indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

bali-style
User
User icon of bali-style
spacer line

Hoi Tony,

waneer kom je weer met vacantie naar Bali?

kom dan maar eens bij ons op bezoek dan zullen we jullie wel eens uitleggen en laten zien wat het allemaal kost
ik zal je men mail adres geven bali-styleRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.telkom.net

Groetjes,
Frank

De goedkoopste met transport naar nederland, kijk op onze site

spacer line  

Dank je Frank, mailtje is onderweg.

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. tony:

Je begroting is degelijk, maar sommige posten zijn het heroverwegen waard :

Afhankelijk van waar je wilt / moet / kunt wonen op Bali kun je al zeer grote / ruime ( 400 m2 b.v.o. ) huizen kopen, op eigen grond, met bijv. 4 slaapkamers en badkamers, zeer grote living, werk / studeerkamers garage, zwembad, tuinen, etc. voor zo’n Rp. 1.500.000.000,- / Euro 110.000,-.

Inrichten van zo’n ruim huis zal je meer kosten dan je begroot hebt, zeker als je kwaliteits spullen in je huis wilt plaatsen. Goede spullen zijn duur hier op Bali, om niet te zeggen overprijsd.

Houd er rekening mee dat je misschien al snel een 2e wagen nodig zult hebben. Motor lijkt leuk als alternatief vervoer, maar in de praktijk is het levensgevaarlijk, vaak te heet, etc.

Je Fortuner verzekeren kost je aan premie ca. 2,4% van de aanschafwaarde, dus zo Rp. 9.000.000,- per jaar.

Je Fortuner rijdt ongeveer 1 liter op 8 kilometer. Bij 10.000 kilometer zijn de brandstofkosten dus Rp. 5.400.000,-.

De jaarlijkse belasting op een wagen met aanschafprijs a la Fortuner is ca. 8 – 9 miljoen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

Hangt van je visum af. Jij kunt kiezen tussen een Sosial/Budaya (SOSBUD) of een KITAS. Om problemen te vermijden zou ik voor het eerste kiezen, dan moet je elke 180 dagen even naar Singapore, geen ramp.

Is het in dit geval niet zo dat je dan wel telkens die aanslag van 2,5j moet betalen bij vertrek? Dat is toch het geval als je over een periode van 12 maanden minimaal 183 dagen in RI bent?

Is het daarom toch niet handiger een RI belastingnummer aan te vragen, ook als je op sosbud zit?

Wat heb je zoal nodig om dit aan te vragen, en waarover betaal je dan vervolgens?

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Amed East Bali,

Dank je voor je informatie.
Volgens mij weet jij vast meer betreffende kosten.
Weet je toevallig hoeveel belasting je betaald over een woning en eventueel wat een verzekering kost voor dit huis

spacer line  

De premie voor de brand, opstal- en inboedel verzekering vsn je pand, met inhoud, zal zo ergens tussen de 1,6 en 2,1 promille (verschilt een beetje vanwege wat je al dan niet wilt verzekeren) van de waarde van het pand liggen. Een pand verzekeren van rond de 1,5 milard Rp komt dus per jaar op / rond de Rp. 3.000.000,-.

De belasting die je betaalt over je onroerend goed is gebaseerd op de waarde van de grond en de waarde van de opstal. Verder, of je de eigenaar of "slechts" de gebruiker bent. Reken op een bedrag van ca. 800.000,- tot 1.000.000,- voor grond en pand met een waarde van zo rond de Rp. 1.800.000.000,-. / 2 miljard Rp's.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 01-01-2010 13:08 Peter Petersen wrote:

[quote removed]

Is het in dit geval niet zo dat je dan wel telkens die aanslag van 2,5j moet betalen bij vertrek? Dat is toch het geval als je over een periode van 12 maanden minimaal 183 dagen in RI bent?

Is het daarom toch niet handiger een RI belastingnummer aan te vragen, ook als je op sosbud zit?

Wat heb je zoal nodig om dit aan te vragen, en waarover betaal je dan vervolgens?

