indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nou Om Ziel, bent u niet te radicaal? om iedereen over een kam te scheren.
Vlees in Europa is relatief erg goedkoop; in Aziatische landen duur.Deze 2 Kerstdagen hebben we lekker sober gegeten en gewerkt bij de Voedselbank in Den Haag.
Echte armoede bestaat niet in Nederland, iedereen wordt geholpen.
Over de Mexicaanse griep: heb mj niet laten inenten, terwijl ik tot een risicogroep behoor [reuma]
Nergens last van gehad.
Heel Nederland in paniek over de Mex griep; een griepstormpje in een glas water.
Dit was trouwens een leuke reactie van een huisarts, die kregen 8,00 per griepprik :ďk hou er bijna een "wereldreis aan over""
Is de volgende hype de geiten Q prik?
Laten we ons niet allemaal opfokken en in de maling nemen door de farmaceutische industrie, met al hun belangen?

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 26-12-2009 18:54 zieleffe wrote:
Jammer van jou oproep, maar mensen zouden zich meer aan deskundige moeten beďnvloeden dan door een gewone burger, die zo maar iets roept.
Oh ja Albert de media heeft enkel doelen dat is ons informeren, en het andere het doel heiligt de middelen, als je weet welk achtergrond de media vandaan komt..... Emoticon: Shut up!
Geloof jij dan maar lekker dat de media, de overheid, de farmaceautische industrie, Brussel, en de aandeelhouder van de griep prik, etc. Het beste met ons voor hebben. Vergeet straks niet netjes te gaan stemmen op een van de 3 grootste partijen. Want die hebben het beste met ons voor. Dus hou a.u.b. gewoon maar lekker je hoofd in het zand.

Want jij hebt totaal geen idee wat er daadwerkeljk achter de schermen zich afspeelt. Maar dat lees je wel 25 jaar later in de kranten, en hopenlijk als je dan nog leeft denk je nog terug aan mij.

Levenservaring is relatief. Ik hou mij met totaal andere dingen bezig dan jij (blijkbaar). Ik doe dan ook veel meer levenervaring op dan jij op dat gebied en visa versa.

Dus levenservaring zegt niets, het is een relatief begrip.
B.t.w. Ik heb ook al minstens een halve eeuw achter de rug.

Iemand die reeds 100 jaar is en van die 100 jaar aan een stuk 75 jaar in de gevangenis zit. Hij heeft dus 100 jaar levenservaring. En op 101 jaar koomt hij vrij. Ontmoet iemand en wordt goede vrienden want hij heeft dezelfde levenservaring en voelt zich daarbij prima, n.l. decenia in de gevangenis gezeten.

Of iemand die zijn/haar hele leven in een klooster of tempel leeft, ook hij/zij heeft een hoop levenservaring.

I rest my case. Emoticon: Bye bye

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Geloof jij dan maar lekker dat de media, de overheid, de farmaceautische industrie, Brussel, en de aandeelhouder van de griep prik, etc. Het beste met ons voor hebben. Vergeet straks niet netjes te gaan stemmen op een van de 3 grootste partijen. Want die hebben het beste met ons voor. Dus hou a.u.b. gewoon maar lekker je hoofd in het zand.

Toch wilde ik hier over wel een beetje duidelijkheid in scheppen. “U weet”, ik geloof nergens in, alleen in mij zelf, maar soms moet je eigen wel laten meesleuren, met het fenomeen Kapitalisme, en daardoor moet je blij zijn dat er voor je ziekte deze fabrikanten er zijn.
Maar die fabrikanten die gerund worden door manerges die juist door dat systeem het kapitalisme in stand houden, is al een wereld voor gegaan, aan onderzoekers die met hun blote benen in het moeras hebben gestaan om te onderzoeken welk medicijnen er kunnen gemaakt worden voor een of andere ziekte.
Dat wilde ik eerst duidelijk maken dat je niet zo maar gauw een oordeel geeft over een systeem, waar je toch niets aan kan veranderen.

Iemand die reeds 100 jaar is en van die 100 jaar aan een stuk 75 jaar in de gevangenis zit. Hij heeft dus 100 jaar levenservaring. En op 101 jaar koomt hij vrij. Ontmoet iemand en wordt goede vrienden want hij heeft dezelfde levenservaring en voelt zich daarbij prima, n.l. decenia in de gevangenis gezeten.

Of iemand die zijn/haar hele leven in een klooster of tempel leeft, ook hij/zij heeft een hoop levenservaring.

