|
|
|
|
|
|
Ik ga als het gaat lukken samen met mijn man vanaf september 2010 1 jaar naar Bali, hij kan daar 10 maanden stage lopen en ik zou dan mee gaan en willen werken. Nu is het zo dat zijn school alles regelt voor zijn verblijf uiteraard en ik moet zelf regelen dat ik kan verblijven op Bali. En ik heb gehoord dat het niet zomaar makkelijk is om een werkvisum te krijgen voor een jaar in Indonesië. Ik plaats daarom ook hier even een bericht, misschien weet iemand hier wel tips.
Wat voor visum of vergunning heb ik nodig om 1 jaar op Bali te verblijven?
Ik ben verpleegkundige als ik daar heen ga, wat zijn de werkmogelijkheden?
Zijn er organisaties die vanuit Nederland dingen doen op Bali?ontwikkelingswerk bijvoorbeeld, is het handig om misschien via een organisatie te gaan?
Nou dit zijn veel vragen, ik ben benieuwd of iemand weet hoe ik verder kan of waar ik het best kan beginnen.
Groetjes Iris Frohe
|
|
|
|
|
Je hebt een KITAS (tijdelijke verblijfsvergunning) en 'working permit' nodig, afgegeven door een Indonesisch bedrijf dat fungeert als jouw sponsor gedurende die tijd. Dat dit erg moeilijk is voor slechts tien maanden is het grote nadeel, het kost een bedrijf een klein kapitaal je in te huren, een handvol Indonesiers is goedkoper. Je zult dus moeten kunnen laten zien wat je kunt, anders loop je al snel vast vrees ik.
Probeer nu niet om op een ander visum aan het werk te gaan (onbetaald werk is OOK werk), want hoewel dat ongetwijfeld prima gaat kost je het je visum als je gepakt wordt. En op Bali zitten voldoende medelanders (andere Nederlanders) te azen op mensen die dergelijke geintjes flikken. Heb vorige week nog een dergelijk verhaal gehoord waarbij de immigratie betaald werd om een Nederlander vrijwel letterlijk te stalken totdat hij gepakt kon worden. Dat pakken is echter niet gelukt, omdat hij de juiste papieren had. Wordt je wel gepakt kost je het tussen de 50 en 100 miljoen Rupiah (=corruptie) of je wordt het land uit gesodemieterd (dat is hoe het volgens de regeltjes gaat).
|
|
|
|
|
|
|
dergelijk verhaal gehoord waarbij de immigratie betaald werd om een Nederlander vrijwel letterlijk te stalken totdat hij gepakt kon worden.
zou dat graag willen weten dat verhaal
kun je het mij e-mailen jeroen
|
|
Jaag het geluk niet achterna maar omarm het als het op je pad komt
|
|
|
|
Kan ze niet meegaan ("meeliften"  op de verblijfstitel van haar man ?
Ik ken een paar Indonesische vrouwen die met hun mannen meegaan toen haar man een S2 diploma haalde bij een Nederlandse universiteit.
Op basis van reciprociteitsbeginsel zal de Indonesische immigratie dat ook moeten geven.
Even goed navragen bij de Indonesische ambassade in Den Haag.
|
|
|
|
|
|
 fyjack; ik denk niet dat het handig is dat ik er verder op in ga, ook niet per email. Het verhaal zoals het hier staat is in grote lijnen hoe het ging en hoe het ook bij anderen gaat. Klassiek verhaal inmiddels, want ik heb het al verscheidene keren gehoord.
 surya; reciprociteit doen ze vrijwel niet aan in Indonesie. Eerst betalen, daarna kijkt men graag verder voor je. Overigens heb ik het niet over corruptie, het zijn gewoon de regeltjes. Voordat je hier 1 minuut mag werken zijn je zakken aardig geleegd of de zakken van het bedrijf waarvoor je gaat werken.
|
|
|
|
|
|
On 26-10-2009 01:55 Yerun wrote: surya; reciprociteit doen ze vrijwel niet aan in Indonesie. Eerst betalen, daarna kijkt men graag verder voor je. Overigens heb ik het niet over corruptie, het zijn gewoon de regeltjes. Voordat je hier 1 minuut mag werken zijn je zakken aardig geleegd of de zakken van het bedrijf waarvoor je gaat werken.
