indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Milani
User
spacer line

Gisteren was het in Sanur weer zo ver van 10.00u tot 23.00u zonder electra gezeten.

Vandaar mijn vraag waar haal ik en hoe duur is een nood agregaat voor een privé woning?

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Ik heb er een van 2000 W (een kleine 10 Ampère). Dat is voldoende voor een normaal huis (met een of twee AC's, wat computers, een koelast en een vriezer). Kostte 3 jaar geleden iets meer dan 2jt, nu dus waarschijnlijk ongeveer 3jt. Dat is een generator die je aan moet trekken, geen automatische, die zijn ruim drie keer zo duur. Waar je die dingen koopt in Sanur weet ik gelukkig niet, maar vraag naar een disel (diesel).

Milani
User
spacer line

Gaan we zeker doen. Onze dank guna2 Emoticon: Worship

spacer line  

Koop een kleine aggregaat die ca. 80% kan leveren van capaciteit van je contract met PLN. Koop wel een Honda of Yamaha aggregaat en GEEN rotzooi van Krisbow o.i.d.

Er komt ook wat elektrotechnisch installatiewerk bij kijken: Zo moet je wel eerst van het stroomnet afgekoppeld zijn voordat je je aggregaat start, en je aggregaat uitzetten voordat je (als de stroom van PLN weer terug is) weer afkoppelt.

Hoe automatischer, hoe duurder. Er zijn voor redelijk grote huizen (ca. 8.800 Watt aansluiting) al vol-automatische systemen te koop, incl. aggregaat, voor zo’n 12 - 15 miljoen Rp's.

Maar, je kunt ook voor rond de 5 miljoen alles gereed hebben voor de volgende “black-out”. En gegarandeerd dat die komt.

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

En gegarandeerd dat die komt.
Ja, dat is iets waar je geen weddenschap op af kunt sluiten hier in Indonesie. Nog buiten het feit dat je hier niet mag gokken. Emoticon: Smile

Hier in de nieuwe buurt nog slechts 1 keer 30 minuten zonder gezeten door een storing in de kast aan het begin van de wijk. Ik wacht het regenseizoen maar af. Ik kan wel een paar uurtjes zonder, maar langer moet het niet duren.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 17-09-2009 14:07 Amed East Bali wrote: En gegarandeerd dat die komt.

Yep, zelfs in het geciviliseerde Yogya. Zo'n disel (die van ons loopt op benzine...) kopen is een puike investering. Bovendien staan de buren telkens weer stomvebaasd: `Die londo heeft wel listrik...'

asepers
User
spacer line

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ah, daarom was ons ticket naar Bali midden Oktober zo goedkoop. Emoticon: Laugh out loud

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Het hangt er maar vanaf hoeveel je wilt hebben draaien. Reken voor een 1 HP A/C 2,5A per stuk, een gewone TV ook zoiets, koelkasten heb je in alle maten, dus kijk op het aangeplakte plaatje met de gegevens. Tel alles bij elkaar op wat je wilt hebben draaien, doe daar 20% bij en kijk wat er in die maat te koop is.
Niet zoals vele Indonesiërs doen: vanaf je generator een kabel(tje) met een stekker en die in het stopcontact stoppen. Dat is vragen om moeilijkheden, omdat alle ampères dan door dat kabeltje moeten gaan voordat het bij de zekering komt. Je kunt er gemakkelijk brand door krijgen.
Ik gebruik voor het omschakelen een schakelaar die door de nul (0) gaat; óf voeding van PLN, óf voeding van de generator, voordat het bij de zekeringkast met de aaredlekschakelaar komt. De generator is ook gezekererd. Niet de aarde van de PLN en de generator aan elkaar verbinden. Ook via de 0 schakelen die kabel.
Als je kiest voor een automatisch generator zou ik uit veiligheid nog steeds een schakelaar gebruiken. Dit voorkomt plotselinge hoge stromen die je generatortje terstond verkolen.
Als je hulp verder nodig hebt in een vorm van een tekening hoor ik dat wel.

