indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Heel de economie in indonesie is in handen van de chinees.En de manier van leven hebben ze gewoon van ons overgenomen uit de koloniale tijd.bv ieder kind een eigen babu.

Shalom

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 17-02-2010 02:18 Yerun wrote:
Het eiland zelf is een mooi eiland, maar die paar keer dat ik er was viel mij de aanwezigheid van de 'witjurken' op. Veel meer dan op Java en op de een of andere manier dreigender. Het leek wel of ze in hypnose waren en mij zagen als een vreemde die niet thuishoorde in die kampung in Oost Lombok. .
Laat ik even vooropstellen: bij mij moet je "niet aan IndonesiŽ komen"
Ook ik heb die moslimvrienden op allerlei eilanden, van Sumatera tot Ambon, ook op Lombok. Het is logisch dat je met mensen omgaat die je liggen en niet met de diegenen die er ideeŽn en handelingen op na houden die jou niet passen.
Ik heb er behoefte aan om op te schrijven hoe ik er tegenaan kijk, wat ik hoor, zie en meekrijg van andere reizigers. Ik denk dat er een aantal zaken voor zorgen dat IndonesiŽ een belemmering vormt voor veel potentiŽle toeristen. Noem ze maar verbeterpunten.

Orthodoxe Islam (ik noem het maar even zo, kan ook fundamentalisch of extreem genoemd worden)
Ik kom persoonlijk niet lang genoeg op Lombok om te weten wat het verschil met vroeger en nu is. Ik weet wel toen ik er de allereerste keer, de allereerste dag kwam nogal schrok van de benadering van de lokale mannen daar. Dat had ik nog nooit meegemaakt in IndonesiŽ. Het is ontegenzeggelijk een feit dat er op sommige plaatsen in IndonesiŽ anders gereageerd wordt of ik alleen reis of met een man (Nederlands of Indonesisch). Ik zou een meisje of vrouw alleen liever naar Flores, Sumba of Timor "sturen" dan naar Lombok. De vrouwonvriendelijkheid op Sumatera is plaatselijk maar komt nog niet in de buurt bij die van Lombok. Over een paar maanden ben ik in Aceh, bekend om de orthodoxe islam (voor lezers hier die daarvan niet op de hoogte zijn). Het verschil tussen Aceh en Lombok is dat het veel minder toeristen ziet. Ook van Aceh heb ik minder positieve berichten gehoord. Dit nog afgezien van het feit dat ik mij afvraag hoe de bevolking zelf een orgaan ervaart zoals de Shariapolitie. Ik zal tzt laten weten hoe ik het leven aldaar ervaar.
In het artikel wordt gezegd dat IndonesiŽ een deuk heeft opgelopen als gevolg van de aanslagen. M.i. worden er toch een paar dingen vergeten. Het gaat niet alleen om de veiligheid in het land maar ook om hoe er met toeristen omgegaan wordt. Als ik iemand zie ik een t shirt met Osama Bin Laden dan komt dat op mij bedreigend over.
Het gaat idd ook om het welkomgevoel. Toen ik samen met een Indonesische vriendin op de pasar Arab (heeft eigenlijk een andere naam maar ik weet even niet welke, insiders weten welke ik bedoel) liep in Surabaya en we langs een moskee liepen sprongen een paar mannen uit het niets zeer agressief op en schreeuwden tegen mijn vriendin dat ik niet naar binnen mocht want ik was geen moslim. (dat konden ze nl. zo aan mijn neus zien!) En moslim of niet ik heb toch echt wel veel moskeeŽn van binnen gezien in diverse landen, ook in IndonesiŽ. Als we op deze manier de deuren voor elkaar dichthouden dan wordt het nooit wat met het wederzijdse begrip. Buiten dat vind ik het meer dan onfatsoenlijk om op zoín manier te reageren. Ook de vriendin was erg ontdaan door het gebeurde.
Bovenstaande is een voorbeeld uit een hele verzameling door mij zelf ervaren maar ook door anderen.

