indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

LuluJack
User
spacer line

Heel fijn deze reactie Guna, je zegt precies hoe het is.
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. YB, nee, ik ken geen Dutchguy. maar als je hetzelfde gezegd hebt tegen hem als hoe je mijn vrouw beledigd kan ik me voorstellen dat hij misschien gereageerd heeft hetzelfde als ik

Semar
User
spacer line

Sorry Y-B,

Dat gemier over kampung kippen die zo kampungan zijn is een grijsgedraaide plaat. Wat dat betreft ben je inderdaad aardig ingeburgerd in IndonesiŽ, waar zo arrogant wordt neergekeken op alles wat lager in de pikorde staat.

Alsof de omhooggevallen middenklasse zo geweldig is: arrogantie, koppigheid, beperkt denkkader en incompetentie komen daar veel meer voor dan goed is voor het land.

elsbeth
User
spacer line

Het moet toch gvd niet gekker worden, zeg. Ik sluit me helemaal aan bij Guna en LuluJack. De vrouw van LuluJack wil Indonesisch eten in haar zwangerschap. Wat is daar in godsnaam verkeerd aan en waarom moet dat meteen in de hoek getrokken worden waar YB ongetwijfeld mee te maken heeft.
Je slaat hier echt volkomen de plank mis, YB. Wat heeft het er in godsnaam mee te maken wat jij en Oyibo daar in RI meemaken? Het gaat hier om eeen zwangere Indonesische vrouw in Belgie. Betrekken jullie je eigen vrouwen ook onder deze uitspraken, of zijn dat nou net de enige 2 vrouwen die een uitzondering op jullie regel vormen?
Waarom betrekken jullie alles, maar dan ook werkelijk alles op je eigen ervaringen???
Ik vind het echt te walchelijk voor woorden hoe jullie deze vraag beantwoord hebben.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Kom kom, zoals ik erin ben getrapt bij het niet herkennen van Guna2 een tijd geleden, zo trap ik er niet meer in bij die looser Dutchguy. Exact hetzelfde taalgebruik, exact dezelfde kwestie, doet mij vermoeden dat dit Dutchguy is in een ander jasje/synoniem.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 09-02-2010 16:31 Yogya-Bali wrote: ...doet mij vermoeden dat dit Dutchguy is in een ander jasje/synoniem.

Dutchguy in Belgium? Ik daggutnie. Het taalgebruik van LJ is ook vele malen beter.

elsbeth
User
spacer line

Yogya B, even voor de goede orde: je baseert blijkbaar je vermoeden op het eerste berichtje van LuluJack, want meteen daarna trek je van leer.
Los van het feit dat het een enge zaak is zo met vermoedens om te gaan, kan ik mij niet voorstellen wat er in godsnaam mis met het eerste berichtje van LuluJack.
De link naar iemand anders op basis van zijn eerste berichtje ontgaat mij ten ene male.
Je wordt getriggerd om jouw beerput open te trekken doordat hij laat blijken niet van jouw opmerkingen gediend te zijn (terecht).
Probeer je eens voor te stellen dat iemand keer op keer zo over jouw vrouw praat.
Hoe zou je dat vinden?

spacer line  

Tjonge jonge wat een strijd over Wie Wat Eten wil.
En chinees eten in NL is geen Chinees-Chinees, meestal niet, en ik spreek uit ervaring.
Niet naar westerse vraag aangepaste menu-kaarten zijn sporadisch te vinden.

Heimwee naar `t voedsel wat je al jaren gewend bent is niet vreemd, 3 maal daags nasi was voor mij ook wennen tijdens mijn tripjes.
Emoticon: Blush Emoticon: Blush ik heb ook snert gegeten in Tuban na 8 weken rondreizen in RI Emoticon: Blush Emoticon: Blush
Ohhh wat pas ik mezelf toch slecht aan naar de gebruiken van het land waar ik ben.

