indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja om Sid, het kan wel, maar natuurlijk niet de halve inboedel!
Ik heb het over dierbare spullen.
Toendertijd heb ik het zo aangepakt:
Ik had de echtscheiding aangevraagd en ex kreeg daar natuurlijk de nodige papieren van.
De zaak was nog niet voor de rechter gekomen, dus geen boedelscheiding.
Een paar dagen later kwam er een verhuizer en mn ex wees precies aan wat hij mee wilde nemen, dat was zowat alles.Ik wist van niets
Heb de volgende dag gelijk mijn advocaat gebeld en zij stuurde een deurwaarder, die heeft beslag gelegd op de hele inboedel.
Dat was even vreemd opkijken bij ex: geen theelepel mocht eruit, pas nadat de rechter het vonnis had uitgesproken.
Ex probeerde nog de deur open te breken en de kelderdeur, ging ook niet omdat ik direct de sloten heb laten vervangen.
Uiteindelijk is het juridisch goed gegaan: een eerlijke verdeling, zonder achterbaks gedoe.

Altijd trouwen op huwelijkse voorwaarden.

havana45
User
spacer line

Altijd trouwen op huwelijkse voorwaarden.

Inderdaad de beste optie als je elkaar respecteerd.
Velen zullen dat niet gedaan hebben,verblindt door de liefde noem ik dat of gewoon stom.

spacer line  

On 05-12-2009 11:23 marno wrote:
Ik heb onlangs een advocaten kantoor n jakarta in de arm genomen,....het enige wat ik moet doen is mijn uittreksel vd gemeente toesturen,...en er wordt dan een scheidings procedure gestart,...tevens regelen ze de legalisatie hiervan...het mag wel wat kosten,..maar dan heb je wel wat,... Emoticon: Shut up! ....het nu even wachten,.. want ik wil verder met mn leven en mn bizznizz in java,....

Een goede advocaat is altijd duur , ook in Indonesia.
Je moet echt goed regelen , vooral als je daar wil werken en wonen.
Hopen maar dat de tegenpartij geen goede advokaat heeft of kan permiteren.
Weet niet of ze daar de no cure no pay systeem hebben .

Persoonlijk zie ik hier een goede "markt" voor slimme advocaten.

bisa dicek of makemyday .

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Die markt SA is voornamelijk bestaande uit idioten.
3 weken geleden werd ik uitgenodigd voor een heus, jawel "huwelijksfeest" !

En een echte Hollander ! Moet ik tegen de man zeggen dat z'n bruid niet gescheiden is?
Fonkel en blinkend nieuwe KTP laten maken, waar niet meer instaat dat ze gehuwd is !
Ik zeg er niets meer van,ben er heen gegaan om beleeft te zijn. Want probeer zo'n nuchtere Hollander duidelijk te maken wat er aan de hand is zit je tegen dovemans oren te praten. Ik heb met Malam een lekker biertje gedronken. Ook die is er ondertussen voorbij, die zit het ook met stijgende verbazing allemaal aan te kijken. Het klapstuk kwam van de week. Ze gaan naar de Nederlandse Ambassade in Jakarta ! Jahaaaaa, hij wil zijn bruid meenemen naar Nederland Emoticon: Stupid waarom heb ik nou het idee dat het net niet gaat lukken? Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff.

It's only kinky the first time.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Oyibo, natuurlijk moet je daar iets van zeggen, als die vrouw niet gescheiden is, dus vervalsing, dit komt in NL gelijk boven water, zodra hij zijn bruid meeneemt
Punt is wel:het |Islamitisch huwelijk wordt niet erkend in Nederland, alleen via de Burgerlijke stand; hetzelfde geld voor hindoe huwelijken:scheiding na scheiding.
Er wordt getrouwd binnen de eigen geloofsgemeenschap, maar niet voor de Nederlandse wet.
Handig, dat wel, zo kun je ook nooit bang zijn om alimentatie te betalen; immers het huwelijk is niet geldig?
Sorry dat ik dit zeg, maar dit soort mannen zijn klootzakken, ze verwekken het ene kind na het andere, zonder zich zorgen te maken...