Visumbepalingen
Daar waar in andere omringende landen de visumbepalingen verbeterd zijn, zijn ze in IndonesiŽ verslechterd. Vroeger kwam je aan en kreeg je een stempel voor een paar maanden in je paspoort. We weten allemaal hoe het daarna gegaan is. Natuurlijk is de nieuwe verlenging van het VOA van 30 dagen een verbetering maar het betekent gedoe voor toeristen die willen rondtrekken al was het maar om dat je voor een bepaalde tijd (bepaald door het immigratiekantoor) je paspoort kwijt bent en dus ď vastzitĒ Een 2 maandsvisum voor toeristen die eigenlijk langer willen blijven maar gedwongen zijn om het land uit te gaan is tricky omdat mensen eenmaal het land uit niet altijd meer terugkomen. Ik krijg regelmatig mail en ook persoonlijke vragen van mensen what to do en where to go en het probleem lengte visum versus de uitgestrektheid van het land komt regelmatig terug. Ik weet niet waarom ze nu verzonnen hebben dat het VOA verlengbaar is. Laat de mensen kiezen of ze 7, 30 of 60 dagen willen blijven, de meesten hebben toch al een gedateerd retourticket. Ook de verwarring en de steeds wijzigende bepalingen de afgelopen jaren zorgt voor belemmering. Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie maar het lijkt me dat het allemaal simpeler kan.

Bekendheid en promotie van andere eilanden (buiten Bali en Java)
Er is te weinig promotie. In het openingsartikel wordt Flores aangeprezen dat je er trektochten in het oerwoud kan maken en in watervallen kan zwemmen. Het is jammer dat hier de specialiteit van Flores nl de Kelimutu, de Komodovaranen en de unieke cultuur met name op midden Flores niet wordt genoemd. En in het promotiepraatje gaat het alweer over Java en Bali.
Het idee dat eilanden buiten Java en Bali slecht bereikbaar zijn is er een die blijkbaar van mond tot mond gaat. Er zijn veel zeer goed bereikbare mooie gebieden waar je met slechts een overstap via Jakarta kunt komen. Een paar voorbeelden zijn Makassar (voor Tanah Toraja), Padang en Medan op Sumatera, maar ook Kupang op Timor of Banjarmasin op Kalimantan en vele, vele anderen. Ik word er een beetje moe van dat alleen Java fatsoenlijke wegen zou hebben. Hoewel vele wegen op de buiteneilanden smal en minder in aantal, ze staan er in elk geval niet vol zoals de opstoppingen op Java buiten de tolwegen.

Verkrijgbaarheid van sterke drank buiten cafeís en hotels .
Vroeger was dit niet zoín gedoe in IndonesiŽ. Grote uitzondering is Bali en zo ik begrijp ook wat plekken op bv Batam en speciale winkels in Jakarta (?). Op Bali is in de Carrefour vanalles te koop en ook sterke drank en wijn. Ik maakte echter de denkfout dat dat in alle Carrefours zo was maar in grote steden zoals Medan of Bandung niet te vinden. Dit is ook een ding dat op vele eilanden (oost IndonesiŽ dus voorbij Sulawesi/Sumbawa uitgezonderd). Natuurlijk in de restaurants en cafťs kun je vanalles bestellen maar om op je hotelkamer zelf iets te mixen wordt het in IndonesiŽ niet gemakkelijk gemaakt. Op Lombok is een paar jaar geleden de slijter verbannen naar een eenzame plek een paar kilometer buiten Sengiggi. Als je daar kwam om een fles wodka, arak dan kreeg je in elk geval een misprijzende blik toegeworpen. Om alleen als toerist in Senggigi zelf iets te kopen ging alleen met behulp van een local. Een vriend van destijds op Lombok is in mei 2008 aan de gevolgen van een ongeluk overleden, oorzaak met een zatte kop met zijn motor uit de bocht gevlogen. Ik kan niet zo goed tegen die tweezijdigheid. In Buktittinggi wordt, nadat je hebt uitgevonden waar je iets kan kopen, de fles in een zak gestopt (mensen mogen niet weten wat er in zit maar iedereen weet het....) En hoe orthoxer hoe moeilijker (bv Aceh, Sumbawa).

Samenvattend.
Als reisbestemming stond IndonesiŽ zoín 15 tot 20 jaar geleden in Azie samen met Thailand op nummer 1. Een aantal van hierbovengenoemde zaken hebben ervoor gezorgd dat in de omringende landen het toerisme is toegenomen (Cambodia, Laos, MaleisiŽ) en in Indonesie is afgenomen. Helaas ook factoren zoals aarbevingen en overstromingen en tsunamis zijn daar debet aan. De gemiddelde toerist kent de uitgestrekheid van het land en de invloeden van weersomstandigheden niet en dus ooki niet dat daar enorme verschillen in (risico in) zijn.
Dan is er nog de angst voor ziektes op de een of andere manier wordt daar voor Indonesie meer de nadruk op gelegd dan op andere omringende landen, waar het risico gelijk is.
Ik ben absoluut voor een positieve instelling maar op het moment dat ik dit schrijf gaat er een zucht door me heen......

