indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Sanuk
User
spacer line

Helaas is alle twee de eilanden bezoeken niet mogelijk, ik vind het moeilijk een keuze te maken tussen deze twee eilanden (groepen).

Bunakan is makkelijker te bereiken, maar ik hoorde dat er behoorlijk wat afval op het strand ligt, afkomstig van menado en de stranden tegen vallen?
togeans zijn volgens mij erg mooi, maar lastiger te bereiken (is dat nog steeds zo?)

Ik heb mijn padi, maar zal wegens oor/holte problemen niet veel kunnen duiken (word na het duiken standaard behoorlijk verkouden Emoticon: Frustrated , maar dat terzijde) ik zal dus ook willen snorkelen.

Welke zou jij (moet ik) kiezen?

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Bunaken is alleen maar interessant om te duiken. Voor de rest is er niets te zien en valt er niets te beleven.
Ik hoop hiermee je keuze een stuk makkelijker te hebben gemaakt.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

spacer line  

Vrouwlief is net terug op Bali van een week duiken in Bunaken. Haar commentaar: Duiken op / rond Bali is makkelijker en er zijn meer en mooiere duiklocaties.
Bali heeft meer te bieden aan aanvullende activiteiten en excursies dan wanneer je in het Manado / Bunaken gebied zit. Er is rondom Manado wel wat te doen / te bekijken maar het zijn geen "toppers" vergeleken met Bali.

Een reis naar de Togean eilanden is een reis terug in de tijd, van zo'n 25 jaar. Geen Internet, geen mobiele telefoon, heel vaak en heel lang geen stroom, primitieve accommodatie, etc., etc. Duiken is er top, behoort werkelijk bij de beste duik-plekken in Indonesie.

If you have nothing to loose, you can risk everything

kakarin
User
spacer line

Wat een onzin. Bunaken behoort tot de mooiste duikgebieden ter wereld. Snorkelen alleen al is geweldig. Er is van tijd tot tijd veel plastic (verschrikkelijk jammer), maar dat is ook afhankelijk van de seizoenen en de wind.
Verder is er op Bunaken inderdaad weinig te beleven, maar dat is ook wel lekker rustig. Niemand die je om de paar meter vraagt of je transport wilt, de souvenirverkoopsters die er zijn, zijn absoluut niet opdringerig en vragen geen belachelijke prijzen en omdat er verder niets te doen is, is er volop gelegenheid om uit te rusten, een boek te lezen, in alle rust een wandelingetje te maken (met kinderen op de weg die te verlegen zijn om de hele dag hello mister te roepen), en zwemmen, snorkelen en duiken dus!

kakarin
User
spacer line

PS: In tegenstelling tot de Togeans, doet je mobiele telefoon het op Bunaken wel en is er hier en daar zelfs internet en anders is dat in Manado te vinden (uurtje varen), net als grote winkelcentra waar alles te koop is.

elsbeth
User
spacer line

Sanuk, het hangt er helemaal vanaf wat je verdere plannen zijn. Ik ben 2 keer op Bunaken geweest, eerste keer in 1987, tweede keer een paar maanden geleden, met mijn 4 kinderen. Het snorkelen daar is absoluut grandioos. Ik heb veel mensen gesproken die ook op Bali of de Gili's hebben gesnorkeld of gedoken, die dat van een andere orde vinden dan Bunaken (ten voordele van Bunaken). Wij hebben geen van allen gedoken, maar het snorkelen is echt grandioos. Stranden daarentegen zijn minder, maar ook daar hangt er weer vanaf wat je wilt. Wil je een hagelwit schoon strand, of vind je het juist leuk als een strand een wat lokalere uitstraling heeft. Ik was aan de "strandkant" van Bunaken, net op het moment dat er een nationale feestdag was. Een enorme verzaemling van mensen uit Manado, overal aan het eten/drinken, geen toerist te bekennen (ja, vanuit hun balkon toekijkend). helaas moest ik heel snel teruglopen naar de andere kant, anders had ik daar uren kunnen zitten. De Minahassa is bovendien een schitterende streek, wij hebben 3 dagen in Tomohon gezeten, geen toerist gezien, echt niet. Heb je echter weinig tijd en verder geen interesse in Sulawesi (zou ik onbegrijpelijk vinden), dan zal je ongetwijfeld ook heel mooi kunnen snorkelen op Bali, daar heb ik zeker ook veel over gehoord. Maar wij vonden 3 dagen Bunaken, in combinatie met een week Minahassa heel erg leuk en ontspannen.