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Tja Guna, dit weet ik ook niet..lijkt wel een soapserie!
Guna, wat je zegt klopt niet helemaal: iedere vrouw is anders en ze zijn absoluut niet erop uit om de verwekker te pesten.
gewoon lekker Indisch eten

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 09-02-2010 09:56 Semar wrote:
Sorry Y-B,

Dat gemier over kampung kippen die zo kampungan zijn is een grijsgedraaide plaat. Wat dat betreft ben je inderdaad aardig ingeburgerd in Indonesi�, waar zo arrogant wordt neergekeken op alles wat lager in de pikorde staat.

Alsof de omhooggevallen middenklasse zo geweldig is: arrogantie, koppigheid, beperkt denkkader en incompetentie komen daar veel meer voor dan goed is voor het land.
Als je dat niet doet terwijl je in Indonesie woont, bega je een fatale fout. Voor een toerist niet erg, voor iemand die hier woont een doodszonde. Maar dat weet je zelf ook wel, hopelijk.

Verder offtopic inderdaad, maar wilde het wel even melden.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 10-02-2010 00:44 Yerun wrote: Als je dat niet doet terwijl je in Indonesie woont, bega je een fatale fout. Voor een toerist niet erg, voor iemand die hier woont een doodszonde.

Ik zal wel in de hel belanden, want ik bega die doodzonde. Ik ben het dan ook totaal niet eens met die stelling. Zoals zoveel in IndonesiŽ (en met IndonesiŽ bedoel ik natuurlijk Java) is het gedrag van de autochtoon behoorlijk onvoorspelbaar. Dezelfde Javaan in goeden doen die de ene keer ondergeschikten bij het grofvuil zet, zit er een volgende keer op gelijke voet mee te kletsen. Bovendien mag een bleekgezicht deviant gedrag vertonen. Daar kijkt natuurlijk niemand raar van op. Ik doodzondig dus lekker regelmatig en als regel.

LuluJack
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Oyibo, kijk eens hoe je hier reageerd: http://forum.indahnesia.com/to(...)oen_in_indonesia.php
Hier vind je de reactie van Jessie ongepast en beledigend, lees is terug hoe YB mijn vrouw beledigd, sorry hoor maar er word hier echt met 2 maten gemeten zie ik wel.
En excuus??, ho maar.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 09-02-2010 03:46 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Klopt Sapo, over smaak valt niet te twisten. Maar over wansmaak ook niet.
De Indonesiers die ik hier bekritiseer, zijn de kampung stappers.....en het grootste deel van de bule huwt ongelukkigerwijs met een kampung type. Dat is pas wansmaak. Het gevoel voor enige klasse dan wel stijl is bij dit soort types ver weg. En voor dat soort types kunnen de toelatingseisen niet streng genoeg zijn want die zijn economisch weinig produktief voor het ontvangende land.

In jouw posting van 6 januari beweerde je nog dat je volop begrip op kon brengen voor de ďuithuizige NederlanderĒ die op Wilders stemde, omdat de Nederlandse regering het hen zeer moeilijk maakte om met hun eigen gekozen levenspartner uit IndonesiŽ het geluk te zoeken in Nederland en daar een toekomst op te bouwen. Persoonlijk had je zelf schrijnende gevallen meegemaakt. Ik ging er vanuit dat dit gold voor elke levenspartner, maar ik zie opeens dat jij dit beperkt tot enkel Indonesische vrouwen met enige klasse dan wel stijl en dat voor andere types de toelatingseisen niet streng genoeg kunnen zijn.
En sinds wanneer zijn vrouwen met klasse en stijl per definitie economisch productiever dan een vrouw uit een andere klasse die jij zo neerbuigend neerzet als het kampongtype?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

k maak uit YB's post op dat het een algemene opmerking is en niet direkt gericht op jouw vrouw. Misschien is die interpretatie wel gedaan. Ik deel de opmerking niet dat het op de persoon is. Maar daar kan YB zelf prima een opmerking over maken. Ik zie zeker een bevooroordeelde opmerking aan jouw adres. Maar het is vooralsnog voor mij wat te abstract om nu in te grijpen.