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Anne Mieke,

Wat islam betreft hebben wij, een echtpaar, dezelfde ervaringen. Overal ben je welkom in christelijke kerken en tempels op Bali. Bij moskeeen is dat niet altijd het geval. Enige tijd geleden waren wij ook in Surabaya en verbleven in de Arabische wijk. Dichtbij stond een moskee, waar die dag een groot feest (maulud) gaande was. Moslims, allemaal feestelijk gekleed, trokken massaal naar de moskee. Nieuwsgierig liepen wij met de stoet mee. We werden uitgenodigd om binnen te komen. Omdat we echter niet voldoende bedekt waren (korte broek en blote armen) was toegang niet mogelijk. Een heldere geest wilde ons in een paar vuilniszakken hullen. Omdat wij niet de pias wilden uithangen zijn we terug gegaan naar ons hotel en hebben ons omgekleed. We waren meer dan welkom. Dat was onlangs in Sidoarjo ook het geval.

Wat ons betreft mogen ze de visumbepaling nog meer versoepelen. Altijd dat gedoe. Maar het is ook niet zo makkelijk om een Indonesier naar Nederland te krijgen.

Ja, als je met vrienden en collega's over Indonesie praat dan denken die altijd dat je het over Bali hebt. Niet alleen Indonesie "promoot" Bali en Java, maar ook de meeste touroperators richten zich voornamelijk op die eilanden. Java en Bali zijn zeker de moeite van een bezoek waard, maar wij zijn onlangs naar de Molukken geweest en daar ging voor ons een andere wereld open. Mooie eilanden, vriendelijke bevolking, prachtige natuur, vooral op Ceram. Ook waren we op Madura. We verbazen ons erover dat geen enkele touroperator dit prachtige eiland in het programma opneemt.

Wij drinken ook graag een lekker koude Bintang. Over het algemeen kun je die wel krijgen, als de bevoorrading van het hotel goed verloopt. Het personeel houdt de voorraad slecht bij. Ze drinken zelf niet of kunnen het niet betalen, dus is het hun zorg niet of er bier is of niet. Echter komen we steeds meer hotels en restaurants tegen waar men geen alcohol meer mag schenken en dan krijg je praktijken, die jij beschrijft. Onlangs we we in Camplong op Madura. Een paar jaar geleden stond de koelkast vol Bintang en Guiness. De kast was weg en de manager moest naar een illegaal verkooppunt om toch een biertje voor ons te halen. De nieuwe bupati is een streng moslim en heeft alcohol verboden.

Maar al met al blijft Indonesie ons vakantieland bij uitstek

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Anne Mieke,

Wat islam betreft hebben wij, een echtpaar, dezelfde ervaringen. Overal ben je welkom in christelijke kerken en tempels op Bali. Bij moskeeen is dat niet altijd het geval. Enige tijd geleden waren wij ook in Surabaya en verbleven in de Arabische wijk. Dichtbij stond een moskee, waar die dag een groot feest (maulud) gaande was. Moslims, allemaal feestelijk gekleed, trokken massaal naar de moskee. Nieuwsgierig liepen wij met de stoet mee. We werden uitgenodigd om binnen te komen. Omdat we echter niet voldoende bedekt waren (korte broek en blote armen) was toegang niet mogelijk. Een heldere geest wilde ons in een paar vuilniszakken hullen. Omdat wij niet de pias wilden uithangen zijn we terug gegaan naar ons hotel en hebben ons omgekleed. We waren meer dan welkom. Dat was onlangs in Sidoarjo ook het geval.

Wat ons betreft mogen ze de visumbepaling nog meer versoepelen. Altijd dat gedoe. Maar het is ook niet zo makkelijk om een Indonesier naar Nederland te krijgen.

Ja, als je met vrienden en collega's over Indonesie praat dan denken die altijd dat je het over Bali hebt. Niet alleen Indonesie "promoot" Bali en Java, maar ook de meeste touroperators richten zich voornamelijk op die eilanden. Java en Bali zijn zeker de moeite van een bezoek waard, maar wij zijn onlangs naar de Molukken geweest en daar ging voor ons een andere wereld open. Mooie eilanden, vriendelijke bevolking, prachtige natuur, vooral op Ceram. Ook waren we op Madura. We verbazen ons erover dat geen enkele touroperator dit prachtige eiland in het programma opneemt.

