indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

PS: met de boeken bijhouden bedoel ik niet alleen dat je nagaat of 10.000 eieren inderdaad Rp 6jt kosten en dat Balinezen er niet 5jt voor betalen, maar ook dat ze je inderdaad 10.000 eieren hebben geleverd, en niet 9.500 of nog minder. En dat zuig ik zo allemaal maar uit mijn duim...

marcel70
User
spacer line

bule

Spreek je de taal al goed?

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
User
spacer line

On 23-09-2009 07:48 bule gembel wrote:
Beste Siebjans,

Je woont zelf in Indonsesie? ben je ook ondernemer? Wat voor zaken doe je als ik dat mag vragen? Heb je zelf ook dergelijke ervaringen?

Toch jammer dat als mensen je een succesvolle ondernemening niet gunnen dat er gewoon de brand in kan gaan......... Zijn er nederlanders onder u die dit soort praktijken zelf hebben mee gemaakt ?

Dat ligt aan je zelf,als je goed omgaat met je personeel en de lurah en rt.dan komt het best wel goed.Ook mensen als de kormil en polisi en kecamat moet je ook niet vergeten...
Met 17 aug een goede bijdrage doen ect... dat is HEEL belangrijk!!!

En ook vooral een low profil.geen dure auto's als je schoonfamile het hebt moet jij vooral niet met ook een dure auto aankomen,lekker 2e hands .

Want als de CEMBURU lost gaat ,dan kan je het helemaal vergeten.
Het wordt eerder meer geaccepteerd van je scchoonfamilie dan van jou.Je blijft altijd een bule.

Nog wat,beter is te wachten met investeren,zeg tegen je schoonfamilie je hebt meer tijd nodig.Leef eerst voor een jaar of 3 en ga dan pas aan de slag.

Weet je dat je geen grond kan bezitten?
Als je grond gaat kopen op familie naam,JANGAN MAS NANTI HANCUR

Alleen op naam van een PMA zou je zoiets kunnen doen, en is het safe voor jou anders gewoon langdurig huren.
Als je zelf een PMA hebt heb je ook een zelfstandig werk visa.
ZORG ERVOOR DAT JE NIET AFHANKELIJK WORDT VAN JE FAMILIE ZEKER I.V.M VISA VOOR JOU.
Niks dan goed voor je familie maar ondat ze Indonesier zijn, en vaak goede contacten hebben bijv in imigrasi kunnen ze je gewoon naar Nederland sturen.

Iedergeval succes
Mongo

Becik ketitik olo Ketoro

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 24-09-2009 07:37 schreef marcel70:

[quote verwijderd]

Weet je dat je geen grond kan bezitten?
Als je grond gaat kopen op familie naam,JANGAN MAS NANTI HANCUR

Alleen op naam van een PMA zou je zoiets kunnen doen, en is het safe voor jou anders gewoon langdurig huren.
Als je zelf een PMA hebt heb je ook een zelfstandig werk visa.
ZORG ERVOOR DAT JE NIET AFHANKELIJK WORDT VAN JE FAMILIE ZEKER I.V.M VISA VOOR JOU.

Iedergeval succes
Mongo

Er wordt veel gesproken over PMA, maar we vergeten een (klein) detail;

Idd kan een PMA de eerste 15 jaar op naam van een Bule, en ook is juist dat de grond gekocht kan worden op naam van de PMA, maar maar hier het (kleine) detail, de pajak(tax) kan de PMA zomaar een belastingaanslag sturen van tig rupiah's, jij dient dan vervolgens te bewijzen dat deze niet corect is, lukt dat niet jawel dan leggen ze beslag op de grond! Weg grond Emoticon: Stupid Dus over veilig gesproken?? Ik weet het niet Emoticon: Nooo

Huren lijkt mij de beste (enigste) meest veilige manier.

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

marcel70
User
spacer line

Kan gebeuren maar als je boekhouding klopt? dan bewijs je dat de aanslag incorrect is.

Maar langdurig huren is zeker een optie. Emoticon: Party!

Een PMA is wel veilig om onafhankelijk een werk visa te hebben.Vooral als je aandeelhouder bent en/of directeur en ook nog eens know how meebrengt .

Als bule een visa krijgt via zijnj familie kan die ook naar huis gestuurd worden als er iets fout gaat.

Becik ketitik olo Ketoro

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Guna sprak al eerder over kwestie boekhouden, zie die maar is te verdedigen tegenover de "heren" (Boekhouden? ik moet de eerste Indonesier nog tegenkomen die dat fatsoenlijk kan!)