Je kan met een sosbud geen NPWP (belastingnummer) aanvragen en dus geen belasting betalen. Die regel van 183+ dagen in 1 jaar is kennelijk een jaar geleden zo ingevoerd, maar kan onmogelijk uitgevoerd worden dus. Hij is ook niet uitgevoerd, want heb vorig jaar geen fiskal betaald toen ik op mijn sosbud weg wilde later in het jaar.

spacer line  

On 02-01-2010 02:45 Yerun wrote:

[quote removed]
Je kan met een sosbud geen NPWP (belastingnummer) aanvragen en dus geen belasting betalen. Die regel van 183+ dagen in 1 jaar is kennelijk een jaar geleden zo ingevoerd, maar kan onmogelijk uitgevoerd worden dus. Hij is ook niet uitgevoerd, want heb vorig jaar geen fiskal betaald toen ik op mijn sosbud weg wilde later in het jaar.

Kloft , iemand met een SosBud visum woont officieel NIET in Indonesia.

V.w.b de 183 regeling :
Deze text heeft n.m.m geen uitleg nodig behalve zo goed mogelijk te vertalen.
Subyek Pajak dalam negeri (belastingplichtige) adalah
orang pribadi yang bertempat tinggal (woonachtig) di Indonesia atau orang pribadi yang
berada ( aanwezig te zijn) di Indonesia lebih dari 183 (seratus delapan puluh tiga ) hari dalam jangka waktu 12 (dua belas) bulan , atau orang pribadi yang dalam suatu TahunPajak berada di indonesia dan mempunyai niat (van plan zijn) untuk bertempat tinggal di Indonesia.

Ik denk dat de regeling al meer dan 20 jaar bestaat .Kan altijd opgezocht worden. Emoticon: Wink
De handhaving was en nog steeds niet goed uitgevoerd door de incompetentie en soms KKN situatie bij de Kantor Pajak en Immigratie. Emoticon: Yes!

Orang pribadi = een prive persoon
Tahun pajak = belasting jaar .
Dalam jangka waktu = in een periode van 12 maanden (gerekend vanaf de komst in Indonesia)

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Apart, ik heb hier 11 buitenlandse villa-eigenaren / gebruikers (sommige verblijven meer dan 6 maanden in RI, sommige maar een paar weken per jaar) die allemaal een NPWP hebben, gewoon inkomsten belasting betalen (5%) in RI over hun (villa verhuur) inkomsten, en hiervan een verklaring van de Indonesische Belastingdienst krijgen om zodoende dubbel belasting betalen te voorkomen in hun thuisland. Dit pakt voor alle villa-eigenaren gunstiger uit, daar de inkomstenbelasting in hun thuisland hoger is dan die in RI.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Amed,
Dit verhaal wat je hier schets kan kloppen maar???
Die huiseigenaren die op vakantie komen hebben een sosbud of en voa.
Op de imb van het huis staat de naam van de naamhouder een indonesier die een npwp nummer heeft.Dus de huiseigenaren betalen de inkomsten van het verhuur via het npwp nummer van de naamhouder.
Verder moet je de belasting over de verhuur niet verwarren met de inkomstenbelasting want dat is weer anders.
Volgens mijn bescheiden mening kan een buitenlander geen npwp aanvragen of hij moet de indonesische nationaliteit aannemen.

Shalom

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. bokito

De huis / villa eigenaren over wie ik het heb verblijven in Indonesie op zowel SoBud visa als toeristen visa, al naargelang hen het beste uitkomt / past. Ze hebben de NPWP's op hun eigen naam staan, hebben de bijbehorende credit-card formaat pasjes hiervoor. Ze hebben geen naam-houders nodig, omdat de villas door hen voor lange (25 jaar) gehuurd zijn en in een keer betaald, IMB van de villas staat op de firma die e.e.a ontwikkeld en verkocht heeft.

Ze betalen geen belasting op het NPWP nummer van welke Indonesier dan ook, ze betalen hun belasting onder hun eigen naam en NPWP, en krijgen dit schriftelijk bevestigd van de dienst Pajak om - zoals eerder gezegd - geen (dubbele) belasting in hun land van herkomst over dezelfde inkomsten te betalen.