Sapolidi.
Je kunt niet ontkennen dat het verschil tussen Indonesische vrouwen die hoog geschoold zijn, en min of meer wereldburger zijn,zoals er velen expats zijn en een dame rechtstreeks uit de kampung wel erg groot is. Om 1 voorbeeld te noemen, eerstgenoemde denkt niet met d'r kont in de boter gevallen te zijn. En dan heeft YB zeker een punt, die verschillen in cultuur en ook geloof zijn dan enorm groot. En dat breekt op.
En ja er zijn er genoeg die zichzelf op offeren om de kampung uit te komen, koste wat kost. Met voor beide partijen, alle gevolgen vandien.

It's only kinky the first time.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 10-02-2010 03:07 oyibo wrote:

Sapolidi.
Je kunt niet ontkennen dat het verschil tussen Indonesische vrouwen die hoog geschoold zijn, en min of meer wereldburger zijn,zoals er velen expats zijn en een dame rechtstreeks uit de kampung wel erg groot is.

YB had het over vrouwen met gevoel voor klasse en stijl. Zie genoeg personen op tv en in mijn directe omgeving die klasse en stijl uitstralen, maar het IQ en de sociale intelligentie bezitten van een walnoot. Klasse en stijl zijn slechts uiterlijkheden Oyibo. En wat versta je onder een wereldburger. Als je bij Wikipedia zoekt kom je nogal wat definities tegen. In mijn ogen is een wereldburger iemand die uit zijn eigen cultuur durft te stappen en zich verbonden voelt met de mensheid in het algemeen. Hoef je niet perse hooggeschoold voor te zijn.

En ja er zijn er genoeg die zichzelf op offeren om de kampung uit te komen, koste wat kost. Met voor beide partijen, alle gevolgen vandien.

Misschien is er soms ook wel sprake van echte liefde. Je weet het maar nooit Oyibo. En dat heeft niets te maken met zichzelf opofferen.Of is dit in IndonesiŽ ondenkbaar?

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 09-02-2010 03:56 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Valt nog mee wat je nu opnoemt. Maar elke gastronoom zal gruwen bij het zien van pizza met sambal en ketjup; of welk gerecht dan ook - zwaar verkracht door sambal of rawit -> een teken van wansmaak en boertigheid.

Als de gastronoom voortaan de smaak van het eten bepaalt, dan is wansmaak en boertigheid hier in Nederland aan de orde van de dag.

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Guna, Helemaal mee eens. We praten over eten en ik moet zeggen dat bovenstaande gerechten helemaal niets te maken hebben met status, armoede, rijkdom of afkomst. Eten is eten. Je houdt er van of niet. Dus laat op de persoon gerichte kritiek achterwege.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Semar
User
spacer line

On 10-02-2010 00:44 Yerun wrote:

[quote removed]
Als je dat niet doet terwijl je in Indonesie woont, bega je een fatale fout. Voor een toerist niet erg, voor iemand die hier woont een doodszonde. Maar dat weet je zelf ook wel, hopelijk.

Nee hoor, zo zit het niet. Arrogantie ten opzichte van de wong cilik is net zo dom als "going native". Reken maar dat het gevoeld wordt en dat het niet gewaardeerd wordt, of het nu van een bule of van een OKB komt.

De kunst is om vriendelijk en onderhoudend te zijn en daarbij op subtiele manier te laten blijken dat je weet hoe dingen gaan op zijn Javaans, welke relatie (b.v. baas/ondergeschikte) er bestaat tussen jou en de Javaan in kwestie en wat je van hem of haar verwacht. Dat vereist inlevingsvermogen en ervaring.