Albert dit vind ik nou gelul in de ruimte.
Wat kunnen die mensen nou een levens ervaring opdoen als ze hebben geleefd in een omgeving waar ze niets anders dan de zelfde mensen hebben gezien.
Vooral die mensen die zo hun eigen isoleren in kloosters als waar dan ook kunnen niets opdoen dan hun bloemetjes water geven, en verders niets.
Neen mensen die door de hele wereld zwerven, dat zijn juist de mensen die je in die groep zal kunnen plaatsen, als mensen die levens ervaringen opdoen.
Levens ervaringen is niet zo betrekkelijk, je hebt het, of je hebt het niet.
Soms natuur mensen die het wel hebben, hun gevoelssprieten op de juiste plek hebben zitten.
Ook mensen waar ik het al eerder over had die geleerden die midden in de oerwouden hebben geleefd, en op onderzoek gaan , om een dienst te bewijzen, aan de mensdom.

Wat betreft heb je 50 jaar al wat opgedaan, maar als ik je zo mag inschatten, want kennen doe ik u niet, zal je nog heel veel wijsheid moeten opdoen voor je 80 jaar bent. Emoticon: Bye bye Emoticon: Talk to the hand

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Dolf A
User
User icon of Dolf A
spacer line

Nou allen,
Ik ben of dronken, of kan ni goed lezen. Als ik Moslim of Is-lam hoor gaat er iets overeind op mijn lichaam. Vrouwen en kinderen open gereten, steevast een Moslimmer of een Is lammer. Ok, staat. " radicaal" ervoor, maar toch..... Wat Mohamed vroeger deed, was normaal voor die tijd, ja dank je de koekoek, zo blijft dus alles bij de oude. Vooral de vrouwen zullen het moeten ontgelden. Ni willen neu****n? Bewusteloos slaan, dat mag, want dat is vijandig gedrag, dus kill that. De grond in dus.
Dan las ik iets over eten, jemig zeg, eet jij soms iets wat beter is? Onze genen zijn zo ingesteld, dat we vlees eten, never mind what vlees. Vegetarier? doe je best, maar laat ons met rust, onze voorouders bepalen what we eten, ni één of andere " radicaal"
Ondanks alles, een gelukkig Nieuw Jaar, veel geld voor u allen, groet Dolf_A

liever naakt dan bloot. huh?? what??

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 26-12-2009 08:07 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

Waarom mag je dat nou niet zeggen? Dat is precies waar het in NL compleet op vastloopt: men mag het niet zeggen (incorrect) maar denkt het wel. Laat men het gewoon zeggen. Voor mij is het ook duidelijk dat vele culturen inferieur zijn qua humaniteit ......en zeker de islamitische en hindoe-culturen.

Was jij niet degene die vond dat je de hele familie van een eventuele terrorist moest aanpakken, omdat je ze dan het hardst raakt? Neem me niet kwalijk YB maar dit vind ik anders ook een fraai staaltje van inferieur zijn qua humaniteit. Je bent humaan of niet, of zijn er voor jou uitzonderingen die de regels bepalen?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

sapolidi; het lijkt me sterk dat er iemand is die het prima vind dat zwangere vrouwen worden doodgegooid met stenen. Ik kan daar met een gerust hart over zeggen dat ik me een stuk meer voel dan dergelijke woestijnratten wat in feite geen humaan wezen is op deze manier. Untermensch mag je kennelijk niet gebruiken, vanwege de verdraaide betekenis die eraan gegeven is, maar het komt verdomde dicht in de buurt. En dat kan ik ook gewoon zeggen, zelfs met het besef dat dit bericht op een Nederlandse server staat. Geen enkel probleem mee.

Inderdaad geen Indonesisch voorbeeld, want anders kun jij niet meer discussieren. Graag gedaan dus. Emoticon: Smile

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 28-12-2009 00:08 Dolf A wrote:
Nou allen,
Ik ben of dronken, of kan ni goed lezen. Als ik Moslim of Is-lam hoor gaat er iets overeind op mijn lichaam. Vrouwen en kinderen open gereten, steevast een Moslimmer of een Is lammer. Ok, staat. " radicaal" ervoor, maar toch..... Wat Mohamed vroeger deed, was normaal voor die tijd, ja dank je de koekoek, zo blijft dus alles bij de oude. Vooral de vrouwen zullen het moeten ontgelden. Ni willen neu****n? Bewusteloos slaan, dat mag, want dat is vijandig gedrag, dus kill that. De grond in dus.
Dan las ik iets over eten, jemig zeg, eet jij soms iets wat beter is? Onze genen zijn zo ingesteld, dat we vlees eten, never mind what vlees. Vegetarier? doe je best, maar laat ons met rust, onze voorouders bepalen what we eten, ni ��n of andere " radicaal"
Ondanks alles, een gelukkig Nieuw Jaar, veel geld voor u allen, groet Dolf_A
Ik denk dat je je beter een beetje kunt verdiepen in Islamieten die de huidige opdringerige vorm van de Islam (die uit het midden oosten wordt betaald), zodat je mer argumenten kunt komen in plaats van een hoop loze woorden.

