indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Frederik
User
spacer line

Nou, elders lees ik toch echt dat een inwonende pembantu 3 a 4 ton krijgt en eten.
Het zou wel prettig zijn als toekomstige expats weten wat gangbaar is.
,

Als de wereld was zoals zij zou moeten zijn was ik beter af

FredC
User
spacer line

Ik denk dat jij nog wel goedkoper uit zou kunnen zijn. Sommigen kun je gewoon nog in een kartonnen doos laten slapen!
Toekomstige expat? Berg je!
Gelukkig zit ik ver van Bali, waar jij de kust onveilig wilt gaan maken. Straks zit je gezellig in de petoet, wegens misdragingen, zoals velen die je voor gegaan zijn. Die wisten ook alles al veel beter.

FredC
User
spacer line

Je kunt ze niet allemaal over n kam scheren, maar een pembantu van Rp. 400.000 per maand zal meestal niet het werk doen wat je verwacht, afgezien van eventuele oneerlijkheden van haar kant om toch op een voor haar redelijker niveau te komen. Je kunt niet verwachten voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten.

Als je nu gewoon respect toont naar je pembantu toe en haar goed behandelt, ook een goed, of redelijk goed salaris gunt, dan kun je meer verwachten van haar, zonder dat ze daar felle aansporingen voor nodig heeft. Samen leven in harmonie is een stuk meer te prevaleren boven een behandeling als moderne slaaf.

Geef ze het voordeel van de twijfel als je nieuwe pembantu krijgt en behandel ze met respect. Dat krijg je dubbel en dwars terug. En geld? Waar praten we over!

Dat is mijn advies. Ik hoop dat nieuwe expats dat ter harte nemen.

Milani
User
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Frederik

Hoe durf je? Emoticon: Angry Probeer zelf eens te leven van rp. 400.000 per maand.

spacer line  

On 24-04-2010 10:24 Milani wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Frederik

Hoe durf je? Emoticon: Angry Probeer zelf eens te leven van rp. 400.000 per maand.

Laat hem maar in zijn sop gaar koken, Milani! Hij komt - mocht 'ie ooit de woorden in daden omzetten - er hier op de harde / minder leuke manier wel achter wat "done and not done" is.

If you have nothing to loose, you can risk everything

barang
User
spacer line

frederik,
wat heb je weinig respect zeg.
amed en milani zeggen het heel goed : hoe durf je .

Frederik
User
spacer line

= edit: offtopic wederom Frederikje.. daar zul je echt mee moeten stoppen nu =

Frederik
User
spacer line

Op 24-04-2010 10:24 schreef Milani:

Nou, als ze lief voor me is kunnen we dat bedrag wel wat opkrikken, denk ik zo Emoticon: Wink

bambang
User
spacer line

Doe je aan ontwikkelingshulp? De politieke partijen willen in het ontwikkelingsgeld snijden.

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

Als je 75 euro per maand niet kunt missen, dan moet je geen pembantu nemen, zo simpel zie ik het. Er is echter natuurlijk niets mis met een lager bassisalaris bieden en de rest als bonus voor als je tevreden bent, maar daarmee plaats je je in een vervelende situatie, want je kunt niet de ene maand wel en de andere maand niet een bonus uitkeren. Is voor zo'n pembantu heel frustrerend en het gaat dan meer negatief werken dan positief.
Je moet er ook vanuit gaan dat die mensen meestal ook kinderen te voeden hebben en onderbetalen lijkt me dus erg onkies.

From Dayeuhkolot with love

Frederik
User
spacer line

Ja, je denkt toch niet dat ik ga koken en poetsen? Da s vrouwenwerk.

bambang
User
spacer line

Dat is slim van je. Je kunt dan de grote meneer (tuan besar) uithangen in RI. Die goede oude tijd. Je laat die goede oude tijd dus herleven. In deze tijd is alles mogelijk. Als je maar poen hebt.

bambang
User
spacer line

Frederik, ik heb zo mijn dromen. Ik denk aan een guesthouse. Je hebt weinig werk. Je huurt van tijd tot tijd een klusjesman. Je neemt ook een pembantu in huis. Natuurlijk gaat ze koken, poetsen, strijken. Bali lijkt me ideaal. Veel toeristen. Wat zijn jouw plannen?

spacer line  

On 24-04-2010 19:22 Frederik wrote:

[quote removed]

Nou, als ze lief voor me is kunnen we dat bedrag wel wat opkrikken, denk ik zo Emoticon: Wink

Adoeh seh , het is alsof de tempo doeloe terugkwam.

Froeher , ik dach ongeveer 20 jaar geleden betalen mijn ouders al 350.000 rupiah per maand .

Itu mah slapendrijper 1ste klasse om 400.000 rupiah in 2010 te willen betalen.

bisa dicek of makemyday .

FredC
User
spacer line

On 24-04-2010 21:05 elsbeth wrote:

[quote removed]
= edit: op verzoek verwijderd =
Kom, Elsbeth, geen banaliteiten naar aanleiding van banaliteiten. Jeroen lost dat vast wel op. We moeten hier niet het niveau gaan aannemen wat een "nieuwe" vreemdeling probeert neer te zetten. Sta er boven. Emoticon: Yes!

