indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Jurgen78
User
spacer line

Hallo,

Ik heb al een hoop informatie van het forum kunnen halen, hartelijk dank!

Graag zou ik een advies willen in het volgende:

Komende zomer gaan wij voor de 1e keer naar Indonesië, in ruim 3 weken willen we Java, Bali en Lombok bezoeken.

Nu valt ons op dat nagenoeg alle individuele rondreizen aangeboden worden met auto met prive-chauffeur.
Aangezien wij erg op onze vrijheid zijn gesteld, vragen we ons af of het wel iets voor ons is? Heb je bij zo'n rondreis genoeg vrijheid om te (laten) stoppen waar je wilt en te zien wat je wilt? Of zit je in een heel vast patroon waar niet van afgeweken wordt?

Zou een alternatief zijn om op eigen houtje rond te reizen met een gehuurde auto, of is dat (met name op Java) af te raden?

Hopelijk kunnen jullie me van advies voorzien!

Jurgen

spacer line  

Ik reis (bijna) altijd met zelf gehuurde auto plus chauffeur .
Het kan ietsiepietsie goedkoper dan de door een reisburo geleverde auto + chauffeur.
Als je voor het eerst gaat , en de taal niet spreekt kan het handiger zijn om zo' n auto=chauffeur van een reisburo te nemen.
Kan je namelijk makkelijker klacht indienen als er iets mis gaat , en ze kunnen vaker een vervangende auto geven bij panne.

Je bent de baas , je bepaalt waar je stopt , waar je heen wilt , en hoelang.
Zo lang je onder de afgesproken werktijden houdt , vaak is het tussen 10-12 uren per dag en zolang het in dezelfde route ligt .
Out of record , meestal kan men de chauffeur iets langer laten rijden , kan altijd in overleg.
Alleen zou ik het niet doen ,ongeveer 10 uur rijden (al dan niet met sanitaire/lunch/fotostop) is voor mij goed genoeg.
Je moet ook denken aan je eigen veiligheid, je chauffeur moet goed uitgerust zijn .

bisa dicek of makemyday .

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Als je zelf die auto huurt, ben je de baas. Je bent waarschijnlijk ook aanmerkelijk goedkoper uit dan via een reisbureau. Nadeeltje: verwacht niet dat de supir een woordje over de grens spreekt. Je zult dus Indonesisch moeten kunnen spreken.

[Sorry, Pak Surya was me voor...]

Jurgen78
User
spacer line

Bedankt voor de 1e reacties. Overigens wordt er bij de reis vermeldt ''Prachtige rondreis per airco-auto met Engelssprekende gids plus privé-chauffeur''. Dus die taalbarièrre ben ik niet zo bang voor.

Is het gevaarlijk om zelf te gaan rijden, dus auto zonder chauffeur huren?

spacer line  

On 06-01-2010 10:33 Jurgen78 wrote:
Is het gevaarlijk om zelf te gaan rijden, dus auto zonder chauffeur huren?

Wat moet ik hier zeggen ?.
In mijn jonge jaren (vorige eeuw) woon ik in Jakarta , heb altijd auto gereden .
Toen was Jakarta een groot dorp.
Daarna (na 1979) heb ik jarenlang auto met chauffeur genomen , ondanks mijn Internationale rijbewijs in mijn zak.
Voor het geval dat ik wil (of durf) te rijden.
In Jakarta zelf neem ik taxi.

Ik zou gewoon de toerist gaan spelen , en je laat je rijden voor een nederlandse taxirit prijs .En dan voor 1 dag.(10-12 uren)
Kan je lekker relaxen ipv op het verkeer letten.Foto' s maken , filmen , lekker eten en drinken.
Neem etenswaren mee , van luxe broodjes t/m kleine indonesische versnapperingen zoals lemper , kroket , risolles .En gekoelde drank in zo' n koelbox.
Ik krijg zelf al hoofdpijn als ik het verkeer in Jakarta ziet.En ook tussen de grote steden.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zelf rijden is kamikaze-werk als je hier nog nooit hebt gereden. Het Indonesisch verkeer heeft zo haar eigen dynamiek en ongeschreven regels.
Met chauffeur heb je trouwens tijd om iets te zien; iets dat je kan vergeten als jezelf rijdt daar je elke seconde je aandacht bij het rijden moet houden om geen aanrijdingen te veroorzaken. Neem die chauffeur..........