Zelf ben ik ook buitenlander, heb een KITAS met werkvergunning en al vanaf dag 1 in Indonesie een NPWP.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 02-01-2010 16:33 Amed East Bali wrote: heb een KITAS met werkvergunning en al vanaf dag 1 in Indonesie een NPWP.

Met KITAS of KITAP kun je inderdaad NPWP aanvragen. Dat mensen met een VoA of een SOSBUT een NPWP kunnen krijgen lijkt me weer een `speciale Bali-regeling.' Pecunia non olet.

spacer line  

Pecunia non olet natuurlijk maar daar de verschuldigde belasting via de bank (betalingsbewijs) betaalt wordt, is er - in dit geval - geen mogelijkheid voor de h.h. ambtenaren om er "hun" deel van af te halen.

spacer line  

On 02-01-2010 16:07 Bokito wrote:
Volgens mijn bescheiden mening kan een buitenlander geen npwp aanvragen of hij moet de indonesische nationaliteit aannemen.

Dat kan .
Een buitenlander die 183 dagen verblijf in Indonesia wordt geacht daar woonachtig te zijn , dus belasting plichtig .
Wel moet hij een Kitas enof werkvergunning hebben .
Een toeristenvisum en Sosbud voldoet niet aan de regels.
Kijk maar gewoon wat de regels zijn voor Sosbud visum .
Of heb ik de regels verkeerd begrepen ?
Of Bali is geen Indonesia , dat kan ook Emoticon: Wink

spacer line  

On 02-01-2010 16:33 Amed East Bali wrote:

Ze betalen geen belasting op het NPWP nummer van welke Indonesier dan ook, ze betalen hun belasting onder hun eigen naam en NPWP, en krijgen dit schriftelijk bevestigd van de dienst Pajak om - zoals eerder gezegd - geen (dubbele) belasting in hun land van herkomst over dezelfde inkomsten te betalen.

Ben benieuwd hoe men dit geregeld cq geritseld kunnen hebben .
Er is ook verschil tussen inkomstenbelasting ( belasting uit verhuur van je villa/huesthouse ) en andere belastingen zoals IMB / HGB en of PBB , dat kan betaald worden door de eigenaar van het onroerend goed.

Als hierboven gezegd wordt dat de Exploitatie mij/ developer dat betaald heeft , dan zijn ze de " eigenaren".
De WNA hebben alleen Hak Pakai. Of is het niet zo ?

Het is ook logisch dat Indonesia inkomstenbelasting heft als het in Indonesia verdiend wordt , dat het toevallig minder is dan als ze in Nederland het moet betalen is een voordeeltje.
Een andere vraag is , hoe zit het met de vermogenbelasting ?
Wordt het in Indonesia belast of in Nederland ?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 02-01-2010 10:14 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Kloft , iemand met een SosBud visum woont officieel NIET in Indonesia.

V.w.b de 183 regeling :
Deze text heeft n.m.m geen uitleg nodig behalve zo goed mogelijk te vertalen.
Subyek Pajak dalam negeri (belastingplichtige) adalah
orang pribadi yang bertempat tinggal (woonachtig) di Indonesia atau orang pribadi yang
berada ( aanwezig te zijn) di Indonesia lebih dari 183 (seratus delapan puluh tiga ) hari dalam jangka waktu 12 (dua belas) bulan , atau orang pribadi yang dalam suatu TahunPajak berada di indonesia dan mempunyai niat (van plan zijn) untuk bertempat tinggal di Indonesia.

Ik denk dat de regeling al meer dan 20 jaar bestaat .Kan altijd opgezocht worden. Emoticon: Wink
De handhaving was en nog steeds niet goed uitgevoerd door de incompetentie en soms KKN situatie bij de Kantor Pajak en Immigratie. Emoticon: Yes!

Orang pribadi = een prive persoon
Tahun pajak = belasting jaar .
Dalam jangka waktu = in een periode van 12 maanden (gerekend vanaf de komst in Indonesia)

Sidia, ga er maar vanuit dat het klopt wat je schrijft, maar het vervelende is dat er nu sinds een jaar of wat borden bij de grens staan waarop vermeld staat "yang berada di Indonesia lebih dari 183 hari per tahun" als ik me niet vergis... Moet kijken of ik de foto nog heb, ergens.. Emoticon:

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

SA,
Het klopt wat je vast stelt.
Er zijn meen ik 3 visa die een NPWP kunnen hebben.