|
Nou..., het zou me niet verbazen als Pak Surya hier een punt heeft. Het zal ongetwijfeld de nodige problemen opleveren, maar het lijkt me toch de moeite waard om het uit te zoeken. Isteri ikut suami.
|
|
You think I'm over the hill, you think I'm past my prime? Let me see what you got, we can have a whoppin' good time. Bob Dylan, Modern Times
|
|
|
|
Dat kan inderdaad, als je drie jaar getrouwd bent (in Indonesie) dan kan de partner een KITAS krijgen. Echter is dit alleen een verblijfsvergunning waarop je dus niet mag werken, iets wat Iris wel wil.
|
|
|
|
|
|
|
Ik doelde op isteri ikut suami én reciprociteit, kedua-duan. Vergeet niet dat sommige ambtenaren er hier een handje van hebben om de zaken nét iets anders - en in hun voordeel, hopen ze - voor te stellen dan ze zijn. Op grond van de reciprociteit van Pak Surya zou het me niet verbazen als Iris hier wél mag werken, en dat vermoeden wordt verder geschraagd door isteri ikut suami.
|
|
You think I'm over the hill, you think I'm past my prime? Let me see what you got, we can have a whoppin' good time. Bob Dylan, Modern Times
|
|
|
|
|
Waarom zou er uberhaupt reciprociteit voor iets moeten zijn wat zich geheel in Indonesie afspeelt? Reciprociteit tegenover wie dan? Het zal Indonesie (de staat) een reet roesten wat jij in het buitenland doet om vervolgens beiden terug te komen om hier te gaan wonen. Je krijgt op basis van 'getrouwd zijn' hier een tijdelijke verblijfsvergunning (zelfs krijgen niet, moet je zelf aanvragen en dokken) een werkvergunning hierbij 'krijgen' ???
Nah, dat zou een behoorlijk grote maas in de wet zijn om toch gewoon ongeschoolde mensen naar Indonesie te halen, en dat moet de procedure van een werkvergunning nu net voorkomen, er moet namelijk wel voldoende aan verdiend worden om ook voor de staat Indonesie voldoende op te leveren.
Of misschien schaar je kinderen baren onder werken.. in dat geval mag ze dat vast wel... hoewel.. het blijft Indonesie natuurlijk.
|
|
|
|
|
|
On 26-10-2009 01:55 Yerun wrote:
surya; reciprociteit doen ze vrijwel niet aan in Indonesie. Eerst betalen, daarna kijkt men graag verder voor je. Overigens heb ik het niet over corruptie, het zijn gewoon de regeltjes. Voordat je hier 1 minuut mag werken zijn je zakken aardig geleegd of de zakken van het bedrijf waarvoor je gaat werken.
|
Tuurlijk doet Indonesia aan reciprociteitsbeginsel , en zeker als het internationaal geregeld is dmv verdragen..
Ik heb ook over formele en de legale route.
In het verleden ken ik "veel" Indonesische expat / studenten die tijdelijk naar buitenland (o.a Nederland) werden gestuurd.
Op grond van "istri ikut suami" constructie moeten de Indonesiers het ook toepassen.
Dat het veel moeite , en tijd gaat kosten is duidelijk.
Bellen naar KBRI is de eerste stap ,hoop dat ze daar de wetten ook kennen.
Werken zonder werkvergunning is verboden , dat is voor iedereen ook duidelijk . Mss kan men meer duidelijkheid krijgen door verder te vragen bij de expat.or.id forum.
Daar heb je veel expatters die op korte termijn in Indonesia wonen .
|
|
|
|
|
|
On 26-10-2009 08:47 guna2 wrote: Ik doelde op isteri ikut suami én reciprociteit, kedua-duan. Vergeet niet dat sommige ambtenaren er hier een handje van hebben om de zaken nét iets anders - en in hun voordeel, hopen ze - voor te stellen dan ze zijn. Op grond van de reciprociteit van Pak Surya zou het me niet verbazen als Iris hier wél mag werken, en dat vermoeden wordt verder geschraagd door isteri ikut suami.
|
Iris kan ook werkvergunning vragen (kost geld en tijd ) .
Legaal !!!. Een werkvergunning kan ze ook krijgen mits ze een werkgever(sponsor) kan vinden .
Apart los van de visum van de suami .
Buitenlanders met toegevoegde waarde voor Indonesia zijn altijd welkom.
Het is universeel , mensen die dat niet hebben moeten andere route nemen .
