indahnesia.com - Discover Indonesia Online

Peduli Anak - straatkinderen

Bali Informatie
You are currently in > Forum > Andere praat > View Topic

21-11-2009 13:48 · The new Gajayana between Malang and Jakarta #2  This blog entry contains a picture. (0 reactions)
21-11-2009 03:01 · Survey: 'Buildings on shaky ground in event of another quake'  This blog entry contains a picture. (0 reactions)
21-11-2009 01:46 · [news] Smokers stand trial in Surabaya  (0 reactions)
20-11-2009 09:35 · [news] Banyuwangi starts culling dogs from Bali  (0 reactions)
20-11-2009 08:41 · List of most influential Muslems: Congratulations Indonesia!  (0 reactions)
19-11-2009 12:31 · The new Gajayana between Malang and Jakarta  This blog entry contains a picture. (0 reactions)

Place a topic report for this topic   This is a topic in the Dutch language   Bookmark and Share
Subforum 'Andere praat' · Nederland leest Oeroeg van Hella Haasse
topic home | 1
Topic rating: Topic rating: 0 in 0 ratings Topic rating: 0 in 0 ratings Topic rating: 0 in 0 ratings Topic rating: 0 in 0 ratings Topic rating: 0 in 0 ratings
merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Posted @ 02-11-2009 22:05

Het boek is mooi en indrukwekkend[had het al veel eerder gelezen]
Wat is uw/jullie indruk van dit boek?
En ervaringen met Indische schrijvers?
Het boek van Rob Nieuwenhuys, vergeelde portretten, dit boek geeft heel mooi de toenmalige verhoudingen
weer ;ook van hem : tussen twee vaderlanden
Maar ook het boek van Pramoedya Ananta toer Emoticon: Bye bye at verdwenen is
Het lijkt mij zinvol om een discussiegroepje te starten over de Indische letterkunde, en ik weet zeker dat er sobats zijn die veel meer weten dan ik.,zo leren we van elkaar

spacer line  
(Edited) Posted @ 02-11-2009 22:16

Oeroeg heb ik ongeveer 30 jr geleden gelezen.
Ik vind dat het een geromantiseerde koloniale verhaal , geschreven door een totok die weinig weet over de (sociale-politieke) verhoudingen in de toenmalige Nederlands Oost Indie.

Voor mij behoor ze het tot de genre idealistische schrijvers zoals Multatuli .
Sorry , mooier kan ik het niet maken.

W, dit moet je lezen.

http://www.vkblog.nl/bericht/2(...)volgens_Ronald_Pino.

bambang
User
spacer line

Posted @ 03-11-2009 06:43

Dat romans geromantiseerd worden klopt. De onderdrukte wordt als minderwaardig beschouwd, behandeld. Deze koloniale praktijken leven nog steeds voort, maar wel in een subtiele vorm. De IMF verstrekt leningen aan landen die ze niet terug kunnen betalen. Zo worden deze landen aan hun voeten vastgeketend. Politiek moeten ze westers georienteerd zijn. De terugbetaling geschiedt door middel van het goedkoop verkopen van hun grondstoffen.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

(Edited) Posted @ 03-11-2009 11:32

Om Sid, u heeft wel gelijk, goed Haasse is een totok, maar wel in Indie geboren.,
Wat mij opvalt is dat Haasse steeds de nadruk legt op blank en bruin, en tegelijkertijd bestrijdt ze dat. Inderdaad: ze blijft een Indische Nederlandse met arrogante trekjes.
, met een licht heimwee naar tempo doeloe, toen de blanken overheersten.
Zo ook bij sleuteloog, exact het zelfde.
Maar Om Sid Haasse nadert de 90 jarige leeftijd, moeten wij haar iets verwijten?
Nee, als na-oorlogskind ben ik blij veel te lezen en zeker over NI, een periode in de jaren 50, die doodgewoon werd overgeslagen in Nederland, de geschiedenis werd weggevaagt, onbegrijpelijk!
Over Multatuli: dit kunt u niet vergelijken, andere tijd en een hele andere tijdsperiode, toch
Maar ik ben benieuwd over uw mening, ben een echte geschiedenis freak!
Groetjes van Merapi

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Posted @ 03-11-2009 13:00

Ik kreeg het boekje kado. Bij het in ontvangst nemen kreeg ik een deja-vu. 42 jaar geleden stond het op mijn boekenlijst van school, net als het Bittere Kruid van Marga Minco. Toen kon ik de leesstof niet opnemen. Nu ik het weer zie zal ik proberen het verhaal van Haasse te gaan begrijpen.