Huren is bovendien in mijn ogen altijd een betere optie als je gaat ondernemen op de grond, denk alleen al aan het gegeven dat bij grote problemen met de buurt dan is verhuizen een makkelijkere weg dan bij aangekochte grond Emoticon: I love it

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

spacer line  

On 24-09-2009 08:13 siebjans wrote:
Guna sprak al eerder over kwestie boekhouden, zie die maar is te verdedigen tegenover de "heren" (Boekhouden? ik moet de eerste Indonesier nog tegenkomen die dat fatsoenlijk kan!)

Huren is bovendien in mijn ogen altijd een betere optie als je gaat ondernemen op de grond, denk alleen al aan het gegeven dat bij grote problemen met de buurt dan is verhuizen een makkelijkere weg dan bij aangekochte grond Emoticon: I love it

Correct boekhouden leer je al op de handelsschool , de zgn SMKP/A (Sekolah Menengah Kejuruan Pertama /Atas ( de oude SMEP-SMEA) en andere handelscursussen .
Alternatiefboekhouden of creatiefboekhouden leer je in de praktek(praktijk).
Daarnaast ben je als zakenman (pedagang) inventief genoeg om jou belastingaangifte aannemelijk te maken , zoniet kan je nog altijd koehandel drijven met de pajakjongens , ook bekend dat sommigen " flexibel " zijn .

Mas Marcel is al ingerburgerd daarO .
Piyee Mas ??

bisa dicek of makemyday .

marcel70
User
spacer line

ya lancar aja OM

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

On 24-09-2009 09:41 marcel70 wrote:
ya lancar aja OM

Alhamdullilah .

marcel70
User
spacer line

wismilak Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
User
spacer line

Om sid mohon maaf ya minal aidin wai faidzin

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

Zelfde als je een medegelovige bent.

We hebben vaak " gediscussieerd" en vaak niet eens met elkaar.
Hef niks zolang we elkaar respecteren .
Zal vanavond een slokje campari nemen voor je gezondheid.

Neem een pakje Wismilak en daarna Djie Sam Soe (2-3-4 Lets Go )

spacer line  

On 24-09-2009 06:17 guna2 wrote:
PS: met de boeken bijhouden bedoel ik niet alleen dat je nagaat of 10.000 eieren inderdaad Rp 6jt kosten en dat Balinezen er niet 5jt voor betalen, maar ook dat ze je inderdaad 10.000 eieren hebben geleverd, en niet 9.500 of nog minder. En dat zuig ik zo allemaal maar uit mijn duim...

Da's geen boekhouden en zo word je nog steeds door "neef Ari" genaaid. Qua inkomende bonnen en uitgaang geld klopt het echt wel, maar waar je je vinger niet achter krijgt is de "kickback" die neef Ari of die andere inkoper van je krijgt van de leverancier.

Het is hier op Bali wat dat betreft net Nederland, ha ha!

If you have nothing to loose, you can risk everything

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Amed BE, je weet precies wat ik bedoel, en ik neem aan dat je het onderschrijft. Aan de kumis valt weinig te doen, maar die heeft dan ook slechts indirect met je eigen financiŽn te maken. Door het prijspeil in de gaten te houden, kun je die kumis in de hand houden en beperken.

spacer line  

Het gaat een spannende tijd worden als we wel gaan beginnen met ondernemen.
gelukkig heb ik een paar jaartjes ervaring in ontwikkelingslanden en oorlogsgebieden. Ook daar is coruptie, onbetrouwbaarheid, gevaar, jaloezie, puinhoop en de dood soms in de ogen aan de orde van de dag. Mijn werk is altijd geweest om zaken te regelen met de lokale autoriteiten en te zorgen dat goederen of mensen op de juiste tijd en bestemming aan kwamen.

Misschien moet ik toch maar wachten tot ik van mijn pensioen kan genieten....... Emoticon: Stupid

Of gewoon net als jullie toch aan de slag gaan en zien waar het schip strand. Emoticon: Confused

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

spacer line  

Hoi Amed guna 2 en de rest,

Heb jij ook vaak last van dergelijke praktijken? Is het makkelijker om horeca ondernemer te worden dan bijv iets te gaan doen op agrarisch gebied? Dit omdat er elders staat dat bepaalde beroepen of branches beschermd zijn...

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

spacer line  

On 24-09-2009 18:56 bule gembel wrote:
puinhoop en de dood soms in de ogen aan de orde van de dag.

Da's hier niet anders! Iedere keer weer als je je in het verkeer begeeft, ha ha!