Zie de zwart gemaakte delen
Ketentuan Visa
Visa Kunjungan Terbatas akan diberikan kepada warga negara asing untuk tujuan:
5. Mengikuti suami dan/atau orangtua yang berstatus WNA dengan Ijin Menetap Sementara/Ijin Tinggal Permanen atau yang berstatus WNI untuk istri dan atau anak(-anak) yang belum menikah dan berumur di bawah 18 (delapan belas) tahun;
Punt 5 : is de universele rechten van de mens .
Masa Berlaku Ijin Tinggal Terbatas
Ijin Tinggal Terbatas diberikan kepada WNA yang memiliki Visa Tinggal Terbatas untuk tinggal di wilayah Indonesia untuk masa 1 (satu) tahun terhitung sejak tanggal masuk ke Indonesia dan dapat diperpanjang selama 5 (lima) kali berturut-turut, dengan masa masing-masing 1 (satu) tahun.
|
|
|
|
|
|
|
Pak Surya heeft gelijk, dubbelgespierd Jerommeke. Zoals ik hierboven al aangaf, worden de regeltjes door de desbetreffende functionarissen ietwat anders geïnterpreteerd dan ze zijn bedoeld. Zeg maar dat het zwaartepunt wordt verschoven naar de bule.
Zo vragen wij bleekgezichten visa en visumverlengingen aan. Steeds weer. Nope. Ik heb nog nooit een visum aangevraagd, en ik zit hier ruim 18 jaar. Mijn sponsor vraagt het visum aan, niet ik. Als er dan ook iets fout gaat, ligt het probleem bij mijn sponsor, niet bij mij. Stokslagen, boetes en gevangenisstraffen zullen haar deel zijn (over en tijdje), niet mijn deel.
Als ik een huis huur moet ik me na elk nieuw visum of na elke visumverlenging melden bij de Intel. Anders riskeer ik een boete van 5 miljoen, of een gevangenisstraf van een (1) jaar. Dikke neus. Als ik zo verstandig ben om dat huis te huren, is de huiseigenaar verplicht me te melden bij de Intel, niet ik. In het stomste geval huurt mijn sponsor het huis en is zij (hij) de klos. Maar zo ver komt het natuurlijk niet. Als ze het bleekgezicht niet kunnen pakken, neemt de interesse zienderogen af.
Kortom, ik denk dat Iris legaal kan werken op Bali. Als ik haar was zou ik het niet doen, want ze zullen problemen maken, en door de wol geverfd is ze niet. Geniet!
Vrijwilligerswerk op Bali is uilen naar Athene en water naar de zee dragen. Alle geitenharensokken hebben al bedacht dat je toch vooral hulp moet bieden aan die arme Balinezen. Ze offeren zich dan ook graag voor een jaar of wat op. Kalimantan? Papua? Kei?
|
|
|
|
|
|
Op 26-10-2009 16:43 schreef guna2:
Als ik een huis huur moet ik me na elk nieuw visum of na elke visumverlenging melden bij de Intel. Anders riskeer ik een boete van 5 miljoen, of een gevangenisstraf van een (1) jaar. Dikke neus. Als ik zo verstandig ben om dat huis te huren, is de huiseigenaar verplicht me te melden bij de Intel, niet ik.
|
Is dat zo
Waar kan ik dit ter bevestiging vinden? waarvoor dankzeggend.
|
|
|
|
|
|
|
Guna2, ik zie in het stukje van Surya nergens iets staan over dat deze persoon mag werken , wel verblijven uiteraard. Dat zei ik eerder ook al. Als ze wil werken moet ze gewoon via het normale traject (bedrijf als sponsor vinden en verder), net als iedere werkvergunning in dit land afgegeven zou moeten worden.
|
|
|
|
|
|
|
On 26-10-2009 18:23 siebjans wrote: Waar kan ik dit ter bevestiging vinden?
|
In het wetboek. Het desbetreffende artikel werd me bij de Intel zowel in het Engels als in het Indonesisch onder de grote kokkert gedouwd. Ik moest erg onder de indruk zijn, maar dat was ik niet: ik kan lezen (en schrijven, en zelfs een beetje rekenen). Overigens is het ook logisch. Een `gewone' toerist verblijft in een hotel of losmen. De eigenaar daarvan geeft de paspoortgegevens van de turis aan de Intel, en de toerist zelf merkt daar niets van. Je huiseigenaar vervult de rol van hotel/losmeneigenaar. Nogal wiedes. Je moet de huur dan natuurlijk wel op je eigen naam hebben, niet op die van je vrouw (M/V) of sponsor. In dat geval moet vrouw/sponsor je wel melden bij de Intel. Onder ALLE omstandigheden is het niet jouw pakian. Al willen sommige op geld beluste ambtenaren je dat doen geloven.
|
|
|
|
|
|
|
Klopt. Ik heb een tijdje geleden ergens verteld , ik dacht met de verwijzing naar de betreffende artikel .