Sehari tidak tertawa adalah hari tidak tinggal

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Posted @ 03-11-2009 20:29

|Hallo Bintang jan, goed dat je ook wat weet over de literatuur,
Het Bittere kruid is weer heel anders,WO 2 en de trauma:"s spelen ook een grote rol!
ik zie bepaalde overeenkomsten tussen Minco en Haasse: een onverwerkt verleden, zelfs na zoveel jaar.Verschil is natuurlijk de achtergrond:Minco Joods en Haasse opgegroeid in een tijdperk, waar ik het liever niet meer over wil hebben.
Een wereld van stand en macht

elsbeth
User
spacer line

Posted @ 03-11-2009 21:09

Ik ben ook weer in Oeroeg begonnen. Vroeger natuurlijk ook gelezen. Mijn zoon van 15 heeft het vorig jaar gelezen, zijn eerste literatuurboek (na Godfried Bomans). Hij vond het mooi, nu is mijn dochter er mee bezig. Ik heb veel van Hella Haasse gelezen. Naast Oeroeg, De verborgen bron, De ingewijden (een prachtboek), Cider voor arme mensen, Sleuteloog, Heren van de thee en ik vergeet vast nog wat. Sleuteloog kwam ik moeilijk door het begin heen, vond het later toch erg mooi.
Aya Zikken, terug naar de atlasvlinder, prachtig.
Erg mooi, ontroerend en zeer sober geschreven vond ik het boek Inkwartiering van Ruth Havelaar. Het gaat over een ex politiek gevangene die na zijn opsluitingsjaren nooit meer een normaal zorgeloos leven kan opbouwen.
Nog één die ik verslonden heb, nb. op mijn kraambed: Het Oost-indisch kampsyndroom van Rudy Kousbroek, zeer interessante bespiegelingen.
En natuurlijk de boeken van Wiecher Hulst, erg leuk om te lezen.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Posted @ 03-11-2009 23:41

Mooi toch Elsbeth, de Indische letterkunde trouwens ook de Ind. muziek , maar dat is een ander verhaal.
Nou, Els als je het O.I kampsyndroom van Rudy kousbroek heb gelezen in het kraambed,
nou dan heb ik echt respect voor je, niet echt een luchthartig boek, maar o zo interessant!
Kousbroek werd behoorlijk aangevallen na zijn publicatie,
Ruth Havelaar ken ik niet, en ook het boek niet; daar ga ik zeker achteraan.
Wat ook een mooi boek is:Habis Perkara, van Hein Matthijs.
Vind jij het een goed idee, deze topic over de Indonesische lertterkunde?
Zelf vind ik het heel interessant en leerzaam hoop dat andere forumleden ook positief reageren

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Posted @ 05-11-2009 13:11

Als we dan toch beginnen over aanraders, dan kan ik jullie het boek "Ibu Maluku" aanraden.
Het is weliswaar in het Engels geschreven, maar de inhoud is indrukwekkend. Het gaat over Jeanne van Diepen. Met man naar Indie gekomen om een plantage te beginnen. Niet lang daarna breekt W.O. II uit. Man moet in dienst. Vrouw probeert goed te zijn voor de bevolking.
Het is een dikke pil, maar je zou hem in één adem uitlezen.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Posted @ 05-11-2009 21:50

