indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Saskia
User
spacer line

Vorig jaar zijn wij gaan backpacken in Thailand; vlucht geboekt, Lonely Planet mee. Ter plekke bekeken waar we sliepen en met het openbaar vervoer van de ene naar de andere plek.
In Thailand is dit goed te doen.
Voor komend jaar denken we aan IndonesiŽ. Maar hoe is dat te doen voor backpackers? Ik lees alles over groepsreizen, of auto met privť-chauffeur. Ik zou wel willen weten hoe het openbaar vervoer is, kun je je gemakkelijk verplaatsen, rijdt er genoeg, vind je makkelijk een slaapplaats? Kun je dus op eigen houtje gaan?

Meteen nog een andere vraag. Wat is aan te raden in 3 weken? Sumatra, Java, Bali, Lombok? Wat is te combineren in 3 weken?

Alvast bedankt voor de reacties.
Saskia

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Backpacken is zeker wel mogelijk in IndonesiŽ, alleen zal het wellicht moeilijk gaan, zeker als het je eerste keer is in het land en de taal ook niet spreekt. Je kunt je op de meeste plaatsen wel redden in het Engels, maar Bahasa Indonesia is toch ook wel makkelijk.
Vergis je niet in de afstanden van het land.....
Ik heb ooit een reis gemaakt, georganiseerd!, van 28 dagen over Sumatra, Java en Bali. Dat was flink aanpoten, vrijwel dagelijks lange afstanden reizen, ook wanneer je ziek bent, van 's morgens vroeg tot het einde van de middag. Soms een dagje rust. Hier was alles al georganiseerd, stond de bus klaar, konden we instappen en begon de reis. Als je dat allemaal zelf moet uitzoeken kost het veel meer tijd! en natuurlijk ook wachttijd op bus/trein.
Als je het wel wilt gaan doen dan zou ik zeker niet gewoon met de lonely planet in het vliegtuig stappen, maar van tevoren echt een reis uitstippelen, plannen maken hoelang je ergens bent etc. en het plan van 4 eilanden in 3 weken zou ik ook bijstellen. Als je een plan maakt weet je ook hoelang je ergens bent om dingen te gaan bekijken...ik denk dat dŗt juist het mooiste is van de reis, de uitstapjes die je maakt. Niet steeds die afstanden in de bus, want op een gegeven moment heb je dat uitzicht wel gezien is mijn ervaring....
Succes alvast bij het maken van de plannen!!

elsbeth
User
spacer line

Hai Saskia,
Om met je laatste vraag te beginnen: ik zou voor 3 weken in geen geval Sumatra, Java, Bali en Lombok plannen, maar er zijn natuurlijk zat mensen die het wel doen.
Je kunt in Indonesie uitstekend backpacken, er is genoeg vervoer, ook makkelijk te regelen (zeker op de eilanden die je net noemt). Het is wel handig om te vliegen naar de ene plek en terug te vliegen vanuit een andere plek, zodat je niet meer terug hoeft naar bijv. jakarta. Dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden.
Verder voor jezelf bedenken (en aan ons doorgeven..) wat voor dingen je wilt zien. Houd je van cultuur, of juist meer van strand, van bergwandelingen etc. etc. Wat voor eisen stel je aan een hotelletje. Als je dat laat weten, zijn er genoeg mensen die je op weg willen helpen, mocht je daar behoefte aan hebben.
Je kunt ook heel makkelijk en goedkoop binnelandse vluchten regelen (ter plekke). Dat kan wel heel makkelijk zijn. In welke tijd ga je en ben je met kinderen?
We horen het wel,
groetjes Elsbeth

Saskia
User
spacer line

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Vorig jaar in Thailand hadden we uiteraard wel al een route uitgestippeld, maar nog niks geboekt. Dat is voor komend jaar weer het plan. We hadden al bedacht waar we hoe lang wilden blijven. Dit is uiteindelijk een beetje veranderd, omdat mijn vriend twee dagen ziek is geweest. Dat is het voordeel van zelf reizen, vind ik. We zijn gewoon ergens gebleven en hebben de plannen bijgesteld.

