|
|
|
|
|
Nog een leuke discussie, met een SosBud (izin Kunjungan) mag je uberhaupt officieel GEEN huis huren, zoals Guna zegt, je mag dan HELEMAAL niets!! ( je mag wel iets maar das WEEER een andere discussie  )
Dus nu huur je toch en dan?
|
|
|
|
|
|
On 04-11-2009 15:40 siebjans wrote: ziet de Indonesische wet dan nog steeds het verschil tussen Izin tinggal of Izin Kunjungan?
|
Izin Kunjungan adalah izin yang diberikan kepada orang asing untuk berkunjung ke Indonesia tidak untuk bekerja yang kegiatannya meliputi semua aspek yang berkaitan dengan pemerintahan, kepariwisataan, sosial budaya dan kegiatan usaha, seperti kunjungan
1.kerjasama antara pemerintah negara lain dengan negara Indonesia;
2.wisata;
3.keluarga atau sosial;
4.antar lembaga pendidikan;
5.mengikuti pelatihan singkat;
6.jurnalistik yang telah mendapat izin dari instansi yang berwenang;
7.pembuatan film yang tidak bersifa komersial dan telah mendapat izin dari instansi yang berwenang;
8.melakukan pembicaraan bisnis, seperti transaksi jual beli barang dan jasa serta pengawasan kualitas barang atau produksi;
9.memberikan ceramah atau mengikuti seminar yang tidak bersifat komersil dalam bidang sosial, budaya maupun pemerintah, setelah mendapat izin dari instansi yang bersangkutan;
10.mengikuti pameran internasional yang tidak bersifat komersial;
11.mengikuti rapat yang diadakan dengan kantor pusat atau perwakilannya di Indonesia.
Duidelijk ?
|
|
|
|
|
|
|
M.a.w een ijin om de 11 soorten activiteiten te mogen doen.
Men mag niet werken .
(tidak untuk bekerja)
Een Ijin tinggal is de KITAS en KITAP.
|
|
|
|
|
|
Dat weet ik! dat vraag ik ook niet!
Mijn vraag is in de contekst ALS MEN VOOR LANGERE TIJD IN HET ZELFDE HUIS VERBLIJFT, scheren ze dan opeens beide over 1 kam......
Ik denk namelijk van wel.
|
|
|
|
|
|
Je vergeet een belangrijk punt wat WEL/ook mag met een Sosbud,
men mag geld uitlenen aan orang RI
|
|
|
|
|
|
Op 04-11-2009 16:59 schreef Surya Atmadja: [quote verwijderd]
Izin Kunjungan adalah izin yang diberikan kepada orang asing untuk berkunjung ke Indonesia tidak untuk bekerja yang kegiatannya meliputi semua aspek yang berkaitan dengan pemerintahan, kepariwisataan, sosial budaya dan kegiatan usaha, seperti kunjungan
Duidelijk ?
|
En volgens mijn Indonesische bron maak je hier nu een foutje, je mag namelijk WEL
pemerintahan, kepariwisataan! pasal 25 nr2 blz. 210-citra umbara
|
|
|
|
|
|
|
Siebjan ik volg deze discussie. Als ik het goed heb begrepen, is de soort visum van belang. Als je een sosbud hebt, is het een soort veredelde toeristenvisum. Met sosbud MOET je met een bepaalde tijd het land uit. Je bent een TOERIST, een gast. Je hebt geen rechten. Je mag alleen geld uitgeven. Je kan o.a. geen bankrekening openen omdat je geen verblijfsvergunning hebt.
|
|
|
|
On 04-11-2009 17:24 siebjans wrote: Dat weet ik! dat vraag ik ook niet!
Mijn vraag is in de contekst ALS MEN VOOR LANGERE TIJD IN HET ZELFDE HUIS VERBLIJFT, scheren ze dan opeens beide over 1 kam......