Heb weinig tot geen last van corruptie. Heb het eerste jaar hier in Bali veel tijd en werk gestoken in het uitzoeken en aanvragen van de benodigde vergunningen voor ons hotel en restaurant. Heb nu alles in orde, e.e.a. zit allemaal gekopieerd in een handige ordner en de originelen in de safe in DPS, en als er nu ambtenaren of politie o.i.d. langskomen zetten wij hen aan tafel met een glas water, geven ze de ordner en over het algemeen zijn ze binnen 5 minuten weer weg, zonder "iets voor niets" te krijgen. Alle vergunningen hebben we via de normale / trage weg laten lopen en niets geforceerd om eerder te krijgen. Nergens extra of meer voor betaald dan de "biaya" die bij de meeste overheidskantoren bij binnenkomst aan de muur hangen.

Komt misschien ook m.n. doordat wij veel van onze zaken in het nog wat "achterlijke" Karangasem moeten regelen, en men / de h.h. ambtenaren daar minder lef heeft / hebben om bij een "bule" om smeergeld te vragen. In het zuiden is men iets "streetwiser" en probeert men eerder en meer te vragen voor "dienstverlening".

Komt verder bij dat wij alles lang vantevoren plannen, m.a.w. geen probleem met de tijd of haast hebben, en dit ook altijd laten merken. Veel "bule" gaan de mist in zodra de h.h. ambtenaren merken dat iets snel geregeld moet worden. En tsja, wie een speciale behandeling wil krijgen, moet ook een speciaal tarief betalen.

spacer line  

On 25-09-2009 01:28 Amed East Bali wrote:

[quote removed]

. En tsja, wie een speciale behandeling wil krijgen, moet ook een speciaal tarief betalen.

Dat is ook zo.
En zeker als de verblijfstatus niet kloppen , niet aan de wettelijke eisen kunnen voldoen etc .
Dan ben je verwelkomd als sapi perahan (melkkoe) dari Belanda .

elsbeth
User
spacer line

Amed, wat leuk om zo'n verhaal te lezen! Het kan dus blijkbaar toch om op een gewone eerlijke manier zaken te doen, zelfs op Bali. Ben je een uitzondering of zijn er meer mensen die zichzelf buiten de corruptie plaatsen door er niet aan mee te doen?

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Het is al zo vaak geschreven; de belangrijkste reden van meedoen met corruptiepraktijken is incompetentie van degene die iets wil bereiken. En dit komt vaak voor als een toerist ineens een wannebee zakenman wordt. Komt niet alleen in Indonesie voor hoor.
Amed EB heeft gelijk, wanneer je iets niet weet, ben je per definitie te laat met een formaliteit en ga je gebruik maken van de niet geijkte wegen.

Begin de details te vergeten

spacer line  

On 25-09-2009 19:14 elsbeth wrote:
Amed, wat leuk om zo'n verhaal te lezen! Het kan dus blijkbaar toch om op een gewone eerlijke manier zaken te doen, zelfs op Bali. Ben je een uitzondering of zijn er meer mensen die zichzelf buiten de corruptie plaatsen door er niet aan mee te doen?

Nee, ik ben zeker geen uitzondering. Binnen mijn vrienden en kennissenkring, van zowel locals als expats, zijn er zat die net zoals wij hun zaken of projecten doen. En ja, er zijn er ook bij die niet aan alle vergunningverplichtingen en eisen voldoen en die rollen altijd net het ene probleem uit en het volgende probleem in, dat alleen maar met smeergeld (tijdelijk) opgelost kan worden.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ondanks je heldere kijk ben ik bang dat je in deze casus naief bent. Doorgaans is het corruptiebedrag al geincorporeerd in 1 van de zgn. officiele leges. Of je manager/bedrijfsleider heeft het achter je rug om betaald en verwerkt onder een andere post. In Bali zijn ze behoorlijk slim om je uit te kleden zonder dat je het door hebt. Corruptie is daar tot een ware kunst verheven. En ik weet zeker dat de "door de wol" geverfde ambtenaren dit slimmer weten aan te pakken dan welke nieuwkomer dan ook.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Maar als het corruptiebedrag is geincorpereerd in 1 van de zgn officiele leges zoals je schrijft, is er dan nog wel een manier om het niet te betalen? Ik kan me namelijk alleen maar situaties voorstellen waarin ze het bedrag verhogen, niet verlagen op het moment dat je moet betalen.....