Be careful what you wish for; you might get it!

marwinc
User
User icon of marwinc
spacer line

is zonne energie ook een optie?

dutchbird
User
spacer line

On 17-09-2009 13:51 Milani wrote:
Gisteren was het in Sanur weer zo ver van 10.00u tot 23.00u zonder electra gezeten.

Bali prepares for blackouts from September to November

Wasti Atmojo , The Jakarta Post , Denpasar | Tue, 07/21/2009 8:46 PM | National
State electricity company PT PLN will conduct a rotating blackout across the resort island of Bali between Sept. 23 and Nov. 23 , due to ongoing repairs at the gas-fired Gilimanuk power plant PLTG) in Jembrana regency.

PLN’s Bali office began announcing the measures through print and electronic media Tuesday.

“We expect the governor and regents to spread the news to village and district heads, and finally to residents,” PLN Bali spokesman Agung Mastika said Tuesday, adding that big companies and professional associations would also receive official notification about the blackouts.

The blackouts will last only a few hours each day, but will affect the prominent tourist areas of Kuta, Nusa Dua and Denpasar.

Bali’s power needs are only 490 megawatts (MW) during peak hours, well below its supply of 562 MW. But repairs at Gilimanuk have reduced the supply to 432 MW.

The island’s power supply usually comes from diesel-fired plants in Pesanggaran (152 MW), Pemaron (80 MW), the Java-Bali interconnection (200 MW), and from Gilimanuk.

Mastika said PLN Bali would rent 20 power generators, each with a capacity of 1 MW, to help ease the power deficit.

NGS stock photos

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

On 17-09-2009 21:33 marwinc wrote:
is zonne energie ook een optie?
Ja, dat is ook een optie, net als het volgende:
Je kunt ook kiezen voor een ander, wat duurder systeem, maar dat werkt wel geluidloos en er is geen onderbreking bij het overschakelen. Je kunt een charger-inverter gebruiken, die (gel)batterijen oplaadt gedurende de tijd dat je wel spanning hebt en de batterijen ontlaad en omzet in 220V 50Hz gedurende de tijd dat er geen PLN is. Hoe langer je nodig denkt te hebben deste meer batterijen moet je installeren. Ook het ampèrage is natuurlijk een maat voor de tijd dat je de batterijen leegtrekt. Die zonne-energie kun je ook gebruiken om die batterijen op te laden.
Charger-Inverters zijn hier en daar te koop, meestal gaan ze tot 2000W, maar je kunt er ook twee of meer nemen, anders moet je een grotere aanschaffen, en die zijn erg prijzig. Google naar die dingen en kijk of er wat bij zit in je buurt. Maar ook de batterijen zijn duur (en zwaar) en gaan ook niet eeuwig mee. Een kostbare optie, maar wel een hele mooie.

Jantje
User
spacer line

On 18-09-2009 06:19 FredB wrote:

[quote removed]
Ja, dat is ook een optie, net als het volgende:
Je kunt ook kiezen voor een ander, wat duurder systeem, maar dat werkt wel geluidloos
Charger-Inverters zijn hier en daar te koop, meestal gaan ze tot 2000W, maar je kunt er ook twee of meer nemen, anders moet je een grotere aanschaffen, en die zijn erg prijzig. Google naar die dingen en kijk of er wat bij zit in je buurt. Maar ook de batterijen zijn duur (en zwaar) en gaan ook niet eeuwig mee. Een kostbare optie, maar wel een hele mooie.

Fred, ik heb ze zien liggen bij "Ace" 2000w kost 4,5 jt.Excl accu. Er komt geen zuivere sinus uit en ik twijfel of je er probleemloos een inductieve belasting op aan kan sluiten.