Pak het boek 'Malaysia, and the club of Doom' er maar eens bij, schrijver is de Moslim Syed Akbar Ali. Hij stipt precies aan wat er fout is in die geimporteerde en onderdrukkende islam.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 26-12-2009 10:07 guna2 wrote:

[quote removed]

Waarbij twee kanttekeningen:
  • die cultuur was een voortzetting van de Hellenistische cultuur. Van een `eigen' islamitische cultuur die een hoogbloei heeft gekend is mijns inziens nooit sprake geweest.

• De Arabisch-islamitische cultuur heeft inderdaad ook altijd contact gehouden met de klassieke erfenis, maar heeft deze met minder moeite in de eigen wetenschappelijke cultuur ondergebracht. De islamitische geleerden baseerden veel van hun kennis op de antieken en breidde die vervolgens uit met hun eigen onderzoeksresultaten dit in tegenstelling tot de Christelijke geleerden die grote moeite hadden met het inpassen van deze denkbeelden in de christelijke leer. Je kent het wel Guna2, voordat je het wist, was je een ketter en lag je te smeulen in het vuur. Van 800 tot 1400 stonden de wiskunde en natuurwetenschappen in het Islamitische cultuurgebied op hoger niveau dan overal elders in de wereld. Deze bloei is voor de latere ontwikkeling van de wetenschappen in het Westen van cruciaal belang geweest. De sporen hiervan zijn nog steeds zichtbaar in Arabische termen zoals: algebra, algoritme, cijfer. Ook de symbolen 1,2,3,4,5,6,7,8,9,0 hebben een Arabische geschiedenis. En als je iets inpast in je eigen cultuur wordt het na verloop van tijd er een onderdeel van. Als ik bij de frietboer op de hoek een nassibal of bamischijf bestel dan behoort dit tot de doodnormale Nederlandse snack. Is niks exotisch meer.

de dragers van die cultuur waren geen Arabieren , maar Joden, Grieken, Syriërs en christenen.

Met een beetje googlen kun je vinden dat bekende astronomen, wiskundigen, dichters, filosofen in die periode door het leven gingen met namen als Thabit ibn Qurra, Al-Chwarizmi. Al-Kindi, Omar Khayyam , al-Ghazali. Klinkt niet echt Joods of Grieks in mijn oren en het waren ook geen van alle christenen. Heb ik kunnen checken.
    Maar wat versta je onder Arabieren Guna2. Is het het gebied waar Arabisch gesproken wordt, of zijn het mensen die op het Arabisch schiereiland geboren zijn of zijn ze afkomstig van de semitische volken in het Midden-Oosten? Er zijn verschillende definities van.

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 28-12-2009 03:18 Yerun wrote:

Inderdaad geen Indonesisch voorbeeld, want anders kun jij niet meer discussieren. Graag gedaan dus. Emoticon: Smile

Waar slaat dit nou weer op.

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 28-12-2009 03:18 Yerun wrote:
    sapolidi; het lijkt me sterk dat er iemand is die het prima vind dat zwangere vrouwen worden doodgegooid met stenen. Ik kan daar met een gerust hart over zeggen dat ik me een stuk meer voel dan dergelijke woestijnratten wat in feite geen humaan wezen is op deze manier. Untermensch mag je kennelijk niet gebruiken, vanwege de verdraaide betekenis die eraan gegeven is, maar het komt verdomde dicht in de buurt. En dat kan ik ook gewoon zeggen, zelfs met het besef dat dit bericht op een Nederlandse server staat. Geen enkel probleem mee.

Worden in de islamitische wereld alle zwangere vrouwen doodgegooid met stenen dan? Want meer expleciete bijzonderheden zie ik niet in jouw posting. Het is weer zoals gebruikelijk erg veralgemeniseerd. En laat ik me op mijn beurt nou een stuk meer voelen dan iemand die het woord untermensch (met wel of geen verdraaide betekenis) nog in zijn mond durft te nemen. Ik heb thuis de dvd band "het tribunaal van Neurenberg". Lijkt me heel interessant voor jou. Kun je je historisch besef wat opfleuren. Het zijn wel drie delen, wordt dus een lange zit voor jou. Het einde wil ik je wel verklappen. De meeste beklaagden zijn door de geallieerden allemaal opgeknoopt.

Yerun
    User
    User icon of Yerun
    spacer line

Ik denk echt dat het geen zin heeft om steeds maar te schermen met 'je gooit alles op 1 grote hoop' Je weet ook wel - je bent niet achterlijk - dat vrijwel niemand dit zo bedoeld. Echter lult het wel makkelijk om mensen daarvan steeds te 'beschuldigen', dan hoef je zelf geen argumenten aan te dragen namelijk.