Generalisaties kunnen handig zijn om grip te krijgen op een wereld die vreemd is. Het gaat fout als je de eigen schema's gaat verwarren met de ingewikkelde werkelijkheid. Dan wordt elke meisje van het land zonder verdere omhaal een kampongkip en is elke westers geschoolde IndonesiŽr een toonbeeld van goede smaak en verlichte ideeŽn. Een Indonesische vrouw die verlangt naar het eten van haar geboorteland kan zo worden weggezet als kampongan. Was het maar zo eenvoudig... of bij nader inzien, gelukkig maar dat het niet zo eenvoudig ligt.

spacer line  

Volgens mij ging dit in eerste instantie toch over :

Vrouw
Zwanger
BelgiŽ
en
Eten

Niet of topic starter een juiste keuze heeft gemaakt met zijn vrouw !!

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

tja Guna, kan er ook geen touw meer aan vastknopen met deze discussie.................

senior
User
User icon of senior
spacer line

Is het dan nog een discussie? In ieder geval niet over het eigenlijke onderwerp,maar meer een neerpennen van eigen en niet terzake doende meningen. Maar ja, dat gebeurt op elk forum....

hati hati, pelan pelan

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 09-02-2010 16:44 schreef guna2:

[quote verwijderd]

Dutchguy in Belgium? Ik daggutnie. Het taalgebruik van LJ is ook vele malen beter.

Zeker weten. Is iedereen alweer vergeten wat hij heeft gezegd?
Onder het kopje "Het visumgebeuren ē Ambassade in Jakarta niet bereikbaar voor interview visum" stelt Dutchguy1000 d.d. 3-6-2009:

Dat handboek over de belgie route kan ik al goed OyiboÖ.Ö
Dus de route voor ons is eerst trouwen in Nederland, (we kunnen aantonen dat we al meer dan 2 jaar samen zijn dus dat is geen probleem).
Daarna naar belgie verhuizen, Ik woon in Eindhoven dus dat is ook geen probleem.
en op 6-6-2009:
ÖÖ daar ik in Eindhoven zit ben ik waarschijnlijk van plan ook echt in BelgiŽ te gaan wonen in de periode noodzakelijk om alles te regelen.
Zover ik weet ongeveer een half jaar.

En....wat hebben we hier?? Een Nederlander die in Belgie woont en af en toe naar Eindhoven gaat om inkopen te doen.
De manier waarop de capaciteiten van zijn partner worden opgehemeld, hebben we al eens eerder kunnen lezen op 1 van de items waarop Dutchguy tekeer ging en zijn eega verdedigde. Exact dezelfde lofprijzingen over zijn partner als LJ doet.
Ook de manier van reageren met een behoorlijke dosis arrogantie ala Dutchguy is in de reacties sprake. En de grove en kortaf manier waarop wordt gereageerd. Jullie laten allemaal met je spelen als je niet doorhebt dat dit gewoon Dutchguy1000 is onder een nieuw pseudoniem en ditmaal vanuit Belgie waar hij na het volgen van de Belgie-route is neergestreken daar het hem dus niet is gelukt om zijn "Bats"-girl via NL binnen te krijgen.
Valt me tegen van de vaste forumbezoekers dat men dat niet doorheeft. En dan komen er juist allemaal aantijgingen mijn kant op terwijl deze persoon in het verleden al duidelijk heeft bewezen voortdurend de verkeerde partners te kiezen met als resultaat kinderellende. Ik heb me nog redelijk gehouden maar verscheidene forumleden zijn van het forum gebannen omdat ze vol emoties dit heerschap de waarheid vertelden.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 06-02-2010 22:53 schreef LuluJack:
Allemaal bedankt voor de reacties, we doen nu veel boodschappen in de indomarkt in Eindhoven en met wat google genoeg recepten gevonden.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.YB, weer zon heerlijk vooroordelende gedachte van jou....