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

On 18-09-2009 07:20 Jantje wrote:

[quote removed]

Fred, ik heb ze zien liggen bij "Ace" 2000w kost 4,5 jt.Excl accu. Er komt geen zuivere sinus uit en ik twijfel of je er probleemloos een inductieve belasting op aan kan sluiten.
Ja, het is een dure zaak, maar geen draaiend spul, geen onderhoud, geen herrie. Natuurlijk komt er geen zuivere sinusoïde uit, maar dat heb je ook niet nodig. Het gaat maar om lampen of een motortje van een A/C of een koelkast! Niet om gevoelig electronisch equipment en er hangen geen mensenlevens van af. Het werkt echt.
Je moet ook rekenen op speciale gel-accu's ter grootte van pakweg 200 Ah om een beetje vermogen te hebben, liever het dubbele. En dat kost ook nog een hoop, plus de aansluitingen, geen simpele draadjes gebruiken, maar stevige kabels voor de accu's (laskabel), dus de opstelling is ook belangrijk. Leuk werk om te doen, een prachtig resultaat, een lege portemonnaie, maar geen rommeltje er van maken, want je speelt met een hoop potentieel vermogen. Ik denk dat het geheel zo'n 20jt zal kosten, voordat je alles goed voor elkaar hebt, maar dan heb je ook wat.

asepers
User
spacer line

Op 17-09-2009 14:07 schreef Amed East Bali:
Koop wel een Honda of Yamaha aggregaat en GEEN rotzooi van Krisbow o.i.d.

Wat is er mis met Krisbow?

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Er is veel mis met die aggregaten die je in RI kunt kopen. Ze blinken tegen je op, maar de garantie is tot de deur. Ik ben mijn tweede aan het opgebruiken, in drie jaar tijd dus. Nu werd het een automatisch startende, dat ging dus drie keer goed. Nu weer gewoon aantrekken met het touwtje (moeilijk voor de meisjes), na twee opgeblazen batterijen en tig reparaties aan de startmotor. Het ging dus wel om een nieuwe generatorset. Hier kun je alleen maar die goedkope rommel krijgen, kwaliteit ver beneden NAP. Weggegooid geld dus.
Net nog een lekke benzineslang, uitgedroogd in één jaar tijd, bijna alles in de hens, ook het huis dus!

Nee, ik ga die charger-inverters installeren (2x2000W) en dan die generator houden voor het geval dat de blackout langer duurt dan de capaciteit van mijn batterijen (400Ah), al zal ik ervoor zorgen dat die batterijen weer opgeladen worden door de PLN (voordeel voor PLN is dan ook 0,0) en niet ten koste van een hoop benzine in de generator. Het grootste deel van de schakeling heb ik al.
Het grote voordeel is ook, dat ik er 's nachts bij een blackout niet uit hoef met m'n zaklampie, generator starten in het donker met één hand, dat er dan geen herrie is, en ik de A/C niet hoeft te resetten.

ibusas
User
User icon of ibusas
spacer line

Waarom hoor ik nooit wat over zonne-energie?
Op de ned. tv is nu zelfs een spotje van Oeganda waar gewone mensen het toepassen....

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Zonne energie is niet rendabel. Tenminste niet op de manier van opslaan. In de toekomst kan dat misschien beter worden, maar het is simpel weg een economische kwestie.

Het voorlopige enige echte alternatief is Global Geo thermal Heating.

Een alternatief op termijn, nu vakkundig de kop ingedrukt door de olie maatsschapijen.
Geo thermische power plants bestaan al op verschillende continenten, en zijn niks duurder in bouw dan een conventionele gas of olie plant, maar dat is slechts een kwestie van tijd.

It's only kinky the first time.

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 18-09-2009 15:30 ibusas wrote:
  • Waarom hoor ik nooit wat over zonne-energie?

• Op de ned. tv is nu zelfs een spotje van Oeganda waar gewone mensen het toepassen....

• Nog sterker nog ...... onze lampenpabriek in het zuiden des lands, die allang niet zomaar een fabriek méér is , maar een conglomeraat van bedrijven & merken heeft een project met zonneënergie lopen met Bart Koenders zijn ministerie van Ontw. Samenw. met ledverlichting in Afrika, las en hoorde ik 'rondzingen' ......