Wij drinken ook graag een lekker koude Bintang. Over het algemeen kun je die wel krijgen, als de bevoorrading van het hotel goed verloopt. Het personeel houdt de voorraad slecht bij. Ze drinken zelf niet of kunnen het niet betalen, dus is het hun zorg niet of er bier is of niet. Echter komen we steeds meer hotels en restaurants tegen waar men geen alcohol meer mag schenken en dan krijg je praktijken, die jij beschrijft. Onlangs we wer in Camplong op Madura. Een paar jaar geleden stond de koelkast vol Bintang en Guiness. De kast was weg en de manager moest naar een illegaal verkooppunt om toch een biertje voor ons te halen. De nieuwe bupati is een streng moslim en heeft alcohol verboden.

Maar al met al blijft Indonesie ons vakantieland bij uitstek

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-02-2010 07:53 BintangJan wrote:
Anne Mieke,

Wat islam betreft hebben wij, een echtpaar, dezelfde ervaringen. Overal ben je welkom in christelijke kerken en tempels op Bali. Bij moskeeen is dat niet altijd het geval. Enige tijd geleden waren wij ook in Surabaya en verbleven in de Arabische wijk. Dichtbij stond een moskee, ...........
Nou dat moet in elk geval dezelfde moskee geweest zijn. Ik had op dat moment een 3/4 broek aan met een lang shirt

Dat laatste is helemaal waar breek me de bek niet open. Alleen de gronden zijn anders. Als westerse toeristen naar Indonesie aan wordt daar (rechtstreeks) aan verdiend, de Indonesier die op uitnodigingen en met behulp van een sponsor naar Nederland komt brengt geen geld mee en wordt er zelfs van verdacht dat ie illegaal hier wil blijven.
Indonesie "verdient" veel meer toeristen dan het not nu toe krijgt en verdeelt over het land zou dat een prachtige bron van inkomsten zijn voor de bevolking. Maar dan zullen er wel wat dingen "beter geregeld" moeten zijn. En die visa is er een van.

Het is zoals ik schreef, op de een of andere manier wordt gedacht dat bv Maluku of Kalimantan (en zelfs Sumatera) altijd gehannes is om er te komen.Yep, Madura is makkelijk zat, even over met de boot en klaar. Het is gemakkelijker om van Surabaya naar Madura te varen dan van Padangbai naar Lombok..... De toeristenindustrie gaat hier voor "veiligheid" in die zin dat ze hun reizen kunnen verkopen.
Wij drinken ook graag een lekker koude Bintang. Over het algemeen kun je die wel krijgen, als de bevoorrading van het hotel goed verloopt. Het personeel houdt de voorraad slecht bij. Ze drinken zelf niet of kunnen het niet betalen, dus is het hun zorg niet of er bier is of niet. Echter komen we steeds meer hotels en restaurants tegen waar men geen alcohol meer mag schenken en dan krijg je praktijken, die jij beschrijft. Onlangs we we in Camplong op Madura. Een paar jaar geleden stond de koelkast vol Bintang en Guiness. De kast was weg en de manager moest naar een illegaal verkooppunt om toch een biertje voor ons te halen. De nieuwe bupati is een streng moslim en heeft alcohol verboden.
Idd Bintang is meestal geen probleem maar ik drink geen bier. En nieuwe, strengere regels wordt het alleen maar lastiger. wat ook vervelend is dat alcholconsumptie gelijk staat met alcoholmisbruik. En idd in Indonesie zie je dat wel vaak het is of niks of helemaal laveloos. Westerse toeristen drinken over het algemeen omdat ze het lekker vinden (ja ik ken ook de praktijken van de russen en de Australiers in Kuta maar ik heb het hier over het gemiddelde. dat men de alcoholconsumptie aan banden gelegd wil hebben weet ik eerlijkgezegd niet wat daar de oorzaak van is. Het gros van de Indonesiers kan de regelmatige consumptie van Bintangs tegen westerse prijzen niet eens betalen. en die het wel kunnen betalen drinken toch wel door. Ik was met Oudjaarsdag in Sibolga en bij de plaatselijke leveranciers van de hoog opgestapelde Bintang en de flessen Mansion en Orang Tua stonden de mensen buiten op hun beurt te wachten zo verschrikkelijk druk. Op veel plaatsen in Indonesie gaan deze winkels ook pas om een uur 7 open, na zonsondergang dus, in het geniep.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Anne Mieke; Java - Madura doe je tegenwoordig sneller en handiger met die prachtige brug die vorig jaar geopend is zelfs. Niet met het oog op toeristen gebouwd in de eerste plaats blijkt het nu toch een regionale trekpleister te zijn.

