indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

pjsmit
User
spacer line

Bij het wisselen van Euro naar Rupiah blijft er soms nogal wat geld aan de strijkstok hangen.
Wat zijn jullie recente ervaringen m.b.t. de kosten?
Kunnen jullie voorbeelden geven van het wisselen en wat precies de kosten waren (en op welke datum en welke bank/pas).

Uit eerdere reizen is mijn ervaring dat de slechtste wisselkoers werd gegeven door de ABN-AMRO (bankpas), gevolgd door de Postbank (bankpas) en de beste koers met een Visa creditcard. Bij Visa werd wel zo'n € 4,- aan vaste kosten berekend. Dit werd echter geheel goedgemaakt doordat als koers de zogenaamde middenkoers werd gebruikt. (Vandaag: € 1,- = 111.513 IDR, zie link hieronder).

Destijds heb ik ook de banken gebeld met de vraag welke koers zij hanteren, maar daar kreeg ik dan nooit een geheel duidelijk antwoord op.

Internationale wisselkoers:
http://finance.yahoo.com/curre(...)o=IDR&submit=Convert

spacer line  

Ik woon hier en als ik geld nodig heb gebruik ik de Europas van de Rabobank.
Wat de bank uiteindelijk inhoud is steeds weer een verrassing, ooit krijg ik stukken minder als de dagkoers die ik op internet zie en dan weer meer, de officiel koers krijg ik echter nooit, normaal is echter 2% minder als de internetkoers.
Volgens mij heeft het tijdvershil ook invloed op de inhoudingen.
Ik kijk meestal op deze link voor de wisselkoers, meestal gebruik ik ook de geldautomaat van de BCA, gewoon omdat daar ten alle tijde goede bewaking is, niet dat ik echt bang ben om overvallen te worden maar voor als door stroomuitval de geldautomaat uitvalt.
http://www.klikbca.com/website(...)e/exchange_rate.html
Jan

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Ben je geintresseerd in een grafiek om zo de loop v/d koers over een x aantal maanden te zien surf dan naar http://fx.sauder.ubc.ca/plot.html .

En pinnen met een ABN/Amro bankpas kost 5E per transactie.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ik pin altijd met mijn RaboBank pas, niet de RaboBank credit card, en dat kost me niets. De koers die aangehouden wordt, is op dit moment bijna 11.200, terwijl de internationale notering toen 11.400 was, 200 rupiah verschil per euro dus.

(Ik weet dit, omdat er in Yogya een bankpas van mij in gebruik is, dus ik zie regelmatig geldopnames voorbij komen Emoticon: Puh! )

spacer line  

Dat zijn ongeveer die 2% waar ik over schreef, bij de Rabobank worden geen kosten per transactie berekend voor de Europas.
Dat er geld aan de strijkstok blijft hangen is duidelijk, maar door welke bank, die in Indonesie of je eigen bank in NL.

Ik heb nog tijden meegemaakt dat je per keer pinnen Fl.4.- aan kosten betaalde en toen kon je als je geluk had IDR600.000 pinnen per transactie, maar vaak ook maar IDR400.000.
Ik denk dat we nu geen reden tot klagen hebben en denk dat we ons maar neer moeten leggen bij de machtspositie van de banken.
Jan

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

strijkstok? Een bank moet toch ergens van leven he? Emoticon: Wink Ik vind het prima zo, niets is gratis op deze wereld. En ik heb trouwens ook een rekening bij de BII lopen nu, daar maak ik tijdens mijn vakantie gebruik van, hoop ik dan.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Ik vind BNI een v/d grootse mafioso banken in Indonesie naar mijn ervaring.

Ik heb een keer 100.000 NLG overgemaakt en zij hebben 2.000 NLG ingepikt als administratie kosten.

Dus die bank ziet mij nooit meer terug.
Protest en diverse andere manieren om mijn geld terug te krijgen, droom verder..........