Workpermit.
Kitap.
Visa Lancia.

Daarmee ben je permanent resident. Voor de rest gaat het niet op.
En het ontgaat me volledig te betalen voor belasting over eigendom van huis of grond. Die kun je als niet Indonesier niet hebben. Dus kan daar ook geen belasting over geheven worden. Of je huurt iets en verhuurd het door en daarvan de inkomsten hebben. Dat zou nog kunnen. Maar misschien is er op Bali een andere regeling die ik niet weet. Iets wat gehuurd is, ongeacht de overeengekomen tijdsspanne zijn kosten en geen inkomsten. Lijkt me sterk dat daar dan belastingpenningen uit voort vloeien.

Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 02-01-2010 16:54 Amed East Bali wrote: is er - in dit geval - geen mogelijkheid voor de h.h. ambtenaren om er "hun" deel van af te halen.

Indonesië is het land van de onbegrensde mogelijkheden.

Weet jij waar de uang fiskal blijft? En die USD 1200 voor KITAS-houders? Dat zou mooi zijn. Ze zoeken namelijk al jaren naar naar die poen...

spacer line  

On 03-01-2010 03:49 oyibo wrote:
. Maar misschien is er op Bali een andere regeling die ik niet weet. Iets wat gehuurd is, ongeacht de overeengekomen tijdsspanne zijn kosten en geen inkomsten. Lijkt me sterk dat daar dan belastingpenningen uit voort vloeien.

Vrienden jullie hebben min of meer gelijk dat op Bali en ergens anders veel rare gevallen voorkomen.
En het klopt ook dat Indonesia een land met vele mogelijkheden , vandaar dat er "veel" buitenlanders daar komen.
Hoe dat geregeld werd is bij iedereen (ingewijden) bekend.

Persoonlijk heb ik omdat ik woonachtig ben in Ollanda geen "pengalaman lapangan" (praktijk ervaring )mbt Visa , verblijfvergunning , calo gebeuren etc.
Mijn " ervaring" is gebaseerd op het feit dat ik jaren geleden wilde gaan verhuizen naar Indonesia(eigenlijk pulang kampung).
Moet toen de verblijfstatus van mijn vrouw en zoon goed onderzoeken (belanda) , de schoolkosten , vestigingskosten (de gewone vragen van een potentiele migrant).
Hoe zit het met de huwelijksgoederenrecht omdat mijn vrouw geen medeeigenaar kan zijn van onroerend goed (mits wij niet in gemeenschap van goederen zijn getrouwd) .
Ik moest ook de verblijfskosten(visa ) voor mijn vrouw en zoon betalen ondanks dat ze een visum krijgen op basis van ikut suami dan ayah.
In 2001 kreeg ik erfenis uit Indon. , gelukkig hoef ik geen belasting (successierecht)te betalen , in Indonesia en in Nederland .
Daar zou ik een gubukje (een kleine Pondok Indah )kunnen kopen in Renon Pinggiran.
Dat heb ik afgewezen (via de rechtbank in holland) ivm de Nederlandse vermogensbelasting.
Dus zoals jullie kunnen zien moet ik (altijd) rekening houden met de wetten van 2 landen.

Dat is de reden waarom ik sta te " zeiken" , er op hameren om rekening te houden met de wetten van Indonesia .
Soms heb ik de indruk dat sommigen denken dat het altijd geregeld of geritseld kan worden .
Vaak was het zo , maar de vraag is hoe zal het later worden. Nationaliteiskwestie , onroerendgoed bezit , huwelijksgoederenrecht , erfrecht etc kan in de toekomst problemen geven , en zeker bij een ruzie die uitgevochten moet worden voor de rechter.
Bij ondernemers omdat je verlinkt wordt door de " concurrent" .

Het is publiekgeheim dat er veel AsPal papieren in omloop zijn .
AsPal papieren : Asli tapi palsu

spacer line  

On 03-01-2010 03:49 oyibo wrote:
SA,
Daarmee ben je permanent resident. Voor de rest gaat het niet op.
En het ontgaat me volledig te betalen voor belasting over eigendom van huis of grond. Die kun je als niet Indonesier niet hebben.