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Afgezien van het feit dat ik niet denk dat Marno in dezen de `klootzak' is, is volgens mij een islamitisch huwelijk altijd op een soort van huwelijkse voorwaarden: de bezittingen verworven na het afsluiten van het huwelijk zijn weliswaar gezamenlijk, maar de bezittingen (en schulden) van voor het huwelijk blijven individueel.

bambang
User
spacer line

Als een man een kind verwekt bij een vrouw, kan de man altijd aangesproken worden voor de kinderalimentatie. Getrouwd of niet. Het heeft te maken met het verstrekken van levensonderhoud (zorgplicht). De vrouw kan een vonnis halen bij de rechtbank. Met dit vonnis kan zij het Landelijk Bureau voor Inning Onderhoudsbijdrage te Rotterdam inschakelen. Je bent de pisang. (Je had je eigen pisang moeten opeten.)

elsbeth
User
spacer line

Ik geloof niet zo in de slachtofferrollen bij echtscheiding, met uitzondering van de kinderen. Er zijn twee volwassen mensen mee gemoeid, althans in de culturen waar we het nu over hebben (ik laat de uithuwelijkingen even buiten beschouwing).
Als ik even terugkom op de Marno, lijkt het me dat het 2 volwassen mensen zijn. En dan kan het gebeuren dat je uit elkaar wilt. Dat probeer je dan netjes te regelen, dus niet zoals Merapi adviseert even je waardevolle spullen stallen bij je vrienden om zo de te scheiden inboedel zo klein mogelijk te maken. Nee Senior, je bent niet ouderwets, je bent fatsoenlijk. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, dan deel je de boel. En de mannen zijn niet altijd de klootzakken. De vrouwen zijn er zelf bij geweest en hebben vaak jarenlang geprofiteerd van het kostwinnerschap van de man. Bij de strijd om de kinderen zijn ze (bijna altijd) de lul, omdat ze minder tijd aan hun kinderen hebben kunnen besteden. In het geval van de gemengde huwelijken waar hier vaak over gepost wordt, zijn geen van beide partijen slachtoffer. De doorgaans blanke mannen zijn genoeg gewaarschuwd voor mogelijke aderlatingen, maar kiezen toch
voor het Aziatische avontuur. Prima, en de vrouw profiteert weer van andere dingen die de man kan bieden, geld ,aanzien, macht, status. prima toch, iedereen blij.
En natuurlijk zijn er ook vele huwelijken gewoon gestoeld op wederzijdse liefde, respect, gelijkheid etc.

spacer line  

On 06-12-2009 02:55 guna2 wrote:
Afgezien van het feit dat ik niet denk dat Marno in dezen de `klootzak' is, is volgens mij een islamitisch huwelijk altijd op een soort van huwelijkse voorwaarden: de bezittingen verworven na het afsluiten van het huwelijk zijn weliswaar gezamenlijk, maar de bezittingen (en schulden) van voor het huwelijk blijven individueel.

Yes , is ook zo . Emoticon: Party!
Dacht harta gono gini zoals de javanen zeggen.
Aan de andere kant gaat de man (al dan niet bule) of de rijke Indonesische vrouw wel een veertje laten als ze daarna in gemeenschap van goederen getrouwd zijn .
Hier kan de Hukum Islam en de Hukum Perkawinan (ex BW) in trijd zijn met elkaar .
Voor de zekerheid moet men even de betreffende wetten (Indonesia en nederland) goed bestuderen.

spacer line  

On 06-12-2009 11:56 elsbeth wrote:
Ik geloof niet zo in de slachtofferrollen bij echtscheiding, met uitzondering van de kinderen. Er zijn twee volwassen mensen mee gemoeid, althans in de culturen waar we het nu over hebben (ik laat de uithuwelijkingen even buiten beschouwing).
.

Ben met jou niet eens .
Als er sprake is van een huwelijk tussen gelijkwaardige personen (opleiding , vorming , ervaring = lees leeftijdsverschil , en macht= geld )dan kan je pas praten over 2 volwassen mensen die weten waar ze er aan begonnen zijn .
Ik zie me al OmSIT een amsterdamse buleman , 55 jaar , redelijk opgeleid (BLO plus) , veel geld (Eurie) gaat trouwen met een jong blaadje van 25 jaar , een veredelde soort aykamsi type.
Wie is de baas ? OmSit .

renem
User
spacer line

- er wordt hier een beetje geklaagt dat een en ander niet netjes is als men probeert op een zo goedkoop mogelijke maar wel rechtsgeldig manier van een huwilijk af te komen.
Maar ik wil de mensen wel helpen herinneren dat als je bijv bezittingen hebt zoals bijvoorbeel een huis en grond in indonesia (op de partner naam ) hebt dat dat niet verdeeld kan worden en dus naar de indonesiche partner gaat ... :(

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 06-12-2009 14:26 renem wrote: als je bijv bezittingen hebt zoals bijvoorbeel een huis en grond in indonesia (op de partner naam ) hebt dat dat niet verdeeld kan worden en dus naar de indonesiche partner gaat ...