Hebben jullie dat nieuwe boek van Marion Bloem ook al gelezen? Het heet vervlochten grenzen. Dat ben ik nu aan het lezen. Oeroeg is de volgende....die had ik ook al opgehaald bij de bieb

kijk eens op mijn website: http://www.rumahbambu.org

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Posted @ 06-11-2009 19:51

Zeker Bintang, ik ga op zoek naar dit boek. engels is geen probleem.
Nee NoviK, dit boek van Marion Bloem heb ik nog niet gelezen, is het al in de bieb verkrijgbaar?
Oeroeg is echt mooi, natuurlijk wel gedateerd [1948] maar wat ik zo mooi vind is dat ze het rang en klasse verschil goed naar voren brengt.
Hella Haasse is natuurlijk opgegroeid in Tempo Doeloe, zelf denk ik dat zij het blanke jongetje zelf was, en op deze wijze haar gevoelens heeft kunnen uiten, een weerstand tegen die kolonialeverhoudingen en tegelijk vast zit in de strikte Indische verhoudingen.
Het is maar mijn mening, maar respons heel graag
Groethes Wilma/Merapi

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Posted @ 07-11-2009 08:05

Ik kreeg te horen van een goede vriend dat dit boek van Hella Haasse de moeite waard is om eens te lezen.

Kan ik dit in RI krijgen of vraag ik nu iets Emoticon: Confused

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Posted @ 07-11-2009 08:06

Of kan ik het misschien lenen van iemand die het heeft?

Graag Emoticon: Smile

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

(Edited) Posted @ 07-11-2009 09:13

Ik heb het niet, Sieb, te dun om mee te nemen. Maar je kunt het vast lenen bij de Nederlandse bieb in Yogya, Karta Pustaka.

And... they're coming to take me away haha

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Posted @ 07-11-2009 12:35

Hai Sieb, Oeroeg is tot 20 november gratis te verkrijgen bij de bieb, ik stuur het met alle genoegen naar je op.
Neen even contact op met email
Groetjes Wilma/Merapi

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Posted @ 08-11-2009 05:44

Helemaal TOP Wilma, ik ga je zo meteen mailen.. thanks Emoticon: Yes!

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Posted @ 08-11-2009 05:59

Heb inmiddels gemaild! Ik hoor het wel. En Wilma voor wat hoort wat.. Emoticon: Wink

spacer line  
Posted @ 08-11-2009 08:01

Ik dacht gelezen te hebben dat de Indonesische versie (5000 stuks) werd uitgedeeld.
In Nederland wordt grtatis uitgedeeld voor alle biebklanten , heb gisteren 2 stuks opgehaald.
Gratis voor nop.

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

(Edited) Posted @ 08-11-2009 11:40

Wilma,
Ik denk dat je het boek Ibu Maluku niet in Nederland kunt kopen. Of misschien bij Bolcom. Het ISBN nr. is: 1 877059 08 0

Succes bij het zoeken

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Posted @ 08-11-2009 21:07

Ik ga even kijken Bintang, in ieder geval bedankt voor de tip.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Posted @ 08-11-2009 21:09

Indische duinen van Adriaan van Dis, echt een aanrader!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Posted @ 09-11-2009 17:07

Hai Sieb, heb 3 exemplaren van Oeroeg, ik stuur ze morgen op
groetjes Merapi/Wilma

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Posted @ 09-11-2009 17:17

Geweldig Wilma Emoticon: Party!
Zet je adres erop of mail me dat even dan stuur ik ook wat op als dank! Emoticon: Wink

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Posted @ 10-11-2009 17:12

Sieb, de boeken zijn op weg richting Yogya.
Sieb wil jij kijken voor een mooie kimono en een sarong? liefst blauw of groen.
terima kasi banyak Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Posted @ 11-11-2009 04:28

blauw of groen? felle kleuren, warme kleuren, zachte kleuren..., effe stof, motief....
Laat even weten.! Emoticon: Smile

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.

black line
Place a topic report for this topic   This is a topic in the Dutch language   Bookmark and Share

8,195,467 topic views - 105,619 posts - 8,520 topics - 5,387 members - last post @ 22-11-2009 01:25 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2009
Other websites by indahnesia.com: kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

16,957,302 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com