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Officiele leges bedoel ik vooral al de zgn. bijkomende kosten die men voor allerlei handelingen moet betalen en die moeilijk zijn na te trekken omdat ze nergens direct staan genoteerd.
Daarnaast ben ik er 100% van overtuigd dat - zeker in de horeca - er wekelijks/maandelijks "beschermgeld" (of een zgn. bijdrage voor het "politiebal" dan wel de "politievrouwenvereniging" ) moet worden betaald aan de politie: zelfs straatverkopers, bedelaars en straatmuzikanten ( pengamen ) betalen dat overal. En daarin is geen verschil of het nou gaat om Batam, Bangka, Banda of Bali. Dan ook nog eens de zgn. preman (die doorgaans een directe link hebben met het aparat ) en ook hun portie eisen. Ook het hele commissiesysteem waaraan personeel zich schuldig maakt, is een vorm van corruptie. Wie doet de inkopen in hotel/restaurant, regelt postverzendingen, regelt reparaties, etc.? Vrijwel aan elke handeling in RI zit een commissie vast, zelfs op de markt (en zeker op Bali, daar gaat 't om lucratieve percentages). Als buitenstaander komt men daar zelden achter want men dekt elkaar ((dat is het groepssysteem: "wij" tegen "zij", men dekt elkaar als land-/ streekgenoten; loyaliteit ligt niet bij de werkgever of echtgeno(o)t(e) als deze een vreemdeling(e) is, maar bij de eigen "soort" (= familie, kampung-, streekgenoten)). Mij zijn vele gevallen bekend waarin zelfs Indonesische echtgenote(s)(n) over de werkzaamheden dan wel handel van hun eigen bule e(e)ga's behoorlijke commissies vangen (of laten vangen door een 3e waarna de buit wordt verdeeld). De bule -partner - in al zijn/haar naieviteit - wil dit doorgaans niet geloven en komt er soms pas jaren later achter (vaak uberhaupt nooit).
Dus geen corruptiegeld betalen in RI? En dan zeker Bali? Mustahil (= onmogelijk).

marcel70
User
spacer line

On 26-09-2009 22:42 Yogya-Bali wrote:
Officiele leges bedoel ik vooral al de zgn. bijkomende kosten die men voor allerlei handelingen moet betalen en die moeilijk zijn na te trekken omdat ze nergens direct staan genoteerd.
Daarnaast ben ik er 100% van overtuigd dat - zeker in de horeca - er wekelijks/maandelijks "beschermgeld" (of een zgn. bijdrage voor het "politiebal" dan wel de "politievrouwenvereniging" ) moet worden betaald aan de politie: zelfs straatverkopers, bedelaars en straatmuzikanten ( pengamen ) betalen dat overal. En daarin is geen verschil of het nou gaat om Batam, Bangka, Banda of Bali. Dan ook nog eens de zgn. preman (die doorgaans een directe link hebben met het aparat ) en ook hun portie eisen. Ook het hele commissiesysteem waaraan personeel zich schuldig maakt, is een vorm van corruptie. Wie doet de inkopen in hotel/restaurant, regelt postverzendingen, regelt reparaties, etc.? Vrijwel aan elke handeling in RI zit een commissie vast, zelfs op de markt (en zeker op Bali, daar gaat 't om lucratieve percentages). Als buitenstaander komt men daar zelden achter want men dekt elkaar ((dat is het groepssysteem: "wij" tegen "zij", men dekt elkaar als land-/ streekgenoten; loyaliteit ligt niet bij de werkgever of echtgeno(o)t(e) als deze een vreemdeling(e) is, maar bij de eigen "soort" (= familie, kampung-, streekgenoten)). Mij zijn vele gevallen bekend waarin zelfs Indonesische echtgenote(s)(n) over de werkzaamheden dan wel handel van hun eigen bule e(e)ga's behoorlijke commissies vangen (of laten vangen door een 3e waarna de buit wordt verdeeld). De bule -partner - in al zijn/haar naieviteit - wil dit doorgaans niet geloven en komt er soms pas jaren later achter (vaak uberhaupt nooit).
Dus geen corruptiegeld betalen in RI? En dan zeker Bali? Mustahil (= onmogelijk).

ya hoeft niks meer aan toegevoegt te worden.
Gak mungkin beres corruptie,zelf Indonesische echtgenote's doen er aan mee.
Want de bule heeft een andere huidskleur en hoort niet in de innercircle.

Becik ketitik olo Ketoro

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,929 posts - 13,697 topics - 25,672 members - last post @ 14-11-2019 19:32 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,699,563 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com