Ik heb niet gezegd dat het untermenschen zijn, slechts dat het aardig in de richting komt. Kende de uitkomst van de DVD al, aangezien het eenzelde soort rechtspraak is die nu toegepast wordt op onder andere homo's en zwangere vrouwen zonder man in Iran, een show-proces heet zoiets.

En nee, niet iedereen is zo, maar om dat steeds te moeten vermelden heeft ook weinig meerwaarde, behalve voor jou kennelijk.
    On 28-12-2009 04:03 sapolidi wrote:

[quote removed]

Waar slaat dit nou weer op.
    Dat sloeg alleen op het feit dat je hier op het forum actief bent aan de rand van het forum. Iets over Indonesie posten doe je vrijwel niet hier namelijk. Maakt verder niet uit hoor. Even goeie vrienden.

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 28-12-2009 04:47 Yerun wrote:
    Ik denk echt dat het geen zin heeft om steeds maar te schermen met 'je gooit alles op 1 grote hoop' Je weet ook wel - je bent niet achterlijk - dat vrijwel niemand dit zo bedoeld.

Als men dit niet zo bedoelt, dan moet men het ook niet schrijven. kan moeilijk elke keer raden wat er nu precies bedoeld wordt.

Echter lult het wel makkelijk om mensen daarvan steeds te 'beschuldigen', dan hoef je zelf geen argumenten aan te dragen namelijk.

had anders de indruk dat ik zoveel mogelijk met argumenten kwam.

Ik heb niet gezegd dat het untermenschen zijn, slechts dat het aardig in de richting komt.

Dat is spelen met woorden. Het gaat om de gevoelswaarde en dat weet jezelf dondersgoed.

Kende de uitkomst van de DVD al, aangezien het eenzelde soort rechtspraak is die nu toegepast wordt op onder andere homo's en zwangere vrouwen zonder man in Iran, een show-proces heet zoiets.

Veel van de in Neurenberg gehanteerde principes zijn inmiddels in verdragen vastgelegd. Ook heeft Neurenberg ervoor gezorgd dat in het Handvest van de huidige VN is geregeld dat in er in gevallen van misdaden tegen de mensheid (zoals bijvoorbeeld in Rwanda en Bosnië) een internationaal tribunaal kan worden ingesteld met grote bevoegdheden. En dan heeft meneer het over een showproces.Je weet echt niet waarover het gaat.

En nee, niet iedereen is zo , maar om dat steeds te moeten vermelden heeft ook weinig meerwaarde, behalve voor jou kennelijk.

Da's een goeie. We halen hele religies, bevolkingsgroepen, nationaliteiten door het slijk, maar dat het slechts geldt voor een kleine minderheid ervan vermelden we niet omdat het geen meerwaarde heeft. Bij mij moet je echt man en paard benoemen, want anders is het niet duidelijk en heeft dit consequenties voor mijn reacties. Kan het ook niet helpen.

Dat sloeg alleen op het feit dat je hier op het forum actief bent aan de rand van het forum. Iets over Indonesie posten doe je vrijwel niet hier namelijk. Maakt verder niet uit hoor. Even goeie vrienden.

Klopt. Heb tijdens mijn reizen in dat land bijna alleen maar goede ervaringen gehad.Is hier op dit forum dus niet interessant. Weet nog dat mijn bitterbal-special hier een eigen leven is gaan leiden. Blijf dus aan de rand van het forum posten op zaken die me interesseren. Ben geen persoon die reageert om het reageren. Moet wel iets inhoudelijks hebben.

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

Sapo dixit:

De Arabisch-islamitische cultuur heeft inderdaad ook altijd contact gehouden met de klassieke erfenis, maar heeft deze met minder moeite in de eigen wetenschappelijke cultuur ondergebracht. De islamitische geleerden baseerden veel van hun kennis op de antieken en breidde die vervolgens uit met hun eigen onderzoeksresultaten

Sapo, er bestond helemaal geen Arabisch-islamitische cultuur, laat staan wetenschap. Da's nogal wiedes ook, de Arabieren (in de meest letterlijke zin van het woord) moesten veroveren en managen.

Ook de symbolen 1,2,3,4,5,6,7,8,9,0 hebben een Arabische geschiedenis

Symbolen zijn slechts symbolen, niets meer, niets minder. De `nul' is trouwens zelfs niet eens door `Arabieren' uitgevonden.

door het leven gingen met namen als Thabit ibn Qurra, Al-Chwarizmi. Al-Kindi, Omar Khayyam , al-Ghazali. Klinkt niet echt Joods of Grieks in mijn oren en het waren ook geen van alle christenen. Heb ik kunnen checken.