Meestal doe ik dat .
Staat ook in de site van expat.or.id.
GG mag ik jou bellen ?
|
|
|
|
|
|
Ik wist dit niet en derhalve is mij anders verteld, des al niet te min, goed te lezen dat het zo dient te zijn
|
|
|
|
|
|
Liever mailen, als ik u niet ontrief, Pak Surya.
|
|
|
|
|
|
|
Bedankt voor alle interesse in mijn vraag en wil om mee te denken:-) Moet zeggen dat ik niet alle uitdrukkingen heb begrepen. Maar wat ik er uithaal is dat ik dus kan gaan kijken of ik mee kan liften op de vergunning van mijn man, verder zal ik niet de illusie hebben dat ik makkelijk wat ga vinden. Ik ga bezig met verder onderzoek naar wat de mogelijkheden zijn en bedank jullie alvast voor de tips en adviezen, dit geeft me een ingang of begin:-)
Een andere vraag, wat zijn de afstanden op Bali, tussen bewoonde plaatsen en steden?
|
|
|
|
On 27-10-2009 20:56 irismariska wrote: . Ik ga bezig met verder onderzoek naar wat de mogelijkheden zijn en bedank jullie alvast voor de tips en adviezen, dit geeft me een ingang of begin:-)
Een andere vraag, wat zijn de afstanden op Bali, tussen bewoonde plaatsen en steden?
|
Indonesia ken ook het "magang" constructie.
Je kan informeren bij de Departemen Tenaga Kerja.(Heb ik ergens gelezen )
Het is zo' n soort stage-werkervaring route.
Je kan de grotere ziekenhuizen benaderen, mss willen ze als sponsor spelen.
Desnoods betaal je de bijbehorende kosten.
Ze hebben daar een TOM TOM versie .
Kan je op internet (de wijze google) opzoeken.
Of een site zoeken met de afstanden tussen "grote" steden opzoeken.
Ik zou proberen met : Jarak (afstanden) antar kota (tussen de steden ) Bali
Staat het niet op de LP of andere grote reisboeken ?
|
|
|
|
|
|
|
Ik heb het nog eens nagevraagd bij de intel en die vertelde mij als volgt;
Het klopt dat de huurbaas (eigenaar pand) verplicht is het te melden echter moeten wij ervoor zorgen dat hij dat daadwerkelijk doet! Hoe? Daar konden ze me weinig over vertellen. De boete van 5juta of 1 jaar gevangenisstraf geldt voor de Bule, voor de huisbaas gelden andere sancties. (ook hier vertelde ze me niet welke)
Uiteindelijk hebben ze me geadviseerd het boek "kewarganegaraan RI" Keimigrasian te kopen, deze heb ik nu dus zal komende week me eens verder gaan verdiepen
|
|
|
|
|
|
|
Gaat er al een lichtje branden, Siebke? Ze lullen maar wat. Het is zoals ik het zeg (zoals altijd natuurlijk). Overigens is de ketua van Intel DIY een maatje van me.
|
|
|
|
|
|
Laat ik me nu altijd in Sleman moeten melden....
In ieder geval ga ik de pasal in het boekje hierover eens goed doornemen, immers verveel ik me toch dus het houd me dan weer van de straat..
|
|
|
|
|
|
On 01-11-2009 16:14 siebjans wrote: Laat ik me nu altijd in Sleman moeten melden....
|
Sleman is DIY. En je hoeft je niet te melden, dat moeten anderen doen.
|
|
|
|
|
|
Sieb dat is allemaal verloren tijd om hierin te duiken.Heel dat intel en cibercrime gebeuren in bali is een grote poppenkast.het draait allemaal om geld of je nou fout bent of niet.
|
|
|
You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
|
|
19,054,886 pageviews |
|
|