We hebben niet het plan om deze 4 eilanden in 3 weken te bezoeken. Ik had al gezien dat dat wel erg veel is. We hebben naar deze eilanden gekeken en ik zou graag ervaringen horen; welke eilanden worden aanbevolen.
De combinatie in Thailand vonden wij fantastisch: cultuur, stad, natuur, geschiedenis en ten slotte strand.
Vorig jaar zaten in we Budget GuestHouses, dit jaar willen we iets meer luxe. Gewoon een goed bed, airco, eventueel een zwembad. Bedoeling is op het eind aan het strand te eindigen, daar in een wat luxer hotel.

Het plan was inderdaad om naar de ene plek te vliegen en vanaf een andere plek terug. We zijn met z'n tweeŽn, zonder kinderen. Het wordt de zomervakantie; juli / augustus.

Ik hoop dat ik zo weer even genoeg heb laten weten. Als jullie meer willen weten, hoor ik het graag. Ik kan wel een beetje op weg geholpen worden...

Bedankt!
Groetjes Saskia

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Als ik jullie wensen zo hoor dan zou ik persoonlijk gaan voor Java & Bali. Beginnen in Jakarta, via alle toeristische attracties, natuur, cultuur etc met de veerboot naar Bali. Daar hetzelfde en lekker eindigen op het strand. Evt zou je dan zelfs Lombok er nog wel bij kunnen pakken, omdat je enkele mooie plekken daar in een dag of 4 a 5 wel bekeken kunt hebben. Misschien dat KLM wel handig is wat betreft vliegen? Heen naar Jakarta, terug vanaf Bali?

leomanado
User
spacer line

hoi Saskia,

Mocht je Bali willen opnemen in je reis, denk er dan aan dat augustus topmaand is in Bali en een redelijk hotel wel eens moeilijk te vinden kan zijn in Kuta/Legian en omgeving. Strand kun je ook vinden in bijv Senggigi op Lombok. Ik kan je het Senggigi Beach hotel daar van harte aanbevelen.

groet
Leo

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Je zou ook kunnen eindigen met Villa Ombak op de gilli eilanden in Lombok. Lekker luxe, ontbreekt je aan niets en een prachtige omgeving met witte stranden, grote schildpadden etc......echt een tropische ervaring!

Saskia
User
spacer line

Hallo allemaal,
weer bedankt voor de reacties. Ik kom zo stukje bij beetje een beetje verder en krijg al wat ideeŽn voor onze reis.
Zoals jullie wel merken, kennen we IndonesiŽ helemaal niet en is alles nieuw.
Zijn Java en Bali (en eventueel Lombok) goed te doen op eigen houtje? Is het openbaar vervoer goed en is het er veilig?
Heen naar Jakarta vliegen en terug vanaf Bali lijkt me dan een goed idee. Ik zal me in het weekend even verdiepen in de vliegtarieven.
Bedankt voor de tip. Eigenlijk is het dus een goed idee om een hotel op Bali alvast te boeken, of voor het strand naar Lombok te gaan. Minder toeristisch en is daar in die periode beter een hotel te vinden?
Bedankt voor de tips van de hotels op Lombok. Die kan ik vast wel via google vinden en even bekijken.
Alle tips, aanbevelingen en ervaringen zijn welkom bij ons! We willen backpacken, maar wel zo goed mogelijk voorbereid op reis, zodat we alleen voor aangename en niet voor vervelende verrassingen komen te staan.

Groetjes Saskia

Fettiema
User
spacer line

Beste Saskia,

Wat jij vorig jaar rond deze tijd aant plannen was, ben ik nu aan het plannen. Vorig jaar zijn we ook gaan rondreisen in Maleisie. Wat was dat een prachtige ervaring. Nu willen we hetzelfde doen, maar dan in IndonesiŽ. Alleen vind ik het zo moeilijk om een goede reisschema voor mezelf te maken. Wij willen ook ongeveer 3,5 week gaan. De tickets zijn ongeveer Ä 670,-. Is dat duus, of normaal? Verder vroeg ik me af of je mij zo veel informatie kan vertrekken. Misschien moet ik Samutra ook laten vallen en kiezen voor Java en Bali. 26 dagen is niet zo erg lang om alle 3 de eilanden te bereizen. Alle info is welkom.