Check again. Natuurlijk gingen ze door het leven met Arabische namen, zo ook de Duitser Kara ben Nemsi (ken uw klassieken!). Ik heb tijd noch zin om die namen uit te vissen, maar Omar Khayam was een Pers. En in Perzië spraken ze geen Arabisch, dus zelfs volgens de meest uitgebreide definitie van `Arabier' zijn Perzen, net als Afghanen en Turken geen Arabieren.
    Kortom, ik blijf bij mijn stelling.

Yerun
    User
    User icon of Yerun
    spacer line

On 28-12-2009 05:34 sapolidi wrote:

[quote removed]

Als men dit niet zo bedoelt, dan moet men het ook niet schrijven. kan moeilijk elke keer raden wat er nu precies bedoeld wordt.

Als je een discussie volgt, en dat doe je kennelijk, dan is er ook nog redelijkheid. Die zet jij over boord door te stellen dat ik voor iedere godvergeten komma een uitleg moet gaan geven in ieder bericht dat ik plaats. Dat kan niet en is ook niet nodig, behalve voor jou kennelijk, dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. Ik heb me nu wel genoeg toegelicht om te weten hoe mijn schrijfstijl is, dus kun je daar ook redelijkerwijs mee omgaan nu, toch?

Ontopic: een dode vrouw voor een paar zakken rijst en wat vlees 'ruilen' is voor mij geen manier om recht te doen toekomen (?), maar als andere partijen zich daarin kunnen vinden, dan moeten ze dat vooral doen. Zelfs aan te raden omdat het de rechterlijke macht niet belast met redelijk onbelangrijke (op nationaal niveau gezien, niet voor de directe betrokkenen uiteraard) zaken. Echter, door de staat opgelegde manieren van handelen als deze (adat en sharia) kunnen naar mijn mening niet, omdat men dan gedwongen wordt gebruik te maken van deze gewoonte/geloofs-regels, terwijl niet iedereen dat wil.

spacer line  

Grappig om de plaatselijke gewoonte van een klein(?) gemeenschap (orang adat) ter discussie te stellen , beoordelen en later veroordelen vanuit de Nederlandse nuchterheid . En daarna gaat de discussies verder over de Arabieren en de Islam .

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Dit is interessante discussie ga zo door, want hier steek je wat van op.
    Het niveau is voor mij even te hoog, maar het geef niet, zolang het in het echte Nederlands blijft,is dat niet bezwaarlijk
    Het heeft een goed gehalte, van wat er leeft onder de mensen.
    Toch wil ik wel wat opmerkingen maken op mijn niveau, zoals je weet zoals ik praat typ ik de zinnen.
    Het is goed dat je altijd in de mensheid gelooft, en er vertrouwen in heb.
    Natuurlijk tot een bepaalde grens, en daar zit juist het dilemma welk grens trekt ieder persoon.
    Vooral als je het hebt over culturen, praat je in het algemeen, niet over individuen.
    En zo lijkt het dat je generaliseert, een heel groot groep mensen over en kam scheert.

Het behoud van culturen is een normaal gedrag, en daar is niets mis mee.
    Als je dit maar houd aan regels, en het niet gaat exporteren, naar andere culturen.
    Daar zit juist die verduvelde probleem, waar je niet uit komt, en de geschiedenis steeds weer achteraf duidelijk stelt waar de problemen liggen.
    Ga je vergelijken, dan kom je gouw aan je eigen waarde en normen terecht, want die vind je superieur aan het fijt dat je geest, een verruimde uiting heeft wat de natuur zich heeft voort geplant.
    Voorbeelden genoeg vooral dat je juist met dit levensniveau de wereld heel dicht bij elkaar is komen te staan.
    Juist dat je mensen ziet zwerven over de hele wereld, om hun geld te gaan verdienen, in een opwelling van globalisering die nu eenmaal plaats vindt.
    Dat brengt met zich mee, dat er door die technieken van media, ook heel goed kan zien hoe verschillend wij wel niet zijn.
    En dan vind ik, dat is mijn persoonlijke mening, dat de Nederlanders heel goed daar mee omgaan.
    En daar mag je best trots op zijn.
    Maar toch is het ook duidelijk dat er mensen zijn die niet goed weten, daarmee om te gaan.
    Ik schreef al Nederlanders, en zo kom je aan generaliserend optredens van een heel bevolking groep.
    Alles wat er in de wereld gebeurt, gebeurd in een opwelling van verstandsverbijstering lijkt het wel.
    Wanneer wij op TV, 5 moeders zien, die hun kinderen zijn ontvoerd, dan zie je ook hoe hun cultuur een groot verschil met de onze zijn, en mag je dan een oordeel over die cultuur hebben die niet de mijne zal kunnen worden.
    Vooral het linkse bolwerk wil daaraan, niet in geloven, en zo ontkennen ze de problemen die er nu eenmaal er zijn.
    En zo vind ik, dat er individuele mensen zijn, die een goed karakter kunnen hebben, maar ze leven in een cultuur die ik verafschuw, en nooit de mijne zal worden……………………….. Mag dat A.U.B Emoticon: Frustrated Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Red face

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 28-12-2009 06:04 guna2 wrote:
    Sapo dixit:

Sapo, er bestond helemaal geen Arabisch-islamitische cultuur, laat staan wetenschap . Da's nogal wiedes ook, de Arabieren (in de meest letterlijke zin van het woord) moesten veroveren en managen.