Ik denk namelijk van wel.
|
Ga dat maar koppelen met de van 183 dagen regel mbt de NPWP.
Elke persoon die binnen 12 maanden 183 dagen aaneen gesloten wonen in Indonesia werd beschouwd als belastingplichtige.(Subjek Pajak Dalam Negeri=SPDN).
Als hij een inkomen onder de PTKP (Penghasilan Tidak Kena Pajak = ondergrens) dan is hij vrijgesteld.Opmerking : dat zijn waarschijnlijk minimumloners , een expat moet bepaalde inkomen hebben om in Indonesia te kunnen wonen
Voor de WNA geldt ook dezelfde regels , de WNA moet een NPWP aanvragen als hij meer dan de 183 dagen in Indonesia verblijf.
Dit wordt geregeld in SE-06/PJ 9-2001omdat hij door zijn lange verblijf een SPDN status krijgt.
|
|
|
|
|
|
On 04-11-2009 17:39 siebjans wrote:
[quote removed]
En volgens mijn Indonesische bron maak je hier nu een foutje, je mag namelijk WEL
pemerintahan, kepariwisataan! pasal 25 nr2 blz. 210-citra umbara
|
Dat heb ik ook geschreven.zie posting 17.12
Je mag niet werken (daar heb je werkvergunning nodig)
|
|
|
|
|
|
On 04-11-2009 17:58 bambang wrote: Siebjan ik volg deze discussie. Als ik het goed heb begrepen, is de soort visum van belang. Als je een sosbud hebt, is het een soort veredelde toeristenvisum. Met sosbud MOET je met een bepaalde tijd het land uit. Je bent een TOERIST, een gast. Je hebt geen rechten. Je mag alleen geld uitgeven. Je kan o.a. geen bankrekening openen omdat je geen verblijfsvergunning hebt.
|
Das kloft .
Een Sosbud visum is een goede alternatief om langer te blijven in Indonesia.
In de praktijk kan je jaren rekken .
De wetten zijn duidelijk , alleen de handhaving is klote.
|
|
|
|
|
|
bambang, je hebt wel degelijk rechten! meer als men soms denkt.
Dat je niet mag werken is een feit echter zijn er een aantal dingen die je wel mag.
Tegenwoordig kun je idd met een Sosbud geen bankrekening meer openen MAAR in 1996 kon dat nog wel EN als men deze nog steeds heeft is dat geen probleem en MAG men deze voortzetten.... (ik ben daar een bewijs van  )
Waar mijn discussie nu over gaat is het huren van een huis met daarbij het wel/niet hoeven melden bij de intel
|
|
|
|
|
|
Op 04-11-2009 18:00 schreef Surya Atmadja: [quote verwijderd]
Ga dat maar koppelen met de van 183 dagen regel mbt de NPWP.
|
HAA nu weer een nieuwe discussie
Als men geen verblijfsvergunning heeft (Kitas, Kitap, etc, what ever) kan men doodgewoon nergens een NPWP nummer aanvragen dus..... wat nu
|
|
|
|
|
|
Op 04-11-2009 18:07 schreef Surya Atmadja: [quote verwijderd][
De wetten zijn duidelijk , alleen de handhaving is klote.
|
Was het maar zo......
Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat "de wetten" nou zo 100% duidelijk zijn in RI
|
|
|
|
|
|
On 04-11-2009 18:13 siebjans wrote: [quote removed]
HAA nu weer een nieuwe discussie
Als men geen verblijfsvergunning heeft (Kitas, Kitap, etc, what ever) kan men doodgewoon nergens een NPWP nummer aanvragen dus..... wat nu
|
Niet erg , zolang je "onzichtbaar" bent .