Dat kan best worden verdeeld, zij het niet fysiek. Maar dat gebeurt in de praktijk toch nooit, ook in NL zal n van de twistende partijen het huis houden (het huishouden...), terwijl de andere partij financieel wordt gecompenseerd. Dat het zelden gebeurt, is een andere kwestie,

spacer line  

On 06-12-2009 14:43 guna2 wrote:

[quote removed]

Dat kan best worden verdeeld, zij het niet fysiek. Maar dat gebeurt in de praktijk toch nooit, ook in NL zal n van de twistende partijen het huis houden (het huishouden...), terwijl de andere partij financieel wordt gecompenseerd. Dat het zelden gebeurt, is een andere kwestie,

Renem bedoelde de eigendomsrechten van onroerendgoed , die na de huwelijksvoltrekking op de naam van de vrouw werd gezet.

Hier maakt men soms onbewust een uitglijder , als men in gemeenschap van goederen is getrouwd en de overgangsperiode vergeet.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Op 06-12-2009 11:56 schreef elsbeth:
Als ik even terugkom op de Marno, lijkt het me dat het 2 volwassen mensen zijn. En dan kan het gebeuren dat je uit elkaar wilt. Dat probeer je dan netjes te regelen, dus niet zoals Merapi adviseert even je waardevolle spullen stallen bij je vrienden om zo de te scheiden inboedel zo klein mogelijk te maken. Nee Senior, je bent niet ouderwets, je bent fatsoenlijk. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, dan deel je de boel. En de mannen zijn niet altijd de klootzakken. De vrouwen zijn er zelf bij geweest en hebben vaak jarenlang geprofiteerd van het kostwinnerschap van de man. Bij de strijd om de kinderen zijn ze (bijna altijd) de lul, omdat ze minder tijd aan hun kinderen hebben kunnen besteden. In het geval van de gemengde huwelijken waar hier vaak over gepost wordt, zijn geen van beide partijen slachtoffer. De doorgaans blanke mannen zijn genoeg gewaarschuwd voor mogelijke aderlatingen, maar kiezen toch
voor het Aziatische avontuur. Prima, en de vrouw profiteert weer van andere dingen die de man kan bieden, geld ,aanzien, macht, status. prima toch, iedereen blij.
En natuurlijk zijn er ook vele huwelijken gewoon gestoeld op wederzijdse liefde, respect, gelijkheid etc.

Ik ben het helemaal met u eens Elsbeth.
Waar komt die slachtofferrol nu vandaan zou u zeggen.
Als we het op Indonesische maatstaven dat afstemt, dan komt het meestal via Familieband, en armoede.
In Nederland is de situatie anders.
Wanneer men in gemeenschap van goederen bent getrouwd, dan is het na een scheiding, meestal hoe de persoonlijke situatie is.
In het begin van alimentatie verplichting, u weet wel dat er in de jaren 1993/94, ik meende Ien Dalas het invoerde.
Dat was het aller ergste, want juist hadden de mannen dan geen kans meer, een nieuw relatie aan te gaan, terwijl de dames gewoon een relatie konden beginnen zonder hem in huis te nemen, u denk dan,voor bijde, maar mannen die hun inkomen achteruit ziet gaan is het meestal afwachtende houding aannemen
Je werd via de sociale dienst verplicht je ex vrouw te onderhouden.
Dat was goed voor hogere inkomens die dan aan de hoogte van die uitkering aan konden voldoen.
De meeste konden ondanks ze werkte niet aan die hoge verplichtingen voldoen, zodat ze gedoemd waren ook in die sociale dienst te gaan, omdat ze
A: de kinderen, en hun moeder moesten ze aan mee betalen.
B: dat ging ten koste van de kinderen, en hun nieuwe relatie
C: en vaders gingen er onder door.
Er was niet voor niets een groep vaders die een verinniging oprichten.
Wat we toen miste is de solidariteit van de vrouwen onderling.
Er waren vrouwen bij die niets wilde weten van alimentatie, maar er waren er die zo gretig waren, en ook de boel befleste.
Dit alles was niet bevorderlijk voor emancipatie van de vrouwen.
Dit alles lijden naar een samenleving waarin juist alleenstaanden groter getale werd bewerkstelligd, zowel moeders als vaders.
We hebben er mee leren leven, maar het was niet de juiste weg die ze daarmee hebben bewandeld.
Je ziet nu de vruchten er van, dat er veel ontspoorde jongeren zijn, en dat de grootste jeugdzorg aller tijden er is, en het niet aankunnen..... Emoticon: Confused Emoticon: Devil Emoticon: Blush

