indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Geloof in Indonesië > View topic

03-10-2014 20:01 · [news] 20 FPI members held after clash at City Hall  (0 reactions)
02-10-2014 14:56 · [news] Jokowi tenders resignation letter as governor today  (0 reactions)
01-10-2014 20:47 · [news] National Museum displays oldest Buddha statue  (0 reactions)
01-10-2014 20:44 · [news] Soeharto`s daughter inaugurated as MP  (0 reactions)
01-10-2014 19:14 · [news] New DPR and DPD members officially sworn in  (0 reactions)

Jaap326
User
spacer line

Een van mijn beste vrienden is pas overleden op 48 jarige leeftijd. Nu ben ik uitgenodigd voor de 40-ste overlijdensdag. Ik heb geprobeerd wat meer informatie hierover te vinden op het internet en kwam toen deze site tegen. Ik zou graag iets meenemen naar die bijeenkomst, is dat gebruikelijk en zo ja, wat kan ik dan het beste meenemen?

Alvast dank voor het antwoord.

Groet,

Jaap

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Absoluut gebruikelijk, tenminste op Java. Je geeft suiker of thee, maar aanzienlijk gemakkelijker: een amplop (met inhoud). Helaas houdt het met veertig dagen niet op: 100 dagen, 1 jaar, twee jaar, 3 jaar (1000 dagen, eigenlijk volgens mij).
Probeer het boek Javanese Culture te kopen van ene (uit mijn hoofd) Koentjodiningrat.

Gecondoleerd.

spacer line  

Meestal gaat het vanaf de 1ste dag , daarna de 7de dag.
De 40ste dag is belangrijk omdat het een bepaalde betekenis heeft.
Daarna de 100ste dag en de 1000ste dag .
Buitenstaanders (niet directe familie) worden vaak uitgenodigd op de 40ste dag.

bisa dicek of makemyday .

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Bij de indische mensen in holland vieren ze in de meeste gevallen alleen de 40ste dag met een selamatan.Dit is de dag dat de geest van de overledene de aarde verlaat en afscheid neemt van nabestaanden.

Shalom

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Majenacan bisa berkenalan

ik weet niet goed of de woorden goed zijn getypt kan niet goed vertalen.
Fijn kennis gemaakt te hebben ???????

Nelson Mandela is voor mij de beste persoonlijkheid van de wereld,--- *O* --, Verdediging is de ruiter van kritiek

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hallo Jaap,
gecondoleerd met het overlijden van je vriend.
Interessant wat Guna,Suray en Bokito schreven over de rituelen rond een overlijden, wist ik ook niet.
Weer wat geleerd.
groetjes Merapi/Wilma

jantje1
User
spacer line

Hallo Jaap,
Gecondoleerd.
ik heb vandaag om half 5 smiddags een selamatan (of ik het goed schrijf weet ik niet..)
het is nu 40 dagen na het overlijden van me opa en iedereen heeft het er nog steeds mee.
en volgens mn oma loopt mn opa's geest nog steeds rond in dat huis en ik nietl achen graag piste letterlijk me broek vol gisteren toen ik een schaduw van hem zag gister..
maar goed.
alsnog gecondoleerd.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

27,496,959 topic views - 202,875 posts - 13,327 topics - 10,070 members - last post @ 20-12-2014 05:37 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2014
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

56,627,854 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com