Ho Lee Fuk

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-02-2010 08:51 Yerun wrote:
Anne Mieke; Java - Madura doe je tegenwoordig sneller en handiger met die prachtige brug die vorig jaar geopend is zelfs. Niet met het oog op toeristen gebouwd in de eerste plaats blijkt het nu toch een regionale trekpleister te zijn.
Ik schrik ervan. Emoticon: Smile Toen ik in december 2008 met de boot naar Kamal ging was ie nog in aanbouw en het leek er toen eerlijkgezegd niet op dat ie snel klaar zou zijn. Maar van waar naar waar loopt ie precies en hoe lang duurt het en kost het? (ik neem maar ff aan dat het een tolbrug is).

spacer line  

On 19-02-2010 08:00 BintangJan wrote:

Wat islam betreft hebben wij, een echtpaar, dezelfde ervaringen. Overal ben je welkom in christelijke kerken en tempels op Bali. Bij moskeeen is dat niet altijd het geval.

Wat ons betreft mogen ze de visumbepaling nog meer versoepelen.
Altijd dat gedoe. Maar het is ook niet zo makkelijk om een Indonesier naar Nederland te krijgen.

De Moskee is toegangkelijk voor iedereen .
Het heeft veel andere functies dan alleen maar de huis van God (kerk) waar men kan bidden.
Uiteraard gelden kleding voorschriften.

Pardon ?
Niet makkelijk , je bedoelt heel erg moeilijk, omdat ze bij (bijna) iedere Indonesier een economische " vluchteling" zien.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 19-02-2010 08:41 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
. Als westerse toeristen naar Indonesie aan wordt daar (rechtstreeks) aan verdiend, de Indonesier die op uitnodigingen en met behulp van een sponsor naar Nederland komt brengt geen geld mee en wordt er zelfs van verdacht dat ie illegaal hier wil blijven.

De Indonesiers die op uitnodiging kwamen moet je ook in twee kattegorieen verdelen.
De "have en the have not ."

Ik ken persoonlijk verschillende Indonesiers die naar Nederland kwamen met een uitnodiging van een Nederlandse ingezetene (Nederanders-Indonesiers).
Hun inkomen zijn nog groter dan mijn gezinsinkomen (OmSid en Mrs Sid).
Ze werden uitgenodigd door een " sponsor" omdat ze niet met een travelburo reizen (rondreis europa).

Je zal gelijk hebben als je over de " have not" hebt.
Ze komen hier op uitnodiging van hun " verloofden" , of om de " boel" te verkennen om eventueel hier werk te zoeken.

PS : Indonesia is een land van tegenstellingen , van straatarm tot en met poeprijk .
Als je Indonesische " middleclass" bekijkt , zijn zij met bijna 40 miljoen (16% van de bevolkinmg) in staat om zo maar naar Nederland te komen.
Met een travelburo , een Europese rondreis incl bezoek aan Lourdes.

joost
User
spacer line

A.M.
ik dacht dat ik voor de brug SuraMadu 27.000 betaalde met de auto en 3 passagiers
stukken goedkoper dan met de Ferry . Ik dacht 78.000 Dec 2009.
Op de Ferry zi je nu meer brommers en wandelaars dan auto"s.
Na de opening werd hij even weer gesloten omdat er nogal lampen, grote stale bouten etc "geleend" werden.

Over Lombok hoorde ik dat nabij het nieuwe internationale vliegveld super de luxe hotels gebouwd gaan worden door consortiums uit de Arabische landen en men dus zich op deze toeristenmarkt richt. Alkohol vrij. Zit je dus niet opgescheept met de Russen zou ik zo zeggen als je daar gaat logeren. Dit hoorde ik van lokale mensen.

spacer line  

On 19-02-2010 13:19 joost wrote:
Na de opening werd hij even weer gesloten omdat er nogal lampen, grote stale bouten etc "geleend" werden.

Grappig verhaal , het schijnt dat in de avonduren daar had gespookt.
Veel curanmor en bajing loncat praktijken zodat ze snipers hebben geplaats om die bajing-an te kunnen verdelgen.