Oei, oei Guna2. Dan zijn deze twee geleerde heren toch wel even fout bezig. Of ze hebben hun huiswerk niet goed gedaan, of jij zit fout.

Symbolen zijn slechts symbolen, niets meer, niets minder. De `nul' is trouwens zelfs niet eens door `Arabieren' uitgevonden.

Nou die nul geef ik je dan cadeau, blijven er toch nog 9 cijfers (symbolen) over. Ja, en wat is nou de waarde van een symbool. Totaal onbelangrijk toch. Ben benieuwd hoe Elsbeth het rekenonderwijs aan haar kinderen bijbrengt zonder gebruik te maken van deze symbolen.

Natuurlijk gingen ze door het leven met Arabische namen, zo ook de Duitser Kara ben Nemsi (ken uw klassieken!).

En in het wilde westen kregen ze namen als Old Shatterhand en Winnetou. Ik ken mijn klassiekers Guna2.

Ik heb tijd noch zin om die namen uit te vissen, maar Omar Khayam was een Pers. En in Perzië spraken ze geen Arabisch, dus zelfs volgens de meest uitgebreide definitie van `Arabier' zijn Perzen, net als Afghanen en Turken geen Arabieren.
    Kortom, ik blijf bij mijn stelling.

Aha, dus het heeft wel meerwaarde om groepen apart te benoemen en ze niet allemaal te bestempelen als woestijnratten.En natuurlijk is het je goed recht om bij je stelling te blijven omdat de definitie van Arabier veelvuldig is.

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

On 28-12-2009 23:47 sapolidi wrote: Oei, oei Guna2. Dan zijn deze twee geleerde heren toch wel even fout bezig. Of ze hebben hun huiswerk niet goed gedaan, of jij zit fout.

Nou komt die scan van jou hier niet helemaal door (slechts tot en met `en tot aan het einde van' ), maar ik zie zo gauw niet waarin de mening van die twee geleerde heren verschilt van die van mij: ze hebben het over de `islamitische wereld' en die term zou ik ook aanzienlijk liever gebruiken dan `Arabische wereld,' en ze noemen de "'Arabische' kennis", en het woord `Arabisch' staat dan ook terecht tussen aanhalings- en sluitingstekens.

De Arabieren in de nauwere betekenis van het woord moesten zich in het begin van de opkomst van het islamitische rijk bezighouden met bekeren, veroveren en besturen. Ze hadden geen tijd voor wetenschap en cultuur (vergelijk de Romeinen met hun Griekse leermeesters). In die tijd was er uiteraard nog geen sprake van `Arabieren' in de zin van `mensen die Arabisch spraken,' slechts de bewoners van het schiereilandje kwamen in aanmerking om zo genoemd te worden. Dat veranderde langzaam, maar met die verandering kwamen de centra van het islamitische rijk, ook de culturele en wetenschappelijke centra, te liggen in Egypte, Perzië (Iran) en Turkije. Die laatste twee gebieden zijn nooit `Arabisch' geweest, ook niet in de uitgebreide zins des woords, en zijn dat ook nu niet. En over hoe `Arabisch' Egypte is, heb ik zo mijn twijfels (al spreken Egyptenaren nu wel Arabisch).
    De islamitische wereld heeft, vrijwel uitsluitend door niet-Arabische (en vaak zelfs niet-islamitische) geleerden, de hellenistische cultuur voortgezet, en wetenschappelijke informatie uit voornamelijk India daaraan toegevoegd. Er zit dus weinig in van Arabische aard, in de engere noch in de uitgebreidere zin.

Maar, waarde Sapo, je zult de Phoeniciërs wel eeuwig dankbaar zijn voor ons alfabet, en derhalve hun cultuur hoog roemen. Ik blijf echter bij het standpunt dat zowel het alfabet als de cijfers slechts symbolen zijn, zo zeker al I + I = II. Waarbij ik toegeef dat de Arabische cijfers een pietsie handiger zijn dan de Romeinse.