Goh, hij kent me al....en dat als nieuwkomer. Please, kom er gewoon voor uit wie je bent.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 09-02-2010 17:18 schreef elsbeth:
Yogya B, even voor de goede orde: je baseert blijkbaar je vermoeden op het eerste berichtje van LuluJack, want meteen daarna trek je van leer.
Los van het feit dat het een enge zaak is zo met vermoedens om te gaan, kan ik mij niet voorstellen wat er in godsnaam mis met het eerste berichtje van LuluJack.
De link naar iemand anders op basis van zijn eerste berichtje ontgaat mij ten ene male.
Je wordt getriggerd om jouw beerput open te trekken doordat hij laat blijken niet van jouw opmerkingen gediend te zijn (terecht).
Probeer je eens voor te stellen dat iemand keer op keer zo over jouw vrouw praat.
Hoe zou je dat vinden?

Elsbeth, de persoon Dutchguy is niet voor niets verbannen. Als er iemand is die grof kan zijn is dat dit persoon wel. En voor mij is het 100% zeker dat het hier om 1 en dezelfde persoon gaat. Het verleden van deze persoon m.b.t. zijn in RI achtergelaten kind, is al vele malen besproken op dit forum.
Heb afgelopen weken weer 5 gevallen aan de deur gehad van in de steek gelaten/gescheiden Indonesische vrouwen en Indonesische weduwen van Nederlanders waarvan - zoals gewoonlijk - de kinderen weer behoorlijk de dupe waren omdat het Nederlandse heerschap het niet heeft kunnen opbrengen zijn hormonen in toom te houden, maar vervolgens wel vergeet zijn hersencellen te gebruiken en verplichtingen t.o.v. (aankomend) kind wel dan niet opzettelijk niet na te komen. Treurige kwesties waarvan de kinderen in alle gevallen letterlijk het kind van de rekening zijn.
Als je LJ wil verdedigen, ga je gang, maar weet wie je verdedigt. Bij het lezen van zijn 1e posting was voor mij al duidelijk met wie we te maken hebben en heb ik opzettelijk getracht hem uit zijn tent te lokken. In beginsel niet geheel gelukt, omdat hij zich kan koesteren in vele positieve bijval maar zie wat zometeen (gaat) gebeuren: reacties in kortbondige, grove stijl ala Dutchguy (voorbeelden zagen we al in de vorm van
Wat lul je nou man. Je bent echt een frust, daar heb ik niet meer woorden voor nodig.
typisch kenmerkende Dutchguyaanse schrijfstijl) en het ophemelen van zijn partner m.b.t. studie en kennis want DG is de enige die het heeft gepresteerd uit de Bats een intelligente partner op te duiken terwijl alle anderen daar een "verkeerde dame" aan de haak slaan. Jaja.....daar beginnen we straks weer opnieuw....

spacer line  

On 09-02-2010 07:36 guna2 wrote:
Wat is hier toch aan de hand? De vrouw van LuluJack is zwanger (gefeliciteerd), en die wil eten, vreten zeg maar. .

Het gebeurde niet alleen bij de vrouw van LJ .
Gebeurt vaak bij veel zwangere vrouwen dat onweerstaanbare dwang hebben om bepaalde gerecht of gerechten te eten.
Bij ons heet het NGIDAM .
Ik ken een Amsterdamse vriendin die lengkeng wil hebben.
Waar moet je lengkeng halen in Nederland?
Zelfs in Indonesia heb je ook seizoenen .

Arm of rijk , met een een sekolah jongkok diploma of Ph.D uit Europa of USA ,het maak niet . Ngidam is gewoon ng- idam .
Zelfs vrouwen met 2 of 3 titels kunnen dat hebben.

Keinginan hendak makan yang macam macam dsb, bagi orang yang sedang mengandung (W.J.S. Poerwadarminta)
Volgens A.Teeuw : (Zwangerschap)lusten hebben .

bisa dicek of makemyday .