elsbeth
User
spacer line

Aanvulling: Togean eilanden ben ik ooit alleen maar langs gevaren, maar daar heb ik alleen maar zeer positieve verhalen over gehoord, inderdaad wel moeilijker te bereiken, maar daarna (of daarvoor) door naar Centraal Sulawesi en Tana Toraja: dan heb je wat hoor!

rwezenaar
User
User icon of rwezenaar
spacer line

Bunaken is prachtig ! Ik raad je echt aan daar ook een kijkje te nemen! Ook voor het duiken en snorkelen natuurlijk !

sunset view from Bunaken, North Sulawesi.

Groetjes,

Rick

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

ga naar de banda eilanden, ook een prachtige duiklocatie, en dan nar de dichtbijzijnde kei eilanden
spierwitte zandstranden, ook daar internet met snelle satelietverbinding en verder kan je nog naar papua of andere schitterende eilanden
Volgens mijn broer valt bunaken tegen t.o.v de banda eilanden

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sorry to say, maar ik reis al bijna 20 jaar de archipel rond, breng duikers en snorkelaars overal heen......wil niet zeggen dat ik daarmee een expert ben, maar heb vele eilanden vele malen gezien en bezocht. En dan ben ik van mening dat de vrouw van Amed East Bali wel erg subjectief pro-Bali is met een opmerking als:
Duiken op / rond Bali is makkelijker en er zijn meer en mooiere duiklocaties.
In een dergelijk geval zijn zowel Bunaken als Togian stukken interessanter.
Daarnaast reactie op Teripang: de Banda-eilanden zijn mij 3 jaar geleden tegengevallen i.t.t. 15 jaar geleden; er is zeer veel koraal verwoest.
En wat de stranden op Sulawesi betreft, quote ik Kakarin even:
Verder is er op Bunaken inderdaad weinig te beleven, maar dat is ook wel lekker rustig. Niemand die je om de paar meter vraagt of je transport wilt, de souvenirverkoopsters die er zijn, zijn absoluut niet opdringerig en vragen geen belachelijke prijzen
Dus het is maar wat je zoekt.

Ook met deze uitspraak van Amed ben ik het zwaar oneens:
Bali heeft meer te bieden aan aanvullende activiteiten en excursies dan wanneer je in het Manado / Bunaken gebied zit. Er is rondom Manado wel wat te doen / te bekijken maar het zijn geen "toppers" vergeleken met Bali.
Wederom is het maar wat je zoekt. Als reisleider is zowel Bali mij zeer bekend als Noord-Sulawesi, maar dan zou ik toch juist kiezen voor Noord-Sulawesi. Daar waar je op Bali in 1 week alles hebt gezien, heb je op Sulawesi 1 maand nodig (oke, afstanden zijn natuurlijk ook groter maar de cultuur en natuur zijn veel meer divers en niet zo monotoon als op Bali).

manon
User
User icon of manon
spacer line

Bunaken is comfortabel (lekker eten, bed, communicatie) incl. lokale authentieke cultuur; gastvrij, humor en vooral je lekker met rust laten... Prachtig, als je naar Bunaken gaat adviseer ik je het wandelingetje naar het dorpje aldaar, ook is een boatride erg spannend weer terug naar de stad Manado, wij hebben in zo'n prachtige kano het haventje aldaar overgevaren, wiebelig maar reuzespannend. In de buurt is een leuke dode vulkaan wij hebben deze beklommen met 4 gidsen, wij geen lunch mee, de gidsen hebben toen gewoon de snacks uit de bomen/struiken gehaald. Fantastisch en reuzegezond.
Het is maar waar je voorkeur naar uit gaat.

flipse
User
User icon of flipse
spacer line

Hi Sanuk,

Bunaken moet je in ieder geval niet doen tussen oktober en eind maart. In deze tijd staat de wind/stroming verkeerd en moet je om het afval heen zwemmen.
Togeans schijnt héél mooi te zijn, maar kost je zeker 2x1 dag extra reizen.

salam dari Flip

www.merapi.nl als het hagelt en sneeuwt in Mei... is April al weer voorbij

Jeanette
User
spacer line

Je zou ook naar Pulisan (jungle beach resort) kunnen gaan, noord Sulawesi, alwaar een prachtige zeetuin die je vanaf het strand bij je huisje kunt be-snorkelen. Juist in deze tijd is de zee er heerlijk kalm, in tegenstelling tot Bunaken (want net om de punt). Ikzelf ga er in oktober heen voor een klein weekje. Uitrusten, lezen, heerlijk eten, langs het strand lopen, de kampung bezoeken en natuurlijk snorkelen. Daar vandaan kun je ook een dagtrip naar Tangkoko maken en ook naar het Minahasa gebied. En ja, verder is er daar niets....heerlijk toch!