En dus blijf ik bij mijn stelling. De Arabieren zijn nauwelijks meer geweest dan een doorgeefluik van de Hellenistische cultuur, hebben daar in al die eeuwen amper wat aan toegevoegd, terwijl de Westerse wereld - eenmaal beschikkend over dat erfgoed - zowel in wetenschappelijk als in cultureel opzicht die kennis explosief heeft uitgebreid.

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 29-12-2009 02:15 guna2 wrote:

Maar, waarde Sapo, je zult de Phoeniciërs wel eeuwig dankbaar zijn voor ons alfabet, en derhalve hun cultuur hoog roemen. Ik blijf echter bij het standpunt dat zowel het alfabet als de cijfers slechts symbolen zijn, zo zeker al I + I = II. Waarbij ik toegeef dat de Arabische cijfers een pietsie handiger zijn dan de Romeinse.

Ik zou niet graag de vermenigvuldiging 37246X8764 in Romeinse cijfers willen doen.

En dus blijf ik bij mijn stelling. De Arabieren zijn nauwelijks meer geweest dan een doorgeefluik van de Hellenistische cultuur, hebben daar in al die eeuwen amper wat aan toegevoegd, terwijl de Westerse wereld - eenmaal beschikkend over dat erfgoed - zowel in wetenschappelijk als in cultureel opzicht die kennis explosief heeft uitgebreid.

Wat men precies met het begrip Arabisch bedoelt is moeilijk aan te geven. Dat heb ik ook al eerder gezegd. Misschien staat het daarom wel tussen aanhalingstekens, omdat de gastsprekers het open willen laten. Het onderwerp van dat symposium luidt “Wetenschap en techniek in de islam”’waarbij ze aangaven dat de wetenschap in de islamitische wereld op een beduidend hoger peil lag dan in de christelijke wereld. Terwijl jij aangaf dat er van een eigen islamitische cultuur/wetenschap die een hoogbloei heeft gekend nooit sprake is geweest. Jij weet dat culturen veranderlijk zijn en elkaar beďnvloeden zodra de dragers van een cultuur in contact komen met dragers van een andere cultuur. Het is daarom gevaarlijk om de grenzen van de ene cultuur en de andere te absoluut te zien. Daarom vind ik het vreemd dat de islamitische inbreng en meerwaarde geheel worden genegeerd en door jou slechts worden gezien als een doorgeefluik van de Hellenistische cultuur.
    En om duidelijk te zijn, we hebben het wel over de middeleeuwen, want dat was het uitgangspunt. Maar we hoeven elkaar niet van mening te overtuigen, maar zo denk ik erover. Ik hoop dat ik mijn zienswijze in jouw ogen een beetje beargumenteerd heb, want anders wordt ik er weer op afgerekend. Emoticon: Yes!

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

On 29-12-2009 03:33 sapolidi wrote: Ik zou niet graag de vermenigvuldiging 37246X8764 in Romeinse cijfers willen doen.

Ik ook niet, maar het kán wel. Administratief waren de Romeinen nauwelijks te overtreffen, en daarbij speelde het rekenen natuurlijk een grote rol. De `uitvinding' van het decimale stelsel dat `onze' manier van rekenen nu zo gemakkelijk maakt, is (uiteraard, zou je bijna zeggen) niet het werk van Arabieren of islamieten. Resten dus die `symbooltjes.' QED.

Terwijl jij aangaf dat er van een eigen islamitische cultuur/wetenschap die een hoogbloei heeft gekend nooit sprake is geweest.

Protest! Dat heb ik nooit beweerd. Ik heb alleen beweerd dat die islamitische cultuur door Arabieren (in alle betekenissen van het woord) noch door moslims werd geschraagd, doch voornamelijk door Joden, Grieken, Perzen en christenen. De moslims/Arabieren hebben dat slechts mogelijk gemaakt/toegelaten.

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 28-12-2009 11:43 zieleffe wrote:

Het behoud van culturen is een normaal gedrag, en daar is niets mis mee.
    Als je dit maar houd aan regels, en het niet gaat exporteren, naar andere culturen.

Hier op dit forum worden anders vele culturen vergeleken met onze westerse normen en waarden en vervolgens als inferieur beschouwd.

Vooral het linkse bolwerk wil daaraan, niet in geloven, en zo ontkennen ze de problemen die er nu eenmaal er zijn.

Er is geen enkele partij die ontkent dat er problemen zijn, alleen de benadering is anders Zieleffe. Groepen en religies als zondebok neerzetten en beledigen kan nooit een goede oplossing zijn. Werkt volgens mij zelfs averechts.

En zo vind ik, dat er individuele mensen zijn, die een goed karakter kunnen hebben, maar ze leven in een cultuur die ik verafschuw, en nooit de mijne zal worden……………………….. Mag dat A.U.B

Dat mag Zieleffe. Ik zou er ook niet in willen leven. Niet omdat ik me superieur acht, maar omdat ik me daarin niet thuis voel.