viooltjuhh
User
spacer line

hallo allemaal,
erg nuttige informatie allemaal.
wij zitten er ook over na te denken om met zijn 4e in augustus 3 weken naar indonesie te gaan. echter zijn we nog wel aan het twijfelen tussen maleisie en indonesie. vorig jaar zijn we 3 weken op de bonnen fooi naar thailand gegaan en dit is ons goed bevallen. wel worstelen we ermee waar we idd heen willen gezien de vele eilanden van indonesie.
wat raden jullie ons aan? welke eilanden zijn het leukst/ meest te zien? we zijn allemaal midden 20, houden wel van wat jungle, beesten, duiken en leuke bezienswaardigheden, wat raden jullie ons aan? en wat zijn de makkelijkste manieren om te reizen via de verschillende eilanden? waar vindt je goedkope vliegtickets naar indonesie en waarop kan je het beste vliegen?
ik weet het heel wat vragen haha...ik hoop dat jullie ons een beetje opweg kunnen helpen.

gr. viola

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

Java is het makkelijkste bereisbaar, en bali natuurlijk ook. Ik dank dat de combi bali en java in 3 weken backpacken (backpakken in Indo is heel erg makkelijk) wel veel reizen inhoudt (zeker 4 a 5 dagen volledig in vervoer).
De vraag is even of je veel wil zien of veel wil beleven. Persoonlijk denk ik dat 3 weken Java genoeg is en je dan niet teveel tijd aan reizen kwijt bent.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

Geschiere
User
spacer line

Viooltjuhh. Ik wil niemand voor het hoofd stoten maar Maleisie is meer " Azie voor beginners". Wat ik er mee bedoel is dat het allemaal wat luxer en georganiseerder is dan Indonesie. Ook leuk hoor maar toch anders. Wij vinden Indonesie geweldig. Dit is super goed te doen als backpacker. Wij doen het met onze kinderen en reizen hoofdzakelijk met openbaar vervoer. Allemaal veilig mits je de normale dingen in het oog houdt. Je moet in Amsterdam ook je rugzak niet laten staan en dat geldt overal.
Java en Bali is een hele leuke combi. Persoonlijk ben ik een groot fan van Sulawesi. Dit is ook heel goed te doen met aan het einde een weekje strand/feesten/surfen etc. op Bali. Je kan aanvliegen op Jakarta als je Java wilt doen. Anders zou ik op Kuala lumpur aanvliegen en dan met, bijvoorbeeld, Airasia naar Makkasar (sulawesi) Dan door naar het noorden (vliegen) en van daaruit naar Bali vliegen.
Veel plezier met het uitzoeken.

gr. Elma

elsbeth
User
spacer line

Ik sluit me bij de vorige poster aan, ik vind Sulawesi ook een erg mooi eiland en krijg er geen genoeg van. Ik vind dat Ronald hier een mooie vraag stelt: wil je veel zien of wil je veel beleven. Kijk uit dat je niet een maand door een decor gaat rijden en leg jezelf vooral geen strak reisschema op. Openstaan voor het onverwachte, daar komen de leukste belevenissen en contacten uit voort.
Ik ben mee ook weer aan het orienteren,want ik lijk het er door te hebben. Wordt i.i.g. Sumatera en een deel van Java.

pierre
User
spacer line

Goeie keuze Elsbeth om ook voor sumatera te kiezen.
Alleen het noordelijke Aceh trekt me niet, ik weet niet waarom maar ik zal daar niet zo snel komen.
Nu zal Anne Mieke wel gaan sputteren ha ha.

elsbeth
User
spacer line

Ik heb 20 jaar geleden een klein jaar in Palembang gewoond/gewerkt en ben er daarna nog wel een aantal keren terug geweest. Ik wil het nu mijn kinderen laten zien.
Nee, Aceh zal het zeker niet worden. Wel rond Toba, dan naar West Sumatera. Vandaar naar Palembang.