Sanuk
User
spacer line

hoi allemaal!,
bedankt voor jullie antwoorden/ meningen.
ik denk dat het de Togeans gaan worden, we willen het in in ieder geval gaan proberen.
we zijn niet op zoek naar drukte, willen een paar dagen lekker relaxen zonder fratsen.
we gaan ook een paar dagen naar de gilli's om weer een beetje onder de mensen te komen. bali staat niet op de planning, net een beetje veel toeristen. hoewel ik dat voor een paar dagen best leuk kan vinden hoor. maar deze vakantie niet.
onze planning is nu: Kalimantan -- Sulawesi (Togeans) -Gilli's.

als iemand nog tips of ervaringen heeft om op de Togeans te komen hoor ik dat graag!

leomanado
User
spacer line

hoi Sanuk,

Ik woon in Manado en misschien net als Amed een beetje "gekleurde info" maar ik ken uiteraard Bunaken en ik ken ook East Bali. Om te snorkelen is het oosten van Bali maar erg matig vergeleken met Bunaken. Het is hier werkelijk fantatstisch om te snorkelen. De stranden zijn minder, maar wel echt Indonesisch, vooral de westkant. M'n kinderen duiken alletwee en hebben zowel ervaring op Bali als rond Bunaken. Die hoeven zonodig niet meer naar Bali.
De Togeans kun je bereiken via Gorontalo wat je weer met de auto kunt bereiken vanuit Manado ( 8 uur) of vanuit Makassar met het vliegtuig. Trek er wel ruim de tijd voor uit. Het kost nogal wat tijd om er te komen. Als je niet van toeristen houdt, wat ga je dan op de Gili's doen? Ik neem aan dat je de 3 Gili's voor Lombok bedoelt? Ik ben daar geweest en ga er niet meer heen. Dat is werkelijk een groot toeristen oord en lokalen vind je er niet meer. Dan ligt Bali veel meer voor de hand en veel makkelijker te bereiken.
groet
Leo

spacer line  

Togeans , ik heb lang geleden ( echt lang geleden ) op een paalwoning bij Bomba gelogeerd. Was toen nog dinsdag heen en dinsdag weer weg. Ik heb de beste week gehad van mijn hele vakantie toen. En heerlijke snorkeldagen meegemaakt!!

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 15-10-2009 00:51 leomanado wrote: Als je niet van toeristen houdt, wat ga je dan op de Gili's doen? Ik neem aan dat je de 3 Gili's voor Lombok bedoelt? Ik ben daar geweest en ga er niet meer heen. Dat is werkelijk een groot toeristen oord en lokalen vind je er niet meer.
Klopt, enige rustige eiland is Gili Nanggu en ligt op een half uurtje varen van de haven van Lembar; veeeeeeel makkelijker te bereiken dan Meno, Trawangan of Air, en....... 100x zo rustig. Er is maar 1 hotel op het eiland. Heerlijk rustig (dat i.t.t. de heksenketel op de 3 Gili's in het noorden).
Klopt dat je er geen lokalen bijna meer vindt. Het is net zo iets ge(ver)worden als vele eilanden bij Thailand; lokalen verwijdert, hooguit horeca- en duikschoolpersoneel. De enige "lokalen" die je op Trawangan nog tegenkomt zijn de rasta-achtige beachboys ala gigolo's uit Ampenan en Mataram.

_Jarno_
User
User icon of _Jarno_
spacer line

Hallo allemaal,

Afgelopen zomer een week verbleven op de Togean Islands en ongeveer 15 duiken gemaakt. In 1 woord geweldig de duiklocaties zien er geweldig uit waarbij het koraal er zo goed als onaangeroerd uit zag. Enige nadeel was dat na 1 week je het wel gehad hebt met alleen maar rijst en vis maarja, dat zal met de locatie te maken hebben :-)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

59,625,738 topic views - 227,280 posts - 13,610 topics - 18,977 members - last post @ 18-07-2018 21:04 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

102,798,406 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com