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 13-02-2010 07:52 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

Elsbeth, de persoon Dutchguy is niet voor niets verbannen. Als er iemand is die grof kan zijn is dat dit persoon wel. En voor mij is het 100% zeker dat het hier om 1 en dezelfde persoon gaat. Het verleden van deze persoon m.b.t. zijn in RI achtergelaten kind, is al vele malen besproken op dit forum.

Volgens mij draai je de hele zaak om. Voor zover ik me die discussie kan herinneren wilde Dutchguy juist meer contact met zijn kind, maar zijn vrouw wilde dit verhinderen. Van in de steek laten was geen enkele sprake.
En Dutchguy was ook niet verbannen, maar hij heeft zelf aangekondigd dat hij dit forum voor gezien hield. Als ik het mis heb dan moet je mij maar even op die postings wijzen die het tegendeel aangeven. Zoals je weet ben ik een man van feiten als het om beschuldigingen gaat.
En er zijn hier wel mensen geweest die een veel groffere stijl hadden, maar die jij geen stro breed in de weg hebt gelegd. Ik zal geen namen noemen YB, maar jij kent ze vast wel.

Heb afgelopen weken weer 5 gevallen aan de deur gehad van in de steek gelaten/gescheiden Indonesische vrouwen en Indonesische weduwen van Nederlanders waarvan - zoals gewoonlijk - de kinderen weer behoorlijk de dupe waren omdat het Nederlandse heerschap het niet heeft kunnen opbrengen zijn hormonen in toom te houden, maar vervolgens wel vergeet zijn hersencellen te gebruiken en verplichtingen t.o.v. (aankomend) kind wel dan niet opzettelijk niet na te komen. Treurige kwesties waarvan de kinderen in alle gevallen letterlijk het kind van de rekening zijn.

Dit is allemaal triest, maar daar blijkt niets van terug te vinden in je eerste postings in dit topic waarop je terecht een karrenvracht kritiek hebt gekregen. Want daar schreef je dat de IndonesiŽr smakeloos was (in twee betekenissen) omdat ze populair buitenlands voedsel verkrachten met oa. sambal. Ook kon de toelatingseisen voor de ayam kampung niet streng genoeg zijn omdat ze geen gevoel hadden voor stijl en klasse en ze weinig productief waren voor het ontvangende land. Nu heb je het weer over het gedrag van de Nederlander terwijl in je eerste postings kritiek werd geuit op het eetgedrag van de IndonesiŽr (wat de boer niet kent dat vreet hij niet) en de minder ontwikkelde Indonesische vrouw.

Als je LJ wil verdedigen, ga je gang, maar weet wie je verdedigt. Bij het lezen van zijn 1e posting was voor mij al duidelijk met wie we te maken hebben en heb ik opzettelijk getracht hem uit zijn tent te lokken. In beginsel niet geheel gelukt, omdat hij zich kan koesteren in vele positieve bijval maar zie wat zometeen (gaat) gebeuren: reacties in kortbondige, grove stijl ala Dutchguy (voorbeelden zagen we al in de vorm van
[quote removed]
typisch kenmerkende Dutchguyaanse schrijfstijl) en het ophemelen van zijn partner m.b.t. studie en kennis want DG is de enige die het heeft gepresteerd uit de Bats een intelligente partner op te duiken terwijl alle anderen daar een "verkeerde dame" aan de haak slaan. Jaja.....daar beginnen we straks weer opnieuw....

Ik verdedig alleen maar de posting van LJ waarin hij vraagt waar hij in de grensstreek tussen BelgiŽ en Nederland bepaald Indonesisch voedsel kan kopen. Lijkt me een vrij onschuldige vraag en geen enkele reden om de Sherlock Holmes uit te gaan hangen.
Wat is bij jou eigen belangrijker, de inhoud of degene die het schrijft?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,240,767 topic views - 234,386 posts - 13,692 topics - 25,241 members - last post @ 22-10-2019 03:49 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,691,320 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com