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Viola,

Wij zijn na 15 keer Indonesie vreemd gegaan en zitten nu in Maleisie. Geschiere zegt het. Maleisie is een land voor beginners. We hebben er geen spijt van hoor, dat we hier zijn . Vooral het noorden is errug mooi. Ongerepte natuur, waar je prachtige trekkings kunt maken, maar we missen de eenvoudige gezelligheid. We verblijven hier in hotels en in RI meestal in een huisje met een stukje tuin en een platje, waar je 's avonds lekker aan een biertje buiten kunt zitten. Dat missen we hier erg. Wij zijn zestigers en hebben ook gebackpackt. En doen dat soms nog wel eens. Ticket kopen en de rest komt vanzelf. openbaar vervoer is redelijk goed te doen. We hebben ook wel eens een auto met chauffeur gehuurd om op plekken te komen waar je met trein of bujs niet komt. Ik zou zeggen, spring in het diepe en lees veel.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

viooltjuhh
User
spacer line

bedankt voor jullie reacties!
toch heb ik nog heel wat vragen Emoticon: Smile
op welke manier vlieg je het best/goedkoopst naar indonesie?
welke maatschappij of site kun je het beste kijken?
we willen veel zien, maar avontuurlijk ook veel doen. we zijn wel in voor in eht diepe springen en eens bekijken waar we op dat moment heen willen met een soort reisschema in ons achterhoofd waar we ongeveer langs willen gaan.
graag willen we een combinatie van duiken, jungle, cultuur en wilde beesten haha
wat zijn de hoogtepunten van java/bali/ sumatra?
waar kunnen we het beste/ mooiste duiken?

bedankt alvast!

gr. viola

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Saskia,

Ik ben op dit moment in Palembang, zuid Sumatera en gezien de verbinding lees ik op dit moment niet alle bovenstaande antwoorden. Ik zie alleen in de gauwigheid het sputteren over Aceh....(want Aceh is een van de mooiste delen van Sumatera)
Je noemt slechts vier eilanden van Indonesie maar ook vele andere zijn de moeite waard. Probeer vooral veel te lezen. Dat de meeste mensen voornamelijk naar Java, Bali (en Lombok) gaan betekent niet dat de andere eilanden minder interessant zijn. Integendeel, ze hebben alleen minder toeristen. Ik zou er in elk geval zo ter overweging nog Sulawesi, Flores (eventueel in combinatie met Sumba) en Kalimantan aan toevoegen.
Dan moet je een keuze maken want 3 weken is niks in dit grote land. Welke keuze dat is zul je zelf moeten verzinnen. De eilanden zijn allemaal zo verschillend. Voor orang oetang naar Sumatera of Kalimantan, voor vulkanen vooral naar Sumatera, Java en Lombok. Voor strand (model Bounty) de Gilieilanden van Lombok en nog beter de eilanden voor de kust van Labuan Bajo, west Flores (en nog beter Maluku). Voor trekkings vooral Sumatera, Kalimantan, Sulawesi. Voor duiken en snorkelen vooral Sulawesi, pulau Weh, Bunaken, west Flores. Voor komodo het eiland Rinca bij Flores. Voor cultuur, west Sumatera, Flores, Java, Bali, zuid Sulawesi. Shoppen op Bali,. Tempels Java en Bali.
Indonesie is heel erg groot, de gemiddelde snelheid niet zo hoog als bijvoorbeeld in Thailand mogelijk is. Je bent ook (veel) tijd kwijt met of vliegen of varen.
En over backpacken of alles op eigen houtje en openbaar vervoer. Ja hoor dat kan en heel goed, ik doe het al meer dan 23 jaar. Het ene eiland is wat gemakkelijker dan het andere, maar dat hoort bij het avontuur.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

pierre
User
spacer line

Anne Mieke. ik bedoelde dus met sputteren als een kwinkslag ,omdat ik weet dat jij aceh wel mooi vind... maar het trekt mij niet althans niet het aller hoogste noorden, Emoticon: Wink
wel het gedeelte dat grenst aan utara. Emoticon: Yes!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,917 posts - 13,695 topics - 25,647 members - last post @ 14-11-2019 10:19 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,632,412 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com