Pardi
User
spacer line

Beste Albert

Als BNI Fl.2.000 adm. kosten in rekening brengt dan kan je er zeker van zijn dat men je heeft bestolen. Dat is mij gebeurt op Sumatra waar ik ook bank BNI heb. Toen ik om opheldering vroeg vertelde ze me dat dat normaal is extra kosten in rekening te brengen. Ik heb ze toen mijn overschrijvings formulier van de ABNAMRO laten zien + de koers die ik overgemaakt zou krijgen, waarbij ik allekosten voor mijn rekening neem.. Echter men wilde er niet aan zij hadden gelijk en ik niet, ik heb ze toen verteld dat ik vandaag nog via Padang naar Jakarta zou reizen en om opheldering zou vragen bij het hoofdkantoor, je doet maar was het antwoord. In Jakarta heeft men mijn rek. gecontroleerd en men stelde daar vast dat ik inderdaad bestolen was, men heeft mijn Tapplus boekje genomen en het tekort aangevuld. Verder heb ik getekend dat ik was bestolen door hun Kantoor op Sumatra. Een week later was ik terug op mijn bank en werd met duizend excusses ontvangen. Eerlijk is eerlijk daarna ben ik altijd uiterst correct behandeld en sinds dien klopt het altijd. Mijn advies aan een ieder die het zelfde overkomt als men geld overmaakt en bestolen is, maak er werk van in Jakarta, er zijn mijn meerdere gevallen bekend die de zelfde aanpak opgevolgd hebben op mijn en anderen hun advies. Belangrijk is dat je altijd de orginele overschrijvings formulier mee neem uit Holland.

Groetjes Pardi.

hex00000
User
spacer line

On 24-10-2004 11:51 Albert wrote:
Ben je geintresseerd in een grafiek om zo de loop v/d koers over een x aantal maanden te zien surf dan naar http://fx.sauder.ubc.ca/plot.html .

En pinnen met een ABN/Amro bankpas kost 5E per transactie.

vreemd; ben net terug van Indonesie; ik heb ook gepind met ABN AMRO wereld-bankpas; moest slechts 2,50 euro per transactie betalen;
de voordeligste manier is nog steeds pinnen;
traveler cheques zijn weliswaar verzekerd, maar kosten klauwen met geld; als je, zoals ik (voor het laatst) heb gedaan ,voor 500 usd cheques wil kopen ben je op schiphol bij abn-amro 544 euro kwijt; bij het verzilveren moet je nog eens aardig wat eurotjes aan commissies laten vallen; abn amro was wel zo vriendelijk om te vertellen dat je bij thuiskomst de cheques weer kon verzilveren, MAAR tegen een andere koers en met nog eens kosten;
kontant wisselen kan lukratief zijn, als je de juiste moneychanger tegen komt;
credit cards hanteren een zgn middenkoers (probeer dat maar te checken als je de afrekeningen na thuiskomst ziet), maar ze rekenen veel meer voor het pinnen;
voorlopig neem ik enkel nog mijn wereld bankpas mee, en kontant geld (kan je laten meeverzekeren tegen een zeer geringe toeslag);
vr gr

Etienne Hex

spacer line  

Beste PJSmit,
Toevallig had ik op zaterdag gepind met mijn RaboEuroPas, de koers was volgens jouw opgave: Vandaag: € 1,- = 111.513 IDR
Dit was tijdens een weekend en dan zijn er normaal geen koersschommelingen.
Bij mij werd ingehouden voor IDR 2 Miljoen €176.39 dit komt overeen met IDR11.338 per Euro dus 1.5% minder, voor mij heel acceptabel en in ieder geval geen reden om te zeggen dat er soms nogal wat geld aan de strijkstok blijft hangen van de banken.
Gaat het echter om grote bedragen waar hier over geschreven word is dat natuurlijk best een pittige commissie.
Ik hoop dat je aan dit voorbeeld iets hebt, toevallig heb ik gisteren ook weer gepind en wil die koers ook wel even doorgeven.
Jan

pjsmit
User
spacer line

promotie_bali, dat is zeker een erg goede koers, ik heb zelf echter geen Rabopas, maar kan kiezen uit (INGcard=)Mastercard of Postbankpas. Maar voor anderen goed om te weten.

Hex00000, vaste kosten per transactie is de ene helft van het verhaal, maar hoerver wijkt de wisselkoers af bij de ABN-AMro. Zoals al eerder geschreven heb ik hier erg slechte ervaringen mee.

Travellerchecks zijn vaak erg duur als je de kosten bij elkaar optelt(aankoop/wisselkoers (soms 2x)/ verkoop). Toen ik nog alleen reisde nam ik er voor de zekerheid een paar mee.
Bij het GWK kon ik ze destijds, bij niet gebruik , GRATIS inleveren, was echter alleen geldig bij zelfde GWK kantoor als waar ik ze kocht (Amsterdam CS). Ik kan me zelfs herinneren dat ik de kosten weer terugkreeg, al lijkt mij dat sterk......