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Trouwen is moeilijk daar en scheiden is ook moeilijk Emoticon: Smile

marno
User
spacer line

Goh,....ondanks het feit dat ik ga scheiden,..geloof ik wel dat het op z'n minst op de goede normale manier afgerond kan worden,..ik moet eerlijk toegeven,..het doet wel pijn... Emoticon: Cry Emoticon: Frustrated

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja Marno, als je maar alles goed op papier laat zetten en teken geen alimentatie afspraken, ook niet voorlopig! niet voordat de rechter een uitspraak heeft gedaan.
Het blijkt weer dat onze sobats niet goed kunnen lezen: ik had het over dierbare spullen, die voor jou belangrijk zijn, dus niet over kasten en meubels, dat is vervangbaar.
Mannen doen vaak zielig: zelf heb ik met dochter Eva een bezoekregeling afgesproken, via de rechter: om het weekend, Eva was toen 3jaar.
Ex was inmiddels naar Groningen verhuisd en hij stond stomdronken aan de deur.
Natuurlijk kreeg hij Eva niet mee, even 220 km rijden naar Groningen met een dronken pa
Ik heb nooit een cent alimentatie willen hebben, wel voor Eva, daar heeft ze recht op.Eef is nu bijna 23 en we hebben het prima met zn tweetjes gered, heb mn ex niet benadeeld,
nee over is over!

LuluJack
User
spacer line

On 05-12-2009 09:15 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Ben geen ervaringsdeskundige met scheidingsprocedure.
Heb wel een perkawinan campuran , Indonesia(ikzelf ) -Belanda ,
Moslim-Kristen .
Heb vroeger volgens de bestaande Indonesische wet geregeld , rekening houden met Hukum Islam , Hukum ex BW . En Hukum Belanda .
Ben 2 maal getrouwd ,1 x in Jakarta -KUA+Capil,en daarna volgens de Nederlandse wet in Amsterdam.
Had ook rekening gehouden met de huwelijksgoederenrecht .

Op grond van bestaande wetten kan volgens mij de rechtsgeldigheid van de voorgenomen scheiding zoals je hierboven schets al discutabel.
Een 1ste jaars rechtenstudent zou het al kunnen aanvechten.

Ik kan je de officile scheidingspapieren laten zien.
Ik geloofde ook niet dat het kon maar het is toch echt zo.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Lulu, hier kom ik ook niet uit, wil je graag helpen
Nogmaals de Nederlandse wet erkent geen Moslim- hindoe huwelijk, is dus niet rechtsgeldig, dus ook geen alimentatie verplichtingen

spacer line  

On 06-12-2009 23:30 merapi wrote:
Lulu, hier kom ik ook niet uit, wil je graag helpen
Nogmaals de Nederlandse wet erkent geen Moslim- hindoe huwelijk, is dus niet rechtsgeldig, dus ook geen alimentatie verplichtingen

Ik denk dat je hier bepaalde zaken door elkaar haalt .
Een huwelijk gesloten op alleen moslim wetten is waarschijnlijk niet goed genoeg (dus niet rechtsgeldig volgens de wet -> zie scheiding geloof en staat).

Een huwelijk gebaseerd op geloof is voor de gelovigen en omgeving al rechtsgeldig.
Zoals vroeger ook plaatsvond , men neme een priester of penghulu = is bevoegd , een paar getuigen , buren en dan is Mien en Piet getrouwd . Vaak gecombineer met de plaatselijke gewonte (adat= common law ?)
Wordt ook door de staat erkend , daar zijn de procedures voor.

Precies weet ik ook niet , ben geen jurist Emoticon: Yes! , niet eens een pokrol bambu.

Het gebeurde nog steeds in Indonesia , wordt ook als kawin siri genoemd.
Voor de ouders , familie , vrienden , buren , dorpsgenoten etc is het rechtsgeldig.
En ook voor GOD . Alleen nog niet goed genoeg volgens de wet (staat).
Vandaar dat men verplicht is om het te laten registreren(?) bij de KUA en CaPil(Burg.stand) .