elsbeth
User
spacer line

Beste Jurgen78,
Als de 78 staat voor je geboortejaar zou ik zeggen: ga erheen en regel alles ter plekke, huur daar voor bep[aalde afstabden een auto met chauffeur, neem een keer de trein, of stap in een ander openbaar vervoer.
Als de 78 staat voor je leeftijd, zou ik zeker vanaf het begin een auto met chauffeur huren. Belangrijkste vraag lijkt me dus: hoe oud zijn jullie, reizen julei wel of niet met (kelien) kinderen etc. En natuurlijk: van wat voor soort vakanties houd je?
Ik heb dit jaar voor het eerst (met 4 kinderen) in Indonesie af en toe een busje met chauffeur geregeld (twee keer voor een lange afstand, één keer voor 3 dagen in bepaald gebied). Ik moet zeggen, ik vond het erg relaxed, maar wel wat minder avontuurlijk. Als we langer in een plaats bleven, deden we alles met het openbaar vervoer, wilden we een dagje op pad, dan regelden we ter plekke (meestal in 5 minuten) een auto met chauffeur, geen probleem. Kortom, ik zou het niet snel vanuit Nederland regelen, dan heb je alle vrijheid en kun je ter plekke kijken wat je wilt.
Veel plezier metde vorbereidingen (en nooit zelf gaan rijden..)

pravdafilm
User
spacer line

Best all,

Iemand een idee waar in Jakarta je het best op zoek gaat naar een auto met chauffeur. Ik ben fotograaf en wil de komende weken Java doorkruisen.
Ik heb de indruk dat ik goedkoper af ben om buiten het reisbureau circuit te gaan zoeken of zie ik dat verkeerd?

Is Bali ok om zelf met een wagen te rijden?

Alvast dank,

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.pravda: spreek je Indonesisch? Voorts: als je de route die je op het Engelse deel van dit forum hebt genoemd in 10 dagen (15/1 tot 25/1) wilt afleggen, denk je dat je dan nog tijd hebt om foto's te maken?

joost
User
spacer line

Pravda via mij kun je een auto huren. Een Suzuki APV.
Dit kost 475.000 per dag excl benzine.
Wel incl chauffeur met zijn logies en ontbijt.
Voor meer info mail je maar.
groet

joost
User
spacer line

Jurgen voor over Java zou ik een auto met chauffeur nemen.
Op Bali kun je zelf rijden. Overigens is op Bali een auto met chauffeur huren meestal goedkoper dan op Java omdat je dan zijn logies etc niet hoeft te betalen.

Van Bali kun je tegenwoordig in 3 uur varen naar Lombok en de Gili eilanden.

Voor Java kun je via mij een auto huren.
Wil je meer weten mail je maar.
Ik woon 7 mnd per jaar in Bondowoso (Oost Java) nabij het Ijen plateau

joost
User
spacer line

Pravda, ik heb een fout gemaakt. De auto kost met chauffeur 550.000 rupiah per dag.
Dit is incl logies/ontbijt chauffeur. Excl benzine.
Benzine is ongeveer 35 cent per liter
groet Jo

Jasri2010
User
User icon of Jasri2010
spacer line

Hm, vele verschillende meningen, en ieder op zijn beurt heeft gelijk, vandaar dat er ook geen goed antwoord te geven is wat nu beter is. Ik ben zo`n type mens die alles zelf in de hand wil hebben, dus ook zelf de auto wil sturen. En mijn "zich-op- Bali- en- Kalimantan- beperkende-" ervaring is, dat dit gewoon heeeeel goed gaat. Ik kreeg laatst zelfs te horen waar ik zo had leren rijden, menig Balinees stond er van te kijken. Als je eenmaal in de gaten hebt hoe het verkeer funktioneert en je niet bang bent om die regels te volgen, is het echt een makkie. Ben je eerder het voorzichtige type die anderen voorlaat, dan huur aub een auto, anders kom je er niet doorheen.....

Het hangt er dus vanaf hoe avontuurlijk ingesteld je bent, of er kinderen in het spel zijn en of je je wilt laten rijden of niet. Een heel groot voordeel van een chauffeur is vaak, dat hij weet waar je naar toe moet. Een nadeel is ook, dat hij je alleen daar naar toe brengt waar hij de weg kent en in geval van een restaurant of hotel bijvoorbeeld, zijn commissie krijgt.

Mijn eerste advies, koop een kaart, plan de route, bepaal de highlights die je wilt zien, huur een auto en ga op stap. Je komt er wel.
Mijn tweede advies, betaal een ander en laat die alles voor je doen....., dan kom je er ook wel, alleen anders......

Veel plezier met de planning!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

59,676,338 topic views - 227,295 posts - 13,610 topics - 18,986 members - last post @ 20-07-2018 03:48 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

102,849,651 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com