Curanmor = car hijacking
Bajing loncat = kriminelen die op trucks springen en daarna met buit er vandoor gaan.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-02-2010 13:19 joost wrote:
............Na de opening werd hij even weer gesloten omdat er nogal lampen, grote stale bouten etc "geleend" werden.

Over Lombok hoorde ik dat nabij het nieuwe internationale vliegveld super de luxe hotels gebouwd gaan worden door consortiums uit de Arabische landen en men dus zich op deze toeristenmarkt richt. Alkohol vrij. Zit je dus niet opgescheept met de Russen zou ik zo zeggen als je daar gaat logeren. Dit hoorde ik van lokale mensen.

Ach ja wij hebben hier last van koperdiefstal op het spoor.....

Hoe dat straks met Lombok moet weet ik niet. Ik heb afgelopen september toch niks gezien van in gang zijnde nieuwbouw rond het vliegveld of richting Kuta.
Heb in Senggigi wel twee keer Arabieren als hotelburen gehad maar die zaten er geloof niet op te wachten dat er een alcoholvrije zone wordt aangelegd Emoticon: Shut up! Ze waren, met name de avond en de lege flessen Bintang, Johnny Walkers en weet ik allemaal wat we voorbij zagen komen vorderde steeds luidruchtiger. Maar goed misschien zaten ze dan op het verkeerde eiland (misschien beter Bali of Batam? haha)
Als het vliegveld in Apenan wordt gesloten dan zitten de Gililiefhebbers (die in het noordwesten), Senggigi en de Rinjanibezoekers toch wel een behoorlijk eind verder weg. Ik hoorde vorige maand dat het vliegveld tussen nu en september open zou (moeten) gaan........ maar ja de planning wil nog wel een " aangepast" worden.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Men wil (incl. Yusuf Kalla, de vorige vice-president) vooral Arabisch toerisme binnenhalen. Dus denkt men dat het zeer gelovige Lombok daarvoor de juiste plaats is.
Maar als men eens de ogen werkelijk opende in Jakarta, Puncak en Cianjur, dan zou men eens kunnen zien wat Arabisch toerisme inhoudt: alcohol en hoeren......en niets anders.
Naief als je denkt dat de "vrome" Arabieren zullen komen, die gaan wel naar meer moderne oorden. De Arabische geilbaard komt naar Indonesie omdat het zo lekker en makkelijk zuipen en hoereren is. En Lombok wordt dan 1 grote hoerenkeet.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-02-2010 09:47 Surya Atmadja wrote: Indonesia is een land van tegenstellingen , van straatarm tot en met poeprijk .
Als je Indonesische " middleclass" bekijkt , zijn zij met bijna 40 miljoen (16% van de bevolkinmg) in staat om zo maar naar Nederland te komen.

Klopt helemaal. Als men dat in de westerse wereld nou maar eens besefte en niet altijd de Indonesische bevolking beziet als een armetierig zooitje armlastigen waarmee men medelijden moet hebben. De "markt" is hier groot genoeg......getalsmatig zelfs stukken groter dan in NL.

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Inderdaad de brug Suramadu is al enige tijd in gebruik. Voor de overtocht betaal je 30.000 roepia. Van Surabaya steek je over en je komt ca. 10 km ten oosten van Kamal aan. Volgens onze Madurese vriend scheelt het zeker drie kwartier op de rit van Surabaya naar Pamekasan. Idd ziet de bevolking de brug als een trekpleister. Aan de Madurese kant stikt het van de kraampjes. Maar dat zal ook wel verdwijnen, want de regering wil daar een groot industrieterrein en winkelcentrum aanleggen. Maar dat zal wel even duren.

zieleffe
User
spacer line

Anne-Miek het is een mooie verhaal, is best boeiend te lezen, kan mij er wel mee in vinden.
Als je van uit het vliegtuig de Airport naar buiten wandel, dan gaat er een warme vloed over je heen.
En je krijgt dan ook nog eens een fijne reuk met je mee.
Maar als je verder bent dan komen de walmen naar je toe, en dan is het over.
de warme walm slaat over op je keel, en die uitlaat gassen, is dan ergenis NUM 1
Was, want ik meende ergens gelezen te hebben, dat het nu beter gaat in Jakarta.
Kan er nu niet zo meer over mee praten, want mijn laatste jaar was 2006 Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Confused

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

94,716,369 topic views - 242,044 posts - 13,758 topics - 35,455 members - last post @ 20-10-2021 20:21 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

154,444,793 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com