Ondanks dat is hij een SPDN er .(Een belastingplichtige)
|
|
|
|
|
|
|
Siebjans, RI is geen democratie; mensenrechten bestaan niet. RI is een militaire dictatuur. Het recht is krom. Je kunt het recht dat krom is, recht trekken door geld onder de tafel te schuiven (voor een bepaalde zaak, voor eventjes). Misschien heb je wat "rechten" met een sosbud (weet niet of dat zo is), maar een RI ambtenaar kan je altijd een poot uitdraaien. Hij kan iets verzinnen om je te pakken. Hij wacht tot je een fout maakt. Hij luurt naar een PROOI. Je woont in RI al zo lang. Ik krijg de kriebels als een politieman naar je papieren vraagt. RI heeft wetten maar je kunt er niet opbouwen. Hou het simpel; speel in dit geval veilig.
|
|
|
|
bambang jij gaat nu wel erg ver.. ben het geenszins met je eens
RI is weldegelijk een democratie, in ieder geval hard op weg voor dat, en daar ben ik blij mee
Zoals je eerder hebt gezegd, volg je de discussie, nou blijf dan bij de les
niets meer en niets minder
|
|
|
|
|
|
Klopt Yerun, ik had laatst het zelfde euvel, de rekening heb ik tdt geopend in Selatan en nu wilde ik die in Sleman zetten maar die vlieger ging niet op
|
|
|
|
|
|
|
Siebjans en yerun,
Als jullie een rek hebben in Indonesie zonder kitas?
Vroeg of laat moeten jullie aan een kitas.
|
|
Becik ketitik Olo Ketoro
|
|
|
|
|
Waarom zou ik aan een KITAS moeten? Omdat ik een bank-rekening in Indonesie heb? In dat geval hoeft dat niet. Ik heb dat nagevraagd bij de bank, nadat het personeel het ook moest navragen. Ik heb een rekening uit 2004 die ik toen geopend heb zonder KITAS. Ik hoef nu niet alsnog een KITAS 'toe te voegen' aan deze rekening. Wel is het zo dat ik geen wijzigingen kan doorvoeren anders dan postadres.
|
|
Depends on the weather
|
|
|
|
Jeroen ik kan jou reactie volledig beamen
Vraagje aan Marcel; waarom vroeg of laat "moeten" aan een kitas
|
|
|
|
|
|
|
Als je zaken doet in indonesie heb je een kitas nodig.
Vroeg of laat gaat de bank een kitas vragen van je.
Als ze dat nog niet gedaan hebben dan komt dat nogMdat bedoel ik met vroeg of laat.
om dan nog een rek te hebben zal je aan een kitas moeten.
In jullie geval heb altijd weer de visa run zal ik maar zeggen ya het is maar waar je voor kies.
Jullie hebben in iedergeval geen eigen bedrijf in dit geval.
Waarschijnlijk heb je geluk met Lippo,was geen overheids bank en de eigenaar ken ik zelfs.
Met de privebanken werkt het ook soms anders weer,je hebt nog mazzel denk.
Sieb waar heb jij je rek? Panin misschien?
|
|
Becik ketitik Olo Ketoro
|
|
|
|
Wanneer de regeling hieromtrent is aangescherpt weet ik niet precies, toen ik mijn rekening opende kon het in ieder geval nog wel. En zaken doen of niet, dat staat natuurlijk los van een rekening hebben
Mij is overigens door de bank gegarrandeerd dat bestaande rekeningen mogen doorlopen zonder enige belemmeringen van visa o.i.d..
Ook nog opmerken dat in mijn geval er geen sprake is van visa run, mijn optie's zijn niets meer en niets minder dan "verplicht" een Sosbud...
Ik heb mijn rekening volgens mij bij een staatsbank of in ieder geval bij 1 van de "grotere", de naam houd ik prive!
|
|
|
|
|
|
De regeling is aangescherpt niet zozeer omdat men zaken moet doen in RI, maar om het feit van "verblijfsvergunning" daarom wordt tegenwoordig gevraagd naar dergelijke visa
|
|
|
|
|
You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
|
|
16,962,700 pageviews |
|
|