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Je kan altijd nog een RaboBank rekening openen, een totaalpakket kost een paar euro per maand. Met 1 vakantie/verblijf heb je dat wel terugverdiend. (t.o.v. de ABN)

spacer line  

Als we dan toch een beetje reclame aan het maken zijn voor de Rabobank kan ik ook nog wel schrijven dat een rekening bij de Rabobank perfect is te beheren met internetbanking, de afschriften die je normaal in Nederland thuis krijgt kan je gewoon downloaden als PDF-bestand, je bent dan dus niet meer afhankelijk van de postbode hier in Indonesie.
Verder zijn verzekeringen die je hebt afgesloten online te bekijken en een adreswijziging is binnen een werkdag geregeld.
Is er eens iets speciaals even een mail met daarop de scan van je paspoort en het is voldoende.
Volgend jaar is mijn bankpas echter verlopen en nu is het uitzoeken hoe dat te regelen is om een nieuwe te krijgen, misschien dat er mensen zijn die daar ervaring mee hebben.
Het zou natuurlijk een dure grap zijn als ik alleen voor mijn bankpas terug zou moeten naar NL.
Voor mij is tot nu toe de service van de Rabobank prima.
Jan

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Jan,

Misschien een stomme opmerking, maar is het niet mogelijk om een familie lid in NL te machtigen?

Groeten,

Albert

spacer line  

Beste Albert,
Die machtiging stelt niets voor, ik heb mijn zus al gemachtigd voor diverse zaken, zij kan dat pasje afhalen maar dan heb ik het nog niet hier of er zou een goede kennis net naar Bali moeten komen.
Met de normale postbode laat ik het zeker niet bezorgen maar welke mogelijkheden er verder zijn weet ik eigenlijk niet.
Groetjes,
Jan

Anita
User
User icon of Anita
spacer line

Beste Jan,
misschien kun je het pasje vanuit NL aangetekend met ontvangst bevestiging en evt. verzekerd laten verzenden.
Maar daar zal wel een prijskaartje aan hangen !
Of je zou eens moeten kijken op www.tpgpost.nl daar zul je zeker meer info over de mogelijkheden vinden.
Groetjes Anita

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Beste Jan,

Wat betreft Anita's idee;

Zoiets als DHL of andere express post, deze zijn toch beter te vertrouwen dan de reguliere aangetekende post. Welke tegenwoordig steeds minder of steeds later aankomt. Het kost wel wat meer..........
Of gaat er iemand van dit forum naar Bali??

Jammer dat je het niet kunt laten activeren in Indonesie? Voor zover ik weet is daar geen Rabo.

Suc6
Albert

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Een RaboBank pas dient ook minimaal 1 maal in Nederland gebruikt te zijn alvorens deze in het buitenland te gebruiken is. Althans, daarover werd ik geinformeerd bij mijn nieuwe pas. Ik heb het risico niet gelopen deze niet te activeren.

Yerun

spacer line  

Zoals beloofd nog een transactie van 26-10-2004, koers op internet bij BCA was 11.686 (SELL), door Bank Lippo werd 11.339 verrekend op mijn bankrekening bij Rabo, is toch 3% en eigenlijk teveel.
Ga Bank Lippo toch in de gaten houden.
Jan

spacer line  

Terug te komen op mijn eerdere vraag hoe ik straks als mijn Europas is verlopen de nieuwe hier krijg, ik heb die vraag per email voorgelegd aan de RaboBank en kreeg volgend antwoord:

Geachte heer….

Naar aanleiding van uw mail van 28 oktober jl. deel ik u het volgende mede.
De Europas plus Rabocard worden allebei tesamen vervangen volgend jaar. Het is helaas niet mogelijk de geldigheidsduur te verlengen. We kunnen de beide passen (geblokkeerd) aangetekend opsturen. Indien u de passen heeft ontvangen, kunt u contact met ons opnemen om de beide passen te deblokkeren.
Voor wat betreft het eerste gebruik van de europas in het buitenland, dit kunnen wij voor u regelen door dit aan te passen.
Met vriendelijke groet,
...........

Groetjes Jan

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Jan,

Dit is voor mij erg handige info, scheelt me weer een email sturen Emoticon: Wink . Vooral het eerste gebruik is erg handig. Kortom, we blijven nog maar lekker bij de RaboBank.

spacer line  

Heb echt geen reden tot klagen bij de RaboBank, zeker niet nu ik in het buitenland woon, 's morgens een mailtje en dezelfde dag antwoord, meestal al na een paar uurtjes.

Jan

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Met de "Giro"-pas van de Postbank is het ook zo Jeroen. Mijn neef is net terug uit Jakarta-City en pinde daar gewoon uit het muurtje.
Hij kocht wel de verkeerde kreteks zonder filter maar goed.Extra kuchen help ook tegen de muggen zei hij.Ik heb trouwens E. gegeten met R. en S. en brambang goreng. De rest kan jij wel invullen.
Oeps toch weer die erwtensoep. Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye
Umberto. Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,918 posts - 13,695 topics - 25,649 members - last post @ 14-11-2019 11:03 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,633,022 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com