan dan wel bij een ATM pinnen, maar vaak moet je dan een redelijk groot bedrag pinnen (1-4jt rp) omdat je extra kosten voor pinnen in het buitenland moet betalen waardoor je ook nogeens met overbodig veel geld op straat rondloopt.
Je hoeft niet met veel cash rond te lopen, CC kaarten worden bij super veel winkels geaccepteerd, je betaalt er vaak geen extra transactie kosten voor en tegenwoordig moet je ook bij CC's (indien met chip) vaak een pin invoeren, waardoor het al meer fraude bestendig wordt. Skimmen daarentegen kan je vrijwel weinig aandoen als de ATM's en pin/cc apparaten er niet tegen beschermd worden. Echter als blijkt dat er geskimmed is nadat je ergens met CC betaalt, dan weet je vrijwel zeker dat er zo'n skim ding in zo'n winkel zit. Daarmee kan je die winkel aansprakelijk stellen, want het valt wel op? als er iets raars op zo'n apparaat staat. Daarnaast ben je altijd verzekerd (visa, mastercard) tegen dit soort praktijken, dus hoef je nooit zorgen te maken dat jij je geld niet terugkrijg.
Je vergeet iets heel belangrijks, en dat is dat die pincode niet daadwerkelijk nodig is om een transactie te kunnen doen. Als ik je creditcardnummer, vervaldatum en 3-cijferige CCV code heb, kan ik je kaart al gebruiken. Zo is mijn kaart ook misbruikt, die hiervoor onder meer het blog en het forum.

Hier gaat het echter over bankpasjes, die over het algemeen net zo makkelijk te kopieren zijn, alleen minder makkelijk te gebruiken zijn, want ik kan met mijn bankpas niet op internet betalen. En als ik de pin niet weet heb ik er niets aan. Het zou dus veiliger moeten zijn dan een CC.

Ho Lee Fuk

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 23-01-2010 03:16 dutchbird wrote:

[quote removed]

Precies! Ik heb ze ook gezegd dit ik een 'inside job' vermoedde.
In ons geval betreft het een redelijk groot BCA bijkantoor op Jl. Raya Kerobokan omdat dit zo lekker dicht bij ons huis is.
Nooit meer dus Emoticon: Nooo

In het hele vehaal zijn twee categorie�n te onderscheiden:
* geld verdween van mensen met een rekening bij deze bank. (pintransacties)
* geld verdween van mensen met een rekening bij een andere -ook buitenlandse- bank. (pintransacties)

Eerlijk gezegd had ik weinig fedutie in het doen van aangifte bij de politie Emoticon: Frustrated "report a chicken, loose a cow"
Dit blijkt nu echter heel anders uit te pakken dus wachten we de ontwikkelingen maar af.

Het is een internationaal iets, vandaar dat de politie (zelfs nationaal) er massaal mee bezig lijkt te zijn. Als jij het enige geval was, dan was het met een sisser afgelopen voor de BNI en met pech voor jou. Nu maak je wel wat kan als je het mij vraagt. Hopelijk heb je meer kans dan ik inschat. Emoticon: Yes!

Ho Lee Fuk

spacer line  

On 23-01-2010 04:58 Yerun wrote:

[quote removed]
Het is een internationaal iets, vandaar dat de politie (zelfs nationaal) er massaal mee bezig lijkt te zijn. Als jij het enige geval was, dan was het met een sisser afgelopen voor de BNI en met pech voor jou. Nu maak je wel wat kan als je het mij vraagt. Hopelijk heb je meer kans dan ik inschat. Emoticon: Yes!

Hoe vervelend het ook moge zijn om hier in RI van / over iets aangifte te moeten doen, is dit in dit geval noodzakelijk om uberhaupt in aanmerking te komen voor terugbetaling van het vermiste geld door je bank. De woordvoerders van BCA, BNI en Permata hebben allemaal bevestigd dat alle gedupeerden gecompenseerd zullen worden, mits er aangifte is gedaan en het duidelijk is dat het om "spook-transacties" gaat.

If you have nothing to loose, you can risk everything

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

volgens the jakarta post zal BCA de gedupeerden binnen 72 uur vergoeden...
http://www.thejakartapost.com/(...)-bank-scams-bca.html

dekarre
User
User icon of dekarre
spacer line

Hopelijk is dit waar, laat iets weten Dutchbird als je al terugbetaald bent. Ik neem altijd contant geld mee naar Bali en breng het dan direct in de kluis van hotel of villa. Mijn kredietkaart (VISA) is maar voor reserve maar veel heb ik ze niet nodig gehad. Vroeger ook nog travellercheques meegebracht maar dit vind ik zo omslachtig.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Het skimmen is een nieuw fenomeen voor indonesie dus weten ze er nog niet mee om tegaan.
Wat wel duidelijk is geworden uit de indonesische kranten dat de russische maffia hier achter zit.

Shalom

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

88,119,724 topic views - 240,766 posts - 13,734 topics - 34,291 members - last post @ 20-01-2021 23:02 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

143,551,854 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com