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

Ik verlaat nu het pad van de parate kennis en kut en peest uit de Wiki:
  • Abū ʿAbdallāh Muḥammad ibn Mūsā al-Khwārizmī (c. 780, Khwārizm – c. 850) was a Persian mathematician
  • Ghiyāth al-Dīn Jamshīd ibn Masʾūd al-Kāshī (or Jamshīd Kāshānī, Persian: غیاث‌الدین جمشید کاشانی Emoticon: Wink (c. 1380 Kashan, Iran – 22 June 1429 Samarkand, Transoxania) was a Persian astronomer and mathematician
  • Abu'l Hasan Ahmad ibn Ibrahim Al-Uqlidisi was an Arab* mathematician who was active in Damascus and Baghdad.. His surname indicates, that he was a copyist of Euclids works.
  • While most scientists in this period were Muslims and wrote in Arabic, many of the best known contributors were Persians as well as Arabs, Berbers, Moors, Turks, and sometimes non-Muslims (Christian, Jewish, Sabian, Zoroastrian and irreligious). Arabic was the dominant language—much like Latin in Medieval Europe, Arabic was the written lingua franca of most scholars throughout the Islamic world.

*Geen idee in welke betekenis `Arab' hier moet worden opgevat, maar Damascus ligt in Syrië.

• guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

On 29-12-2009 04:19 guna2 wrote: Ik verlaat nu het pad van de parate kennis en kut en peest uit de Wiki:

Dat gaat niet echt lekker, blijkt. Geďnteresseerden kun klikken op de link die ik hierboven heb gegeven om vervolgens door te klikken op die Arabische namen waaronder niet-Arabieren zich verbergen.

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 29-12-2009 03:57 guna2 wrote:

[quote removed]

Ik ook niet, maar het kán wel. Administratief waren de Romeinen nauwelijks te overtreffen, en daarbij speelde het rekenen natuurlijk een grote rol. De `uitvinding' van het decimale stelsel dat `onze' manier van rekenen nu zo gemakkelijk maakt, is (uiteraard, zou je bijna zeggen) niet het werk van Arabieren of islamieten. Resten dus die `symbooltjes.' QED.

Het wordt nog ingewikkelder Guna2, want de westerse cijfers van het tientallig stelsel 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 worden wel Arabische cijfers genoemd, maar in feite zijn ze afkomstig uit India. De Arabieren zelf hebben ze van daar overgenomen en wij weer van hen.En de nul schijnt er wel bij te horen. Het woord "cijfer" komt van het Arabische sifr, dat "nul, leeg" betekent en op zijn beurt uit het Sanskriet ontleed werd: sunyata "ledig".
    Ik gebruik het woord Arabier omdat het zo geformuleerd staat op Wikipedia. Het wordt misschien te technisch, maar ik leer er steeds meer van. Dat is weer een voordeel van zo'n discussie.

Protest! Dat heb ik nooit beweerd. Ik heb alleen beweerd dat die islamitische cultuur door Arabieren (in alle betekenissen van het woord) noch door moslims werd geschraagd, doch voornamelijk door Joden, Grieken, Perzen en christenen. De moslims/Arabieren hebben dat slechts mogelijk gemaakt/toegelaten.

Niet dat ik aan jouw deskundigheid op dit gebied twijfel, maar om mij echt om te hebben heb ik dit graag zwart op wit. Moet toch ergens een wetenschappleijke site zijn of een boek dat je mij kunt aanbevelen waar dit aangegeven wordt. Beschouw mij als een ongelovige Thomas die het eerst wil zien en dan pas gelooft.

sapolidi
    User
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 29-12-2009 04:19 guna2 wrote:
    Ik verlaat nu het pad van de parate kennis en kut en peest uit de Wiki:
    While most scientists in this period were Muslims and wrote in Arabic, many of the best known contributors were Persians as well as Arabs, Berbers, Moors, Turks, and sometimes non-Muslims (Christian, Jewish, Sabian, Zoroastrian and irreligious). Arabic was the dominant language—much like Latin in Medieval Europe, Arabic was the written lingua franca of most scholars throughout the Islamic world.

*Geen idee in welke betekenis `Arab' hier moet worden opgevat, maar Damascus ligt in Syrië.

Was even te vroeg met mijn eerdere posting en zag dit pas later. Ik lees dat er soms ook niet moslims actief waren en dat woordje soms impliceert eigenlijk dat het overgrote deel wel moslim was. Hebben dus allebei een beetje gelijk. Niet dat ik dat belangrijk vind, maar heb in ieder geval het idee dat ik niet uit mijn nek l*l.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,647,862 topic views - 235,464 posts - 13,700 topics - 26,315 members - last post @ 11-12-2019 22:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,691,520 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com