indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hallo,

Ik wil een bedrag van zo'n 25000 euro overmaken van mijn bank in Luxemburg naar de rekening van mijn vriendin in Bali. Zij heeft een rekening bij BNI.

Nu is mijn vraag: kan mijn vriendin hier problemen door krijgen?

Komt de Indonesische fiscus dan bij haar langs met lastige vragen? Of kunnen er andere vervelende consequenties zijn?

spacer line  

Het bedrag is te hoog om hier onopgemerkt te arriveren. Dus, zeker dat er vragen over komen, eerst telefonisch van de bank, die vervolgens de informatie moet doorgeven aan de belastingdienst. Daarna komt de belastingdienst nogmaals - met vaak dezelfde vragen - langs over de herkomst van het geld, reden voor de transfer, de bestemming van het geld, etc., etc.

Als er goede antwoorden zijn op de vragen, dan is er (ook hier) niets aan de hand.

Om vragen te voorkomen is het beter om het bedrag verdeeld in een paar weken / maanden over te maken.

Hebben het hier aan den lijve ondervonden, toen ik grote bedragen aan mijn vrouw hier overmaakte, in de fase waarin ons bedrijf nog in de oprichtingsfase verkeerde en mijn vrouw het geld dus als particulier ontving.

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

Het is spaargeld dat ik wil gebruiken om een stukje grond in Bali te kopen. Het staat in Luxemburg omdat ik het ooit , jaren geleden, in de horeca (fooien) verdiende.

Nu weet ik natuurlijk niet of dit verhaal geaccepteerd zou worden..

Stel ik stuur het geld in delen, enig idee waar de signaleringsgrens ligt? Bij welke bedragen gaan de alarmbellen af? Is het net zoiets als onze Wet Melding Ongebruikelijke Transacties, waar de grens, ik geloof, bij Ä 15.000,- ligt?

Erg bedankt voor de reactie overigens!

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 21-12-2009 15:35 Peter Petersen wrote: Het staat in Luxemburg omdat ik het ooit , jaren geleden, in de horeca (fooien) verdiende.

Lees: Het staat in Luxemburg omdat ik er geen belasting over wilde betalen.

Daar heb ik weinig problemen mee, maar de Nederlandse fiscus wel. Bovendien loopt de pardonregeling voor zwartsparen binnenkort (31 december?) af. Het geld in hapklare brokken opsturen wordt dus lastig.
Ik mag aannemen dat je weet dat je geen land op je eigen naam kunt kopen in IndonesiŽ?
Advies: gauw gebruik maken van voornoemde pardonregeling. Ik krijg van Luxemburg en land kopen op Bali een naar smaakje van in mijn mond dat ik nu ga wegspoelen.

Succes!

spacer line  

In de eerste plaats moet een transactie van valas door de bank gemeld worden aan de Centrale Bank (Bank Indonesia).
Dit om de zgn laundry transacties ,het witwassen van zwart geld of uit criminele activiteiten te voorkomen.Zie de peraturan van Bank Indonesia.

De belastingdienst kan waarschijnlijk alleen meebemoeien als er sprake is van een verzwegen inkomsten . Men kan de ontvangen rente van een (vreemd) vermogen aanslaan .

bisa dicek of makemyday .

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ik zie hierboven wat onjuistheden.

Alereerst als je dat bedrag over wil maken stopt niemand je. Dat is 1
Vanuit Luxemburg? Een cijfer rekening? En? daar is al jaarlijks een bedrag afgenomen wat aan belasting is afgedragen, je hebt een nationaliteit. Op basis daarvan maakt het niemand iets uit waar jij je centjes heen brengt. Is het als oude dags voorziening bestemt? Dan betaal je komend jaar een naheffing waarschijnlijk, maar dat hoeft niet, is afhankelijk van de omstandigeheden waaronder je deze rekening hebt afgesloten

Als jij het wil, gewoon doen, niemand die jou daarvan stopt.
Of je het zou moeten doen? Dat is iets anders.

Succes. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

spacer line  

Op 21-12-2009 15:20 schreef Amed East Bali:
Het bedrag is te hoog om hier onopgemerkt te arriveren. ...
Om vragen te voorkomen is het beter om het bedrag verdeeld in een paar weken / maanden over te maken.
...

Beste Amed East Bali en uiteraard de andere zeer gewaardeerde forumleden,

Zoals ik al vreesde, zijn de adviezen niet helemaal eenduidig Emoticon: Wink

Ik wil voorkomen dat mijn vriendin 'lastige' vragen krijgt. (ik weet nog te weinig van de locale situatie om dit op waarde te schatten, en probeer daarom het risico zo klein mogelijk te houden) Ik denk eraan het geld dan maar in kleinere bedragen per keer te doen.