Ik ben getrouwd bij de KUA Jakarta , de huwelijk werd gesloten door een ambtenaar van de Ministerie van Geloofszaken , in mijn verhaal de plaatselijke hoofd van KUA Jakarta Pusat.
Daarna registratie bij de CaPil. Let op !! , ik ben niet getrouwd door de ambtenaar van Capil(Burg. stand).
Een paar maanden later volgens de Ned.wet in Amsterdam , bij de B.S Amsterdam Centrum.

spacer line  

On 06-12-2009 22:30 LuluJack wrote:

[quote removed]

Ik kan je de officile scheidingspapieren laten zien.
Ik geloofde ook niet dat het kon maar het is toch echt zo.

Dat wil ik best geloven.
In Indonesia heb je vaak AsPal papieren .
Uiteraard ik weet niet hoe en wat het geval bij jou is.

Aan de andere kant , stel is voor dat je een procedurele fout heb gemaakt ?
Je weet zelf dat het dan aanvechtbaar is .

Stel is voor dat de tegenpartij kan bewijzen dat je wel haar adres weet , of wordt geacht dat je het moet weten , bijvoorbeeld navraag had gedaan bij de ouders , familie etc.
Aankondiging , oproep geplaats in X aantal landelijk en plaatselijke krant .

Dat wordt een interessante rechtzaak , goed voor de jurisprudentie .

elsbeth
User
spacer line

Op 06-12-2009 14:05 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Ben met jou niet eens .
Als er sprake is van een huwelijk tussen gelijkwaardige personen (opleiding , vorming , ervaring = lees leeftijdsverschil , en macht= geld )dan kan je pas praten over 2 volwassen mensen die weten waar ze er aan begonnen zijn .
Ik zie me al OmSIT een amsterdamse buleman , 55 jaar , redelijk opgeleid (BLO plus) , veel geld (Eurie) gaat trouwen met een jong blaadje van 25 jaar , een veredelde soort aykamsi type.
Wie is de baas ? OmSit .

Ben ik weer niet met jou eens, Sid.
Natuurlijk ben jij als 55 jarige buleman de baas over je (denkbeeldige) jong blaadje van 25. En dat is zeker geen gelijkwaardige situatie. Maar dat wil niet zeggen dat jullie niet allebei volwassen zijn. Jullie halen allebei iets uit die relatie (en bewust, denk ik): jij een mooi jong meisje, het meisje op haar beurt (of haar familie) heeft natuurlijk iets bij jou te halen, inderdaad macht, geld, status. Jullie weten dan allebei in mijn ogen dondersgoed waar dit op uit kan draaien. Toch??

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 07-12-2009 08:40 Surya Atmadja wrote: Let op !! , ik ben niet getrouwd door de ambtenaar van Capil(Burg. stand.

Klopt. Als je een islamitisch huwelijk sluit, is alleen registratie bij Catatan Sipil voldoende (en dat hoef je meestal niet eens zelf te doen, dat doet de KUA voor je). De Catatan Sipil erkent dus wl dat religieuze huwelijk, overigens geen niet-islamitische religieuze huwelijken. Dan moet je k voor de Catatan Sipil trouwen.

spacer line  

nikah sirri heet het geloof ik wat houd dat in ben je dan officieel getrouwd en heb je dan verplichtingen als je gaat scheiden....?
Wie weet hoe dat zit....????

spacer line  

On 07-12-2009 09:56 willemgeheim wrote:
nikah sirri heet het geloof .

ik wat houd dat in ben je dan officieel getrouwd en heb je dan verplichtingen als je gaat scheiden....?

Ter verduidelijking :
Tuurlijk ben je officieel getrouwd , volgens de Islam wetten.
En dan heb je ook verplichtingen.
De Islam was verder dan de christendom qua vrouwvriendelijkheid , de rechten en plichten zijn duidelijk beschreven . Kan je opzoeken.

In theorie kan je "opgespoord" worden als je jou echtelijke plicht niet nakomt , zit je niet in Indonesia , kan je niet meer terug naar Indonesia .
Je naam wordt dan in de DPO lijst geplaats.

Het is even kort door de bocht . Emoticon: Wink Emoticon: Party! Emoticon: Bye bye

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,767,749 topic views - 238,116 posts - 13,715 topics - 29,462 members - last post @ 01-04-2020 20:15 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,739,397 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com