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 24-04-2010 19:34 monyet wrote: Er is echter natuurlijk niets mis met een lager bassisalaris bieden en de rest als bonus voor als je tevreden bent, maar daarmee plaats je je in een vervelende situatie, want je kunt niet de ene maand wel en de andere maand niet een bonus uitkeren.

Daar is inderdaad niets mee mis, Monyet, en zo werkt het in de praktijk ook bij ons. Het is immers geen wet van Meden en Perzen dat die bonus in geld moet worden uitgekeerd. Als je naar de supermarkt gaat, neem je een blik susu mee voor haar koter, af en toe koop je wat kleren voor haar of die koter (succes verzekerd). Dat soort kleine dingen wordt meer gewaardeerd dan een hoger salaris, en het telt toch op. Ook voor een pembantu is de beloning in geld toch gering.
Vervolgens is er de bonus voor Lebaran (m.m. voor Bali?). Die geven wij vr de feestdagen omdat ze juist dan geld nodig hebben. Traditioneel is dat de `dertiende maand,' maar omdat we elk jaar de gaji verhogen is er eerder sprake van de `nulde maand.' Niet alleen hebben ze dan geld voor Lebaran, ze zien door de loonsverhoging ook dat ze gewaardeerd worden. En ons voordeel is dat daardoor de kans dat ze na Lebaran terugkomen wat groter wordt.

Overigens is het hier (Yogya) met salarissen hier nog steeds droef gesteld. Een goede kennis van ons werkt al jaren voor een goed lopende warung (restaurantje) in Bantul. Tot de afgelopen Lebaran verdiende ze Rp 250.000 per maand, plus restantjes... Na die Lebaran werd de gaji verhoogd tot... Rp 350.000. Zonder restantjes, natuurlijk. En ze werkt er al ruim 10 jaar. Schande.

elsbeth
User
spacer line

Helemaal gelijk Fred. Jeroen, kun je mijn berichtje weghalen? Dank aan Fred en Jeroen.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 25-04-2010 10:18 elsbeth wrote:
Helemaal gelijk Fred. Jeroen, kun je mijn berichtje weghalen? Dank aan Fred en Jeroen.
Gedaan! Emoticon: Smile

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

On 25-04-2010 04:02 guna2 wrote:

[quote removed]

Overigens is het hier (Yogya) met salarissen hier nog steeds droef gesteld. Een goede kennis van ons werkt al jaren voor een goed lopende warung (restaurantje) in Bantul. Tot de afgelopen Lebaran verdiende ze Rp 250.000 per maand, plus restantjes... Na die Lebaran werd de gaji verhoogd tot... Rp 350.000. Zonder restantjes, natuurlijk. En ze werkt er al ruim 10 jaar. Schande.

In Bandung betaalt onze familie 500.000 voor een fulltime inwonende pembantu. De going rate ligt rond de 400.000 in Bandung. Ze wordt erg goed verzorgd en heeft natuurlijk gratis eten en onderdak. Op Bali liggen de tarieven hoger dan op Java heb ik me laten vertellen, maar Yogya zal ongetwijfeld iets lager liggen dan Bandung, is economisch ook niet bepaald een wereldstad (gelukkig maar).

From Dayeuhkolot with love

peterr
User
spacer line

beste medeforumleden,

Ik zou erg graag willen weten wat een taxichaffeur verdient in Yogyakarta. Moet iemand die wil gaan werken ook zijn eigen taxi aanschaffen?

met vriendelijke groet

Frederik
User
spacer line

Als je enkele topics doorneemt op Balipod, met 'replies' van 'senior members', ligt op Bali de going rate voor een inwonende pembantu ook rond 400.000 plus eten.

Frederik
User
spacer line

Op 24-04-2010 10:24 schreef Milani:

Ja, 'hoe durven ze' dan in bandung? Lees monyet maar.
En zoals ik al zei, dit is ook des balis. We leven in een kapitalistisch systeem, vraag en aanbod (dit schreef yerun/jeroen ergens NB). Als ik t kan missen geef ik meer maar anders niet. Als ze werkloos is, krijgt ze niets!

dutchbird
User
spacer line

Als ze werkloos is, krijgt ze niets!

Da's waar, maar wellicht beter dan je een maand lang de pleuris werken voor 400K! Emoticon: Yeah right!

NGS stock photos

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 25-04-2010 20:38 peterr wrote: Ik zou erg graag willen weten wat een taxichaffeur verdient in Yogyakarta.

Wat hij (of zij, er is tenminste n taxichauffeuse in Yogya) overhoudt. Als taxichauffeur huur of `huurkoop' je een taxi, en betaal je de diensten van een operator en de benzine natuurlijk. Nog niet zo lang geleden was het huurkoopbedrag Rp 250.000 per dag. Met service (operator en zo) en benzine zit je dan al gauw op Rp 300rb per dag. Om dat terug te verdienen, moet je heel wat ritjes draaien.
Detail: een kleine twintig jaar geleden werd hier de taxi pas gentroduceerd. Dat ontlokte een Indonesische kennis van mij de uitspraak: `Ze zijn gek. Vijftig taxi's voor zo'n provinciestadje als Yogya!' Inmiddels zijn er ruim 1000.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Bericht dubbelop? Sorry (als ik daar iets aan kon doen)

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,354,150 topic views - 233,360 posts - 13,684 topics - 23,743 members - last post @ 21-08-2019 15:41 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,235,961 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com