Op Batam (en omgeving?) was er ooit een regeling geweest voor buitenlanders .
Ze wilden toen Batam open stellen voor buitenlandse investeerders , om Singapura te beconcureren.
Door wisseling van de macht in Jakarta werd het een beetje naar de achtergrond gedrukt.
Pssst , niet verder vertellen , ik wilde vorig jaar met een vriend naar Bintan om de mogelijkheid te bekijken .Ook omdat de grond stukken goedkoper is i.t.t Zuid Bali.

In Jakarta (dus waarschijnlijk in heel Indonesia)kan een WNA ook apartement kopen , alleen met Hak Pakai , die je weer later kan verkopen.
Uiteraard kan de plaatselijke PemDa afwijkende regels hebben.
Die regeling kan men gewoon opzoeken.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ook hier niet Om Sid. Maar als je geen woning en geen grond kan bezitten, dan kun je daar ook geen belasting over betalen als buitenlander. Dat lijkt me nogal simpel. Misschien moet je degene die het voor jou gekocht heeft met een notaris constructie wel belasting betalen, lijkt me ook logisch, het is zijn eigendom, niet die van een buitenlander.

Er zijn op Bali weet ik hele schimmige constructies, laatste keer dat ik er was werd die ook gewoon aangeboden, jawel, freehold ! Ik heb in de afgelopen ruim 3 jaar al wat gevalletjes triest gezien. Mensen die erin trapte. En het gaat gewoon door. Projectontwikkelaars beloven gouden bergen. Net als die stumpers die een huis gekocht hebben wat nu blijkt niet op grond van de project ontwikkelaar te staan. Maar behoord aan een tempel. En daar zou de bulldozer ingaan. Zielig voor de mensen die zo dom zijn geweest "freehold" te kopen, wat niet niet kan, en dan blijkt hun huis op grond te zijn gebouwd wat ook niet legaal is.

Als ik Amed hoor zeggen, villa/huiseigenaren, dan gaan de haren me recht overeind staan. Dan hoop ik voor hem dat tie Indonesiers bedoelt. En geen buitenlanders.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Voor ik het vergeet, je gaat iets huren voor 25 jaar volgens Amed en dan krijg je een NPWP om belasting te betalen? Emoticon: Laugh out loud Belasting over wat? NPWP? Amed noemt al dat een projectontwikkelaar "iets" verkocht zou hebben, wat volgens Amed's eigen zeggen ook opeens gehuurd is? Nu ben ik wel benieuwd Amed, regel je behalve de huizen ook workpermits en andere visa, of doet een "vriend" dit voor je?

spacer line  

Property Ownership by Expats
The rules for property ownership by foreign nationals in Batam fall under Decree No 068/KPTS/KA/III/1999. This regulations states that foreign nationals or companies are permitted to 100% own residential or commercial property in the Barelang area (Batam, Rempang and Galang). The only properties excluded from this decree are low cost and very low cost housing, but includes all other types of building structures. Detailed info is at www.bataminfo.com.

Bron expat.or.id
..............................................................................................

Kweeniet of het nog zo is .
Hoe dan ook kan je tussen de regels lezen dat het om legaal verblijvende expats zijn .
Geen orang turis.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Om Sid,

Ik heb het geprobeerd, ik kan geen huis en geen grond kopen.
Decree 1999? Zal het eens proberen.

Ze hebben me vorig jaar geprobeerd een woning aan te smeren onder freehold.
Toen de stukken binnen kwamen bleek dit alleen van toepassing voor Indonesiers.
Niet voor buitenlanders.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 03-01-2010 11:05 Surya Atmadja wrote: Detailed info is at www.bataminfo.com.

Dat ziet er erg officieel uit, dat bataminfo.com, maar (about us, i.e. Smiling Hill): WE ARE a group of investors from Australia, the US and the UK who have found our own island in the sun on Batam in the north west of Indonesia, just offshore from Singapore.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,000,674 topic views - 234,994 posts - 13,697 topics - 25,725 members - last post @ 18-11-2019 04:56 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,822,539 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com