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

spacer line  

Zonne energie is een mooie schone oplossing. Vertel eens wat meer over dat project met LED verlichting? Dit kan een mooie oplossing zijn mits betaalbaar. solar energy and LED..............

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Jantje
    User
    spacer line

On 18-09-2009 15:03 FredB wrote:

Nee, ik ga die charger-inverters installeren (2x2000W) en dan die generator houden voor het geval dat de blackout langer duurt dan de capaciteit van mijn batterijen (400Ah), al zal ik ervoor zorgen dat die batterijen weer opgeladen worden door de PLN (voordeel voor PLN is dan ook 0,0) en niet ten koste van een hoop benzine in de generator. Het grootste deel van de schakeling heb ik al.
    Het grote voordeel is ook, dat ik er 's nachts bij een blackout niet uit hoef met m'n zaklampie, generator starten in het donker met één hand, dat er dan geen herrie is, en ik de A/C niet hoeft te resetten.

Doen ze dat dan gratis, die PLN? Of sluit je dat gewoon voor de meter aan?? Laat ook eens weten hoe lang de motoren van je koel/vrieskast en je wasmachine het uithouden. Ben zeer benieuwd.

FredB
    User
    User icon of FredB
    spacer line

On 19-09-2009 03:51 Jantje wrote:

[quote removed]

Doen ze dat dan gratis, die PLN? Of sluit je dat gewoon voor de meter aan?? Laat ook eens weten hoe lang de motoren van je koel/vrieskast en je wasmachine het uithouden. Ben zeer benieuwd.
    Nee, Jantje, niet gratis, maar ik gebruik ook mijn eigen generator niet voor het opladen, want dat kost een hoop benzine. De PLN laadt de batterijen op, bij een blackout gebruik ik de opgeslagen energie in de batterijen en als er weer PLN is worden de batterijen weer opgeladen.
    Nee, dat sluit je natuurlijk aan na de meter, anders betaal je twee keer voor hetzelfde. Daarmee heeft de PLN geen problemen, dat snap je.
    Tja, als je een wasmachine wil gaan draaien, een energie-slurper, terwijl er geen PLN is dan ben je niet slim bezig. Dat wasje kan wel even wachten, maar als je haast hebt gebruik dan een generator, geen charger-inverter.

Milani
    User
    spacer line

Mijn vraag is kan je zo een noodagregaat niet HUREN? In Nederland kan dat wel.

Zeker voor mensen die niet permanent daar verblijven zou het een mooi iets zijn. Wie weet een gat in de markt??

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 18-09-2009 19:21 bule gembel wrote:

• Zonne energie is een mooie schone oplossing. Vertel eens wat meer over dat project met LED verlichting?

• Dit kan een mooie oplossing zijn mits betaalbaar. solar energy and LED..............

• Zeker als 'mr. Big PHilips' instapt met mr. B. Koenders van O.s.W. ; voor info moet je bij hen zijn lijkt mij .....

" .... een profeet wordt in eigen land nooit geëerd ..... Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Yes! "

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

FredB
    User
    User icon of FredB
    spacer line

On 19-09-2009 13:55 Milani wrote:
    Mijn vraag is kan je zo een noodaggregaat niet HUREN? In Nederland kan dat wel.
    Zeker voor mensen die niet permanent daar verblijven zou het een mooi iets zijn. Wie weet een gat in de markt??
    Heb je enig idee, hoe je verhuurde generatorset eruit ziet, als je hem uiteindelijk, veel te laat, terugkrijgt? Dat gat zie je dan wel, maar de markt is er direct ingevallen.
    Vul dan zelf maar in, of de huurprijs afweegt tegen dergelijk misbruik.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,347,246 topic views - 223,770 posts - 13,516 topics - 16,725 members - last post @ 20-11-2017 13:53 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,343,332 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com