Enig idee wat een 'veilig' bedrag is?

spacer line  

100.000.000 rupiah , tenminste als ze het nog niet veranderd hebben.
Ga kijken bij de Pajak.go.id
De site van de Indonesische belastingdienst.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 25-12-2009 11:50 Peter Petersen wrote:

[quote removed]

Beste Amed East Bali en uiteraard de andere zeer gewaardeerde forumleden,

Zoals ik al vreesde, zijn de adviezen niet helemaal eenduidig Emoticon: Wink

Ik wil voorkomen dat mijn vriendin 'lastige' vragen krijgt. (ik weet nog te weinig van de locale situatie om dit op waarde te schatten , en probeer daarom het risico zo klein mogelijk te houden) Ik denk eraan het geld dan maar in kleinere bedragen per keer te doen.

Enig idee wat een 'veilig' bedrag is?

In dat geval NIET doen, meer kan ik er niet over zeggen.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Ik heb in het verleden 100.000 NLG overgemaakt naar BNI, die dieven hebben bijna 2000$ gepikt aan admnistratie kosten.
Mijn vrouw heeft verder nooit vragen m.b.t. het geld gekregen, dat was in 2003

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

spacer line  

On 25-12-2009 15:07 Albert wrote:
Ik heb in het verleden 100.000 NLG overgemaakt naar BNI, die dieven hebben bijna 2000$ gepikt aan admnistratie kosten.

Waarom dieven ?
Hebben ze van jou gestolen dan ?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 25-12-2009 15:07 Albert wrote:
Mijn vrouw heeft verder nooit vragen m.b.t. het geld gekregen, dat was in 2003
Je even op de hoogte stellen van de kosten van dergelijke transacties lijkt me wel handig, maar vind 2000 USD ook wel stevig.

pelpinda
User
spacer line

Een groot geldbedrag overmaken blijft volgens mij een probleem. De kosten zijn altijd hoog en de koers is variabel.

Ik heb nog nergens op een forum een antwoord gezien hoe je er mee om gaat?

Hoe voorkom je de valuta schommelingen?

Is betalen/overmaken via paypal naar een indonesische rekening een optie? Kun je dan wel betalen in IDR?

simpati
User
spacer line

Ik wil voorkomen dat mijn vriendin 'lastige' vragen krijgt.
Heel zeker krijgt jouw vriendin wel 'lastige' mensen op bezoek die willen lenen, ik geloof niet dat een transactie van 25.000 Euro geheim blijft.
Salam,
Jan

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Peter Petersen:

Ik heb een oplossing voor je "probleem" en je vriendin zal bij de ontvangst van het geld geen vragen krijgen. Mail me maar buiten dit forum om op mijn emailadres indien (nog) geinteresseerd.

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

Zwart geld gewoon als 'handbagage' meenemen, wel in biljetten van 50, die groene houden ze niet zo van bij de bank. En natuurlijk niet via Bali want daar is de kans op bagage controle groter.

Overigens bij officiŽle transacties via de BCA nog nooit vragen gekregen, maar misschien komt dat door dat het b2b is.

spacer line  

On 26-05-2010 01:19 simpati wrote:
Ik wil voorkomen dat mijn vriendin 'lastige' vragen krijgt.
Heel zeker krijgt jouw vriendin wel 'lastige' mensen op bezoek die willen lenen, ik geloof niet dat een transactie van 25.000 Euro geheim blijft.
Salam,
Jan

Niet iedereen heeft met 'orang kampung' te maken...

jessie
User
spacer line

je kan het rustig mee nemen .briefjes van 500 of van honderd mee nemen 25 van
500 vaak genoeg gedaan. je moet geen slapen de honden waker maken.dit is mijn ervaring.gewoon doen . Emoticon: Yeah right!

simpati
User
spacer line

Niet iedereen heeft met 'orang kampung' te maken...
Dit heeft niets met orang kampung te maken maar met geheimhouding, Peter Petersen zorgt zelf al voor het nieuws op een openbaar forum.
Lees eens wat Jessie schrijft.

Ik heb meer dan 3 jaar in Bali gewoond, heel vaak kwamen er Balinezen aan de deur om geld te lenen, maar helaas, daar heb ik waar ik nu woon gelukkig geen last van.
Jan

jessie
User
spacer line

ik denk dat het ook meer aan je zelf ligt'je kan niet altijdt voor sinterklaas spelen
dit heeft niksmet bali te maken. dit zort dingen, kan ook in java gebeuren en ook in holland.ik woon hier al 15 jaar . nooit geen last van gehad. bezit tevens ook 1 wooning op bali
tida ada masala mas!! Emoticon: Yes!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,202,192 topic views - 233,614 posts - 13,687 topics - 24,384 members - last post @ 16-09-2019 09:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,267,431 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com